REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Faktura, CIT - podatek dochodowy od osób prawnych

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Jak poprawić wadliwy dokument, który nie jest fakturą, bo nie zawiera wymaganych przepisami elementów

Wskutek technicznego błędu naszego systemu klientom zostały przekazane wadliwe dokumenty niezawierające wszystkich wymaganych przepisami danych, które musi zawierać dokument będący fakturą. Błąd nastąpił na etapie przesyłania dokumentów do wydruku, bo w naszym systemie wystawione faktury są prawidłowe. Czy w celu uzupełnienia brakujących danych możemy wystawić faktury korygujące, czy też powinniśmy poprawić te błędy w inny sposób?

Czy trzeba mieć potwierdzenie odbioru faktury korygującej fakturę VAT RR

Wystawiliśmy fakturę korygującą, zmniejszającą do faktury VAT RR. Czy mamy obowiązek żądać od rolnika ryczałtowego potwierdzenia odbioru tej korekty?

Kto wystawia fakturę korygującą po wycofaniu przez sprzedawcę upoważnienia dla nabywcy do wystawiania faktur sprzedaży

Do niedawna na podstawie upoważnienia sprzedawcy wystawialiśmy faktury w imieniu i na rzecz sprzedawcy w ramach samofakturowania. Sprzedawca wycofał nam jednak upoważnienie. Teraz oka¬zało się, że jedna z faktur wystawionych jeszcze przez nas wymaga korekty. Kto powinien wystawić fakturę korygującą - my czy sprzedawca?

Czy w przypadku samofakturowania konieczne jest uzyskanie potwierdzenia odbioru faktury korygującej

Wystawiamy faktury sprzedaży na zasadzie samofakturowania, na podstawie upoważnienia udzielonego nam przez sprzedawcę. Wystawiamy również faktury korygujące do faktur sprzedażowych, które przesyłamy sprzedawcy. Czy w przypadku samofakturowania mamy obowiązek otrzymać od sprzedawcy potwierdzenie odbioru przesłanej mu faktury korygującej?

REKLAMA

Jakie zasady korygowania faktur stosować do faktur wystawionych przed 2014 r.

Musimy skorygować kilka faktur wystawionych w 2011 i 2012 r. Czy wystawiając teraz faktury korygujące powinniśmy stosować zasady wystawiania korekt, które obowiązywały w tamtych latach?

Jaką formę musi mieć potwierdzenie odbioru faktury korygującej

Wysłaliśmy do kontrahenta w jednej przesyłce kilka różnych dokumentów, m.in. umowę, zamówienie i potwierdzenie przelewu. Wśród nich znajdowała się również jedna faktura korygująca. Kontrahent na potwierdzeniu odbioru wpisał, że potwierdza odbiór umowy i pozostałych dokumentów, nie odnosząc się wyraźnie do faktury korygującej. Czy możemy uznać takie potwierdzenie odbioru za wystarczające?

Czy trzeba korygować dokument WZ, gdy wystawiono korektę faktury wskutek wpisania błędnej stawki VAT

Wystawiliśmy fakturę korygującą do faktury sprzedaży z powodu pomyłki w stawce VAT w jednej z pozycji towaru. Czy musimy też skorygować dokument WZ powiązany z tą fakturą?

Czy trzeba skorygować fakturę niezgodną z umową

Sprzedawca wystawił nam fakturę, w której znalazły się dane niezgodne z ustaleniami umownymi pomiędzy nami (m.in. jest krótszy termin płatności i wyższa od ustalonej kwota pierwszej raty wynagrodzenia, które ma być zapłacone przez nas w trzech częściach). Czy możemy domagać się skorygowania tej faktury, by była ona zgodna z umową?

REKLAMA

Czy można domagać się wystawienia faktury korygującej do faktury nieoznaczonej jako oryginał

Sprzedawca wystawił nam fakturę, jednak nie oznaczył przekazanego nam egzemplarza jako orygi¬nał. Czy możemy domagać się, aby to zrobił, wystawiając stosowną korektę? Obawiamy się, że - w razie braku jednoznacznego oznaczenia naszego egzemplarza jako oryginał - organ podatkowy za¬kwestionuje nam odliczenie VAT z tej faktury.

Jak rozliczać faktury korygujące niedoręczane nabywcom

Najemcom lokali komunalnych w naszych zasobach gminnych naliczamy co miesiąc opłaty czynszowe, na podstawie danych zawartych w umowach najmu. Zmiany w umowach dokonywane są aneksami na bieżąco, na podstawie wniosków najemców i dotyczą m.in. zmiany liczby osób zamieszkujących dany lokal. Okres, którego dotyczą korekty faktur, uzależniony jest od zdarzenia powodującego zmiany naliczenia opłaty czynszowej – w tym ww. zmian liczby osób zamieszkujących lokal, bądź wynikają z rozliczeń mediów. Faktury wystawiane najemcom nie są im doręczane – księgujemy je tylko w naszym systemie. Czy w przypadku dokonania korekty takiej faktury musimy uzyskać potwierdzenie jej odbioru od najemcy? Nadmieniamy, że faktury korygujące będą powodowały zarówno zwiększenie, jak i zmniejszenie podstawy opodatkowania i podatku należnego.

Jak rozliczyć udzielenie skonta

Stanowisko fiskusa w zakresie rozliczania skonta nie jest jednolite. Raz mówi, że podatek można odliczyć w okresie otrzymania korekty faktury, a innym razem, że w okresie, gdy dokonano płatności.

Wpływy z podatku CIT powinny być wyższe o 10 mld zł

Wpływy z podatku dochodowego od osób prawnych (CIT) powinny być o co najmniej 10 mld zł wyższe, ale część firm unika opodatkowania wyprowadzając za granicę część swoich dochodów - tak wynika z zaprezentowanego raportu Centrum Analiz Klubu Jagiellońskiego.

Uzasadnienie organu podatkowego nie musi być wyczerpujące i kompleksowe

Organ wydający interpretację indywidualną prawa podatkowego nie ma obowiązku ustosunkowania się do wszystkich argumentów wnioskodawcy, zawartych we wniosku o wydanie interpretacji podatkowej.

Nieodpłatne świadczenie pracy przez prezesa – skutki podatkowe

Zgodnie z przepisami ustawy o CIT opodatkowaniu podlega dochód przedsiębiorcy, który wylicza się poprzez odjecie od przychodów ponoszonych przez firmę kosztów. Do przychodów zaś zalicza się wszelkie świadczenia, w tym również te nieodpłatne. Ale – jak się okazuje – nie każde nieodpłatne świadczenie stanowi przychód. Przychodem w określonej sytuacji nie jest bezpłatna praca prezesa spółki.

Ulgi w PIT i CIT na przyzakładowe żłobki i przedszkola od 1 stycznia 2016 r.

Ulgi podatkowe w podatku PIT i CIT na tworzenie i prowadzenie przyzakładowych żłobków, klubów dziecięcych i przedszkoli zakłada nowelizacja ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, która na początku września została opublikowana w Dzienniku Ustaw. Nowe regulacje wchodzą w życie z dniem 1 stycznia 2016 r.

Rozliczenie w barterze – konieczna faktura!

Rozliczając się w barterze, nie można jedynie wymienić się towarem lub usługami. Taką transakcję również trzeba zaksięgować. Jak zrobić to prawidłowo?

Zmiany w zakresie cen transferowych w opinii przedsiębiorców

Projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz o zmianie niektórych innych ustaw został przekazany do dalszych prac w Komisji Finansów Publicznych w Sejmie RP. Prezentujemy stanowisko przedsiębiorców z BCC do zaproponowanych zmian.

IFK poleca: Zmiany w zwolnieniach od podatku dla dywidend

Ministerstwo Finansów poinformowało o projektowanych nowych regulacjach dotyczących stosowania zwolnienia z podatku dochodowego dla dywidend. Zmiany zostaną wprowadzone także w przepisach dotyczących dokumentacji podatkowych transakcji z podmiotami powiązanymi. Zmiany dotyczące dywidend mają wejść w życie z końcem 2015 r. i będą miały zastosowanie do dochodów osiągniętych od 1 stycznia 2016 r. Zmiany w zakresie dokumentacji mają wejść w życie, z niewielkim wyjątkiem, od 2017 r.

"Nie daj się zrobić w słupa" - nowy spot Ministerstwa Finansów

Ministerstwo Finansów notuje coraz więcej dramatów osób bezwiednie wciągniętych do zorganizowanej grupy przestępczej wyłudzającej podatek VAT. Ma miejsce coraz więcej przypadków, w których osoby kuszone są z pozoru atrakcyjnymi propozycjami. Zazwyczaj kuszeni są ludzie ubodzy, w potrzebie, poszukujący dorywczej lub stałej pracy. Jeden nierozważny krok zdewastował niejedno życie. Kampania resortu finansów „Nie daj się zrobić w słupa" ma uchronić kolejne tysiące osób przed wplątaniem się w świat przestępców i gigantyczne zobowiązania wobec fiskusa.

Jak ująć na fakturze koszty transportu sprzedawanego towaru

Firmy działające w branży sprzedaży wysyłkowej, niejednokrotnie obciążają nabywcę kosztami transportu. To na nich spoczywa obowiązek odprowadzenia podatku i wystawienia dokumentu, który dokumentuje sprzedaż oraz koszty wysyłki. Jednak ujęcie na fakturze kosztów wysyłki sprzedanego towaru nie jest oczywistą kwestią.

Ustawa o przewalutowaniu kredytów obniży wpływy z CIT o 3,5 mld zł

Dochody budżetu państwa z tytułu podatku CIT mogą być niższe o około 3,5 mld zł - taki skutek wywoła przyjęta przez Sejm w dniu 5 sierpnia br. ustawa o szczególnych zasadach restrukturyzacji walutowych kredytów mieszkaniowych w związku ze zmiana kursu walut obcych do waluty polskiej.

Ulgi podatkowe na żłobki i przedszkola od 1 stycznia 2016 r.

Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę, która rozszerza zwolnienia podatkowe związane m.in. z dofinansowaniem przez pracodawcę pobytu dziecka w żłobku, klubie dziecięcym, przedszkolu czy pod opieką opiekuna dziennego. Nowe regulacje wchodzą w życie 1 stycznia 2016 r.

Czy nabywca może „zmusić” sprzedawcę do wystawienia faktury?

Nabywca, który zwróci się do sprzedawcy z prośbą o wprowadzenie zmian na fakturze, która jest w pełni zgodna z prawem, może spotkać się z jego odmową. W takim przypadku „zmuszenie” przedsiębiorcy do podjęcia jakichkolwiek działań nie jest możliwe. Ale zdarzają się sytuacje, kiedy do wystawienia faktury albo jej poprawy obligują przepisy.

Zatory płatnicze hamują rozwój małych firm

Gospodarki wielu krajów opierają się na zaangażowaniu i dynamice małych i mikrofirm. Jednak najmniejsze przedsiębiorstwa najbardziej są narażone na różnego rodzaju ryzyka w prowadzeniu biznesu. Jednymi z największych niedogodności są opóźnienia w płatnościach, powodujące zatory płatnicze i kłopoty finansowe wielu podmiotów.

Jak ująć fakturę VAT RR w ewidencji księgowej

W przypadku gdy zakupy produktów rolnych dokonywane są od rolników ryczałtowych, to spółka nabywająca te produkty, zobowiązana jest do wystawienia faktury VAT RR i przekazania jej oryginału zbywcy. Zakupy produktów rolnych dokonywane u rolników mogą zostać ujęte w księgach rachunkowych tylko na podstawie faktury VAT RR. Jak ująć taką fakturę w ewidencji księgowej?

Zasady przechowywania kopii dokumentów fiskalnych

Przedsiębiorcy dokonujący sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących mają obowiązek przechowywania przez określony czas kopii dokumentów fiskalnych. Do dokumentów, które należy przechowywać należą paragon fiskalny, faktura i raport fiskalny. Konieczność archiwizacji obejmuje kopie dokumentów papierowych jak i elektronicznych.

Wydatki na pakiety medyczne dla rodzin pracowników w kosztach

Czy wydatki poniesione przez spółkę na zakup pakietu medycznego, w ramach którego są zawarte świadczenia profilaktyki oraz medycyny dla pracowników i ich rodzin stanowią koszty uzyskania przychodów?

Strata ze zbycia przedawnionej wierzytelności w kosztach

Niewypłacalność kontrahentów jest jeden z najpoważniejszych problemem przedsiębiorców w codziennym życiu gospodarczym. Przedsiębiorcy nie zawsze są w stanie lub mogą dochodzić swoich roszczeń, co skutkuje przedawnieniem wierzytelności. W związku z tym decydują się niejednokrotnie na sprzedaż wierzytelności. Czy stratę powstałą ze zbycia przedawnionej wierzytelności można uznać za koszt uzyskania przychodu?

Koszty związane z pozyskaniem poręczenia w księgach rachunkowych

Spółka zawarła umowę poręczenia kredytu hipotecznego. Spółce matce, bo to ona jest poręczycielem, będzie ona wypłacać przez trzy lata wynagrodzenie za udzielone poręczenie. Wysokość poręczenia jest ustalona na podstawie cen rynkowych. Jak należy ująć operacje gospodarcze związane z uzyskanym poręczeniem w księgach rachunkowych?

Kontrahent nie wystawia faktury VAT - co można zrobić?

Zawarliśmy umowę o dostawę kilku partii towaru. Za jedną część towaru zapłaciliśmy na podstawie faktury pro forma, za drugą – otrzymaliśmy fakturę zaliczkową, a kolejna, trzecia partia dopiero ma przyjść. Ale już wiadomo, że kontrahent ma problem z prawidłowym udokumentowaniem transakcji i jak na razie nie możemy się doprosić faktury sprzedaży do pierwszej partii (do faktury pro forma). Z fakturą zaliczkową jakoś by się dało zaksięgować część transakcji, lecz w przypadku faktury pro formy takiej możliwości nie mamy. Jak zmotywować kontrahenta do wystawienia faktury?

Usługi pośrednictwa handlowego nie są objęte podatkiem u źródła

Usługi pośrednictwa handlowego nie zostały zawarte w katalogu usług opodatkowanych podatkiem u źródła. Nie mają one także podobnego charakteru do wymienionych tam świadczeń. W związku z tym nie występuje konieczność pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego od wypłat wynagrodzeń prowizyjnych za usługi świadczone przez podmiot zagraniczny.

Przechowywanie dokumentacji przedsiębiorstwa – uporządkowane archiwum

Dokument, bez względu na to, czy jest on papierowy, czy elektroniczny, stanowi pierwszorzędny dowód każdej transakcji lub sprawy. Dlatego też prowadząc firmę, musimy pamiętać o tym, aby nasza dokumentacja była prowadzona i przechowywana fachowo. Dzięki temu unikniemy sytuacji, w której istotny dla nas dokument ginie, bądź zostaje uszkodzony. Jak więc przechowywać dokumenty w przedsiębiorstwie, tak aby nasza firma działała sprawnie?

Ulga w CIT dla spółdzielni zostanie zniesiona?

Sejm zajmie się projektem nowelizacji ustawy o CIT wykreślający ulgę podatkową m.in. dla spółdzielni mieszkaniowych, czy wspólnot mieszkaniowych. Chodzi o ulgę w zakresie gospodarki mieszkaniowej, która obejmuje tylko dochody uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi. W tym tygodniu ma się odbyć jego drugie czytanie - przewiduje porządek obrad Sejmu.

Centralny rejestr faktur ograniczy oszustwa w VAT

Receptą na oszustwa w podatku VAT może być stworzenie centralnego rejestru faktur VAT, jak również podzielona płatność, zmiany w rejestracji firm, utworzenie bazy kont firm czy ograniczenie płatności gotówkowych. Takiego zdania są eksperci Rady Konsultacyjnej Prawa Podatkowego przy ministrze finansów.

Od 2016 r. podmioty powiązane nie unikną podatku od dywidend

Będą ograniczenia w zakresie zwolnień dla wypłat dywidend między podmiotami powiązanymi. Od 2016 r. dywidendy wypłacane przez powiązane spółki kapitałowe nie będą mogły być zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym, jeżeli są transferowane w związku z transakcjami, które zostały przeprowadzone głównie z zamiarem osiągnięcia korzyści podatkowej.

Jak rozliczyć stratę ze sprzedaży wierzytelności

Spółka w ramach prowadzonej działalności ma należności, za które nie otrzymała zapłaty. Nie zamierza jednak domagać się zapłaty na drodze sądowej. Znalazła się firma, która chce te wierzytelności odkupić za 30 proc. ich wartości. Jak rozliczyć taką sprzedaż i wykazać stratę ze sprzedaży wierzytelności?

Obowiązek podatkowy w przypadku dostawy towaru przez kuriera

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy w przypadku sprzedaży towaru i dostawy przez kuriera? Jaką datę dostawy należy przyjąć na fakturze oraz kiedy należy zaewidencjonować sprzedaż na kasie fiskalnej?

Jak fiskus radzi sobie z zagranicznymi firmami?

Najwyższa Izba Kontroli (NIK) oraz Międzynarodowy Fundusz Walutowy (MFW) opublikowały niedawno raporty o wpływach z podatku dochodowego od firm z udziałem kapitału zagranicznego. Co z nich wynika?

Jak udokumentować zmianę nabywcy towaru na fakturze

Sprzedaliśmy towar klientowi, który podał nam błędne dane nabywcy, niezbędne do wystawienia faktury VAT. Okazało się bowiem, że klient ten kupował u nas osobno akcesoria informatyczne dla kilku swoich usługodawców (w ich imieniu) i pomyłkowo zamienił zlecenia oraz dane dwóch z nich. Obecnie firmy zwróciły się do nas z prośbą o poprawienie zaistniałej pomyłki. Czy w takiej sytuacji musimy wystawiać fakturę korygującą, czy możliwa jest korekta błędnych danych notą?

Zbiorcze dołączanie paragonów do odpowiadających im faktur

Firma dołącza do partii faktur z danego dnia odpowiadające im paragony wydrukowane kolejno, w formie wstęgi. Czy taki sposób dołączenia zbiorczego paragonów do odpowiadających im faktur można uznać za poprawny i zgodny z przepisami?

Czy podstawą zapisu w księgach może być faktura pro forma

Firma otrzymała fakturę pro forma i na jej podstawie zapłaciła za zamówiony towar. Dotychczas nie wpłynęła jeszcze faktura za ten zakup. Czy wobec tego koszt zakupu towaru powinna ująć w ewidencji na podstawie faktury pro forma?

Nagrody i premie wypłacone pracownikom w kosztach

Nagrody i premie wypłacone pracownikom przez podatnika podatku dochodowego od osób prawnych z dochodu po opodatkowaniu stanowią koszty uzyskania przychodów tego podatnika.

INVOICE - faktura

Rozporządzenie w sprawie "frankowiczów"

Minister Finansów podpisał rozporządzenie w sprawie "frankowiczów". Będzie ono miało zastosowanie do dochodów (przychodów) uzyskanych od dnia 1 stycznia 2015 r. do dnia 31 grudnia 2016 r.

KE rozpoczyna konsultacje publiczne w zakresie przejrzystości CIT

Komisja Europejska rozpoczęła 17 czerwca 2015 r. konsultacje publiczne w sprawie przejrzystości podatku od przedsiębiorstw w UE. Konsultacje te mają na celu ustalenie, czy nałożenie na przedsiębiorstwa wymogu ujawniania większej ilości informacji dotyczących płaconych przez nie podatków może pomóc w walce z unikaniem opodatkowania i agresywnymi praktykami podatkowymi w UE. Przykładowo przedsiębiorstwa mogłyby zostać zobowiązane do ujawnienia podatków płaconych w każdym kraju, w którym prowadzą działalność.

Faktura przekazana kontrahentowi z inną kwotą niż na paragonie

W przypadku rozbieżności kwoty wyliczonej na paragonie, a tej na fakturze powinno się obie dostosować tak, aby ceny były jednakowe. Jeżeli kasa fiskalna nalicza kwotę brutto, a program używany przy fakturowaniu wyznacza kwotę netto, nie należy przekazywać kontrahentowi zróżnicowanych dokumentów.

Zagraniczne firmy nie płacą CIT

Polski budżet traci rocznie dziesiątki miliardów złotych z powodu unikania opodatkowania CIT przez międzynarodowe firmy; jestem zszokowany, że rząd odstąpił od wprowadzenia klauzuli przeciw unikaniu opodatkowania - podkreśla prof. Dominik Gajewski z Rady Konsultacyjnej Prawa Podatkowego. Komisja Europejska zdiagnozowała ok. 600 instrumentów agresywnej optymalizacji podatkowej stosowanej przez międzynarodowe holdingi.

Jak zaksięgować nietypowe faktury?

Księgowanie nietypowych faktur to problem, który spotyka na swojej drodze chyba każdy księgowy. Masz dość wielokrotnego wykonywania tych samych operacji i rozwiązywania tego samego problemu kolejny raz?

Kapica: Do końca 2018 r. większość rozliczeń podatkowych przez internet

Resort finansów intensyfikuje prace nad cyfryzacją rozliczeń podatkowych. Do końca 2018 roku większość deklaracji podatkowych będzie można składać online.

Korekta pustej faktury - do kiedy można to zrobić?

Można wyzerować podatek, zanim przyjdzie kontrola. Potem jest już na to za późno. W przeciwnym razie przepis byłby nadużywany. Do takich wniosków doszedł 3 czerwca 2015 r. Naczelny Sąd Administracyjny (sygn. akt I FSK 315/14), zajmując się sprawą korekty pustych faktur.

REKLAMA