REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Faktura, Działalność gospodarcza

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Jak wystawić fakturę korygującą, gdy była wpłacona zaliczka

Nastąpiła zmiana stawki VAT z 23% na 8%. Faktura zaliczkowa została wystawiona we wrześniu, rozliczeniowa (wydanie towaru) – w październiku. Czy wystawiamy fakturę korygującą do faktury zaliczkowej, czy korygujemy tylko końcową? Czy musimy wysłać korektę JPK_VAT?

Rząd uszczelnia podatek CIT. Czy optymalizacja podatkowa będzie trudniejsza?

Rada Ministrów RP kontynuuje działania zmierzające do uszczelnienia polskiego systemu podatkowego. Po reformie dotyczącej podatku VAT przyszła kolej na podatek dochodowy od osób prawnych, czyli CIT. Czy tak agresywne zmiany nie spowodują exodusu migracji polskiego biznesu do Wielkiej Brytanii?

Podważenie podlegania ubezpieczeniom przez ZUS - postępowanie i konsekwencje

Podważenie podlegania ubezpieczeniom przez ZUS ma na celu wykazanie pozorności zawartej umowy, w celu skorzystania z zasiłku. Postępowanie tego rodzaju występuje najczęściej w przypadku umów o pracę, gdzie istnieją podejrzenia, że umowa została zawarta właśnie na potrzeby skorzystania z zasiłku. Przeprowadzane przez ZUS kontrole nie skupiają się jedynie na stwierdzeniu pozorności zawartej umowy, bo np. przy umowie o dzieło mogą dotyczyć przedmiotu zawartej umowy. Zakres kontroli obejmuje także osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Pierwsza e-składka dla prowadzących jednoosobową działalność do 10 stycznia 2018 r.

Dla prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą, opłacających składki ubezpieczeniowe wyłącznie za siebie, termin opłacenia pierwszej e-składki, za grudzień 2017 roku mija 10 stycznia. O czym należy pamiętać?

REKLAMA

Wzrost kosztów działalności i obciążeń podatkowych w 2018 r.

Z przeprowadzonych badań wynika, że ponad czterech na pięciu przedsiębiorców zakłada wzrost kosztów działalności w 2018 roku w porównaniu do roku ubiegłego. Natomiast zdaniem trzech czwartych przedsiębiorców w 2018 roku wzrosną również obciążenia podatkowe. Pomimo rosnących kosztów i podatków blisko czterech na pięciu przedsiębiorców zamierza w tym roku zwiększyć wynagrodzenia.

Kod PL nabywcy na fakturze

Na fakturze zazwyczaj znajduje się numer identyfikujący podatnika na potrzeby podatku. W określonych sytuacjach musi on być poprzedzony kodem PL lub innym kodem państwa członkowskiego nabywcy - w przypadku świadczenia usług na rzecz kontrahenta zagranicznego.

Pożyczki na założenie firmy dla absolwentów, studentów i bezrobotnych

Program „Pierwszy biznes – Wsparcie w starcie” realizowany przez Bank Gospodarstwa Krajowego na zlecenie Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej pozwala na pozyskanie funduszy w formie niskooprocentowanej (0,44% w skali roku) pożyczki na założenie działalności gospodarczej lub stworzenie nowych miejsc pracy. Na pożyczki mogą liczyć niepracujący i niewykonujący innej pracy zarobkowej absolwenci szkół i wyższych uczelni (do 4 lat od dnia ukończenia szkoły lub uzyskania tytułu zawodowego), studenci ostatnich lat studiów oraz zarejestrowani bezrobotni. Mogą oni również liczyć na bezpłatne szkolenia i doradztwo. Wkrótce finansowanie to będzie również dostępne dla poszukujących pracy członków rodzin opiekujących się niepełnosprawnymi.

Faktury dokumentujące fikcyjny outsourcing pracowniczy a prawo do odliczania VAT

Umowy o świadczenie usług, jak również umowy zlecenia, bez faktycznego zamiaru przejęcia pracowników czy też ich zatrudnienia w ramach outsourcingu pracowniczego są czynnościami nieważnymi z mocy prawa. Przedsiębiorca nie ma więc prawa do odliczania podatku VAT z faktur (dokumentujących fikcyjny outsourcing pracowniczy) wystawianych przez agencję.

REKLAMA

Składki ZUS 2018 - przedsiębiorcy

Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił informacji w sprawie najniższej podstawy wymiaru składek oraz kwot składek na ubezpieczenia społeczne oraz na Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i na Fundusz Pracy za miesiące styczeń - grudzień 2018 r. dla przedsiębiorców, osób z nimi współpracujących, twórców i artystów, wolnych zawodów i niektórych innych grup ubezpieczonych.

Formy prowadzenia działalności gospodarczej na Ukrainie – sp. z o.o. oraz przedsiębiorstwo prywatne

Wśród form prowadzenia działalności gospodarczej, które cieszą się największą popularnością na Ukrainie znajdują się spółka z o.o. oraz przedsiębiorstwo prywatne. Dokonując wyboru najodpowiedniejszej formy prowadzenia działalności należy wziąć pod uwagę rodzaj planowanej działalności gospodarczej, relacje z ukraińskimi wspólnikami, rozmiar inwestycji i zakres odpowiedzialności założyciela za zobowiązania przyszłej spółki.

Prokurent przedsiębiorcy prowadzącego jednoosobową działalność gospodarczą od 1 marca 2018 roku

Rozszerzenie możliwości ustanowienia prokurenta na osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą to najlepsza zmiana proponowana w Konstytucji Biznesu zdaniem ekspertów Grant Thornton.

Uber świadczy usługę transportową – wyrok TSUE

20 grudnia 2017 r. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej orzekł, że świadczona przez przedsiębiorstwo Uber usługa umożliwiająca nawiązywanie kontaktów z właścicielami pojazdów niebędącymi zawodowymi kierowcami stanowi usługę w dziedzinie transportu Państwa członkowskie mogą zatem regulować warunki świadczenia tej usługi, tak jak np. w przypadku usług taksówkowych (wyrok w sprawie C-434/15 Asociación Profesional Elite Taxi/ Uber Systems Spain SL). To przełomowy wyrok i być może początek końca dla Ubera w Europie.

Zmiany w ewidencji przedsiębiorców od 1 marca 2018 r.

Usprawnienie Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej – to podstawowy cel projektu ustawy o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy. Większość przepisów tej nowej ustawy ma wejść w życie 1 marca 2018 r.

Sprzedaż budynku firmowego - przedsiębiorca płaci VAT lub PCC

Przedsiębiorca, który wybudował lub przebudował budynek i używał go wyłącznie na potrzeby swojej firmy, może zdecydować, czy przy sprzedaży doliczy VAT, czy kupujący zapłaci PCC – wyjaśniło Ministerstwo Finansów w odpowiedzi na pytanie Dziennika Gazety Prawnej.

Kiedy najem prywatny a kiedy działalność gospodarcza

Przychody z umowy najmu zawartej w ramach prowadzonej działalności gospodarczej nie mogą być opodatkowane zryczałtowanym podatkiem dochodowym według stawki 8,5 proc. Metoda ta jest bowiem zarezerwowana wyłącznie dla tzw. najmu prywatnego. Czym charakteryzuje się ta forma uzyskiwania przychodów?

Nie każda nieruchomość przedsiębiorcy jest związana z działalnością gospodarczą

Zdaniem Trybunału Konstytucyjnego nie można zakładać z góry, że skoro jedno z małżonków jest przedsiębiorcą, to będące przedmiotem współposiadania grunty należy zakwalifikować jako grunty związane z działalnością gospodarczą opodatkowane najwyższą stawką. Niezbędne jest każdorazowo ustalenie faktycznego sposobu wykorzystania opodatkowanego gruntu, którego współposiadaczem pozostaje osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą. 12 grudnia 2017 roku Trybunał Konstytucyjny orzekł, że przepis art. 1a ust. 1 pkt 3 w związku z art. 5 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy o podatkach i opłatach lokalnych rozumiany w ten sposób, że wystarczającą przesłanką zakwalifikowania gruntu podlegającego opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości do kategorii gruntów związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej jest prowadzenie działalności gospodarczej przez osobę fizyczną będącą jego współposiadaczem, jest niezgodny z Konstytucją RP.

Czy faktura pro forma może pełnić rolę oferty handlowej?

W obrocie gospodarczym faktura pro forma traktowana jest często jako propozycja (oferta) zawarcia umowy sprzedaży towaru lub świadczenia usługi. Przy czym pełni ona jedynie rolę informacyjną i nie jest dowodem zawarcia transakcji, ani dokumentem księgowym. Faktura tego rodzaju wystawiana jest w celu uzyskania przedpłaty lub zaliczki od nabywcy.

Certyfikacja administratorów danych i podmiotów przetwarzających – następny krok do zgodności z RODO

Dostrzegając rynkową potrzebę wsparcia firm w zakresie możliwości wykazania spełnienia wymogów nowego unijnego Rozporządzenia Ogólnego o Ochronie Danych (RODO), które będzie w pełni stosowane od 25 maja 2018 r., Polskie Centrum Badań i Certyfikacji przy współpracy z Rödl & Partner i Cybercom Poland zdecydowały się na rozpoczęcie wspólnej inicjatywy zmierzającej do certyfikacji firm (administratorów danych i podmiotów przetwarzających) w zakresie ochrony danych osobowych pod kątem RODO.

Kiedy można oznaczyć towar "Made in Poland", "Made in EU"

Od wielu lat Unia Europejska prowadzi prace nad wprowadzeniem przepisów, które na poziomie wspólnotowym, stworzyłyby ramy prawne korzystania z oznaczeń np. Made in Poland, Made in EU. Pomimo faktu, iż Komisja Europejska wyszła z inicjatywą legislacyjną, a w 2013 roku został przyjęty wniosek z propozycją treści Rozporządzenia w sprawie bezpieczeństwa produktów konsumpcyjnych, do 2017 roku nie zostało ono ostatecznie przyjęte. Celem przyświecającym proponowanemu Rozporządzeniu jest m.in. zapewnienie wysokiego poziomu ochrony konsumentów oraz ułatwienie obrotu gospodarczego na wspólnym rynku europejskim, poprzez ujednolicenie przepisów obowiązujących we Wspólnocie.

Odsetki za późniejsze rozliczenie VAT z tytułu WNT

W świetle przepisów polskiego prawa podatkowego wykazanie VAT należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów (WNT) lub importu usług po upływie trzech miesięcy skutkuje naliczeniem dodatkowych odsetek. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie orzekł jednak, że naliczanie odsetek z tego tytułu nie jest zgodne z unijnymi przepisami.

Obowiązek wystawiania faktur

Zgodnie z obecnym stanem prawnym wszyscy podatnicy dokumentują sprzedaż dowodem nazywanym „faktura” jako potwierdzenie dokonania transakcji. Dotyczy to również podatników, którzy zarejestrowani są jako zwolnieni z VAT oraz niezarejestrowani do VAT, którzy wystawiali dokumenty o nazwie „Rachunek” - obecnie zastępują go fakturą.

Służby skarbowe będą mogły kupować puste faktury od 2018 r.

Projekt przepisów, który umożliwi służbom skarbowym kupowanie pustych faktur, jest gotowy. Z nowego prawa urzędnicy skorzystają zapewne dopiero w drugiej połowie 2018 roku.

Ustawa o małej działalności gospodarczej - niższe składki ZUS od 2019 r.

Wiceminister rozwoju Jadwiga Emilewicz wskazała, że projekt ustawy o tzw. małej działalności gospodarczej trafi pod obrady Sejmu w pierwszym lub drugim tygodniu grudnia. Przedsiębiorcy mogliby zatem płacić obniżone składki od początku 2019 r.

Pełny dostęp do zamówień publicznych dla małych i średnich firm

Rząd pracuje nad rozwiązaniami, które zapewnią małym i średnim przedsiębiorstwom (MŚP) dostęp do zamówień publicznych w pełnym zakresie. Poprawi to ich konkurencyjność na rynku. Obecnie MŚP są w dużym stopniu wykluczane z realizacji zamówień publicznych. Andżelika Możdżanowska, pełnomocnik rządu ds. małych i średnich firm, sekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju w rozmowie z Polską Agencją Prasową mówiła także o innych działaniach rządu podejmowanych w interesie MŚP.

Odsetki za opóźnienia w opłacaniu składek ZUS

Przedsiębiorca, który niewłaściwie naliczy wysokość składek musi się liczyć z tym, że na jego koncie ZUS powstanie niedopłata. W efekcie powstałych „niedoborów” ZUS zacznie naliczać karne odsetki. W takiej sytuacji należy jak najszybciej zrobić dopłatę, natomiast w przypadku poważniejszego zadłużenia wystąpić z wnioskiem o rozłożenie długu na raty.

Faktura VAT marża – zasady wystawiania

Faktura VAT marża wystawiana jest przez przedsiębiorców, którzy sprzedają towary używane lub świadczą usługi turystyczne, sprzedają dzieła sztuki itd. Często można spotkać się z sytuacją wystawiania faktur VAT marża na portalach aukcyjnych (np. przy kupnie używanego sprzętu AGD) lub w komisach samochodowych (np. przy kupnie używanego samochodu).

Przekształcenie jednoosobowej działalności gospodarczej w spółkę z o.o. – zasady i skutki

Tysiące przedsiębiorców prowadzi działalność w formie jednoosobowej działalności gospodarczej zarejestrowanej w CEIDG. W wielu przypadkach zasadne jest rozważenie przez przedsiębiorcę zmiany formy organizacyjno – prawnej prowadzonego biznesu. Jednym z takich sposobów zmiany formy organizacyjno-prawnej jest przekształcenie jednoosobowej działalności gospodarczej w spółkę kapitałową. W niniejszym artykule postaram się przybliżyć kwestie związane z przekształceniem działalności gospodarczej w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością.

Postępowanie upadłościowe a śmierć dłużnika

Prawo przewiduje możliwość kontynuacji postępowania upadłościowego wszczętego przed śmiercią dłużnika, jak również wszczęcie takiego postępowania po jego śmierci. Wobec czego wierzyciele powinni mieć świadomość, że ich uprawnienia do dochodzenia swoich należności w postępowaniu upadłościowym nie odchodzą bezpowrotnie wraz ze śmiercią dłużnika.

Wydatki na pomieszczenie wykorzystywane do działalności gospodarczej jako koszt

W celu prowadzenia działalności często niezbędne okazuje się posiadanie przystosowanego do tego pomieszczenia. Natomiast proces przystosowywania danego pomieszczenia do profilu działalności generuje wydatki po stronie przedsiębiorcy. Jakie zatem wydatki na pomieszczenie gospodarcze mogą zostać zakwalifikowane jako koszt uzyskania przychodu?

Czy można wystawić fakturę korygującą do pustej faktury?

Zarówno w doktrynie, jak i orzeczeniach sądów wskazuje się na możliwość skorygowania błędów związanych z wystawieniem tzw. pustej faktury, pomimo że na gruncie przepisów ustawy o VAT ustawodawca nie przewidział tego wprost. Powstaje jednak pytanie, czy podmiot, który świadomie wystawił puste faktury, ma możliwość korekty przedmiotowych dokumentów.

Centralny Rejestr Faktur od 25 lutego 2018 roku

Centralny Rejestr Faktur będzie bazą budowaną w oparciu o JPK_VAT. W podstawowej wersji będziemy ją mieć już od 25 lutego 2018 r. Tego dnia po raz pierwszy 1,7 mln podatników VAT w Polsce wyśle nam swoje pliki JPK_VAT, będące informacją o wszystkich fakturach, które wystawili i otrzymali - powiedział Wojciech Śliż, dyrektor departamentu podatku od towarów i usług w Ministerstwie Finansów w rozmowie z Dziennikiem Gazetą Prawną.

Ewidencjonowanie części obrotu na rzecz osób fizycznych przy użyciu kasy fiskalnej

Podatnik X prowadzi sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, jednak do tej pory korzystał ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy użyciu kasy rejestrującej (ze względu na dokonywanie wyłącznie czynności zwolnionych przedmiotowo z obowiązku ewidencjonowania). 1.10.2017 r. X dokonał sprzedaży przyczepy samochodowej na rzecz osoby fizycznej niebędącej podatnikiem VAT. Transakcja miała charakter jednorazowy i uboczny dla jego działalności. Podatnik nie przewiduje, że podobna transakcja powtórzy się w przyszłości. W związku z czym powstała wątpliwość, czy musi zainstalować on kasę rejestrującą?

Zakaz handlu w niedziele będzie rozszerzany w latach 2018-2020

24 listopada 2017 r. Sejm uchwalił ustawę o ograniczeniu handlu w niedziele. Zakaz będzie stopniowo rozszerzany w latach 2018-2020. Od 1 marca 2018 r. będzie można handlować w dwie niedziele w miesiącu, w 2019 r. - tylko w jedną niedzielę w miesiącu, a od 2020 r. ma obowiązywać zakaz handlu we wszystkie niedziele oprócz siedmiu w roku.

Dlaczego wizerunek pracodawcy ma znaczenie - 5 głównych powodów

Działania PR i marketingowe wielu firm przypominają dyscyplinę sportu. Jeśli działasz na konkurencyjnym rynku, walczysz zarówno o pozycję, jak i uznanie oraz najlepszych pracowników. Każdy krok, który stawiasz, a czasem unikasz, buduje Twoją reputację.

Adres na fakturze a prawo do odliczenia VAT

Przedsiębiorca może odliczyć podatek VAT, nawet jeśli sprzedawca podał na fakturze adres korespondencyjny, a nie ten, pod którym prowadzi działalność gospodarczą – orzekł Trybunał Sprawiedliwości UE w dwóch wyrokach.

Ciągłość rozliczeń podatkowych po zmarłym przedsiębiorcy - nowe regulacje od 2018 r.

Ministerstwo Rozwoju chce, by mimo zgonu przedsiębiorcy zachować ciągłość rozliczeń podatkowych jego firmy. Odpowiednie regulacje w tej kwestii przewiduje projekt ustawy o zarządzie sukcesyjnym przedsiębiorstwem osoby fizycznej, który miałby wejść w życie w 2018 r.

Zmiany w PIT i CIT od 1 stycznia 2018 r. - konsekwencje dla podatników

Prezentujemy zestawienie zmian w ustawach o podatkach dochodowych (PIT i CIT), które mają wejść w życie już od 1 stycznia 2018 r. Jakie konsekwencje dla podatników wiążą się z nowymi regulacjami?

Faktura VAT RR - dokumentująca nabycie produktów rolnych

Podatnicy zarejestrowani jako VAT czynni i nabywający produkty rolne od rolnika zryczałtowanego są zobowiązani do wystawiania za niego dokumentu potwierdzającego nabycie danych produktów. Dokumentem tym jest faktura VAT RR.

Konstytucja Biznesu to rozwiązania fundamentalnie ważne - wywiad z Mateuszem Morawieckim

Konstytucja Biznesu to rozwiązania fundamentalnie ważne i fundamentalnie pozytywne, zarówno dla polskiej gospodarki, jak i polskich przedsiębiorców. Zwłaszcza dla właścicieli średnich, małych i jeszcze mniejszych firm - mówi PAP wicepremier, minister rozwoju i finansów Mateusz Morawiecki.

Zmiany w Krajowym Rejestrze Sądowym

14 listopada 2017 r. Rada Ministrów zaakceptowała projekt nowelizacji ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym. Projektowane zmiany mają na celu ułatwienie rozpoczynaniu działalności gospodarczej oraz usprawnienie działania sądu rejestrowego.

Środowisko pracodawców popiera rozwiązania zawarte w Konstytucji Biznesu

Rozwiązania zawarte w Konstytucji Biznesu mają poparcie środowisk pracodawców - wynika ze stanowiska Rady Pracodawców RP. Pracodawcy popierają między innymi takie propozycje zmian prawnych, jak wprowadzenie zasady domniemania uczciwości przedsiębiorcy oraz zasady przyjaznej interpretacji przepisów.

Obowiązek składania sprawozdania finansowego przy zawieszonej działalności gospodarczej

Z przepisów ustawy o rachunkowości wynika, że przedsiębiorca może nie zamykać ksiąg rachunkowych, a tym samym nie składać sprawozdania finansowego, za rok obrotowy, w którym działalność przez cały ten okres była zawieszona. Przedsiębiorcy otrzymują jednak z sądu rejestrowego wezwania do złożenia sprawozdania. Ministerstwo Sprawiedliwości wyjaśnia, dlaczego dochodzi do takich sytuacji i proponuje zmiany.

Wykonanie zastępcze - skutki w VAT

Wykonanie zastępcze - odliczenie VAT. Jeżeli generalny wykonawca robót na skutek niesolidności podwykonawcy zleca wykonanie robót osobie trzeciej, jako wykonawcy zastępczemu, nie dochodzi do wykonania usługi na rzecz niesolidnego podwykonawcy ani przez wykonawcę generalnego, ani przez wykonawcę zastępczego. W związku z tym czynność ta nie podlega opodatkowaniu VAT.

Firma w mieszkaniu - czynsz i media mogą być kosztem podatkowym

Wiceminister finansów zastępca szefa KAS Paweł Cybulski odpowiadając na pytanie Polskiej Agencji Prasowej stwierdził, że wydatki ponoszone na czynsz czy media przez przedsiębiorców, którzy zarejestrowali firmę w mieszkaniu, mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów pod warunkiem, że są związane z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Wezwanie do zapłaty będzie można wysłać e-mailem

W dniu 13 listopada 2017 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o udostępnianiu informacji gospodarczej i wymianie danych gospodarczych (zmiana ta jest zawarta w ustawie z 7 kwietnia 2017 r. o zmianie niektórych ustaw w celu ułatwienia dochodzenia wierzytelności). Istotną nowością będzie możliwość wezwania dłużnika do zapłaty e-mailem, a nie, jak dotychczas, tylko listem poleconym lub osobiście. Biura informacji gospodarczej poszerzą też zakres udostępnianych informacji o firmach i konsumentach oraz będą mogły tworzyć scoringi, czyli portrety wiarygodności finansowej klientów.

Jak przeprowadzić proces sukcesji przedsiębiorstwa?

Sukcesja to przejście praw i obowiązków na następcę prawnego, co w praktyce oznacza zachowanie ciągłości funkcjonowania firmy, mimo zmiany pokoleniowej. Przeprowadzenie wynikającej stąd zmiany w zarządzaniu przedsiębiorstwem jest dla założyciela firmy poważnym wyzwaniem, do czego warto przygotować się odpowiednio wcześnie. Na sukcesję najlepiej spojrzeć jak na proces nieunikniony oraz konieczny. Jeżeli jest dobrze zaplanowany i przygotowany, pozwoli na umocnienie przedsiębiorstwa.

Faktura korygująca a nota korygująca

Faktury błędnie wystawione lub otrzymane z błędem muszą być skorygowane przez sprzedawcę lub nabywcę. Do faktur sprzedażowych, jak i zakupowych można wystawiać korekty. Kiedy należy zastosować fakturę korygującą a kiedy można wystawić notę korygującą?

Irlandia - dobre miejsce na siedzibę firmy

System podatkowy Irlandii jest jednym z najbardziej przyjaznych przedsiębiorcom systemów w całej Unii Europejskiej. Dodatkowym impulsem dla przeniesienia swojej rezydencji podatkowej do Irlandii stał się Brexit. Irlandia jest naturalną unijną alternatywą dla osób i firm myślących o wyprowadzce z Wielkiej Brytanii. Długoletnia, przemyślana i konsekwentna polityka podatkowa władz Irlandii skłoniła do przeprowadzki na Zieloną Wyspę setki globalnych korporacji, a także coraz więcej firm z Polski. Co przyciąga firmy do Irlandii i dlaczego Bruksela nie jest tym zachwycona?

Faktury z tytułu importu usług otrzymane z opóźnieniem - odliczenie VAT

Do końca ubiegłego roku podatnicy rozliczający VAT z tytułu WNT i importu usług mogli go odliczyć w tym samym okresie rozliczeniowym, o ile podatek należny został wykazany w prawidłowym okresie. Od początku 2017 r. jest to nadal możliwe, ale tylko jeżeli w ciągu trzech miesięcy od momentu powstania obowiązku podatkowego podatnik rozliczył podatek należny, a w przypadku WNT dodatkowo otrzymał fakturę w tym terminie (po tym czasie podatek naliczony można wykazać wyłącznie na bieżąco). W praktyce - jak zaznacza ekspert Grant Thornton - oznacza to, że otrzymanie od kontrahenta faktury z opóźnieniem powyżej trzech miesięcy może skutkować obowiązkiem zapłaty odsetek za zwłokę.

Niedobory ujawnione podczas inwentaryzacji w kosztach uzyskania przychodów

Do kosztów uzyskania przychodów można zaliczyć wartości ujawnionych w trakcie inwentaryzacji niedoborów, ale jedynie w tej wysokości w jakiej niedobory te uznane zostały za niezawinione i są normalnym następstwem prowadzonej działalności gospodarczej. Nie jest natomiast możliwe uznanie niedoborów za koszty, gdy powstają one w wyniku świadomych działań podatnika.

REKLAMA