REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Podatnik, Koszty podatkowe

Rozliczenia przez internet coraz bardziej popularne

Od początku 2013 roku podatnicy przesłali już prawie 9 milionów deklaracji przez internet. Z roku na rok jest to coraz popularniejszy sposób rozliczeń zarówno wsród firm, jak i osób fizycznych.

Koszty reprezentacji - najnowsze orzecznictwo

Ustawy o podatkach dochodowych (zarówno ustawa o PIT, jak i ustawa o CIT), wyłączają z pojęcia kosztów uzyskania przychodów koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych. Z przepisów nie dowiemy się niestety, co należy rozumieć pod pojęciem „reprezentacji”, odpowiedzi szukać więc należy w interpretacjach i orzecznictwie. Niestety aktualne orzecznictwo w tym zakresie może powodować szereg wątpliwości.

Metoda kasowa w VAT - zmiany 2013

Od 1 stycznia 2013 roku zniesiono 90-dniowy termin, po upływie którego mały podatnik, pomimo nieuregulowania należności przez jego kontrahenta, obowiązany był do rozliczenia podatku VAT z tytułu dokonanych dostaw towarów i świadczonych usług.

Kto może odebrać pismo od urzędu skarbowego

Wszelkie wezwania, postanowienia i decyzje urzędu skarbowego doręczane są do podatnika na piśmie drogą pocztową. Ustawodawca za odpowiednie miejsce doręczenia ich wskazuje przede wszystkim mieszkanie podatnika. Mimo, iż bezpośrednim odbiorcą urzędowego pisma od fiskusa jest wskazany w nim podatnik, pod jego nieobecność pismo odebrać może także sąsiad.

REKLAMA

Czy następca prawny może skorzystać z interpretacji indywidualnej wydanej dla podatnika

Następca prawny podatnika może skorzystać z ochrony, wynikającej z indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, wyłącznie wówczas, gdy podatnik, któremu udzielono tej interpretacji, zastosował się do niej przed dniem wstąpienia w prawa tego podatnika (przez połączenie bądź przejęcie). Uzyska przy tym ochronę tylko w takim zakresie i na takich samych warunkach, na jakich przysługiwałaby ona jego poprzednikowi prawnemu.

Jakie będą stawki podatku od węglowodorów

Stawki specjalnego podatku węglowodorowego będą wynosiły 12,5% lub 25%, w zależności od relacji przychodów do wydatków poniesionych od początku działalności wydobywczej - takie rozwiązanie zakłada projekt ustawy o specjalnym podatku węglowodorowym. Nowe przepisy miałyby wejść w życie od 1 stycznia 2015 r.

Na co idą nasze podatki - Ministerstwo Finansów wyjaśnia

Ministerstwa Finansów, pod hasłem "Z naszych podatków – dla nas", rozpoczęło kampanię informacyjno-edukacyjną na temat wykorzystywania dochodów podatkowych przez państwo.

Jakich zmian w podatkach oczekują przedsiębiorcy

Prosty i efektywny kredyt podatkowy w podatku dochodowym, uproszczona ewidencja podatkowa dla mikrospółek, zmniejszenie obciążeń podatkowych oraz zmiany w obszarze edukacji i informacji - to tylko niektóre z propozycji wypracowanych przez Radę Podatkową PKPP Lewiatan dla małych i średnich przedsiębiorstw. Wszystkie rekomendacje znalazły się w specjalnie przygotowanym wydawnictwie „Model podatkowy dla MSP".

REKLAMA

Zaliczki uproszczone w PIT - tylko do 20 lutego można zaciągnąć kredyt w urzędzie skarbowym

Możliwość stosowania zaliczek uproszczonych na PIT pozwala na wcześniejsze określenie wyskokości miesięcznego obciążenia firmy z tytułu podatku dochodowego. W ten sposób można płacić niższe zaliczki na PIT. Rozwiązanie to jest korzystne dla podanitków, którzy z każdym rokiem mają wyższe dochody. Natomiast nie opłaca się mieć stałych (uproszczonych) zaliczek tym firmom, które spodziewają się niższych wpływów i dochodów, a zwłaszcza strat.

Korekta kosztów podatkowych - nowe zasady w 2013 r.

Jedną z istotnych zmian w ustawach o podatkach dochodowych jest rozwiązanie polegające na obowiązku dokonywania korekty kosztów uzyskania przychodów w przypadku nieuregulowania kwoty wynikającej z faktury lub innego dokumentu w ciągu 30 dni od daty upływu terminu płatności ustalonego przez strony, a gdy termin płatności jest dłuższy niż 60 dni – w przypadku nieuregulowania jej w ciągu 90 dni od dnia zaliczenia kwoty wynikającej z faktury lub innego dokumentu do kosztów uzyskania przychodów.

Zapraszamy na konferencję "Rachunkowość i Podatki 2013"

Zapraszamy głównych księgowych, dyrektorów finansowych, właścicieli firm, dyrektorów zarządzających, biura rachunkowe na konferencję "Rachunkowość i Podatki 2013".

50% koszty uzyskania przychodów dla twórców – zmiany w PIT od 2013 r.

Z dniem 1 stycznia 2013 r. weszły w życie zmiany wprowadzone ustawą z 24 października 2012 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 1278). Dotyczą one preferencji podatkowych, w tym m.in. uprawnienia do korzystania z 50% kosztów uzyskania przychodów przez twórców.

Wzory deklaracji na podatek tonażowy

Minister Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej określił wzory deklaracji na podatek tonażowy.

Coraz więcej wniosków o odroczenie podatków

Podatnicy składają coraz więcej wniosków o odroczenie terminu spłaty podatków. Blisko 667 milionów złotych wynosi kwota zobowiązań podatkowych, które urzędy skarbowe rozłożyły w ubiegłym roku podatnikom na raty.

Niższe odsetki od zaległości podatkowych od 7 lutego 2013 r.

Rada Polityki Pieniężnej postanowiła obniżyć stopy procentowe o 0,25 pkt proc. W związku z tym od 7 lutego 2013 r. stopa kredytu lombardowego wynosi 5,25 proc. To oznacza, że stopa procentowa odsetek od zaległości podatkowych maleje do 12,5 proc. Dotychczas wynosiła 13 proc.

Przechowywanie paragonów (rolek kasowych) w 2013 r.

W 2013 r. należy przechowywać rolki z kas fiskalnych z papierowymi kopiami paragonów fiskalnych za 2011 i 2012 rok. Za wcześniejsze lata rolki mogą zostać trwale zniszczone. Rolki dotyczące sprzedaży wykonanej w 2013 r. należy przechowywać do czasu przedawnienia zobowiązania podatkowego z tego tytułu (czyli przez pięć lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku).

Poczęstunek dla kontrahenta – koszt podatkowy, czy reprezentacja?

Organy podatkowe z reguły nie pozwalają podatnikom zaliczać do kosztów uzyskania przychodów wydatków na poczęstunek (posiłki) dla kontrahentów podczas spotkań biznesowych. W najbliższych miesiącach spodziewana jest uchwała NSA w tym zakresie.

Darowizna składnika majątku wykorzystywanego krócej niż rok

Podatnik, który przekazał w drodze darowizny rzeczowy składnik majątku firmy, powinien dokonać korekty kosztów jego nabycia cofając się do miesiąca zaksięgowania kosztu. Nie istnieje możliwość proporcjonalnego rozliczenia kosztu. Nie można też rozliczyć wydatku na nabycie takiego składnika poprzez odpisy amortyzacyjne, jeżeli nie spełnia on definicji środka trwałego z uwagi na przewidywany okres użytkowania krótszy niż rok.

Skomplikowany system podatkowy ciąży polskim przedsiębiorcom

Dużym utrudnieniem w prowadzeniu działalności gospodarczej w Polsce jest w dalszym ciągu wysoki stopień skomplikowania systemu podatkowego – taki m.in. wniosek płynie z raportu ZPP.

Jak księgowi oceniają polski system podatkowy

Z badania przeprowadzonego wśród m.in. kadry zarządzającej, głównych księgowych oraz szefów sprawozdawczości finansowej wynika, że polski system podatkowy jest daleki od ideału.

Kiedy przekształcenie spółki nie jest opodatkowane PCC?

Jeżeli wynikiem przekształcenia spółki nie będzie zwiększenie majątku spółki osobowej (komandytowo-akcyjnej, komandytowej), to czynność ta nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Pracodawca ma koszty podatkowe w miesiącu wypłaty wynagrodzeń

Pracodawcom zdarzają się mniejsze lub większe opóźnienia w wypłacaniu wynagrodzeń swoim pracownikom. Firmy muszą pamiętać, że koszty uzyskania przychodu z tytułu świadczeń pracowniczych mogą uwzględnić nie wcześniej, niż w miesiącu faktycznej wypłaty tych świadczeń (wynagrodzeń).

Jak rozliczyć koszty ubezpieczenia

Działalność gospodarcza często wiąże się z koniecznością wykupienia ubezpieczenia - majątkowego, OC samochodu czy sprzętu elektronicznego. Jak rozliczać koszty związane z ubezpieczeniem?

Nazwa nabywcy oraz sprzedawcy na fakturze od 2013 roku

Od 1 stycznia 2013 r. na fakturach sprzedaży sprzedawca ma obowiązek podawać nazwę (swoją oraz kontrahenta), którą posługuje się (sprzedawca oraz kontrahent) oficjalnie w różnego typu drukach rejestracyjnych (KRS, NIP-1/NIP-2). Jednocześnie dopuszczalne jest stosowanie oznaczenia sp. z o.o./S.A. (oraz pozostałych oznaczeń związanych z np. spółką jawną, partnerską itp.).

Skarga na interpretację podatkową

Podatnicy chętnie występują o wydanie indywidualnych interpretacji podatkowych. Oczywiście często indywidualne interpretacje Ministra Finansów nie są korzystne dla wnioskodawców. Warto wiedzieć, że taką interpretację można zaskarżyć do wojewódzkiego sądu administracyjnego.

Wydatki na remont drogi publicznej to koszt dla podatnika CIT

Wydatki poniesione przez spółkę na remont drogi publicznej (dojazd do siedziby spółki) stanowią pośrednie koszty uzyskania przychodu, potrącalne w dacie ich poniesienia. Nie jest bowiem możliwe powiązanie ich z konkretnym przychodem ale służą one zachowaniu i zabezpieczeniu źródła przychodów.

Bez AC nie wrzucisz w koszty naprawy samochodu

Koszty naprawy uszkodzonego w wypadku drogowym samochodu mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodów. Dotyczy to jednak wyłącznie sytuacji, gdy przedsiębiorca ma wykupioną dobrowolną polisę ubezpieczeniową autocasco (AC).

OC przedsiębiorcy kosztem uzyskania przychodu

Zakup polisy ubezpieczenia OC przez przedsiębiorcę na wypadek szkód wyrządzonych w związku z prowadzoną przez niego działalnością są kwalifikowane jako koszty podatkowe. Nie dotyczy to jednak ubezpieczenia OC zakupionego dla członków zarządu spółki.

Remont i ulepszenie w kosztach uzyskania przychodu

Zarówno remont, jak i ulepszenie środka trwałego można, co do zasady, zaliczyć do kosztów podatkowych. Koszty remontu środka trwałego zaliczane są do kosztów uzyskania przychodów w całości w chwili ich poniesienia. Natomiast wydatki na ulepszenie środka trwałego zwiększają jego wartość i dlatego trzeba je rozliczać w czasie poprzez odpisy amortyzacyjne.

Grudniowe koszty zmniejszają PIT i VAT

Chcesz mieć niższy podatek za ostatni okres rozliczeniowy (dotyczy to PIT i VAT) - zrób zakupy firmowe jeszcze w grudniu. Kupując np. biurko, fotel, komputer, czy regał o wartości do 3 500 zł, można obniżyć PIT za 2012 rok. Dla obniżenia VAT-u nie ma znaczenia wartość dokonywanych zakupów. Konieczne jest natomiast uzyskanie faktury jeszcze w tym miesiącu.

Koszty 2013 / 2014 - brak zapłaty to korekta kosztów w PIT i CIT

Podatnicy PIT i CIT od 1 stycznia 2013 roku będą musieli korygować koszty uzyskania przychodu, jeżeli nie uiszczą kwoty wynikającej z faktury lub innego dokumentu w ciągu 30 dni od daty upływu terminu płatności ustalonego przez strony. W przypadku gdy termin płatności jest dłuższy niż 60 dni – korekta kosztów jest konieczna w przypadku nieuregulowania należności w ciągu 90 dni od dnia zaliczenia kwoty wynikającej z faktury lub innego dokumentu do kosztów uzyskania przychodów (kosztów podatkowych).

Zapłać albo pomniejsz koszty, czyli zmiany w podatku dochodowym 2013

Z początkiem 2013 r. wchodzą zmiany w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, wprowadzane jako część tzw. III ustawy deregulacyjnej. Najważniejsza zmiana, to konieczność pomniejszania kosztów uzyskania przychodów przez przedsiębiorców, którzy zalegają z płatnościami za zakup towarów i usług. W jaki sposób funkcjonuje ten mechanizm?

Wigilia firmowa może być rozliczona w kosztach podatkowych

Wigilia firmowa może być rozliczona w kosztach podatkowych, tylko wtedy gdy jej celem jest integracja zespołu i zwiększenie motywacji pracowników. Niestety możliwości zaliczenia w koszty podatkowe spotkań wigilijnych z kontrahentami są bardzo ograniczone – ostrzega Tax Care.

Kartki z życzeniami i drobne upominki świąteczne są kosztem uzyskania przychodu

Przekazywane kontrahentom kartki świąteczne, czy drobne upominki z logo firmy można rozliczyć w kosztach podatkowych. Takiej możliwości nie ma już w przypadku droższych prezentów. Dodatkowo w takiej sytuacji trzeba pamiętać o rozliczeniu podatków, zarówno PIT-u jak i VAT-u.

Nowa hala produkcyjna w miejscu starej (niezamortyzowanej) – skutki podatkowe

Firma X zamierza w miejscu starej hali produkcyjnej postawić nową halę. Większa część starej hali zostanie wyburzona. Jednocześnie stara hala nie została jeszcze w pełni zamortyzowana. Powstaje pytanie, czy wartość nie w pełni umorzonej hali produkcyjnej zwiększa wartość początkową wybudowanej w jej miejscu nowej hali?

Czy skapitalizowane odsetki od kredytu są kosztami uzyskania przychodów?

W każdym biznesie przychodzi pora na rozważenie celowości zaciągnięcia kredytu, czy wzięcia pożyczki. Pożyczone środki są czasem niezbędne dla rozwoju firmy, inwestycji, czy spłaty zobowiązań. W praktyce pojawia się pytanie, które elementy kredytu czy pożyczki przedsiębiorca może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów?

Wystawianie faktur przez przedsiębiorcę, czy zawsze jest to konieczne?

Wystawianie faktur przez przedsiębiorcę, który jest czynnym podatnikiem jest pewnego rodzaju udokumentowaniem jego pracy jako podatnika VAT. Jednak jest to czynność obowiązkowa jedynie, wtedy, gdy dotyczy czynności dokonywanych dla innych przedsiębiorców.

Prowizja za uruchomienie kredytu (opłata aranżacyjna) – kiedy może być kosztem podatkowym

Prowizja za uruchomienie kredytu (opłata aranżacyjna) stanowi pośredni koszt podatkowy i może zostać zaliczona do kosztów uzyskania przychodu jednorazowo w roku ujęcia jej w księgach rachunkowych.

Wydatki na alkohol nie są kosztem uzyskania przychodu

Wydatki na napoje alkoholowe, także te podawane przy okazji różnego rodzaju szkoleń i konferencji, nawet jeżeli uznawane są za zwyczajowo przyjęte i zostaną dostosowane do charakteru spotkania, nie stanowią kosztów uzyskania przychodów. Bez względu na taką ocenę pozostaje również ilość i rodzaj podawanego alkoholu. Wydatki na alkohol nie mają związku z celami określonymi w art. 15 ust. 1 ustawy o CIT.

Różnice kursowe od własnych środków pieniężnych a ustalenie podstawy amortyzacji

Pytania podatników budzi kwestia, czy trzeba uwzględniać w wartości początkowej środków trwałych zrealizowane różnice kursowe od tzw. własnych środków pieniężnych, które powstają w związku z zapłatą za faktury inwestycyjne przed momentem oddania inwestycji do używania?

Wydatki na zakup przedmiotów z logo podatnika – czy są kosztami podatkowymi

Zdaniem organów podatkowych masowe rozdawanie przedmiotów oznakowanych logo podatnika to reklama. Wydatki na reklamę można zaliczyć do kosztów podatkowych. Masowe rozdawanie ma miejsce wtedy, gdy każdy zainteresowany podmiot ma możliwość otrzymania takich przedmiotów, podczas powszechnie stosowanych form promocji (np. degustacje, imprezy sponsorowane, targi). Rozdawanie gadżetów z logo ograniczonej grupie podmiotów, zwłaszcza partnerom handlowym – to reprezentacja. Wydatki na reprezentację nie są kosztem uzyskania przychodu.

Stawka 0% VAT dla WDT – warunki zastosowania

Aby wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów była opodatkowana stawką 0% VAT trzeba spełnić pewne warunki. Kontrahenci muszą mieć numery identyfikacyjne do transakcji wewnatrzwspólnotowych i muszą je wskazać na fakturze potwierdzającej dokonanie sprzedaży. Ponadto podatnik musi (przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej) dysponować dowodami dostarczenia towarów do nabywcy na terytorium innego państwa członkowskiego UE.

Wydatki na eksploatację samochodów demonstracyjnych są kosztem podatkowym bez kilometrówki

Nie trzeba prowadzić ewidencji przebiegu samochodów demonstracyjnych, by móc zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu wydatków eksploatacyjnych. Wydatki związane z ubezpieczeniem samochodów osobowych zaliczane są do kosztów podatkowych w ramach limitu.

Korekta faktury VAT bez wpływu na rozliczenie akcyzy od samochodów

Otrzymanie faktur korygujących sprzedaż samochodów osobowych pozostaje bez wpływu na sposób obniżenia kwoty należnej akcyzy o kwotę akcyzy zapłaconą przy nabyciu samochodów osobowych przed pierwszą rejestracją. Dlatego dealer nie jest zobowiązany do rozliczenia podatku akcyzowego wynikającego z faktur korygujących.

Nie płacisz dostawcom – nie masz kosztów i nie odliczasz VAT

Od 2013 roku podatników, którzy nie regulują w terminie swoich zobowiązań dotkną poważne sankcje podatkowe. Jeżeli zaliczą do kosztów podatkowych zobowiązanie i nie zapłacą faktury w ciągu 30 dni od terminu płatności – będą musieli korygować koszty. Tak samo muszą postąpić z VAT naliczonym wynikającym z niezapłaconej faktury. Mali podatnicy nie będą płacili VAT dopóki nie otrzymają zapłaty od kontrahenta - znika 90. dniowy okres, po którym trzeba płacić VAT mimo braku otrzymania należności.

Koszt podatkowy organizatora balu sylwestrowego – rozliczany w grudniu, czy w styczniu?

Organizator balu sylwestrowego oferuje usługę, która rozpoczyna się w grudniu, a kończy w styczniu następnego roku. Zdaniem ekspertów taki bal stanowi jedną usługę, która jest wykonana dopiero w momencie zakończenia balu, tj. w styczniu. Zatem koszty bezpośrednie uzyskania tego przychodu podatnik powinien uwzględnić w tym okresie, w którym osiągnięte zostały odpowiadające im przychody, tj. w styczniu.

Czynsz za wynajem samochodu jest kosztem uzyskania przychodu

Wydatki na wynajęcie samochodów osobowych od firm rent a car, z kierowcą lub bez kierowcy są kosztem uzyskania przychodu. W przypadku czynszu najmu samochodu nie obowiązuje limit wynikający z kilometrówki, nie ma więc konieczności prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu. Tak uważają sądy administracyjne z Naczelnym Sądem Administracyjnym na czele. Niestety Minister Finansów ma inne zdanie.

Odpowiedzialność solidarna współwłaścicieli ciężarówki

Podatek od środków transportowych jest podatkiem lokalnym sprawiającym trudności tym, którzy mają go płacić. Opodatkowaniu tym podatkiem podlegają przede wszystkim właściciele samochodów o dopuszczonej masie całkowitej powyżej 3,5 tony. Jeżeli samochód posiada więcej niż jednego właściciela, podatnikami stają się wszyscy właściciele, odpowiadający solidarnie. Uregulowanie przez jednego z właścicieli zobowiązań wobec fiskusa powoduje wygaśnięcie wobec pozostałych.

Kalendarz dla klientów opatrzony logo firmy a VAT

Dowolnej wartości kalendarze opatrzone logo firmy można przekazywać w ramach reklamy, nie naliczając VAT do końca bieżącego roku. Jednak ulegnie to zmianie jeżeli zostanie przyjęta nowelizacja ustawy VAT. Wówczas nie będzie wystarczało, aby materiał spełniał definicję drukowanego materiału reklamowego lub informacyjnego. Aby nie płacić podatku, przedsiębiorcy będą mogli skorzystać jedynie ze zwolnienia dla prezentów małej wartości, przy czym będą musieli zwracać uwagę na ich wartość, która nie będzie mogła przekraczać 10zł.

Podatek od przychodów z reklam na blogu - ryczałtowa stawka 8,5%

Jeżeli mamy reklamy na swoim blogu niezwiązanym z działalnością gospodarczą, to przychody z tych reklam można opodatkować ryczałtem ewidencjonowanym wg stawki 8,5%.

REKLAMA