REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Faktura, Przedsiębiorca

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Kiedy można anulować fakturę, a kiedy należy wystawić korektę

Sprzedawca może anulować fakturę, jeśli dochodzi do kradzieży dostawy wysłanej do klienta lub klient odmawia jej przyjęcia. Sprzedawca musi jednak posiadać zarówno oryginał, jak i kopię faktury. Natomiast jeżeli uwzględnił ją już w złożonej deklaracji, musi wystawić korektę.

Mikro i małe firmy źle oceniają dostępne narzędzia do raportowania

Większość mikro i małych firm źle ocenia moduły do raportowania, udostępniane w ramach posiadanych systemów informatycznych. Do obsługi wymagają posiadania wiedzy specjalistycznej lub zatrudnienia analityka, są nieintuicyjne, drogie w zakupie oraz wdrożeniu, a nierzadko - obejmują zbyt wąski zakres danych. Z obserwacji rynku wynika, że to najczęstsze bariery, które powstrzymują firmy sektora MSP przed wdrożeniem zaawansowanych programów informatycznych do pobierania i przetwarzania w formie raportów informacji pochodzących z różnych źródeł.

Działania wywiadu skarbowego

Wywiad skarbowy jest jednym a narządzi kontroli skarbowej, wykorzystywanym przez urzędy skarbowe do sprawdzania podatnika. Głównym zadaniem wywiadu skarbowego jest uzyskanie oraz wykorzystywanie informacji o dochodach, obrotach, prawach majątkowych podmiotów podlegających kontroli skarbowej lub co do których zachodzi uzasadnione podejrzenie o popełnieniu przestępstwa skarbowego. W związku z czym uprawniony jest także do przetwarzania oraz wykorzystywania pozyskanych w toku swoich działań informacji. Na czym dokładnie polegają działania w ramach wywiadu skarbowego?

Najczęstsze błędy w rachunkowości

Często wielu przedsiębiorców decyduje się na samodzielne prowadzenie księgowości swojej firmy. Zdarza się jednak, że zarządzanie przedsiębiorstwem przy jednoczesnym pamiętaniu o dopełnieniu wszelkich obowiązków księgowych sprawia, że przedsiębiorca narażony jest na popełnianie błędów. Niestety wszelkie pomyłki mogą go słono kosztować. Oto najczęstsze z nich.

REKLAMA

Środki zapobiegawcze wyłudzeniom podatku VAT

Wyłudzenia podatku VAT to jeden z najważniejszych problemów zarówno w Polsce, jak i w Unii Europejskiej. Nie są oczywiście problemem wyłudzenia VAT wynikające z nieświadomie popełnianych błędów w dokumentach księgowych lub też wyboru niewłaściwej formy opodatkowania wskutek błędnej interpretacji przepisów przez podatnika. Realnym zagrożeniem są jednak oszustwa podatkowe, popełniane jak najbardziej świadomie i często w sposób zorganizowany, w ramach międzynarodowych grup przestępczych.

Jak rozliczyć fakturę korygującą za prąd po zamknięciu roku podatkowego

W przypadku faktury korygującej, która zwiększa koszty energii elektrycznej po zamknięciu roku podatkowego, nie jest możliwe rozliczenie w dacie jej zapłaty. Niezbędna będzie korekta zeznań za okres, którego faktura dotyczy.

Wycofanie zgody na przetwarzanie danych osobowych

Większość z nas podchodzi do tematu danych osobowych i ich ochrony z dużą beztroską. Z przeprowadzonych badań wynika, że informacje prywatne nie tylko są niefrasobliwie udostępniane w internecie, ale i trafiają do kosza w formie faktur, rachunków, pism urzędowych czy korespondencji bankowej. Wszystko to sprawia, że bazy danych aż kipią od najróżniejszych informacji, które nie tylko wykorzystywane są w celach marketingowych, ale i bywają udostępniane oraz sprzedawane w mniej lub bardziej legalnym obrocie gospodarczym.

Faktura 3.0 – nowy wymiar dokumentu

Od lat poprzez określenie „faktura elektroniczna”, lub „e-faktura” najczęściej zwykliśmy rozumieć plik cyfrowy (przeważnie PDF) będący niczym innym jak „obrazem” zwykłej faktury papierowej. Rozwiązanie wygodne, proste (i tańsze) w przechowywaniu, łatwe do wysyłki. Ale jak to zwykle bywa z pochłaniającą nasze czasy nowoczesnością – to co nowoczesne wczoraj i dzisiaj, zanim się obejrzymy trafi do muzeum. Tak będzie również z fakturami w PDFie. Nadchodzi epoka faktur 3.0 – dokumentów inteligentnych.

REKLAMA

ZUS udziela wsparcia finansowego i doradza przedsiębiorcom

Zakład Ubezpieczeń Społecznych inwestuje w rozwiązania korzystne dla firm. Przedsiębiorcy mogą liczyć na wsparcie finansowe z ZUS i porady ekspertów.

Zapowiedź 15 proc. CIT-u dla małych firm dobrze przyjęta przez przedsiębiorców

Business Centre Club, komentując exposé premier Beaty Szydło, pozytywnie ocenił zapowiedź wprowadzenia 15 proc. CIT-u dla małych firm oraz propozycje działań na rzecz rozwoju gospodarczego i przedsiębiorczości.

Centralny rejestr płatników VAT mógłby zmniejszyć zatory płatnicze w firmach

Notowany jest wzrost liczby firm, które nie mogą się doczekać zapłaty za wystawione faktury. Najgorsza jest sytuacja w branżach górniczej, rolniczej i budowlanej. Na zmniejszenie skali zatorów płatniczych mógłby wpłynąć centralny rejestr płatników VAT, którego wprowadzenie zapowiadało Ministerstwo Finansów.

Jak przygotować się do kontroli ZUS?

Zakład Ubezpieczeń Społecznych posiada prawo do kontrolowania płatników składek, co oznacza, że pracownicy ZUS mogą złożyć wizytę w siedzibie firmy. Przedsiębiorca ma jednak na przygotowanie się na taką kontrolę co najmniej 7 dni. Warto zatem wcześniej wiedzieć, co urzędnik może zrobić, a czego mu nie wolno.

ZUS dofinansuje BHP w firmach

Zakład Ubezpieczeń Społecznych realizuje program, który pozwala firmom skorzystać z dofinansowania na podnoszenie bezpieczeństwa i higieny pracy. Wsparcie jest zaadresowane do wszystkich płatników składek, ze szczególnym uwzględnieniem sektora małych i średnich przedsiębiorstw.

Powrót do zwolnienia podmiotowego w VAT w trakcie roku – jakie warunki należy spełnić?

Przedsiębiorca może dokonać zmiany statusu na zwolnionego z VAT w trakcie roku, ale nie odbywa się to na zasadzie dobrowolnej decyzji. W celu powrotu do zwolnienia podmiotowego w VAT, przedsiębiorca musi spełnić kilka warunków.

Nowe prawo restrukturyzacyjne od 1 stycznia 2016 r. - czy uratuje więcej firm?

Nowe regulacje dotyczące Prawa restrukturyzacyjnego i upadłościowego, będące efektem kilkuletnich prac resortu gospodarki, sprawiedliwości oraz grupy ekspertów pod kierownictwem sędzi Hrycaj, wchodzą w życie od 1 stycznia 2016 r. Czy nowe prawo pomoże uratować więcej firm w kłopotach finansowych?

Jak przygotować się do kontroli podatkowej w firmie?

Strach, a czasem nawet panika – takie emocje bardzo często towarzyszą przedsiębiorcom, którzy otrzymują zawiadomienia, że firma zostanie poddana kontroli podatkowej. Warto jednak mieć świadomość, że właściwa reakcja na fakt kontroli, rzutuje na cały jej przebieg. W związku z tym istotne jest, aby unikać błędów popełnianych podczas początkowych etapów kontroli podatkowej.

Nabycie praw autorskich do utworów małżonka może być kosztem

Praca małżonka w firmie przedsiębiorcy czy praca jego małoletnich dzieci nie stanowi kosztu uzyskania przychodu. Inaczej natomiast wygląda sytuacja w przypadku np. zakupu zdjęć czy innych utworów. Wydatki na ich zakup od małżonków stanowią koszt uzyskania przychodów, choć lepiej nie przesadzać z cenami.

Zasiłki macierzyńskie dla przedsiębiorców - Prezydent podpisał ustawę

Prezydent Andrzej Duda podpisał 26 października 2015 r. ustawę, która opóźni wejście w życie nowych zasad opłacania składek i wypłacania zasiłków macierzyńskich kobietom prowadzącym działalność gospodarczą. Pierwotnie przepisy z tym związane miały się zmienić 1 listopada 2015 r.

Jak zmniejszyć obciążenia podatkowe przedsiębiorców?

Zmiany w systemach podatkowych na całym świecie ukierunkowane są obecnie na rozwiązania elektronicznego generowania, wymiany i przesyłania dokumentów podatkowych. Polski system podatkowy również ewoluuje w kierunku zmniejszania obciążeń podatkowych. Pojawiło się w ostatnim czasie wiele nowych propozycji zmian w ustawodawstwie. Jak zatem ulżyć przedsiębiorcom w podatkach?

Ruchomy cel: dane o kliencie

Prezentacja wyników badania poziomu zaawansowania analiz danych o klientach w polskich przedsiębiorstwach. Patronat medialny nad badaniem objął portal Infor.pl

Pracownik zapłaci PIT za szczepienie przeciwko grypie, jeśli nie jest ono obowiązkowe

Przedsiębiorcy niejednokrotnie decydują się na sfinansowanie swoim pracownikom szczepień przeciwko grypie. Pracownik zapłaci jednak podatek PIT od takiego szczepienia, jeśli nie jest ono obowiązkowe – a w większości przypadków nie jest obowiązkowe.

Polubownie taniej – nowe zasady dotyczące kosztów postępowania mediacyjnego od 2016 r.

Ustawa o wspieraniu polubownych metod rozwiązywania sporów, która wejdzie w życie 1 stycznia 2016 r., przewiduje dla stron szereg korzyści, skłaniających do skorzystania z postępowania mediacyjnego, poprzez m.in. znaczną redukcję kosztów sądowych.

In dubio pro tributario - in dubio pro libertate, czyli zmiany w nowej ustawie Prawo działalności gospodarczej

Założenia nowej ustawy Prawo działalności gospodarczej w zakresie zwiększenia ochrony przedsiębiorców wpisują się w trend zapoczątkowany przez przyszłoroczną nowelizację Ordynacji podatkowej, wprowadzającą zasadę rozstrzygania wątpliwości na korzyść podatnika.

IFK poleca: US dla dużych podatników powinien powstać w etapach

Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy od przyszłego roku będzie obsługiwał prawie 4 tys. największych przedsiębiorstw z całej Polski - zdecydowało Ministerstwo Finansów. Konfederacja Lewiatan uważa, że utworzenie tzw. krajowego wyspecjalizowanego urzędu skarbowego należałoby rozłożyć na dwa lata.

Konsekwencje podatkowe wynikające z nabycia przez rolników nielegalnego paliwa

Jak informuje Ministerstwo Finansów, na terytorium kraju zaobserwowano nasilenie zjawiska oszustw w obrocie paliwami. Do resortu finansów docierają niepokojące sygnały, że nabywcami paliwa od oszustów mogą być w coraz większym stopniu rolnicy, prawdopodobnie nieświadomi uczestnictwa w takim procederze. Należy wskazać, że „uczestnictwo” w oszustwie wiąże się z określonymi negatywnymi konsekwencjami podatkowymi również dla nabywców paliw, którymi mogą być rolnicy.

Kiedy odliczyć VAT z faktury opłaconej za cały rok z góry

Faktura została wystawiona 10 stycznia 2014 r. i dotyczy obsługi technicznej firmowej domeny internetowej za okres: styczeń-grudzień 2014 r. Data sprzedaży: 31 grudnia 2014 r., data płatności: 31 stycznia 2014 r. Otrzymaliśmy fakturę w styczniu 2014 r. Kiedy odliczamy VAT, bo nie skorzystaliśmy jeszcze z tego prawa?

Odliczenie VAT z faktury wystawionej przed dostawą towaru

Sprzedawca wystawił fakturę 26 maja 2014 r. i w tym samym dniu mi ją doręczył. Fakturę sporządzono przed dostawą towaru (nie była to faktura zaliczkowa). Sprzedawca dostarczył towar własnym transportem 5 czerwca 2014 r. Czy miał prawo wystawić fakturę wcześniej i kiedy jako nabywca mogę odliczyć VAT?

Kiedy nabywca odlicza VAT z duplikatu faktury, która nigdy do niego nie dotarła

29 stycznia 2014 r. opłaciłam domenę internetową na podstawie faktury pro forma. W związku z nie¬otrzymaniem faktury wystąpiłam o wystawienie duplikatu przez sprzedawcę. Sprzedawca wystawił duplikat 30 kwietnia 2014 r. Do mnie dotarł on pocztą 5 maja 2014 r. Kiedy mogę odliczyć VAT? Czy w ramach korekty deklaracji za styczeń 2014 r., czy w deklaracji za kwiecień 2014 r., czy za maj 2014 r.?

Kiedy odliczyć VAT w przypadku samofakturowania

15 maja 2014 r. w ramach procedury samofakturowania wystawiłem fakturę dokumentującą dokonaną dla mnie przez podatnika dostawę towarów. Informację w postaci poczty elektronicznej (e-mail) o zatwierdzeniu tej faktury przez podatnika-dostawcę otrzymałem 5 czerwca 2014 r. Kiedy jako nabywca powinienem rozliczyć VAT naliczony z takiej faktury?

Kiedy odliczyć VAT, jeśli podatnik otrzymał fakturę, ale nie dokonał odliczenia, bo została ona zniszczona

W marcu 2014 r. otrzymaliśmy fakturę. Zanim jednak księgowa odliczyła z niej VAT faktura przez przypadek została zniszczona. Wystąpiliśmy do sprzedawcy o duplikat faktury, który otrzymaliśmy w maju 2014 r. Kiedy mamy dokonać odliczenia, w marcu 2014 r. czy w maju 2014 r.?

5 konsekwencji niesprawnego obiegu dokumentów w firmie

Firma bez ważnych papierów i dokumentów? To praktycznie niemożliwe. Już od samego początku działalności każde przedsiębiorstwo zaczyna gromadzić faktury, umowy i inne ważne dokumenty. W toku jego rozwoju, kiedy dokumentów (i związanych z nimi decyzji) przybywa, brak ustanowienia sprawnego i efektywnego obiegu tychże powoduje wiele negatywnych konsekwencji. Wielu z nich zaradzić może elektroniczny obieg dokumentów. Jakie są najczęstsze problemy związane z niesprawnym obiegiem dokumentów w firmie?

Nowe regulacje dotyczące odsetek w transakcjach handlowych

Poprawa sytuacji przedsiębiorców w kwestiach płynności finansowej (poprzez przeciwdziałanie opóźnieniom w płatnościach w transakcjach handlowych oraz wprowadzenie ujednoliconego mechanizmu naliczania odsetek w obrocie cywilnoprawnym) - to oczekiwany efekt noweli ustawy o terminach zapłaty w transakcjach handlowych i innych ustaw, którą - z poprawkami - poparł Senat.

Faktury dokumentujące czynności zwolnione z VAT

Kiedy przy działalności zwolnionej z VAT wystawia się faktury a kiedy rachunki? Jak podatnik zwolniony z VAT powinien dokumentować sprzedaż? Czy świadcząc usługi zwolnione z VAT trzeba podać podstawę prawną zwolnienia? Czy sprzedaż towarów zwolnionych z VAT wymaga podawania symbolu PKWiU na fakturze? Jak dokumentować na życzenie klienta dostawę towarów i świadczenie usług zwolnionych z VAT? Ile czasu na wystawienie faktury na żądanie nabywcy ma podatnik zwolniony z VAT? Przedstawiamy odpowiedzi na te pytania.

Co musi zawierać dokument, aby został uznany za fakturę

Dostałem od klienta dokument, na którym nie ma słowa „faktura". Czy mimo wszystko mogę go za fakturę uznać?

Czy „data sprzedaży" na fakturze znaczy to samo co „data dokonania lub zakończenia dostawy"

Na fakturze jeden z moich klientów pisze po staremu „data sprzedaży" zamiast wymaganych teraz „data dokonania lub zakończenia dostawy". Czy mogę taki dokument uznać za prawidłowy?

Jak określić na fakturze datę sprzedaży przy usługach ciągłych

Wynajmujemy pomieszczenia magazynowe. Rozliczamy się z klientem co kwartał. Fakturę wystawiliśmy mu ostatnio 10 lipca 2014 r. Czy faktura zawierająca tylko tę datę będzie prawidłowa?

Faktury wystawiane konsumentom - zasady i terminy

Czy trzeba wystawić fakturę osobie fizycznej? W jakim terminie konsument może żądać wystawienia faktury? Czy sprzedaż wysyłkowa musi być potwierdzona fakturą? Odpowiadamy na te pytania.

Elektroniczna księga podatkowa w ujednoliconej formie

Nowelizowane przepisy Ordynacji podatkowej zakładają wprowadzenie wielu automatycznych procesów, które będą się odbywać w środowisku informatycznym. Nowela przewiduje wprowadzenie ujednoliconej elektronicznej księgi podatkowej. W związku tym przedsiębiorca będzie prowadził elektroniczną księgę podatkową i podlegał elektronicznym kontrolom.

Jak ustalić datę sprzedaży przy dostawie towarów

W czerwcu 2014 r. dla kontrahenta X została wystawiona faktura VAT (na podstawie dokumentu WZ; data sprzedaży 28-06-2014). W lipcu 2014 r. okazało się, że część wyrobów zafakturowanych na kontrahenta X powinna być zafakturowana na kontrahenta Y. W związku z zaistniałą sytuacją powinnam wystawić fakturę korygującą dla kontrahenta X na część wyrobów, których sprzedaż go nie dotyczyła i wystawić fakturę dla kontrahenta Y. Tutaj moje pytanie: jaka powinna być data sprzedaży na fakturze wystawionej dla kontrahenta Y (nie ma już nowego dokumentu WZ)?

Czy na fakturze za paliwo musi być numer rejestracyjny auta

Czy na fakturze za paliwo do służbowego auta muszę wpisywać jego numer rejestracyjny?

Kiedy na fakturze powinien być numer NIP nabywcy

Firma, która od lat sprząta u nas śmieci, wystawia nam fakturę za swoje usługi nie podając na niej naszego numeru NIP. Czy taki dokument jest prawidłowy?

Czy przysługuje prawo odliczenia VAT z faktury za okulary pracownika

Zrefundowaliśmy pracownikowi nabycie okularów. Pracownik przyniósł fakturę, ale jako nabywca jest wpisany pracownik, a nie nasza firma. Czy mimo to możemy odliczyć VAT z tej faktury?

Oznaczenia „oryginał" i „kopia" na fakturze

Który z egzemplarzy faktury VAT: oryginał czy kopię powinienem przekazywać kupującemu?

Jak zaokrąglać podatek VAT na fakturze

Jak powinienem zaokrąglać kwoty wykazywane na fakturze?

Kiedy na fakturze można posługiwać się skróconą nazwą spółki

Czy na fakturze mogę posługiwać się nazwą skróconą mojej spółki, czy muszę podawać jej pełną nazwę?

Czy na fakturze musi być imię i nazwisko osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą

Jestem osobą fizyczną, ale w kontaktach z moimi klientami posługuję się skróconą nazwą mojej firmy. Czy oni też mogą ją podawać na fakturach?

Czy spółka z ograniczoną odpowiedzialnością podaje na fakturze adres swojej siedziby

Jaki adres na fakturach powinna podawać spółka z ograniczoną odpowiedzialnością? Czy może to być też adres wirtualnego biura?

Czy faktury wystawiane przez osoby fizyczne muszą zawierać ich adresy zamieszkania

Jestem osobą fizyczną prowadzącą jednoosobową działalność gospodarczą. Swoją firmę zarejestrowałem w innym miejscu niż mieszkam. To budynek gospodarczy, w którym prowadzę swój warsztat. Jaki adres powinienem podawać na fakturach: warsztatu czy mieszkania?

Jak wyliczać VAT na fakturze

Czy obowiązujące od 1 stycznia 2014 r. przepisy ustawy o VAT zmieniają w jakikolwiek sposób metodę obliczania podatku od towarów i usług?

Dobre praktyki administracyjne w projekcie nowej ustawy Prawo działalności gospodarczej

Czy dzięki konstrukcji katalogu zasad dla organów administracji publicznej w ramach nowej regulacji, przedsiębiorca rzeczywiście zdobędzie szerszą niż dotychczas ochronę?

REKLAMA