REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Firma, Rachunkowość

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Remanent, inwentaryzacja i spis z natury na zakończenie roku 2018

Remanent jest jednym z obowiązków części przedsiębiorców. Ta formalność została nałożona na sporą grupę podatników, posiadając określone warunki oraz kryteria przeprowadzenia działań. Pod koniec każdego roku warto więc przypomnieć sobie najważniejsze kwestie, w tym: kto podlega obowiązkom remanentu, jak powinna wyglądać prawidłowo przeprowadzona procedura oraz jakie są jej terminy oraz wymagania.

Ustawa wprowadzająca exit tax od 2019 r. przyjęta przez Sejm

Sejm uchwalił ustawę wprowadzającą exit tax, czyli podatek od osób przenoszących za granicę swoje przedsiębiorstwa i prywatny majątek. Firma przenosząca się za granicę zapłaci 19 proc. wartości, a osoba fizyczna, rozliczająca się według PIT, 3 proc. (gdy nie ustala się wartości podatkowej składnika majątku) lub 19 proc. aktywów finansowych powyżej 4 mln zł. Exit tax ma obowiązywać od 1 stycznia 2019 r.

Ustawa o rachunkowości – zmiany w 2019 r.

Ustawodawca przygotował szereg zmian w ustawie o rachunkowości, które mają wejść w życie już 2019 r. Wśród zaproponowanych nowych rozwiązań znajduje się m.in. zwiększenie progów uprawniających jednostki do stosowania uproszczeń w rachunkowości oraz skrócenie okresu obowiązkowego przechowywania sprawozdań finansowych.

Kiedy przedsiębiorca traci prawo do podatku liniowego

Przedsiębiorca rozpoczynający działalność gospodarczą musi zdecydować, jaką formę opodatkowania wybierze w celu rozliczenia swojego biznesu. Jedną z możliwości jest wybór opodatkowania podatkiem liniowym. Kiedy przedsiębiorca ma prawo wybrać podatek liniowy, a także w jakich sytuacjach następuje utrata takiego prawa?

REKLAMA

Czy faktura może stanowić dowód zawarcia umowy

Faktura VAT jest powszechnie przyjętym dokumentem rozliczeniowym, który umożliwia podjęcie czynności zmierzających do spełnienia świadczenia. Jako dokument rozrachunkowy nie stanowi dowodu wykonania umowy, dowodzi jedynie, że jej wystawca złożył oświadczenie o treści w niej zawartej.

Błędna skrócona nazwa podatnika na fakturze a prawo do odliczenia VAT

W obrocie fakturowym zdarzają się błędy w nazwach (firmach) podatników. W szczególności z uwagi np. na ograniczenia programów do fakturowania (limity znaków), zbyt długie nazwy są na fakturach skracane w sposób odmienny od skrótów zgodnych z prawem, czy podanych w zgłoszeniu rejestracyjnym VAT-R. Powstają w związku z tym wątpliwości czy tego typu błędy trzeba korygować i czy mają wpływ na prawo do odliczenia VAT.

Ceny transferowe - szacowanie cen w transakcjach między podmiotami powiązanymi

Proces szacowania cen w transakcjach zawieranych pomiędzy podmiotami powiązanymi nie może odbywać się jedynie poprzez proste przeniesienie cen bądź marż zawartych pomiędzy podmiotami niezależnymi, bez jednoczesnej oceny porównywalności warunków tych transakcji względem transakcji kontrolowanej.

Zakup gotowej spółki zamiast rejestracji nowej

Rejestracja spółki trwa od kilku dni nawet do kilku miesięcy. Wydłużająca się procedura rejestracyjna może nie tylko narazić na straty, ale i całkowicie zniweczyć cel, dla którego spółka miała być założona. W takiej sytuacji warto rozważyć zakup gotowej spółki.

REKLAMA

Część małych i średnich firm chce stosować split payment

Z przeprowadzonych badań wynika, że ponad 37 proc. małych i średnich przedsiębiorstw (MSP) rozważa wprowadzenie mechanizmu podzielonej płatności. Kolejne firmy rozważają wprowadzenie split payment m.in. z uwagi na to, że wkrótce jego stosowanie może stać się obowiązkowe.

Dostosowanie monitoringu do wymogów RODO

Każdy przedsiębiorca musi pamiętać o stosowaniu monitoringu w swoim zakładzie pracy zgodnie z przepisami Kodeksu pracy. Dodatkowo, należy przeprowadzić inwentaryzację kamer oraz analizę ich ustawienia pod kątem zgodności z celami stosowania monitoringu, a także zasadami wynikającymi z przepisów RODO.

Działania marketingowe w kosztach uzyskania przychodów

Przedsiębiorcy przeprowadzają działania marketingowe, które mają na celu zwiększenie szans firmy na pozyskanie nowych klientów. Powstaje pytanie, które wydatki związane z promocją przedsiębiorstwa można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów.

Wynagrodzenie małżonka przedsiębiorcy w kosztach od 2019 r.

W 2019 r. zmianie ulegną przepisy ustaw o podatkach dochodowych, które zakładają szereg uproszczeń dla przedsiębiorców. Poszerzony zostanie katalog wydatków, które mogą stanowić koszty uzyskania przychodów. Do kosztów przedsiębiorca będzie mógł zaliczyć wynagrodzenia za pracę małżonka i małoletnich dzieci, podobnie jak ma to miejsce w przypadku wynagrodzenia innych osób zatrudnionych. To dobra wiadomość przede wszystkim dla niewielkich firm rodzinnych.

Split payment wymaga uproszczeń zanim stanie się obligatoryjny

Split payment (mechanizm podzielonej płatności) pomimo skuteczności w przeciwdziałaniu wyłudzeniom VAT, jest jednocześnie istotnym obciążeniem administracyjnym dla firm. Wprowadzenie obowiązku stosowania split paymentu, jak wskazują eksperci PwC, powinno zostać poprzedzone zmianami ukierunkowanymi na jego uproszczenie i większą automatyzację.

Działalność nierejestrowa - na czym polega i kogo dotyczy?

Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii przygotowało broszurę ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi prowadzenia działalności nierejestrowej oraz przykładami, które uwzględniają praktyczne doświadczenia z pierwszych miesięcy funkcjonowania tej instytucji.

Powstanie obowiązku podatkowego w VAT przy refakturowaniu usług

Podczas transakcji związanych z korzystaniem z usług podwykonawców często dochodzi do konieczności refakturowania usługi na rzecz innego zleceniodawcy. Kiedy powstaje obowiązek podatkowy związany z refakturowaną usługą?

Środek trwały czy wyposażenie?

Większość składników majątkowych, które wykorzystuje się w prowadzonej przez siebie działalności, są środkami trwałymi i będą zaliczane do ewidencji środków trwałych, ale niektóre z nich, które nie spełniają określonych wymogów prawnych, mogą być zaliczone do wyposażenia – ewidencji wyposażenia.

Zakaz prowadzenia działalności gospodarczej w prawie upadłościowym

Upadłość przedsiębiorcy może się wiązać nie tylko z daleko idącymi skutkami majątkowymi, ale także osobistymi. W najgorszym wypadku może zostać orzeczony wobec niego zakaz prowadzenia działalności gospodarczej. Jeśli jednak nowy projekt rządowy zostanie wprowadzony, taki zakaz może okazać się jeszcze bardziej uciążliwy dla dłużników. Przyglądamy się najważniejszym zmianom w tej kwestii.

Cyberbezpieczeństwo – nowe obowiązki przedsiębiorców nie tylko z powodu RODO

Cyberbezpieczeństwo to w ostatnim czasie coraz poważniejsze zagadnienie. Nie tylko RODO nakłada na przedsiębiorców nowe, istotne obowiązki. Od końca sierpnia 2018 r. obowiązuje Ustawa z dnia 5 lipca 2018 r. o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa.

Limit przychodów zobowiązujący do prowadzenia ksiąg rachunkowych w 2019 r.

Limit przychodów, po przekroczeniu którego pojawia się konieczność prowadzenia ksiąg rachunkowych, wynosi 2 000 000 euro. W przeliczeniu, według średniego kursu euro z dnia 1 października br., limit ten wynosi 8 559 000 zł. Wobec czego jednostki, których przychody netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych za obecny rok obrotowy przekroczą ten limit, zobowiązane będą do prowadzenia ksiąg rachunkowych w 2019 r.

Ulga podatkowa na B+R – coraz więcej firm inwestuje w badania i rozwój

Minister przedsiębiorczości i technologii Jadwiga Emilewicz poinformowała, że dwukrotnie zwiększyła się liczba firm, które skorzystały z ulgi podatkowej na badania i rozwój. Jej zdaniem, to, że coraz więcej firm wydaje pieniądze na B+R oznacza, że gospodarka zaczyna być "zdrowo innowacyjna".

Nowe obowiązki dla firm wynikające z ustawy o cyberbezpieczeństwie

W dniu 28 sierpnia 2018 r. weszła w życie ustawa o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa, wprowadzająca środki na rzecz wysokiego wspólnego poziomu bezpieczeństwa sieci i systemów informatycznych na terytorium Unii Europejskiej. Ustawa wdraża unijną dyrektywę NIS, tworząc w Polsce krajowy system cyberbezpieczeństwa. To kolejna po RODO ustawa mająca zapewnić zwiększone bezpieczeństwo danych.

Podatkowe udogodnienia dla firm w ramach programu 3xP

Jednym z obecnie głoszonych haseł przez Ministerstwo Finansów jest „3xP w praktyce – podatkowe udogodnienia dla firm". Program ten zawiera dyrektywy mające określać nowe podejście do tworzenia i egzekwowania prawa, przede wszystkim podatkowego, przedstawiające system podatkowy w praktyce jako prosty, przyjazny i przejrzysty.

Prace nad nowymi produktami można rozliczyć z ulgą podatkową na B+R

W polskiej gospodarce wprowadzanie nowych produktów na rynek stało się niemal codziennością. Okazuje się jednak, że niewiele polskich przedsiębiorstw zdaje sobie sprawę z tego, że w przypadku kosztów poniesionych na prace nad nowymi produktami można rozliczyć tzw. ulgę podatkową na B+R (badania i rozwój).

Nowe zasad rozliczania samochodów w działalności gospodarczej od 1 stycznia 2019 r.

Resort finansów planuje istotne zmiany dotyczące zasad rozliczania samochodów osobowych wykorzystywanych w działalności gospodarczej. Nowe regulacje mają wejść w życie już od 1 stycznia 2019 r.

Brexit - skutki dla polskich przedsiębiorców

Wyjście Wielkiej Brytanii ze struktur Unii Europejskiej zaplanowane jest na 30 marca 2019 r. Anglia jest trzecim największym partnerem handlowym Polski, co oznacza, że skutki Brexitu dotkną wielu rodzimych przedsiębiorców. W związku z powyższym Ministerstwo Spraw Zagranicznych przygotowało specjalny poradnik dla polskich przedsiębiorców.

Od ulgi na start po duży ZUS, czyli jakie składki może płacić przedsiębiorca

Przedsiębiorca ma obecnie kilka różnych możliwości rozliczania się z ZUS-em. Rodzaj oskładkowania można wybrać w zależności od spełnianych kryteriów i tym samym obniżyć wysokość danin. W wyjątkowych sytuacjach przedsiębiorca może zostać zwolniony z opłacania składek ZUS.

Świadczenia dodatkowe otrzymywane przez menedżerów

Zatrudnianie oraz motywowanie najlepszych menedżerów w przedsiębiorstwie to obecnie poważne wyzwanie dla właścicieli firm. Poza atrakcyjnym wynagrodzeniem podstawowym coraz bardziej istotne stają się świadczenia dodatkowe.

Likwidacja środka trwałego i odpis amortyzacyjny

Środki trwałe podlegające umorzeniu należy odpowiednio zaksięgować. Przeczytaj poniższy artykuł z przykładem, aby dowiedzieć się, jak poprawnie zaksięgować likwidację i odpis środka trwałego.

Zjazd Katedr Rachunkowości na Uniwersytecie Łódzkim

W dniach 19-21 września 2018 roku na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego odbędą się dwa doniosłe wydarzenia związane z tzw. Łódzką Szkołą Rachunkowości. Patronem medialnym wydarzenia jest Infor.

Jak zaksięgować odnalezioną fakturę kosztową

W praktyce gospodarczej zdarzają się sytuacje, że podczas np. porządkowania biuro czy firmowego samochodu, odnajduje się faktura kosztowa sprzed kilku miesięcy. Pojawia się wtedy pytanie - czy taką fakturę można jeszcze zaksięgować? Na pewno szkoda utracić szansę na obniżenie podatku, dlatego warto wiedzieć, jak postępować w takich przypadkach.

Dochodzenie roszczeń na podstawie umowy o popieraniu i wzajemnej ochronie inwestycji (BIT)

Umowy o popieraniu i wzajemnej ochronie inwestycji (Bilateral Investment Treaties - BIT) zawarte między państwami UE mogą stracić swoje praktyczne znaczenie. Zgodnie bowiem z wyrokiem TSUE z 6 marca 2018 r. jeden z najważniejszych mechanizmów umowy, czyli zapis na sąd polubowny, jest niezgodny z prawem unijnym. W związku z tym dochodzenie roszczeń przez przedsiębiorców może być znacznie trudniejsze.

Podatek od zysków hipotetycznych od 1 stycznia 2019 r.

Na początku 2019 r. ma zacząć obowiązywać nowy podatek, tj. podatek od zysków hipotetycznych (nazywany też exit tax). Przedsiębiorcy, przenoszący swoje aktywa, siedzibę lub stały zakład za granicę i realizujący tam zyski kapitałowe, zapłacą z tego tytułu podatek. Podatnicy, którzy chcą zdążyć ze zmianą rezydencji podatkowej i uniknąć nowego podatku muszą pamiętać, że pozostało już niewiele czasu.

Zawieszenie działalności gospodarczej zgodnie z Konstytucją Biznesu

Zgodnie z Konstytucją Biznesu, przedsiębiorca może starać się o wykreślenie lub „uśpienie” firmy w dowolnym terminie. Ma do tego prawo nawet po rzeczywistym zaprzestaniu działań. Od 30 kwietnia do 23 sierpnia br. właściciele firm złożyli łącznie ponad 95 tys. wniosków o zawieszenie działalności gospodarczej. 88% z nich nie podało daty jej wznowienia, korzystając z nowego rozwiązania.

Pracujący na etacie chcą zakładać własne firmy

Okazuje się, że aż trzy miliony Polaków jest zainteresowanych założeniem własnej firmy – tak wynika z przeprowadzonego w maju tego roku badania „Indeks przedsiębiorczości”. Co czwarty Polak zatrudniony na etacie deklaruje, że w ciągu dwóch lat założy firmę.

Jak korygować błędy w księgach rachunkowych z lat ubiegłych

W rocznych sprawozdaniach finansowych zatwierdzanych i składanych przez spółki mogą wkraść się błędy, które wykrywane są w kolejnych latach działalności. W jaki sposób można skorygować błąd popełniony w księgach rachunkowych w latach ubiegłych?

Zwolnienie podatkowe dla inwestycji dostępne w całym kraju

Inwestorzy mogą już w pełni korzystać z Polskiej Strefy Inwestycji. Dnia 5 września weszły bowiem w życie akty wykonawcze do ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji. Oznacza to, że od teraz przedsiębiorcy mają możliwość ubiegania się o wsparcie na realizację inwestycji na nowych zasadach. Zwolnienie podatkowe dla inwestycji dostępne jest już w całym kraju.

Sporządzanie i składanie sprawozdań finansowych - zmiany od 1 października 2018 r.

Na początku października 2018 r. wchodzą w życie kolejne przepisy ustawy z dnia 26 stycznia 2018 r. o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym oraz niektórych innych ustaw, która w ostatnim czasie znacząco zmodyfikowała procedurę składania rocznych sprawozdań finansowych. Kierunek zmian w zakresie sporządzania i składania rocznych sprawozdań finansowych, jak podkreśla ekspert Grant Thornton, jest niewątpliwie dobry i wpłynie pozytywnie na bezpieczeństwo obrotu gospodarczego oraz usprawni pracę sądów rejestrowych.

Exit tax a unijne zasady swobody osiedlania się i przepływu kapitału

Ministerstwo Finansów planuje wprowadzenie podatku od wyprowadzki z Polski, tzw. exit tax. Chodzi o opodatkowanie niezrealizowanych jeszcze zysków kapitałowych, w związku z przeniesieniem przez podatnika aktywów jego przedsiębiorstwa. Rada Podatkowa Konfederacji Lewiatan uważa, że exit tax może naruszyć unijne zasady swobody osiedlania się i przepływu kapitału. Wątpliwości wzbudza także ekspresowe tempo prac nad tym nowym podatkiem.

Co RODO wniosło do polskiego biznesu?

Wprowadzenie unijnych przepisów w zakresie ochrony danych osobowych miało być obopólną korzyścią dla przedsiębiorców i ich klientów. Jedni widzieli w RODO receptę na bolączki obywateli umęczonych nagminnym wykorzystywaniem danych osobowych, inni dopatrywali się w rozporządzeniu uregulowania zasad współpracy z obecnymi i potencjalnymi kontrahentami. Czy nowe regulacje wniosły do polskiego biznesu coś więcej niż setki nonsensownych sytuacji, których firmy doświadczają obecnie na co dzień?

Nowe podejście do inwentaryzacji – inwentaryzacja rozproszona

Inwentaryzacja jest procesem pracochłonnych, a jej przeprowadzanie nie wzbudza zazwyczaj entuzjazmu wśród pracowników. Jak zatem przeprowadzić inwentaryzację w sposób kompletny i wiarygodny, najlepiej w krótkim czasie? Na to pytanie odpowiadamy w niniejszym artykule, przy czym szczególnym zagadnieniem, które tu omówimy jest inwentaryzacja środków trwałych i wyposażenia. Korzystając z nowych technologii informatycznych, wykorzystujących różnorodne formy znakowania składników, chcemy zaproponować całkowicie nowe podejście do inwentaryzacji – inwentaryzację rozproszoną.

Czy exit tax doprowadzi do masowej ucieczki firm za granicę?

Wprowadzenie exit tax od 2019 r., czyli podatku dla firm przenoszących się za granicę, może doprowadzić jeszcze w tym roku do „masowej ucieczki polskich firm” do krajów, gdzie są niższe podatki - ocenił szef koła poselskiego Liberalno-Społeczni Ryszard Petru.

Ochrona tajemnicy przedsiębiorstwa - zmiany od 4 września 2018 r.

W dniu 4 września 2018 r. wchodzi w życie ustawa o zmianie ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji oraz niektórych innych ustaw, opublikowana w Dzienniku Ustaw (poz. 1637) w dniu 27 sierpnia 2018 r. Omawianą nowelizacją, ustawodawca dokonuje wdrożenia dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/943 z dnia 8 czerwca 2016 r. w sprawie ochrony niejawnego know-how i niejawnych informacji handlowych (tajemnic przedsiębiorstwa) przed ich bez prawnym pozyskaniem, wykorzystaniem i ujawnieniem. Na etapie projektowania omawianej ustawy, wskazywano iż celem nowelizacji jest wzmocnienie przepisów dotyczących ochrony tajemnicy przedsiębiorstwa. W praktyce nowelizacja może jednak doprowadzić do znacznego jej osłabienia.

Pierwsze takie spotkanie branży rachunkowej!

Targi Kielce, EPSA BPO SA oraz Stowarzyszenie Księgowych w Polsce zapraszają na Ogólnopolski Kongres Biur Rachunkowych! Pierwsze w Polsce unikatowe wydarzenie to platforma wymiany wiedzy, doświadczeń i usług, na którym obecni będą wszyscy liczący się gracze branży finansowej oraz rachunkowej.

Ulga na start zawsze bez składek ZUS

Zgodnie z komunikatem ZUS oraz Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii przedsiębiorcy korzystający z ulgi na start nie podlegają ubezpieczeniom społecznym, czyli nie opłacają składek ZUS ani oni sami, ani ich kontrahenci.

Ubezpieczenia majątkowe i OC w firmie - koszty, warunki, co warto ubezpieczyć

Przedsiębiorcy podczas prowadzenia własnej działalności gospodarczej mają do czynienia z różnymi rodzajami ryzyka. Każda firma powinna być przygotowana na różnego rodzaju niebezpieczeństwa związane nie tylko z rodzajem prowadzonej działalności, ale także ze zdarzeniami losowymi. Dlatego też warto zadbać o ubezpieczenie które odpowiednio zabezpieczy majątek i płynność finansową przedsiębiorcy.

Księgowanie różnic kursowych

Różnice kursowe, to różnice wynikające z transakcji dokonywanych w walutach obcych. Pojawiają się, gdy wartość faktury różni się od rzeczywistej kwoty do zapłaty przeliczonej na PLN według przepisów o podatku dochodowym. Ponadto, dosyć często termin płatności jest inny niż data zaksięgowania, zatem kursy walut ulegają zmianie w czasie.

Amortyzacja ujemnej wartości firmy

W praktyce obrotu gospodarczego podatnicy coraz częściej decydują się na przejęcie przedsiębiorstw lub jego zorganizowanych części, czy to drogą kupna, czy też nabycia poprzez aport. W wyniku tej transakcji powstać może ujemna wartość firmy, która podlega amortyzacji. Jak prawidłowo amortyzować ujemną wartość firmy?

Exit tax - przedsiębiorcy uciekają przed nowym podatkiem

Ministerstwo Finansów poinformowało, że zamierza wprowadzić w przyszłym roku podatek dla przedsiębiorców przenoszących się za granicę, tzw. exit tax. Przedsiębiorcy, którzy decyzje biznesowe o wyprowadzce z Polski mają już za sobą, przyspieszyli działania i chcą zmienić rezydencję podatkową jeszcze przed wprowadzeniem exit tax.

Split payment – czy dalej warto prowadzić firmę w Polsce?

Zastosowanie mechanizmu podzielonej płatności (split payment) może przyczynić się do utraty płynności finansowej małych firm, które z powodu braku bieżących środków zmuszone będą do zaciągania kredytów obarczonych odsetkami, a nawet likwidacji działalności. Rozwiązanie to nie sprzyja osobom prowadzącym działalności na terenie Polski i płacącym podatki w naszym kraju.

Exit tax już wkrótce w polskim prawie podatkowym

Ministerstwo Finansów poinformowało, że pracuje nad wprowadzeniem do polskiego prawa podatkowego tzw. exit tax. Ten nowy podatek służyłby do opodatkowania nierealizowanych jeszcze zysków kapitałowych, w związku z przeniesieniem przez podatnika aktywów jego przedsiębiorstwa.

REKLAMA