REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Podatnik, Koszty podatkowe

Poczęstunek dla gości na targach jest reprezentacją

Wydatki na zakup produktów spożywczych przeznaczonych na poczęstunek gości podczas targów są kosztami reprezentacji i jako takie nie mogą stanowić kosztów uzyskania przychodów.

Odliczenie podatku VAT od zakupów dokonanych przed rejestracją jako podatnik VAT

Do pewnego czasu, zdaniem wielu urzędów skarbowych, brak rejestracji do podatku VAT oznaczał brak możliwości odliczenia podatku od zakupów, które zostały poniesione przed rejestracją. Jednak prawo unijne mówi wprost, że jeśli podmiot zachowuje się jako podatnik, to oznacza to, że jest podatnikiem i nabywa przy tym zarówno prawa jak i obowiązki z tym związane.

Upadłość kontrahenta – skutki w CIT

Wierzytelności wobec kontrahentów, którzy ogłosili upadłość mogą być po spełnieniu pewnych warunków zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Kiedy mogą być zaliczone do kosztów odpisy aktualizujące wartość należności?

Wydatki na spory sądowe w kosztach podatkowych

Poniesione przez spółkę koszty sądowe oraz zryczałtowane koszty zastępstwa procesowego w związku z przegranymi przed sądem pracy sprawami pracowniczymi mogą zostać zaliczone przez spółkę do kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o CIT.

REKLAMA

Wynajem maszyn rolniczych przez rolnika - rozliczenie VAT

Wynajem maszyn rolniczych przez rolnika, prowadzącego gospodarstwo rolne może być traktowany na gruncie podatku od towarów i usług dwojako w zależności od statusu podatkowego rolnika. Jest to wynikiem tego, że ustawa o podatku od towarów i usług (dalej: ustawa o VAT) zawiera pewne szczególne rozwiązania dotyczące podatników, którzy prowadzą gospodarstwa rolne, leśne lub rybackie.

PIT za 2014 r. wypełni administracja podatkowa

Ministerstwo Finansów zapowiada rewolucję w rozliczeniach podatkowych. Powstanie nowy portal podatkowy a zeznania roczne PIT za rok 2014 wstępnie za podatników wypełni administracja podatkowa.

Opłata audiowizualna zamiast abonamentu RTV

Resort kultury szykuje zmiany w finansowaniu działalności mediów publicznych. Propozycja zakłada wprowadzenie powszechnej opłaty audiowizualnej, która zastąpi abonament RTV. Opłata audiowizualna ma wynosić maksymalnie 100 zł rocznie.

Gadżety reklamowe rozdawane nieokreślonym odbiorcom - skutki podatkowe

Wydatki poniesione na zakup upominków reklamowych mogą zostać uznane za mające związek z reklamą (a tym samym za koszty podatkowe), jeżeli mają niewielką, niekiedy wręcz symboliczną wartość, są rozdawane masowo, do szerokiego grona odbiorców oraz są oznakowane logo lub nazwą produktu. Dla obdarowanych osób będą nieodpłatnym przychodem ale nie trzeba płacić PIT, jeżeli wartość poszczególnych prezentów nie przekracza kwoty 200 zł.

REKLAMA

Żywność i napoje na spotkaniach organów spółki są kosztem podatkowym

Do kosztów uzyskania przychodów można zaliczyć wydatki na nabycie napojów oraz drobnych przekąsek i gotowych posiłków spożywanych podczas wewnętrznych spotkań zarządu i rady nadzorczej. Tak uznał Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w wydanej niedawno indywidualnej interpretacji podatkowej.

Usługi gastronomiczne, żywność i napoje w kosztach podatkowych

Minister Finansów wydał dość korzystną dla podatników interpretację ogólną w kwestii możliwości zaliczenia do kosztów podatkowych wydatków ponoszonych na usługi gastronomiczne w związku ze spotkaniami biznesowymi. Interpretację tę komentuje Katarzyna Czerkies – Laskowska, doradca podatkowy i menedżer w Dziale Prawno-Podatkowym PwC.

Najważniejsze zmiany w prawie w 2013 r. - cz. IV

Jaki był ten 2013 rok w polskim prawie? Koniec roku to czas, kiedy podsumowujemy minione dwanaście miesięcy. Przedstawiamy więc najważniejsze nowelizacje aktów prawnych oraz nowe przepisy, które weszły w życie w mijającym roku.

Istotna nowelizacja Ordynacji podatkowej

Resort finansów przekazał do rozpatrzenia przez Komitet Stały Rady Ministrów projekt założeń do nowelizacji Ordynacji podatkowej. Wcześnij projekt założeń był szeroko i długo uzgadniany z partnerami społecznymi oraz organizacjami przedsiębiorców, a także z innymi resortami, mimo to niektóre zaproponowane rozwiązania wciąż budzą wątpliwości Rządowego Centrum Legislacji oraz Ministerstwa Gospodarki.

Zwrot akcyzy za paliwo rolnicze w 2014 r.

Stawka zwrotu podatku akcyzowego zawartego w cenie paliwa (oleju napędowego) wykorzystywanego do produkcji rolnej w 2014 r. będzie wynosić 0,95 zł na 1 litr.

Kary za przestępstwa i wykroczenia skarbowe w 2014 r.

W 2014 r. wzrosną niektóre stawki, które dotyczą niesolidnych podatników. Chodzi o kary za przestępstwa i wykroczenia skarbowe, kary porządkowe oraz zastaw skarbowy.

Skutki bilansowe i podatkowe przekazania gratisów

Jednym z popularnych chwytów marketingowych mających na celu zainteresowanie produktem są tzw. gratisy. Przedmiotem takiej darowizny mogą być zarówno drobne rzeczy, jak i te bardziej wartościowe. Wydawanie gratisów w celu reklamy firmy i promocji marki powoduje jednak określone skutki podatkowe u odbiorcy oraz u przekazującego.

Jak rozliczyć w kosztach spotkanie wigilijne

Organizację spotkania wigilijnego dla pracowników pracodawca może rozliczyć w kosztach firmy. W przypadku natomiast rozliczania w kosztach spotkania wigilijnego organizowanego dla kontrahentów należy się zastanowić nad pojęciem reprezentacji.

Rozliczenie kosztów w ramach konsorcjum a VAT

Organy podatkowe, inaczej niż sądy administracyjne uznają, że rozliczenia kosztów między partnerami konsorcjum stanowią świadczenie usług opodatkowanych VAT i powinny być dokumentowane fakturą.

Cienka kapitalizacja – podwyższenie kapitału zakładowego

Jednym z czynników decydujących o konieczności zastosowania restrykcji niedostatecznej kapitalizacji jest wartość kapitału zakładowego podatnika spłacającego pożyczkę, która powinna być brana pod uwagę w kalkulacji wartości odsetek podlegających wyłączeniu z kosztów uzyskania przychodu.

Ustalenie wartości kapitału zakładowego dla potrzeb przepisów o niedostatecznej kapitalizacji

W sytuacji gdy udziały w podwyższonym kapitale zakładowym zostaną objęte w zamian za wkład pieniężny, a wpłaty nastąpią przez potrącenie, to wartość kapitału zakładowego opłaconego w drodze potrąceń wzajemnych wierzytelności będzie w pełni uwzględniana przy wyliczaniu wartości zadłużenia spółki dla celów oszacowania zakresu restrykcji wynikających z przepisów o niedostatecznej kapitalizacji (art. 16 ust. i pkt 60 i 61 ustawy o CIT).

Koszty reprezentacji - korzystna interpretacja Ministra Finansów

Minister Finansów wydał ostatnio korzystną dla podatników interpretację ogólną w kwestii zaliczania do kosztów uzyskania przychodów ponoszonych przez podatników wydatków na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów podawanych podczas spotkań z kontrahentami, inwestorami, wykonawcami, czy innymi osobami spotykanymi w kontekście prowadzonej działalności gospodarczej. Interpretacja dotyczy zarówno PIT, jak i CIT.

Poczęstunek podczas spotkań biznesowych jest kosztem podatkowym

Minister Finansów w interpretacji ogólnej przyznał, że są kosztem uzyskania przychodu ponoszone przez podatników wydatki na drobne poczęstunki (np. ciastka, paluszki, kanapki), napoje (np. kawa, herbata, woda mineralna, soki), a także posiłki (np. obiady, lunche), niezależnie od miejsca ich podawania (w siedzibie podatnika, czy też poza nią), podawane podczas prowadzenia rozmów z kontrahentami, inwestorami, wykonawcami etc. dotyczących zakresu prowadzonej przez podatników działalności gospodarczej.

Na czym polega czynny żal podatnika i jak z niego skorzystać?

Zgodnie z zasadą samoobliczania zobowiązań podatkowych każdy przedsiębiorca musi sam, bez wezwania przez odpowiedni organ, wyliczyć i zapłacić należne podatki. W natłoku spraw nietrudno więc o sytuacje, w których podatnik z różnych powodów nie dopełni obowiązków wobec fiskusa. Dzięki instytucji tzw. czynnego żalu taką wpadkę można jednak naprawić.

Nieuregulowane należności - kiedy korekta kosztów

Podatnicy mają wątpliwości jak należy rozumieć sformułowanie „po upływie terminu określonego w ust. 1 lub 2”, użyte w przepisie art. 15b ust. 8 ustawy o CIT, tj. czy należy je rozumieć jako „upływ terminu płatności zobowiązania”, o którym mowa w art. 15b ust. 1 i 2? Odpowiedź na to pytanie ma zasadnicze znaczenie dla prawidłowego rozliczania kosztów uzyskania przychodów.

Niedobory towarów ujawnione w trakcie inwentaryzacji

Czy ujawnione w trakcie inwentaryzacji niedobory towarów handlowych spółka, na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, może zaliczać do kosztów uzyskania przychodów?

Upadłość a koszty uzyskania przychodów

Wierzytelności jakie posiada przedsiębiorca względem swojego dłużnika mogą stanowić dla niego pod pewnymi warunkami koszty uzyskania przychodów. Co do zasady, możliwość rozliczenia niezapłaconych przez kontrahenta należności w kosztach uzyskania przychodów będzie uzależniona od posiadania stosownych dowodów. Przedmiot analizy dotyczy sytuacji kiedy wierzyciel posiada postanowienie sądu o upadłości swojego kontrahenta obejmującą likwidację jego majątku.

Kiedy ustają przyczyny uchybienia terminowi podatkowemu

NSA w wyroku z 10 października 2013 r. uznał, że dokonując wykładni pojęcia „dzień ustania przyczyny uchybienia terminowi”, na gruncie przepisów ordynacji podatkowej, należy posługiwać się tylko zdarzeniem potwierdzonym, opartym na dacie pewnej.

Czynsz najmu samochodu osobowego w kosztach bez kilometrówki

Wydatki z tytułu czynszu najmu samochodu osobowego używanego dla potrzeb działalności gospodarczej nie są ograniczone limitem określonym w przepisach art. 23 ust. 1 pkt 46 ustawy o PIT i art. 16 ust. 1 pkt 51 ustawy o CIT. Nie są bowiem kosztami związanymi z używaniem (eksploatacją) samochodu osobowego. Są to wydatki na uzyskanie tytułu prawnego umożliwiającego używanie samochodu. Dlatego należy kwalifikować je do kosztów uzyskania przychodów na ogólnych zasadach określonych w art. 22 ust. 1 ustawy o PIT i art. 15 ust. 1 ustawy o CIT. Tak uznał Minister Finansów w interpretacji ogólnej z 8 listopada 2013 r.

Kary umowne nie są kosztem podatkowym

Wojewódzki Sąd Administracyjny wydała wyrok w zakresie kar umownych, które są następstwem nienależytego wykonania umów. Zdaniem sądu kary tego rodzaju nie stanowią kosztów podatkowych. Wyrok jest niekorzystny dla podatników.

Uproszczenia w załatwianiu spraw podatkowych

Sejm pracuje nad projektem dotyczącym informatyzacji procedur w urzędach i sądach administracyjnych. Chodzi m.in. o wprowadzeniem obowiązku utworzenia przez urzędy i sądy administracyjne elektronicznej skrzynki podawczej. Dzięki temu sprawy podatkowe będą mogły być załatwiane w formie elektronicznej, a organy podatkowe będą mogły zwrócić się do podatnika o wyrażenie zgody na doręczanie pism w formie dokumentu elektronicznego we wszystkich sprawach podatkowych.

Jak uzyskać interpretację ogólną prawa podatkowego

Z wnioskiem o wydanie interpretacji ogólnej prawa podatkowego zgłosić się może każdy podatnik. Wydana przez Ministra Finansów ogólna interpretacja podatkowa pomocna jest przy rozbieżności stanowisk organów podatkowych, a także w przypadku kontrowersyjnych przepisów podatkowych. Co jeszcze warto wiedzieć o interpretacjach ogólnych?

Wydatki na kolację służbową z kontrahentem stanowią koszty uzyskania przychodów

Wydatki poniesione w restauracji podczas kolacji biznesowej, w czasie której przedsiębiorca prowadzi negocjacje lub prezentuje swoje produkty, nie są wydatkami na reprezentację, która nie stanowi kosztów uzyskania przychodów. Tak wynika z niedawno wydanego orzeczenia Naczelnego Sądu Administracyjnego (wyrok z 11 września 2013 r., sygn. akt I FSK 2019/13).

Jak skutecznie zaskarżyć interpretację podatkową

Jeżeli podatnik uważa wydaną w swojej sprawie interpretację podatkową za błędną, to w ciągu 14 dni może zwrócić się do organu o usunięcia naruszenia prawa. W przypadku gdy urząd skarbowy nie zmieni decyzji w sprawie wydanej przez siebie interpretacji, podatnik ma prawo zaskarżyć ją do sądu.

Wyjazd za granicę a obowiązek podatkowy

Co zrobić przed wyjazdem za granicę, aby uniknąć problemów z fiskusem? Wyjeżdżając na dłużej za granicę, np. do pracy lub na studia, warto zawczasu zabezpieczyć swoje sprawy związane z obowiązkiem podatkowym. Czasami wystarczy ustanowienie pełnomocnika, by po powrocie z wojaży nie wpaść w kłopoty podatkowe.

Kto musi przejść na księgi rachunkowe od 2014 r.

Przekroczenie kwoty 5 059 560 zł przychodów netto w roku 2013 oznacza konieczność przejścia na księgi rachunkowe od 1 stycznia 2014 r.

Ulgi i zwolnienia podatkowe dla nowych firm 2013 / 2014

Zaliczka na PIT do zapłaty raz na kwartał. Zapłata VAT dopiero po otrzymaniu wynagrodzenia od kontrahenta. Nie tylko z takich przywilejów podatkowych mogą korzystać przedsiębiorcy rozpoczynający działalność. Jednak odroczenia płatności, a nawet zwolnienia podatkowe nie zawsze są dla przedsiębiorców opłacalne.

Kontrola podatkowa - prawa i obowiązki podatnika

Zarówno kontrolowanemu podatnikowi, jak i organowi kontrolującemu przysługują w trakcie kontroli podatkowej określone przepisami Ordynacji podatkowej prawa i obowiązki. O ile jednak kontrolowanemu wolno robić wszystko, co nie jest zastrzeżone przepisami prawa, o tyle kontrolujący ma prawo jedynie do działań wyraźnie określonych w tych przepisach. Warto zatem wiedzieć, na co możemy pozwolić sobie, a także kontrolującemu w trakcie kontroli podatkowej.

Jakie dowody można przedstawić w postępowaniu podatkowym

W postępowaniu podatkowym podatnik ma prawo dołączyć do akt urzędowych zaświadczenia, deklaracje oraz faktury. Ma również możliwość wnioskować o przesłuchanie świadków. Jednak to urząd zdecyduje, czy weźmie to pod uwagę.

Wydatki przed założeniem firmy. Czy i kiedy można je rozliczyć w kosztach?

Zakupy dokonane przed założeniem działalności gospodarczej można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów. Muszą one jednak mieć związek z przyszłą działalnością oraz zostać faktycznie poniesione, na co trzeba posiadać dowody – zazwyczaj faktury. Na podobnej zasadzie istnieje niekiedy możliwość odliczenia VAT-u z faktur wystawionych przed rozpoczęciem działalności.

Zapłata za zaprzestanie produkcji jest kosztem podatkowym

Zapłacone przez polską spółkę wynagrodzenie należne spółce zagranicznej za zaprzestanie produkcji wyrobów w Belgii i przeniesienie jej do Polski stanowi dla niej koszty uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o CIT.

Procedura rozpoznawania spraw przez organy podatkowe

Szykują się zmian w Ordynacji podatkowej. Nowe przepisy przewidują nałożenie na organy podatkowe obowiązku wydania postanowienia w sprawie przedłużenia rozpoznania sprawy podatkowej. Spowoduje to, że podatnik będzie miał możliwość zaskarżyć takie rozstrzygnięcie do organu podatkowego wyższego stopnia.

Wydatki towarzyszące nauce w kosztach

Czy przedsiębiorca, rozpoczynający studia, które mają związek z jego działalnością gospodarczą, ma prawo zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów również wydatki towarzyszące nauce, takie jak wydatki na dojazd, zakup potrzebnych materiałów, nocleg czy wyżywienie?

Jednostki budżetowe gmin nie są podatnikami VAT – skutki uchwały NSA

Przedstawiamy komentarz ekspertów PwC do uchwały NSA w kwestii statusu na gruncie VAT gminnych jednostek budżetowych. Jak po tej uchwale powinny zachować się gminy?

Wydatki na organizację WZA w kosztach podatkowych

Wydatki związane z organizacją walnego zgromadzenia akcjonariuszy w postaci kosztów notarialnych (sporządzenie protokołu w formie aktu notarialnego, poświadczenia pełnomocnictw osób biorących udział), kosztów obsługi informatycznej, wynajmu sali, kosztów związanych z obowiązkiem informacyjnym (wydatki na zakup tablic informacyjnych, kosztów ogłoszeń w prasie oraz Monitorze Sądowym i Gospodarczym) jak również wydatki dotyczące usługi transportowej i usługi gastronomicznej podlegają zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o CIT.

Jak rozliczyć wydatki na naprawę powypadkową samochodu

Spółka posiada samochód ciężarowy. W czasie rozwożenia towaru doszło do kolizji z innym pojazdem mechanicznym, w związku z czym niezbędna była naprawa uszkodzonego samochodu. Czy koszty tej naprawy można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów?

Wydatki na uzyskanie uprawnień zawodowych są kosztem

Wydatki na uzyskanie tytułu zawodowego adwokata, poniesione w celu założenia własnej kancelarii, będą stanowiły koszt uzyskania przychodów. Tak orzekł Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku w wyroku z 10 lipca 2013 r. (I SA/Gd 626/13).

Które jednostki gmin nie będą mogły same rozliczać się z VAT

Gminne jednostki budżetowe nie będą mogły rozliczać się samodzielnie w zakresie VAT. To skutek uchwały NSA z 24 czerwca 2013 r. Zmiany nie będą jednak dotyczyć wszystkich jednostek organizacyjnych gminy.

Urządzenie terenów zielonych może pomniejszyć przychód

Jeżeli wydatki na rewitalizację terenów zielonych są częścią wydatków ponoszonych na całą inwestycję, która będzie przynosić przychód, należy je uznać za koszt związany z uzyskaniem przychodu.

Limit przychodów dla małego podatnika w 2014 r.

Mimo zabiegów przedsiębiorców i parlamentarzystów limit przychodów dla małego podatnika w 2014 r. nie ulegnie zmianie. Resort finansów nie godzi się na rozszerzenie statusu małego podatnika. Przedsiębiorcy proponują podniesienie limitu przychodów dla małego podatnika do 2 mln euro (obecnie 1,2 mln euro).

Opłata za gospodarowanie odpadami w kosztach podatkowych

Przedsiębiorcy pytają organy podatkowe, czy opłaty za gospodarowanie odpadami można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu. A jeżeli tak, to jak ten koszt ująć w księdze przychodów i rozchodów.

Zastaw skarbowy 2014 – minimalna wartość rzeczy i praw

Od 1 stycznia 2014 roku organy podatkowe mogą ustanowić zastaw skarbowy na rzeczach ruchomych oraz zbywalnych prawach majątkowych podatnika, jeżeli wartość poszczególnych rzeczy lub praw wynosi w dniu ustanowienia zastawu co najmniej 12.400,- zł. W 2013 r. tą minimalną wartością podstawy zastawu jest kwota 12.300,- zł.

REKLAMA