REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Ordynacja podatkowa, CIT - podatek dochodowy od osób prawnych

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Zasady zastosowania 9% stawki podatku CIT

Podatnicy CIT są co do zasady opodatkowani 19% stawką podatku, jednak w określonych sytuacjach, po spełnieniu określonych warunków, mogą skorzystać z preferencji w postaci 9% stawki. Obniżona stawka CIT nie odnosi się do wszystkich podatników z uwagi na szereg kryteriów decydujących o jej zastosowaniu.

Prawo do 9-proc. stawki CIT - limit przychodów wzrośnie do 2 mln euro

Podwyższenie limitu przychodów (z 1,2 mln euro do 2 mln euro) uprawniających do korzystania z obniżonej 9-proc. stawki podatku CIT - zakłada projekt ustawy resortu finansów. Ministerstwo Finansów chce powiązać wysokość płaconego przez duże firmy podatku z miejscem uzyskiwania dochodu.

Ulga na robotyzację w PIT i CIT od 2021 roku

- Podatnicy PIT i CIT, którzy będą chcieli zautomatyzować stanowisko pracy, będą mogli skorzystać z nowej preferencji podatkowej i odliczyć dodatkowo 50 proc. kosztów kwalifikowanych - mówi w wywiadzie dla DGP Krzysztof Mazur, wiceminister rozwoju.

Zmiany w PIT, CIT i ryczałcie od 2021 roku - nowe limity podatkowe, uszczelnianie przepisów

W Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów został opublikowany projekt ustawy zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz niektórych innych ustaw. Wśród proponowanych zmian jest m.in. podwyższenie obecnego limitu uprawniającego do korzystania przez przedsiębiorców - osób fizycznych z opodatkowania w formie ryczałtu ewidencjonowanego z 250 tys. euro do 2 mln euro oraz podwyższenie limitu przychodów z bieżącego roku podatkowego z 1,2 mln euro do 2 mln euro uprawniających do korzystania z obniżonej 9% stawki podatku CIT. Nowe przepisy mają wejść w życie z początkiem 2021 roku.

REKLAMA

Największym płatnikiem CIT jest grupa podatkowa banku PKO BP

Prawie 25 mld zł z CIT zapłacili w 2019 r. podatnicy, którzy uzyskali ponad 50 mln euro przychodów. Podatkowe Grupy Kapitałowe zapłaciły ponad 5 mld zł CIT. Najwięcej - 1,375 mld zł - grupa podatkowa banku PKO BP. Ministerstwo Finansów opublikowało dane o największych płatnikach CIT w 2019 r.

Zmiany w PIT i CIT dla przedsiębiorców w 2021 roku

Polityka fiskalna ma potencjał prorozwojowy - mówił wiceminister rozwoju Marek Niedużak podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach. Jednym z impulsów rozwoju będzie ulga na robotyzację - dodał. Planowana jest też przebudowa systemu opodatkowania działalności gospodarczej. "Chcemy, żeby podatnik prowadzący jednoosobową, utrzymujący siebie i rodzinę, docelowo rozliczał się poprzez ryczałt od przychodów ewidencjonowanych" - powiedział Jan Sarnowski, podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów.

Czy przepisy o raportowaniu schematów podatkowych są zgodne z Konstytucją?

Trybunał Konstytucyjny zbada konstytucyjność przepisów ordynacji podatkowej w zakresie związanym z raportowaniem schematów podatkowych - poinformowała 9 września 2020 r. Krajowa Izba Doradców Podatkowych.

Jak ustalać wartość świadczeń częściowo odpłatnych w CIT?

Na gruncie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (CIT) przychodem są również wartości rzeczy, praw, a także innych świadczeń otrzymanych częściowo odpłatnie. Wartość takich świadczeń określa się poprzez odniesienie się do różnicy w wartości rynkowej rzeczy, praw lub świadczeń nabytych przez podatnika a ponoszoną odpłatnością.

REKLAMA

Sprzedaż niezamortyzowanego środka trwałego finansowanego lub współfinasowanego dotacją – rozliczenie CIT

Kosztem uzyskania przychodów ze sprzedaży środka trwałego sfinansowanego lub wspófinansowanego z dotacji, jest wartość, która odpowiada wydatkom poniesionym na jego zakup, pomniejszona o sumę dokonanych odpisów amortyzacyjnych, obejmującą zarówno odpisy zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, jak i odpisy amortyzacyjne niestanowiące kosztów uzyskania przychodów, stosownie do art. 16 ust. 1 pkt 48 ustawy o CIT.

Podmioty powiązane na gruncie podatku dochodowego

Przepisy dotyczące wyznaczania cen transferowych oraz sposobu ich dokumentacji dotyczą krajowych i zagranicznych podmiotów powiązanych. W przeszłości o powiązaniach pomiędzy podmiotami decydowały głównie powiązania kapitałowe. Od 2018 r. znaczenia nabrały także inne kryteria, które mają różną postać. W związku z tym, rozpoczynając współpracę z kontrahentem, w pierwszej kolejności powinno się ustalić, czy jest to podmiot powiązany i w konsekwencji określić specjalne warunki transakcji oparte o przepisy o cenach transferowych.

Ceny transferowe w interpretacjach podatkowych - lato 2020

Choć sezon wakacyjny 2020 r. nieubłaganie dobiega końca, w temacie cen transferowych dla podmiotów powiązanych nie był to leniwy okres. Nowe obowiązki sprawozdawcze, obligatoryjna analiza porównawcza, a także pandemia koronawirusa (która może wpływać na dotychczas ustalone warunki transakcji), zdecydowanie spowodowały, że poziom cen pomiędzy podmiotami powiązanymi jest tematem aktualnym i budzącym rosnące zainteresowanie organów podatkowych. Tylko bowiem w I półroczu 2020 r. Ministerstwo Finansów wyznaczyło do objęcia czynnościami kontrolnymi ze względu na ryzyko nieprawidłowości w obszarze cen transferowych i optymalizacji podatkowej 102 podmioty (podczas gdy za 2019 r. wytypowano ich 175, a w 2018 r. 166 podmiotów). Również wydawane przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (dalej: DKIS, organ podatkowy) interpretacje indywidualne pokazują, że przepisy w zakresie cen transferowych nadal budzą wątpliwości wśród podatników, a ich stosowanie w obliczu realnych przypadków nie jest proste.

Wypłata dywidendy a dokumentacja cen transferowych - wyjaśnienia Ministra Finansów

22 sierpnia 2020 r. Minister Finansów udzielił odpowiedzi na interpelację poselską nr 9368 w sprawie braku konieczności dokumentowania wypłaty dywidendy podmiotowi powiązanemu. Zdaniem Ministra wypłata dywidendy nie mieści się w definicji transakcji kontrolowanej, a zatem nie podlega obowiązkowi sporządzenia (lokalnej) dokumentacji cen transferowych.

Ważne wyroki w sprawach podatkowych – sądy administracyjne powstrzymują kontrowersyjne działania fiskusa

W ostatnim czasie zapadły ważne rozstrzygnięcia Naczelnego Sądu Administracyjnego oraz Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, które mogą istotnie wspomóc argumentację przedstawianą przez podatników w sporze z organami podatkowymi. NSA krytycznie ocenił praktykę urzędników skarbowych polegającą na wszczynaniu postępowań karnych skarbowych jedynie w celu zawieszenia biegu przedawnienia zobowiązania podatkowego. Z kolei WSA w Łodzi wskazał, że rozstrzygnięcia organów fiskalnych, np. w przedmiocie przedłużenia terminu zwrotu VAT, muszą być należycie uzasadnione i mieć oparcie w realiach sprawy, a swoboda decyzji fiskusa ma swoje granice.

Estoński CIT w Polsce - opublikowano projekt nowelizacji

12 sierpnia 2020 r. opublikowany został na stronach Rządowego Centrum Legislacji projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw, który dotyczy wprowadzenia od 2021 roku tzw. estońskiego CIT do polskiego systemu podatku dochodowego od osób prawnych. Jednocześnie rozpoczęły się uzgodnienia międzyresortowe, konsultacje publiczne i opiniowanie tego projektu.

Kara umowna może być kosztem uzyskania przychodów - w jakich przypadkach

W wyroku z 2 lipca 2020 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach zgodził się ze stanowiskiem podatnika w przedmiocie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów kar umownych. Wyrok ten stanowi przykład przełamania dotychczasowej negatywnej linii orzeczniczej, uniemożliwiającej zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów jakichkolwiek kar umownych. PwC reprezentowało podatnika w trakcie sporu.

"Estoński CIT" w Polsce od 2021 roku - zasady, warunki, definicja inwestycji

- System estoński, który będzie w Polsce obowiązywał już od 2021 r., traktujemy jak pilotaż. Niewykluczone jednak, że w kolejnym kroku rozszerzymy możliwość jego stosowania na kolejne podmioty - mówi w rozmowie z DGP Jan Sarnowski, wiceminister finansów.

Projekt "estońskiego CIT" Rada Ministrów przyjmie w III kwartale 2020 r.

Projekt wprowadzający tzw. estoński CIT rząd planuje przyjąć w III kwartale tego roku - wynika z opublikowanego na stronie KPRM wykazu prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów. Projekt znajduje się w prekonsultacjach zorganizowanych przez resort finansów. Wprowadzamy estoński CIT, aby ułatwić życie przedsiębiorcom, więc ich głos ma dla nas decydujące znaczenie - zapewnia PAP wiceminister finansów Jan Sarnowski. Pracodawcy RP obawiają się, że nowy podatek pozostanie "estoński" tylko z nazwy. Nowelizacja wprowadzająca te zmiany ma wejść w życie 1 stycznia 2021 r.

Jakie podatki muszą być płacone przy użyciu mikrorachunku podatkowego

Minister Finansów przygotował projekt rozporządzenia w sprawie określenia rodzajów podatków, opłat lub niepodatkowych należności budżetowych, których wpłata jest realizowana przy użyciu mikrorachunku podatkowego. Aktualnie trwają uzgodnienia międzyresortowe i opiniowanie tego projektu. Rozporządzenie ma wejść w życie niezwłocznie, tj. z dniem następującym po dniu ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.

Nowy wyrok stwierdzający nadużycie prawa przez organy skarbowe

30 lipca 2020 r. sąd zanegował dotychczasowe praktyki administracji skarbowej w kontekście wszczynania postępowań karnych skarbowych na krótko przed upływem terminu przedawnienia.

Zawieszenie biegu przedawnienia w podatkach - rewolucyjne wyroki NSA

30 lipca 2020 r. Naczelny Sąd Administracyjny wydał wyroki bardzo istotne dla wielu podatników pozostających w sporze z organami podatkowymi (sygn. I FSK 128/20, I FSK 42/20). Sąd kasacyjny oddalił skargi kasacyjne organu podatkowego na wyroki WSA we Wrocławiu, w których rozważono kwestie nadużycia prawa przez organ poprzez instrumentalne wszczęcie postępowania karnoskarbowego.

Estoński CIT w prekonsultacjach

Ministerstwo Finansów poinformowało, że 31 lipca 2020 r. nowelizacja ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw trafiła do prekonsultacji. Przepisy o estońskim CIT mają wejść w życie na początku 2021 r.

Przekazanie środków trwałych usługodawcy do korzystania – co z przychodem z nieodpłatnych świadczeń i amortyzacją?

Kluczowym elementem nieodpłatnego świadczenia jest brak jego ekwiwalentności – tj. brak wymogu wzajemnego świadczenia. Gdy przekazanie składników majątkowych innemu podmiotowi (np. usługodawcy) do używania następuje pod warunkiem świadczenia wzajemnego (np. obniżki ceny za usługę), to nie mamy do czynienia z nieodpłatnym świadczeniem i przychodem z nieodpłatnego świadczenia. Środki trwałe przekazane na rzecz innego podmiotu, w celu uzyskania świadczenia, które przyczynia się do uzyskania przychodu, bądź jego zabezpieczenia mogą dalej podlegać amortyzacji, mimo, że podmiot, który wlicza w koszty podatkowe odpisy amortyzacyjne od tych środków trwałych nie korzysta z nich w sposób „fizyczny”.

Brexit a podatki dochodowe (PIT i CIT) - wyjaśnienia MF

Ministerstwo Finansów zaktualizowało 30 lipca 2020 r. swój komunikat (z 6 kwietnia 2020 r.) dotyczący o obowiązywaniu przepisów o podatkach dochodowych w okresie przejściowym do Brexit-u i po jego zakończeniu. Publikujemy ten nowy komunikat w całości.

Połączenie spółek - co z sukcesją zwolnień podatkowych

Jeżeli spółka zobowiąże się do utworzenia nowych miejsc pracy, to nie zrealizuje tego zobowiązania, przejmując pracowników od innej firmy. Od tego zatrudnienie nie wzrośnie. To wniosek z wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z 4 lutego 2020 r. (sygn. akt I SA/Łd 717/19). Orzeczenie to właśnie się uprawomocniło. Dotyczyło spółki, która korzystała ze zwolnienia z podatku od nieruchomości i zamierzała połączyć się z inną firmą. Sąd uznał, że spółka powstała wskutek połączenia nie będzie mogła korzystać z preferencji.

Likwidacja spółki z o.o. a przychód w CIT z tytułu niespłaconych zobowiązań

Przepisy dopuszczają możliwość likwidacji spółki z o.o. bez spłacenia wszystkich jej zobowiązań. Wykreślenie spółki z o.o. z rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego nie skutkuje wygaśnięciem tych zobowiązań. Dlatego w takiej sytuacji nie dojdzie po stronie spółki do powstania przychodu z tytułu umorzonych zobowiązań, na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. a ustawy o CIT. Tym bardziej, że wykreślona z rejestru spółka nie może być podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych.

Ile wynosi luka podatkowa CIT w Polsce?

Z opublikowanego 8 lipca 2020 r. raportu Polskiego Instytutu Ekonomicznego wynika, że luka CIT wyniosła w 2018 roku 22 miliardy złotych i była o 35 proc. niższa niż w 2014. Jednocześnie, wpływy z tego podatku stanowiły w Polsce 5 proc. dochodów państwa i były zauważalnie niższe od średniej unijnej na poziomie 7 proc.

Czy warto przekształcić indywidualną działalność gospodarczą w spółkę by płacić estoński CIT?

Jeżeli w Polsce zostanie wprowadzony tzw. estoński CIT, to nie będzie on obejmował podatników PIT prowadzących działalność gospodarczą. Czy łatwo można zmienić się w płatnika CIT?

"Estoński CIT" wzmacnia konkurencyjność spółek i generuje inwestycje

Tak zwany "estoński CIT" to rozwiązanie wzmacniające konkurencyjność i napędzające inwestycje, a także skuteczna tarcza antykryzysowa - powiedział wiceminister finansów Jan Sarnowski. Dzięki reformie w Estonii konsumpcja wzrosła o 1,4 proc., a PKB o 2,9 proc. - wskazał.

Ministerstwo Finansów rozpoczyna konsultacje projektu "estońskiego CIT-u"

Dopóki przedsiębiorca będzie rozwijał firmę, tak długo nie będzie musiał płacić podatku CIT – to główna zasada nowego rozwiązania, które zacznie obowiązywać z początkiem 2021 roku. Z tzw. estońskiego CIT-u skorzysta około 200 tys. firm w Polsce, a uproszczone zasady rozliczania mają skłonić je do reinwestowania zysków i stymulowania całej gospodarki. Koszt dla budżetu jest szacowany na ok. 5 mld zł, ale – jak szacuje resort finansów – dość szybko się zwróci. Równolegle w życie mają wejść także zapowiedziane przez premiera Morawieckiego zmiany w podatku dochodowym od osób fizycznych.

Darowizny na walkę z COVID-19 oraz oświatę korzystne podatkowo

Przepisy tzw. tarczy antykryzysowej (ustawa z 31.03.2020 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw) zawierają szczególne rozwiązania dotyczące rozliczania określonego typu darowizn, zarówno w PIT jak i CIT.

Przewodnik MF po zmianach w podatkach wprowadzonych w czasie COVID-19

Ministerstwo Finansów przygotowało specjalny przewodnik, jak mają być stosowane zmiany w podatkach wprowadzone w związku z pandemią COVID-19 - poinformował minister finansów Tadeusz Kościński.

Planując transakcje na nieruchomościach pamiętaj o możliwych problemach podatkowych

Sprzedaż lub wniesienie nieruchomości do spółki może wiązać się z określonymi konsekwencjami podatkowymi, zarówno dla sprzedawcy, jak i nabywcy. W wielu przypadkach będą one zamierzone, w innych mogą okazać się niemiłą niespodzianką, gdy po jakimś czasie od transakcji wnikliwiej przyjrzą się jej organy skarbowe. Z tego względu warto przeanalizować zarówno przedmiot, jak i strukturę całej operacji, gdyż jej celowość i biznesowe uzasadnienie również mogą być kwestionowane przez fiskusa.

Domniemanie rzetelności i niewadliwości ksiąg podatkowych

Księgi podatkowe posiadają wzmocnioną moc dowodową i skuteczne ich podważenie wymaga dowodów w rozumieniu Ordynacji podatkowej. Organy podatkowe niejednokrotnie dopuszczają się licznych błędów odnoszących się do oceny dowodów. W takich przypadkach nie dochodzi do obalenia domniemania rzetelności i niewadliwości ksiąg podatkowych.

Usługi niematerialne – NSA daje szansę na koszty podatkowe

Usługi niematerialne zawsze były w sposób szczególny traktowane przez fiskusa. Najlepszym przykładem jest regulacja tzw. podatku u źródła, która w związku z nabyciem tego rodzaju świadczeń nakładała dodatkowe obowiązki, w tym nierzadko konieczność poboru podatku. Sam fakt wykonania tych usług był również często szczegółowo weryfikowany, a organy podatkowe nieraz wymagały przedkładania w tym celu dodatkowych dowodów.

Czy środki otrzymane w ramach tarczy antykryzysowej są opodatkowane?

W trosce o przedsiębiorców, którzy otrzymali pomoc finansową, skierowano do Ministra Finansów interpelację o udzielenie informacji czy otrzymane środki będą podlegać opodatkowaniu, czy będą one przychodem, od którego należy odprowadzić podatek.

"Estoński CIT" w Polsce - stawki mają wzrosnąć ale opodatkowanie zmaleje

W nowym systemie, który ma obowiązywać od 2021 roku, CIT od większych spółek wzrośnie do 25 i 20 proc. (stawka obniżona), a od mniejszych do 15 i 10 proc. Efektywnie jednak – jak zapewniło Ministerstwo Finansów w odpowiedzi na pytanie DGP – opodatkowanie zmaleje. Tak zwany estoński CIT będzie polegał na tym, że dopóki spółka będzie reinwestować zyski, dopóty nie zapłaci podatku dochodowego ani w ciągu roku, ani po jego zakończeniu. Fiskus weźmie daninę wtedy, gdy firma przekaże zysk wspólnikom, czyli wypłaci im dywidendę.

Estoński CIT w opinii przedsiębiorców

Zgodnie z zapowiedziami Ministerstwa Finansów już w 2021 r. w Polsce zacznie obowiązywać tzw. estoński CIT. Oznacza to, że w przyszłym roku część spółek kapitałowych, które nie wypłacają swoich zysków, a będą je przeznaczać na rozwój swojej działalności, nie zapłaci podatku dochodowego. Podobny model opodatkowania zysków osób prawnych stosowany jest od 20 lat w Estonii, co wyjaśnia, przyjętą powszechnie, jego potoczną nazwę. Polskie rozwiązanie nie będzie w całości kopiować estońskiego modelu, ma bowiem zostać obwarowane szeregiem warunków, mających przede wszystkim zapobiec wykorzystaniu go do optymalizacji podatkowej. Będzie zatem miało zastosowanie w ograniczonym zakresie - podkreśla prof. dr hab. Adam Mariański.

Łatwiej dokonać zgłoszenia wpłat na rachunki spoza białej listy podatników VAT

1 lipca 2020 r. wdrożono ułatwienia w przekazywaniu zgłoszeń dotyczących przelewów na rachunki kontrahentów, nieujawnione na białej liście VAT. Zmiany te mają złagodzić nazbyt rygorystyczne wymagania, które dotąd stawiano przed podatnikami.

Swobodna a dowolna ocena dowodów w sprawie podatkowej

Istotne jest, aby zasada swobodnej oceny dowodów w sprawie podatkowej nie przekształciła się w ocenę dowolną. W tym celu organ podatkowy jest normatywnie związany wieloma dyrektywami ogólnymi postępowania podatkowego. Musi przede wszystkim opierać się na wszechstronnie zebranym i ocenionym materiale dowodowym.

Doradcy podatkowi skierowali do NSA opinię amicus curiae

Naczelny Sąd Administracyjny ma rozpoznać dwie skargi kasacyjne wniesione w związku ze sprawami, w których równolegle do prowadzonego postępowania podatkowego wszczęto postępowanie karne skarbowe, a w konsekwencji tego powiadomiono podatnika o zawieszeniu biegu terminu przedawnienia na podstawie art. 70 § 1 pkt 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja Podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, ze zm.).

Co zawiera uzasadnienie faktyczne i prawne decyzji podatkowej?

Uzasadnienie faktyczne decyzji podatkowej zawiera w szczególności wskazanie faktów, które organ uznał za udowodnione, dowodów, którym dał wiarę, oraz przyczyn, dla których innym dowodom odmówił wiarygodności. Natomiast uzasadnienie prawne zawiera wyjaśnienie podstawy prawnej decyzji podatkowej z przytoczeniem przepisów prawa.

Jakie są zasady gromadzenia materiału dowodowego w sprawie podatkowej

Z przepisów Ordynacji podatkowej wynika, że organ podatkowy jest obowiązany zebrać i w sposób wyczerpujący rozpatrzyć cały materiał dowodowy. W praktyce jednak zdarza się, że ta istotna dla sprawy podatkowej zasada nie jest przestrzegana przez organy podatkowe oraz celno-skarbowe podczas prowadzenia czy to kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej, czy postępowania podatkowego. Nieprawidłowości w jej przestrzeganiu są przyczyną uchylenia co drugiej decyzji podatkowej.

Odpowiedzialność solidarna nabywcy przedsiębiorstwa za istniejące zobowiązania podatkowe

Nabywając przedsiębiorstwo lub jego zorganizowaną część, należy mieć na uwadze ewentualne zobowiązania wobec organów skarbowych, powstałe przed dniem transakcji. Niniejszy artykuł ma na celu wskazanie zakresu odpowiedzialności i możliwości ograniczenia ryzyka po stronie nabywcy.

Zakres podmiotowy decyzji APA (uprzednie porozumienie cenowe)

Nie można zgodzić się z argumentacją organu, że skoro decyzja APA obejmuje analizę warunków ustalonych pomiędzy określonymi podmiotami powiązanymi, to nie można uznać, że równocześnie usługi nabyte od innych podmiotów powiązanych, a ujęte w algorytmie kalkulacji ceny transakcyjnej, stanowią potwierdzony element uprzedniego porozumienia cenowego. Literalne brzmienie art. 15e ust. 15 ustawy o CIT nie wskazuje na to, że ustawodawca wprowadził jakiekolwiek kryterium podmiotowe w zakresie adresata tej decyzji. Trudno jednoznacznie stwierdzić, że konieczne jest wydanie odrębnych decyzji w sprawie porozumienia wobec spółki lub też innych usługobiorców usług powiązanych wynikających z decyzji w sprawie APA. O braku takiego kryterium podmiotowego, może chociażby świadczyć to, że ta decyzja w sprawie porozumienia określa ramy funkcjonalne wszystkich podmiotów powiązanych.

Jak działa zasada rozstrzygania wątpliwości na korzyść podatnika

Podatnik ma prawo powoływać się na klauzulę rozstrzygania wątpliwości podatkowych na swoją korzyść, i to w bardzo szerokim zakresie. Organy podatkowe mają natomiast obowiązek ustalania owej korzyści w toku sprawy podatkowej oraz zastosowania się do zasad wynikających z Ordynacji podatkowej, jak również ustawy – Prawo przedsiębiorców w przypadku, gdy sprawa dotyczy podmiotów gospodarczych.

Wyraźna dynamika wzrostu wpływów budżetowych z CIT

Dynamika wzrostu wpływów budżetowych z podatku CIT w Polsce jest wyraźna, mimo że od ubiegłego roku uprawnieni podatnicy płacą niższy CIT - wskazał minister finansów Tadeusz Kościński.

Tarcza antykryzysowa 4.0 - zmiany w uldze na złe długi (PIT, CIT)

Tarcza antykryzysowa 4.0 wprowadza nowe regulacje w zakresie ulgi na złe długi w podatkach dochodowych, tj. w podatku PIT, CIT i ryczałcie. Ustawodawca daje możliwość skorzystania z ulgi na złe długi, w zakresie odliczania wierzytelności, począwszy od okresu rozliczeniowego, w którym upłynęło 30 dni od dnia upływu terminu zapłaty określonego na fakturze (rachunku) lub w umowie, do okresu, w którym wierzytelność została uregulowana lub zbyta.

Interpretacje podatkowe dot. schematów podatkowych

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wielkopolskim w wyroku z 8 kwietnia 2020 r. uznał, że przepisy dotyczące schematów podatkowych mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej. Zdaniem Sądu organ powinien udzielić interpretacji jeżeli wniosek dotyczy przepisów prawa podatkowego materialnego w zakresie obowiązków nałożonych mocą ustawy podatkowej na podatnika. Nie znajdzie w tym przypadku zastosowania art. 14b § 2a Ordynacji podatkowej, bowiem nie można uznać, że przedmiotem wniosku o interpretację indywidualną były przepisy prawa podatkowego regulujące właściwość oraz uprawnienia i obowiązki organów podatkowych.

Przesłanki wznowienia postępowania podatkowego

W przepisach Ordynacji podatkowej określone zostały przesłanki wznowienia postępowania podatkowego. Wznowienie postępowania jest jednym z nadzwyczajnych trybów postępowania podatkowego, mogących skutkować wzruszaniem decyzji ostatecznych. Celem wznowienia postępowania jest ponowne rozpatrzenie sprawy, zmierzające do usunięcia ciężkich wad postępowania podatkowego, ujawnionych po wydaniu decyzji.

Raportowania schematów podatkowych (MDR) - nowe regulacje od 1 lipca 2020 r.

W dniu 1 lipca 2020 r. weszły w życie zmiany w prawie dotyczące raportowania schematów podatkowych (MDR). Do ustawy o wymianie informacji podatkowych z innymi państwami wprowadzone zostały przepisy dotyczące schematów podatkowych transgranicznych, zobowiązujące Krajową Administrację Skarbową do przekazywania właściwym organom państw członkowskich, w drodze automatycznej wymiany, informacji o schematach podatkowych transgranicznych.

REKLAMA