REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Faktura, CIT - koszty

Przechowywanie faktur w formie elektronicznej i zniszczenie faktur papierowych

Podatnicy podatku od towarów i usług zobowiązani są do przechowywania wystawionych przez siebie i otrzymanych od kontrahentów faktur. W niektórych branżach powyższe oznaczać może konieczność przechowywania dużej ilości dokumentów. Trudności organizacyjne związane z wypełnieniem ww. obowiązku przezwyciężyć można poprzez wdrożenie procedury przechowywania faktur w formie elektronicznej.

Organy i podatnicy gotowi na kontrolę JPK?

Jak wynika z odpowiedzi Ministra Rozwoju i Finansów na interpelację poselską z dnia 5 grudnia 2016 r., w trakcie pierwszych 4 miesięcy od wprowadzenia JPK organy wystąpiły o przedstawienie danych w tym formacie tylko w 13 postępowaniach i 3 kontrolach. To niewiele, niemniej warto zwrócić uwagę, że w żadnym z postępowań żądane dane nie zostały przekazane przez podatników w formie JPK. Wydaje się, że podatnicy nie są jeszcze gotowi na stosowanie tej nowej formy raportowania danych podatkowych.

Elektroniczne paragony i faktury w 2017 r.

Polski system podatkowy staje się coraz bardziej elektroniczny. Nowe regulacje proponowane przez resort finansów wykorzystują możliwości nowych technologii. W życie wszedł już obowiązek raportowania danych za pomocą Jednolitego Pliku Kontrolnego, a na rok 2017 planowane są e-paragony i e-faktury.

Wysokie sankcje dla odliczających VAT z pustych faktur

1 stycznia 2017 r. wejdzie w życie duża nowelizacja ustawy o podatku od towarów i usług. Wprowadza ona m.in. sankcje podatkowe za nierzetelne rozliczanie podatku VAT. W stosunku do podatników dopuszczających się oszustw podatkowych, w tym odliczających podatek z tzw. pustych faktur przewidziano sankcję podatkową w wysokości 100 proc.

REKLAMA

Odliczanie VAT w przypadku zniszczenia lub zaginięcia faktury

Jeżeli faktura ulegnie zniszczeniu albo zaginięciu, podatnik obowiązany jest wystawić duplikat faktury. Duplikat pod względem prawnym równy jest fakturze pierwotnej, ponieważ dokumentuje w ten sam sposób to samo zdarzenie gospodarcze. A zatem stanowi także, na równi z fakturą pierwotną, podstawę do odliczenia VAT.

Czy można odliczyć od podstawy opodatkowania stratę z działalności statutowej

Podatnik, który korzystał ze zwolnienia w podatku dochodowy od osób prawnych dla dochodów z działalności statutowej, nie może dokonać odliczenia od podstawy opodatkowania straty osiągniętej z tej działalności. Strata z tytułu działalności statutowej nie jest bowiem stratą dla celów podatkowych.

Wysokie kary za fałszywe faktury VAT nie obejmą drobnych firm

Od 3 do 15 lat pozbawienia wolności będzie groziło za wystawienie fałszywej faktury o wartości powyżej 5 mln zł, a od 5 do 15 lub 25 lat więzienia – jeżeli ta suma przekracza 10 mln zł. Wiceminister sprawiedliwości Michał Wójcik uspokaja jednak, że te wysokie kary za wystawienie fałszywych faktur nie dotkną drobnych firm.

Limit transakcji gotówkowych w 2017 roku

Przedsiębiorcy, którzy rozliczają się z kontrahentami w formie gotówkowej muszą wiedzieć, że od 1 stycznia 2017 roku limit transakcji, które można przeprowadzać bez korzystania z rachunku płatniczego (np. rachunku bankowego), zostanie zmniejszony z obecnych 15 tys. euro do 15 tys. złotych. Przekroczenie tego limitu skutkuje brakiem możliwości zaliczenia takiego "gotówkowego" wydatku do kosztów uzyskania przychodów. Natomiast nadal będzie możliwe regulowanie zobowiązań, także w kwocie przekraczającej 15 tys. zł w drodze kompensaty, nettingu lub stosowanie transakcji barterowych, albo innych niż płatność form regulowania zobowiązania, bez sankcji w postaci braku możliwości zaliczenia takich wydatków do kosztów uzyskania przychodu.

REKLAMA

Pomoc dla firm, którym nie płacą kontrahenci

Przedsiębiorcy będą mogli odliczyć od dochodu nieściągnięte od dłużników kwoty. Zdaniem Rady Podatkowej Konfederacji Lewiatan nowe przepisy, choć trudne w stosowaniu, powinny ulżyć tym firmom, którym krajowi kontrahenci biznesowi nie płacą na czas.

Najważniejsze zmiany w VAT od 2017 r.

Sejm zakończył prace nad nowelizacją ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, która zawiera rozwiązania ograniczające wyłudzenia VAT poprzez uszczelnienie systemu poboru tego podatku.

Koszty podatkowe firm – rząd rezygnuje z ograniczeń dla samochodów

Minister finansów i rozwoju pod wpływem powszechnej krytyki zrezygnował na razie z proponowanych 50% ograniczeń w zakresie zaliczania do kosztów uzyskania przychodów (zarówno w PIT, jak i CIT) wydatków na samochody firmowe, a także wydatków na usługi gastronomiczne, żywność i napoje. Ograniczenia te zostały na razie usunięte z najnowszego projektu (z 23 listopada 2016 r.) ustawy o uproszczeniach podatkowych dla przedsiębiorców. Zmiany w podatkach mają być nadal przedmiotem szerokich konsultacji międzyresortowych i społecznych więc nie wykluczone, że jakieś nowe ograniczenia kosztów podatkowych firm jeszcze się pojawią.

Centralny Rejestr Faktur w 2017 r., czyli upowszechnienie e-faktur

Uruchomienie Centralnego Rejestru Faktur planowane jest na koniec 2017 r. Obok już wdrażanego Jednolitego Pliku Kontrolnego i planowanego wprowadzenia elektronicznych paragonów, będzie to kolejna broń w walce z luką podatkową. Jakie konsekwencje dla przedsiębiorców spowoduje wprowadzenie Centralnego Rejestru Faktur?

Czy można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów koszty przegranego sporu sądowego?

Koszty przegranego sporu sądowego nie oznaczają automatycznie ich wyłączenia z kosztów uzyskania przychodów. Udowodniona przez podatnika racjonalność wydatku zmierzająca do zachowania źródła przychodów powinna pozwolić na jego zaliczenie do kosztów podatkowych. Nie można jednak wykluczyć, że tego rodzaju wydatki będą kwestionowane przez organy podatkowe.

Wydatki na przegląd pakietu konsolidacyjnego - czy są kosztem uzyskania przychodu

Spółka kapitałowa (dalej jako Spółka) w związku z przynależnością do międzynarodowej grupy kapitałowej (dalej jako Grupa) zobowiązana jest do przeprowadzenia przeglądu pakietu konsolidacyjnego (dalej jako Pakiet), którego celem jest weryfikacja zgodności danych zawartych w Pakiecie z zasadami rachunkowości obowiązującymi w Grupie, sprawdzenie rzetelności i jasności przedstawionej sytuacji finansowej, majątkowej oraz wyniku finansowego a także porównywanie własnych wyników z wynikami prezentowanymi przez inne podmioty z Grupy. W związku z powyższym powzięto wątpliwość czy poniesione z własnych środków wydatki na przegląd Pakietu stanowią koszty uzyskania przychodów.

Wydatki związane z udziałem pracowników w pogrzebie członków rodziny pracownika a koszty podatkowe

Wydatki poniesione w związku z udziałem wybranych pracowników w uroczystościach pogrzebowych członków najbliższej rodziny pracowników (w tym koszty dojazdu na te uroczystości) mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów pracodawcy.

Elektroniczne faktury we wszystkich urzędach

Ministerstwo Rozwoju rozpoczęło realizację projektu „Platforma pośrednicząca elektronicznego fakturowania dla sfery finansów publicznych”. Celem projektu jest wprowadzenie faktur elektronicznych w relacjach z administracją publiczną.

Otrzymany rabat – korekta kosztów w CIT

Podatnicy mają wątpliwości jak zakwalifikować podatkowo uzyskany od kontrahenta rabat posprzedażowy – przykładowo za dobre wyniki sprzedaży. Czy jest to premia, a w związku z tym przychód? Okazuje się jednak, że nie jest to przychód podatkowy a korekta kosztów uzyskania przychodów. Kiedy trzeba dokonać takiej korekty?

Przedsiębiorca nie zaliczy do kosztów płatności gotówką powyżej 15 tys. zł

Od 1 stycznia 2017 r. z 15 000 euro do 15 000 zł zostanie obniżony limit wartości transakcji zawieranych między przedsiębiorcami, za które płatność może następować gotówką. Będzie temu towarzyszyć wprowadzenie przepisów wyłączających możliwość zaliczania przez podatników do kosztów uzyskania przychodów wydatków powyżej 15 000 zł opłaconych w całości gotówką.

Sankcje za nierzetelne rozliczanie VAT od 1 stycznia 2017 r.

W dniu 1 stycznia 2017 r. mają wejść w życie kolejne zmiany w zakresie VAT, które, obok wprowadzonego w sierpniu 2016 r. tzw. pakietu paliwowego, mają uszczelnić system podatkowy. Jedno z rozwiązań zakłada przywrócenie sankcji podatkowych za nierzetelne rozliczanie VAT.

Nie będzie kar za przypadkowe błędy przy wystawianiu faktur

Nie będą karani przedsiębiorcy popełniających błędy przy wystawianiu faktur, działający bez zamiaru wytworzenia nieprawdziwej faktury lub posługujący się taką fakturą bez świadomości, że nie odzwierciedla ona faktycznych zdarzeń gospodarczych.

Korekta dochodów a polityka cen transferowych

Jak organy podatkowe interpretują korektę dochodów podmiotów powiązanych w ramach realizowanego modelu biznesowego oraz polityki cen transferowych? Co w przypadku międzynarodowych grup kapitałowych jest coraz częstszą praktyką, również w stosunku do podmiotów działających w Polsce.

Niezapłacony podatek od nieruchomości w kosztach

Niektóre podatki można uwzględnić w kosztach prowadzonej działalności gospodarczej, należy do nich np. podatek od nieruchomości. Przedsiębiorcy, którzy płacą ten podatek na bieżąco, nie mają problemu z przypisaniem wydatku do roku podatkowego. Jak natomiast uwzględnić niezapłacony podatek od nieruchomości w kosztach w podatku dochodowym?

Wydatki poniesione na za zakup pakietów medycznych jako koszt uzyskania przychodu

Wydatki na zakup pakietów medycznych, które następnie udostępniane są pracownikom, mogą stanowić koszty uzyskania przychodów, także w części przypadającej na członków rodzin pracowników, gdyż spełniają przesłanki wynikające z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, a przy tym nie zostały wymienione w katalogu z art. 16 ust. 1 tej ustawy.

Przedsiębiorca zaliczy do kosztów wydatki na studia doktoranckie

Wydatki na studia doktoranckie można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu z prowadzonej działalności gospodarczej. Ze względu na presję konkurencji i wymagania klientów pogłębianie wiedzy z zakresu swojej specjalizacji zawodowej jest bezpośrednio związane z jakością wykonywania usług. Uzyskanie tytułu naukowego w dziedzinie, którą zajmuje się na co dzień wyróżnia przedsiębiorcę na rynku pracy i przyciąga klientów, co przekłada się na zwiększenie dochodów.

Centralny Rejestr Faktur - co oznacza dla przedsiębiorców?

Centralny Rejestr Faktur będzie narzędziem do kontroli przedsiębiorców, ich działalności gospodarczej oraz zawieranych transakcji z dokładnością do każdej otrzymanej czy wystawionej faktury. Rejestr ma być bazą faktur, a zatem przedsiębiorcy będą mieli kolejny obowiązek wobec fiskusa, czyli obowiązek przesyłania każdej faktury, w czasie rzeczywistym, do centralnej bazy administracji rządowej.

Kiedy wydatki na reklamę nie będą kosztem podatkowym

Wydatki związane z organizowaniem promocji z wykorzystaniem wynajętego jachtu nie są kosztami reklamowymi, lecz kosztami reprezentacyjnymi, które są wyłączone z kosztów podatkowych. Nie ma znaczenia fakt umieszczenia na jachcie takich atrybutów reklamy, jak: logo, barwy korporacyjne, znaki towarowe i hasła reklamowe zachęcające do zakupu. Organy podatkowe twierdzą, że taki wynajem jachtu ma charakter bardziej reprezentacyjny niż promocyjny.

Jak skorygować odpisy amortyzacyjne po otrzymaniu dotacji

Obowiązek skorygowania odpisów amortyzacyjnych od wydatków, które zostały sfinansowane dotacją, dotyczy tych sytuacji, gdy te środki pomocowe zostały już faktycznie otrzymane. A zatem, dopiero po otrzymaniu dotacji należy określić, jaka wartość odpisów dotychczas zaliczonych do kosztów powinna być z kosztów wyłączona, zaś następnie o tę kwotę należałoby zmniejszyć koszty bieżące, a nie dokonywać wstecznej korekty kosztów z tytułu odpisów amortyzacyjnych.

Zgoda kontrahenta na stosowanie faktury elektronicznej

Przedsiębiorca chce zacząć stosować faktury elektroniczne w rozliczeniach ze swoim kontrahentem. Jak w takie sytuacji wygląda kwestii wyrażenia zgody kontrahenta na stosowanie faktury w postaci elektronicznej?

Jakie wymogi formalne musi spełniać faktura elektroniczna

Faktury w formie elektronicznej są coraz częściej stosowane przez przedsiębiorców w obrocie gospodarczym. Warto więc wiedzieć jakie wymogi formalne muszą spełniać tego rodzaju faktury.

Kiedy powstaje obowiązek korekty VAT w przypadku wydania weksla

Wydanie weksla stanowi uregulowanie należności, w myśl przepisów ustawy o VAT, a tym samym, podatnik wystawiając i wręczając wierzycielowi weksel własny, przed upływem terminu, po upływie którego byłby zobowiązany do korekty podatku VAT, nie będzie zobowiązany do dokonania korekty podatku naliczonego z tytułu zakupu składników majątkowych.

Sankcje w podatku VAT od 1 stycznia 2017 r.

W nowelizacji ustawy o VAT, która ma wejść w życie 1 stycznia 2017 r., proponuje się wprowadzenie dodatkowych sankcji podatkowych za nierzetelne rozliczanie podatku VAT oraz za wystawianie „pustych” faktur.

Składki na ubezpieczenie samochodu osobowego – koszty podatkowe

Przepis wprowadzający ograniczenia w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wysokości składek ubezpieczenia samochodu osobowego, dotyczy wyłącznie tych składek, których wysokość uzależniona jest od wartości samochodu. W praktyce powyższe oznacza, że limitacji podlegają koszty składek ubezpieczenia AC.

25 lat więzienia za fałszywe faktury VAT warte 10 mln zł

Minister sprawiedliwości Zbigniew Ziobro chce, żeby fałszowanie faktur VAT przekraczających kwotę 10 mln zł było zagrożone karą 25 lat więzienia. Zgodnie z projektem w tej sprawie, który niedawno został przyjęty przez rząd, kara 25 lat miałaby być orzekana za fałszowanie faktur, które przekraczają 5 mln zł.

Wydatki na artykuły spożywcze dla pracowników są kosztem uzyskania przychodu pracodawcy

Wydatki poniesione przez spółkę z o.o. na zakup artykułów spożywczych udostępnianych swoim pracownikom w czasie pracy spełniają przesłanki wynikające z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT. Zostały bowiem poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów. Dlatego spółka może te wydatki zaliczać do kosztów uzyskania przychodów.

Termin wystawienia faktury VAT do paragonu

Podatnicy VAT na żądanie nabywcy towaru lub usługi mają obowiązek wystawienia faktury. Nabywca powinien jednak zgłosić taką potrzebę w terminie określonym w ustawie o podatku od towarów i usług.

Wydatki na świadczenia urlopowe w kosztach uzyskania przychodów

W przypadku, gdy w spółce zatrudnionych jest co najmniej 20 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty i nie został w niej utworzony Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych (ZFŚS), wypłacane świadczenia urlopowe mogą zostać zaliczone do kosztów podatkowych na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jako wydatki ponoszone w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów.

Kiedy można ująć w kosztach podatkowych wydatki poniesione w związku z kredytem odnawialnym

Opłata za dostępność, opłata agenta oraz opłata za koordynację stanowi koszt uzyskania przychodu o charakterze pośrednim, co oznacza, że winna być rozpoznana w rachunku podatkowym, jako koszt w dacie ujęcia tej opłaty w księgach rachunkowych.

Faktury zakupu nie będą przekazywane w formacie JPK

Podmioty, które prowadzą księgi podatkowe z użyciem programów komputerowych, nie mają obowiązku przesyłania faktur VAT dokumentujących zakup w formacie JPK. Taki obowiązek (przekazywania plików zgodnych z formatem JPK_FA) dotyczy wyłącznie faktur sprzedaży.

Jaki jest średni czas oczekiwania na zapłatę faktury

Średni czas oczekiwania na zapłatę faktury wynosi obecnie 3 miesiące. To 17 dni krócej niż w I kwartale tego roku – wynika z badania „Portfel należności polskich przedsiębiorstw”. Odsetek przeterminowanych faktur spadł do 20,8 proc., w dalszym ciągu jednak z problemem tym walczy wiele firm.

Wydatki na pakiety medyczne dla pracowników i ich rodzin a koszty uzyskania przychodów

Na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (ustawa o CIT), organy podatkowe nie kwestionują zaliczania do kosztów uzyskania przychodów tzw. kosztów pracowniczych, o ile spełniają one wymogi celowości wynikające z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT.

Od 2017 r. nie zaliczysz do kosztów wydatków powyżej 15 000 zł opłaconych gotówką

Od 1 stycznia 2017 r. z 15 000 euro do 15 000 zł zostanie obniżony limit wartości transakcji zawieranych między przedsiębiorcami, za które płatność może następować gotówką. Będzie temu towarzyszyć wprowadzenie przepisów wyłączających możliwość zaliczania przez podatników do kosztów uzyskania przychodów wydatków powyżej 15 000 zł opłaconych w całości gotówką.

Księgowość 3.0, czyli w czym pomaga OCR faktur

Elektroniczne faktury są dziś standardem, który na stałe zagościł w naszych firmach. Jednakże wysyłanie faktur w plikach PDF niczego nie uprości, jeżeli nadal będziemy zmuszeni do ich drukowania i ręcznego wprowadzania do systemu księgowego. Z pomocą przychodzą dedykowane dla księgowości aplikacje, które w oparciu o mechanizm OCR odczytują dane zarówno z papierowych, jak i elektronicznych faktur. Jakie rozwiązania mają dziś w swoich laptopach nowocześni księgowi? Które rynkowe nowości są godne uwagi?

Faktury i noty korygujące otrzymane po zakończeniu roku podatkowego a koszty w CIT

Noty korygujące, odnoszące się do kosztów bezpośrednich poniesionych w danym roku podatkowym, otrzymane po dniu sporządzenia sprawozdania finansowego, powinny być rozpoznawane w roku podatkowym następującym po roku, którego dotyczy sprawozdanie finansowe lub składane zeznanie podatkowe. Na moment zaliczenia wydatków na zakup materiałów do kosztów uzyskania przychodów nie ma wpływu data dokonania zapisu w księgach rachunkowych.

Wydatki na zakup usługi noclegowej w związku z odwołaną podróżą służbową – co z kosztami w CIT?

Pracodawca w związku z planowaną podróżą służbową pracownika poniósł wydatek na zakup usługi noclegowej, jednak ostatecznie z przyczyn osobistych pracownika do podróży nie doszło. W związku z zaistniałą sytuacją Pracodawca ma wątpliwości czy poniesiony wydatek może stanowić koszty uzyskania przychodów w podatku dochodowym od osób prawnych (CIT).

Potwierdzenie odbioru elektronicznej faktury korygującej

Według ustawy o VAT możliwość skorygowania obrotu na skutek wystawienia faktury korygującej in minus, wymaga uzyskania od kontrahenta potwierdzenia odbioru faktury przez nabywcę. Tradycyjnie potwierdzenie to przybiera formę zwrotki pocztowej. W dzisiejszych czasach organy skarbowe zdają się jednak akceptować fakt zmian w obrocie gospodarczym i dopuszczają także szereg innych możliwości potwierdzenia odbioru takiej faktury.

Wydatki związane z podziałem spółki z o.o. nie stanowią kosztów podatkowych

Wydatki poniesione na obsługę prawną, podatkową oraz księgową procesu podziału spółki z o.o. nie stanowią kosztów uzyskania przychodów. Takie stanowisko zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji z 30 maja 2016 r., sygn. IBPB-1-3/4510-329/16/WLK.

MF: Faktury zakupu nie będą przekazywane w formacie JPK

Ministerstwo Finansów poinformowało 28 lipca 2016 r. w krótkim komunikacie, że podmioty, które prowadzą księgi podatkowe przy użyciu programów komputerowych, nie będą miały obowiązku przesyłania faktur VAT dokumentujących zakup w formacie JPK.

Wynagrodzenie dla pracownika innej spółki pełniącego funkcję w międzyzakładowej organizacji związkowej - koszty w CIT

Jeśli wydatki na wynagrodzenie dla pracownika innej spółki pełniącego funkcję w międzyzakładowej organizacji związkowej obciążają podatnika na warunkach zgodnych z regulacją art. 34(1) ustawy o związkach zawodowych, to będzie on miał prawo zaliczyć koszty wynagrodzeń oraz składek na ubezpieczenia społeczne od tych wynagrodzeń do kosztów uzyskania przychodów, o których mowa w art. 15 ust. 1 ustawy o CIT.

Jak rozliczyć fakturę za reklamę w internecie

Firmy działające w branży internetowej, czyli m.in.: sklepy, portale czy serwisy internetowe korzystają z różnych form reklamy w wyszukiwarkach oraz serwisach social media. Obecne przedsiębiorcy najczęściej sięgają po reklamy w Google AdWords oraz na portalu Facebook. Jak prawidłowo rozliczyć fakturę dokumentującą wydatki na reklamę internetową?

Jak rozliczać wykupienie samochodu z leasingu

Możliwość wykupienia samochodu z leasingu po zakończeniu umowy zależy przede wszystkim od dokonanego wyboru oferty leasingowej. Można wybrać pomiędzy leasingiem operacyjnym i finansowym. Przy czym o wiele popularniejszy jest ten pierwszy rodzaj umowy leasingowej. W jaki sposób prawidłowo rozliczać wykupienie samochodu z leasingu?

REKLAMA