Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Koszty podatkowe

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prowadzę jednoosobową działalność gospodarczą (sprzedaż przez Internet). Firmę zarejestrowałam w mieszkaniu prywatnym nabytym wspólnie z mężem za środki pochodzące z kredytu hipotecznego. Na potrzeby działalności gospodarczej wykorzystuję 20% powierzchni lokalu. W takiej też proporcji zaliczam do kosztów działalności czynsz oraz wydatki eksploatacyjne (prąd, gaz, woda, wywóz śmieci itp.). Czy w takiej samej proporcji mogę zaliczać do kosztów zapłacone odsetki od kredytu hipotecznego? Nadmieniam, że mieszkanie nie zostało zaliczone do środków trwałych. Kredyt hipoteczny również nie został zaciągnięty przeze mnie jako przedsiębiorcę, lecz jako osobę prywatną.
Nasza spółka zakupiła elementy dekoracyjne w barwach narodowych oraz symbole narodowe w postaci godła, flag itp. Spółka zamierza wykorzystywać je do udekorowania swojej siedziby z okazji świąt narodowych oraz innych ważnych, zwłaszcza państwowych wydarzeń i uroczystości. Czy takie wydatki możemy zaliczyć do kosztów podatkowych?
Pracownik skradł z kasy 3000 zł. Zrobiliśmy spis z natury. Czy to wystarczy do zaliczenia 3000 zł do kosztów uzyskania przychodu?
Prowadząc działalność gospodarczą jednoosobowo niejednokrotnie rejestrujemy działalność na prywatny adres zamieszkania. Wydaje się nam oczywiste, że mając podłączony na ten adres telefon stacjonarny korzystamy z niego oprócz prywatnych celów, również dla celów prowadzonej działalności gospodarczej. Problem pojawia się gdy wydatki na abonament telefoniczny chcemy zaliczyć do kosztów prowadzonej działalności. Jak więc prawidłowo zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatki dotyczące używania prywatnego telefonu na potrzeby tej działalności?
Konstrukcja kosztów uzyskania przychodów określona w art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oparta jest na swego rodzaju klauzuli generalnej, która stanowi, że kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów enumeratywnie wymienionych w art. 16 tej ustawy.
Określenie wartości początkowej budynku będącego środkiem trwałym ma zasadnicze znaczenie dla prawidłowego wyliczenia wysokości odpisów amortyzacyjnych stanowiących koszty uzyskania przychodu, gdyż stanowi podstawę obliczania tych odpisów. Zasady dotyczące określenia wartości początkowej środków trwałych określone zostały w art. 22g ustawy o PIT.
Określenie wartości początkowej środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej ma zasadnicze znaczenie dla prawidłowego wyliczenia wysokości odpisów amortyzacyjnych stanowiących koszty uzyskania przychodu, gdyż stanowi podstawę obliczania tych odpisów.
W przypadku osoby, która uzyskuje przychody z tytułu wykonywania usług na podstawie umowy o dzieło, przysługują zgodnie z przepisem art. 22 ust. 9 pkt 4 ustawy o PIT koszty uzyskania przychodów w wysokości 20% uzyskanego przychodu. Inaczej jest traktowana sprawa kosztów uzyskania przychodów twórców i autorów w przypadku uzyskiwania przychodów z tytułu wykonywania usług na podstawie umów o dzieło.
Zgodnie z § 11 ust. 1 rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów podatnik jest obowiązany prowadzić księgę rzetelnie i w sposób niewadliwy
Jeżeli podatnik otrzymał fakturę w terminie późniejszym niż widniejąca na niej data wystawienia, a w między czasie dokonał już innych zapisów w podatkowej księdze przychodów i rozchodów (lub też podsumował miesiąc, w którym faktura została wystawiona) - powinien dokonać jej wpisu w pkpir w dniu faktycznego otrzymania faktury.
Czy do kosztów uzyskania przychodu można zaliczyć wartość faktycznie zapłaconego materiału określonego na fakturze jako zero? Podatnik importuje materiały a za zamówiony towar podatnik dokonał zapłaty zaliczkowej, co udokumentował wyciągiem z rachunku bankowego. Następnie, po kilku miesiącach podatnik otrzymał towar, na który został wystawiony dokument SAD oraz fakturę od kontrahenta z wartością zero za towar.
Czy można zaewidencjonować w podatkowej księdze przychodów i rozchodów raport dobowy sporządzony po północy, obejmujący przychód uzyskany w dniu poprzednim?
Czy zakup prasy może być traktowany jako zakup materiału biurowego i może być udokumentowany paragonem zgodnie z § 14 rozporządzenia kpir ?
Czy wystawienie dowodu wewnętrznego dokumentującego przekazanie ryb z własnego połowu do sklepu jest podstawą zaksięgowania ich jako towary handlowe?
Czy skup złomu (koszty zakupu) od osób fizycznych należy dokumentować dowodami imiennymi zakupu? Jak prawidłowo i rzetelnie należy ewidencjonować skup złomu od osób fizycznych?
Czy dowodem do zaksięgowania w podatkowej księdze przychodów i rozchodów może być zestawienie opłat za autostrady?
Pytanie: Podatnik prowadzi kilka działalności (trzy formy) jak powinien dokumentować zapisy w kpir ?
Pytanie: Czy adwokat świadczący pomoc prawną z urzędu powinien wpisywać do księgi przychodów i rozchodów faktury VAT, wystawiane Sądom za te usługi?
Pytanie: W której kolumnie podatkowej książki przychodów i rozchodów podatnik powinien umieścić usługi transportowe przeznaczone do dalszej odsprzedaży?
Pytanie: W której kolumnie podatkowej księgi przychodów i rozchodów (10 czy 14), należy ewidencjonować wydatki poniesione na zakup prawa do domeny internetowej?
Czy jako następca prawny po zmarłym ojcu, mam prawo do księgowania w koszty uzyskania przychodów faktur, do których wystawiam noty korygujące?
Prowadzę działalność opodatkowaną na zasadach ogólnych, której przedmiotem jest produkcja sprzętu oświetleniowego i lamp elektrycznych. Z jakim dniem powinienem dokonać wyceny poniesionych kosztów w walucie obcej?
Próby zaliczania wydatków na kurs prawa jazdy samochodem osobowym do kosztów uzyskania przychodu są zazwyczaj nieudane. Podatnicy potrafią wykazać, że prawo jazdy jest niezbędne w prowadzeniu firmy czy przy wykonywaniu obowiązków pracowniczych. W sporach z fiskusem argumenty te są zazwyczaj trafne i bardzo dobrze przedstawione.
Jednorazowa amortyzacja jest możliwa w stosunku do środka trwałego, którego zakup częściowo sfinansowano z dotacji. Trzeba spełnić wszystkie wymagania dla tej formy amortyzacji. Kosztem uzyskania przychodu nie będzie jednak odpis od wartości początkowej środka trwałego w części sfinansowanej z dotacji.
Firma często wysyła pracownika w delegacje. Gdy pracownik udaje się w nie własnym samochodem - otrzymuje zwrot poniesionych wydatków z tego tytułu. Pracodawca do kosztów uzyskania przychodów zalicza zwrot wydatków przy uwzględnieniu limitu wynikającego z „kilometrówki”. Pracownik otrzymał też zwrot opłat za autostradę. Czy ten wydatek także jest ograniczony limitem „kilometrówki”?
Przedsiębiorcy zepsuł się samochód. Miał pilne spotkanie z kontrahentem. Wynajął na dwa dni samochód. Przejechał nim 500 kilometrów. Do kosztów zaliczył wydatki wynikające z „kilometrówki”. Do kosztów zaliczył jednak poza tym limitem 600 zł z tytułu opłaty za wynajem samochodu. Czy postąpił słusznie?
Wynajęcie powierzchni handlowej w galerii handlowej jest kosztowną inwestycją. Podstawowy problem w zakresie zaliczania ponoszonych wydatków do kosztów uzyskania przychodu dotyczy ich kwalifikacji jako tzw. „inwestycje w obcych środkach trwałych” albo jako „jednorazowy koszt podatkowy”.
Firma miała na swoim terenie sezonowy ziemny parking. Nie można było z niego korzystać po większych deszczach. Został wyrównany i pokryty asfaltem. Czy wydatki można uznać za remont i uniknąć prowadzenia amortyzacji?
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wydał korzystny wyrok dotyczący wydatków spółki, która jest wydawcą czasopism i magazynów. Spółka ta organizuje bankiety, których funkcją jest promowanie poszczególnych tytułów. Istotą sprawy było pytanie, czy wydatki związane z organizacją takich bankietów mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodów.
Prowadząc działalność gospodarczą nawet jednoosobową, niejednokrotnie zdarzyć się może konieczność wyjazdu służbowego, czasem charakter prowadzonej działalności może być taki że już w samym założeniu będzie zakładał konieczność częstych podróży służbowych. W takiej sytuacji pojawia się pytanie czy dieta związana z podróżą służbową właściciela firmy może być zaliczona do kosztów uzyskania przychodów?
Mając do dyspozycji lokal, który możemy wynajmować, może zaistnieć sytuacja, gdy stracimy jednego lokatora i będziemy zmuszeni poszukiwać kolejnego najemcy. Konsekwencją tego będzie to iż przez dłuższy bądź krótszy czas lokal będzie stał pusty a niezbędne wydatki na jego utrzymanie trzeba będzie ponosić (np. czynsz czy inne regularne opłaty za energię, garaż itp.).
Sprzedając nieruchomość wykorzystywaną w działalności gospodarczej możemy zaliczyć do kosztów tą część wartości nieruchomości, która nie została zamortyzowana.
Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.
Jednym z podstawowych warunków zaliczenia ponoszonych przez podatnika wydatków do kosztów uzyskania przychodów jest udowodnienie przez niego w wiarygodny sposób związku poniesionych wydatków z osiągniętym przychodem. Szczególnie ważne jest to w przypadku usług doradczych (np. z zakresu doradztwa budowlanego).
Kosztami podatkowymi są m.in. tzw. koszty pracownicze. Koszty te obejmują przede wszystkim wynagrodzenie zasadnicze, wszelkiego rodzaju nagrody, premie i diety oraz wydatki związane z podnoszeniem kwalifikacji zawodowych pracowników.
Zaliczenie poniesionych wydatków do kosztów uzyskania przychodów musi być prawidłowo udokumentowane. Jest to jeden z podstawowych warunków dokonania odpisów.
Przepisy przewidują tylko jeden przypadek ustalenia wartości początkowej środka trwałego w oparciu o opinię biegłego - wtedy gdy nie można ustalić kosztu jego wytworzenia.
Przepis art. 16 ust. 1 pkt 63) lit. c) ustawy o CIT stanowi, że kosztem uzyskania przychodów nie są odpisy amortyzacyjne od wartości początkowej środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych oddanych do nieodpłatnego używania - za miesiące, w których składniki te były oddane do nieodpłatnego używania.
Spółka jawna kupiła 1 marca 2009 r. zestaw komputerowy za cenę 4 000 zł netto. Zestaw zamierzała wykorzystywać w prowadzonej działalności gospodarczej do końca 2009 r. i dlatego spółka nie wprowadziła komputera do ewidencji środków trwałych, a cenę jego zakupu zaliczyła bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów. W trakcie roku zmieniła plany i postanowiła wykorzystywać zestaw komputerowy ponad rok. Czy spółka może zaliczyć komputer do środków trwałych, amortyzować i zaliczać odpisy amortyzacyjne do kosztów uzyskania przychodów?
Czy wydatki poniesione w ramach prowadzonej działalności na zakup towarów w celu ich odsprzedaży, przekazanych następnie byłej małżonce podatnika w związku z podziałem wspólnego majątku, stanowią koszty uzyskania przychodów?
Przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych oraz podatkiem dochodowym od osób fizycznych jest dochód. Aby wyliczyć dochód, podatnik musi określić przychody podatkowe oraz koszty uzyskania tych przychodów. Zaznaczyć należy, że nie wszystkie przychody i nie wszystkie koszty ich uzyskania są uwzględniane przy ustalaniu dochodu.
Zasady wypłacania świadczeń urlopowych reguluje ustawa z 4 marca 1994r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych. Czy wypłata tych świadczeń zawsze stanowi dla pracodawcy koszt podatkowy jak inne należności pracownicze? Niestety nie.
W prawie podatkowym istnieje problem braku modyfikacji wartości początkowej środka trwałego. Podatnik ma ograniczone możliwości dostosowywania wartości początkowej środka trwałego do jego bieżącej wartości. Prawo podatkowe nie posługuje się bowiem pojęciem „częściowa strata z tytułu zniszczenia środka trwałego”. Przekonała się o tym spółka, która chciała wartość początkową częściowo zniszczonego środka trwałego obniżyć o koszty zniszczeń spowodowanych przez pożar.
Podatnik wynajmował lokal w centrum miasta. Umowa najmu miała trwać 10 lat. Podatnik postanowił ją zakończyć wcześniej. Na adaptację lokalu podatnik wydał 1 mln zł. Niezamortyzował 600 000 zł. W jaki sposób zaliczyć tą kwotę do kosztów uzyskania przychodu?
Przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych są wszelkiego rodzaju dochody, oprócz dochodów zwolnionych w ustawie z opodatkowania oraz dochodów, od których zaniechano poboru podatku.
Wątpliwości i rozbieżności dotyczą przede wszystkim momentu zaliczania do kosztów podatkowych wstępnych opłat leasingowych przez podatników ewidencjonujących koszty metodą memoriałową, a więc rozliczających koszty podatkowe w podziale na koszty bezpośrednio związane z przychodami danego roku oraz koszty pośrednie.
Kosztami uzyskania przychodów są koszty ponoszone przez spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów.
Kosztami uzyskania przychodów zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów.
W art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych określone zostało, że kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodu, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.
Do kosztów uzyskania przychodów zaliczane są zasadniczo te wydatki, których poniesienie jest związane z uzyskaniem przychodu. (art. 22 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). Generalnie do kosztów uzyskania przychodów zaliczane są tzw. koszty pracownicze. Obejmują one przede wszystkim wynagrodzenia zasadnicze, wszelkiego rodzaju nagrody, premie, diety oraz wydatki związane z podnoszeniem kwalifikacji zawodowych pracowników.