REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Prawo pracy, Nowości prawne 2018

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Pozapłacowe świadczenia pracownicze związane z bezpieczeństwem i higieną pracy

Oprócz ujętych w umowie stosunku pracy zasiłków z ubezpieczenia społecznego czy wynagrodzenia, pracownikom przysługują również pozapłacowe świadczenia, które obejmują m.in. należności wynikające z użytkowania pojazdu niebędącego własnością pracownika, należności z tytułu delegacji pracowniczych, czy te związane z bezpieczeństwem i higieną pracy.

Umowa o pracę z członkiem zarządu

Przed zawarciem umowy o pracę z członkiem zarządu spółki należy dokonać dokładnej analizy zakresu obowiązków członka zarządu. Może okazać się bowiem, że w przypadku nawiązania stosunku prawnego na podstawie takiej umowy, nie będzie on mógł być uznany za stosunek pracy.

Czy pracownik musi wyrazić zgodę na przetwarzanie danych osobowych?

Kwestia czy pracownik musi wyrazić zgodę na przetwarzanie swoich danych osobowych przez pracodawcę stała się kanwą rozstrzygnięcia jednego z sądów pracy. Pracownik odmówił podpisania kilku oświadczeń związanych z ochroną danych osobowych, a pracodawca z tego powodu rozwiązał z nim umowę o pracę bez wypowiedzenia.

Wydawanie informacji do świadectwa pracy od 2019 r.

Od początku 2019 r. obowiązują nowe zasady przechowywania dokumentacji pracowniczej. Okres przechowywania dokumentacji znacznie się skróci. W związku z tymi zmianami, powstał nowy obowiązek – pracodawca wraz ze świadectwem pracy, musi przekazać pracownikowi dodatkowe informacje. Jednak należy pamiętać, że informacje do świadectwa pracy nie wydaje się każdemu pracownikowi, z którym zakończono współpracę.

Czy wynagrodzenia w Polsce będą jawne?

W ofercie pracy pracodawca będzie musiał zamieścić dokładną kwotę brutto zasadniczego wynagrodzenia (wynagrodzenia podstawowego) lub widełki płacy na danym stanowisku. Takie rozwiązanie zakłada projekt ustawy, który trafił do Sejmu.

Dokumentacja ZUS od 2019 r. - e-akta i obowiązki pracodawcy

Nowe zasady prowadzenia akt pracowniczych na potrzeby ZUS zaczną obowiązywać już na początku 2019 r. Skróceniu ulegnie obowiązkowy czas ich przechowywania. Pracodawcy chcący prowadzić dokumentację za pomocą e-akt będą zobowiązani co miesiąc dostarczać do ZUS nowy zakres danych, uwzględniając przy tym zasady ochrony danych osobowych.

e-ZLA obowiązkowe od 1 grudnia - papierowe zwolnienia tylko wyjątkowo

Od 1 grudnia 2018 r. zasadą i obowiązkiem lekarzy jest wystawianie elektronicznych zwolnień lekarskich (e-ZLA). ZUS informuje, że jedynie wyjątkowo (w szczególności w sytuacji braku dostępu do komputera czy internetu) lekarz może wystawić papierowe zwolnienie na wydruku z systemu. Jednak w terminie trzech dni roboczych musi to papierowe zwolnienie wprowadzić do elektronicznego systemu i przekazać wszystkie niezbędne dane do ZUS.

Zmiana ustawy o KAS - problem z ponowną korektą deklaracji po kontroli celno‑skarbowej

Najnowsza nowelizacja (z 9 listopada 2018 r.) ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw wprowadza zdaniem ekspertów podatkowych ważne i raczej niekorzystne dla podatników zmiany. Ważniejsze zmiany to m.in. ograniczenie możliwości złożenia ponownej korekty deklaracji podatkowej po kontroli celno‑skarbowej, poszerzenie kręgu podmiotów mogących podlegać kontroli krzyżowej, zwiększenie dostępu fiskusa do informacji o kontach bankowych.

Elektroniczne akta osobowe pracowników od 2019 roku

Od 1 stycznia 2019 roku będzie obowiązywać ustawa z 10 stycznia 2018 r. o zmianie niektórych ustaw w związku ze skróceniem okresu przechowywania akt pracowniczych oraz ich elektronizacją. Ustawa ta wprowadza m.in. możliwość prowadzenia akt osobowych pracowników wyłącznie w formie elektronicznej (tzw. e-teczki, e-akta).

Czas pracy kierowców - dwie pory nocne

Nowe przepisy ustawy o transporcie drogowym w szczególności te, które określają kary za przekroczenia czasu pracy w porze nocnej budzą wątpliwości, przedsiębiorców i kierowców. Okazuje się, że także Wojewódzkie Inspekcje Transportu Drogowego mają różne interpretacje tych przepisów.

Wpis do rejestru przechowawców akt pracowniczych tylko do końca 2018 roku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina pracodawcom, że zostały tylko dwa miesiące na uzyskanie wpisu do rejestru przechowawców akt osobowych i płacowych. Od 1 stycznia za przechowywanie dokumentów pracowniczych bez wymaganych uprawnień może grozić kara nawet do 100 tys. zł.

12 listopada 2018 r. dniem wolnym także w handlu

Główny Inspektor Pracy Wiesław Łyszczek poinformował, że 12 listopada 2018 r. będzie także dniem wolnym dla pracowników handlu. Do tego bowiem święta będzie odnosić się ustawa o ograniczeniu handlu w niedzielę ze wszystkimi jej konsekwencjami.

12 listopada wolny od pracy – konsekwencje dla pracodawców i pracowników

12 listopada 2018 r. dniem wolnym od pracy. Ustanowienie przez ustawodawcę dodatkowego dnia wolnego od pracy powoduje konsekwencje dla pracodawców i pracowników. Przyjrzyjmy się jakie skutki niesie ze sobą ustawa w zaproponowanym kształcie.

Zatrudnianie cudzoziemców – umowa, składki i zaliczki na podatek

Przedsiębiorca, który chce zatrudnić cudzoziemca musi zawrzeć z nim pisemną umowę o pracę i przetłumaczyć ją na język zrozumiały dla pracownika. Nowego pracownika należy również zgłosić do ZUS-u, opłacać za niego składki i zaliczki na podatek dochodowy, jak również prowadzić dokumentację pracowniczą.

12 listopada wolny od pracy - co z ekwiwalentem i harmonogramem pracy?

12 listopada 2018 r. jest dniem wolnym od pracy. Tak zdecydował Sejm podczas posiedzenia w dniu 23 października. Dodatkowy dzień wolny, jak podkreśla Grant Thornton, powoduje, że zmianie ulega współczynnik do wypłaty ekwiwalentu za urlop oraz zatwierdzony harmonogram czasu pracy.

Jakie składniki wynagrodzenia stanowią podstawę wymiaru zasiłku chorobowego

Z pojęciem zasiłku chorobowego wiąże się przede wszystkim pytanie, jakie składniki wynagrodzenia wchodzą do podstawy wymiaru zasiłku chorobowego? Odpowiedź na to pytanie nie jest prosta, ponieważ ZUS stosuje różne modele wykładni. Powstaje również pytanie dotyczące tego, komu (nie) przysługuje zasiłek chorobowy, jaka jest jego wysokość i na podstawie jakiego dokumentu wypłacany jest wspomniany zasiłek?

Dostosowanie monitoringu do wymogów RODO

Każdy przedsiębiorca musi pamiętać o stosowaniu monitoringu w swoim zakładzie pracy zgodnie z przepisami Kodeksu pracy. Dodatkowo, należy przeprowadzić inwentaryzację kamer oraz analizę ich ustawienia pod kątem zgodności z celami stosowania monitoringu, a także zasadami wynikającymi z przepisów RODO.

Jak funkcjonuje system SENT i aplikacja SENT GEO

Funkcjonowanie SENT (czyli systemu rejestracji i monitorowania przewozu towarów wrażliwych) jest stale sprawdzane przez Krajową Administrację Skarbową. Ostatni audyt KAS wykazał, że na 4 miliony zgłoszeń dokonano 500 tysięcy kontroli, z czego w około 6 tysiącach przypadków stwierdzono uchybienia. SENT jest stale rozwijany (aktualnie działa w oparciu o jedną ustawę i jej dwie nowelizacje oraz aż osiem rozporządzeń, a kolejne już w przygotowaniu). Od 1 października 2018 r. weszły w życie nowe przepisy. Eksperci OCRK sprawdzili listę najważniejszych naruszeń oraz jak działa rządowa aplikacja SENT GEO.

Rolnik w spółdzielni nie zapłaci podatku od nieruchomości

Mniejsze obciążenia podatkowe dla rolników tworzących spółdzielnie zakłada m. in. uchwalona w czwartek przez Sejm ustawa o spółdzielniach rolników. W czasach globalizacji i dominacji pośredników konsolidacja pozwoli rolnikom na konkurowanie - przekonuje resort rolnictwa.

e-Sprawozdania Finansowe

e-Sprawozdania Finansowe to sprawozdania finansowe sporządzone w strukturze logicznej oraz formacie udostępnionym w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw finansów publicznych, zgodnie z art. 45 ust. 1g ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości, obowiązującym od 1 października 2018 r.

„Dobra wiara” i „należyta staranność” w VAT w świetle nowej ustawy dotyczącej przeciwdziałania praniu pieniędzy

Data 13 lipca 2018 r., czyli dzień wejścia w życie nowej ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu przeszedł dla większości podatników VAT w sposób niezauważony, mimo że jest to chyba najważniejsza data w najnowszej historii tego podatku.

Sporządzanie i składanie sprawozdań finansowych - zmiany od 1 października 2018 r.

Na początku października 2018 r. wchodzą w życie kolejne przepisy ustawy z dnia 26 stycznia 2018 r. o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym oraz niektórych innych ustaw, która w ostatnim czasie znacząco zmodyfikowała procedurę składania rocznych sprawozdań finansowych. Kierunek zmian w zakresie sporządzania i składania rocznych sprawozdań finansowych, jak podkreśla ekspert Grant Thornton, jest niewątpliwie dobry i wpłynie pozytywnie na bezpieczeństwo obrotu gospodarczego oraz usprawni pracę sądów rejestrowych.

Monitoring przewozu towarów (system SENT) – zmiany od 1 października 2018 r.

Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa przygotowały zestawienie najważniejszych zmian w systemie monitorowania przewozu towarów (SENT), które weszły w życie 14 czerwca 2018 r. i kolejnych zmian, które wchodzą w życie od 1 października 2018 r. Prezentujemy poniżej te informacje.

Ochrona tajemnicy przedsiębiorstwa - zmiany od 4 września 2018 r.

W dniu 4 września 2018 r. wchodzi w życie ustawa o zmianie ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji oraz niektórych innych ustaw, opublikowana w Dzienniku Ustaw (poz. 1637) w dniu 27 sierpnia 2018 r. Omawianą nowelizacją, ustawodawca dokonuje wdrożenia dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/943 z dnia 8 czerwca 2016 r. w sprawie ochrony niejawnego know-how i niejawnych informacji handlowych (tajemnic przedsiębiorstwa) przed ich bez prawnym pozyskaniem, wykorzystaniem i ujawnieniem. Na etapie projektowania omawianej ustawy, wskazywano iż celem nowelizacji jest wzmocnienie przepisów dotyczących ochrony tajemnicy przedsiębiorstwa. W praktyce nowelizacja może jednak doprowadzić do znacznego jej osłabienia.

Obowiązek ustanowienia IOD (Inspektora Ochrony Danych)

Czy w związku z wejściem w życie przepisów RODO masz obowiązek powołać Inspektora Ochrony Danych w swojej firmie? Wyjaśnia Wojciech Ostrowski, radca prawny w Kancelarii Rachelski i Wspólnicy.

Zmiany w split payment i zasadach blokady rachunku podmiotu kwalifikowanego

25 lipca 2018 r. Prezydent RP podpisał ustawę z 5 lipca 2018 r. o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw. Zasadniczym celem tej ustawy jest modyfikacja przepisów dotyczących blokady rachunku podmiotu kwalifikowanego oraz mechanizmu podzielonej płatności (split payment).

e-Akta w ZUS

Od 2019 będą obowiązywać przepisy pozwalające pracodawcom na prowadzenie i archiwizowanie akt pracowniczych w formie elektronicznej. Elektronizacja akt pracowniczych będzie też skutkowała gromadzeniem przez ZUS większej liczby informacji związanych z zatrudnieniem. W tym celu Zakład Ubezpieczeń Społecznych ogłosił przetarg na modyfikację Kompleksowego Systemu Informatycznego, która umożliwi sprawne przeprowadzenie całego projektu e-Akta. W przetargu zwyciężyła firma Asseco, z którą 19 lipca 2018 r. ZUS podpisał umowę na modyfikację KSI.

Wdrożenie RODO - problemy prawne i informatyczne

Od wejścia w życie RODO minął już ponad miesiąc, ale temat wdrożenia odpowiednich procedur wciąż jest jednym z najpopularniejszych w przedsiębiorstwach. Nadal brakuje jednoznacznych odpowiedzi na wiele pytań, a część rozwiązań jest dopiero wypracowywana m.in. przez powołaną przy Ministerstwie Cyfryzacji Grupę Roboczą ds. RODO. Większość zainteresowanych tematyką skupia się jednak na rozwiązaniach prawnych – przygotowaniu odpowiednich formułek i zgód dla klientów. Tymczasem większość danych przetwarzana jest dziś głównie w systemach informatycznych i to od nich powinniśmy zacząć przygotowanie do wdrożenia RODO w każdej firmie.

Zgłaszanie naruszeń przepisów z zakresu przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu

Na podstawie art. 80 ustawy z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu, Generalny Inspektor Informacji Finansowej przyjmuje zgłoszenia rzeczywistych lub potencjalnych naruszeń przepisów z zakresu przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu od pracowników, byłych pracowników instytucji obowiązanych lub innych osób, które wykonują lub wykonywały czynności na rzecz instytucji obowiązanych na innej podstawie niż stosunek pracy. Przekazanie zgłoszenia nie narusza obowiązku zachowania tajemnicy zawodowej.

Dwutygodniowy urlop pracownika a zatrudnienie w trakcie roku

Jednym z przywilejów osób zatrudnionych na umowę o pracę jest urlop wypoczynkowy zagwarantowany przez Kodeks pracy oraz Konstytucję RP. Powinien być to czas przeznaczony na regenerację sił pracownika, dzięki której będzie mógł efektywnie wykonywać swoją pracę. Jak zatem wygląda udzielenie dwutygodniowego urlopu pracownikowi, który rozpocznie pracę w trakcie roku?

Nowe zasady stosowania szczególnych środków ograniczających - komunikat GIIF

Generalny Inspektor Informacji Finansowej poinfomował, że od 13 lipca, w związku z wejściem w życie przepisów ustawy z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu, obowiązują nowe zasady stosowania szczególnych środków ograniczających. Przepisy rozdziału 10 ustawy zmieniają, uzupełniają i doprecyzowują dotychczasowe uregulowania w tej kwestii.

Transakcje ponadprogowe - komunikat Generalnego Inspektora Informacji Finansowej

13 lipca 2018 r. wchodzi w życie ustawa z 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu. Z tej okazji Generalny Inspektor Informacji Finansowej wystosował komunikat dotyczący okresów przejściowych w procesie dostarczania informacji do GIIF o tzw. „transakcjach ponadprogowych. Prezentujemy w całości ten komunikat.

Zmiany (upraszczające) w VAT 2018 - projekt na jesieni

Jesienią 2018 r. powinien być gotowy projekt ws. uproszczeń w VAT - informuje PAP zastępca Dyrektora Departamentu Podatku od Towarów i Usług w Ministerstwie Finansów Zbigniew Makowski. Resort finansów liczy na podpowiedzi podatników dotyczące kierunku zmian.

Kiedy pracodawca może stosować monitoring pracowników - zmiany w Kodeksie pracy 2018

Wejście w życie RODO pociągnęło za sobą zmiany w obszarze ochrony danych osobowych także w innych ustawach. I tak do Kodeksu pracy wprowadzono nowe przepisy w zakresie monitoringu pracowników, które, podobnie jako RODO, obowiązują od 25 maja 2018 r.

Podzielona płatność - wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

W mechanizmie podzielonej płatności (MPP, ang. split payment), który zacznie obowiązywać 1 lipca 2018 r., płatność za nabyty towar lub usługę odbywa się tak, że wartość sprzedaży netto wpłacasz jako nabywca na rachunek rozliczeniowy dostawcy lub rozliczasz w inny sposób. Natomiast pozostałą zapłatę, która odpowiada kwocie VAT, wpłacasz na specjalny rachunek bankowy dostawcy – rachunek VAT. Środki na rachunku VAT wykorzystujesz do zapłaty VAT w rozliczeniach z kontrahentami i urzędem skarbowym. Mechanizm stosujesz wyłącznie do transakcji dokonywanych przelewem w złotych polskich na rzecz innych podatników VAT.

Zmiany w Komitecie Standardów Rachunkowości

Minister Finansów przygotował projekt rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie w sprawie zakresu działania i sposobu organizacji Komitetu Standardów Rachunkowości. Najważniejsze zmiany to zmniejszenie liczby członków Komitetu (z 18 do 16), zwiększenie liczby przedstawicieli ministra finansów (z 5 do 7) oraz zmniejszenie liczby przedstawicieli Stowarzyszenia Księgowych w Polsce (z 5 do 3) oraz Polskiej Izby Biegłych Rewidentów (z 5 do 3). Kadencja Komitetu trwać ma 3 lata (obecnie 2 lata). Nowe rozporządzenie ma wejść w życie jeszcze w 2018 r. z 14-dniowym vacatio legis.

Sankcje za naruszenie obowiązków z ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu

13 lipca 2018 r. wchodzi w życie nowa ustawa o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu. Ustawa wprowadza odmienne niż dotychczas zasady nakładania kar za naruszenia przepisów o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy. W artykule przedstawiamy jakie wprowadzono rodzaje kar, jaki jest maksymalny limit kar pieniężnych i sankcji karnych oraz jakie naruszenia przepisów są zagrożone karami.

Nowelizacja ustawy o SENT weszła w życie

14 czerwca 2018 r. weszła w życie nowelizacja ustawy o systemie monitorowania drogowego przewozu towarów (tzw. SENT). Jej głównymi celami jest ochrona zdrowia obywateli i walka z szarą strefą - powiedział PAP wiceminister finansów, zastępca szefa Krajowej Administracji Skarbowej Piotr Walczak. Wskutek tej nowelizacji system SENT obejmie także przewóz towarów koleją. Poszerzony został katalog towarów, które podlegają systemowi monitorowania przewozu towarów - oprócz paliw, oleju roślinnego, suszu tytoniowego oraz alkoholu skażonego na liście znajdą się również produkty lecznicze.

Duże zmiany w podatkach - najbliższe plany Ministerstwa Finansów

W Ministerstwie Finansów trwają prace nad zmianami we wszystkich niemal istotnych podatkach, a także nad nową Ordynacją podatkową. Twój e-PIT (kolejne ułatwienie przy rocznym zeznaniu podatkowym), rezygnacja z deklaracji VAT, zbiorcze deklaracje PCC, 9% CIT, wyższy limit odpisu amortyzacyjnego od samochodów firmowych w kosztach, czy uproszenie "matrycy" stawek VAT - to tylko niektóre z planowanych zmian.

Sejm uchwalił ustawę o zarządzie sukcesyjnym przedsiębiorstwem osoby fizycznej

Płynna kontynuacja działalności firmy po śmierci właściciela - to główny cel ustawy o zarządzie sukcesyjnym przedsiębiorstwem osoby fizycznej, którą 7 czerwca 2018 r. uchwalił Sejm.

Czy rząd spełnia oczekiwania polskich przedsiębiorców?

Z jednej strony walka z mafiami podatkowymi, Konstytucja biznesu i spadające bezrobocie, z drugiej zastój w inwestycjach, wzrost obciążeń fiskalnych, chaos legislacyjny i mit pewności prawa. Według ekspertów topnieje zaufanie przedsiębiorców do państwa, a nadchodząca podwyżka podatków dla najbogatszych może wywołać w Polsce lawinę optymalizacji, na której zyskają inne państwa.

Współna odpowiedzialność Facebooka i administratora fanpage’a za przetwarzanie danych osobowych

Administrator fanpage’a prowadzonego na Facebooku ponosi z Facebookiem wspólną odpowiedzialność za przetwarzanie danych osób odwiedzających jego stronę. Organ ds. ochrony danych państwa członkowskiego, w którym ów administrator ma swą siedzibę, może podjąć działania, na podstawie dyrektywy 95/46, zarówno w stosunku do tego administratora, jak i w stosunku do spółki zależnej od Facebooka mającej siedzibę w tym samym państwie. To tezy wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej w Luksemburgu z 5 czerwca 2018 r. (sygn. C-210/16).

Opłata emisyjna uchwalona przez Sejm

6 czerwca 2018 r. Sejm uchwalił ustawę o biokomponentach i biopaliwach ciekłych, która wprowadza m.in. opłatę emisyjną od paliw. Opozycja przekonuje, że to kolejny podatek. Rząd podkreśla, że pieniądze z opłaty pójdą na walkę ze smogiem.

Komunikaty RODO 2018 - uwaga na wirusy i próby wyłudzenia danych

Przestrzegamy, żeby dokładnie czytać komunikaty powołujące się na RODO; w niektórych sytuacjach może dojść do próby zainfekowania urządzenia wirusem lub wyłudzenia danych - podkreślił 28 maja 2018 r. Karol Manys z Ministerstwa Cyfryzacji.

Nowa ustawa o ochronie danych osobowych od 25 maja 2018 r.

22 maja 2018 r. Prezydent RP podpisał ustawę z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych. Nowa ustawa, która wchodzi w życie 25 maja 2018 r. przewiduje m.in. kary za naruszenie przepisów o ochronie danych osobowych, powołanie Urzędu Ochrony Danych Osobowych w miejsce Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych, skrócenie postępowań dotyczących naruszeń danych osobowych.

RODO a dane osobowe kandydatów do pracy i pracowników

Wejście w życie RODO, czyli unijnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych, wywoła zmiany w polskich przepisach prawa pracy. Zmodyfikowane zostaną regulacje o przetwarzaniu danych osobowych kandydatów do pracy i pracowników. Zmiany dotyczą zatem wszystkich przedsiębiorców, którzy zatrudniają pracowników. Odczują je zwłaszcza firmy zajmujące się rekrutacją oraz przetrzymywaniem i tworzeniem baz danych potencjalnych pracowników dla innych firm.

Pomoc społeczna - zasiłki i kryteria dochodowe 2018-2019

15 maja 2018 r. Rada Ministrów przyjęła przyjęła propozycje weryfikacji kryteriów dochodowych uprawniających do świadczeń z pomocy społecznej, przedłożone przez ministra rodziny, pracy i polityki społecznej.

Danina solidarnościowa zasili Solidarnościowy Fundusz Wsparcia Osób Niepełnosprawnych

Ministerstwo Finansów informuje, że przygotowywane jest rozwiązanie polegające na utworzeniu nowego państwowego funduszu celowego (Solidarnościowy Fundusz Wsparcia Osób Niepełnosprawnych), składającego się m.in. z daniny pochodzącej od osób najlepiej zarabiających. Środki finansowe będą przekazywane przez urzędy skarbowe na Solidarnościowy Fundusz Wsparcia Osób Niepełnosprawnych.

E-faktury w zamówieniach publicznych - projekt ustawy

Ministerstwo Finansów przygotowało i skierowało do uzgodnień międzyresortowych i konsultacji publicznych projekt ustawy o fakturowaniu elektronicznym w zamówieniach publicznych. Ustawa ma wejść w życie 27 listopada 2018 r. i w tej dacie ma nastąpić uruchomienie systemu teleinformatycznego platformy elektronicznego fakturowania dla sfery finansów publicznych. Wprowadzenie obowiązku przyjmowania ustrukturyzowanych faktur elektronicznych przez zamawiających – w odniesieniu do centralnych zamawiających – nastąpi 17 kwietnia 2019 r. a w przypadku pozostałych jednostek – od 1 kwietnia 2020 r.

Działalność nierejestrowana (nierejestrowa) czyli firma na próbę

Rosnące zainteresowanie Polaków gig economy, czyli pracą w oparciu o umowy krótkoterminowe i kontrakty, nie słabnie. Przed chętnymi do rozpoczęcia pracy na własną rękę nowe możliwości otwiera teraz Konstytucja Biznesu, wchodząca w życie 30 kwietnia 2018 r. Będzie można spróbować swoich sił jako przedsiębiorcy bez konieczności rejestracji firmy, w ramach tzw. działalności nierejestrowanej (zwanej też działalnością "nierejestrową").

REKLAMA