REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Spółki, Nowości prawne 2020

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Odwołanie członka zarządu spółki z o.o. i wykreślenie z KRS

Odwołanie członka zarządu jest często poruszanym tematem wśród przedsiębiorców. Jednakże zagadnienia związane z właściwym odwołaniem członka zarządu oraz skutecznym dokonaniem wpisu do KRS mogą stanowić przeszkodę w prawidłowym funkcjonowaniu spółki. Poniżej podpowiadamy, w jaki sposób dokonać skutecznego i zgodnego z prawem odwołania członka zarządu i jak ten fakt zgłosić do KRS.

Jak założyć podatkową grupę kapitałową (PGK)?

Podatkowa grupa kapitałowa (PGK) stanowi legalny sposób na zmniejszenie zobowiązań podatkowych oraz obowiązków formalnych dla podmiotów wchodzących w skład takiej grupy. Uczestnictwo w PGK wiąże się także z ryzykiem, przez co nie w każdym przypadku rozwiązanie to może być uznane za korzystne. Którzy podatnicy i w jaki sposób mogą utworzyć podatkową grupę kapitałową?

Członek zarządu wykonujący wiążące polecenia spółki dominującej będzie zwolniony z odpowiedzialności cywilnej i karnej

Przygotowywana w Ministerstwie Aktywów Państwowych reforma prawa holdingowego wprowadza zalecaną przez UE doktrynę, zakładającą zwolnienie z odpowiedzialności (cywilnej i karnej) członków zarządu spółek zależnych w razie wykonywania wiążących poleceń spółek dominujących - wskazują przedstawiciele MAP.

Rząd planuje opodatkować spółki komandytowe CIT – jaką formę działalności wybrać od 2021 r.?

Resort finansów opublikował niedawno założenia projektu ustawy zakładającego m.in. opodatkowanie podatkiem dochodowym od osób prawnych spółek komandytowych. Ze względu na możliwość jednokrotnego oraz niższego w stosunku do spółki kapitałowej opodatkowania dochodów z działalności gospodarczej, jak również ochronę przed osobistą odpowiedzialnością za zobowiązania spółki, ta transparentna podatkowo forma prowadzenia biznesu przez wiele lat cieszyła się popularnością wśród przedsiębiorców. Biorąc pod uwagę, iż podobnie jak niegdyś spółki komandytowo-akcyjne, spółki komandytowe od 2021 r. mogą utracić swoją podatkową atrakcyjność, wiele firm rozważa restrukturyzację lub przeniesienie działalności gospodarczej za granicę.

30 września - ważny termin dla spółek kapitałowych

Zbliża się ostateczny termin na zatwierdzenie sprawozdań finansowych za 2019 w spółkach kapitałowych oraz dokonanie pierwszego wezwania akcjonariuszy w spółkach akcyjnych oraz komandytowo-akcyjnych do złożenia dokumentów akcji.

Spółkę z o.o. będzie można założyć online

W Ministerstwie Aktywów Państwowych 4 września 2020 r. odbyło się pierwsze posiedzenie Zespołu eksperckiego do spraw wykorzystania nowych technologii w prawie handlowym, który działać będzie w ramach Komisji ds. Reformy Nadzoru Właścicielskiego tego resortu. Przewodniczącym zespołu został , dr hab. Marek Leśniak z Uniwersytetu Wrocławskiego.

Czy warto kupić gotową spółkę (shelf company)?

Polskie przepisy podatkowe i rachunkowe uchodzą za jedne z najsurowszych w Europie. Już samo kompletowanie dokumentów może trwać wiele tygodni. Niestety, działając na własną rękę, bardzo łatwo pogubić się w wymagającej procedurze. Dlatego warto zadanie założenia spółki powierzyć specjalistom z tego obszaru lub skorzystać z kupna gotowej spółki. Kancelaria Konieczny Wierzbicki założyła i sprzedała już 150 spółek typu shelf companies.

5 najczęstszych błędów popełnianych podczas rejestracji spółki z o.o.

Osoby, które pierwszy raz zakładają własną firmę, często decydują się na formę jednoosobowej działalności gospodarczej. Z czasem może się okazać, że firma się rozrasta, a korzystniejszym rozwiązaniem byłaby spółka. Przekształcenie jdg w spółkę jest możliwe, ale trzeba pamiętać o tym, że błędy w rejestracji nowego podmiotu mogą być kosztowne. Eksperci podpowiadają, jak ich uniknąć.

Czy posiadanie spółki zależnej w innym państwie równa się prowadzeniu tam działalności?

Tworzenie spółek zależnych jest praktyką nieodłącznie towarzyszącą większości dużych, międzynarodowych podmiotów gospodarczych niezależnie od branży, którą reprezentują. Jednostki takie powstają poza centralą, w krajach, w których spółka-matka oferuje swoje produkty czy usługi na większą skalę. Jednak, czy funkcjonowanie spółki zależnej na terytorium państwa trzeciego pociąga za sobą dla podmiotu głównego skutek w postaci posiadania w tym miejscu stałego miejsca wykonywania działalności?

Subwencja z Tarczy Finansowej PFR - jak obliczyć wartość referencyjną zatrudnienia

Minister Rozwoju udzielił 14 sierpnia 2020 r. wyjaśnień odnośnie sposobu obliczana wartości referencyjnej zatrudnienia dla ustalenia statusu mikro, małego i średniego przedsiębiorcy dla potrzeb przyznania subwencji finansowej z programu rządowego Tarcza Finansowa Polskiego Funduszu Rozwoju dla małych i średnich firm.

Koszty uzyskania przychodu z tytułu zbycia udziałów w przekształconej spółce ustalisz bilansowo, a nie historycznie – korzystne rozstrzygnięcie NSA

Przed kilkoma dniami Naczelny Sąd Administracyjny wydał kolejny przychylny dla podatników wyrok dotyczący ustalania kosztów uzyskania przychodu w przypadku sprzedaży udziałów w spółce z o.o. powstałej z przekształcenia spółki komandytowej. Orzecznictwo sądowe i praktyka organów podatkowych nie są jednak w tym zakresie jednolite, zatem analiza potencjalnych skutków podatkowych to nadal konieczność w przypadku planowanych transformacji. Warto odnotować, że na temat podatkowych skutków połączeń i przejęć coraz częściej wypowiada się również Szef Krajowej Administracji Skarbowej.

Oznaczenia procedur w nowym JPK_VAT z deklaracją - wyjaśnienia MF

Wszyscy czynni podatnicy VAT za okresy od 1 października 2020 r. będą mieli obowiązek składać nowy plik JPK_VAT, zawierający część deklaracyjną i ewidencyjną. Podatnicy VAT nie będą mogli zatem za ww. okresy składać deklaracji VAT-7 i VAT-7K w inny sposób, niż w formie JPK_VAT. Ministerstwo Finansów odpowiada na pytania podatników dotyczące nowego pliku JPK_VAT z deklaracją. Poniżej publikujemy pytania podatników i odpowiedzi MF dotyczące oznaczeń procedur w nowym JPK_VAT.

Nowelizacja ksh 2020 - konsultacje społeczne projektu

Komisja ds. Reformy Nadzoru Właścicielskiego przy Ministerstwie Aktywów Państwowych opracowała projekt zmian w Kodeksie spółek handlowych oraz niektórych innych ustawach. 5 sierpnia 2020 r. rozpoczęły się konsultacje społeczne proponowanych przepisów, które zakończą się 19 września 2020 r. Ta nowelizacja ma wejść w życie po upływie trzech miesięcy od dnia ogłoszenia, za wyjątkiem kilku zmian, które mają obowiązywać od 1 marca 2021 r. (a jedna zmiana od 1 kwietnia 2022 r.).

Gospodarka olejami zużytymi (odpadowymi) - MR szykuje nowe przepisy

Ministerstwo Rozwoju przygotowuje nowe przepisy dotyczące gospodarki zużytymi olejami. Celem tych zmian jest ograniczenie nielegalnego spalania zużytych olejów (co poprawi jakość powietrza) uszczelnienie systemu zagospodarowania olejów odpadowych, zmniejszenie skali szarej strefy w branży olejowej (co zwiększy wpływy do budżetu państwa). Projekt zmiany ustawy w tej sprawie opisany jest w raporcie „Gospodarka olejami zużytymi - założenia reformy i propozycja ustawy”. Projekt powstał we współpracy: Inicjatywy ONZ - UN Global Compact Network Poland (GCNP); administracji rządowej - ministerstw rozwoju, klimatu oraz finansów; URE; organizacji pozarządowych - Polskiej Izby Gospodarczej „Ekorozwój” oraz przedstawicieli branży paliwowej zrzeszonych w Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego.

Połączenie spółek - co z sukcesją zwolnień podatkowych

Jeżeli spółka zobowiąże się do utworzenia nowych miejsc pracy, to nie zrealizuje tego zobowiązania, przejmując pracowników od innej firmy. Od tego zatrudnienie nie wzrośnie. To wniosek z wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z 4 lutego 2020 r. (sygn. akt I SA/Łd 717/19). Orzeczenie to właśnie się uprawomocniło. Dotyczyło spółki, która korzystała ze zwolnienia z podatku od nieruchomości i zamierzała połączyć się z inną firmą. Sąd uznał, że spółka powstała wskutek połączenia nie będzie mogła korzystać z preferencji.

Duże zmiany w kodeksie spółek handlowych pod koniec 2020 roku

Finał prac nad przygotowaną przez Ministerstwo Aktywów Państwowych nowelizacją Kodeksu spółek handlowych zaplanowano na czwarty kwartał 2020 r. - poinformowała Kancelaria Prezesa Rady Ministrów.

Paszport strategicznego inwestora – nowe preferencje dla firm inwestujących w PSI

Ministerstwo Rozwoju pracuje nad paszportem strategicznego inwestora – nowym pakietem preferencji dla firm zainteresowanych inwestowaniem w Polskiej Strefie Inwestycji. – Ma on przyspieszyć proces uzyskania pozwolenia na inwestycje dzięki ułatwieniom dotyczącym np. pozwoleń wodno-prawnych czy zatrudniania cudzoziemców – wyjaśnia wiceminister rozwoju Olga Semeniuk. Prace w resorcie mają zakończyć się przed końcem wakacji.

Zmiany w przepisach postępowania restrukturyzacyjnego z powodu COVID-19

Przyjęta 4 czerwca przez Sejm RP tarcza antykryzysowa 4.0 miała być uzupełnieniem poprzednich rozwiązań wprowadzanych przez rząd w ramach walki ze skutkami pandemii wirusa COVID-19. Zmianie uległo wiele przepisów i rozwiązań mających na celu ułatwienie prowadzenia działalności gospodarczej podmiotom rynkowym, notującym straty spowodowane kilkumiesięcznym zamknięciem gospodarki. Jednym z elementów tarczy antykryzysowej 4.0 było wprowadzanie uproszonego postępowania restrukturyzacyjnego, umożliwiającego nawiązanie negocjacji dłużnika z wierzycielem, bez konieczności wszczynania postępowania sądowego, w celu skrócenia postępowania (wg zapisów czas na zawarcie układu dłużnika z wierzycielem to 4 mies.) oraz nieangażowania zewnętrznych podmiotów arbitrażowych. Dłużnik w okresie trwania postępowania ma ograniczone możliwości dysponowania majątkiem.

Przepisy nie zawierają ograniczeń co do sposobu prowadzenia firmy

Wspólnicy polskiej spółki z o.o. założyli holding spółek zagranicznych i z ich wykorzystaniem uzyskali dywidendy z pominięciem podatku PIT. Powołując się na różne przepisy prawa krajowego i międzynarodowego, fiskus próbował zakwestionować dopuszczalność takich działań. Po stronie przedsiębiorców stanął sąd, stwierdzając: „Żaden ze znanych Sądowi przepisów nie zawiera ograniczeń co do sposobu prowadzenia działalności gospodarczej przez Skarżącą spółkę i jej wspólników, jak też w zakresie sposobu redystrybuowania zysku z tej działalności”.

Planując transakcje na nieruchomościach pamiętaj o możliwych problemach podatkowych

Sprzedaż lub wniesienie nieruchomości do spółki może wiązać się z określonymi konsekwencjami podatkowymi, zarówno dla sprzedawcy, jak i nabywcy. W wielu przypadkach będą one zamierzone, w innych mogą okazać się niemiłą niespodzianką, gdy po jakimś czasie od transakcji wnikliwiej przyjrzą się jej organy skarbowe. Z tego względu warto przeanalizować zarówno przedmiot, jak i strukturę całej operacji, gdyż jej celowość i biznesowe uzasadnienie również mogą być kwestionowane przez fiskusa.

W Centralnym Rejestrze Beneficjentów Rzeczywistych (CRBR) zarejestrowano 563 tys. beneficjentów rzeczywistych

W Centralnym Rejestrze Beneficjentów Rzeczywistych zarejestrowano 563 tys. beneficjentów rzeczywistych 326 tys. spółek - poinformowało Ministerstwo Finansów. Resort podkreśla, że baza CRBR powstała, aby wspierać walkę z praniem pieniędzy oraz finansowaniem terroryzmu.

Recykling plastiku i tworzyw sztucznych - nowe przepisy dla firm

5 lipca 2020 r. upłynął termin implementacji przepisów dyrektyw wchodzących w skład tzw. Pakietu GOZ (czyli Circular Economy Package), który wprowadza obowiązek odzyskania 50 proc. tworzyw sztucznych zawartych w odpadach opakowaniowych do 2025 roku. Tymczasem wciąż brakuje rozwiązań, które pozwoliłyby polskim przedsiębiorcom dostosować swoje biznesy do nadchodzących regulacji.

Termin zgłoszeń do Centralnego Rejestru Beneficjentów Rzeczywistych (CRBR) kolejny raz wydłużony

Z powodu zakłóceń w funkcjonowaniu sytemu obsługującego Centralny Rejestr Beneficjentów Rzeczywistych, resort finansów wydłuża termin zgłoszeń do CRBR - poinformowało we wtorek Ministerstwo Finansów. Dodano, że o nowym terminie poinformuje w osobnym komunikacie.

Czy do CRBR trzeba zgłosić członków rady nadzorczej spółki?

Do 14 lipca 2020 r. Ministerstwo Finansów przesunęło termin na zgłoszenie informacji o beneficjentach rzeczywistych do Centralnego Rejestru Beneficjentów Rzeczywistych (CRBR). Obowiązek ten dotyczy spółek, które zostały wpisane do Krajowego Rejestru Sądowego (KRS) przed dniem wejścia w życie przepisów o CRBR, tj. przed 13 października 2019 r. Spółki, które zostały wpisane do KRS po 13 października 2019 r., mają obowiązek zgłaszać dane do CRBR nie później niż w terminie 7. dni od dnia wpisu do KRS. Ministerstwo Finansów wyjaśnia, że pełnienie funkcji członka rady nadzorczej w spółce nie stanowi przesłanki do zgłoszenia w CRBR jako jej beneficjenta rzeczywistego. Nie wyklucza to jednak możliwości zgłoszenia takiej osoby fizycznej jeżeli jest wspólnikiem, czy osobą faktycznie zarządzającą spółką na podstawie innych uprawnień.

Więcej czasu na zgłoszenie do CRBR

Do 14 lipca br. wydłużono czas na przyjmowania zgłoszeń do Centralnego Rejestru Beneficjentów Rzeczywistych - poinformowało w komunikacie Ministerstwo Finansów. Związane to jest m.in. z czasowym brakiem dostępu do strony internetowej rejestru - tłumaczy MF.

Spółka Ltd i spółka z o.o.

Jedną z najpowszechniej zakładanych form działalności gospodarczych w Polsce jest spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (spółka z o.o.). Jej równie chętnie tworzoną brytyjską odpowiedniczką jest spółka typu Limited (spółka Ltd). Czym te dwie struktury się od siebie różnią, a jakie mają cechy wspólne? Którą bardziej opłaca się założyć? Poniżej przedstawiamy najważniejsze cechy obydwu rodzajów przedsiębiorstw.

Rejestr Dokumentów Publicznych już działa

Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji informuje, że od 12 lipca 2020 r. można już korzystać z Rejestru Dokumentów Publicznych stworzonego przez MSWiA. W rejestrze zawarto m.in. informacje o wyglądzie dokumentów obowiązujących w naszym kraju i zabezpieczeniach użytych do ich ochrony przed fałszerstwem.

Mija termin zgłoszenia danych do Centralnego Rejestru Beneficjentów Rzeczywistych (CRBR)

W poniedziałek, 13 lipca mija termin zgłoszenia danych przez osoby fizyczne sprawujące bezpośrednią lub pośrednią kontrolę nad spółką, do Centralnego Rejestru Beneficjentów Rzeczywistych (CRBR) - przypomina Ministerstwo Finansów.

Osobista odpowiedzialność za działalność i zobowiązania spółki – kogo dotyczy i jak się przed nią bronić?

Jakkolwiek prowadzenie działalności gospodarczej w formie spółki, zarówno osobowej, jak i kapitałowej, służy ograniczeniu i podziałowi ryzyka personalnej odpowiedzialności całym majątkiem, osoby fizyczne mogą w praktyce osobiście odpowiadać za zobowiązania firmy i skutki nieumiejętnego nią zarządzania. Odpowiedzialność za długi spółki handlowej, w zależności od jej typu, grozi wspólnikom lub członkom zarządu. Mając na uwadze ryzyko pozwu cywilnego o naprawienie wyrządzonej spółce szkody, jak również sankcji karnoskarbowych, warto wiedzieć jak poradzić sobie w kryzysowej sytuacji.

Do CRBR trzeba też zgłosić małżonków udziałowców, opiekunów prawnych i przedstawicieli ustawowych

13 lipca 2020 r. upływa termin na zgłoszenie informacji o beneficjentach rzeczywistych do Centralnego Rejestru Beneficjentów Rzeczywistych (CRBR). Obowiązek ten dotyczy spółek, które zostały wpisane do Krajowego Rejestru Sądowego (KRS) przed dniem wejścia w życie przepisów o CRBR, tj. przed 13 października 2019 r. Spółki, które zostały wpisane do KRS po 13 października 2019 r., mają obowiązek zgłaszać dane do CRBR nie później niż w terminie 7. dni od dnia wpisu do KRS. Ministerstwo Finansów wyjaśnia, że oprócz zgłoszenia do CRBR samych udziałowców spółek, trzeba też zgłosić przedstawicieli ustawowych małoletnich udziałowców, opiekunów prawnych ubezwłasnowolnionych udziałowców a także małżonków udziałowców jeżeli udziały w spółce należą do majątku wspólnego małżonków.

Tarcza antykryzysowa 4.0 poprawi płynność finansową firm

W tarczy antykryzysowej 4.0 jest wiele przepisów, których celem jest poprawa płynności finansowej firm - wskazują eksperci firmy doradczej KMPG. To np. dopłaty do oprocentowania kredytów czy zwolnienie do końca roku z podatku minimalnego od nieruchomości komercyjnych.

Konieczność zgłoszenia spółki do CRBR do 13 lipca 2020 r

Wraz z ustawami powszechnie nazywanymi tarczami antykryzysowymi, uchwalanymi w obliczu pandemii wirusa COVID-19, przesuniętych lub odroczonych zostało wiele terminów nakładających obowiązki administracyjne na przedsiębiorców. Jednym z nich jest konieczność zgłoszenia przez firmy osób faktycznie zarządzających i kontrolujących spółki w Centralnym Rejestrze Beneficjentów Rzeczywistych. Pierwotny termin został ustalony na 14 kwietnia 2020 roku, został jednak przesunięty o trzy miesiące, na 13 lipca 2020 i według wyliczeń Ministerstwa Finansów może dotyczyć nawet pół miliona spółek. Spóźnienie lub brak zgłoszenia zobowiązanych do tego przedsiębiorstw może skutkować nałożeniem na nie kary do miliona złotych.

Jak przekształcać spółki prawa handlowego

Od początku marca tego roku obowiązuje duża nowelizacja kodeksu spółek handlowych. Zmiany polegają m.in. na uproszczeniu dokonywania przekształceń spółek prawa handlowego, a więc możliwości zmiany formy prawnej prowadzonego biznesu. W ślad za tą zmianą idą kolejne, które mogą mieć duże znaczenie dla firm – m.in. korporacyjne prawo wyjścia, na nowo regulujące pozycję wspólników spółek, którzy – nie zgadzając się na planowane przekształcenia – postanowią opuścić spółkę.

Które spółki skorzystają z estońskiego CIT

Premier Mateusz Morawiecki zaprezentował ostateczną wersję projektu o możliwości rozliczania podatku CIT w wersji estońskiej. Z szacunków wynika, że nawet 97% spółek w Polsce skorzysta na estońskim CIT. Jakie warunki musi spełnić firma, aby mogła skorzystać z tego rozwiązania?

Restrukturyzacja sposobem na finansowe kłopoty w dobie pandemii – co proponuje rząd?

Gospodarcze turbulencje wywołane epidemią COVID-19 skłaniają przedsiębiorców do podjęcia wzmożonych działań służących ratowaniu biznesu w dobie kryzysu. Planowane przez rząd przepisy oferują firmom zagrożonym niewypłacalnością szybsze procedury i finansowe wsparcie. Warto pamiętać, że zainicjowanie postępowania restrukturyzacyjnego może częściowo ochronić członków zarządu przed osobistą odpowiedzialnością za zobowiązania podatkowe spółki i dalszymi prawnymi konsekwencjami.

Spółka z o.o. spółka komandytowa - jakie zalety i wady ma ta forma prawna prowadzenia działalności?

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa („sp. z o.o. sp. k.”) jest jedną z najczęściej spotykanych form prowadzenia działalności gospodarczej w naszym kraju. Warto przyjrzeć się zatem zaletom i wadom firm prowadzonych w takim modelu, w szczególności w zakresie odpowiedzialności za ich zobowiązania, jak również zasad opodatkowania.

Zgłoszenia do CRBR do 13 lipca

Ministerstwo Finansów przypomina, że 13 lipca 2020 r. upływa termin na zgłoszenie informacji o beneficjentach rzeczywistych do Centralnego Rejestru Beneficjentów Rzeczywistych (CRBR). Obowiązek dotyczy spółek, które zostały wpisane do Krajowego Rejestru Sądowego (KRS) przed dniem wejścia w życie przepisów o CRBR, tj. przed 13 października 2019 r. Spółki, które zostały wpisane do KRS po 13 października 2019 r., mają obowiązek zgłaszać dane do CRBR nie później niż w terminie 7. dni od dnia wpisu do KRS.

Tarcza antykryzysowa 4.0. uchwalona przez Sejm

Sejm uchwalił 4 czerwca 2020 r. tzw. Tarczę antykryzysową 4.0. Ustawa ta przewiduje liczne zmiany w obowiązujących przepisach m.in. dopłaty do oprocentowania kredytów dla firm znajdujących się w trudnej sytuacji z powodu pandemii, możliwość skorzystania z wakacji kredytowych, a także wydłużenie do 28 czerwca br. okresu, w którym przysługuje zasiłek opiekuńczy.

Nowy JPK_VAT z deklaracją dopiero od 1 października 2020 r.

Obowiązek stosowania nowego JPK_VAT zostanie przesunięty - dla wszystkich podatników - z 1 lipca na 1 października 2020 r. - poinformowało Polską Agencję Prasową w czwartek 28 maja Ministerstwo Finansów.

Tarcza antykryzysowa 4.0 – podatnik na karcie podatkowej bez obowiązku zawiadomienia urzędu skarbowego o przerwie w działalności

Podatnicy na karcie podatkowej nie będą musieli zawiadamiać naczelnika urzędu skarbowego o rozpoczęciu i zakończeniu przerwy w prowadzeniu pozarolniczej działalności gospodarczej, spowodowanej czasowym zakazem prowadzenia tej działalności wprowadzonym przez władze publiczne z powodu epidemii COVID-19. Taki ma być skutek nowego art. 57g ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, który zostanie wprowadzony przez tzw. Tarczę antykryzysową 4.0.

Tarcza Antykryzysowa 4.0. – zmiany istotne dla wykonawców zamówień publicznych

Do Sejmu wpłynął właśnie rządowy projekt ustawy „o dopłatach do oprocentowania kredytów bankowych udzielanych na zapewnienie płynności finansowej przedsiębiorcom dotkniętym skutkami COVID-19 oraz o zmianie niektórych innych ustaw” czyli kolejnej już Tarczy Antykryzysowej (tym razem o numerze 4.0.). Wśród wielu nowych przepisów warto zwrócić uwagę na dwie zmiany istotne dla wykonawców zamówień publicznych, które ustawodawca zamierza wprowadzić do ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych.

Kolejne nowości w Tarczy Antykryzysowej przyjęte przez Radę Ministrów

20 maja 2020 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o dopłatach do oprocentowania kredytów bankowych udzielanych na zapewnienie płynności finansowej przedsiębiorcom dotkniętym skutkami COVID-19 oraz o zmianie niektórych innych ustaw, przedłożony przez minister rozwoju. Projekt ten przewiduje m.in. czasowe przepisy antyprzejęciowe dla ochrony polskich firm przed wykupem przez inwestorów spoza UE, wsparcie budżetów samorządów, ułatwienia dot. przetargów, dopłaty z budżetu państwa do oprocentowania kredytów bankowych dla firm, wakacje kredytowe dla tych, którzy po 13 marca stracili główne źródło dochodu, wsparcie utrzymania miejsc pracy poprzez dostosowanie rynku pracy do wyzwań spowodowanych przez COVID-19, ułatwienia podatkowe, w tym prawo do odliczania darowizn na rzecz m.in. domów samotnej matki, noclegowni, schronisk dla osób bezdomnych, czy domów pomocy społecznej.

Tarcza antykryzysowa 4.0 - wakacje kredytowe i ochrona przed wrogimi przejęciami

Trzymiesięczne wakacje kredytowe i ochrona polskich spółek przed wrogimi przejęciami – to nowe propozycje do tzw. Tarczy antykryzysowej 4.0, które przyjął rząd, a które powstały przy udziale UOKiK. Osoba, która straciła pracę lub inne główne źródło dochodu, będzie mogła zawiesić spłatę kredytu konsumenckiego i hipotecznego na trzy miesiące bez żadnych opłat w swoim banku.

Korekta cen transferowych – uzasadnienie biznesowe, skutki podatkowe i karnoskarbowe

Zmiana realiów rynkowych wywołana światową pandemią COVID-19 w wielu przypadkach będzie wiązać się z koniecznością rewizji uzgodnień biznesowych w grupach kapitałowych. Odzwierciedleniem obrotu towarowego i usługowego między powiązanymi jednostkami jest dokumentacja TP sporządzana zgodnie z przepisami CIT. Nie wszyscy przedsiębiorcy są świadomi, że korekta cen transferowych może również wpływać na rozliczenie VAT oraz wymiar należności celnych.

Tarcza Finansowa PFR – pomoc dla małych i średnich firm

Polski Fundusz Rozwoju w związku z utworzoną przez rząd Tarczą Antykryzysową opracował program „Tarcza Finansowa PFR”, służący m.in. udzieleniu pomocy finansowej małym i średnim przedsiębiorcom, którzy doświadczyli negatywnych następstw pandemii koronawirusa. Program przewiduje przeznaczenie blisko 50 miliardów złotych dla firm, w celu ochrony rynku pracy i zapewnienia firmom płynności finansowej w okresie pandemii i towarzyszącej temu złej sytuacji gospodarczej. Beneficjentami programu są mikroprzedsiębiorcy, małe i średnie oraz duże przedsiębiorstwa. Niniejszy artykuł przedstawia zasady udzielania pomocy finansowej dla małych i średnich przedsiębiorców.

Przekształcenia i transfery przedsiębiorstw – przewodnik po bieżących problemach podatkowych

Spowolnienie gospodarcze wywołane epidemią koronawirusa nie wstrzymało automatycznie zaplanowanych w spółkach procesów restrukturyzacyjnych. Wręcz przeciwnie, konieczność zabezpieczenia majątku i zapewnienia płynności finansowej przedsiębiorstwa w wielu wypadkach przyspieszyła decyzję o reorganizacji biznesu. Biorąc pod uwagę, że przepisy Tarczy Antykryzysowej nie przewidują szczególnych rozwiązać dotyczących przekształceń spółek, podatkowe problemy związane z restrukturyzacjami pozostają aktualne.

Zatrzymanie wadium w zamówieniach publicznych w czasie epidemii

Urząd Zamówień Publicznych udzielił wyjaśnień odnośnie stosowania przesłanek zatrzymania wadium, o których mowa w art. 46 ust. 5 ustawy Prawo zamówień publicznych w kontekście okoliczności wywołanych panującą epidemią COVID-19. Prezentujemy te wyjaśnienia w całości.

Spółka z siedzibą w Nevadzie bez podatku dochodowego

Jedną z podstawowych korzyści związanych z posiadaniem spółki z siedzibą w Nevadzie jest fakt, że LLC może nie być zobowiązana do zapłaty własnego podatku dochodowego. Innymi słowy, uzyskiwane przez spółkę przychody będą przypisywane jej wspólnikom. Jeśli zatem spółka będzie prowadzić działalność poza USA, to możliwe staje się całkowite wyeliminowanie amerykańskiego podatku dochodowego.

Wpłaty na rzecz fundacji dokonane przez spółkę z o.o. - skutki w CIT

Fundacja przeznaczająca uzyskane dochody na swoją działalność statutową, zbieżną z niektórymi celami użyteczności społecznej zwolniona jest w ich zakresie z ciężaru podatku CIT. Czy zwolnienie to będzie miało zastosowanie także wtedy, gdy dochodami fundacji będą odsetki spłacane przez spółkę z o.o. od wkładu, jaki fundacja ta wniosła, wstępując w rolę udziałowca spółki?

Ulga w PIT dla członków kooperatyw mieszkaniowych od 2021 roku

Ulga w podatku PIT dla członków kooperatyw mieszkaniowych, możliwość kupna od gmin nieruchomości pod inwestycję mieszkaniową - przewiduje projekt ustawy o kooperatywach mieszkaniowych, który opublikowano 20 kwietnia 2020 r. na stronach Rządowego Centrum Legislacji. Ustawa ma wejść w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia, z wyjątkiem art. 19 (ulga w PIT), który ma wejść w życie 1 stycznia 2021 roku.

REKLAMA