Kategorie

Księgi rachunkowe

Wyniki finansowe publicznych lecznic znacznie się poprawiły. Większość lecznic przed obowiązkowych przekształceń uchroniła jednak kreatywna księgowość.
Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością kupiła działkę niezabudowaną z zamiarem wybudowania na niej budynku – domu jednorodzinnego, który następnie zamierza sprzedać wraz z działką. Zakup nastąpił w grudniu 2012 r., a budowa rozpocznie się na wiosnę 2013 r. Czy spółka prawidłowo zaksięgowała wartość działki na koncie „Materiały”? Czy spółka prawidłowo ujęła wartość gruntu w bilansie w pozycji „Materiały”?
Przedstawiamy trzecią część poradnika dotyczącego zagadnień związanych z wyborem biura rachunkowego. Dowiedz się, jak wybrać solidne i fachowe biuro rachunkowe dla swojej działalności gospodarczej?
Termin zatwierdzenia sprawozdań finansowych upływa z końcem czerwca. Od momentu sporządzenia sprawozdania finansowego do jego zatwierdzenia upływa jednak sporo czasu, kiedy to może wystąpić wiele zdarzeń. Jakie to są zdarzenia i jak je ujmować?
Jak powinna wyglądać ewidencja księgowa lokat overnight, które są ściągane na koniec dnia z rachunku bankowego firmy, a następnego dnia wracają. Jednostka (spółka akcyjna) nie ma utworzonego specjalnego konta bankowego na tę lokatę. Czy w ewidencji księgowej powinna utworzyć na nią specjalne konto analityczne? Jak w ogóle powinna wyglądać ewidencja księgowa takiej lokaty?
Przedstawiamy pierwszą część poradnika dotyczącego zagadnień związanych z wyborem biura rachunkowego. Dowiedz się, jak wybrać solidne i fachowe biuro rachunkowe dla swojej działalności gospodarczej?
Spółka zakupiła działkę niezabudowaną z zamiarem wybudowania na niej budynku, który następnie zamierza sprzedać wraz z działką. Zakup nastąpił w kwietniu 2013 r., zaś budowa rozpocznie się dopiero w przyszłym roku. Czy spółka prawidłowo postąpi, księgując zakup działki na koncie „Materiały”? Jak taką działkę wykazać w bilansie?
Korupcja i kreatywna księgowość w polskich firmach to niemal codzienność - wynika z ogólnoświatowego Badania Nadużyć Gospodarczych przeprowadzonego przez firmę doradczą Ernst & Young. Zaledwie jedna piąta badanych firm stosuje sankcje w razie wykrycia korupcji w swojej organizacji.
Przedsiębiorca jest użytkownikiem wieczystym gruntu. Jak powinien ująć w księgach rachunkowych opłaty roczne za użytkowanie wieczyste?
Tekst ujednolicony ustawy o rachunkowości. Wersja aktualna od 2020-03-31 do 2021-02-28
Czy sprawozdania finansowe osób fizycznych prowadzących księgi rachunkowe można przekazywać do Urzędu Skarbowego drogą elektroniczną?
Czy możemy zniszczyć księgi rachunkowe za rok 2007? Jak zorganizować zniszczenie dokumentów?
Jakie zasady obowiązują w przypadku ewidencji operacji dotyczących funduszu alimentacyjnego w księgach rachunkowych samorządowej jednostki budżetowej i organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego?
Sprawdź, jak należy prawidłowo ustalić i jak ująć w księgach rachunkowych rezerwy na przyszłe świadczenia na rzecz pracowników.
Od pewnego czasu między organami podatkowymi a podatnikami trwają spory dotyczące momentu powstania kosztów podatkowych. W szczególności chodzi o koszty pośrednie, do których są zaliczane takie wydatki jak remonty i nabycie części zamiennych. Czy zapis w księgach rachunkowych decyduje o momencie powstania kosztów podatkowych?
Rzeczowe składniki majątku trwałego, podobnie jak towary i usługi, mogą być przedmiotem wymiany pomiędzy przedsiębiorcami. Ustawa o rachunkowości nie zawiera szczegółowych uregulowań w zakresie wyceny środków trwałych nabytych w drodze wymiany, dlatego można kierować się zapisami MSR 16 Rzeczowe aktywa trwałe.
Na obciążenie podatkowe wykazane w rachunku zysków i strat składa się zarówno część bieżąca, jak i część odroczona podatku dochodowego. W związku z przejściowymi różnicami między wykazywaną w księgach rachunkowych wartością aktywów i pasywów a ich wartością podatkową oraz stratą podatkową możliwą do odliczenia w przyszłości należy tworzyć rezerwę i ustalić aktywa z tytułu odroczonego podatku dochodowego. Wymaga to ustalenia wartości bilansowej i podatkowej aktywów i zobowiązań.
Na czym polega prawidłowa kontrola dokumentów księgowych? Czy jej opis powinien znaleźć się w polityce rachunkowości spółki?
Jednostki budżetowe same zmagają się z problemem kwalifikowania i ewidencją wydatków strukturalnych, a przy tym mają dużo wątpliwości w prawidłowym postępowaniu z tymi wydatkami.
Czy proces likwidacji spółki z o.o. musi być zgłoszony w KRS? Czy może wystarczy sporządzić protokół likwidacji już po sprzedaży materiału i wykazać dwa konta "Rachunek bankowy" i "Kapitał własny". Spółka nie ma środków trwałych, spłaciła wszystkie swoje zobowiązania, nie ma też należności. Bez zgłoszenia do KRS procedura byłaby krótsza.
Środki trwałe używane są w każdym profilu działalności, ale największe znaczenie mają w jednostkach prowadzących działalność wytwórczą. Z biegiem czasu ulegają one zużyciu lub zniszczeniu. W związku z brakiem celowości dalszego używania jednostka powinna dokonać likwidacji środka trwałego.
Jak należy ująć w księgach rachunkowych wynagrodzenie za terminowe wpłacanie podatków i wykonywanie zadań związanych z ustalaniem oraz wypłatą świadczeń z ubezpieczenia chorobowego?
Jak należy ustalać zmianę stanu produktów? Na czym polega zamknięcie kręgu kosztowego?
Jak prawidłowo zarachować w księgach faktury na koszty pośrednie, np. czynsz, telefony, obsługę prawną? Faktury są wystawione w starym roku obrotowym, a płacone w nowym. Czy księgowanie poprzez konta rozliczeń międzyokresowych jest prawidłowe, czy też fakturę należy zarachować na właściwym koncie kosztów operacyjnych w dniu poniesienia?
Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością wzięła w leasing operacyjny sprzęt komputerowy. Musiała jako zabezpieczenie podpisać weksel własny in blanco. Wyraziła zgodę, że weksel będzie mógł opiewać maksymalnie na wysokość wszystkich niezapłaconych przez nią rat leasingu. Spółka płaci regularnie wszystkie raty i jest mało prawdopodobne, że weksel kiedykolwiek będzie musiał być wykorzystany. Czy wobec tego, można nie ujmować go w księgach? Jeżeli tak, to czy jeżeli minął już prawie rok od podpisania umowy, tworząc zobowiązanie warunkowe, jego wartość można pomniejszyć o zapłacone już do tej pory raty?
W wyniku awarii/uszkodzenia straciliśmy część wyposażenia jednego ze środków trwałych. Naprawa uszkodzonego elementu jest nieopłacalna. Ponieważ bez tego wyposażenia środek trwały nie może spełniać swojej funkcji, uzupełniliśmy je w tym miesiącu. Jak to zaksięgować? W księgach mam wartość środka trwałego w wysokości 15 tys. zł, w całości umorzoną. Ciężko oszacować, jaką część środka trwałego stanowią uszkodzone elementy. Wartość zakupionego wyposażenia to 5 tys. zł. Czy należy ująć ją bezpośrednio w koszty w miesiącu zakupu, czy muszę zwiększać wartość środka trwałego?