REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Firma, Faktura VAT

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Optymalizacja podatkowa w międzynarodowych korporacjach

Międzynarodowe korporacje działające w naszym kraju podejmują szereg działań w celu zoptymalizowania swoich rozliczeń podatkowych. Czy są to działania zawsze zgodne z prawem i rzeczywiście pozwalają zaoszczędzić im miliardy złotych?

Lepsze relacje przedsiębiorców z administracją

Ministerstwo Rozwoju zaprezentowało Projekt ustawy o zmianie ustawy – Kodeks postępowania administracyjnego oraz niektórych innych ustaw. Nowe przepisy przyniosą wiele zmian korzystnych dla przedsiębiorców. Najważniejszą jest zasada rozstrzygania wątpliwości faktycznych na korzyść strony.

Ewolucja systemu podatkowego, czyli szanse i wyzwania związane z JPK

Elektroniczne kontrole podatkowe przy wykorzystaniu Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK) to nowa rzeczywistość firm. Ewolucja systemu podatkowego z tym związana jest wyzwaniem dla przedsiębiorców, ale też stwarza nowe możliwości. Podkreśla się m.in., że przedsiębiorstwa, które wcześniej nauczą się obsługiwać JPK i sprawdzać jego poprawność mają większą szansę na zdobycie przewagi konkurencyjnej.

Pomoc de minimis w formie gwarancji do końca 2017 r.

Przedłużenie do końca 2017 r. programu pomocy de minimis dla małych i średnich firm w formie gwarancji udzielanych przez BGK, przewiduje projekt rozporządzenia opublikowany przez resort finansów.

REKLAMA

Ponowna kontrola będzie zakazana

Do konsultacji społecznych trafił projekt wprowadzający ułatwienia w prowadzeniu działalności gospodarczej. To element pakietu 100 ułatwień, zapowiadanych przez wicepremiera Mateusza Morawieckiego. Jednym z komponentów pakietu są zmiany dotyczące kontroli.

Na e-zwolnieniach lekarskich zyskują pracownicy, firmy i ZUS

Z 2 mln zwolnień lekarskich, które co miesiąc wpływają do ZUS-u, nawet 12 proc. jest wystawianych bezzasadnie. E-zwolnienia pomogą szybciej skontrolować zwolnienie. Szacuje się, że oszczędności z tytułu efektywniejszej kontroli sięgną 200 mln zł. Nowe przepisy mają obowiązek stosować płatnicy zatrudniający powyżej 5 osób. Mniejsi przedsiębiorcy są z tego zwolnieni do końca 2017 roku.

Obieg dokumentacji w firmach będzie szybszy i tańszy

Firmy mogą zaoszczędzić co najmniej 60 proc. czasu na obsługę danego procesu po wprowadzeniu elektronicznych dokumentów. W ten sposób oszczędzają również koszty i usprawniają obsługę klienta. Wprowadzenie w pełni cyfrowego obiegu dokumentów będzie teraz łatwiejsze. Od 1 lipca zaczęło obowiązywać unijne rozporządzenie eIDAS ws. uznawania elektronicznych podpisów, a od 8 września do Kodeksu cywilnego zostanie wprowadzona forma elektroniczna czynności prawnej obok formy pisemnej.

Czy wydatki na utrzymanie psa przedsiębiorca może zaliczyć do kosztów

Możliwość zaliczenia wydatków na zakup i utrzymanie psa do kosztów uzyskania przychodów zależy od tego z jakim rodzajem działalności mamy do czynienia. Nie powinno być wątpliwości, jeżeli przedsiębiorca prowadzi hodowlę psów lub np. gabinet zajmujący się „dogoterapią”. Czy istnieje natomiast taka możliwość w przypadku, jeśli posiada firmę, której przychody nie powstają w związku z posiadaniem czworonoga (np. zakład krawiecki czy warsztat samochodowy), ale pies pełni tam ważną funkcję, np. psa stróżującego?

REKLAMA

Rozporządzenie eIDAS dotyczące podpisów elektronicznych

Od 1 lipca 2016 r. zaczyna obowiązywać unijne rozporządzenie eIDAS w sprawie uznawania podpisów elektronicznych, a od 8 września do Kodeksu cywilnego zostanie wprowadzona forma elektroniczna czynności prawnej obok formy pisemnej. Wprowadzenie w pełni cyfrowego obiegu dokumentów w firmie będzie teraz łatwiejsze.

Obniżenie kosztów dla przedsiębiorców prowadzących biura usług płatniczych

Rzecznik Praw Obywatelskich zwrócił się do resortu finansów z prośbą o zredukowanie obciążeń finansowych nałożonych na przedsiębiorców prowadzących biura usług płatniczych. Chodzi o opłaty na pokrycie kosztów nadzoru sprawowanego nad działalnością biur przez Komisję Nadzoru Finansowego.

Nowe przepisy o zatrudnianiu osób niepełnosprawnych od 1 lipca

Od 1 lipca 2016 r. wchodzą w życie nowe regulacje w zakresie zatrudniania osób niepełnosprawnych. Ulga, o jaką pracodawcy mogą obniżyć wpłaty na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON), ulega obniżeniu z 80 do 50 proc. Zmiana oznacza więcej środków w funduszu, ale za to mniejsze korzyści dla korzystających z takiej możliwości firm.

Jaki wpływ mają regionalne inteligentne specjalizacje na uzyskanie dofinansowania projektów

Ustanawiając kryteria oceny projektów w poszczególnych konkursach, samorządy województw mogą, silniej lub słabiej, wpływać na sposób i kierunek wydatkowania środków przekazywanych beneficjentom w formie pomocy publicznej. Jedną z takich możliwości dają regionalne inteligentne specjalizacje. Jaki mają one wpływ na szansę uzyskania dofinansowania projektów w poszczególnych województwach?

Plan na rzecz odpowiedzialnego rozwoju

Przyjęty przez rząd „Plan na rzecz odpowiedzialnego rozwoju”, wskazuje nowe kierunki działań w sprawie rozwoju polskiej gospodarki. Plan rozwoju opiera się na pięciu filarach: reindustrializacji, rozwoju innowacyjnych firm, kapitału dla rozwoju, ekspansji zagranicznej, zrównoważonego rozwoju społecznego i regionalnego.

Po wprowadzeniu 15-proc. CIT firmy będą przechodzić z PIT na CIT

Rząd zakłada, że z obniżonej 15-procentowej stawki CIT będzie mogło skorzystać około 90 proc. podatników CIT, czyli blisko 400 tys. firm. Przy czym wprowadzenie niższej stawki CIT spowoduje wzrost liczby spółek prawa handlowego; będzie to efekt wyboru tej formy działalności przez osoby fizyczne dotychczas rozliczające się podatkiem PIT.

Restrukturyzacja w grupach kapitałowych w kontekście cen transferowych

Z perspektywy dokumentowania cen transferowych, jak również mając na uwadze wprowadzenie klauzuli obejścia prawa, przygotowanie uzasadnienia biznesowego dla istotnych zmian dokonywanych wewnątrz grup kapitałowych (restrukturyzacji) może stać się nowym obowiązkiem dla polskich podatników działających w grupach podmiotów powiązanych.

W jakich przypadkach można anulować fakturę

Przepisy w zakresie podatku od towarów i usług nie regulują zasad dotyczących anulowania wystawionych faktur. W praktyce anulowanie faktur może jednak zostać przeprowadzone w wyjątkowych przypadkach. Anulować można m.in. faktury, które nie zostały wprowadzone do obrotu.

Podatnicy VAT mogą wybrać język, w jakim wypełnią faktury - wyrok TSUE

Obowiązek wystawiania faktur międzynarodowych w jednym określonym języku narusza prawo UE i ogranicza swobodny przepływ towarów w Unii Europejskiej. Tak orzekł Trybunał Sprawiedliwości UE w wyroku z 21 czerwca 2016 r.

Jaką stawką opodatkować przychód z umorzenia pożyczki

Przychód z umorzenia pożyczki, która została udzielona przedsiębiorcy, podlega opodatkowaniu. Stawka podatku od tego przychodu jest taka sama jak ta, którą przedsiębiorca wybrał do opodatkowania całej działalności gospodarczej. A zatem w niektórych przypadkach stawka podatku może wynieść jedynie 3 proc.

Kiedy odliczyć VAT z faktury z oznaczeniem „metoda kasowa”?

Czynny podatnik VAT kupił w styczniu 2016 r. materiał na fakturę z oznaczeniem „metoda kasowa”, którą otrzymał 20 stycznia. Część zapłacił w styczniu, część w lutym, a resztę w maju 2016 r. Czy może odliczyć VAT dopiero w deklaracji za maj?

Czy bilet parkingowy powinnien zawierać informację o naliczonym podatku VAT

Bilet parkingowy nie jest dokumentem potwierdzającym sprzedaż, jest on jedynie potwierdzeniem dokonania wpłaty za postój w strefie płatnego parkowania. Przepisy ustawy o VAT oraz przepisy wykonawcze do tej ustawy nie odnoszą się do kwestii biletu parkingowego. Bilet parkingowy drukowany za pomocą elektronicznego systemu parkingowego, nie musi więc zawierać informacji o naliczonym podatku VAT.

Niestandardowe pomysły na biznes

Na świecie nie brakuje pomysłów na niebanalne i zarazem świetnie prosperujące biznesy. W Polsce na zdobycie nietypowej rynkowej niszy wciąż decyduje się niewiele osób. Ale tym, którzy nie boją się ryzyka, wiedzie się całkiem nieźle. Jak powstają niestandardowe pomysły na biznes?

Niska skuteczność MF w zwalczaniu fikcyjnych faktur

Najwyższa Izba Kontroli negatywnie oceniła skuteczność Ministerstwa Finansów w przeciwdziałaniu wprowadzaniu do obrotu fikcyjnych faktur.

Faktura VAT RR - zasady dotyczące wystawiania i rozliczania

W obrocie gospodarczym faktura wystawiana jest przede wszystkim przez sprzedawcę towarów lub usług. Wyjątek od tej zasady stanowi faktura wystawiana w przypadku nabycia produktów rolnych od rolnika ryczałtowego. Wówczas to nabywca tych produktów, zarejestrowany jako czynny podatnik VAT, wystawia fakturę oznaczoną „faktura VAT RR”.

Łagodniejsze prawo pracy dla małych firm

Złagodzenie przepisów prawa pracy wobec małych przedsiębiorców oraz łatwiejsze odzyskiwanie długów przez wierzycieli - zakłada m.in. pakiet ułatwień dla przedsiębiorców, który przedstawił wicepremier, minister rozwoju Mateusz Morawiecki.

Klauzula zniechęci podatników do unikania opodatkowania

Prezydent RP podpisał nowelizację ordynacji podatkowej, wprowadzającą tzw. klauzulę obejścia prawa podatkowego. Celem klauzuli jest przeciwdziałanie unikaniu opodatkowania.

Część obowiązków dokumentacyjnych firm przejmie ZUS

Firmy nie będą musiały przez wiele lat przechowywać dokumentacji pracowników potrzebnej do wyliczenia rent, czy emerytur - zapowiedział wicepremier Mateusz Morawiecki, prezentując pakiet ułatwień dla firm. Za utrzymywanie akt będzie odpowiadał ZUS.

Poufne informacje firm będą lepiej chronione

Rada Europejska przyjęła dyrektywę o ochronie tajemnic i poufnych informacji unijnych firm. Jest to finalny krok po kilku latach dyskusji o przepisach mających zabezpieczyć przedsiębiorstwa przed bezprawnym pozyskiwaniem, wykorzystywaniem i ujawnianiem tajemnic przedsiębiorstw. Zdaniem Konfederacji Lewiatan nowe przepisy lepiej zabezpieczą interesy także polskich firm.

Prawo restrukturyzacyjne szansę na uratowanie przedsiębiorstwa

Nowe prawo restrukturyzacyjne, które obowiązuje od stycznia tego roku, pomaga firmom wyjść na prostą. Zmniejsza się liczba ogłaszanych przez sąd upadłości.

Podwójny VAT grozi za fakturę wystawioną wcześniej niż 30 dni przed dostawą

Takie przedwczesne działanie rodzi niebezpieczeństwo uznania tego dokumentu za pusty, a skutkiem tego może być konieczność ponownej zapłaty daniny. Aby tego uniknąć, należy dokonać właściwej korekty.

Jak skorygować błędne dane nabywcy na fakturze

W przypadku, gdy nabywca otrzyma fakturę zawierającą błędy w elementach nazwy sprzedawcy lub nabywcy albo oznaczenia towaru lub usługi, może je skorygować notą korygującą. Należy jednak podkreślić, że wystawienie noty korygującej nie może prowadzić do zmiany podmiotu umowy sprzedaży. W przypadku, gdy błędne są wszystkie dane nabywcy wskazane na fakturze, nie jest dopuszczalne jej korygowanie w drodze noty korygującej. Jedynym sposobem naprawienia tego typu błędu jest wystawienie faktury korygującej przez sprzedawcę.

Składki ZUS i podatki w jednym dla firm

Zniesienia zryczałtowanej składki ZUS dla małych firm chce Parlamentarny Zespół na rzecz Przedsiębiorczości i Patriotyzmu Ekonomicznego. W zamian przedsiębiorcy mający miesięczny przychód poniżej 5 tys. zł płaciliby składkę 25 proc. od tego przychodu. Zawierałyby one już w sobie wszystkie podatki.

Firmowe płatności powyżej 15 tys. zł tylko przez konto - od 1 stycznia 2017 r.

Od 2017 r. firmowe płatności powyżej 15 tys. zł będą mogły być dokonywane tylko za pośrednictwem rachunku płatniczego - takie rozwiązanie zakłada podpisana przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja ustaw o PIT i CIT oraz ustawy o swobodzie działalności gospodarczej.

Jakie są zasady księgowania faktur korygujących

W przypadku księgowania faktur korygujących do końca ubiegłego roku dla celów podatku dochodowego przepisy nakazywały cofać się do okresu pierwotnego, co niejednokrotnie powodowało spore trudności. Przepisy w tym zakresie uległy jednak zmianie od stycznia 2016 roku. Jak obecnie należy księgować faktury korygujące?

Duże firmy ujawnią informacje o podatkach płaconych w UE

Ministrowie finansów państw Unii Europejskiej w dniu 25 maja przyjęli przepisy o przekazywaniu przez duże międzynarodowe korporacje informacji dotyczących podatków płaconych w każdym państwie unijnym. Nowe regulacje mają pomóc uszczelnić systemy podatkowe "28".

Motorower, skuter i motocykl – jak przedsiębiorca rozliczy VAT?

Bez odpowiedniego pojazdu wielu przedsiębiorców nie wyobraża sobie codziennego funkcjonowania. Co warte podkreślenia, w firmie można użytkować nie tylko samochód. Motocykl, motorower czy skuter to również świetna opcja. Uwaga jednak – użytkowanie każdego z nich wymaga odpowiedniego rozliczenia pod kątem VAT. A to może okazać się nie tak łatwe.

Odstąpienie od umowy, zwrot towaru - czy można (trzeba?) wystawić fakturę

Klient odstąpił od umowy sprzedaży i zwrócił towar. W momencie sprzedaży został wystawiony paragon, czyli rozliczyłem VAT na podstawie paragonu. Po odstąpieniu przez klienta od umowy sporządziłem wewnętrzny dokument korygujący. W przypadku odstąpienia od umowy zawartej na odległość lub umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa umowę uważa się za niezawartą. Jednak po odstąpieniu od umowy klient zażyczył sobie wystawienia faktury do paragonu. Czy mam taki obowiązek? Jeżeli nie mam obowiązku, to czy mam takie prawo?

Skuteczna i efektywna komunikacja firmy z audytorem - wywiad

O tym, jak powinna wyglądać komunikacja na linii biznes-audytor będą rozmawiać uczestnicy konferencji Regionalnego Oddziału KIBR w Warszawie „Dwa światy: audytora i biznesu”. Konferencja odbędzie się w Arkadach Kubickiego Zamku Królewskiego w Warszawie 3 czerwca 2016 r. Portal infor.pl jest patronem medialnym tego wydarzenia. Zapraszamy do lektury rozmowy z Ewą Sowińską, zastępcą prezesa Krajowej Rady Biegłych Rewidentów i przewodniczącą Komisji KRBR ds. szkoleń, która będzie jednym z panelistów konferencji.

Większa ochrona roszczeń pracowników

Senat nie zaproponował poprawek do nowelizacji ustaw o szczególnych rozwiązaniach związanych z ochroną miejsc pracy oraz o roszczeniach pracowniczych w razie niewypłacalności pracodawcy. Chodzi o dostosowanie tych ustaw do przepisów Prawa restrukturyzacyjnego.

Potwierdzenie odbioru faktury korygującej do faktury zaliczkowej

W jakich sytuacjach występuje obowiązek posiadania odbioru faktury korygującej wystawionej do faktury zaliczkowej?

Jaki skutki wywołuje wystawienie błędnej faktury przy zleceniu transportowym

W wyniku rozwoju branży transportowej pojawiło się wiele praktyk oraz zapisów umownych, które z powodu ich wielokrotnego powielania wpisały się na stałe do kanonu umów transportowych. Jednym z takich standardowych zapisów w zleceniu transportowym jest ten wskazujący, że kontrahentowi przysługuje prawo do wstrzymania lub odmowy zapłaty przewoźnego z uwagi na błędy w wystawionej przez przewoźnika fakturze VAT.

Własna firma i umowa o pracę – składki ZUS

Prowadzenie działalności gospodarczej nie powoduje konieczności płacenia składek ZUS, jeśli przedsiębiorca równolegle pracuje na umowie o pracę z wynagrodzeniem brutto ponad 1850 zł. Z jednej strony to „oszczędność” na ZUS-ie, z drugiej konieczność dzielenia czasu na dwa czasochłonne zajęcia.

Jakie korzyści wynikają z zawarcia umowy leasingu

W przypadku zawarcia umowy leasingu samochodu, koszty wynikające z takiej umowy stanowią koszty uzyskania przychodu dla firmy, a zatem obniżają podstawę do opodatkowania. Korzystne dla przedsiębiorstw jest również to, że korzystanie z nowych samochodów w leasingu nie generuje tak dużych nakładów finansowych jak ich zakup.

Jak wystawiać faktury i rozliczać VAT w trybie samofakturowania

Przepisy ustawy o VAT dają możliwość zastosowania szczególnego sposobu wystawiania faktur, tzw. samofakturowania, w ramach którego następuje przeniesienia obowiązku udokumentowania sprzedaży na nabywcę. Jak prawidłowo wystawiać faktury i dokonywać rozliczeń podatkowych przy zastosowaniu samofakturowania?

Faktury elektroniczne – dla kogo i po co?

Faktury elektroniczne ułatwiają życie przedsiębiorcom, jednak w polskich firmach wciąż dominuje papier. Dla których firm przejście na e-faktury będzie najkorzystniejsze? Jak przejść na e-faktury? Zdaniem Przemysława Płudowskiego, Dyrektora Sprzedaży Produktów Elektronicznych BillBird S.A., każde wdrożenie e-fakturowania w przypadku firmy wystawiającej ponad 1000 faktur miesięcznie okazywało się dla niej opłacalne.

Business to business – co przedsiębiorca powinien wiedzieć o transakcjach B2B?

Na pewno wielu przedsiębiorców zastanawia się, jak usprawnić proces dokonywania transakcji z kontrahentami. Długotrwała realizacja zamówień oraz niepewność co do stanu płatności za towar czy usługę mogą skutecznie zaburzać prawidłowe funkcjonowanie przedsiębiorstwa. Już dziś możesz to zmienić, przeprowadzając transakcje ze swoimi partnerami przez internet. Ten rodzaj robienia zakupów nie jest już wyłącznie zarezerwowany dla handlu komercyjnego.

Jak rozliczać faktury oznaczone wyrazami „metoda kasowa”

Faktury wystawiane przez podatników rozliczających podatek VAT metodą kasową są dodatkowo oznaczane wyrazami „metoda kasowa”. Kogo dotyczy obowiązek oznaczania faktur w ten sposób i jakie są zasady rozliczania VAT w przypadku takich faktur?

Przedsiębiorcy obawiają się wprowadzenia Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK)

Duży odsetek przedsiębiorców wciąż nie jest przygotowanych do przepisów dotyczących kontroli z wykorzystaniem Jednolitego Pliku Kontrolnego, które zaczną obowiązywać od 1 lipca 2016 r. Dodatkowo, przedsiębiorcy obawiają szczególnie o bezpieczeństwo przekazywanych danych za pomocą plików JPK.

Nowe prawo restrukturyzacyjne - pierwsze doświadczenia i uwagi

Minęły pierwsze miesiące od dnia 1 stycznia 2016 roku, czyli od wejścia w życie nowej ustawy Prawo restrukturyzacyjne. Ustawa ta stać się ma przewrotem w podejściu do spraw niewypłacalności przedsiębiorców w rozumieniu stosunku do nich samych, ich zawinionych i niezawinionych błędów oraz dania szansy, jakiej jeszcze w dotychczasowej polskiej legislacji nie było. Jakie są pierwsze uwagi dotyczące nowego prawa restrukturyzacyjnego?

Firmy nie korzystają z ustawy o terminach zapłaty w transakcjach handlowych

Badania pokazują, że większość mikro, małych i średnich firm nie korzysta z przepisów ustawy o terminach zapłaty w transakcjach handlowych, która pozwala im między innymi na doliczanie dłużnikowi ustawowych odsetek, bądź odzyskiwanie zaległych płatności na jego koszt.

Dotacje dla MŚP na inwestycje polegające na wdrożeniu wyników prac B+R

Na drodze od pomysłu, do gotowego produktu lub usługi, etap wdrożenia jest jednym z najbardziej newralgicznych i istotnych. Pokazuje bowiem w jakim stopniu nasze założenia, obliczenia i plany przystają do realiów rynku. Nie powinno zatem dziwić, że dofinansowanie przeznaczone na realizację projektów dotyczących wdrożenia wyników prac badawczo-rozwojowych (B+R), można pozyskać nie z jednego, a z kilku źródeł.

REKLAMA