REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Ryczałt, PIT - rozliczenia

Zlecenie Ukraińca - rozliczenie PIT

Obywatel Ukrainy wykonujący w Polsce umowę zlecenia może, w zależności od indywidualnego stanu faktycznego, być opodatkowany PIT-em w Polsce na zasadach ogólnych, podlegać podatkowi PIT zryczałtowanemu 20 proc. lub rozliczać podatek w Ukrainie.

Dlaczego warto wybrać ryczałt w 2022 roku?

Przed Polskim Ładem to podatek liniowy był jedną z najpopularniejszych form opodatkowania wybieranych przez polskich przedsiębiorców, także tych osiągających wysokie dochody. Dziś wielu z nich zastanawia się nad zmianą. Wcześniej decydując się na podatek na zasadach ogólnych można było zastosować kwotę zmniejszającą, rozliczenie z małżonkiem czy jako osoba samotnie wychowująca dziecko lub skorzystać z ulg podatkowych. Na ten moment najkorzystniej wypada ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.

Zasady odliczania darowizn w podatku dochodowym - jednoosobowe działalności gospodarcze

Każdy z nas czasem przekazuje różnego rodzaju darowizny na organizacje pożytku publicznego. Pomoc osobom, którym z jakiś powodów wiedzie się w życiu gorzej jest bardzo potrzebna w dzisiejszych czasach. Nie tylko bowiem wpływa ona na poprawę warunków życia osoby obdarowanej, ale również nas samych uczy wrażliwości i otwartości na potrzeby innych. Z procesem pomagania wiąże się pojęcie wspomnianej już wcześniej darowizny. Czy wiemy jednak czym ona jest dokładnie i na jakich zasadach oraz jakim podmiotom możemy ją przekazać oraz na jakich zasadach możemy odliczyć ją w podatku dochodowym (PIT)? Wszystkie szczegóły postaramy wyjaśnić się w tym artykule.

Rozliczenie roczne PIT - 10 ciekawostek

Trwa okres rozliczania podatków dochodowych za 2021 rok. Warto pamiętać o kilku zasadach, które mogą pomóc w sprawnym i korzystnym rozliczeniu się z fiskusem. Z jakich ulg można skorzystać i kto nie musi składać PIT?

REKLAMA

Ryczałt 2022 - jak obliczać wysokość składki zdrowotnej?

Wysokość składki zdrowotnej dla ryczałtowców. Marzec 2022 to pierwszy miesiąc, w którym podatnicy będą musieli zmierzyć się z ustaleniem wysokości składki zdrowotnej. W jaki sposób mogą ją obliczyć ryczałtowcy?

Rozliczenie PIT za 2021 rok – podatek zryczałtowany wykazywany w zeznaniu rocznym

Od wielu dochodów opodatkowanych PIT pobierany jest przez płatnika podatek zryczałtowany (np. 10% z z tytułu wygranych w konkursach, grach, czy 19% od odsetek bankowych). Pobierany jest cały podatek (a nie zaliczka na podatek jak w przypadku np. dochodów z pracy) i dlatego dochodów tych nie trzeba co do zasady wykazywać w rocznym zeznaniu podatkowym. Ale jeżeli płatnik (z różnych przyczyn) nie pobierze tego podatku, to trzeba przychody takie wykazać w zeznaniu PIT i zapłacić od nich podatek dochodowy.

Zmiany w rozliczaniu najmu od 2023 r.

Polski Ład wprowadza zmiany w rozliczaniu najmu. Bedą nowe zasady dla osób fizycznych wynajmujących swoje mieszkania prywatne, jak i oferujących najem w ramach działalności gospodarczej. Od 2023 r. likwidacji ulegnie możliwości rozliczenia najmu prywatnego na zasadach ogólnych. Na czym polegają pozostałe zmiany, kogo dotyczą i od kiedy obowiązują? Jakie decyzje podjąć w 2022 r.?

Ryczałt dla IT w 2022 roku – jaka stawka dla usług niezwiązanych z oprogramowaniem

Ryczałt ewidencjonowany w 2022 roku stał się preferowaną formą opodatkowania dla wielu indywidualnych przedsiębiorców (samozatrudnionych). Wabikiem do zmiany formy opodatkowania albo założenia działalności gospodarczej (zamiast etatu) dla wielu podatników w 2022 r. są stosunkowo niskie stawki podatkowe ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Korzystna jest też kwotowa stawka zdrowotna dla ryczałtowców, która nawet w najwyższym możliwym wariancie wydaje się niższa niż ta, którą trzeba zapłacić od dużych zarobków proporcjonalnie do dochodu na skali podatkowej czy podatku liniowym. Szczególne zainteresowanie ryczałtem, patrząc po ilości wydawanych interpretacji podatkowych, widać w obszarze szeroko pojętej branży IT.

REKLAMA

PIT/O za 2021 rok – jak wypełnić?

Podatnicy podatku dochodowego od osób fizycznych korzystający z ulg i odliczeń podatkowych, w ramach rozliczenia rocznego muszą wypełnić i złożyć razem z zeznaniem podatkowym także załącznik PIT/O. Jak wypełnić PIT/O za 2021 rok?

PIT-37 za 2021 rok – jak wypełnić w 2022 roku? [Instrukcja]

Zeznanie PIT-37 jest z pewnością najpopularniejszym formularzem podatkowym, wypełnianym i składanym przez najliczniejszą grupę podatników podatku dochodowego od osób fizycznych. Jak wypełnić PIT-37 za 2021 rok?

Ulga rehabilitacyjna w 2022 roku - niepełnosprawni z niskimi dochodami a wysoka kwota wolna od podatku

Osoby z niepełnosprawnościami o niższych dochodach nie będą mogły skorzystać z ulgi rehabilitacyjnej odnośnie dochodów uzyskanych od 1 stycznia 2022 r. To efekt Polskiego Ładu wobec tych, których dochody nie przekroczą progu kwoty wolnej od podatku od 2022 roku jest to 30 tys. zł rocznie. Czy Ministerstwo Finansów wprowadzi jakiś mechanizm kompensujący? - pyta Rzecznik Praw Obywatelskich. Ministerstwo Finansów odpowiada, że nie będzie zmian, bo brak ulgi podatkowej w tym przypadku nie oznacza strat fiskalnych.

Rozliczenie PIT za 2021 rok – odliczenie darowizn

Wypełniając roczne zeznanie podatkowe PIT, można odliczyć (od dochodu lub przychodu przed obliczeniem podatku) szereg darowizn przekazanych przez podatnika w rozliczanym 2021 roku. Pozwala to pomniejszyć dochód, od którego oblicza się podatek dochodowy, a przez to zapłacić mniejszy PIT. Odliczenie darowizn wskazanych w art. 26 ust. 1 pkt 9 ustawy o PIT nie może przekroczyć 6% dochodu (lub przychodu w przypadku ryczałtu) podatnika. Jakie darowizny mogą być odliczone w zeznaniu PIT?

Twój e-PIT 2022 - logowanie

Twój e-PIT 2022. Logując się w 2022 roku do usługi Twój e-PIT trzeba zalogować się do e-Urzędu Skarbowego. Dopiero potem trzeba wybrać usługę Twój e-PIT. Jak to zrobić? Jak zalogować się do usługi Twój e-PIT w 2022 roku?

Rozliczenie PIT emeryta lub rencisty za 2021 rok na podstawie PIT-11A

Emeryci i renciści w celu rozliczenia podatkowego dochodów uzyskanych w 2021 roku otrzymują od ZUS PIT-40A lub PIT-11A. ZUS wystawia PIT-40A, jeśli emeryt (rencista) otrzymywał emeryturę (rentę) przez cały rok i z rozliczenia tej emerytury (renty) nie wynika kwota nadpłaty. ZUS wystawia PIT-11A, jeśli emeryt (rencista) otrzymywał emeryturę (rentę) przez cały rok i z rozliczenia tej emerytury (renty) wynika kwota nadpłaty. Jak rozliczyć PIT za 2021 rok na podstawie PIT-11A?

Ryczałt - kiedy się opłaca?

Stawka opodatkowania przychodów osiąganych w ramach ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych może wynosić od 2% do 17%. Obok uproszczonych zasad tej metody opodatkowania jest to główny powód, dla którego przedsiębiorcy decydują się na jej wybór. Jakie są inne atuty ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, jakie są jego wady i komu się opłaci?

Szybkie rozliczenie PIT - szybki zwrot podatku. Pół miliona złożonych e-PITów w niecałe 3 dni

Od startu usługi Twój e-PIT w bieżącym złożono ponad pół miliona zeznań podatkowych za 2021 r. - poinformowało 18 lutego 2022 r. rano Ministerstwo Finansów. Usługa Twój e-PIT, w ramach której Krajowa Administracja Skarbowa przygotowuje wstępnie wypełnione zeznanie podatkowe, ruszyła w tym roku we wtorek 15 lutego.

Samochód prywatny do celów służbowych - zwrot kosztów a PIT. Fiskus nie rezygnuje z podatku

Czy otrzymany przez pracownika od pracodawcy zwrot poniesionych kosztów na używanie samochodu prywatnego do celów służbowych w jazdach lokalnych jest opodatkowany PIT? Czy pracodawca, jako płatnik, ma obowiązek do potrącania i odprowadzania zaliczek na PIT także z tytułu zwrotu pracownikom tych kosztów? Organy podatkowe, w tym Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej uważają, że tak. Inne zdanie prezentują niektóre sądy administracyjne.

Ulga dla klasy średniej, składka zdrowotna, PIT-2 - pytania i odpowiedzi

Ulga dla klasy średniej, składka zdrowotna, PIT-2 - to zagadnienia, co do których pojawia się najwięcej pytań po wejściu w życie od 1 stycznia 2022 r. zmian wynikających z Polskiego Ładu. Eksperci EY przygotowali odpowiedzi na najczęstsze pytania, które pojawiają się podczas ich pracy z klientami.

PIT emeryta lub rencisty - rozliczenie za 2021 rok na podstawie PIT-40A

Emeryci i renciści w celu rozliczenia podatkowego dochodów uzyskanych w 2021 roku otrzymują od ZUS PIT-40A lub PIT-11A. ZUS wystawia PIT-40A, jeśli emeryt (rencista) otrzymywał emeryturę (rentę) przez cały rok i z rozliczenia tej emerytury (renty) nie wynika kwota nadpłaty. ZUS wystawia PIT-11A, jeśli emeryt (rencista) otrzymywał emeryturę (rentę) przez cały rok i z rozliczenia tej emerytury (renty) wynika kwota nadpłaty. Jak rozliczyć PIT za 2021 rok na podstawie PIT-40A?

Twój e-PIT od 15 lutego. Rozliczenie PIT-28, PIT-36, PIT-37, PIT-38

Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa przypominają, że w tym roku czas na rozliczenie PIT za 2021 rok jest od 15 lutego do 2 maja 2022 r. Jedną z najwygodniejszych możliwości złożenia rocznego PIT jest usługa Twój e-PIT. Podatnicy, którzy rozliczą się elektronicznie, w tym przez usługę Twój e-PIT, otrzymają zwrot podatku w skróconym czasie do 45 dni. Jak zalogować się do usługi Twój e-PIT?

Rozliczenie PIT za 2021 rok - odliczenia od podatku i od dochodu (przychodu)

Podatnicy wypełniając roczne zeznanie podatkowe mają możliwość dokonania wskazanych w ustawie o PIT odliczeń od dochodu (przychodu) lub od podatku. W tym celu należy wypełnić formularz PIT/O, który stanowi załącznik do rocznego zeznania podatkowego składanego przez podatników na formularzach: PIT-28, PIT-28S, PIT-36, PIT-36S, PIT-36L, PIT-36LS, PIT-37.

Stawka 8,5% ryczałtu ewidencjonowanego - usługi informatyczne w branży IT

Jakie usługi świadczone przez przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą w branży IT (tj. z zakresu technik informatycznych) mogą być opodatkowane stawką 8,5% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych?

Oświadczenie o wyborze ryczałtu w 2022 roku - wzór, terminy

Chcąc wybrać na 2022 r. ryczałt od przychodów ewidencjonowanych (jako formę opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej), podatnik-przedsiębiorca powinien złożyć w urzędzie skarbowym oświadczenie o jego wyborze do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego. Przykładowo podatnik, który przychód z działalności gospodarczej uzyskał w styczniu 2022 r., oświadczenie o wyborze ryczałtu musi złożyć do 21 lutego 2022 r. (20 lutego 2022 r. przypada w niedzielę).

Ryczałt od najmu prywatnego w 2022 roku

Osoby wynajmujące składniki majątku (np. nieruchomości) poza działalnością gospodarczą – czyli świadczące usługi tzw. najmu prywatnego - mogą w 2022 roku płacić podatek od przychodów z tego najmu w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych albo (od dochodów) według zasad ogólnych, tj. wg skali podatkowej PIT. Od 2023 roku najem prywatny będzie opodatkowany wyłącznie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Jak płacić ryczałt od najmu prywatnego?

Składka zdrowotna przedsiębiorców liczona od dochodu - od marca 2022 r.

W marcu 2022 r. przedsiębiorcy będą po raz pierwszy płacić składkę zdrowotną, tak jak wszyscy inni – pracownicy, emeryci, zleceniobiorcy – od dochodu. Wychodząc naprzeciw postulatom biznesu, księgowych i biur rachunkowych w sprawie zbliżenia podstawy wymiaru składki zdrowotnej do dochodu podatkowego, Sejm (z inicjatywy Ministra Finansów) wprowadził zmiany w tym zakresie. Zmiany dotyczą też sprzedaży środków trwałych, które dla potrzeb PIT były amortyzowane przed 2022 r.

Rozliczenie PIT emerytów i rencistów w 2022 roku

Ministerstwo Finansów przypomina emerytom i rencistom, że od 15 lutego do 2 maja będzie można składać zeznania PIT za 2021 r. np. w serwisie e-Urząd Skarbowy. Jak emeryci i renciści mogą przekazać 1% podatku na rzecz organizacji pożytku publicznego? Jak najszybciej otrzymać zwrot podatku?

Ryczałt ewidencjonowany 2022 - jaka stawka dla weterynarzy?

Polski Ład miał obniżyć stawkę ryczałtu dla weterynarzy z 17% do 14%. Przez błąd legislacyjny może się okazać, że rozliczą się oni według stawki 8,5%. Jaka stawka ryczałtu dla lekarzy weterynarii?

Ulga IP Box czy ryczałt? Zmiany dla programistów w Polskim Ładzie

Ulga IP Box czy ryczałt? Która forma opodatkowania pozwoli programistom zaoszczędzić najwięcej? Jakie zmiany dla branży IT przyniósł Polski Ład? Dlaczego podatek liniowy, pomimo obniżenia ryczałtu, nadal opłaca się bardziej? Wyjaśniamy w artykule.

Polski Ład - jak skorzystać z ulgi dla klasy średniej?

Ulga dla klasy średniej - co warto wiedzieć? Jedną ze zmian w ramach Polskiego Ładu jest wprowadzenie ulgi dla klasy średniej. Jakie warunki należy spełnić, aby móc sięgnąć po tę formę odliczenia?

PIT-11 za 2021 rok do końca stycznia 2022 r. - jak wysłać?

Pracodawcy i zleceniodawcy, którzy w 2021 roku zatrudniali osoby fizyczne i wypłacali im wynagrodzenia z umowy o pracę, umowy zlecenia czy należności z praw majątkowych - mają obowiązek (do 31 stycznia 2022 r.) sporządzić i wysłać do urzędu skarbowego imienne informacje o wysokości dochodów tych osób (PIT-11, PIT-R) i zbiorcze deklaracje o pobranym podatku (PIT-4R, PIT-8AR).

Jak odnaleźć się wśród stawek ryczałtu i ulg w Polskim Ładzie?

W obliczu zmian wprowadzonych w Polskim Ładzie wielu podatników nie wie, jaką stawkę ryczałtu może zastosować czy z jakich ulg podatkowych skorzystać. Eksperci podpowiadają, że wątpliwości najlepiej rozwiać uzyskując indywidualną interpretację podatkową. W razie kontroli skarbowej przedsiębiorca będzie miał wówczas dowód na to, że działa zgodnie z prawem. Jeśli więc zbliża się termin, w którym trzeba określić stawki VAT lub ryczałtu, warto jak najszybciej złożyć odpowiednie wnioski, aby następnie stosować właściwe stawki.

Dwie umowy o pracę jednego pracownika - rozliczenie PIT w 2022 roku

Jak rozliczyć podatek PIT pracownika, który jest równocześnie zatrudniony u dwóch różnych pracodawców (całość lub część etatu) w 2022 roku. Ministerstwo Finansów wskazuje o czym trzeba pamiętać, by prawidłowo rozliczyć PIT w takim przypadku, by podatnik nie stracił na nowych przepisach podatkowych wprowadzonych w ramach Polskiego Ładu.

Umowa o pracę łączona z umową zlecenia – rozliczenie PIT w 2022 roku

Ministerstwo Finansów udzieliło wyjaśnień jak prawidłowo rozliczyć pracownika, który oprócz umowy o pracę ma dodatkowe źródło dochodów z umowy zlecenia, czy umowy o dzieło. Resort finansów podkreśla, że Polski Ład jest korzystny dla większości pracowników, którzy otrzymują miesięczne wynagrodzenie do ok. 5,7 tys. zł brutto. Dla dużej grupy podatników, którzy zarabiają miesięcznie do ok. 11,1 tys. zł brutto, powinien pozostać neutralny. Natomiast trzeba wiedzieć jakie przepisy wziąć pod uwagę w ramach podatkowego Polskiego Ładu, kiedy ma się dochody nie tylko z umowy o pracę, ale także z umowy zlecenia lub umowy o dzieło.

Ulga 1500 w PIT dla osób samotnie wychowujących dzieci od 2022 roku

Ulga 1500 to nowe odliczenie zawarte w art. 27ea ustawy o PIT, przysługujące osobom samotnie wychowującym dzieci. Ulga ta obowiązuje od 1 stycznia 2022 r. i ma zastosowanie do dochodów uzyskanych od tego dnia. Kto może skorzystać z tej ulgi? W jaki sposób dokonać odliczenia?

Ulga dla klasy średniej - jak z niej skorzystać?

Polski Ład wprowadził tzw. ulgę dla klasy średniej. Polega ona na możliwości obniżenia sobie podstawy opodatkowania w podatku dochodowym przez pracowników i przedsiębiorców nieprzekraczających w danym roku określonych progów przychodowych. Kto może skorzystać z ulgi dla klasy średniej, jakie są zasady jej przyznawania, jak działa rozliczenie wspólnie z małżonkiem, a w jakich przypadkach opłaca się złożyć wniosek o rezygnację z ulgi?

Wspólne rozliczenie PIT małżonków - zmiany od 2022 roku

Nowe przepisy, które weszły w życie od 1 stycznia 2022 r. (w ramach rządowego programu Polski Ład) zmieniły zasady preferencyjnego (wspólnego) rozliczenia podatku dochodowego PIT dochodów małżonków. Co istotne zmiany te mimo, że weszły w życie od początku 2022 roku - mają zastosowanie do dochodów uzyskanych od 1 stycznia 2021 r. To wsteczne działanie przepisów jest w tym przypadku dozwolone, bo zmiany są ewidentnie korzystne dla podatników-małżonków.

PIT-2 w 2022 roku - wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Ministerstwo Finansów przygotowało przewodnik dla podatników z wyjaśnieniami dotyczącymi PIT-2, czyli oświadczenia pracownika, które upoważnia pracodawcę do pomniejszenia zaliczki za dany miesiąc o kwotę zmniejszającą podatek. Co zmieniło się w 2022 roku odnośnie PIT-2. Jak Ministerstwo Finansów odpowiada na pytania podatników dot. PIT-2?

Zaliczki na PIT w 2022 roku - nowe rozporządzenie

Minister Finansów wyda nowe rozporządzenie, które zmieni zasady naliczania zaliczek na podatek dochodowy (PIT) tak, aby były one na poziomie z roku ubiegłego – zapowiedział 5 stycznia 2021 r. wiceminister finansów Jan Sarnowski na konferencji prasowej. Zmienione mają być także zasady składania PIT-2 oraz wniosku o niestosowanie ulgi dla klasy średniej.

PIT za 2021 rok - kogo rozliczy KRUS?

Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (KRUS) informuje, że jak co roku rozliczy podatek dochodowy za 2021 rok za większość emerytów, rencistów oraz osób uprawnionych do rodzicielskiego świadczenia uzupełniającego.

Podatek od najmu prywatnego 2022/2023

Polski Ład wprowadza zmiany w wielu sferach życia społeczno-gospodarczego i nie ominął także rynku nieruchomości. Nowe przepisy zmieniają model opodatkowania najmu prywatnego, czyli najmu realizowanego poza działalnością gospodarczą. W 2022 roku PIT na zasadach ogólnych od dochodu z tego najmu mogą płacić tylko osoby, które tak samo rozliczały się w 2021 roku. Od 2023 r. podatnik osiągający przychody z najmu prywatnego będzie mógł rozliczać się tylko w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Ryczałt ewidencjonowany 2022 - ewidencja przychodów i wykaz środków trwałych

Minister Finansów określił w rozporządzeniu sposób prowadzenia przez podatników oraz spółki, których wspólnicy są opodatkowani w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych ewidencji przychodów i wykazu środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych. Nowe rozporządzenie w tym zakresie, zawierające też nowy wzór ewidencji przychodów - obowiązuje od 1 stycznia 2022 roku.

Podatki 2022 - przedsiębiorcy

Ministerstwo Finansów zapewnia, że zmiany przepisów podatkowych, które zajdą od 1 stycznia 2022 roku wzmocnią rozwój firm i sprawią, że inwestycje staną się tańsze. Jeszcze atrakcyjniejszy Estoński CIT, również dla spółek komandytowych i komandytowo-akcyjnych czy prostych spółek akcyjnych. Fair play w składce zdrowotnej. Dzięki zmianom w Polskim Ładzie w portfelach Polaków rocznie zostanie ok. 17 mld zł. Niższe podatki zapłaci 18 mln Polaków. Zdaniem resortu finansów nowe przepisy podatkowe są korzystne lub neutralne dla ponad 23 mln osób. To 90 proc. polskich podatników.

Podatki 2022 - zmiany w ryczałcie od przychodów ewidencjonowanych

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych pomimo prostej i niezbyt skomplikowanej formuły nie cieszył się dotąd zbyt dużą popularnością wśród podatników prowadzących działalność gospodarczą. Zmieni się to zapewne istotnie od 1 stycznia 2022 r., kiedy to przedsiębiorcy chętniej i częściej będą wybierać ryczałt, bo będzie on po prostu bardziej opłacalny. W niniejszym artykule zaprezentujemy istotne zmiany w zakresie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, które będą obowiązywać od 1 stycznia 2022 r.

IKZE 2021/2022 - limity, korzyści, jak założyć

IKZE 2021/2022. Założenie Indywidualnego Konta Zabezpieczenia Emerytalnego (IKZE) w wielu instytucjach możliwe jest przez internet, więc każdy, kto chce, zdąży jeszcze w bieżącym 2021 roku je założyć i przelać na nie pieniądze, by już za kilka miesięcy móc je odliczyć od podstawy opodatkowania w rocznym rozliczeniu PIT. Jak radzi Paweł Mizerski z UNIQA TFI, wybierając instytucję, w której zakłada się IKZE, warto przyjrzeć się opłatom i wynikom inwestycyjnym danego towarzystwa.

Ryczałt ewidencjonowany w 2022 r. - obniżone stawki, limit

Ryczałt ewidencjonowany w 2022 r. - obniżone stawki, limit. Nowy rok – „nowy ład”, a wraz z nim rewolucyjne zmiany w przepisach podatkowych, w tym w zakresie podatku CIT i PIT. Ustawodawca zdecydował się także na obniżkę niektórych stawek w ryczałcie ewidencjonowanym. Kto może skorzystać z obniżonych stawek ryczałtu? Jaki jest limit ryczałtu w 2022 roku?

Polski Ład. Zmiany w rozliczaniu przychodów z najmu

Polski Ład wprowadza poważne zmiany w rozliczaniu przychodów z najmu lokali mieszkalnych. Część przepisów zacznie obowiązywać już od 1 stycznia 2022 roku, a w pełni nowe rozwiązania wejdą w życie w roku 2023.

Obciążenia publicznoprawne firm w Polskim Ładzie

Polski Ład. Pomimo systemu podatkowego uznawanego pod kątem skomplikowania za 10. na świecie i 2. w Europie, w Polsce przybywa jednoosobowych działalności gospodarczych. Ich liczba przekroczyła już 2,6 mln. 1 stycznia 2022 roku wejdą w życie przepisy podatkowe Polskiego Ładu, które na pewno nie ułatwią przedsiębiorcom życia. W związku z nimi niemal co trzeci przedsiębiorca ankietowany przez firmę inFakt już teraz wie, że będzie chciał zmienić formę opodatkowania.

Ryczałt ewidencjonowany 2022 - nowy wzór ewidencji przychodów

Ryczałt ewidencjonowany 2022 - nowy wzór ewidencji przychodów. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia ewidencji przychodów i wykazu środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, które prowadzą podatnicy rozliczający się w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Nowe rozporządzenie i nowy wzór ewidencji przychodów stały się konieczne z uwagi na zmiany (np. nowe stawki ryczałtu), które od 2022 roku wprowadzi do ryczałtu ewidencjonowanego podatkowa ustawa tzw. Polskiego Ładu.

Jak rozliczyć w pkpir koszty budowy mieszkań przeznaczonych do wynajmu?

Koszty budowy mieszkań w pkpir. Jak rozliczyć w pkpir koszty budowy mieszkań, które nie stanowią majątku firmy dewelopera ale nie są też towarem handlowym? Mieszkania te nie zostały bowiem przez dewelopera przeznaczone do sprzedaży, a do wynajmu.

Jednoosobowa działalność gospodarcza w 2022 roku - ryczałt czy przekształcenie w sp. z o.o.?

Działalność gospodarcza w 2022 roku - ryczałt czy sp. z o.o.? Przedsiębiorcy prowadzący własną działalność gospodarczą wiedzą, że w obecnych niestabilnych czasach to nie przywilej, ale duże wyzwanie i jeszcze większe ryzyko. Próżno oczekiwać ułatwień, za to od 1 stycznia 2022 roku czekają nas rewolucyjne zmiany w systemie obciążeń publicznoprawnych, z czego najdotkliwszą w skutkach ma być składka zdrowotna.

REKLAMA