REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Podatki, Podatki 2021

Ulga termomodernizacyjna - jak z niej skorzystać?

Na czym polega ulga termomodernizacyjna? Kto ma prawo z niej skorzystać i co podlega odliczeniu? Jak obliczyć wysokość ulgi na termomodernizację? Jaka jest maksymalna kwota odliczenia? Odpowiedzi na te pytania warto znać, bo na tej dość nowej preferencji podatkowej można sporo zyskać.

Potwierdzenie eksportu towarów poza UE do celów VAT

Podatnik dokonywał eksportu towarów poza terytorium UE i rozliczał go w oparciu o wystawione faktury VAT oraz dokumentację z unijnego systemu kontroli przewozu ECS. Jednak organ podatkowy stwierdził, że firma nie dołożyła odpowiedniej staranności w gromadzeniu dokumentów potwierdzających dostawę towarów poza granice UE.

Darowizna osocza ozdrowieńców z ulgą w PIT

Ozdrowieńcy po COVID-19, którzy oddają osocze, mogą odpisać specjalną ulgę w PIT, podobnie jak krwiodawcy. Ulga wynosi 130 zł na 1 litr oddanej krwi czy osocza.

Ulga na dziecko - wszystko, co trzeba wiedzieć

Czym jest ulga podatkowa na dziecko? Kto i kiedy może odliczyć ulgę za dziecko? Na które dzieci przysługuje ulga? Jakie są obowiązujące limity dochodu? Ile wynosi ulga na dziecko w 2021 r.? Jak prawidłowo odliczyć i uwzględnić ulgę w zeznaniu rocznym PIT? Na te oraz inne pytania postaramy się odpowiedzieć w artykule.

REKLAMA

Podatek od środków transportowych 2021 - co trzeba wiedzieć?

Podatek od środków transportowych jest jednym z podatków lokalnych płaconych gminom, którym są opodatkowane duże samochody ciężarowe, ciągniki siodłowe i balastowe, przyczepy i naczepy oraz autobusy. Czym jest podatek od środków transportowych? Kto płaci podatek od środków transportowych? Co zmienia się w podatku od środków transportowych w 2021 roku? Jakie są stawki maksymalne i minimalne podatku od środków transportowych w 2021 roku?

Ułatwienia w VAT od 2021 r. - SLIM VAT, stawki VAT, TAX FREE

Nowelizacja ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy - Prawo bankowe ma wejść w życie od początku roku 2021 roku. Zawierać będzie liczne uproszczenia w stosunku do jej aktualnego kształtu, przede wszystkim tzw. SLIM VAT (Simple Local And Modern VAT), uzupełnienie i doprecyzowanie istniejących rozwiązań prawnych, zmian w zakresie zwrotu podatku podróżnym (TAX FREE) oraz zmiany w matrycy stawek VAT. Najważniejsze rozwiązania zostaną opisane w poniższym artykule. Projekt nowelizacji ustawy został opublikowany na stronie internetowej Rządowego Centrum Legislacji.

Nowy JPK_VAT - wysyłka za pomocą bramki REST API

Bramka REST API to narzędzie do wysyłki nowego JPK_VAT, udostępnione przez Ministerstwo Finansów. Bramka REST API usprawnia wysyłkę nowego JPK_VAT i maksymalnie skraca czas oczekiwania podatników na potwierdzenie prawidłowego przesłania JPK_VAT. Podatnicy złożyli przez bramkę już ponad 2,9 mln nowych JPK.

Czy podatek handlowy spowoduje wzrost cen?

Minister finansów Tadeusz Kościński w czerwcu 2020 r. powiedział PAP, że "podatek od sprzedaży detalicznej wprowadzimy w przyszłym roku, zamiast w 2020 r." Zdaniem Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji wprowadzenie podatku handlowego oznacza negatywne skutki dla konsumentów, m. in. wzrost cen. POHiD apeluje o niewprowadzanie tego podatku ze względu na kryzys związany z epidemią.

REKLAMA

Jak fiskus ustala dochód z nieujawnionych źródeł?

Gdy fiskus chce ustalić dochód z nieujawnionych źródeł, dokonuje porównania wartości posiadanego przez podatnika majątku i przychodów do wartości poniesionych przez niego wydatków. Jeżeli składniki majątku nie będą miały pokrycia w osiągniętych przychodach, organ podatkowy może ustalić dochód z nieujawnionego źródła i wymierzyć opodatkowanie według sankcyjnej stawki 75%.

Czy spółki komandytowe będące MŚP nie będą płacić CIT od 2021 roku?

25‒27 listopada 2020 r. odbędzie się 18. posiedzenie Senatu. Zaplanowano na nim m.in. rozpatrzenie ustawy wprowadzającej objęcie podatkiem CIT spółek komandytowych. 23 listopada 2020 r. w Senacie odbyła się konferencja online „O sprawiedliwy system podatkowy – rozwiązania dla spółek komandytowych”, poświęcona zaproponowanemu przez rząd opodatkowaniu CIT-em spółek komandytowych. "Myślimy, czy może warto byłoby jednak wprowadzić zapis inaczej traktujący firmy mikro, małe i średnie, żeby pozostawić ten system podatkowy dla tych spółek na dotychczasowych zasadach" - poinformował przewodniczący senackiej komisji budżetu i finansów publicznych Kazimierz Kleina.

Czy wydatki regulowane w drodze nettingu są kosztem?

Czy można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatki uregulowane za pomocą nettingu, tj. poprzez rozliczanie w drodze wzajemnej kompensaty zobowiązań i należności?

Które spółki jawne będą podatnikami CIT od 2021 roku?

Wszystkie nowo zawiązywane spółki jawne, w których choć jeden wspólnik będzie osobą prawną, będą płacić CIT. Bo nie zdołają w żaden sposób spełnić warunku przewidzianego przez ustawodawcę. Spółka jawna powstaje dopiero z chwilą wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego i wtedy też zaczyna się jej rok obrotowy. Nie jest więc możliwe, aby jeszcze przed początkiem roku obrotowego złożyła fiskusowi informację o swoich wspólnikach. A tylko to ma być warunkiem zachowania prawa do podatkowej transparentności, czyli opodatkowania dochodu jedynie na poziomie wspólników (tak jak dziś). Ale proces legislacyjny nowelizacji jeszcze się nie zakończył - eksperci podatkowy liczą na zmiany i poprawki.

Zwolnienia z obowiązku oznaczania znakami akcyzy 2021/2022

Ustawodawca wprowadził zmiany dotyczące zwolnień z obowiązku oznaczania znakami akcyzy niektórych grup wyrobów akcyzowych. Jakie są nowe terminy zwolnień, a także jakie zwolnienia pozostały bez zmian?

Zarzut udziału w oszustwie podatkowym i odmowa zwrotu VAT – jak bronić się przed fiskusem?

Nadużycia w transakcjach WDT oraz eksporcie towarów pozostają na celowniku fiskusa. Nieświadomi uwikłania w łańcuch oszukańczych dostaw przedsiębiorcy latami muszą walczyć ze „skarbówką” o zwrot VAT z tytułu nabycia towarów od nierzetelnego kontrahenta. Niedawne rozstrzygnięcie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (sygn. C-610/19) dostarcza argumentów uczciwym podatnikom wciągniętym w ciąg „podejrzanych” transakcji.

Terminy płatności zaliczek na PIT i ryczałt przesunięte o pół roku

Przedsiębiorcy z branż najbardziej dotkniętych obostrzeniami mogą o 6 miesięcy później przekazać do urzędu pobrane od pracowników zaliczki i zryczałtowany podatek za październik, listopad i grudzień 2020 r. Poprawi to płynność finansową przedsiębiorców, w kieszeniach których zostanie 278 mln zł. Rozporządzenie ministra finansów, funduszy i polityki regionalnej w tej sprawie weszło już w życie.

Centralny Rejestr Podmiotów Akcyzowych od 1 lutego 2021 r. Co czeka podatników?

Utworzenie elektronicznego Centralnego Rejestru Podmiotów Akcyzowych przewiduje projekt nowelizacji ustawy o podatku akcyzowym, nad którym trwają obecnie prace parlamentarne. Centralny Rejestr Podmiotów Akcyzowych, który ma zostać uruchomiony 1 lutego 2021 r., zastąpi 44 papierowe rejestry akcyzowe prowadzone obecnie przez urzędy skarbowe.

Jak stosować kod GTU_10 w nowym JPK_VAT?

Kodem GTU_10 w nowym JPK_VAT z deklarację należy oznaczać dostawy budynków, budowli i gruntów. Trzeba nim oznaczać także leasing finansowy nieruchomości, sprzedaż prawa wieczystego użytkowania gruntu, przekształcenie prawa użytkowania wieczystego gruntu we własność, ustanowienie prawa wieczystego gruntu. Co jeszcze wato wiedzieć o oznaczeniu GTU_10?

Zmiany w ryczałcie od 2021 r. Rewolucja bez rewolucji?

Ryczałt - zmiany 2021. Szykują się daleko idące zmiany w ryczałcie ewidencjonowanym od przychodów. Od 2021 r. miałyby obowiązywać ośmiokrotnie wyższe limity przychodów dla tego podatku, stawka ryczałtu dla wolnych zawodów ma zostać obniżona z 20% do 17%, a ich katalog będzie poszerzony m.in. o psychologa, fizjoterapeutę, zawody prawnicze, architekta czy inżyniera budownictwa. Jednak zdaniem ekspertów nowe przepisy nie będą miały istotnego wpływu na decyzje podatników.

Wszczęcie postępowania karnego skarbowego tuż przed terminem przedawnienia

Kwestia instrumentalnego wszczynania postępowania karnego skarbowego, w celu zawieszenia biegu terminu przedawnienia, była już wielokrotnie przedmiotem wyroków sądów administracyjnych. Problematyka ta jest szczególnie istotna w przypadku, gdy organy podatkowe wszczynają takie postępowanie tuż przed terminem przedawnienia.

CIT od spółek komandytowych i estoński CIT

Wprowadzanie opodatkowania CIT dla spółek komandytowych oraz tzw. estońskiego CIT. Takie rozwiązania zakładają projekty ustaw, nad którymi trwają obecnie prace w Komisji Budżetu i Finansów Publicznych w Senacie.

Kod GTU_5 w nowym JPK_VAT

Kod GTU_5 w nowym JPK_VAT z deklarację ma zastosowanie w przypadku dostawy odpadów określonych w poz. 79-91 załącznika nr 15 do ustawy o VAT. Kto i od kiedy musi stosować kod GTU_5?

Krajowy wyspecjalizowany urząd skarbowy - projekt rozporządzenia

Od 1 stycznia 2021 r. zacznie działać jeden wyspecjalizowany urząd skarbowy o zasięgu krajowym, który obsłuży największe firmy - przewiduje projekt rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej.

Umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania z Holandią - zmiany od 2021 roku

29 października 2020 r. przedstawiciele Polski oraz Holandii podpisali protokół do umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania ("UPO"). Nowy protokół ma na celu eliminowanie podwójnego opodatkowania w odniesieniu do podatków objętych UPO w tym braku opodatkowania lub obniżonego opodatkowania, poprzez uchylanie się lub unikanie opodatkowania. Z uwagi na sytuację związaną z COVID-19 mogą pojawić się trudności w zakończeniu procesu ratyfikacji przed 1 grudnia 2020 r., tak aby protokół zaczął obowiązywać od 1 stycznia 2021 r.

Zwrot VAT a weryfikacja kontrahentów

Przepisy ustawy o VAT dopuszczają możliwość weryfikacji zasadności zwrotu VAT także poprzez weryfikację rozliczeń kontrahentów podatnika. Organy podatkowe, jak orzekł sąd administracyjny, nie mogą jednak tego robić w nieskończoność.

Jak sprawdzić numer VAT w systemie VIES?

Unijny system VIES (VAT Information and Exchange System) pozwala sprawdzić, czy dana firma jest zarejestrowana jako prowadząca handel w obrębie Unii Europejskiej. Jak zweryfikować numer VAT UE?

Kiedy fiskus może przedłużać zwrot VAT?

Jeżeli wbrew regule natychmiastowości zwrotu VAT, jego termin został przedłużony, to podatnik ma prawo domagać się od organu odwoławczego oceny legalności takiego przedłużania. Bez tego, jak uznał sąd administracyjny, doszłoby do nieuprawnionej samowoli organów podatkowych w rozstrzyganiu spraw w przedmiocie ustalania terminów zwrotów VAT.

Podatki +, czyli jaka podatkowa przyszłość czeka nas już niebawem

Świat się zmienia i nigdy już nie będzie taki sam. To często powtarzane w przestrzeni publicznej hasło odnosi się również do rzeczywistości podatkowej. Dlaczego? Przyjrzyjmy się ewolucji polskiego systemu podatkowego w ostatnich 5-6 latach z perspektywy obowiązków raportowych i sprawozdawczych, a także procedur i wymogów nadzoru podatkowego – zarówno tych wymaganych przepisami prawa, jak i tych, do których ustawodawca nas zachęca bardziej „miękko”. Czy to tylko chwilowa moda, czy też świat podatków już nigdy nie będzie taki jak dawniej, a przed osobami odpowiedzialnymi za zarządzanie i nadzór nad podatkami otwiera się zupełnie nowy rozdział. Jak zarządzać podatkami i co to tak naprawdę oznacza?

Czy odstępne jest opodatkowane VAT?

Czy odstępne od sprzedającego, który wycofuje się z umowy, podlega opodatkowaniu VAT? Zdaniem Krajowej Informacji Skarbowej podlega. Inaczej jednak orzekł Naczelny Sąd Administracyjny.

Właściwość wyspecjalizowanych urzędów skarbowych – zmiany od 2021 roku

Od 2021 roku szykują się zmiany odnośnie właściwości wyspecjalizowanych urzędów skarbowych. Krajowy Wyspecjalizowany Urząd Skarbowy będzie zajmował się podatnikami, którzy osiągnęli roczne przychody w kwocie wyższej niż 50 mln euro. Podatnikami, którzy osiągnęli roczne przychody od 3 mln euro do 50 mln euro, zajmie się 19 innych wyspecjalizowanych urzędów skarbowych. Zaś lubelski Wyspecjalizowany Urząd Skarbowy będzie miał wyłączność w zakresie poboru tzw. podatku u źródła od osób prawnych.

Kto zapłaci podatek od cukru?

Czy podatek od cukru będzie zdrowy i kto za to zapłaci? Prawdopodobnie dojdzie do zmian w ustawie wprowadzającej opłaty za napoje słodzone, tzw. małpki i reklamy suplementów diety. Niższa wysokość opłaty od producentów napojów zmniejszy wpływy do budżetu państwa o ok. 40 proc., a więc o prawie 1 mld zł.

Zwolnienia z VAT oraz warunki ich stosowania

Ukazał się tekst jednolity rozporządzenia w sprawie zwolnień z VAT oraz warunków stosowania tych zwolnień. W artykule prezentujemy najważniejsze elementy tego rozporządzenia. Jakie zwolnienia z VAT określa rozporządzenie? Jakie są warunki stosowania tych zwolnień?

Podatek od morskich farm wiatrowych od 2021 r.

Specjalny podatek od morskich farm wiatrowych ma się pojawić za sprawą ustawy o promowaniu wytwarzania energii elektrycznej w morskich farmach wiatrowych. Ministerstwo Klimatu i Środowiska chce, by ustawa weszła w życie w styczniu 2021 r.

PIT 2021. Nowe formularze pozwolą rozliczyć darowizny na COVID-19

Dzięki nowym wzorom formularzy PIT w 2021 r. będzie można odliczyć darowizny na przeciwdziałanie COVID-19, które zostały przekazane np. szpitalom jednoimiennym, bądź uwzględnić tzw. ulgę za złe długi - wynika z projektu rozporządzenia resortu finansów.

Podatek od darowizny 2022/2023 - ile wynosi, co trzeba wiedzieć, darowizna bez podatku

Podatek od darowizny muszą zapłacić osoby fizyczne (obdarowani), które otrzymały darowiznę rzeczy znajdujących się na terytorium Polski lub praw majątkowych wykonywanych na terytorium RP (w tym m.in. pieniędzy i nieruchomości), o wartości, która przekracza kwotę wolną od podatku. Opodatkowane są również darowizny własności rzeczy znajdujących się za granicą lub praw majątkowych wykonywanych za granicą, jeżeli w chwili zawarcia umowy darowizny nabywca (obdarowany) był obywatelem polskim lub miał miejsce stałego pobytu na terytorium RP. Czym jest darowizna? Kto może być zwolniony z podatku od darowizny? Ile wynosi wysokość podatku od darowizny? Jakie są konsekwencje niezgłoszenia darowizny do opodatkowania? Jak rozliczyć podatek od darowizny w 2022 roku?

Odmowa prawa do 0% stawki VAT przy WDT

Fiskus odmówił spółce prawa do 0% stawki VAT przy WDT, bo z dokumentów nie wynikało jednoznacznie, że towary zostały dostarczone do miejsca ich przeznaczenia na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju towaru. Po stronie spółki stanął jednak wojewódzki sąd administracyjny.

Czy zakup mieszkania na wynajem uprawnia do ulgi w PIT?

Czy można skorzysta z ulgi w PIT (tzw. ulgi mieszkaniowej), jeżeli nabyte mieszkanie przeznaczone jest na czasowy wynajem, a docelowo na własne cele mieszkaniowe?

Zasady opodatkowania PIT konkursów i loterii promocyjnych

Naczelny Sad Administracyjny (NSA) wydał ciekawy wyrok w sprawie opodatkowania PIT konkursów i loterii promocyjnych oraz obowiązków płatnika w związku z wydawaniem nagród za osiągnięcie najlepszych wyników w konkursie.

Wewnątrzwspólnotowe nabycie oleju napędowego a VAT

Spółka dokonała wewnątrzwspólnotowego nabycia oleju napędowego jako surowca do produkcji smarów. Fiskus domierzył jej dodatkowy VAT, uznając, że skoro olej napędowy może być stosowany jako paliwo do silników, to tak też trzeba go opodatkować. Z taką interpretacją nie zgodził się jednak wojewódzki sąd administracyjny.

„Estoński” CIT od 2021 roku – szansa dla przedsiębiorców czy niewykorzystany potencjał?

W ostatnich dniach października Sejm uchwalił nowelizację ustawy o CIT wprowadzającą do polskiego systemu podatkowego ryczałt od dochodów spółek kapitałowych – czyli tzw. estoński CIT. Podstawowym założeniem estońskiego CIT jest odroczenie opodatkowania podatkiem dochodowym aż do momentu wypłaty zysku. Niestety, zaproponowane przez Ministerstwo Finansów rozwiązania tylko z nazwy przypominają estoński CIT, a w praktyce mogą okazać dla podatników nieatrakcyjne.

Koniec ulgi abolicyjnej w 2021 r. Wyższe podatki dla pracujących za granicą

Ustawodawca zmienia przepisy dotyczące ulgi abolicyjnej. Od 1 stycznia 2021 r. Polacy pracujący w takich krajach, jak np. Belgia, USA, Dania czy Holandia, nie będą mogli już skorzystać z ulgi abolicyjnej, która pozwalała odliczyć podatek za zarobki za granicą.

Czy CIT od spółek komandytowych doprowadzi do zmniejszenia inwestycji i zatrudnienia?

Zdaniem pracodawców CIT od spółek komandytowych uderzy w polski biznes i doprowadzi do zmniejszenia inwestycji oraz zatrudnienia.

Podatek od spadków i darowizn - kto musi płacić?

Kto musi płacić podatek od spadku lub darowizny? Jaka jest wysokość kwot wolnych od podatku? Jakie są grupy podatkowe w podatku od spadków i darowizn? Jak wygląda kwestia zwolnienia z podatku dla najbliższej rodziny?

Podatek cyfrowy w UE - ostateczny termin porozumienia w połowie 2021 r.

Połowa 2021 roku to ostateczny termin na globalne porozumienie ws. podatku cyfrowego - oświadczyła szefowa Komisji Europejskiej Ursula von der Leyen. Jeśli go nie będzie lub będzie niewystarczające, UE wprowadzi własne przepisy - zapowiedziała.

Podatek od najmu „prywatnego” nieruchomości – zmiany od 2021 r.

Konkretyzują się zapowiadane od pewnego czasu zmiany w podatkach na 2021 rok. W dużej mierze są one oceniane jako zmiany niekoniecznie na korzyść podatników (np. likwidacja tzw. ulgi abolicyjnej, opodatkowanie CIT spółek komandytowych). Niemniej zdarzają się również wyjątki - od stycznia 2021 r. możemy się bowiem spodziewać, że zryczałtowany podatek dochodowy w stosunkowo niskich stawkach, będą mogli opłacać nie tylko podatnicy wynajmujący swoje mieszkania lub domy prywatnie, ale również osiągający przychody z tego tytułu w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Co zmieni się w ryczałcie od przychodów z najmu „prywatnego” w 2021 roku?

Zawieszenie opłaty targowej w 2021 r.

Zawieszenie poboru opłaty targowej w roku 2021 przewiduje projekt zmian w ustawie covidowej. Gminy mają otrzymać rekompensatę dochodów utraconych z tytułu braku opłaty targowej w 2021 r., ze środków Funduszu Przeciwdziałania COVID-19.

Samorząd doradców podatkowych zaczyna rebranding

Samorząd polskich doradców podatkowych zaczyna rebranding i ogłosił konkurs na nowe logo i identyfikację wizualną KIDP. Dwuetapowy konkurs ma charakter otwarty i do udziału zaproszeni są wszyscy twórcy i projektanci graficzni. Nagroda dla zwycięzcy to 23 000 zł.

Nieświadomy udział w karuzeli VAT

Dowód na świadomość przedsiębiorcy co do uczestnictwa w karuzeli VAT, w postaci korespondencji e-mail zawierającej opis trasy samochodu dostawczego, nie jest wystarczający. Tak uznał Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku.

Nowy wzór ewidencji przychodów w ryczałcie ewidencjonowanym od 2021 roku

Od 1 stycznia 2021 roku podatnicy rozliczający swoje przychody w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, będą stosować nowy wzór ewidencji przychodów. Minister Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej przygotował już projekt rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie w sprawie prowadzenia ewidencji przychodów i wykazu środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.

Ulga na złe długi - jak wykazać w nowym JPK_VAT?

Zapraszamy na praktyczne webinarium „Ulga na złe długi - jak wykazać w nowym JPK_VAT” adresowane do księgowych, biur rachunkowych i przedsiębiorców, które odbędzie się w dniu 12 listopada 2020, godz.: 13:00 – 14:00.

Jak wystawiać faktury korygujące?

Faktura korygująca jest bardzo istotnym dokumentem księgowym. Zasady wystawiania tego rodzaju faktury zostały sformalizowane przez ustawodawcę na gruncie ustawy o VAT. W artykule wskazujemy m.in. na to jakie elementy powinna zawierć faktura korygująca, co można nią korygować, kiedy należy ją wystawiać, jak potwierdzać jej odbiór, jak rozliczać, a także jak ujmować w nowym JPK_VAT.

REKLAMA