REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Księga przychodów i rozchodów, Pkpir

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Remanent (spis z natury) na koniec 2014 roku

Na koniec każdego roku podatkowego podatnicy są obowiązani do sporządzenia i wpisania do książki przychodów i rozchodów spisu z natury (remanentu końcowego) towarów handlowych, materiałów podstawowych i pomocniczych, półwyrobów, produkcji w toku, wyrobów gotowych, braków i odpadów. W remanencie na koniec roku nie ujmujemy środków trwałych i wyposażenia. W firmie, która nie ma na stanie towarów handlowych – a tak się często zdarza w branżach związanych z usługami – wartość remanentu wynosi 0 zł i też powinna być wpisana do księgi.

Jak przejść z podatkowej księgi na księgi rachunkowe

Podatkowa księga przychodów i rozchodów (dalej: pkpir) jest ewidencją prowadzoną dla celów podatku dochodowego. Zasadniczo wynika z niej jedynie wysokość przychodów i kosztów podatkowych. Natomiast księgi rachunkowe to „obraz” całego przedsiębiorstwa, z całym jego majątkiem i wszystkimi zobowiązaniami. Dlatego dla podatników, którzy z początkiem nowego roku mają obowiązek zaprowadzenia ksiąg rachunkowych lub chcą zrobić to dobrowolnie, przejście na „pełną księgowość” jest procesem dość skomplikowanym.

Obowiązek złożenia deklaracji PIT-6/PIT-6L na 2015 r.

Podatnicy prowadzący działy specjalne produkcji rolnej w terminie do 1 grudnia br. powinni złożyć w urzędzie skarbowym właściwym według swojego miejsca zamieszkania deklarację PIT-6/PIT-6L. Złożona deklaracja jest podstawą do wymiaru zaliczek w 2015 r.

Kiedy ująć w pkpir zakup materiałów i towarów handlowych

Kiedy w księdze przychodów i rozchodów ująć fakturę na zakup materiałów lub towarów handlowych, jeżeli fakturę tę otrzymano wcześniej, niż ww. materiały/towary? Czy z dokonaniem wpisu należy poczekać do momentu otrzymania materiałów/towarów? W którym miesiącu zaliczyć wydatek do kosztów uzyskania przychodów – w miesiącu wystawienia faktury, czy otrzymania materiałów/towar (gdy miesiące te są inne)? Czy ma znaczenie, czy miesiąc, w którym wystawiono fakturę, jest już „zamknięty”? Powyższe rodzi wątpliwości zwłaszcza w związku z istniejącą od 1 stycznia 2014 r. możliwością wystawiania faktur 30 dni przed dokonaniem dostawy towarów.

REKLAMA

Przejście z pkpir na księgi rachunkowe

Większość małych podmiotów gospodarczych prowadzi księgę przychodów i rozchodów. Jeżeli jednak ich obroty w danym roku przekroczą limit 1 200 000 euro w przeliczeniu na PLN, wtedy mają obowiązek przejść od następnego roku obrotowego na księgi rachunkowe.

Limity podatkowe na 2015 rok

W oparciu o kursy euro na dzień 1 października i na 30 września br. ustala się wiele limitów podatkowych istotnych dla prowadzących działalność gospodarczą, które będą obowiązywać w 2015 roku.

KPiR 2015 - limit obrotów

Podatkowe księgi przychodów i rozchodów (pkpir) mogą prowadzić w roku 2015 r. ci rozliczający się wg skali podatkowej PIT lub 19% podatkiem liniowym podatnicy PIT (osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, spółki jawne osób fizycznych, spółki partnerskie, spółdzielnie socjalne), którzy w 2014 r. uzyskali mniej niż 5.010.600,- zł (1.200.000,- euro x 4,1755 zł) przychodów netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych.

Przejście z podatkowej księgi przychodów i rozchodów na księgi rachunkowe

Większość małych podmiotów gospodarczych prowadzi księgę przychodów i rozchodów. Jeżeli jednak ich obroty w danym roku przekroczą limit 1 200 000 euro w przeliczeniu na PLN, wtedy mają obowiązek przejść od następnego roku obrotowego na księgi rachunkowe.

REKLAMA

Podatkowa księga przychodów i rozchodów – druk

Prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów służy bieżącej ewidencji operacji gospodarczych w uproszczonej formie, czyli w systemie księgowości pojedynczej. Sposób prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (pkpir), szczegółowe warunki, jakim powinna odpowiadać ta księga zawarte są w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (t.j. Dz.U. 2014 poz. 1037).

Kredyt w firmie - rozliczenie w pkpir

Do prawidłowego rozliczenia kredytu konieczne jest posiadanie szczegółowego harmonogramu spłat. W harmonogramie powinna być informacja, która część raty dotyczy kapitału, a która odsetek. Kapitałowa część raty nie jest kosztem, ponieważ została już ujęta na podstawie dokumentów zakupu. Kosztem jest odsetkowa część raty (w dacie jej opłacenia).

Czy można dokumentować w pkpir zakup towarów paragonami fiskalnymi

Czy paragony fiskalne dokumentujące transakcje nabycia towarów za granicą, stanowiących następnie towar handlowy w działalności gospodarczej, można traktować jako dowody księgowe będące podstawą zapisu w pkpir?

Usługowe prowadzenie pkpir bez wymogu ubezpieczenia OC

Księgowi zajmujący się usługowym prowadzeniem wyłącznie ksiąg przychodów i rozchodów od 10 sierpnia nie potrzebują uprawnień, ubezpieczenia OC oraz są zwolnieni z niektórych obowiązków.

Zakupy przez Internet – dokumentowanie kosztów uzyskania przychodów w pkpir

Przedsiębiorco, bez faktury, rachunku lub podpisanej umowy wciąż nie rozliczysz w księdze przychodów i rozchodów zakupów na aukcjach internetowych. Jak uniknąć ewentualnych negatywnych konsekwencji w przypadku uwzględniania kosztów tych transakcji?

Biuro rachunkowe czy własna księgowość?

Pytanie zawarte w tytule zadaje sobie zapewne wielu przedsiębiorców - szczególnie na początku działalności lub gdy firma jest niewielka. Jeżeli jednak myśli się o rozwoju, to czy nie warto przekazać obsługę księgową podmiotowi zewnętrznemu, takiemu jak biuro rachunkowe czy kancelaria podatkowa. Zawsze dobrze jest rozważyć wszystkie „za” i „przeciw”.

Ustawa o rachunkowości a nowoczesna księgowość "w chmurze"

W życiu księgowego pojawiają się zupełnie nowe pojęcia jak chmura, cloud computing. Jak zatem radzi sobie z tym ustawa o rachunkowości, czy reguluje ona trzymanie danych w chmurze, czy tylko w szafie pancernej?

Jak dokumentować wydatki zaliczane do kosztów uzyskania przychodów

Możliwość zaliczenia wydatków firmowych do kosztów uzyskanie przychodów zależy od prawidłowego ich udokumentowania. W przypadku braku możliwości uzyskania zewnętrznych dowodów źródłowych dopuszczalne jest udokumentowanie operacji gospodarczej za pomocą księgowych dowodów zastępczych.

Prowadzenie ksiąg rachunkowych - produkcja rolna

Obowiązek prowadzenia księgi (pkpir albo ksiągi rachunkowej) dotyczy osób prowadzących działy specjalne produkcji rolnej, tylko wtedy, jeżeli osoby te zgłosiły zamiar jej prowadzenia. Gdy podatnik zamiaru prowadzenia ksiągi nie zgłosi, dochód określany jest na podstawie norm szacunkowych dochodu.

Firmowy rachunek bankowy - przychody i koszty w KPIR

Prawo nie nakłada na przedsiębiorcę obowiązku posiadania osobnego konta do prowadzenia działalności gospodarczej. Jeśli przedsiębiorca korzysta z konta prywatnego dla celów firmowych, to może zaliczyć do kosztów prowadzenia działalności te prowizje i transakcje bankowe, które dotyczyły firmy. Odrębne konto bankowe gwarantuje jednak przejrzystość dokonywanych transakcji, zarówno dla wygody samego przedsiębiorcy, jak i w przypadku kontroli z urzędu. Wszystkie opłaty związane z obsługą firmowego rachunku bankowego można wliczyć w koszty uzyskania przychodu.

Sprzedaż bez faktury i rachunku - księgowanie w KPIR

Sprzedaż wyrobów, towarów i usług w sytuacjach, gdy przychód nie jest udokumentowany fakturami, to sprzedaż nieudokumentowana. Przedsiębiorca nie musi wystawiać faktur osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej, gdyż taki obowiązek występuje, jeśli zostanie zgłoszone żądanie.

Jakie dokumenty mogą być podstawą zapisów w pkpir

Na podstawie dowodu wewnętrznego tzw. WZ, podatnik nie można dokonać ujęcia kosztów w pkpir, ponieważ taki dokument nie będzie zawierał wszystkich elementów zawartych w rozporządzeniu w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów niezbędnych do uznania go za dowód księgowy, czyli podpisów osób uprawnionych do prawidłowego udokumentowania operacji gospodarczej.

Koszty straty w towarach w kpir

Spółka jawna jest importerem części samochodowych. Prowadzi księgę przychodów i rozchodów (kpir). Na koniec roku spółka dokonuje likwidacji fizycznej zalegających części. Czy spółka ma prawo zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów straty wynikłe z zalegających w magazynie części zamiennych, które są fizycznie likwidowane?

Jak poprawiać błędy w KPiR?

Księga Przychodów i Rozchodów to jeden z najpopularniejszych sposobów prowadzenia księgowości w polskich firmach, który opiera się na prostej tabeli zawierającej wszystkie wydatki i przychody firmy. Przepisy szczegółowo określają jak KPiR musi być prowadzona, aby była uznana za rzetelną. Spełnienie tego kryterium zależy m.in. od poprawiania błędów, które mogą się pojawić podczas prowadzenia księgi. W jaki sposób tego dokonać?

Zapisy w pkpir na podstawie zestawienia miesięcznego

Czy można dokonywać zapisów w podatkowej księdze przychodów i rozchodów (pkpir) na koniec miesiąca łączną kwotą wynikającą z miesięcznego zestawienia sporządzonego na podstawie danych wynikających z ewidencji?

Jak rozliczyć w kpir zwrot towaru

Podatnicy PIT prowadzący działalność gospodarczą i podatkową księgę przychodów i rozchodów mają wątpliwości, jak wykazać w kpir towar zwracany przez nich swoim dostawcom.

Możliwość prowadzenia pkpir przez osoby z innego kraju UE

Czy osoba fizyczna nieposiadająca obywatelstwa polskiego (pochodząca z jednego kraju UE), która założyła działalność gospodarczą w Polsce, jest zobowiązana do prowadzenia ksiąg rachunkowych, czy też może prowadzić podatkową księgę przychodów i rozchodów (pkpir)?

Jak udokumentować w pkpir zakup zużytych opon

Podatnik zamierza prowadzić działalność gospodarczą, która polega na sprzedaży używanych opon samochodowych zakładom zajmującym się bieżnikowaniem opon, bądź przerabianiem na inne wyroby. Czy w przypadku założenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (pkpir), zakup zużytych opon od osób fizycznych nieprowadzących działalności można dokumentować dowodami wewnętrznymi?

Obowiązek zgłoszenia pkpir

Podatnicy osiągający przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej i opodatkowani na zasadach ogólnych, zobowiązani są założyć podatkową księgę przychodów i rozchodów (pkpir), a w razie obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży - również tę ewidencję, na dzień 1 stycznia roku podatkowego lub na dzień rozpoczęcia działalności w ciągu roku podatkowego.

Księga przychodów i rozchodów – większy katalog dowodów księgowych

Poszerzenie katalogu dowodów księgowych dokumentujących zmniejszenie lub zwiększenie kosztów podatkowych oraz zwiększenie przychodów, jest wynikiem zmiany obligującej przedsiębiorcę do wyksięgowania faktur nieopłaconych w terminie (zgodnie z terminami wskazanymi ustawą).

Jak rozliczyć w pkpir zakup działki budowlanej

Prowadzę działalność gospodarczą w zakresie budowy budynków mieszkalnych na sprzedaż. Jeszcze w tym roku zamierzam kupić aktem notarialnym działkę budowlaną. W związku z prowadzoną działalnością na działce tej planuję wybudować domy mieszkalne do sprzedaży. Czy działkę mogę wprowadzić do księgi przychodów i rozchodów jako towar handlowy?

Przychód z organizacji koncertu w pkpir

Kiedy należy ująć w pkpir przychód z tytułu organizacji koncertu? Czy w dniu sprzedaży biletu, czy może dopiero w dniu odbycia się koncertu?

Ewidencja wykupu mebli z leasingu

Firma wykupiła meble po zakończeniu umowy leasingu o wartości początkowej w dniu rozpoczęcia leasingu 35 000 zł netto. Na wykup poniosła wydatek 500 zł netto. Czy meble należy ująć w ewidencji środków trwałych lub w ewidencji wyposażenia? Czy fakturę za wykup zalicza się do kosztów bezpośrednio?

Handel obwoźny i obnośny - dokumentacja podatkowa

W handlu obnośnym i obwoźnym charakterystyczne jest to, że nabywcą towaru jest zwykle osoba fizyczna, która nie prowadzi własnej działalności gospodarczej, a jako potwierdzenia zakupu rzadko żąda rachunku lub faktury VAT.

Rozliczenia podatkowe przy likwidacji firmy

Po złożeniu odpowiedniego formularza CEIDG rozpoczynają się kolejne etapu procesu likwidacyjnego. Jeśli firma była czynnym płatnikiem VAT, to zgodnie z prawem musi dopełnić kilka niezbędnych procedur. Jak wyglądają poszczególne etapy rozliczeń podatkowych przy likwidacji firmy?

Przejście z pkpir na pełną księgowość

Ostatni kwartał roku to dobra chwila na to, by zastanowić się czy w firmie może powstać obowiązek przejścia z uproszczonej księgowości na pełną księgowość. Jak prawidłowo dokonać przejścia z pkpir na pełną księgowość?

Jak ująć w pkpir fakturę korygującą

W czerwcu 2013 r. wystawiłam fakturę sprzedaży z błędnym numerem. Błąd ten skorygowałam fakturą korygującą z sierpnia 2013 r. Jak taką fakturę korygującą ująć w pkpir?

Czy można zaliczyć do kosztów wydatek poniesiony na zakup towaru, który nie dotarł do nabywcy

Moja firma zamówiła towar u producenta chińskiego. Nastąpiła wpłata 30% zaliczki na podstawie faktury pro forma na poczet zamówienia. Kolejna wpłata 70% należności do producenta chińskiego nastąpiła po załadunku towaru na statek na podstawie otrzymanego i potwierdzonego dokumentu z frachtu B/L oraz wystawionej przez producenta faktury VAT. Płatność nastąpiła w walucie USD. Towar nie doszedł, producent okazał się oszustem. W jaki sposób ująć w pkpir wartość zapłaconej kwoty?

Jak zaksięgować notę odsetkową w pkpir

Jak ująć w podatkowej księdze przychodów i rozchodów (pkpir) notę odsetkową za prąd, jeżeli nota nie ma daty wystawienia? Zawiera jedynie termin płatności. Czy w takim przypadku należy wystawić dowód wewnętrzny?

Likwidacja działalności gospodarczej – skutki w PIT i pkpir

Eksperci Krajowej Informacji Podatkowej wyjaśniają jakie obowiązki ciążą na przedsiębiorcy opodatkowanym PIT na zasadach ogólnych według skali podatkowej i prowadzącym podatkową księgę przychodów i rozchodów, który zamierza zlikwidować działalność gospodarczą.

Wycena środka trwałego wprowadzonego do ewidencji

Podatnik może dokonać samodzielnej wyceny w celu ustalenia wartości początkowej środka trwałego, po raz pierwszy wprowadzonego do ewidencji środków trwałych.

Czynsz z umowy najmu w pkpir

Jak wykazać w podatkowej księdze przychodów i rozchodów (pkpir) czynsz otrzymany przed terminem wynikającym z umowy najmu?

Jak zaewidencjonować w pkpir przychód z działalności turystycznej

Rozpocząłem działalność gospodarczą w zakresie usług turystycznych opodatkowaną według procedury VAT marża. Czy w pkpir jako przychód będę wykazywał wyłącznie uzyskaną marżę?

Biuro rachunkowe - czym się kierować przy wyborze? (Część 1)

Przedstawiamy pierwszą część poradnika dotyczącego zagadnień związanych z wyborem biura rachunkowego. Dowiedz się, jak wybrać solidne i fachowe biuro rachunkowe dla swojej działalności gospodarczej?

PKPiR 2013 - przewodnik po zmianach

Od 11 maja 2013 r. obowiązuje nowelizacja rozporządzenia w sprawie prowadzenia pkpir, która dostosowuje jego treść do wprowadzonych od 1 stycznia 2013 r. zmian w innych przepisach podatkowych. Zobacz komentarz do wprowadzonych zmian w pkpir wraz z porównaniem treści przepisów przed nowelizacją i po niej.

Korekta kosztów w pkpir 2013

Od 1 stycznia 2013 r. w podatku dochodowym istnieje obowiązek korekty kosztów uzyskania przychodów w przypadku niezapłacenia kwoty wynikającej z faktury lub innego dokumentu, będącego podstawą zaliczenia wydatku do kosztów. Minister Finansów znowelizował w związku z tym rozporządzenie w sprawie podatkowej księgi przychodów i rozchodów, wprowadzając przepisy, które określają sposób dokonania zapisów związanych z tą korektą w podatkowej księdze przychodów i rozchodów. Podatnicy, którzy w okresie od 1 stycznia do 11 maja 2013 r., czyli do dnia wejścia w życie zmian zmniejszali lub zwiększali koszty uzyskania przychodów, ale nie wykazywali tego w pkpir, powinni to zrobić w maju.

Jak dokonać w pkpir korekty kosztów

Od 1 stycznia 2013 r. w podatku dochodowym istnieje obowiązek korekty kosztów uzyskania przychodów w przypadku niezapłacenia kwoty wynikającej z faktury lub innego dokumentu, będącego podstawą zaliczenia wydatku do kosztów. Minister Finansów znowelizował w związku z tym rozporządzenie w sprawie podatkowej księgi przychodów i rozchodów (pkpir), wprowadzając przepisy, które określają sposób dokonania zapisów związanych z tą korektą w podatkowej księdze przychodów i rozchodów.

PKPiR 2013 - zmiany zasad prowadzenia

Od 11 maja 2013 r. obowiązują zmiany w przepisach dotyczących prowadzenia PKPiR. Nowe zasady uwzględniają konieczność korygowania kosztów w związku z nieterminowym regulowaniem zobowiązań, zmianę oznaczeń faktur oraz poszerzenie katalogu dowodów księgowych.

Jak wpisać do pkpir odsetki od kredytu obrotowego

Jak należy zaksięgować w podatkowej księdze przychodów i rozchodów (pkpir) prowadzonej metodą uproszczoną odsetki od wykorzystanej kwoty kredytu obrotowego naliczone i pobrane przez bank w ostatnim dniu miesiąca?

Dzień Księgowego [WAŻNE]

9 czerwca księgowi w Polsce obchodzić będą swoje święto - Dzień Księgowego. Z tej okazji INFOR - jeden z wiodących wydawców specjalistycznych czasopism, serwisów internetowych oraz innych produktów elektronicznych dla tej grupy zawodowej - uruchomił stronę internetową.

Zmiany w PKPiR oraz ewidencji przychodów

Opublikowane zostały akty wykonawcze dotyczące zasad prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (PKPiR) oraz obowiązków związanych z prowadzeniem ewidencji przychodów w podatku dochodowym.

Jak zaewidencjonować w pkpir fakturę za leasing

Otrzymujemy fakturę za leasing operacyjny maszyny. Na fakturze data wystawienia jest np. 20 lutego, a data sprzedaży i data płatności 20 marca. Zawsze data sprzedaży jest późniejsza niż data wystawienia faktury. Jak zaksięgować taką fakturę w pkpir? Kiedy odliczyć z niej VAT?

REKLAMA