Kategorie

Podatki, E-handel

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pakiet VAT e-commerce. Zdaniem ministra finansów Tadeusza Kościńskiego nowe przepisy VAT zlikwidują nieuczciwą konkurencję w e-handlu i wyrównają szanse europejskich i pozaunijnych sklepów internetowych. Jakie zmiany wprowadza pakiet VAT e-commerce?
Pakiet VAT e-commerce. Celem pakietu jest uszczelnienie VAT w sektorze handlu elektronicznego i importu tzw. małych przesyłek do UE przy jednoczesny uproszczeniu rozliczeń VAT. Polska implementacja unijnych rozwiązań zawarta w pakiecie e-commerce zaczyna obowiązywać od 1 lipca 2021 r.
Pakiet VAT e-commerce. Nowelizacja ustawy o VAT wprowadza tzw. unijny pakiet e-commerce. Zmiana ma wejść we wszystkich krajach Unii. Celem jest wyrównanie szans firm z UE w konkurowaniu w obszarze handlu elektronicznego z podmiotami z krajów trzecich.
Pakiet VAT e-commerce. Ministerstwo finansów poinformowało, że rząd przyjął projekt uszczelniający VAT w e-handlu i imporcie tzw. małych przesyłek. Planowany termin wejścia w życie zmian to 1 lipca 2021 r.
Komisja Europejska nowelizuje VAT w handlu elektronicznym (e-handlu). Nowe przepisy, dyrektywy 2017/2455 oraz 2019/1995, mają wejść w życie 1 lipca 2021 roku. Zmiany przepisów mają na celu przede wszystkim uszczelnienie systemu rozliczenia podatku VAT oraz poprawienie konkurencyjności unijnych firm na wspólnym rynku.
A więc doczekaliśmy się unijnej inicjatywy nierzucającej przedsiębiorcom kłód pod nogi, a wręcz przeciwnie: wychodzącej im naprzeciw. Komisja Europejska zaproponowała na rok 2018 pakiet zmian obejmujących zasady rozliczania się z podatku VAT przez przedsiębiorstwa zajmujące się coraz popularniejszym ostatnimi czasy międzynarodowym handlem internetowym oraz świadczeniem innego rodzaju usług w sieci.
Komisja Europejska zaproponowała nowe zasady dotyczące opodatkowania w sektorze e-handlu, które zakładają możliwość objęcia elektronicznych wydań książek i gazet obniżoną stawką VAT. O zmiany w przepisach w sprawie stawek VAT na e-booki i e-gazety apelowały niektóre państwa Unii Europejskiej, w tym m.in. Polska.
Podatek od sprzedaży detalicznej nie zostanie opodatkowany handel internetowy, nowy podatek nie będzie też obejmować sieci franczyzowych, a płatnicy będą identyfikowani na podstawie NIP - powiedział wiceminister finansów Wiesław Janczyk.
Trzy progresywne stawki podatku od sprzedaży detalicznej, czyli 0,4 proc. od miesięcznego przychodu między 1,5 mln i 17 mln zł, 0,8 proc. od przychodu między 17 mln i 170 mln zł oraz 1,4 proc. od przychodu miesięcznego ponad 170 mln zł - takie rozwiązanie zakłada nowa wersja projektu w zakresie podatku od handlu.
Nowa propozycja podatku od sprzedaży detalicznej ma być przedstawiona jeszcze w kwietniu i tym razem, jak zapowiedział minister finansów Paweł Szałamacha, przepisy mają nie objąć e-handlu. Pierwsza wersja projektu opublikowana na początku lutego wywołała protesty całej branży. Według prof. Krzysztofa Opolskiego z Uniwersytetu Warszawskiego podatek od handlu powinien zostać wprowadzony, jednak w takim kształcie, by nie zaszkodził mniejszym sklepom.
Komisja Europejska zamierza dokonać zmian w zasadach podbierania podatku VAT podczas transakcji transgranicznych, w celu ograniczenia możliwości oszustw, jakie się z tym wiążą. Według szacunków Komisji luka w podatku VAT w skali całej Unii Europejskiej wynosi 170 mld euro.
Planowany podatek od sprzedaży detalicznej (tzw. podatek od marketów) prawdopodobnie nie przyniesie wpływów do budżetu w wysokości 2 mld zł. Bierzemy to poważnie pod uwagę – poinformował na posiedzeniu sejmowej komisji gospodarki i rozwoju wiceminister finansów Leszek Skiba.
Jeremi Mordasewicz, Doradca Zarządu Konfederacji Lewiatan, skomentował propozycję wprowadzenia podatku od sprzedaży detalicznej. W swojej opinii przedstawił 9 powodów, dla których Ustawa o podatku od sprzedaży detalicznej jest szkodliwa dla gospodarki.
Projekt ustawy o podatku od sprzedaży detalicznej, który w dniu 2 lutego br. trafił do uzgodnień międzyresortowych, zakłada wprowadzenie nowego podatku o charakterze przychodowym od sprzedaży detalicznej obciążającego sprzedawców detalicznych i sieci handlowe o obrotach przekraczających 1,5 mln zł miesięcznie (kwota zwolniona od podatku). Ustawodawca zaproponował zróżnicowanie stawek podatku w zależności od wysokości przychodu tj.: 0,7% do wartości 300 mln zł i 1,3% od nadwyżki przychodu powyżej 300 mln zł. Ponadto, wyższe stawki podatku odpowiednio 1,3% i 1,9% będą obowiązywały od przychodu osiągniętego w soboty, niedziele i inne dni ustawowo wolne od pracy. Podatek ten nie będzie stanowił kosztu uzyskania przychodów w podatkach dochodowych.
Wprowadzenie dodatkowego podatku obrotowego płaconego przez wszystkie sieci handlowe oraz sprzedawców detalicznych - zdaniem przedsiębiorców z Business Centre Club - stanowić będzie dla tego sektora nadmierne obciążenie finansowe i przyniesie szereg negatywnych skutków dla gospodarki i obywateli.