REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Firma, UE

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Audyt językowy a zarządzanie kompetencjami językowymi w firmie

Do rozwijania działalności firmy na arenie międzynarodowej niezbędni są pracownicy biegle posługujący się językami obcymi. Jak wskazuje raport opracowany przez Dyrekcję Generalną ds. Edukacji i Kultury (wydział Komisji Europejskiej), tacy pracownicy mają znaczny wpływ na wzrost eksportu oraz powodzenie transakcji z zagranicznymi kontrahentami. Pracodawcy poszukują zatem specjalistów z dobrą znajomością języków lub dofinansowują szkolenia językowe. Niezwykle istotna jest trafna ocena kompetencji językowych pracowników lub kandydatów do pracy, a to stanowi niemałe wyzwanie dla działów HR.

Zmiany w opodatkowaniu spółek dominujących i zależnych od 2016 roku

Ministrowie finansów UE poparli we wtorek 9 grudnia 2014 r. zmiany w przepisach dotyczących opodatkowania spółek dominujących i zależnych. Mają one zapobiec unikaniu płacenia podatków oraz tzw. agresywnemu planowaniu podatkowemu.

Skrócona nazwa spółki na fakturze a prawo do odliczenia VAT

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w wydanej 15 października 2014 r. interpretacji potwierdził, że posługiwanie się skróconą nazwą spółki na fakturze dokumentującej nabycie przez nią towarów i usług stanowi uchybienie techniczne i nie pozbawia jej prawa do odliczenia VAT. Jest to kolejna interpretacja prezentująca to stanowisko.

Zmiany w prawie upadłościowym

Kraje UE wzmocnią współpracę przy rozwiązywaniu problemów bankrutujących przedsiębiorstw i efektywniej zastosują unijne przepisy także do restrukturyzacji i zawarcia ugody, a nie tylko likwidacji firm - postanowili ministrowie sprawiedliwości krajów UE. W czwartek 4 grudnia 2014 r. na spotkaniu w Brukseli przyjęli oni plany modernizacji prawa upadłościowego.

REKLAMA

Karty ICE ratują życia w przedsiębiorstwach

ICE to skrót od angielskiego wyrażenia "in case of emergency". Karty tego typu są powszechnie stosowane do informowania o osobach, z którymi należy skontaktować się w razie nagłego wypadku. Termin ICE jest jednak bardzo szeroki i znajduje zastosowanie także w przedsiębiorstwach, gdzie poprawia sprawność reakcji w sytuacjach bezpośredniego zagrożenia życia.

Efektywne parki maszynowe

Możliwość gromadzenia, analizy i przetwarzania danych produkcyjnych w czasie rzeczywistym to milowy krok w stronę zwiększania wydajności i zmniejszania odpadowości w parkach maszynowych. Szansę taką dają systemy do automatycznego opomiarowania maszyn, rozwiązania które spotykają się z coraz większym zainteresowaniem ze strony koncernów.

Bezpłatne konta bankowe dla firm

Tylko dwa banki – Deutsche Bank PBC i Idea Bank – oferują drobnym przedsiębiorcom firmowe konta za darmo. W przypadku pozostałych instytucji prowadzący działalność gospodarczą muszą się liczyć z opłatami od kilkunastu czy kilkudziesięciu złotych miesięcznie. Może być sporo taniej, jeśli przedsiębiorca jest w stanie zrezygnować z przyjmowania wpłat gotówkowych.

Firma za granicą - podatki i składki ubezpieczeniowe

Coraz więcej Polaków przenosi swoją działalność gospodarczą do innych krajów Unii Europejskiej, najczęściej chyba do Wielkiej Brytanii. Często jest to spowodowane skomplikowanym systemem podatkowym, niejasnymi przepisami prawnymi, czy kłopotami w komunikacji z polskim fiskusem. Przyjrzyjmy się więc, czy taka przeprowadzka nam się opłaca w wypadku jednoosobowej działalności gospodarczej.

REKLAMA

Czym jest bilans i o jakich zasadach należy pamiętać podczas jego sporządzania? Część 1.

Bilans przedsiębiorstwa jest jednym z elementów sprawozdania finansowego. Informacje w nim zawarte mają charakter statyczny, ponieważ dotyczą sytuacji na wybrany dzień (w przeciwieństwie np. do rachunku wyników, w którym o dynamiczności danych świadczy to, że zarówno przychody, jak i koszty są ponoszone w pewnym okresie). Często bilans przyrównuje się do fotografii (obrazu) firmy na dzień jego sporządzenia.

UE wprowadzi podatek od reklamówek?

Unia Europejska zrobiła duży krok ku ograniczeniu zużycia toreb plastikowych. W nocy z 17 na 18 listopada 2014 r. zawarto w Brukseli wstępne porozumienie; nowe przepisy mają szansę wejść w życie już w 2015 roku. Plastikowych reklamówek zużywa się rocznie w UE kilkadziesiąt miliardów.

Jak sfinansować start-up?

Z rejestru REGON wynika, że pod koniec czerwca mieliśmy w Polsce blisko 3 mln jednoosobowych działalności gospodarczych. Coraz więcej przedsiębiorców ma pomysł na biznes. Eksperci ostrzegają jednak, że na pomyśle często się kończy. Statystyki też są nieubłagane – tylko co trzecia firma dożywa swoich piątych urodzin. Gdzie jest pułapka? Zazwyczaj w braku płynności finansowej. Z jednej strony napotykamy trudności w pozyskiwaniu kapitału, z drugiej strony nie panujemy nad wydatkami. To największy błąd start-upów przekonuje Adam Głos, Prezes Tax Care, z którym rozmawiamy o sposobach finansowania biznesu.

Sprzedaż towarów do UE - konieczny NIP PL

Przedsiębiorca, który chce zawierać transakcje z innym przedsiębiorcą z UE, zanim rozpocznie współpracę, musi zarejestrować się jako podatnik VAT UE. Sprzedaż dokonaną bez NIP-u PL należy skorygować.

Świadczenia socjalne w UE tylko dla aktywnych zawodowo cudzoziemców

Można wyłączyć korzystanie z niektórych świadczeń socjalnych przez nieaktywnych zawodowo obywateli Unii, którzy udają się do innego państwa członkowskiego jedynie w celu uzyskania pomocy społecznej – orzekł Trybunał Sprawiedliwości UE w Luksemburgu. Wyrok dotyczy sprawy z Niemiec, wytoczonej przed dwoje obywateli Rumunii.

Interpretacja podatkowa chroni następcę prawego firmy

Indywidualną interpretację podatkową firma może odziedziczyć, tzn. interpretacja podatkowa chroni następcę prawego firmy. Jest tak nawet w przypadku, gdy poprzednik z interpretacji nie skorzystał – tak wynika z decyzji Naczelnego Sądu Administracyjnego.

Samorząd nie wspiera małych i średnich firm

Przedsiębiorcy mikro, mali i średni (MMŚP) nie dostrzegają działań władz samorządowych (gminnych, powiatowych i wojewódzkich) wspierających rozwój przedsiębiorczości i MMŚP. Czują się też traktowani przez władze samorządowe gmin na terenie których działają jak osoby podejrzane, bez żadnych ku temu powodów. To wnioski z 12. już edycji badań Konfederacji Lewiatan „Monitoring kondycji sektora MMŚP'2014" przeprowadzonych przez CBOS w okresie 6 maja-18 lipca 2014 r. na losowej próbie 1111 przedsiębiorstw.

W których grupach zawodowych najtrudniej znaleźć pracownika?

Dobrze wykwalifikowany pracownik jest na wagę złota. W których zawodach najtrudniej takiego pracownika znaleźć? Jak wynika z raportu Komisji Europejskiej - w grupie zawodowej robotników obróbki metali oraz mechaników maszyn i urządzeń.

Horyzont 2020 – szybka ścieżka do innowacji

Przedsiębiorcy będą mieli możliwość pozyskania wsparcia w wysokości do 70% kosztów kwalifikowanych w konkursach Szybka Ścieżka do Innowacji w ramach programu Horyzont 2020. Program ten zakłada przeznaczenie 200 mln euro na wsparcie działań demonstracyjnych i komercjalizacji innowacyjnych projektów.

Horyzont 2020 – wsparcie dla małych i średnich firm

Program Horyzont 2020 oferuje szeroki wachlarz możliwości wsparcia dla mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP). Ze względu na znaczenie MŚP w strukturze gospodarki europejskiej program kładzie szczególny nacisk na wsparcie udziału tych podmiotów w projektach badawczych oraz pobudzenie ich innowacyjności i potencjału do komercjalizacji produktów i usług.

Ile kosztuje własna firma - koszty założenia i prowadzenia działalności gospodarczej

Rejestracja działalności nie jest już tak kosztowna, jak kiedyś. Przez ostatnie lata sukcesywnie zmieniano przepisy i tworzono ułatwienia w zakładaniu własnej firmy.

Zmiany w podatkach korzystne dla przedsiębiorców

Ministerstwo Finansów zapowiada zmiany, które już wkrótce pomogą w prowadzeniu działalności gospodarczej. Chodzi m.in. o przygotowanie nowej Ordynacji podatkowej, unowocześnienie działania administracji podatkowej i uproszczenia dla mikroprzedsiębiorców.

Mniej obowiązków informacyjnych dla firm

Zmniejszenie obowiązków informacyjnych dla przedsiębiorców oraz obywateli, większa przejrzystość działań Głównego Urzędu Statystycznego i lepsza ochrona danych osobowych - takie rozwiązania przewiduje przyjęta przez rząd nowela ustawy o statystyce publicznej.

Coraz łatwiej założyć nową firmę

Z rankingu Banku Światowego Doing Business na 2015 r. wynika, że ułatwienia poprawiające klimat biznesowy w naszym kraju zapewniają Polsce status lidera Europy Środkowo-Wschodniej. Polska zajęła 32. miejsce w zestawieniu 189 państw ocenianych pod kątem łatwości prowadzenia prywatnych firm. Ranking wskazuje m.in., że w Polsce jest coraz łatwiej założyć nową firmę.

Zatrudnienie w firmach Nowoczesnej Gospodarki

Przedsiębiorstwa sektora Nowoczesnej Gospodarki w III kw. 2014 r. odnotowały 4,03 proc. wzrost zatrudnienia wobec analogicznego okresu ubiegłego roku. Innowacyjne firmy poprawiły więc swoje dotychczasowe wyniki i wyprzedziły ogół rynku – tak wynika z najnowszego raportu „Zatrudnienie w Nowoczesnej Gospodarce Q3 2014” opracowanego przez ADP Polska.

Podpis elektroniczny w UE - rozporządzenie eIDAS

Nowe przepisy, które ustanawiają wspólne unijne ramy prawne dla podpisów elektronicznych i innych elektronicznych usług zaufania były głównym tematem konferencji zorganizowanej przez Instytut Maszyn Matematycznych pn. CommonSign 2014. W inauguracji wydarzenia, która odbyła się 22 października 2014 r. w Warszawie udział wziął podsekretarz stanu w Ministerstwie Gospodarki Arkadiusz Bąk.

Ubezpieczenia majątkowe w kosztach przedsiębiorców

W działalności gospodarczej każdego przedsiębiorcy mogą wystąpić zdarzenia losowe, które powodują szkody w firmowym majątku. Ochronie przed stratami finansowymi związanymi ze zniszczeniem lub utratą majątku firmy służą ubezpieczenia majątkowe.

Automatyczna wymiana informacji o podatnikach - ustalenia Rady ECOFIN

Rozszerzenie zakresu automatycznej wymiany informacji w odniesieniu do pewnych kategorii dochodów podatników, które są ulokowane w innym państwie niż państwo pochodzenia – to jedno z postanowień spotkania Rady ECOFIN w Luksemburgu, w którym uczestniczył 14 października 2014 r. minister finansów Mateusz Szczurek. Zmiany te wzmocnią działania w zakresie zwalczania oszustw podatkowych i unikania opodatkowania, zwiększą również wydajność i skuteczność poboru podatków oraz zapewnią oszczędności dla administracji podatkowych i podmiotów gospodarczych.

Nowe technologie fundamentem współczesnego biznesu

Czy dzisiejszy biznes mógłby funkcjonować bez informatycznych rozwiązań? Nawet jeśli byłoby to możliwe, to nowe technologie są lokomotywą napędzającą rozwój przedsiębiorstw. Na bazie innowacyjnych systemów firmy budują swoją przewagę konkurencyjną, tworzą nowe usługi oraz usprawniają współpracę i komunikację z klientem. Jakie innowacje wdrażać i jak czerpać z nich realne korzyści? Między innymi o tym dyskutowali uczestnicy II Kongresu Profesjonalistów IT w Rzeszowie, nad którym patronat medialny objął portal Infor.pl

Forum Nowoczesnego Controllingu „Efektywne strategie optymalizacji struktury kosztów przedsiębiorstwa”

Zapraszamy na Forum Nowoczesnego Controllingu „Efektywne strategie optymalizacji struktury kosztów przedsiębiorstwa”, które odbędzie się w dniach 22-23 października 2014 r. w Otwocku koło Warszawy. Patronat medialny nad wydarzeniem objął portal Infor.pl

Media relations. 10 przykazań i więcej…

Relacje z mediami wydają się skutecznym i prostym sposobem na zwrócenie uwagi otoczenia oraz budowanie wizerunku firmy. To prawda, ale tylko wtedy, gdy znamy i stosujemy zasady, którymi kierują się dziennikarze. Chociaż media ewoluują w ekspresowym tempie, to pewne standardy działania pozostają niezmienne. Jakie reguły rządzą światem mass mediów? Które praktyki stosować w relacjach z dziennikarzami, a czego należy się wystrzegać? Jak sprawić, aby dialog był satysfakcjonujący dla obu stron? O tym będzie mowa podczas kolejnej edycji Kongresu Profesjonalistów Public Relations, która odbędzie się w dniach 23-24 kwietnia 2015 roku w Rzeszowie - patronat medialny nad wydarzeniem objął portal Infor.pl. Już teraz prezentujemy krótki przewodnik dla wszystkich piarowców.

Założenie firmy po 1 grudnia 2014 r.

Przedsiębiorcy wpisywani do KRS będą mogli szybciej rozpocząć prowadzenie działalności gospodarczej. Po zmianach przedsiębiorca założy firmę już w 7 dni. Pomoże w tym możliwość szybszego uzyskiwania numerów REGON i NIP. Rozwiązania wprowadzone ustawą o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym oraz zmianie niektórych innych ustaw (dalej: ustawa nowelizująca) będą obowiązywać od 1 grudnia 2014 r.

Dodatkowe sankcje UE wobec Rosji

W związku z przedłużającym się konfliktem na Ukrainie państwa Unii Europejskiej postanowiły rozszerzyć zakres sankcji nałożonych wobec Rosji. W tym celu zostały wydane kolejne Rozporządzenia Rady (UE), które zmieniają dotychczas wydane rozporządzenia nakładające sankcje i wprowadzają dodatkowe ograniczenia w transakcjach z Rosją.

Miejsce świadczenia usług elektronicznych - mały punkt kompleksowej obsługi (MOSS)

Przygotowanie przedsiębiorców do zmian, które od 1 stycznia 2015 r. zaczną obowiązywać w państwach UE w zakresie miejsca świadczenia usług telekomunikacyjnych, nadawczych i elektronicznych na rzecz ostatecznych konsumentów (niepodatników) zlokalizowanych w UE, to temat konferencji VAT – Miejsce świadczenia usług / Mały punkt kompleksowej obsługi (Mini One Stop Shop, MOSS). Konferencja odbyła się 9 września 2014 r. w Warszawie we współpracy Ministerstwa Finansów z Komisją Europejską.

Podpisywanie umów w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego

Założenia zmian w ustawie o partnerstwie publiczno-prywatnym (PPP), przygotowane przez rząd, zakładają, że samorządy będą mogły udzielać wykonawcy dotacji celowych na realizację inwestycji w ramach PPP, przewidują także ułatwienia w podpisywaniu umów w ramach PPP na okres dłuższy niż 4 lata.

Łatwiejsza restrukturyzacja firm w 2015 r.

Rząd przyjęła projekt ustawy Prawo restrukturyzacyjne. Nowe regulacje, które zaplanowane są na rok 2015, mają zapewnić przedsiębiorcom znajdującym się w trudnej sytuacji finansowej możliwość skutecznej restrukturyzacji, przy jednoczesnym zachowaniu ochrony praw wierzycieli.

Jak usprawnić obieg dokumentów pracowniczych w firmie?

Jednym z najlepszych sposób na optymalizację obiegu dokumentów w przedsiębiorstwie, w dobie ogólnodostępnego Internetu, jest moduł WWW. Interfejs ten, z uwagi na podobieństwo do klasycznych stron internetowych, jest bardzo intuicyjny, może być dostępny z każdego miejsca oraz oferuje szereg praktycznych możliwości, oszczędzających czas, zarówno z perspektywy pracodawcy, jak i z punktu widzenia pracownika.

Kredyt czy emisja akcji?

Jedną z najczęściej stosowanych form obcego, zewnętrznego finansowania przedsiębiorstw są kredyty bankowe. W skład kosztów udzielanych przez banki kredytów wliczane są głównie odsetki oraz dodatkowe opłaty i prowizje. Wiarygodność finansowa przedsiębiorstwa determinuje dostęp do niego. Duże firmy mogą zastosować podwyższenie kapitału własnego przez emisję akcji. Akcja udowadnia współwłasność części kapitału przedsiębiorstwa. Emisja nowych akcji zapewnia większe poczucie bezpieczeństwa aniżeli zaciągnięcie kredytu, gdyż niesie ze sobą mniejsze ryzyko.

Sankcje gospodarcze UE wobec Rosji

Od 1 sierpnia 2014 r. obowiązują nowe sankcje nałożone przez Unię Europejską wobec Rosji w związku z konfliktem na Ukrainie. Podstawą prawną sankcji stanowi Rozporządzenie Rady (EU) nr 833/2014 z 31 lipca 2014 r. dotyczące środków ograniczających w związku z działaniami Rosji destabilizującymi sytuację na Ukrainie.

Firmy chcą tworzyć nowe miejsca pracy

Co czwarta firma chce w tym roku stworzyć nowe miejsca pracy. Tak wynika z najnowszego badania „Plany Pracodawców” przeprowadzonego przez Instytut Badawczy Randstand i TNS. Coraz więcej firm pozytywnie ocenia sytuację gospodarczą i dlatego planuje wzrost zatrudnienia. Z drugiej strony coraz trudniej znaleźć wykwalifikowanych pracowników. Czy to prawda?

Rekomendacja jako sposób promocji firmy

W jaki sposób skutecznie promować firmę? Jedni uważają, że najlepszą metodą jest reklama w Internecie – jest stosunkowo tania i pozwala szybko dotrzeć do klientów. Inni powiedzą, że trzeba przede wszystkim zatroszczyć się o PR – buduje on wizerunek ekspercki i zaufanie klientów. Są też tacy, którzy cały czas wierzą w tradycyjne metody – wpisy w katalogach, ulotki czy ogłoszenia w prasie. I trzeba powiedzieć, że w zdecydowanej większości wypadków te metody są bardzo pomocne. Jednak warto zastanowić się nad inną promocją. Skuteczną i nienachalną. Chodzi o rekomendacje.

Firma jako współczesne pole walki

Lider nie ingeruje w to, jak pracownik ma realizować swoje zadania, ale wtedy, kiedy sytuacja staje się kryzysowa, a pracownicy nie radzą sobie ze stresem i zagrożeniami – tłumaczy gen. Roman Polko, dwukrotny dowódca elitarnej jednostki specjalnej GROM.

Niedozwolone postanowienia umowne stosowane przez firmy

Zmienią się przepisy dotyczące klauzul umownych. Rząd przygotował w tej sprawie założenia zmian w Kodeksie postępowania cywilnego. Nowe regulacje mają zmodyfikować procedurę uznawania za niedozwolone postanowień umów stosowanych przez firmy z konsumentami. Zmienią się w dużym stopniu np. przepisy dotyczące mocy wiążącej orzeczeń Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w tych sprawach.

Nowe dyrektywy podatkowe UE

Dyrektywa w sprawie wspólnego systemu opodatkowania spółek dominujących i zależnych, Kodeks postępowania w zakresie opodatkowania przedsiębiorstw, dyrektywa dotycząca opodatkowania produktów energetycznych, dyrektywa w sprawie standardowej deklaracji VAT - to niektóre tematy poruszone przez ministrów finansów krajów UE podczas posiedzenia Rady ECOFIN 20 czerwca 2014 r. w Luksemburgu.

Więcej towarów i usług z podstawową stawką VAT - zalecenia KE dla Polski

Komisja Europejska zamierza zawiesić Polsce tzw. procedurę nadmiernego deficytu. Polsce zalecono zmniejszenie rozbudowanego systemu obniżonych stawek VAT, a także usprawnienie skuteczności administracji podatkowej.

Odstąpienie od umowy z kontrahentem - co warto wiedzieć?

Obowiązek wywiązywania się z umów to jedna z najważniejszych zasad w obrocie gospodarczym. Czasami jednak zachodzą wyjątkowe okoliczności, w konsekwencji których możliwe jest odstąpienie od umowy, czyli powrót do stanu, w którym kontrakt uważa się za niezawarty.

Podatek od transakcji finansowych - od 1 stycznia 2016 r.

Część krajów członkowskich Unii Europejskiej przyjęła wspólny plan działań dotyczący podatku od transakcji finansowych. Nowy podatek będzie wprowadzany począwszy od 1 stycznia 2016 r.

Skuteczny OLAF - zwalczanie nadużyć finansowych w UE

Europejski Urząd ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF) podniósł w ubegłym roku swój poziom skuteczności w zwalczaniu nadużyć finansowych w całej Europie. Obywatele i instytucje przekazali rekordową liczbę informacji o potencjalnych nadużyciach finansowych.

Raportowanie informacji niefinansowych - dyrektywa

W dniu 15 kwietnia 2014 r. Parlament Europejski przegłosował na sesji plenarnej tekst projektu legislacyjnego dotyczącego dyrektywy ws. raportowania informacji niefinansowych, odzwierciedlający wstępne porozumienie Parlamentu i Rady UE.

Wódka nie może być zwolniona z akcyzy

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej uznał 10 kwietnia 2014 r., że Węgry naruszyły prawo UE zwalniając całkowicie z akcyzy prywatną produkcję wódki w małych ilościach (do 50 litrów rocznie). W przypadku wódki wyprodukowanej przez gorzelnię z owoców dostarczonych przez producentów owoców, przeznaczonej do osobistego spożycia przez tych ostatnich, Węgry zobowiązane są stosować minimalną stawkę akcyzy przewidzianą w przepisach europejskich.

Prezenty dla kontrahentów spoza UE - rozliczenie VAT

Obdarowując kontrahentów prezentami podatnicy w większości przypadków zobowiązani są taką czynność opodatkować podatkiem VAT. Obowiązek zapłaty podatku dotyczy zarówno przekazania upominków podmiotom krajowym jaki i zagranicznym.

Deklaracja VAT - jeden wzór w całej UE

Komisja Europejska wystąpiła z wnioskiem legislacyjnym przewidującym jeden wzór deklaracji VAT w całej UE i jednolity zestaw wymogów dla przedsiębiorstw w zakresie wypełniania deklaracji VAT w każdym państwie członkowskim. Ma być jedynie 5 obowiązkowych rubryk ale państwa członkowskie mogą starać się o wprowadzenie dodatkowych - maksymalnie 26 rubryk.

REKLAMA