Kategorie

Podatki, Samochód w firmie

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wynajem samochodu na firmę a podatki. Przedsiębiorcy wynajmujący samochód na firmę mogą korzystać z przywilejów podatkowych. Obciążenie z tytułu miesięcznego abonamentu oraz wkładu własnego jest wówczas znacznie mniejsze niż kwoty brutto na fakturach za wynajem.
Fiskus domierzył blisko 20 000 zł akcyzy spółce za nabycie Porsche za granicą, biorąc pod uwagę średnią wartość rynkowa takiego pojazdu w Polsce. Sąd uznał jednak za niedopuszczalne praktyki organów podatkowych, które z automatu, bez względu na okoliczności biorą za podstawę opodatkowania akcyzą średnią wartość rynkową podobnego auta w Polsce, a następnie do tej wartości porównują kwotę, jaką podatnik zapłacił za samochód za granicą.
Przedsiębiorcy, którzy chcąc odliczać pełny (100%) VAT z kosztów poniesionych w związku z użytkowaniem samochodów służbowych, mają obowiązek wdrożyć w swojej firmie takie procedury, które dadzą maksymalną pewność, że samochody te mogą być wykorzystywane wyłącznie do celów prowadzonej działalności gospodarczej.
Jeżeli umowa leasingu spełnia warunki określone w ustawie o PIT i nie zachodzą wyłączenia, to wydatki wynikające z tej umowy podatnik może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu w pełnej, 100% wysokości. Samochód nie musi być wykorzystywany wyłącznie do celów prowadzonej działalności gospodarczej.
Obniżka stóp procentowych przez Radę Polityki Pieniężnej powoduje automatycznie zmianę wysokości rat za leasingowane samochody. Nie wpływa jednak negatywnie na podatki - potwierdziło Ministerstwo Finansów. Powinno to rozwiać obawy podatników, którzy przed 1 stycznia 2019 r. wzięli w leasing samochody osobowe o wartości przekraczającej 150 tys. zł (z uwzględnieniem 50 proc. VAT, które nie podlega odliczeniu).
Z uwagi na możliwość utraty prawa do wyższych kosztów podatkowych, przedsiębiorstwa, które przed 1 stycznia 2019 r. wzięły w leasing samochody o wartości powyżej 150 tys. zł, powinny teraz dwa razy się zastanowić, zanim wystąpią o odroczenie lub zawieszenie płatności rat leasingowych.
Przedsiębiorca, który zakupił samochodu o wartości przewyższającej 15 000 zł, uiszczając należność w formie gotówkowej, z pominięciem rachunku bankowego, nie może takiego wydatku ująć w pkpir. Nie może także zaliczyć go do kosztów uzyskania przychodów w prowadzonej działalności gospodarczej.
Zapraszamy do Centrum Kongresowego Targów Kielce na V Forum Finanse i Podatki dla Przedsiębiorców, które odbędzie się 7 listopada br. Patronem medialnym wydarzenia jest Infor.
Przedsiębiorcy użytkujący samochody osobowe w ramach leasingu operacyjnego na koniec okresu umowy stają przed decyzją odnośnie do wyboru sposobu wykupu pojazdu. Możliwości zależą od umowy leasingu, ale najczęściej spotykany jest wykup pojazdu „na firmę”, czyli do dalszego wykorzystywania w działalności. Większość firm oferuje także możliwość wykupu tzw. prywatnego, tj. na cele osobiste podatnika.
Ryczałtowa wartość przychodu z tytułu użytkowania samochodu służbowego do celów prywatnych obejmuje wszelkie koszty eksploatacji, w tym również udostępnienie danemu pracownikowi paliwa. Nie ma bowiem żadnego uzasadnienia, aby jeden rodzaj tych wydatków jakim są wydatki na paliwo uznać za stanowiące odrębne świadczenie.
W przypadku gdy wykupiony po zakończeniu umowy leasingu samochód nie będzie stanowił składnika majątku firmy, to przychód uzyskany ze sprzedaży tego samochodu nie będzie stanowił przychodu z działalności gospodarczej.
Z przeprowadzonych badań wynika, że samochód osobowy jest istotnym kosztem 8 na 10 polskich przedsiębiorców. Co oznacza, że od początku 2019 roku około 2,5 mln osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą z powodu zmian w zasadach rozliczania kosztów eksploatacyjnych płaci teraz wyższe podatki.
Zamiast kupować samochody firmowe, często łatwiej i taniej jest je wypożyczyć. Ekonomia współdzielenia (sharing economy) sprawdza się w Polsce, ale brakuje jasności w przepisach. W związku z tym pojawiają się problemy dotyczące m.in. ustalania wysokości firmowych kosztów.
Umowa leasingu może być sklasyfikowana przez Ministerstwo Finansów jako schemat podatkowy, podlegający obowiązkowi zgłoszenia. Takie ryzyko istnieje w przypadku gdy zawierający umowę leasingu przedsiębiorca kieruje się względami podatkowymi i osiągnięciem korzyści podatkowej.
Od początku tego roku funkcjonują nowe zasady rozliczania kosztów firmowych samochodów osobowych. Nowe reguły najboleśniej dotknęły przedsiębiorców, którzy rozliczają koszty eksploatacji samochodu na firmę, wykorzystując go jednocześnie w celach prywatnych.
Z przeprowadzonych badań wynik, że zdecydowana większość mikroprzedsiębiorców, bo aż 94%, deklarowała, że wprowadzone w ubiegłym roku zmiany prawne nie wywarły wpływu na prowadzenie przez nich działalności. A czy nowe rozwiązania dostępne od 2019 r., takie jak ZUS od przychodu lub rozliczanie wynagrodzenia współmałżonka w kosztach działalności, ułatwią życie przedsiębiorcom?
Podejście fiskusa do możliwości objęcia pomocą publiczną wydatków poniesionych na zakup środków transportu zmieniło się na korzyść podatnika. Obecnie, jak zauważa eksperta Grant Thornton, przeważa stanowisko potwierdzające możliwość obejmowania pomocą wydatków związanych z nabyciem samochodów wykorzystywanych do działalności wskazanej w zezwoleniu strefowym, a od niedawna w decyzji o wsparciu.
Z początkiem tego roku zostały wprowadzone istotne zmiany dotyczące rozliczania samochodów osobowych wykorzystywanych w działalności gospodarczej. Dotyczą one zarówno pojazdów prywatnych, jak i wykorzystywanych na zasadach umowy leasingu czy majątku trwałego. Obecnie wydatki związane z eksploatacją samochodów podatnicy rozliczają w kosztach z wieloma ograniczeniami.
Firmy mają problem z rozliczaniem leasingu operacyjnego i kosztów eksploatacji samochodów według nowych zasad, obowiązujących od 1 stycznia 2019 r. Ministerstwo Finansów ma dopiero wydać objaśnienia, jak stosować nowe regulacje. Nie ułatwia to ani prowadzenia działalności przedsiębiorcom, ani pracy księgowym.
Od 2019 r. zmienią się zasady rozpoznawania kosztów z tytułu wydatków poniesionych na nabycie i użytkowanie samochodów osobowych w firmie. Wprowadzone zmiany obejmą przede wszystkim tych przedsiębiorców, którzy wykorzystują firmowe auta do celów prywatnych i służbowych, jak również korzystają z formy finansowania w postaci leasingu.
Od 1 stycznia 2019 r. przedsiębiorcy, którzy do tej pory rozliczali koszty używanych w działalności gospodarczej samochodów na zasadzie kilometrówki, nie będą już mogli korzystać z tego rozwiązania. W zamian za to ustawodawca przewidział możliwość rozliczenia kosztów takich samochodów w zaledwie 20%.
Wiceminister finansów Filip Świtała zapowiedział, że w połowie 2019 r. resort finansów wyda objaśnienia do wszystkich nowych przepisów podatkowych wchodzących w życie po 1 stycznia 2019 r.
Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w opodatkowaniu akcyzą samochodów osobowych. Nowe przepisy mają dotyczyć przede wszystkim aut z dużymi silnikami. Resort finansów zapewnia jednocześnie, że nie przewiduje się zwiększenia stawek akcyzy na samochody.
Na podstawie kilometrówki nadal będą rozliczać się z firmą pracownicy, którzy użytkują do celów służbowych samochód prywatny. Od 2019 r. z prowadzenia kilometrówki zwolnieni będą tylko prowadzący działalność gospodarczą.
Zmiany w prawie podatkowym, które wejdą w życie od 2019 r., spowodują, że dla samochodów do wartości 150 tysięcy złotych będzie można rozliczyć w kosztach prowadzenia działalności całą wartość zapłaconych rat leasingowych. Natomiast dla samochodów o większej wartości, raty leasingu można będzie rozliczyć wyłącznie w wysokości wynikającej z proporcji, w jakiej kwota 150 tysięcy pozostaje do wartości samochodu.
Serdecznie zapraszamy na seminarium poświęcone zagadnieniom podatkowym oraz zmianom w HR wprowadzanym od 2019 roku, które odbędzie się 4 grudnia 2018 r. w Ambasadzie Republiki Czeskiej w Warszawie. Partnerem medialnym wydarzenia jest Infor.
Jedyną pewną rzeczą w podatkach jest zmiana - doskonale wie o tym każdy, kto zajmuje się podatkami lub rachunkowością. Nowelizacje i projekty nowych ustaw nie ominą nas również w nadchodzącym 2019 roku - ustawodawca już zapowiedział szereg zmian w podatkach dochodowych, do których po prostu trzeba się dostosować.
Od 2019 r. przedsiębiorcy będą mieli możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych na zapłatę rat leasingowych, ale tylko do kwoty 150 000 zł. Oznacza to, że jedynie dla samochodów do wartości 150 000 zł (kwota netto + VAT niepodlegający odliczeniu) będzie można rozliczyć w kosztach całą wartość zapłaconych rat leasingowych.
Limit amortyzacji aut osobowych od 2019 r. wzrośnie do 150 tys. zł, z obecnie obowiązujących 20 tys. euro (około 86 tys. zł). Równocześnie prowadzący firmę zaliczy do kosztów podatkowych maksymalnie 150 tys. zł wydatków związanych z zakupem samochodu osobowego. Nie będzie mógł odliczyć przy jego sprzedaży więcej niż ten limit.
Nowelizacja przepisów o PIT i CIT, która ma zacząć obowiązywać od 2019 r., zakłada istotne dla podatników zmiany dotyczące rozliczania umów leasingu. Rat płaconych z tego tytułu nie będzie można zaliczać do kosztów podatkowych w całości. Leasingobiorcy potrącą maksymalnie 150 tys. zł. Pojawia się więc pytanie, czy firma, która jeszcze w tym roku podpisze umowę leasingu będzie mogła stosować dotychczasowe zasady.
Resort finansów planuje istotne zmiany dotyczące zasad rozliczania samochodów osobowych wykorzystywanych w działalności gospodarczej. Nowe regulacje mają wejść w życie już od 1 stycznia 2019 r.
Fiskus, w ramach uszczelniania systemu podatkowego, żąda zapłaty akcyzy od firm rejestrujących czasowo samochody, celem umożliwienia ich wywozu za granicę. Choć robią to zgodnie z prawem, zamykają sobie drogę do odzyskania opłaconej w kraju akcyzy.
Naczelny Sąd Administracyjny wydał precedensowy wyrok w sprawie pracowników korzystających ze służbowych samochodów do celów prywatnych. Co ważne - korzystny dla zatrudnionych. Uznał, że zryczałtowany przychód za korzystanie z firmowego auta obejmuje też koszty paliwa.
Czy darowizna w postaci użyczenia samochodu osobowego na potrzeby prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej dokonana przez członka rodziny (przez teścia na rzecz zięcia) stanowi przychód, podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych?
Pobieranie odpłatności od pracownika za prywatny użytek (wynajem) samochodu służbowego, nie daje przedsiębiorcy prawa do odliczenia 100% kwoty podatku VAT.
Wynajem służbowego samochodu pracownikowi, nawet na warunkach rynkowych, przekreśla możliwość odliczenia pełnego VAT - tak uznał NSA w dwu wyrokach. Sąd orzekł, że taki wynajem nie jest działalnością gospodarczą i nie daje pewności, że pojazd będzie wykorzystywany wyłącznie dla tych celów. Należy więc przyjąć, że samochód jest wykorzystywany w sposób mieszany.
W celu prawidłowego dokonania odliczenia podatku VAT od samochodów muszą zostać spełnione określone warunki zawarte w ustawie o VAT oraz rozporządzeniach wykonawczych do tej ustawy. Jakie to są warunki i jakich formalności należy dopełnić, by skorzystać z pełnego odliczenia VAT?
Naczelny Sąd Administracyjny orzekła, że firma, która zatrudnia przedstawicieli handlowych, ma prawo do pełnego odliczenia podatku VAT od samochodów, jeżeli pracownicy jadą z miejsca zamieszkania prosto do klienta.
Z wykorzystywaniem pojazdów służbowych przez pracowników wiąże się kilka istotnych problemów podatkowych. Pojawiają się one m.in. w przypadku rozliczania ryczałt z tytułu korzystania z samochodu służbowego do celów prywatnych.
Na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych sprzedaż samochodu używanego w działalności gospodarczej stanowiącego środek trwały stanowi przychód z działalności gospodarczej. Natomiast kosztem uzyskania przychodu jest niezamortyzowana wartość początkowa samochodu. Jak prawidłowo rozliczyć sprzedaż niezamortyzowanego samochodu?
Spółce przyznano odszkodowanie za powypadkową naprawę samochodu ciężarowego. Kwota z tytułu odszkodowania wpłynęła bezpośrednio na rachunek bankowy warsztatu, który wystawił fakturę na kwotę niższą niż przyznane odszkodowanie, a spółka dopłaciła VAT. Jak w związku z tym zaksięgować powstałą nadpłatę z tytułu przyznanego odszkodowania?
Ministerstwo Finansów pracuje nad nowym systemem opodatkowania samochodów. Jak poinformowano, znowelizowany system opodatkowania pojazdów mógłby być uzależniony od dwóch czynników – pojemności silnika pojazdu oraz jego wieku (roku produkcji), pośrednio uwzględniony zostałby także czynnik środowiskowy. Projekt w tej sprawie ma zostać przygotowany w ciągu kilku miesięcy.
W przypadku zawarcia umowy leasingu samochodu, koszty wynikające z takiej umowy stanowią koszty uzyskania przychodu dla firmy, a zatem obniżają podstawę do opodatkowania. Korzystne dla przedsiębiorstw jest również to, że korzystanie z nowych samochodów w leasingu nie generuje tak dużych nakładów finansowych jak ich zakup.
Przedsiębiorcy często wypisują z ewidencji środków trwałych już w pełni zamortyzowany samochód, jednak nadal używają go w działalności gospodarczej w charakterze samochodu „prywatnego”, przez co rozliczają w kosztach wydatki z nim związane oraz odliczają od nich 50 proc. VAT-u. Niejednokrotnie po wycofaniu auta z ewidencji dochodzi do jego sprzedaży. W którym momencie należy zapłacić VAT?
Czy przedsiębiorca, który zadeklaruje do celów odliczeń podatku VAT (w wysokości 50%) używanie samochodu osobowego do celów mieszanych, może dokonywać, i w jakiej wysokości, odpisów amortyzacyjnych związanych z wprowadzeniem tego pojazdu do ewidencji środków trwałych?