REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Faktura, Pkpir

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Jak zaksięgować koszty ponoszone na założenie plantacji

Została założona spółka z o.o., która będzie prowadziła działalność w zakresie uprawy drzew stanowiących biomasę dla elektrowni. Będą to plantacje wierzby energetycznej i topoli. W jaki sposób zaksięgować ponoszone koszty na założenie plantacji? Jako spółka z o.o. jesteśmy zobowiązani do prowadzenia pełnej księgowości.

W jakich przypadkach można anulować fakturę

Przepisy w zakresie podatku od towarów i usług nie regulują zasad dotyczących anulowania wystawionych faktur. W praktyce anulowanie faktur może jednak zostać przeprowadzone w wyjątkowych przypadkach. Anulować można m.in. faktury, które nie zostały wprowadzone do obrotu.

Czy bilet parkingowy powinnien zawierać informację o naliczonym podatku VAT

Bilet parkingowy nie jest dokumentem potwierdzającym sprzedaż, jest on jedynie potwierdzeniem dokonania wpłaty za postój w strefie płatnego parkowania. Przepisy ustawy o VAT oraz przepisy wykonawcze do tej ustawy nie odnoszą się do kwestii biletu parkingowego. Bilet parkingowy drukowany za pomocą elektronicznego systemu parkingowego, nie musi więc zawierać informacji o naliczonym podatku VAT.

Niska skuteczność MF w zwalczaniu fikcyjnych faktur

Najwyższa Izba Kontroli negatywnie oceniła skuteczność Ministerstwa Finansów w przeciwdziałaniu wprowadzaniu do obrotu fikcyjnych faktur.

REKLAMA

Faktura VAT RR - zasady dotyczące wystawiania i rozliczania

W obrocie gospodarczym faktura wystawiana jest przede wszystkim przez sprzedawcę towarów lub usług. Wyjątek od tej zasady stanowi faktura wystawiana w przypadku nabycia produktów rolnych od rolnika ryczałtowego. Wówczas to nabywca tych produktów, zarejestrowany jako czynny podatnik VAT, wystawia fakturę oznaczoną „faktura VAT RR”.

Zwolnienie z obowiązku sporządzania dwóch spisów z natury i comiesięcznego drukowania kpir

Podatnicy prowadzący rozliczenia za pomocą podatkowej księgi przychodów i rozchodów (kpir) zwolnieni są z obowiązku comiesięcznego wydrukowania księgi, która prowadzona jest przy użyciu komputera oraz nie mają obowiązku sporządzenia dwóch spisów z natury.

Oświadczenie o braku obowiązku sporządzenia sprawozdania finansowego - do 30 czerwca

Spółki jawne osób fizycznych oraz spółki partnerskie, które w danym roku obrotowym prowadziły podatkową księgę przychodów i rozchodów, są zobowiązane do złożenia w KRS oświadczenia o braku obowiązku sporządzenia sprawozdania finansowego. Spółki powinny złożyć to oświadczenie za 2015 r. najpóźniej do 30 czerwca 2016 r.

Jak skorygować błędne dane nabywcy na fakturze

W przypadku, gdy nabywca otrzyma fakturę zawierającą błędy w elementach nazwy sprzedawcy lub nabywcy albo oznaczenia towaru lub usługi, może je skorygować notą korygującą. Należy jednak podkreślić, że wystawienie noty korygującej nie może prowadzić do zmiany podmiotu umowy sprzedaży. W przypadku, gdy błędne są wszystkie dane nabywcy wskazane na fakturze, nie jest dopuszczalne jej korygowanie w drodze noty korygującej. Jedynym sposobem naprawienia tego typu błędu jest wystawienie faktury korygującej przez sprzedawcę.

REKLAMA

Jakie są zasady księgowania faktur korygujących

W przypadku księgowania faktur korygujących do końca ubiegłego roku dla celów podatku dochodowego przepisy nakazywały cofać się do okresu pierwotnego, co niejednokrotnie powodowało spore trudności. Przepisy w tym zakresie uległy jednak zmianie od stycznia 2016 roku. Jak obecnie należy księgować faktury korygujące?

Odstąpienie od umowy, zwrot towaru - czy można (trzeba?) wystawić fakturę

Klient odstąpił od umowy sprzedaży i zwrócił towar. W momencie sprzedaży został wystawiony paragon, czyli rozliczyłem VAT na podstawie paragonu. Po odstąpieniu przez klienta od umowy sporządziłem wewnętrzny dokument korygujący. W przypadku odstąpienia od umowy zawartej na odległość lub umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa umowę uważa się za niezawartą. Jednak po odstąpieniu od umowy klient zażyczył sobie wystawienia faktury do paragonu. Czy mam taki obowiązek? Jeżeli nie mam obowiązku, to czy mam takie prawo?

Potwierdzenie odbioru faktury korygującej do faktury zaliczkowej

W jakich sytuacjach występuje obowiązek posiadania odbioru faktury korygującej wystawionej do faktury zaliczkowej?

Jaki skutki wywołuje wystawienie błędnej faktury przy zleceniu transportowym

W wyniku rozwoju branży transportowej pojawiło się wiele praktyk oraz zapisów umownych, które z powodu ich wielokrotnego powielania wpisały się na stałe do kanonu umów transportowych. Jednym z takich standardowych zapisów w zleceniu transportowym jest ten wskazujący, że kontrahentowi przysługuje prawo do wstrzymania lub odmowy zapłaty przewoźnego z uwagi na błędy w wystawionej przez przewoźnika fakturze VAT.

Brak obowiązku sporządzenia sprawozdania trzeba zgłosić do KRS

Spółki jawne osób fizycznych oraz spółki partnerskie, które w danym roku obrotowym prowadziły podatkową księgę przychodów i rozchodów, są zobowiązane do złożenia w KRS oświadczenia o braku obowiązku sporządzenia sprawozdania finansowego. Spółki powinny złożyć to oświadczenie za 2015 r. najpóźniej do 30 czerwca 2016 r.

Czy powstają różnice kursowe przy fakturach wystawionych w dwóch walutach

W fakturach dokumentujących usługi przedsiębiorca podał wartość usług w walucie polskiej oraz jednocześnie w euro. Należność za usługi zagraniczny kontrahent uregulował w euro, dokonując wpłaty na rachunek walutowy przedsiębiorcy. Czy w przypadku otrzymania faktury wystawionej w dwóch walutach występują różnice kursowe?

Zmiany w prowadzeniu KPiR w 2016 roku

W kwietniu tego roku weszło w życie rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 31 marca 2016 r., które znacząco zmieniło regulacje w zakresie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Wprowadzony został nowy wzór KPiR, w związku ze zmianą przepisów o rozliczaniu kosztów działalności badawczo-rozwojowej. Zniesiony został też obowiązek sporządzania spisu z natury na dzień 1 stycznia oraz drukowania księgi prowadzonej w formie elektronicznej. Jak obecnie wygląda księga przychodów i rozchodów?

Jak wystawiać faktury i rozliczać VAT w trybie samofakturowania

Przepisy ustawy o VAT dają możliwość zastosowania szczególnego sposobu wystawiania faktur, tzw. samofakturowania, w ramach którego następuje przeniesienia obowiązku udokumentowania sprzedaży na nabywcę. Jak prawidłowo wystawiać faktury i dokonywać rozliczeń podatkowych przy zastosowaniu samofakturowania?

PKPiR 2016 - już nie ma obowiązku drukowania księgi prowadzonej elektronicznie

Od 8 kwietnia 2016 r. nie ma obowiązku drukowania pkpir prowadzonej elektronicznie, w przypadku gdy program komputerowy zapewnia jej wydrukowanie według wzoru określonego w załączniku nr 1 do rozporządzenia w sprawie prowadzenia pkpir.

Nie ma obowiązku drukowania pkpir prowadzonej elektronicznie

Od 8 kwietnia nie ma obowiązku drukowania pkpir prowadzonej elektronicznie, w przypadku gdy program komputerowy zapewnia jej wydrukowanie według wzoru określonego w załączniku nr 1 do rozporządzenia w sprawie prowadzenia pkpir.

Jak rozliczać faktury oznaczone wyrazami „metoda kasowa”

Faktury wystawiane przez podatników rozliczających podatek VAT metodą kasową są dodatkowo oznaczane wyrazami „metoda kasowa”. Kogo dotyczy obowiązek oznaczania faktur w ten sposób i jakie są zasady rozliczania VAT w przypadku takich faktur?

Nowy wzór podatkowej księgi przychodów i rozchodów (pkpir)

Od 8 kwietnia 2016 r. obowiązuje nowy wzór podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Muszą go stosować podatnicy rozpoczynający działalność gospodarczą. Podatnicy, którzy przed 8 kwietnia 2016 r. rozpoczęli ewidencjonowanie przychodów i kosztów na dotychczasowym wzorze pkpir, mogą to nadal robić do końca 2016 r.

Firmy nie korzystają z ustawy o terminach zapłaty w transakcjach handlowych

Badania pokazują, że większość mikro, małych i średnich firm nie korzysta z przepisów ustawy o terminach zapłaty w transakcjach handlowych, która pozwala im między innymi na doliczanie dłużnikowi ustawowych odsetek, bądź odzyskiwanie zaległych płatności na jego koszt.

Kontrola podatkowa z wykorzystaniem JPK już niedługo – przygotuj swoją firmę

Już od 1 lipca 2016 r. organy podatkowe będą mogły zażądać od podatnika przekazania całości lub części ksiąg podatkowych oraz dowodów księgowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej lub na informatycznych nośnikach danych w postaci pliku elektronicznego o określonej strukturze – tzw. Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK).

Jakie są wymogi formalne dotyczące zawartości faktury VAT

Faktura pełni szczególną rolę dowodową w prawidłowym wymiarze podatku VAT, wobec tego bardzo istotne jest prawidłowe oznaczenie wszystkich elementów faktury. Jakie są wymogi formalne dotyczące zawartości faktury VAT wyjaśniamy w poniższym artykule.

Jak ująć karę umowną w pkpir

Zleciłem wykonanie usługi budowlanej. Ponieważ wykonawca znacznie się opóźnił, otrzymałem od niego karę umowną. Czy otrzymana kara jest moim przychodem z działalności gospodarczej? Jeżeli tak, to jak mam ją ująć w pkpir?

Jak przechowywać faktury elektroniczne

Przepisy w zakresie fakturowania dopuszczają możliwość przechowywania faktur w dowolnym formacie elektronicznym. Istotne jest jednak, aby przechowywane w sposób elektroniczny faktury spełniany warunek autentyczności pochodzenia, integralności treści oraz czytelności. Tak, żeby organy kontroli skarbowej mogły mieć bezzwłoczny dostęp do faktur, jak również możliwość ich poboru i przetwarzania.

Działalność gospodarcza – zasady zakładania, formy opodatkowania

Jak prawidłowo założyć własną działalność gospodarczą? Jaką formę opodatkowania dla swojej firmy najlepiej wybrać? Zagadnienia te wyjaśniamy w poniższym artykule.

Niezapłacona faktura w kosztach uzyskania przychodów

Od 1 stycznia 2016 r. uchylony został art. 24d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych odnoszący się do zmniejszenia kosztów uzyskania przychodów w związku z nieuregulowaniem faktury w terminie. Zmiany obowiązują od tego roku, ale dotyczą także przychodów i kosztów sprzed 1 stycznia 2016 r.

Jak wystawiać faktury w procedurze VAT marża

Faktura VAT marza jest szczególnym dokumentem, jeżeli chodzi o procedurę naliczania podatku. Regulacje w zakresie oznaczania faktur w procedurze VAT marża zawiera ustawa o podatku od towarów i usług. W jakich przypadkach i jak należy wystawić taką fakturę?

Centralny Rejestr Faktur od 2017 r.

Ministerstwo Finansów zamierza jak najszybciej uruchomić Centralny Rejestr Faktur, być może już w 2017 roku - mówił wiceminister finansów Wiesław Jasiński podczas konferencji "Przeciwdziałanie szarej strefie - wspólne działanie dla rozwoju Polski".

Wyższe kary za wystawianie fikcyjnych faktur

Lepsza ściągalność podatków powinna dać budżetowi państwa minimum 12 mld zł w 2017 r., 10 mld zł w 2018 r. i 8 mld zł w kolejnym - mówi wiceszef Ministerstwa Finansów Wiesław Jasiński. Podkreśla także, że resort finansów chce wprowadzić zmiany legislacyjne zakładające wyższe kary za wystawianie fikcyjnych faktur.

Płatność gotówką nadal do 15 tys. euro

Sejmowa komisja finansów publicznych zdecydowała, że przedsiębiorca nie wliczy faktury w koszty podatkowe, jeżeli przekaże dostawcy gotówkę za transakcje powyżej 15 tys. euro. W przypadku, kiedy przedsiębiorca nie wywiąże się z tego obowiązku i przekroczy ten limit płatności gotówką, zostaną wobec niego wyciągnięte sankcje podatkowe.

Jak ustalić moment powstania przychodu przy sprzedaży domeny internetowej

Przychód z tytułu sprzedaży domeny internetowej powstaje w dniu wystawienia faktury lub otrzymania należności lub też w dniu zakończenia okresu utrzymania domeny w ramach abonamentu w zależności od tego, które z tych zdarzeń nastąpi wcześniej.

Jak wystawiać faktury zaliczkowe

Dokonanie czynności objętej zakresem opodatkowania VAT powoduje konieczność wystawienia faktury. W przypadku natomiast otrzymania zaliczki na poczet wykonania takiej czynności, podatnik jest zobowiązany wystawić fakturą zaliczkową, dokumentującą otrzymaną od kupującego wpłatę. Dodatkowo, gdy została wystawiona więcej niż jedna faktura zaliczkowa dokumentująca otrzymanie części zapłaty, a faktury te obejmują łącznie całą zapłatę, ostatnia z tych faktur musi zawierać również numery poprzednich faktur.

Faktura uproszczona – zasady wystawiania i odliczania VAT

Możliwość stosowania faktury uproszczonej w obrocie gospodarczym zapewniają regulacje zawarte w ustawie o podatku od towarów i usług, które stanowią implementację przepisów unijnych w tym zakresie. W jakich sytuacjach można wystawiać fakturę uproszczoną i jakie dane powinna zawierać? Jakie obowiązują zasady dokonywania odliczenia VAT z takiej faktury?

Odliczenie VAT z duplikatu faktury

Pod względem prawnym duplikat faktury jest równy fakturze pierwotnej – duplikat faktury zawiera bowiem te same dane, które zostały zawarte wcześniej w fakturze pierwotnej. Duplikat dokumentuje zatem to samo zdarzenie gospodarcze co faktura pierwotna, a więc stanowi na równi z nią podstawę do odliczenia VAT. Jakie są zasady wystawiania duplikatu faktury i jak określać termin odliczenia VAT wynikający z tego rodzaju faktury?

Kiedy wystawia się fakturę pro forma?

Jak wynika z praktyki stosowanej w obrocie gospodarczym, faktura pro forma ma zastosowanie jako propozycja (oferta) zawarcia umowy sprzedaży towaru lub świadczenia usługi. Faktura pro forma nie jest dokumentem księgowym, spełnia jedynie rolę informacyjną i nie stanowi dowodu zawarcia transakcji między stronami. Wystawiana jest najczęściej w celu uzyskania przedpłaty lub zaliczki od nabywcy.

PKPiR 2016 - ułatwietnia i nowy wzór

Podatnicy prowadzący pkpir elektronicznie nie będą musieli jej drukować co miesiąc. Na koniec roku nie trzeba będzie również sporządzać dwóch spisów z natury, tj. na 31 grudnia i 1 stycznia.

Koszty wykazane w pkpir muszą wynikać z rzeczywistych transakcji gospodarczych

Przy ocenie istnienia okoliczności uzasadniających potrącenie kosztu na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie można pomijać zasad dokumentowania poniesienia kosztu. Koszty te muszą wynikać z prawidłowo prowadzonej księgi przychodów i rozchodów (pkpir). Jeśli podatnik nie stosuje się do obowiązujących zasad prowadzenia księgi, ponieważ za podstawę wpisów przyjmuje faktury, które nie przedstawiały rzeczywistych transakcji gospodarczych, to tym samym uniemożliwia określenie dochodu z uwzględnieniem dowodu jaki stanowią te księgi.

Mechanizm unikania płacenia podatku VAT

Mechanizm unikania płacenia podatku od towarów i usług często polega na zakupie towaru w jednym z krajów członkowskich UE, a następnie sprzedaży go dystrybutorowi (zwanemu „słupem”). Sprzedawcy nie odprowadzają podatku VAT do urzędu skarbowego, a współpracujące z nimi „słupy” po dokonanej transakcji mogą ubiegać się o zwrot nigdy nie wpłaconego podatku VAT z urzędu skarbowego, np. w przypadku zadeklarowania sprzedaży towarów za granicę.

Odliczenie VAT - faktura musi określać, kiedy usługa jest świadczona

W przypadku, gdy z faktury nie wynika jednoznacznie, w jakim okresie na rzecz podatnika świadczona jest usługa, nie ma on prawa do odliczenia VAT – wyjaśniła rzecznik generalna TSUE.

Sprzedaż usług poza granice UE – rozliczenie VAT

Prace świadczone na rzecz klientów z krajów nienależących do Unii Europejskiej wymagają odpowiedniego rozliczenia. Specyfika eksportu usług poza obręb unijnych granic może jednak sprawiać kłopoty. Jakie są podstawowe zasady rozliczania VAT przy dokonywaniu sprzedaży usług poza granice UE?

Nieterminowe spłacanie faktur przyczyną niewypłacalności firm

Główną przyczyną niewypłacalności firm jest nieterminowe spłacanie faktur przez klientów, co ogranicza ich możliwości inwestycyjne oraz niejednokrotnie staje się powodem bankructwa (szacuje się, że ponad 700 firm zbankrutuje w tym roku w Polsce). Jednym z podstawowych problemów w tym zakresie jest niewłaściwa weryfikacja przyszłych kontrahentów.

Jak wystawiać zbiorcze faktury korygujące, dokumentujące rabat za osiągnięte obroty

Postanowiliśmy przyznać naszemu kontrahentowi rabat ze względu na osiągnięte obroty. Czy w takiej sytuacji możemy wystawić zbiorczą fakturę korygującą?

Zmiany w podatkowej księdze przychodów i rozchodów (PKPiR) w 2016 r.

Minister finansów przygotował projekt rozporządzenia zamieniającego rozporządzenie w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Zmiany w PKPiR są podyktowane m.in. wprowadzeniem nowej ulgi na działalność badawczo-rozwojową (B+R), która zastąpiła dotychczasową ulgę „na nabycie nowych technologii”. Rozporządzenie będzie miało zastosowanie do przychodów, dochodów (strat) uzyskanych (poniesionych) od 1 stycznia 2016 r.

Potwierdzenie dostarczenia faktury korygującej w formie elektronicznej

Prowadzę sklep internetowy. Każdą sprzedaż dokumentuję fakturą, którą wysyłam razem z towarem. Gdy następuje zwrot towarów lub nabywca nie odbierze przesyłki, wystawiam fakturę korygującą. Nie zawsze kupujący potwierdza otrzymanie faktury korygującej. Czy mogę przyjąć, że skoro e-mail nie wrócił, to kupujący otrzymał fakturę korygującą?

Centralny rejestr faktur – ile będzie kosztować ten nonsens?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego centralny rejestr faktur niczego dobrego nie przyniesie, a stworzy wiele nowych zagrożeń. Przy pomocy centralnego rejestru faktur będzie np. można zniszczyć każdego przeciwnika. Jak? Bardzo prosto: rejestruje się zupełnie legalną firmę o tej samej nazwie co konkurent, która następnie wystawia tysiące fałszywych faktur i wprowadza je do rejestru (legalnie). Zanim pokrzywdzony wyjaśni, że nie jest wielbłądem, może nie przetrwać najazdu policji i służb skarbowych. Według profesora Modzelewskiego nie mając wiarygodnego wykazu podatników, nie można tworzyć rejestru faktur, bo mnożyć to będzie kolejne fikcje.

Odliczenie VAT ze zbiorczej faktury korygującej

Z powodu błędu w systemie księgowym spółka wystawiła faktury VAT z zastosowaniem błędnej stawki podatku VAT. Tym samym spółka zamierza wystawić jedną zbiorczą fakturę korygującą do kilkuset dostaw towarów w celu skorygowania tej pomyłki. Czy w takiej sytuacji spółce przysługiwać będzie odliczenie VAT naliczonego wynikającego ze zbiorczej faktury korygującej?

Moment ujęcia kosztów w księdze przychodów i rozchodów

W każdej firmie na koniec roku podatkowego dokonuje się zamknięcia ksiąg i sporządza spisy z natury, dzięki którym można dokonać podsumowania działalności. Najtrudniejsze są na pewno takie kwestie jak rozliczenie kosztów, powstających na przełomie roku podatkowego. Jak prawidłowo dokonać rozliczenia kosztów w księdze przychodów i rozchodów?

E-faktura – korzyści i wyzwania

Rynek faktury elektronicznej rośnie na całym świecie. Zgodnie z prognozą firmy Billentis zawartą w raporcie zatytułowanym E-Invoicing/E-Billing – entering new era 2015, spośród 500 miliardów faktur wymienianych na całym świecie w 2015 roku blisko 42 miliardy będą to faktury elektroniczne. Raport przewiduje, że w ciągu następnych pięciu lat roczna stopa stałego wzrostu powinna wynosić 10-20%. Ten szacunek pozostaje w zgodzie z badaniem przeprowadzonym na zlecenie European E-Invoicing Service Providers Association, które ogłosiło że porównując dane z 2013 i 2014 roku roczny wzrost liczby faktur elektronicznych wyniósł 17%. Wyzwania stojące przed rynkiem e-faktur omawia Bartłomiej Wójtowicz - Product Manager, Comarch EDI.

Zasady rozliczania faktur korygujących w 2016 r.

Od 1 stycznia 2016 r. podatnicy mają prawo i obowiązek odnotowywania korekt przychodów i kosztów w roku podatkowym, w którym faktury korygujące zostały wystawione lub otrzymane. A zatem podatnicy muszą pamiętać, że korekty wynikające z otrzymanych lub wystawionych w nowym roku faktur korygujących należy uwzględniać w 2016 r. Z kolei same koszty i przychody rozliczane są na dotychczasowych zasadach.

REKLAMA