Pakiet zmian w VAT na 2021 r. zawiera zmiany obejmujące tzw. pakiet SLIM VAT (Simple Local And Modern VAT), dotyczące w szczególności fakturowania, eksportu, odliczania podatku VAT, a także doprecyzowanie niektórych konstrukcji VAT, m.in. w zakresie stosowania JPK_VAT. Nowe rozwiązania mają wejść w życie od 1 stycznia 2021 r., z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obwiązywać w innych terminach (m.in. zmiany w zakresie Tax Free).
28 października 2020 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy – Prawo bankowe, przedłożony przez ministra finansów, funduszy i polityki regionalnej. Projekt zawiera zmiany w szczególności w zakresie fakturowania, eksportu, odliczania VAT (pakiet Slim VAT), a także dotyczące WIS, JPK_VAT, wykazu podatników, kas rejestrujących i systemu Tax Free. Większość zmian ma obowiązywać od początku 2021 roku.
Znane są już zarówno stawki maksymalne jak i minimalne podatku podatku od środków transportowych na 2021 rok. Stawki maksymalne podatku od samochodów ciężarowych, autobusów i innych środków transportowych wzrosły w porównaniu do stawek z 2020 roku o ok. 3,9% i zostały opublikowane w obwieszczeniu Ministra Finansów z 23 lipca 2020 r., opublikowanym w Monitorze Polskim z 30 lipca 2020 r., poz. 673. Faktyczne stawki podatku od nieruchomości na dany rok ustalają rady gmin w formie uchwały ale stawki te nie mogą być wyższe od maksymalnych stawek. Minister Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej obwieścił już także stawki minimalne tego podatku na rok 2021.
Na początku października 2020 r. minister finansów Tadeusz Kościński zapewniał, że w nowym 2021 roku żaden podatek nie wzrośnie o grosz, a pojawi się tylko jeden nowy. Eksperci Pracodawców RP sprawdzili, czy mówi prawdę. Okazuje się, że od 1 stycznia 2021 r. wejdzie pięć nowych podatków, a cztery wzrosną.
Pojęcia „środków spożywczych przeznaczonych do spożycia przez ludzi” oraz „produktów zwykle przeznaczonych do użytku jako dodatek lub substytut środków spożywczych” znajdujące się w pkt 1 załącznika III do Dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej należy interpretować w ten sposób, że dotyczą one wszelkich produktów zawierających substancje odżywcze pełniące w organizmie ludzkim funkcje budulcowe, energetyczne i regulujące, które są niezbędne do utrzymania, funkcjonowania i rozwoju tego organizmu, spożywanych w celu dostarczenia organizmowi tych substancji.
Zdarza się, że samochody wykorzystywane w prowadzonej przez podatników działalności gospodarczej wymagają naprawy. Jest to skutek zwykłej eksploatacji samochodu albo uszkodzeń, jakim uległ on podczas wypadku. Podatnicy mają wątpliwości, czy przysługuje im prawo do odliczenia VAT od części zamiennych oraz usług naprawy pojazdu. Jak postąpić, gdy do uszkodzenia samochodu doszło w trakcie podróży za granicę? Czy z tytułu nabycia usług naprawy od zagranicznego kontrahenta należy rozpoznać import usług, a od nabytych części zamiennych rozliczyć WNT? Przedstawiamy zasady rozliczania VAT w przypadku naprawy firmowych samochodów oraz odpowiedzi na najczęstsze pytania.
Podatkową księgę przychodów i rozchodów (pkpir) może prowadzić w 2021 roku ten rozliczający się wg skali podatkowej PIT lub 19% podatkiem liniowym podatnik PIT (tj. osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, spółki jawne osób fizycznych, spółki partnerskie – wykonujące działalność gospodarczą), który w 2020 r. uzyskał mniej niż 9 030 600,- zł (2.000.000,- euro x 4,5153 zł) przychodów netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych.
„Przekształcenie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości z mocy prawa, takie jak w przedmiotowej sprawie, stanowi dostawę towarów w rozumieniu art. 14 ust. 1 w związku z art. 2 ust. 1 lit. a) dyrektywy 2006/112, podlegającą opodatkowaniu VAT. Pobierając opłaty z tytułu przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości z mocy prawa, takie jak w okolicznościach przedmiotowej sprawy, gmina działa w charakterze podatnika w rozumieniu art. 9 ust. 1, a nie w charakterze organu władzy publicznej w rozumieniu w art. 13 dyrektywy 2006/112” – taka jest konkluzja Opinii Rzecznika Generalnego w polskiej sprawie toczącej się przez TSUE pod znakiem C‑604/19.