REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Przedsiębiorca, Faktura

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Zaliczki uproszczone w PIT - tylko do 20 lutego można zaciągnąć kredyt w urzędzie skarbowym

Możliwość stosowania zaliczek uproszczonych na PIT pozwala na wcześniejsze określenie wyskokości miesięcznego obciążenia firmy z tytułu podatku dochodowego. W ten sposób można płacić niższe zaliczki na PIT. Rozwiązanie to jest korzystne dla podanitków, którzy z każdym rokiem mają wyższe dochody. Natomiast nie opłaca się mieć stałych (uproszczonych) zaliczek tym firmom, które spodziewają się niższych wpływów i dochodów, a zwłaszcza strat.

Prawo zamówień publicznych - zmiany od 20 lutego 2013 r.

Z dniem 20 lutego 2013 r. weszła w życie nowelizacja ustawy Prawo zamówień publicznych. Nowe regulacje dają możliwość wyłączenia z przetargów spółek powiązanych kapitałowo. Nowelizacja zakłada również wprowadzenie tzw. dialogu technicznego oraz zmiany w kwestii kar dla wykonawców za niewykonanie lub nienależyte wykonanie zamówienia.

Jakie wymagania muszą spełniać przedsiębiorcy odbierający odpady komunalne

Zaczęło obowiązywać rozporządzenie określające zakres wymagań, jakie powinni spełniać przedsiębiorcy odbierający odpady komunalne od właścicieli nieruchomości.

Gdzie w bilansie wykazać nadpłacone zobowiązanie

Gdzie w bilansie wykazać nadpłatę wynikającą z podwójnej zapłaty tej samej faktury? Z ksiąg rachunkowych na dzień bilansowy wynika, że nasz kontrahent pomylił się i dwukrotnie zapłacił za wystawioną przez nas fakturę z tytułu dostaw materiałów. Czy prawidłowe będzie wykazanie tej kwoty w poz. B.III.2d, tj. jako zobowiązania z tytułu dostaw i usług o okresie wymagalności do 12 miesięcy?

REKLAMA

Kolejne uproszczenia w podatkach dla firm są konieczne

Ułatwienia w płaceniu zaliczek podatkowych w ciągu roku czy wprowadzenie metody kasowej dla osób fizycznych – to niektóre propozycje zmian, których domagaja się przedsiębiorcy. Mają one uprościć zakładanie nowych firm i ułatwić rozwój już istniejącym.

Nadchodzą terminy przejścia na podatki kwartalne - czy warto?

W ostatnich tygodniach lutego mijają terminy pozwalające przedsiębiorcom przejść na kwartalne rozliczanie podatków. W przypadku podatku dochodowego jest to o tyle ważne, że przejścia można dokonać tylko raz w roku – do 20 lutego. Czy warto to zrobić?

Targi dla Mikrobiznesu na SGH

26 lutego 2013 r. w Szkołe Głównej Handlowej w Warszawie odbędą się całodniowe Targi dla Mikrobiznesu. Dzień wcześniej tj. 25 lutego będzie miała miejsce debata pt.: ,,Własny biznes w Polsce. Ocean zysków czy biurokracji?’’.

Kasy fiskalne 2013 – wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Eksperci Ministerstwa Finansów udzielili odpowiedzi na najczęściej pojawiające się w 2013 roku pytania dotyczące kas rejestrujących (fiskalnych).

REKLAMA

Zwrot podatku VAT po zbyciu uszkodzonego pojazdu

Czy ubezpieczyciel ma obowiązek zwrotu kwoty podatku VAT w przypadku zbycia pozostałości pojazdu wykorzystywanego do prowadzenia działalności gospodarczej?

Przekazywanie klientom prezentów od ubezpieczyciela a odliczanie VAT

Czy ubezpieczyciel, przekazujący nieodpłatnie klientom prezenty reklamowe, ma prawo do odliczenia z podatku należnego kwoty podatku naliczonego przy nabyciu tych przedmiotów?

Data wykonania usługi na fakturze VAT w 2013 roku

Co należy rozumieć przez pojęcie „data wykonania usługi”, którą trzeba teraz zamieszczać na fakturze? Jaka jest to zmiana w stosunku do podawanej do tej pory daty sprzedaży?

Terminy zapłaty w transakcjach handlowych będą krótsze

Od 16 marca 2013 r. zacznie obowiązywać nowa ustawa o terminach zapłaty w transakcjach handlowych. Nowelizacja wprowadza m.in. 30-dniowy (maksymalnie 60-dniowy) termin zapłaty oraz maksymalny 30-dniowy termin na procedurę badania zgodności towaru lub usługi z umową. Przewiduje się również ryczałtową stałą kwotę rekompensaty za koszty dochodzenia należności. Dochodzenie roszczeń odbywać się będzie w postępowaniu nakazowym.

Kiedy odliczyć VAT z duplikatu faktury i czy musi być on podpisany przez wystawcę

Otrzymaliśmy duplikat faktury VAT wystawiony 4 lutego 2013 r. Dotyczy dostawy towarów z 18 grudnia 2012 r. Kiedy możemyodliczyć VAT z tej faktury? Czy duplikat powinien zostać podpisany przez jego wystawcę?

Kiedy można stracić prawo do ryczałtu

Przedsiębiorcy, którzy prowadzą działalność opodatkowaną ryczałtem wrócą do opodatkowania według skali, gdy stracą prawo do tej formy opodatkowania wykonując np. usługi kulturalne i rozrywkowe.

Niezapłacone faktury a obowiązek dokonywania korekty

Z początkiem 2013 r. weszły w życie regulacje, które mogą stanowić swoiste wybawienie dla przedsiębiorców, zmagających się z problemem nieterminowo regulowanych faktur. Niezapłacone faktury oznaczają bowiem obowiązek dokonywania korekty kosztów.

Czy przychodem ryczałtowca są również opłaty za „media”?

Jeżeli w umowie najmu wyodrębniono kwotę czynszu od opłat za tzw. media (np. woda, energia elektryczna, gaz, ciepło), to opodatkowanym przychodem wynajmującego, który płaci ryczałt ewidencjonowany jest tylko wartość otrzymanego czynszu.

Akcyza od energii elektrycznej produkowanej z biogazu

Podmiot prowadzi oczyszczalnię ścieków i jednym z produktów ubocznych procesów oczyszczania ścieków są osady ściekowe. W wyniku procesu fermentacji osadów ściekowych powstaje biogaz (kod CN 2711 29 00), który służy do produkcji energii elektrycznej w elektrowni biogazowej.

Kiedy przekazanie firmy mężowi nie jest opodatkowane VAT

Podatniczka była osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą. Była czynnym podatnikiem VAT. W grudniu 2012 r. przekazała nieodpłatnie całe prowadzone przedsiębiorstwo mężowi. Przekazaniu podlegały wszystkie składniki wchodzące w skład firmy, takie jak: nieruchomości, środki trwałe, wyposażenie, materiały, a także kredyt bankowy, który został zaciągnięty w związku z rozbudową nieruchomości. Przed przekazaniem firmy mąż założył swoją indywidualną działalność gospodarczą. W związku z nieodpłatnym przekazaniem przedsiębiorstwa sporządzony został protokół przekazania przedsiębiorstwa do dalszego prowadzenia. Po dokonaniu czynności przekazania podatniczka zlikwidowała prowadzoną działalność gospodarczą. Czy nieodpłatne przekazanie całego przedsiębiorstwa mężowi, a następnie zakończenie prowadzenia działalności gospodarczej spowoduje konieczność zapłaty VAT?

W 2013 r. łatwiej wysyłać faktury drogą elektroniczną

Od początku 2013 r. zmieniły się przepisy dotyczące sposobu wystawiania faktur. Większość zmian to uproszczenia, polegające na likwidacji niektórych obowiązków i zmniejszeniu kłopotliwych formalności. Do ułatwień należy zaliczyć również nowe przepisy dotyczące faktur elektronicznych, którymi obrót jest obecnie łatwiejszy.

Coraz więcej fikcyjnych faktur

Urzędy kontroli skarbowej w 2012 r. wykryły rekordową liczbę fikcyjnych faktur. Chodzi o prawie 152 tysięcy dokumentów. To o 27 procent więcej niż w 2011 roku.

Rosną składki na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne

W 2013 r. składki przedsiębiorców na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne będą wyższe o około 4,6 proc. w stosunku do 2012 r. Przedsiębiorcy będą musieli zapłacić tytułem składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne o około 550 zł rocznie więcej niż dotychczas.

Umorzenie udziałów – czy w tym przypadku trzeba sporządzić dokumentację cen transferowych?

Decyzja o umorzeniu udziałów podyktowana może być zarówno przyczynami ekonomicznymi, jak i uwarunkowaniami natury prawnej. Okoliczności te determinują transakcje zbycia udziałów w celu ich umorzenia, które w większości przypadków dokonywane są pomiędzy podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: ustawa o CIT).

Coraz więcej firm chce sprzedać niezapłacone faktury

W ostatnich latach zatory płatnicze stały się prawdziwą zmorą dla firm. Rząd stara się pomóc przedsiębiorcom, jednak te działania są bardzo mocno rozciągnięte w czasie i niewystarczające. Firmy same więc zaczęły rozwiązywać ten problem, dlatego kwitnie handel fakturami.

Abolicja składek ZUS, czyli niższa emerytura

Przedsiębiorcy, którzy skorzytają z abolicji składek ZUS i składki zostaną im umorzone, będą mieli mniej środków zgromadzonych na koncie emerytalnym, a tym samym otrzymają niższe emerytury.

Kiedy przedsiębiorca musi dokonać zgłoszenia do CEIDG

Dokonanie wpisu do CEIDG, czyli elektronicznej ewidencji przedsiębiorców, to czynność warunkująca założenie firmy, zaś w toku prowadzenia działalności trzeba zadbać o to, by wpis do CEIDG był zawsze aktualny. W związku z tym, każda zmiana danych wymaga aktualizacji - zgłoszenia do CEIDG trzeba dokonać samodzielnie.

Ułatwienia dla przedsiębiorców - mniej obowiązków wobec Inspekcji Sanitarnej i PIP

Przedsiębiorcy rozpoczynający działalność, a także przedsiębiorcy zmieniający zakres swojej działalności, nie mają już obowiązku zgłaszania danych do Państwowej Inspekcji Sanitarnej(PIS) Państwowej Inspekcji Pracy(PIP).

Umorzenie udziałów za wynagrodzeniem w formie niepieniężnej – skutki w CIT

W związku z umorzeniem udziałów za wynagrodzeniem w formie wydania składnika majątkowego, którego wartość księgowa jest niższa niż księgowa wartość umarzanych udziałów, po stronie spółki wypłacającej nie powstanie przychód (dochód) podlegający opodatkowaniu CIT.

Usługa doradcza związana z dotacją na wytworzenie środka trwałego – czy jest kosztem podatkowym

Firma produkująca okna uzyskała dotację na budowę hali produkcyjnej. W celu pozyskania dotacji konieczne było jednak skorzystanie z usług doradczych. Wątpliwości podatnika budzi sposób zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatku na zakup usługi doradztwa przy ubieganiu się o dofinansowanie.

Jakich pracowników szukają pracodawcy

Polskie firm wciąż potrzebują specjalistów i menadżerów – wynika z raportu Antal International. Największym powodzeniem wśród pracodawców cieszą się fachowcy z branży e-commerce oraz IT. W 2013 r. w górę mają pójść ich wynagrodzenia.

Mniej obciążeń dla firm

Przedsiębiorcy czekają na szybkie wdrożenie nowej ustawy o redukcji niektórych obciążeń administracyjnych. W ustawie zawarto pakiet nowelizacji aż szesnastu ustaw, mających zmniejszyć uciążliwe obciążenia administracyjne, nałożone na przedsiębiorców.

Abolicja składek ZUS dla przedsiębiorców. Jak z niej skorzystać?

Dnia 15 stycznia 2013 r. weszła w życie ustawa dająca możliwość umorzenia nieopłaconych składek na ZUS osobom prowadzącym pozarolniczą działalność gospodarczą. Abolicja dotyczy okresu od stycznia 1999 do lutego 2009 r.

Spóźnione koszty firmowe wciąż można rozliczyć

Aby wyliczyć właściwą kwotę zaliczki na podatek dochodowy, wszystkie koszty z danego okresu muszą zostać wprowadzone do KPiR przed 20 dniem miesiąca następującego po rozliczanym okresie. Może jednak się zdarzyć, że przedsiębiorca z różnych powodów nie ujmuje wszystkich kosztów firmowych w tym terminie. Czy takie koszty mogą zmniejszyć kwotę podatku później?

Trudniej uzyskać zwrot VAT za materiały budowlane po rozwodzie

Po rozwodzie zwrot VAT za materiały budowlane nabyte do budowy (remontu) domu lub mieszkania uzyska ten z byłych małżonków, którego nazwisko widnieje na fakturach za te materiały. Dla zwroty VAT nie ma m.in. znaczenia, który z małżonków spłaca kredyt za który kupiono materiały budowlane.

VAT 2013. Zmiany VAT dotyczące fakturowania

Z początkiem 2013 r. weszło w życie szereg istotnych zmian w zakresie wystawiania faktur VAT i rozliczania podatku VAT. Co o zmianach w fakturowaniu powinni wiedzieć przedsiębiorcy?

Komu zaszkodziła likwidacja podwójnej zaliczki za listopad

Likwidacja tzw. podwójnej zaliczki za listopad nie jest dobrym rozwiązaniem dla wszystkich. Przedsiębiorcy, którzy są na skali, a grudzień jest w ich biznesie okresem kumulacji sprzedaży mogą być zmuszeni do zamrożenia gotówki na kilka miesięcy.

Jak zmienią się zasady korzystania z podatku tonażowego

Armatorzy nie będą mogli odliczać od podatku tonażowego składek na ubezpieczenie zdrowotne i na ubezpieczenie społeczne - wynika z nowelizacji ustawy o podatku tonażowym.

Wystawianie faktur przez przedsiębiorcę, czy zawsze jest to konieczne?

Wystawianie faktur przez przedsiębiorcę, który jest czynnym podatnikiem jest pewnego rodzaju udokumentowaniem jego pracy jako podatnika VAT. Jednak jest to czynność obowiązkowa jedynie, wtedy, gdy dotyczy czynności dokonywanych dla innych przedsiębiorców.

Faktury VAT od 1 stycznia 2013 r. - jak wystawiać?

W 2013 r. wejdzie w życie szereg istotnych zmian w sposobie wystawiania faktur VAT i rozliczania podatku VAT. Co o planowanych zmianach w VAT powinni wiedzieć przedsiębiorcy?

Powrót do zwolnienia podmiotowego z VAT

Podatnicy VAT miewają wątpliwości kiedy można powrócić do zwolnienia podmiotowego z podatku od towarów i usług. Czy z początkiem dowolnego miesiąca w danym roku podatkowym, czy dopiero z początkiem nowego roku?

Beneficjenci dotacji unijnych mogą nie skorzystać z jednorazowej amortyzacji

Jednorazowa amortyzacja, to sposób na szybkie powiększenie kosztów i jednocześnie na niższy podatek dochodowy. Z jednorazowej amortyzacji wydatków inwestycyjnych nie skorzysta przedsiębiorca, który otrzymał dotacje unijne w wysokości ponad 200 tys. euro.

Jak rozliczyć się z przejechanych kilometrów?

Samochód jest nieodłącznym elementem wyposażenia w wielu firmach. Wielu też przedsiębiorców nie wyobraża sobie funkcjonowania swojego przedsiębiorstwa bez auta. Do wypełniania obowiązków służbowych pracodawcy najczęściej powierzają pracownikom auta firmowe. Pojawia się pytanie w jaki sposób rozliczyć się z kilometrów przejechanych w ramach wypełnianych obowiązków?

Czy można uzupełnić notą korygującą brak NIP na fakturze

Wystawca faktury może skorygować błąd polegający na pominięciu NIP nabywcy na fakturze, zarówno wystawiając fakturę korygującą, jak i akceptując notę korygującą wystawioną przez nabywcę. Brak NIP nabywcy to błąd tzw. mniejszej wagi, który nie wyklucza prawidłowości rozliczenia sprzedawcy i prawa nabywcy do odliczenia VAT.

Jak sprawdzić wiarygodność kontrahenta?

Nierzetelni kontrahenci to duży problem dla przedsiębiorców, ponieważ brak zapłaty od klienta stanowi podwójny problem – oprócz braku należności za sprzedany towar lub usługę, przedsiębiorca dodatkowo traci z uwagi na konieczność zapłaty podatków. Dlatego warto poświęcić czas na sprawdzenie wiarygodności kontrahenta przed nawiązaniem współpracy. W jaki sposób można to zrobić?

Co grozi za niezapłacone faktury od 2013 r.?

24 października rząd przyjął projekt ustawy o redukcji niektórych obciążeń w gospodarce. Projekt przewiduje również zmiany w ustawie o VAT. Oprócz zmian w rozliczeniach kasowych oraz rozliczania ulgi na złe długi, projekt przewiduje dotkliwe sankcje dla wszystkich podatników, którzy nie zapłacą za fakturę w terminie 150 dni od dnia upływu terminu płatności. Zmiany mają obowiązywać od 1 stycznia 2013 r.

Amortyzacja mieszkania przeznaczonego na biuro firmy

Prowadząc działalność gospodarczą we własnym mieszkaniu niejednokrotnie decydujemy się na zaliczenie do kosztów podatkowych naszej firmy części wydatków związanych z powierzchnią przeznaczoną na biuro. Nie możemy przy tym zapomnieć o możliwości zaliczenia do kosztów odpisów amortyzacyjnych od części wartości naszego mieszkania.

Karta podatkowa jako forma opodatkowania działalności gospodarczej

Zbliża się początek kolejnego roku, wiele osób planuje zapewne rozpoczęcie lub rozszerzenie jakiegoś własnego biznesu. Warto więc pomyśleć o możliwych formach opodatkowania. Karta podatkowa to sposób opodatkowania przewidziany głównie dla osób prowadzących indywidualną działalność gospodarczą.

Od 2013 roku kasy fiskalne prawie dla wszystkich

Stosowanie kas fiskalnych będzie od 2013 r. obowiązkowe dla podatników mających obrót przynajmniej 1667 zł miesięcznie (20 tys. zł rocznie).

Jak rozliczyć delegację zagraniczną właściciela firmy?

Polskie przepisy zezwalają przedsiębiorcom rozliczać koszty delegacji zagranicznych. W tym celu należy zastosować szereg zasad, których nie stosuje się wobec delegacji krajowych. Co warto wiedzieć o zaliczaniu zagranicznych podróży służbowych do kosztów firmowych?

Firmowy motocykl – ograniczone prawo odliczenia VAT

Przedsiębiorcy dokonującemu zakupu firmowego auta, które będzie wykorzystywane do czynności opodatkowanych, przysługuje prawo do odliczenia z tego tytułu podatku VAT w ograniczonym zakresie. Podobnie wygląda sytuacja w przypadku firmowego motocykla.

Podatek od nieruchomości 2013 – jak zwykle stawki maksymalne rosną

W 2013 roku obowiązywać będą wyższe stawki maksymalne podatku od nieruchomości i innych podatków i opłat lokalnych. Podwyżki mogą dotknąć właścicieli nieruchomości, samochodów ciężarowych, handlujących na targowiskach czy wyjeżdżających do uzdrowisk. Mogą, bo decyzja o ich uchwaleniu należy do rad gmin.

REKLAMA