REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Inwentaryzacja, Amortyzacja

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Zasady przeprowadzania inwentaryzacji

Inwentaryzacja jest ważnym narzędziem kontroli oraz przeciwdziałania nieprawidłowościom w przedsiębiorstwie, stanowi także niezwykle istotny element rachunkowości jednostki. Celem inwentaryzacji jest ustalenie faktycznych stanów aktywów i pasywów, odpowiednie skorygowanie danych ewidencyjnych o powstałe różnice, tak aby dane te były zgodne ze stanem faktycznym, rozliczenie osób odpowiedzialnych materialnie za powierzony majątek oraz ocena stanu i przydatności posiadanych zasobów.

Inwentaryzacja a odpowiedzialność materialna pracowników

Inwentaryzacja jest istotną czynnością w obszarze odpowiedzialności pracownika za powierzone mienie. Pozwala ustalić rzeczywiste niedobory i daje możliwość egzekwowania ich od pracowników.

Jak amortyzować używane sezonowo środki trwałe

Nasza spółka zamierza kupić szybowce i prowadzić w sezonie letnim naukę latania na nich. Będą one wykorzystywane jedynie przez część roku, tj. pięć miesięcy, a ich jednostkowa wartość wynosi 72 000 zł netto. W jaki sposób powinniśmy je amortyzować?

Ulepszenie zamortyzowanego środka trwałego w księgach rachunkowych

Zarówno ustawa o rachunkowości, jak i przepisy ustaw o podatku dochodowym przewidują możliwość zwiększenia wartości początkowej środka trwałego o koszty ulepszenia w wyniku jego przebudowy, rozbudowy, rekonstrukcji, adaptacji lub modernizacji. Jak prawidłowo ujmować w księgach rachunkowych ulepszenie całkowicie zamortyzowanego środka trwałego?

Zmiana stawek amortyzacyjnych środków trwałych

Czy spółka może dowolnie dokonać obniżenia stawki amortyzacyjnej dla wybranych środków trwałych, nawet do stawki 0%, a następnie podwyższenia wcześniej obniżonych stawek amortyzacyjnych dla wybranych środków trwałych do wartości takich samych lub niższych niż wynikające z tabeli stanowiącej załącznik nr 1 do ustawy o CIT, pod warunkiem że obniżenie to lub podwyższenie nastąpi z początkiem każdego roku podatkowego (lub w miesiącu wprowadzenia danego środka trwałego do ewidencji środków trwałych)?

Metody optymalizacji podatku w firmie

Każda danina na rzecz Skarbu Państwa, województwa, powiatu lub gminy, która stanowi publicznoprawne, nieodpłatne, przymusowe i bezzwrotne świadczenie pieniężne, jest nazywana podatkiem. Prawo podatkowe stanowczo i bezwzględnie obliguje każdego podatnika do uiszczenia stosownego świadczenia. Przedsiębiorcy mogą jednak zmniejszyć daninę wobec państwa dzięki optymalizacji podatkowej.

Jak amortyzować budynek mieszkalny

Właściciel firmy kupił przedwojenny budynek mieszkalny. Wynajmował go w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, ale nie wprowadził go do ewidencji środków trwałych. W 2013 r. budynek ten został wprowadzony do ewidencji środków trwałych. Czy można go traktować jako budynek używany i amortyzować według stawki 10%?

Kiedy można stosować indywidualne stawki amortyzacyjne

Właściciel budynku wprowadzonego do ewidencji środków trwałych w 2000 r. i amortyzowanego stawką 2,5% (40 lat) wynajmuje ten budynek. W 2013 r. poniósł wydatki na jego ulepszenie, modernizację. Czy wartość tych ulepszeń może amortyzować przez 10 lat?

Kiedy przeprowadzić inwentaryzację środków trwałych

Czy jest możliwość przeprowadzenia inwentaryzacji środków trwałych nie od października do 15 stycznia roku następnego, lecz w okresie np. maj–czerwiec (przy założeniu, że inwentaryzacji dokonuje się nie później niż w ciągu 4 lat).

Preferencje podatkowe dla firm w 2014 r.

W roku 2014 więcej firm może korzystać z preferencji podatkowych. W tym roku obowiązują bowiem wyższe limity podatkowe, które warunkują m.in. status małego podatnika, czy możliwość rozliczenia się ryczałtem.

Wymogi formalne sprawozdania finansowego

Sprawozdanie finansowe należy sporządzić na dzień bilansowy. W przypadku jednostek, u których rokiem obrotowym jest rok kalendarzowy, jest to 31 grudnia. Sprawozdanie finansowe jest końcowym produktem całego procesu zamknięcia roku obrotowego, który powinien skutkować ostatecznym zamknięciem ksiąg rachunkowych.

Jak amortyzować ujawniony środek trwały

Jestem indywidualnym przedsiębiorcą, tzw. małym podatnikiem. Od dwóch lat w działalności gospodarczej używam obrabiarki z rodzaju 41 KŚT. Urządzenie to nie jest ujęte w ewidencji środków trwałych. Jego cena nabycia wynosiła ponad 20 000 zł. Potwierdza to umowa kupna zawarta w 2011 r. Czy obecnie mogę wprowadzić to urządzenie do ewidencji środków trwałych i dokonać jego amortyzacji?

Sprzedaż środka trwałego sfinansowanego dotacją, a wydatki na jego nabycie

Według organów podatkowych kosztem uzyskania przychodu, zarówno w PIT jak i CIT, w przypadku sprzedaży środka trwałego sfinansowanego dotacją, oraz środkami własnymi, jest jego wartość początkowa, niezależnie od źródła jego sfinansowania. Wartość ta, musi zostać pomniejszona o odpisy amortyzacyjne.

Inwentaryzacja i wycena składników majątku firmy

Na koniec roku przedsiębiorcy zobowiązani są sporządzić inwentaryzację składników majątku. Spisany w trakcie inwentaryzacji majątek firmy należy następnie wycenić. Jak prawidłowo dokonać wyceny?

Jak poprawnie przeprowadzić potwierdzenie sald

Stany składników aktywów i pasywów wykazane w księgach rachunkowych podlegają okresowej weryfikacji. Składniki, które nie mogą być zweryfikowane drogą spisu z natury, należy inwentaryzować drogą potwierdzenia sald lub porównania danych ksiąg z dokumentami. Jak prawidłowo przeprowadzić inwentaryzację drogą potwierdzenia sald?

Niedobory towarów ujawnione w trakcie inwentaryzacji

Czy ujawnione w trakcie inwentaryzacji niedobory towarów handlowych spółka, na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, może zaliczać do kosztów uzyskania przychodów?

Czy spółka rozliczająca stratę, może obniżyć stawkę amortyzacji do zera?

Na podstawie art. 16i ust. 5 ustawy o CIT, podatnicy mogą obniżać podane w Wykazie stawek amortyzacyjnych stawki dla poszczególnych środków trwałych. Zmiany stawki dokonuje się począwszy od miesiąca, w którym środki te zostały wprowadzone do ewidencji albo od pierwszego miesiąca każdego następnego roku podatkowego.

Zmiana stawek amortyzacyjnych wg ustawy o CIT

W przypadku podmiotów dokonujących odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych pojawia się wątpliwość czy mogą czasowo obniżać stawki amortyzacji dla celów podatkowych w odniesieniu do wybranych środków trwałych do dowolnej wysokości (w tym nawet do 0%).

Dodatnie nadwyżki ujawnione w trakcie inwentaryzacji stanowią przychód

Wykryte w trakcie remanentu nadwyżki magazynowe są przychodem spółki dla celów podatku dochodowego od osób prawnych. Tak uznał w wyroku z 16 lipca 2013 r. Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie (sygn. akt I FSK 2113/11). Dodatnie nadwyżki magazynowe stanowią przychód z nieodpłatnych świadczeń, który trzeba opodatkować zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT.

Użyczony lub wynajęty samochód w firmie. Jak rozliczyć?

Samochód może być źródłem kosztów w większości firm, dlatego warto wiedzieć, że pod tym względem jest kilka możliwości. Jedną z nich jest użytkowanie do celów firmowych samochodu, którego właścicielem nie jest przedsiębiorca, czyli użyczonego lub wynajętego. Jak w takiej sytuacji rozliczać koszty samochodu?

Status małego podatnika w 2014 r.

W 2014 r. status małego podatnika będą mieli ci podatnicy, których przychody brutto nie przekroczą w 2013 r. kwoty 5 068 000 zł. Natomiast limit jednorazowej amortyzacji w roku 2013 wynosi 211 000 zł.

Kody kreskowe - sposób na obniżenie kosztów

Przeprowadzanie inwentaryzacji drogą elektroniczną z wykorzystaniem kodów kreskowych bez wątpienia jest korzystnym rozwiązaniem dla wielu instytucji, biorąc pod uwagę fakt, że Ustawa o rachunkowości nie narzuca sposobu sporządzania spisu inwentarza, a metoda ta jest szybsza i dokładniejsza.

Limity podatkowe w 2014 roku

Kurs euro z 1 października 2013 r, opublikowany w tabeli kursów średnich NBP, pozwolił obliczyć limity podatkowe, które będą obowiązywać w 2014 r. I tak: status małego podatnika w 2014 r. będą mieli ci podatnicy, których przychody brutto nie przekroczą w 2013 r. kwoty 5 068 000 zł; limit jednorazowej amortyzacji w 2014 r. wynosi 211 000 zł; natomiast limit dla ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na 2014 r. to 633 450 zł.

Samochód w firmie - amortyzacja

Samochód w firmie - amortyzacja. Amortyzacja samochodów, które uznamy za majątek firmy (wpisanych do środków trwałych), przebiega identycznie, jak ma to miejsce w przypadku innych składników naszego majątku wykorzystywanych w prowadzonej przez nas firmie.

Amortyzacja metodą liniową - obniżenie stawek

Podatnik może obniżyć stawki amortyzacyjne dla wybranych środków trwałych amortyzowanych metodą liniową, przy uwzględnieniu, iż zmiany stawek dokonuje się od pierwszego miesiąca każdego następnego roku podatkowego, stosownie do art. 16i ust. 5 ustawy o CIT. Wysokość obniżenia stawki dla danego środka trwałego jest dowolna, wobec czego podatnik ma prawo obniżyć stawkę amortyzacyjną również do poziomu 0,1%.

Inwentaryzacja składników majątku za 2013 r.

Inwentaryzację musi przeprowadzić każda jednostka na dzień bilansowy. Inwentaryzacja jest podstawą wiarygodnej wyceny bilansowej i poprawnego sprawozdania finansowego. Dlatego czynności inwentaryzacyjne należy przeprowadzić rzetelnie i z należytą starannością.

Amortyzacja środka trwałego używanego sezonowo

Jak dokonać amortyzacji środka trwałego, z którego przedsiębiorca nie korzysta przez cały rok, ale jedynie przez kilka miesięcy, np. tylko w sezonie wakacyjnym? Czy taka amortyzacja wiąże się ze stratą podatkową?

Jak amortyzować samochód nabyty przez współmałżonka przedsiębiorcy

Przedsiębiorca może dokonywać amortyzacji samochodu współmałżonka, który jest wykorzystywany na potrzeby prowadzenia działalności, ale jedynie w przypadku, gdy nabycie samochodu miało miejsce po zawarciu małżeństwa.

Amortyzacja środków trwałych w jednostkach budżetowych

Zasady amortyzacji środków trwałych w samorządowych zakładach budżetowych wynikają z rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych.

Jak dokonać amortyzacji samochodu metodą liniową

W porównaniu z innymi dostępnymi metodami amortyzacji, amortyzacja liniowa uchodzi za metodę najprostszą. Stosowanie liniowej metody amortyzacji oznacza, że przedsiębiorca decyduje się na powolny proces zaliczenia zakupu np. samochodu do kosztów uzyskania przychodów.

Czy należy amortyzować wydatek na nabycie domeny internetowej

Spółka z o.o. kupiła od osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą prawo do domeny internetowej za 25 000 zł netto. Czy prawo to stanowi wartość niematerialną i prawną, którą spółka powinna amortyzować? Czy też wydatek na zakup domeny spółka może bezpośrednio zaliczyć do kosztów podatkowych?

Jak rozliczyć zakup licencji

Prowadzenie działalności gospodarczej często wymaga zakupu licencji. Choć wydatki, poniesione w związku z jej zakupem, z zasady zaliczane są do kosztów uzyskania przychodu, to jednak nie zawsze można będzie ująć je jednorazowo w kosztach firmy.

Kiedy można amortyzować budynek postawiony na cudzym gruncie

Przedmiotem amortyzacji mogą być budynki wybudowane na cudzym gruncie (nie będące własnością podatnika), wprowadzone do ewidencji środków trwałych, o ile posiadają cechy określone w ustawie o PIT. Muszą być m.in. kompletne i zdatne do użytku.

Darowizna składnika majątku wykorzystywanego krócej niż rok

Podatnik, który przekazał w drodze darowizny rzeczowy składnik majątku firmy, powinien dokonać korekty kosztów jego nabycia cofając się do miesiąca zaksięgowania kosztu. Nie istnieje możliwość proporcjonalnego rozliczenia kosztu. Nie można też rozliczyć wydatku na nabycie takiego składnika poprzez odpisy amortyzacyjne, jeżeli nie spełnia on definicji środka trwałego z uwagi na przewidywany okres użytkowania krótszy niż rok.

Od czego zależy wysokość raty amortyzacji

W momencie gdy wartość początkowa środka trwałego, która ma wpływ na wysokość kosztów podatkowych, będzie niewspółmiernie wysoka, podatnik niezasłużenie pomniejszy podatek poprzez zawyżone odpisy amortyzacyjne. W takiej sytuacji może zostać pociągnięty do odpowiedzialności karnej skarbowej.

Limity podatkowe 2013

Przedsiębiorcy, którzy przekroczyli w 2012 roku określone limity obrotów utracili możliwość korzystania w 2013 roku z niektórych ułatwień podatkowych. Te limity są sporo niższe niż rok wcześniej. Chodzi tu o małych podatników, ryczałtowców i stosujących księgę przychodów i rozchodów.

Nowa hala produkcyjna w miejscu starej (niezamortyzowanej) – skutki podatkowe

Firma X zamierza w miejscu starej hali produkcyjnej postawić nową halę. Większa część starej hali zostanie wyburzona. Jednocześnie stara hala nie została jeszcze w pełni zamortyzowana. Powstaje pytanie, czy wartość nie w pełni umorzonej hali produkcyjnej zwiększa wartość początkową wybudowanej w jej miejscu nowej hali?

Kiedy stawki podatkowe i bilansowe mogą się od siebie różnić?

W większości mikro i małych przedsiębiorstw które podlegają pod ustawę o rachunkowości, czyli prowadzą pełną księgowość, polityka rachunkowości dotycząca amortyzacji dostosowana jest do przepisów podatkowych. Jednak zdarza się, że stawki amortyzacyjne, bilansowa i podatkowa, z różnych powodów odbiegają od siebie. Wówczas powstaje kłopot, jak zaewidencjonować takie zdarzenie gospodarcze, aby żaden koszt nie został ominięty.

Jak zaliczyć do kosztów wydatek na domek kempingowy

Zakup przez przedsiębiorcę dla celów prowadzonej działalności gospodarczej domków kempingowych, będących środkami trwałymi, podlega amortyzacji. Jednak przedsiębiorca może znacznie przyspieszyć jej okres, jeśli zdecyduje się na zakup domku używanego lub przed wprowadzeniem do ewidencji środków trwałych dokona w nim ulepszeń.

Jak ustalić wartość początkową nabytego środka trwałego

Chcąc dokonać amortyzacji zakupionych środków trwałych, przedsiębiorca musi ustalić ich wartość początkową. Co do zasady wartość tą stanowi cena ich nabycia, na którą składają się także wydatki towarzyszące zawarciu transakcji. W przypadku brak możliwości ustalenia ceny nabycia, przedsiębiorca powinien dokonać jej wyceny rynkowej.

Używane prywatne rzeczy dają koszty w firmie

Podatnicy często wnoszą do swojej firmy prywatne, nawet używane rzeczy (np. auto, komputer, maszyny) i wprowadzają je do ewidencji środków trwałych. Jest to korzystne podatkowo rozwiązanie, bo mogą ustalić wartość początkową tych rzeczy wg ceny nabycia. Dopiero jeżeli nie można ustalić ceny nabycia przyjmuje się za wartość początkową ich wartość rynkową.

Klimatyzacja kosztem uzyskania przychodu

Podobnie jak koszty ogrzewania, również wydatki na klimatyzację mogą zostać zaliczone do kosztów podatkowych. Do wydatków takich można zaliczyć zakup urządzeń klimatyzacyjnych, ich serwis i konserwację, a także np. zakup i montaż rolet chroniących przed słońcem. Chodzi tu zarówno o zapewnienie odpowiedniej temperatury w pomieszczeniach służących działalności gospodarczej, jak i w autach firmowych.

Zakup ciężarówki, to więcej korzyści podatkowych

Przy nabyciu auta firmowego trzeba wziąć pod uwagę nie tylko jego cenę, ale też skutki podatkowe jego kupna i eksploatacji. Najwięcej możliwości daje przedsiębiorcy zakup samochodu ciężarowego, bo taki środek trwały można amortyzować aż na pięć sposobów. W przypadku samochodów osobowych dostępne są trzy metody i dodatkowo występują ograniczenia w ich stosowaniu.

Amortyzacja linii produkcyjnej w budynku bez pozwolenia na użytkowanie

Firma nie posiadająca jeszcze pozwolenia na użytkowanie hali montażowej rozpoczęła amortyzację używanej przez nią kompletnej i zdatnej do użytku linii produkcyjnej posadowionej w tym budynku. Czy postępowanie podatnika jest prawidłowe?

Amortyzacja mieszkania, magazynu i samochodu wg indywidualnych stawek

Można zastosować indywidualne stawki amortyzacyjne dla używanych lub ulepszonych środków trwałych, po raz pierwszy wprowadzonych do ewidencji danego podatnika. Okres amortyzacji dla takich środków trwałych nie może być krótszy niż: 10 lat (dla lokalu mieszkalnego), 40 lat pomniejszonych o pełne lata, które upłynęły od dnia oddania po raz pierwszy do używania do dnia wprowadzenia do ewidencji środków trwałych (dla budynku użytkowego), 30 miesięcy (dla samochodu osobowego).

Metoda degresywna amortyzacji

Ta metoda dokonywania odpisów amortyzacyjnych jest wykorzystywana raczej w ograniczonym zakresie, bowiem możliwość jej zastosowania ogranicza się wyłącznie do środków trwałych ujętych w grupie 3 - 6 i 8 KŚT oraz do środków transportu, przy czym z kategorii tej wyłączone są samochody osobowe.

Odpisy amortyzacyjne od samochodów osobowych – nie zawsze są w całości kosztem podatkowym

Bez względu na stosowaną metodę amortyzacji, w przypadku korzystania z samochodu osobowego należy mieć na uwadze ograniczenie wysokości odpisów amortyzacyjnych uznawanych za koszty uzyskania przychodu.

Kiedy można zmniejszyć stawki amortyzacji?

Stawka amortyzacyjna jest wyrażonym procentowo zużyciem środka trwałego a w wyniku jej przemnożenia przez wartość początkową danego środka trwałego, ustala się jaka część tej wartości może zostać w danym roku podatkowym zaliczona w koszty podatkowe. Odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych, dokonuje się przy zastosowaniu stawek amortyzacyjnych określonych w Wykazie stawek amortyzacyjnych, w którym określono stawki w podziale na poszczególne kategorie środków trwałych.

Amortyzacja nieużywanych środków trwałych

Może się zdarzyć, że posiadane przez organizację środki trwałe z różnych powodów nie są już używane. Pojawia się pytanie, jaki ma to wpływ na amortyzację takiego składnika majątku. Można wówczas rozważyć likwidację nieużywanego środka trwałego, która może przybrać kilka różnych form.

Czy koszty bankietu z okazji otwarcia nowego oddziału firmy mogą zwiększyć wartość początkową środka trwałego (budynku)?

Spółka z o.o. realizuje inwestycję polegającą na budowie nowego budynku, w którym będzie się mieścił jej oddział. Przed oddaniem budynku do używania spółka zamierza zorganizować na terenie nowego obiektu uroczysty bankiet (z gastronomią i rozrywką), w celu zaprezentowania oferty, przedstawienia informacji na temat własnych produktów oraz zachęcenie do korzystania z usług firmy. Na imprezę zostaną zaproszeni m.in. dziennikarze i kontrahenci spółki. Czy koszty organizacji uroczystości mogą podwyższyć wartość początkową środka trwałego (budynku), czy może można je ująć bezpośrednio w kosztach podatkowych?

REKLAMA