REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Podatnik, Koszty podatkowe

Polisa OC obciąża koszty firmowe w całości, Autocasco tylko w części

Wykupienie polisy OC dla samochodu osobowego, który wykorzystywany jest w prowadzeniu działalności gospodarczej obciąża koszty przedsiębiorstwa w całości. Z kolei AC przedsiębiorca zaliczy do kosztów uzyskania przychodów jedynie do ustalonego limitu.

Czy mandat za wykroczenie drogowe można zaliczyć do kosztów

Mandaty za wykroczenia drogowe czy grzywny za spóźnioną zapłatę podatku nie mogą stanowić kosztu uzyskania przychodu i tym samym obniżać o ich wartość należnego fiskusowi podatku.

Czy prawo do kosztów uzyskania przychodu zależy od daty sprzedaży na fakturze?

Na prawo do zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu poniesionych wydatków wpływ ma ich związek z uzyskaniem przychodów (zachowaniem, zabezpieczeniem ich źródła). O momencie potrącenia tych kosztów (zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów) decyduje rodzaj związku kosztów uzyskania przychodów z przychodami.

Loteria paragonowa Ministerstwa Finansów w 2015 r.

Resort finansów zapowiedział uruchomienie w 2015 roku loterii paragonowej. Samochód i inne nagrody rzeczowe mają być zachętą do odbierania paragonów w sklepach.

REKLAMA

Interpretacja indywidualna w sprawach VAT - jak ją uzyskać krok po kroku

Podatnik może wystąpić do Ministra Finansów z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej w wątpliwej dla siebie sprawie. Pytania można zadać w zakresie sytuacji, która miała miejsce, jak i zdarzenia przyszłego, które dopiero się wydarzy. Na odpowiedź trzeba będzie poczekać do trzech miesięcy.

Udział w kursach, szkoleniach i sympozjach a koszty podatkowe

Wydatki poniesione przez przedsiębiorcę w związku z udziałem w szkoleniach i sympozjach (także koszty dojazdu) mogą stanowić koszty uzyskania przychodów z prowadzonej działalności gospodarczej o ile ich tematyka ma związek z tą działalnością.

Kiedy kara umowna może być kosztem uzyskania przychodu

W przypadku gdy przedsiębiorca nie dotrzyma warunków umowy, kara umowna, jaką z tego tytułu zapłaci, nie będzie stanowiła kosztu uzyskania przychodu – tak wynika z jednej z interpretacji podatkowych. Generalnie jednak fiskus pozwala na zmniejszenie podatku poprzez zaliczenie niektórych kar umownych w koszty i obniżenie tym samym podstawy opodatkowania.

Moment korekty kosztów po otrzymaniu dotacji

Dopiero w momencie faktycznego otrzymania dotacji (a nie tylko jej przyznania) podatnik powinien dokonać odpowiedniej korekty kosztów powstałych z tytułu odpisów amortyzacyjnych. W praktyce korekty kosztów należy dokonać na bieżąco, tj. w miesiącu otrzymania dotacji.

REKLAMA

Koszty podatkowe podczas zawieszenia firmy – podatek od nieruchomości

Podczas zawieszenia działalności przedsiębiorca często ponosi jednak pewne koszty. Dotyczy to między innymi rachunków związanych z realizacją stałych umów, np. za abonament telefoniczny, a także podatku od firmowych nieruchomości. Wydatki te przedsiębiorca może rozliczyć w kosztach.

Zakupy przez Internet – dokumentowanie kosztów uzyskania przychodów w pkpir

Przedsiębiorco, bez faktury, rachunku lub podpisanej umowy wciąż nie rozliczysz w księdze przychodów i rozchodów zakupów na aukcjach internetowych. Jak uniknąć ewentualnych negatywnych konsekwencji w przypadku uwzględniania kosztów tych transakcji?

VAT kosztem uzyskania przychodu

Wartość zapłaconego podatku od czynności cywilnoprawnych, podatku od nieruchomości, a czasem także podatku VAT można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów.

Prof. Modzelewski o jakości ustawy o VAT

Ponoć mamy – jak twierdzi jedna z gazet – „bardzo dobra ustawę o VAT”. Uchwalono ją przed 10 laty, klejąc fragmenty swojej poprzedniczki z koślawymi tłumaczeniami VI Dyrektywy. Po jej wejściu w życie w dniu 1 maja 2004 r., czyli w jedenastym roku sukcesów fiskalnych (lata 1993-2004) tego podatku od razu nastąpiło – co prawda krótkie - załamanie dochodów budżetowych.

Korekta kosztów z tytułu „zatorów płatniczych” – płatność w ratach

Jeżeli do dnia upływu terminów, o których mowa w art. 15b ust. 1 i 2 ustawy o CIT, (tj. 30 dni od terminu płatności i 90 dni od dnia zaliczenia odpisu amortyzacyjnego do kosztów), zaliczona do kosztów uzyskania przychodów część odpisów amortyzacyjnych znajduje pokrycie w dokonanych płatnościach, to nie powinno mieć miejsca zmniejszenie kosztów.

Elektroniczna Skrzynka Podawcza od sierpnia 2014 r.

Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji wprowadza kolejne rozwiązanie, które realizuje plan informatyzacji urzędów. Czy Elektroniczna Skrzynka Podawcza wprowadzi nas w XXI wiek?

Zmiany w organizacji urzędów i izb skarbowych w 2015 r.

W 2015 r. zmienią się zasady funkcjonowania urzędów i izb skarbowych. Ministerstwo Finansów zapowiada, że dzięki zmianom nastąpi poprawa obsługi podatników oraz wzmocnienie innych podstawowych funkcji administracji podatkowej.

Kiedy od prezentu komunijnego trzeba zapłacić podatek

Darowizny w postaci prezentów komunijnych mogą w niektórych przypadkach podlegać opodatkowaniu. Może to dotyczyć przede wszystkim prezentów wyjątkowo drogich i otrzymywanych od dalszej rodziny lub znajomych.

Przekazanie środka trwałego na cele osobiste - korekta kosztów

Zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych istnieje możliwość zaliczenia środków trwałych bezpośrednio w koszty prowadzonej działalności, pod warunkiem, że ich wartość przekracza 3.500 zł, a przewidywany okres użytkowania jest nie dłuższy niż 12 miesięcy. Stosując jednorazowe odliczenie warto jednak zachować ostrożność.

Portal Podatkowy - innowacyjny system MF

Ministerstwo Finansów wprowadza zmiany w Ordynacji podatkowej, tym samym uruchamiając nowy system teleinformatyczny administracji podatkowej, który będzie funkcjonował pod nazwą „Portal Podatkowy”.

W 2015 r. świadczenia cashback będą opodatkowane ryczałtem

Od 1 stycznia 2015 r. zmienią się zasady dotyczące opodatkowania świadczeń otrzymywanych przez klientów banku (tzw. cashback) w związku z prowadzeniem rachunku bankowego podatnika. Świadczenia zostaną opodatkowane zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób fizycznych (obecnie opodatkowane są według skali podatkowej).

Ujednolicenie właściwości miejscowej urzędów w 2016 r.

Z początkiem 2016 roku ujednoliceniu w podatku od towarów i usług (VAT) oraz w podatkach dochodowych (PIT i CIT) ulegnie właściwość miejscowa. W myśl proponowanej nowelizacji właściwym urzędem dla osób fizycznych będzie urząd według adresu zamieszkania. Natomiast dla pozostałych podmiotów ma być nim urząd według adresu siedziby.

Kradzież towaru z magazynu - skutki podatkowe

Podatnik korzysta z usług magazynowania towarów świadczonych przez zewnętrzną firmę. Towar został przewieziony do magazynu z którego został skradziony. Podatnik zgłosił kradzież na Policję gdzie obecnie toczy się w tej gestii postępowanie. Towar w magazynie był ubezpieczony w związku z czym podatnik najprawdopodobniej otrzyma z tego tytułu odszkodowanie. Zgodnie z polityką rachunkowości skradziony towar został ujęty na koncie towarów w magazynie, czyli nie został ujęty w kosztach. Czy podatnik może ująć w kosztach podatkowych wartość skradzionego towaru?

Adres biura wirtualnego jako przesłanka odmowy nadania NIP

Coraz bardziej popularnym rozwiązaniem wśród przedsiębiorców jest praktyka korzystania z tzw. biur wirtualnych. Okazuje się, że fiskus podejrzliwie patrzy na takie firmy. Urzędy skarbowe nierzadko wydają decyzje odmowne na wnioski o nadanie NIP tym właśnie podmiotom, które korzystają z legalnej alternatywy dotyczącej rejestracji działalności pod adresem biura wirtualnego. Dlaczego?

Fikcja doręczenia elektronicznego pisma podatkowego

Od 11 maja 2014 r. zacznie obowiązywać nowelizacja Ordynacji podatkowej, która wprowadza dorozumianą zgodę na doręczenia elektroniczne oraz fikcję e-doręczenia. Oznacza to, że podatnik, który elektronicznie wyśle do organu podatkowego wniosek lub podanie, wyraża automatycznie zgodę na doręczenie odpowiedzi w formie elektronicznej. Po upływie 14 dni organ podatkowy automatycznie uzna taką odpowiedź za doręczoną, nawet gdy podatnik nie poświadczy, że ją otrzymał.

Jak dokumentować wydatki zaliczane do kosztów uzyskania przychodów

Możliwość zaliczenia wydatków firmowych do kosztów uzyskanie przychodów zależy od prawidłowego ich udokumentowania. W przypadku braku możliwości uzyskania zewnętrznych dowodów źródłowych dopuszczalne jest udokumentowanie operacji gospodarczej za pomocą księgowych dowodów zastępczych.

Opodatkowanie dochodów z nieujawnionych źródeł przychodów - zmiany od 1 stycznia 2015 r.

Resort finansów zamierza wprowadzić mechanizm zapobiegający zjawisku uchylania się od opodatkowania w przypadku nieujawnionych źródeł przychodów. Taką propozycję zawiera zaprezentowany niedawno Pakiet Działań Podatkowych Ministerstwa Finansów. Nowe regulacje mogą wejść w życie już od 1 stycznia 2015 roku.

Zasady rozliczania ulg podatkowych w rozliczeniu rocznym PIT

Przygotowując roczne zeznanie podatkowego za ubiegły rok warto sprawdzić czy przysługują nam ulgi podatkowe. W celu skorzystania z ulg w deklaracji PIT konieczne jest spełnienie odpowiednich kryteriów określonych w ustawie o PIT. Jakie są ulgi podatkowe i kiedy można z nich skorzystać?

Reorganizacja urzędów i portal podatkowy 2014/2015

Ministerstwo Finansów planuje przeprowadzenie reorganizacji urzędów skarbowych. Zmieni się wewnętrzna obsługa urzędów dotycząca m.in. spraw kadrowych i finansowo-księgowych, które będą realizowana na poziomie izb skarbowych. Zmiany mają związek z przygotowaniami do programu e-podatki, którego jednym z ważnych elementów jest uruchomienie w latach 2014/2015 portalu podatkowego.

Nie będzie nowych stawek kilometrówki w 2014 roku

Ministerstwo Finansów nie widzi nadal możliwości budżetowych dla aktualizacji maksymalnych stawek za jeden kilometr przebiegu pojazdu. Również w 2014 roku nie będzie wyższych stawek tzw. „kilometrówki”. Przypomnijmy, że stawki te nie były aktualizowane od 2007 roku.

Wydatki na modernizację stoisk handlowych kontrahentów kosztem podatkowym

Wydatki ponoszone przez spółkę prowadzącą handel hurtowy na modernizację stoisk sprzedaży detalicznej odbiorców jej towarów są kosztem uzyskania przychodów tej spółki.

Korekta kosztów w odniesieniu do "złych długów" - stanowisko organów podatkowych

Obowiązujące od początku 2013 roku przepisy dotyczące korekty kosztów podatkowych w przypadku nieuregulowania należności w terminie (art. 15b ustawy o CIT i odpowiadający mu art. 24d ustawy o PIT) od początku swego funkcjonowania budziły wątpliwości podatników. Jaka jest aktualna praktyka organów podatkowych w zakresie korekty kosztów w odniesieniu do „złych długów”?

Zeznania podatkowe PIT wypełni urząd skarbowy

W 2015 r. to urząd skarbowy wstępnie wypełnił za nas zeznanie podatkowe PIT – takie plany ma Ministerstwo Finansów. Podatnik, poprzez specjalne konto, będzie miał obowiązek jedynie potwierdzić prawidłowość dokonanego przez urząd rozliczenia.

Zakup na raty a obowiązek korekty kosztów

W przypadku sprzedaży na raty nie mamy do czynienia z powstaniem zatorów płatniczych, których likwidację miało zapewnić wprowadzenie art. 15b ustawy o CIT. W konsekwencji w analizowanej sprawie przepis ten znajdzie zastosowanie dopiero w sytuacji braku płatności raty. Wówczas po upływie 30 dni od dnia zaliczenia wydatku do kosztów uzyskania przychodów należy dokonać korekty.

Preferencje podatkowe w Polsce - raport MF

Ministerstwo Finansów zakończyło prace nad kolejną edycją raportu „Preferencje podatkowe w Polsce". Analizą zostały objęte preferencje funkcjonujące w podatkach stanowiących dochody budżetu państwa (podatku VAT, podatku akcyzowym, podatkach dochodowych: PIT i CIT) oraz w podatkach lokalnych stanowiących dochody jednostek samorządów terytorialnych.

Podwyższone koszty pracownicze od zaległego wynagrodzenia

Podatnik przez cały 2013 rok świadczył pracę na rzecz jednego pracodawcy na podstawie umowy o pracę. Miejsce pracy znajdowało się w miejscowości zamieszkania podatnika. W 2012 r. podatnik był zatrudniony w innym zakładzie pracy, którego siedziba znajdowała się poza miejscem zamieszkania podatnika. Z byłego zakładu pracy podatnik w 2013 r. otrzymał zaległe wynagrodzenie. Były pracodawca zastosował podwyższone koszty uzyskania przychodu. Jakie koszty uzyskania przychodu może wykazać podatnik w zeznaniu rocznym, składanym za 2013 rok? Czy od wypłaconego zaległego wynagrodzenia podatnik może zastosować podwyższone koszty uzyskania przychodów?

Koszty w PIT 2013 / 2014 – przeniesienie praw autorskich

W 2013 r. podatnik uzyskiwał przychody z tytułu wykonywania usług na podstawie kilku umów o dzieło z przeniesieniem praw autorskich, zawartych z różnymi podmiotami. Łączne przychody wykazane w informacjach PIT-11 wynoszą 100 000 zł, natomiast koszty uzyskania przychodów, z tytułu korzystania przez twórców z praw autorskich, odliczone przez płatników wynoszą 50 000 zł. Czy w zeznaniu rocznym, składanym za 2013 rok, podatnik może odliczyć koszty uzyskania przychodów w wysokości 42 764 zł, a od nadwyżki przychodu ponad kwotę 85 528 zł koszty uzyskania przychodów w wysokości 20%?

Koszty pracownika dojeżdżającego z innej miejscowości

Jeżeli wydatki na zakup biletów nie przekroczyły rocznego limitu kosztów określonego w art. 22 ust. 3 ustawy o PIT, tj. kwoty 1 668,72 zł, nie ma podstaw do wykazania w zeznaniu rocznym tych wydatków.

Nowelizacja ustawy Ordynacja podatkowa - założenia do projektu

Rada Ministrów w dniu 18 marca przyjęła założenia do projektu ustawy o zmianie ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw, przedłożone przez ministra finansów. Jakie propozycje zawiera projekt?

Co się zmieni w Ordynacji podatkowej?

Rząd pracuje nad projektem nowelizacji ustawy Ordynacja podatkowa. Nowe rozwiązania mają poprawić efektywność systemu podatkowego i uprościć procedury. Jednak niektóre pomysły zawarte w projekcie wzbudzają silne kontrowersje.

Portal podatkowy Ministerstwa Finansów - od lipca 2014 r.

W lipcu 2014 r. zostanie uruchomiony specjalny portal podatkowy Ministerstwa Finansów, dzięki któremu podatnicy będą mogli kontaktować się z organami podatkowymi drogą elektroniczną, m.in. wnosić podania, składać deklaracje, doręczać pisma. Od 2015 r. na nowym portalu ma być dostępna usługa wstępnie wypełnionych rocznych deklaracji PIT.

Ordynacja podatkowa - zmiany od 1 stycznia 2015 r.

Kontakty podatników z urzędami mają być prostsze, a administracja podatkowa tańsza - to główne cele nowelizacji ustawy Ordynacja podatkowa, której założenia rozpatrzy rząd. Nowe regulacje mają wejść w życie od 1 stycznia 2015 r.

Straty w kosztach podatkowych - kradzież towaru

Do kosztów uzyskania przychodów zaliczyć można tylko takie straty, które nie zostały zawinione przez podatnika i są normalnym, niezamierzonym następstwem działalności, a ich wystąpienie przy zachowaniu należytej staranności było nieuniknione. Istotne jest również prawidłowe udokumentowanie straty.

Kiedy wydatki na spotkania biznesowe mogą być kosztem

Obiady i kolacje z kontrahentami w dzisiejszym biznesie to niemal standard. Niestety, wraz ze znowelizowaną w 2007 r. ustawą o podatku dochodowym od osób prawnych zrodziło się wiele wątpliwości i pytań, czy wydatek poniesiony z tytułu zaproszenia nabywcy do restauracji lub kawiarni, podatnik może uznać za koszt uzyskania przychodu. Częstokroć bowiem uznanie takie jest kwestionowane przez organy podatkowe.

Grupowe interpretacje podatkowe

Zgodnie z założeniami projektu ustawy o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa orz niektórych innych ustaw, przygotowanymi przez Ministerstwo Finansów – ma zostać wprowadzona instytucja grupowej interpretacji podatkowej. Projekt został skierowany do rozpatrzenia przez Komitet Stały Rady Ministrów.

Kiedy można zaliczyć do kosztów kary umowne, odsetki, odszkodowania

Konieczność zapłaty kary umownej lub odszkodowania, obowiązek uiszczenia odsetek od zaległych zobowiązań czy przepadek wpłaconego zadatku lub kaucji – to dodatkowe, związane z ryzykiem gospodarczym wydatki firmowe, z którymi muszą mierzyć się przedsiębiorcy. Warto wiedzieć, że niektóre z nich można zaliczyć do kosztów podatkowych i dzięki temu zmniejszyć obciążenie finansowe.

Bony towarowe dla pracowników kontrahenta kosztem uzyskania przychodów

Wartość faktury VAT obciążającej spółkę za zakup przez dystrybutora bonów dla swoich pracowników za zrealizowaną sprzedaż jej produktów będzie stanowiła dla niej koszt uzyskania przychodów.

Odsetki z umów cash poolingu w całości w kosztach

Brak jest przesłanek do zakwalifikowania umowy cash poolingu jako umowy pożyczki. W konsekwencji wszelkie odsetki od transferów i zwrotów nie będą podlegały przepisom dotyczącym niedostatecznej kapitalizacji. Tak uznał WSA we Wrocławiu. Orzeczenie to cieszy podatników szczególnie w sytuacji pojawiania się coraz większej liczby niekorzystnych interpretacji indywidualnych dotyczących tej problematyki.

Informatyzacja administracji publicznej - zmiany w 2014 roku

Elektroniczny obieg dokumentów będzie zrównany z papierowym. Urzędy zobowiązane będą do korespondowania z interesantem w formie elektronicznej gdy wyrazi on na to zgodę, bądź sam ją w tej formie zainicjuje. Dotyczyć to będzie także relacji z organami podatkowymi.

Wydatki na stołówkę pracowniczą kosztem uzyskania przychodów

W przypadku gdy pracodawca zdecyduje się na prowadzenie na terenie jego zakładu stołówki wydającej posiłki dla pracowników pojawia się pytanie czy wydatki z tym związane (np.: dla firmy obsługującej przygotowanie i wydawanie posiłków) stanowią koszty uzyskania przychodów. Powstaje również pytanie o skutki podatkowe zagwarantowania pracownikom posiłków przez pracodawcę.

Opłata adiacencka w związku z geodezyjnym podziałem gruntu kosztem uzyskania przychodów

Celem skutecznej sprzedaży gruntu, jej właściciel nierzadko zmuszony jest do dokonania podziału działki na mniejsze części. W takiej sytuacji może zostać ustalona przez organ jednostki samorządu terytorialnego opłata adiacencka, nierzadko zdarza się że w sporej kwocie. Powstaje wówczas pytanie czy podatnik będzie mógł rozliczyć w kosztach uzyskania przychodów wydatki z tego tytułu.

Kredyt na wypłatę dywidendy nie jest kosztem

Zapłacone prowizje i odsetki od kredytu zaciągniętego przez spółkę i wykorzystanego w całości lub w części na wypłatę dywidendy nie mogą stanowić kosztów uzyskania przychodów spółki. Wydatki te nie realizują bowiem celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów.

REKLAMA