Kategorie

Ordynacja podatkowa

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Fiskus sięga po coraz bardziej wyrafinowane metody walki z nieuczciwymi przedsiębiorcami. W ostatnim czasie na celowniku znaleźli się organizatorzy wesel. Przeprowadzona w Ostrowcu Świętokrzyskim akcja urzędu skarbowego objęła kilkadziesiąt par, które zawarły związek małżeński.
Wojewódzki Sąd Administracyjny wydał wyrok w pierwszej sprawie w zakresie zastosowania klauzuli przeciwko unikaniu opodatkowania. Sprawa dotyczyła odmowy wydania opinii zabezpieczającej dotyczącej rozpoczętej, lecz nie zakończonej na dzień złożenia wniosku, czynności nabycia akcji przez strategicznego inwestora.
Przepisy w zakresie klauzuli przeciwko unikaniu opodatkowania pozwalają organom podatkowym na zakwestionowanie czynności dokonywanych przez podatników, jeśli uznają, że czynności te mają charakter sztuczny i zmierzają jedynie do osiągnięcia korzyści podatkowej. Organy podatkowe, powołując się na te regulacje, odmawiają wydania interpretacji podatkowych. Niedawno jednak sąd administracyjny opowiedział się po stronie podatników.
Uzasadnienie prawne organu podatkowego w indywidualnej interpretacji podatkowej musi stanowić rzetelną informację dla wnioskodawcy, dlaczego w jego sprawie określone przepisy znajdują zastosowanie, a także dlaczego wyrażony przez niego pogląd nie zasługuje na uwzględnienie.
Odpowiedzialność członków zarządu spółek kapitałowych (spółka akcyjna lub spółka z o.o.) za niezapłacone zobowiązania podatkowe tej spółki jest jednym z przykładów odpowiedzialności za „nieswoje długi”. Innymi słowy, jest to odpowiedzialność za zobowiązania podatkowe osób trzecich.
Najnowszy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej zakłada wprowadzenie obowiązkowych wniosków grupowych o wydanie interpretacji, przeznaczonych dla podmiotów powiązanych. Przedsiębiorcy negatywnie oceniają katalog informacji wymaganych do złożenia wniosku grupowego. Ich zdaniem jest on opisany niezwykle szeroko i mało precyzyjnie, a skutki błędnego podania informacji obciążają podatnika, który traci ochronę wynikającą z uzyskania interpretacji podatkowej.
Szefa Krajowej Administracji Skarbowej oraz Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej posiadają liczne uprawnienia związane z instytucją interpretacji podatkowej. Z urzędu mają prawo zmienić interpretację podatkową, stwierdzić jej wygaśnięcie lub uchylić wydaną wcześniej interpretację.
Zdaniem Naczelnego Sądu Administracyjnego nie jest dopuszczalne prowadzenie postępowania podatkowego i orzekanie o wysokości straty w podatku dochodowym od osób prawnych za rok podatkowy, w którym została ona poniesiona, w sytuacji gdy upłynął termin przedawnienia zobowiązania podatkowego za ten rok.
Podatnik, któremu dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej raz odmówił odpowiedzi ze względu na klauzulę przeciwko unikaniu opodatkowania, może nie dostać wykładni w innej sprawie. Nawet gdy pytanie zadane we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej jest proste.
Minister Finansów Teresa Czerwińska przyznała, że resortowi finansów znana jest skala problemu podatników z interpretacją przepisów podatkowych. Remedium na tę niedoskonałość systemu podatkowego ma być powołanie Rzecznika Praw Podatnika. A wszystko to w ramach strategii 3xP: Prostota, Przejrzystość i Przyjazność systemu, na który stawia resort.
Nie ma możliwości naprawy ustawy o CIT poprzez kolejne nowelizacje, musimy napisać ją od nowa – powiedział Paweł Gruza, podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów. Poinformował także o planach powołania instytucji Rzecznika Praw Podatnika oraz kolejnych zmianach uszczelniających VAT.
Do Ordynacji podatkowej z dniem 15 lipca 2016 r. zostały wprowadzone przepisy o tzw. klauzuli przeciwko unikaniu opodatkowania. Po blisko półtorarocznym okresie obowiązywania, wydaje się jednak, że nowe regulacje rodzą więcej wątpliwości niż wprowadzają jasności do porządku prawnego.
Ministerstwo Finansów chce w najnowszej nowelizacji Ordynacji podatkowej wprowadzić tzw. wnioski grupowe o wydanie indywidualnych interpretacji podatkowych. Wnioski grupowe byłyby obowiązkowe w przypadku gdy stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe obejmują podmioty powiązane. Ma to sprzyjać ograniczeniu nadużyć związanych z wykorzystywaniem indywidualnych interpretacji podatkowych przez grupy podatników, w tym przez podatkowe grupy kapitałowe. Obowiązkowy wniosek grupowy ma dotyczyć również opinii zabezpieczających.
Instytucja Rzecznika Praw Podatnika powinna się znaleźć w nowej Ordynacji podatkowej; byłaby korzystna zarówno dla podatników, jak i fiskusa - ocenił wiceminister finansów Paweł Gruza. Zapowiedział też zmiany w Ordynacji zmierzające do uszczelnienia systemu.
Minister finansów dokonał zmian w zaświadczeniach wydawanych przez organy podatkowe. W wyniku wprowadzonych zmian pojawił się nowy wzór zaświadczenia ZAS-KP, który daje możliwość uzyskania informacji od organu podatkowego o wykonaniu obowiązków przez podatnika (kontrahenta).
Umorzenie podatku od nieruchomości uzyskać może podatnik lub jego spadkobiercy na pisemny wniosek wraz z uzasadnieniem złożony do organu podatkowego (gminy). Decyzja o umorzeniu jest uznaniowa i dotyczy sytuacji, gdy zaistniał i został udowodniony ważny interes podatnika (np. utrata zdolności zarobkowania, utrata pracy) lub interes publiczny.
Nowa Ordynacja podatkowa, w której planowane są uproszczenia, ma trafić do parlamentu do końca 2018 r. - zapowiedziała w piątek w Szczecinie minister finansów Teresa Czerwińska. Zapewniała także, że budżet państwa jest przygotowany na wypłaty z programu 500 plus.
W trakcie toczącego się postępowania podatkowego strona postępowania jak również jej pełnomocnik mają prawo brać udział w przesłuchaniu świadka. Uprawnienie to daje możliwość zadawania pytań. Aby jednak zadawać je prawidłowo, należy uważnie śledzić sposób prowadzenia przesłuchania oraz sporządzania protokołu.
Uchylenie decyzji ostatecznej w zakresie określenia zobowiązania w podatku VAT i przekazanie sprawy do ponownego rozpoznania powoduje unicestwienie materialnoprawnego skutku zastosowania środka egzekucyjnego w postaci przerwania biegu terminu przedawnienia - tak wynika z uchwały Naczelnego Sądu Administracyjnego.
Indywidualny przedsiębiorca może ponownie odliczyć wydatki na zakup kasy fiskalnej, jeżeli dokona przekształcenia w spółkę z o.o. Ponowne skorzystanie z ulgi nie jest możliwe przy innych rodzajach przekształceń.
Podatnicy, będący osobami fizycznymi, jak również osoby prowadzące działalność gospodarczą mogą ubiegać się o wydanie zaświadczenia potwierdzającego fakt niezalegania z podatkami lub stwierdzającego stan zaległości. W tym celu należy złożyć odpowiedni wniosek do właściwego organu podatkowego.
Częste zmiany w prawie podatkowym przyczyniają się do powstawania licznych rozbieżności w stosowaniu coraz to bardziej skomplikowanych przepisów. Warto więc pamiętać o instytucji interpretacji indywidualnej prawa podatkowego, która daje przedsiębiorcy obiektywną gwarancję bezpieczeństwa przy podejmowaniu decyzji gospodarczych.
Doczekaliśmy się pierwszej opinii zabezpieczającej przed zastosowaniem klauzuli przeciw unikaniu opodatkowania. Wydając opinię szef Krajowej Administracji Skarbowej (KAS) stwierdził, że wypłata blisko 6 mln zł kierownikowi sklepu w zamian za dobre wyniki finansowe zarządzanej przez niego placówki ma uzasadnienie biznesowe i nie jest unikaniem opodatkowania.
W dniach 12-14 stycznia odbył się V Krajowy Zjazd Doradców Podatkowych, na którym doradcy podatkowi z całej Polski wybrali przewodniczącego Krajowej Rady Doradców Podatkowych (KRDP) na kolejną kadencję. Został nim prof. Adam Mariański, z którym mieliśmy przyjemność przeprowadzić rozmowę na temat zawodu doradcy podatkowego oraz zadań jakie wyznacza sobie nowy samorząd doradców na najbliższe lata.
Przepisy dotyczące wznowienia postępowania mają zastosowanie jedynie w przypadku decyzji ostatecznej, tj. takiej, od której nie przysługuje odwołanie w administracyjnym toku postępowania. Podatnik powinien dobrze zastanowić się, czy warto zaskarżyć decyzję do sądu, czy lepiej będzie wystąpić o wznowienie postępowania.
Posłużenie się faksem w celu wniesienia podania powoduje, że do organu podatkowego wpływa kopia pisma. Takie podanie dotknięte jest brakiem formalnym, nie zawiera bowiem własnoręcznego podpisu osoby wnoszącej podanie. Obowiązkiem organu podatkowego jest w takiej sytuacji wezwanie wnoszącego podanie do uzupełnienia tego braku formalnego w terminie 7 dni, z pouczeniem, że niewypełnienie tego warunku spowoduje pozostawienie podania bez rozpatrzenia (art. 169 § 1 Ordynacji podatkowej).
Wniosek o zwrot nadpłaty w podatku VAT, złożony po upływie terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego jest bezskuteczny, nawet w sytuacji, gdy ta nadpłata powstała w wyniku orzeczenia TSUE. Regulacja ta jest zgodna z zasadą równoważności i nie narusza zasady skuteczności prawa unijnego.
Obecny rząd wprowadza szereg reform mających na celu uszczelnienie systemu podatkowego oraz zwalczanie procederu oszustw podatkowych. Bez wątpienia jest to słuszna inicjatywa, jednak wątpliwości mogą budzić niektóre metody stosowane dla jej realizacji. Nie zawsze bowiem, „cel uświęca środki”, a dodatkowo ucierpieć mogą uczciwi przedsiębiorcy, bo jak to mówią: gdzie drwa rąbią, tam wióry lecą. Najnowszym pomysłem fiskusa jest możliwość blokady kont firmowych w przypadku „podejrzanych” transakcji.
Od połowy 2018 roku mają zacząć obowiązywać przepisy, które pomogą upowszechnić płatności bezgotówkowe - zapowiada Ministerstwo Rozwoju. W związku ze zmianami sklepy, które mają kasy fiskalne, będą musiały udostępnić klientom możliwość płacenia przelewem, kartą, blikiem czy telefonem. W efekcie będą musiały być wyposażone w terminal płatniczy.
Zastaw skarbowy stanowi zgodnie z przepisami Ordynacji podatkowej jeden ze sposobów zabezpieczenia wykonalności zobowiązań podatkowych, niemal pewnie gwarantujący ich realizację. W jaki sposób zastaw skarbowy zostaje ustanowiony? Kiedy organy skarbowe mogą ustanowić zastaw?
Każdy podatnik będzie mogła zweryfikować kontrahenta, poprzez zwrócenie się do urzędu z takim wnioskiem. Weryfikacji podlegać będzie firmowy numeru konta bankowego, składanie przez kontrahenta deklaracji oraz innych dokumentów. Podatnik będzie mógł również sprawdzić, czy kontrahent ujął daną fakturę w deklaracji VAT.
W praktyce podatkowej mają niekiedy miejsce sytuacje, w których zachodzi obawa, iż podatnik stanie się niewypłacalny bądź celowo unikać będzie spłaty zobowiązań. Zasadą jest, że organy podatkowe mają wówczas prawo do zabezpieczenia wykonania zobowiązania podatkowego. Niekiedy jednak możliwe jest dokonanie zabezpieczenia już wówczas, gdy wysokość podatku nie jest jeszcze znana. Kiedy organy podatkowe mogą dokonać zabezpieczenia przedwymiarowego i przed terminem płatności?
Komisja Kodyfikacyjna Ogólnego Prawa Podatkowego w październiku bieżącego roku opublikowała projekt nowej Ordynacji podatkowej. Jedno z rozwiązań zakłada wprowadzenie konsultacji pomiędzy przedsiębiorcą i organem podatkowym, które w założeniu mają rozwiać wątpliwości podatnika co do prawidłowości dokonanych rozliczeń podatkowych transakcji.
Zarówno osoby fizycznej jak przedsiębiorstwa z różnych powodów mogą potrzebować zaświadczenia o niezaleganiu z podatkami. Jest to dokument potwierdzający, że dany podmiot nie ma zaległości w organie podatkowym. Bez względu na to, z jakiego powodu takie świadectwo będzie potrzebne, warto poznać podstawowe zasady kształtujące prawa i obowiązki podatnika w tym zakresie.
W ubiegłym roku, dokładanie 15 lipca 2016 r., zaczęły obowiązywać przepisy zmieniające ustawę o VAT, wprowadzające regulacje dotyczące stosowania prawa podatkowego, które ograniczyły możliwości ochrony majątku poprzez dokonywanie czynności legalnych, jednak opodatkowanych na atrakcyjnych zasadach. Realizacja nowych przepisów w praktyce budzi wiele wątpliwości.
Ministerstwo Finansów poinformowało, że chce wprowadzić do projektu nowej Ordynacji podatkowej poprawki, które uzgodni z Komisją Kodyfikacyjną Ogólnego Prawa Podatkowego. Resort zapewnia, że chodzi mu przede wszystkim o przepisy dobre dla podatników, a nie wzmacniające pozycję organów administracji skarbowej.
Przewodniczący Komitetu Stałego Rady Ministrów Henryk Kowalczyk poinformował, że konsultacje projektu nowej Ordynacji podatkowej potrwają kilka, a nawet kilkanaście tygodni.
Organ podatkowy może wydać decyzję o zabezpieczeniu wykonania zobowiązania podatkowego w przypadku zaistnienia uzasadnionej obawy niewykonania zobowiązania. Natomiast podatnikowi przysługuje możliwość odwołania się od takiej decyzji. W odwołaniu trzeba jednak wykazać, że organ dokonał zabezpieczenia pomimo braku uzasadnionej obawy niewykonania zobowiązania.
Przepisy dotyczące obowiązku raportowania schematów podatkowych są już przyjęte w niektórych krajach, na przykład Wielka Brytania i Portugalia mają jak najdalej idące rozwiązania. My natomiast chcielibyśmy, żeby tajemnica zawodowa, która jest atrybutem i istotą zawodu doradcy podatkowego, ale także radcy prawnego i adwokata, została jednak zachowana – podkreśla prof. Jadwiga Glumińska-Pawlic, przewodnicząca Krajowej Rady Doradców Podatkowych.
Od 1 stycznia 2016 r. do Ordynacji podatkowej (ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa, Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) dodano klauzulę „in dubio pro tributario” (art. 2 a ustawy Ordynacja podatkowa – nie dające się usunąć wątpliwości co do treści przepisów prawa podatkowego rozstrzyga się na korzyść podatnika). Reguła ta miała w sposób istotny zwiększyć ochronę podatników, w tym również miała chronić podatników przed praktykami ze strony organów podatkowych. W praktyce okazało się jednak, że zastosowanie tej zasady nie jest już takie oczywiste i łatwe. Jak się okazuje z klauzuli tej częściej korzystają sądy administracyjne niż organy podatkowe.
Administracja skarbowa udostępni przedsiębiorcy więcej informacji o jego kontrahentach (w tym o niezłożeniu lub złożeniu deklaracji podatkowej oraz zaleganiu lub niezaleganiu z podatkami). Te zmiany wynikają z nowelizacji Ordynacji podatkowej, która czeka już na podpis prezydenta. W Ordynacji podatkowej pojawi się też nowa definicja tego, co może być dowodem podczas kontroli podatkowej
W przypadku braku zapłaty podatku następuje zazwyczaj wszczęcie postępowania egzekucyjnego przez komornika skarbowego. Jak w takiej sytuacji ochronić swój majątek?
W dniu 23 października Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowej Ordynacji podatkowej. Ustawę tę można uznać za wisienkę na torcie setek zmian dokonanych w prawie podatkowym w przeciągu ostatni dwóch latach.
W ramach klauzuli przeciwko unikaniu opodatkowania administracja skarbowa ma możliwość kwestionowania sztucznych czynności podjętych przez podatników w celu uzyskania korzyści podatkowej. Jednocześnie przyznano podatnikom prawo do wystąpienia do Szefa Krajowej Administracji Skarbowej z wnioskiem o wydanie „opinii zabezpieczającej”. Na czym to prawo polega?
Śmierć podatnika nie skutkuje wygaśnięciem ciążących na nim należności podatkowych. Przepisy polskiego prawa podatkowego stanowią, iż zarówno jego prawa, jak i obowiązki przechodzą na jego spadkobierców. Jakie konsekwencje podatkowe mogą grozić następcom prawnym podatnika?
Rząd przygotował projekt zmian w Ordynacji podatkowej, który zakłada, że dowodami w postępowaniu podatkowym będą również dokumenty zgromadzone w toku działalności analitycznej Krajowej Administracji Skarbowej (KAS). Projekt, nad którym obecnie pracuje Sejm, zmienia też przepisy dotyczące wydawania zaświadczeń.
Ministerstwo Finansów poinformowało 2 listopada 2017 r. że wewnątrzresortowe konsultacje (z udziałem Komisji Kodyfikacyjnej Ogólnego Prawa Podatkowego) dotyczące projektu nowej Ordynacji podatkowej potrwają kilka miesięcy.
W praktyce przepisy podatkowe często okazują się dla podatników zbyt zawiłe. W celu lepszego ich zrozumienia oraz uniknięcia ewentualnych negatywnych konsekwencji karno-skarbowych podatnicy mają możliwość zwrócenia się do organów podatkowych z prośbą o wyjaśnienie obowiązujących regulacji. W tym celu służą interpretacje indywidualne.
Ordynacja podatkowa przewiduje, że za zaległości podatkowe spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w organizacji, spółki akcyjnej lub spółki akcyjnej w organizacji odpowiadają solidarnie całym swoim majątkiem członkowie jej zarządu, jeżeli egzekucja z majątku spółki okazała się bezskuteczna.
Nowa Ordynacja podatkowa zacznie obowiązywać 1 stycznia 2019 r. - tak przewiduje projekt ustawy wprowadzającej nową Ordynację podatkową opublikowany w 23 października na stronie internetowej resortu finansów. Jak nowe rozwiązania zawarte w projekcie oceniają eksperci?