Kategorie

Podatki lokalne, Podatki i opłaty lokalne

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
DN-1 - deklaracja na podatek od nieruchomości. Kto i kiedy składa deklarację DN-1? Gdzie i jak złożyć? Jak wypełnić deklarację DN-1?
Podatek od środków transportu jest podatkiem lokalnym, odprowadzanym do właściwej gminy, o którym zdarza się, że przedsiębiorcy zapominają. Z pozoru proste regulacje, w wielu przypadkach są bardzo zawiłe oraz generują problemy podatnikom. Kto płaci podatek od środków transportu? Jak wyliczyć podatek od środków transportowych?
Podatek od środków transportowych jest jednym z podatków lokalnych płaconych gminom, którym są opodatkowane duże samochody ciężarowe, ciągniki siodłowe i balastowe, przyczepy i naczepy oraz autobusy. Czym jest podatek od środków transportowych? Kto płaci podatek od środków transportowych? Co zmienia się w podatku od środków transportowych w 2021 roku? Jakie są stawki maksymalne i minimalne podatku od środków transportowych w 2021 roku?
Zawieszenie poboru opłaty targowej w roku 2021 przewiduje projekt zmian w ustawie covidowej. Gminy mają otrzymać rekompensatę dochodów utraconych z tytułu braku opłaty targowej w 2021 r., ze środków Funduszu Przeciwdziałania COVID-19.
Minister Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej obwieścił 8 października 2020 r. stawki minimalne podatku od środków transportowych na rok 2021. Obwieszczenie zostało opublikowane w Monitorze Polskim z 26 października 2020 r., poz. 1002.
Przedsiębiorcy posiadający pojazdy powyżej 3,5 tony powinni zwrócić uwagę na rozliczenia podatku od środków transportowych. Jest to podatek rozliczany lokalnie przez urząd gminy, a nie przez urzędy skarbowe. Dlatego część podatników zobowiązanych do rozliczenia podatku może nie być tego świadoma. Znajomość zasad i obowiązków związanych z rozliczeniem podatku od środków transportowych pozwala na uniknięcie negatywnych konsekwencji realizacji ryzyka podatkowego oraz w pewnych sytuacjach na optymalizację podatkową i poprawę płynności.
Punktem wyjścia rozważań o podatku od nieruchomości z całą pewnością jest definicja budynku. Skonstruowanie jej poprzez pozytywne wyliczenie cech tego obiektu budowlanego (trwałe związanie z gruntem, wydzielenie z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych, fundament, dach), stanowi podstawę negatywnej definicji budowli (zgodnie z którą – w dużym uproszczeniu – budowlą jest to, co nie jest budynkiem lub obiektem małej architektury). W ocenie autora tekstu, w przypadku potencjalnego opodatkowania podatkiem od nieruchomości kontenerów, przytoczyć należy także definicję obiektu budowlanego i tymczasowego obiektu budowlanego. Pomocna (albo nawet kluczowa) przy ocenie prawidłowości ich kwalifikacji, może okazać się nawet istota podatku od nieruchomości.
Czy podmiot korzystający z obiektu sportowego, w związku z następstwami działania COVID-19 uprawniony jest do skorzystania ze zwolnienia od podatku od nieruchomości?
Na podstawie specustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, gmina, w drodze uchwały, może wprowadzić zwolnienie oraz przedłużenie terminów płatności rat podatku od nieruchomości. Ministerstwo Finansów przedstawiło szczegółowe wyjaśnienia w tej sprawie.
Podatnicy podatku od nieruchomości, u których w ciągu roku wystąpiły okoliczności wpływające na wysokość opodatkowania, mają szereg obowiązków związanych z prawidłowym zadeklarowaniem i rozliczeniem podatku. Informacje przekazywane czy deklarowane organom podatkowym powinny być pełne i zgodne ze stanem faktycznym. W przypadku braku informacji grożą surowe kary.
Sądy administracyjne w dalszym ciągu orzekają, że o tym, czy dany obiekt należy opodatkować jako budowlę, decyduje jego funkcja. Co innego wynikało z wyroku Trybunału Konstytucyjnego (TK) z 13 grudnia 2017 r.
Znane są już stawki minimalne i maksymalne podatku od środków transportowych, które będą obowiązywać w 2020 r. Stawki minimalne, z uwagi na niewielkie wahanie kursu euro, pozostaną na tym samym poziomie co w 2019 r.
Ministerstwo Finansów określiło wysokość stawek maksymalnych podatków i opłat lokalnych jakie będą obowiązywać w 2020 roku. Nowe stawki dotyczą podatku od nieruchomości, podatku od środków transportowych, opłaty targowej, opłaty miejscowej, opłaty uzdrowiskowej, opłaty od posiadania psów oraz opłaty reklamowej. Z uwagi na wzrost cen towarów i usług stawki maksymalne w 2020 roku będą wyższe w porównaniu z 2019 rokiem o 1,8 proc.
W drodze uchwały rady poszczególnych gmin mogą wprowadzać opłatę targową. Opłata ta nie może jednak przekroczyć ustawowego progu, który jest określany dla każdego kolejnego roku w zależności od wskaźnika cen towarów i usług konsumpcyjnych. Dla roku 2019 stawka opłaty targowej nie może przekroczyć 778,20 zł dziennie.
Ministerstwo Finansów planuje powołanie Podatkowego Centrum Kompetencyjnego Podatków Lokalnych, które będzie działać w strukturze organizacyjnej Krajowej Informacji Skarbowej. Do zadań nowej jednostki, która zostanie utworzona prawdopodobnie w 2020 r., należało będzie wsparcie samorządowych organów podatkowych. Przedmiotem wsparcia będzie obszar ordynacji podatkowej oraz podatków lokalnych.
Gminy mogą wprowadzać opłatę reklamową od właścicieli nieruchomości, na których są umieszczone tablice reklamowe lub urządzenia reklamowe. Opłata składała się z części stałej i części zmiennej – w 2019 roku stawka części stałej może wynosić maksymalnie 2,54 zł dziennie, natomiast stawka części zmiennej nie będzie mogła przekroczyć 0,22 zł od 1 m2 pola powierzchni tablicy reklamowej lub urządzenia reklamowego służących ekspozycji reklamy dziennie.
Ustawa o podatkach i opłatach lokalnych przewiduje zwolnienia z obowiązku obejmującego swoim zakresem podatek od środków transportowych. Kiedy można skorzystać z tego zwolnienia? Jak wypełnić deklarację?
W kompetencji rady gminy leży możliwość ustalania lokalnej opłaty targowej, która regulowana jest ustawą o podatkach i opłatach lokalnych. Kiedy powstaje obowiązek wniesienia opłaty targowej? Czy opłata jest należna, jeśli sprzedaż nie doszła do skutku?
Od 1 stycznia 2018 r. nieznacznie rosną (po dwóch latach niewielkich spadków) o wskaźnik inflacji (o ok. 1,9%) maksymalne stawki podatków i opłat lokalnych - Minister Rozwoju i Finansów wydał już coroczne obwieszczenie w tej kwestii. Zatem w 2018 r. możemy liczyć się z wyższymi stawkami podatku od nieruchomości, podatku od środków transportowych i opłat lokalnych (targowej, miejscowej, uzdrowiskowej, od posiadania psów) - o ile rady gmin podejmą stosowne uchwały do końca 2017 roku.
Obecną, mało precyzyjną definicję pojęcia „budowla” ma zastąpić nowa definicja wynikająca z Kodeksu urbanistyczno-budowlanego (KUB), którego projekt powstaje obecnie w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa. W przepisach wprowadzających KUB zmieniana będzie również ustawa o podatkach i opłatach lokalnych w zakresie definicji pojęć „budynku” i „budowli” używanych w przepisach dot. podatku od nieruchomości. Aktualnie KUB jest poddawany pogłębionym konsultacjom publicznym, zakończenie prac rządowych nad projektem planuje się na grudzień 2017 r., a skierowanie projektu pod obrady Sejmu ma nastąpić na początku 2018 roku.
Ministerstwo Finansów planuje wprowadzenie obowiązku sporządzania przez organy podatkowe właściwe w sprawach podatku od nieruchomości, podatku rolnego i podatku leśnego corocznego sprawozdania podatkowego. Głównym celem tego rozwiązania jest ułatwienie gminom prowadzenia własnej polityki podatkowej.
Podatek od psów jest opłatą gminną. Niektóre osoby ustawowo są z tego podatku zwolnione, m.in. osoby w wieku powyżej 65 lat prowadzące samodzielnie gospodarstwo domowe, z tytułu posiadania jednego psa. Nie każdej zatem osobie powyżej 65 roku życia przysługuje zwolnienie z tego podatku.
15 września mija termin wpłaty trzeciej raty m.in. podatków od nieruchomości i od środków transportu. Od 2017 r. stawki tych danin, a także innych opłat lokalnych spadną, już drugi rok z rzędu.
Podatek od nieruchomości jest daniną, której znaczenie od lat rośnie. Przekonali się o tym szczególnie przedsiębiorcy, dla których obciążenie tym podatkiem systemowo jest większe: wyższe są stawki dla budynków i opodatkowaniu podlegają budowle. Opodatkowanie to mogło być wyłączone, jeżeli przedmiot opodatkowania nie jest i nie może być wykorzystywany do prowadzenia tej działalności ze względów technicznych.
Prezentujmy najważniejsze i niezbędne informacje dotyczące podatku leśnego, w szczególności z zakresu zasad związanych z obliczaniem stawki opodatkowania, powstawaniem i wygasaniem obowiązku podatkowego, terminami płatności oraz zwolnieniami. Poradnik uwzględnia zmiany w ustawie o podatku leśnym wprowadzone ustawą z dnia 25 czerwca 2015 r. o zmianie ustawy o samorządzie gminnym oraz niektórych innych ustaw, która weszła w życie 1 stycznia 2016 r.
Obecnie, w wyniku wejścia w życie znowelizowanej ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, pobieranie opłaty targowej przez gminy od handlujących na targowiskach nie jest obowiązkowe. Gmina może, ale nie musi ustalać i pobierać opłaty targowej.
Przedsiębiorca będący właścicielem firmowych samochodów dostawczych jest zobowiązany odprowadzić do 15 lutego podatek od tych środków transportowych.
Od 1 stycznia 2016 r. maksymalna wysokość stawki podatku od nieruchomości - od gruntów niezabudowanych objętych obszarem rewitalizacji i położonych na terenach, dla których miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego przewiduje przeznaczenie pod zabudowę mieszkaniową, usługową albo zabudowę o przeznaczeniu mieszanym obejmującym wyłącznie te rodzaje zabudowy, jeżeli od dnia wejścia w życie tego planu w odniesieniu do tych gruntów upłynął okres 4 lat, a w tym czasie nie zakończono budowy zgodnie z przepisami prawa budowlanego – wynosi 3 zł od 1 m2 powierzchni.
W przyszłym roku będą obowiązywać te same stawki minimalne podatku od środków transportowych co w 2015 roku. Obwieszczenie Ministra Finansów w sprawie stawek podatku od środków transportowych obowiązujących w 2016 r. opublikowano w Monitorze Polskim pod poz. 1029.
Opublikowane zostało obwieszczenie Ministra Finansów w sprawie stawek podatku od środków transportowych obowiązujących w 2016 r. W przyszłym roku będą obowiązywać takie same minimalne stawki podatku do środków transportowych jak 2015 roku.
Na początku 2016 r. wejdą w życie istotne zmiany w ustawie o podatkach i opłatach lokalnych, w tym m. in. w zakresie opłat: miejscowej, uzdrowiskowej i targowej. Wynika to z uchwalenia 25 czerwca 2015 r. przez Sejm RP nowelizacji ustawy o samorządzie gminnym oraz niektórych innych ustaw.
Przedsiębiorca będący właścicielem firmowych samochodów dostawczych jest zobowiązany odprowadzić do 15 września podatek od tych pojazdów.
Właściciele nieruchomości, na których są umieszczone tablice reklamowe, mogą zostać zobowiązani do uiszczania nowej opłaty lokalnej, tzw. opłaty reklamowej. Wprowadzająca nowe obowiązki ustawa weszła w życie 11 września 2015 r.
Od początku 2016 r. dla podatków lokalnych, w kwocie nie przekraczającej 100 zł, płatności trzeba będzie dokonać jednorazowo w terminie obecnej pierwszej raty.
W związku z deflacją w 2016 roku stawki podatków i opłat lokalnych ulegną obniżeniu. Nie będą to zmiany mocno odczuwalne, gdyż spadek sięgać będzie ok. 1,2%, jednak dla Polaków przyzwyczajonych raczej do wzrostu podatków, może to być miła odmiana. Skąd te zmiany?
Oplata uzdrowiskowa jest zgodnie z art. 17 ust. 1a ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych pobierana od osób fizycznych, które przybywają dłużej niż jedną dobę w celach zdrowotnych, turystycznych, szkoleniowych oraz wypoczynkowych w miejscowościach o szczególnych walorach uzdrowiskowych. Oplata ta nie jest pobierana od osób, które znajdują się w szpitalach jako osoby chore.
Właściciele nieruchomości, na których są umieszczone tablice reklamowe, mogą zostać zobowiązani do uiszczania nowej opłaty lokalnej, tzw. opłaty reklamowej. Wprowadzająca nowe obowiązki ustawa wejdzie w życie 11 września 2015 r.
Najwyższa Izba Kontroli ocenia pozytywnie, mimo stwierdzonych nieprawidłowości, działania objętych kontrolą gmin w zakresie prawidłowej i skutecznej realizacji dochodów z podatków lokalnych oraz dochodów z majątku. Niektóre z działań gminy prowadziły w sposób mogący podważać zaufanie obywateli do organów podatkowych. Nieprawidłowości wystąpiły przy wymiarze podatku, egzekwowaniu zaległości, stosowaniu ulg podatkowych oraz przy realizacji dochodów z majątku.
Podatek od posiadania psa regulowany jest ustawą o podatkach i opłatach lokalnych z 1991 roku. Wynika z niej, iż obowiązek opłaty za posiadanie psa może być narzucony przez radę gminy i to ona decyduje o wysokości należności z tego tytułu w danym roku podatkowym. Wysokość kwoty podatku nie może być jednak wyższa od ustalonej w przepisach stawki maksymalnej, która w roku 2020 wynosi 125,40 zł rocznie za jednego psa. Natomiast w 2021 r. stawka opłaty o posiadania psów nie będzie mogła przekroczyć 130,30 zł rocznie od jednego psa.
Senacka komisja petycji przygotuje projekt zmian w lokalnym prawie podatkowym, który zniesie obowiązek płacenia przez gminy podatków od własnego mienia; są to sytuacje, w których gmina płaci podatek samej sobie.
Od 1 stycznia 2015 r. wzrastają o wskaźnik inflacji (tym razem niewiele, bo tylko o 0,4%) maksymalne stawki podatków i opłat lokalnych. Tradycyjnie zatem będziemy mieli wyższe stawki podatku od nieruchomości, podatku od środków transportowych i opłat lokalnych (targowej, miejscowej, uzdrowiskowej, od posiadania psów) - o ile gminy podejmą stosowne uchwały do końca 2014 roku.
Opłata miejscowa i opłata uzdrowiskowa należą do kategorii opłat lokalnych, pobierane są od osób fizycznych przebywających w miejscowościach o korzystnych właściwościach klimatycznych, walorach krajobrazowych w celach zdrowotnych, turystycznych, wypoczynkowych lub szkoleniowych.
Opłaty targowej nie pobiera się od każdej działalności gospodarczej prowadzonej na targowisku. Pobiera się ją wyłącznie od sprzedaż rzeczy dokonywanych na targowisku. W związku z tym opłacie targowej nie podlegają przedsiębiorcy, którzy na targowisku świadczą jedynie usługi.
Stawki maksymalne podatku od nieruchomości będą w 2014 r. niewiele wyższe od tych z bieżącego 2013 roku. W przypadku budynku wykorzystywanego na potrzeby działalności gospodarczej wzrost maksymalnych stawek wyniósł 0,92% (w 2013 r. 4,28%), natomiast w przypadku budynków mieszkalnych 1,36% (w ubiegłym roku 4,28%).
Przedstawiamy maksymalne i minimalne stawki podatku od środków transportowych obowiązujące w 2014 roku określone przez Ministra Finansów.
Od 2014 roku rosną maksymalne stawki opłat lokalnych. Stawki te wzrastają proporcjonalnie do wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych w I półroczu 2013 r. w porównaniu do I półrocza 2012 r. (wzrost cen o 0,9%). Tam gdzie gminy przed końcem 2013 roku podejmą uchwały o podniesieniu faktycznych stawek - w 2014 roku będą obowiązywać wyższe stawki opłat lokalnych (targowej, miejscowej, uzdrowiskowej, od posiadania psów).
Coroczną tradycją podatkową jest wzrost od nowego roku maksymalnych stawek podatków i opłat lokalnych w tym i podatku od nieruchomości. Również od początku 2014 roku stawki te nieznacznie wzrosną.
Od 1 stycznia 2014 r. nieznacznie rosną maksymalne stawki podatków i opłat lokalnych. Stawki te wzrastają analogicznie do wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych w I półroczu 2013 r. w stosunku do I półrocza 2012 r. (wzrost cen o 0,9%). Tam gdzie gminy przed końcem 2013 roku podejmą uchwały o podniesieniu faktycznych stawek - w 2014 roku będą wyższe stawki podatku od nieruchomości, podatku od środków transportowych i opłat lokalnych (targowej, miejscowej, uzdrowiskowej, od posiadania psów).