REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Ustawa o VAT, Koronawirus w Polsce

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Nowy JPK_VAT - jak oznaczać transakcje i dowody sprzedaży?

W ewidencji VAT przesyłanej w ramach nowych plików JPK_VAT podatnik będzie wykazywał pięć grup danych pozwalających na prawidłowe rozliczenie podatku należnego. Wśród tych danych znajdują się oznaczenia literowe lub literowo-cyfrowe wymagane dla niektórych transakcji oraz oznaczenia niektórych dowodów sprzedaży.

Jak rozliczać VAT z faktur za usługi budowlane?

Moment powstania obowiązku podatkowego w zakresie faktur VAT za usługi budowlane to chwila, w której spółka otrzymała całość lub część zapłaty za wykonane usługi – orzekł Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie na korzyść firmy budowlanej w jej sporze z fiskusem w sprawie rozliczeń VAT faktur sprzed 8 lat.

Obniżona stawka VAT do 8% dla niektórych towarów

Na liście towarów, dla których z dniem 31 sierpnia 2020 r. zostały obniżone stawki VAT do wysokości 8%, znalazły się produkty pochodzenia zwierzęcego (nasienie zwierząt) oraz maszyny, urządzenia i wyposażenie dla ociemniałych i niewidomych. Dodatkowo, przedłużona została możliwość stosowania stawki VAT w wysokości 0% dla darowizn na cele związane ze zwalczaniem COVID-19.

Jak oznaczać usługi księgowe w nowym JPK_VAT?

Od 1 października 2020 r. czynni podatnicy VAT zaczną składać nowy JPK_VAT, który będzie zawierał część deklaracyjną oraz ewidencyjną. W ramach nowego pliku JPK_VAT będą funkcjonowały specjalne oznaczenia (kody GTU) dla dostawy niektórych towarów i świadczenia usług. Dla usług księgowych przewidziane zostało oznaczenie GTU_12.

Bezumowne korzystanie z lokalu a VAT

Wskutek pandemii koronawirusa wielu przedsiębiorców wpadło w kłopoty finansowe, co odbiło się na rynku wynajmu lokali komercyjnych. Wynajmujący stanęli przed problemem braku płatności z tytułu wynajmowanych lokali. W przypadku wypowiedzianych umów najmu pojawiły się wątpliwości co do opodatkowania VAT kosztów odpowiadających czynszowi najmu i mediów, których nie regulowali najemcy, którzy nie opuścili na czas najmowanych lokali.

Zmiany w stawkach VAT od 31 sierpnia 2020 r.

Przedłużenie możliwości czasowego stosowania stawki VAT 0% dla darowizn na cele związane ze zwalczaniem COVID-19 oraz obniżenie stawki podatku VAT do 8% dla niektórych towarów - takie zmiany zakłada projekt rozporządzenia Ministerstwa Finansów, które ma wejść w życie z dniem 31 sierpnia 2020 r.

Oszustwa "na koronawirusa"- jak nie dać się oszukać?

W czasie pandemii pojawiają się coraz częściej próby wykorzystania strachu przed koronawirusem do nieuczciwych zamiarów. Przestępcy podszywają się pod instytucje publiczne i rozsyłają sms-y czy maile służące wyłudzaniu danych, oferują bezwartościowe szczepionki czy testy, tworzą fałszywe sklepy.

Import towarów - jak rozliczać VAT?

Z uwagi na globalizację ułatwiającą nawiązywanie stosunków gospodarczych istotnie wzrasta znaczenie importu towarów. Prawidłowe rozliczenie VAT takich transakcji jest skomplikowane i wymaga dołożenia licznych starań, aby uniknąć negatywnych konsekwencji oraz umożliwić przeprowadzenie transakcji bez zbędnych problemów i opóźnień na granicy.

Jaką stawkę VAT zastosować do odpadów zbożowych (np. śruty, makuchów)

Zasadniczo produkty z przetworzonych nasion oleistych (np. olej rzepakowy) bądź ziaren zbożowych są objęte 5 proc. VAT, jeśli są przeznaczone do spożycia przez ludzi. Jeżeli natomiast są przeznaczone do spożycia przez zwierzęta gospodarskie, to właściwa dla nich stawka wynosi 8 proc. Ta ostatnia stawka dotyczy też odpadów zbożowych, w tym śruty, makuchów itp. Sprzedawcy i importerzy najchętniej widzieliby ją ze stawką 5 proc. lub 8 proc. VAT. Ministerstwo Finansów wprost tego nie potwierdza. W tle są obawy o ryzyko oszustw.

Zmiany w matrycy stawek VAT i Wiążącej Informacji Stawkowej (WIS) od 2021 r.

Ministerstwo Finansów przygotowało pakiet zmian w VAT, które mają wejść w życie w 2021 r. Nowe regulacje wprowadzają szereg nowości w zakresie nowej matrycy stawek VAT oraz instytucji Wiążącej Informacji Stawkowej (WIS). Zakłada się m.in. wprowadzenie: 3-letniego okresu ważności WIS, ograniczenia ochrony, jaką zapewnia WIS podatnikowi (w przypadku, gdy WIS zostanie wykorzystana w transakcjach stanowiących nadużycie prawa) czy umożliwienie otrzymywania przez podatników WIS dla towarów klasyfikowanych w ustawie o VAT według PKWiU (np. dla towarów objętych mechanizmem podzielonej płatności).

Rozliczanie VAT sprzedaży wysyłkowej na terytorium kraju

Do celów rozliczania VAT w przypadku sprzedaży wysyłkowej istotne jest określenie miejsca dostaw towarów. Zasadą jest, że sprzedaż wysyłkową na terytorium kraju uznaje się za dokonaną na terytorium państwa przeznaczenia, czyli na terytorium Polski. Od tej ogólnej zasady możliwe są jednak wyjątki.

Slim VAT. Ministerstwo Finansów przekazało pakiet zmian w VAT do konsultacji

Projekt zawierający pakiet uproszczeń w podatku VAT (tzw. Slim VAT) został opublikowany i przekazany przez Ministerstwo Finansów do konsultacji publicznych. Projekt zmian w ustawie o VAT oprócz Slim VAT zawiera również zmiany w systemie TAX FREE (zwrot VAT podróżnym).

Fundusz Gwarancji Płynnościowych obejmie limity faktoringowe

Prawdopodobnie na przełomie sierpnia i września, Bank Gospodarstwa Krajowego obejmie gwarancjami z Funduszu Gwarancji Płynnościowych także limity faktoringowe. Na rozwiązanie zgodziła się już Komisja Europejska.

Opodatkowanie VAT czynności z zakresu edukacji publicznej i opieki społecznej

Ministerstwo Finansów uznało, że w odniesieniu do określonych czynności związanych z realizacją zadań w zakresie edukacji publicznej oraz pomocy społecznej, jednostki samorządu terytorialnego nie występują w roli podatników VAT i tym samym ich wykonywanie nie podlega opodatkowaniu VAT, o ile spełnione są określone przesłanki.

Test na obecność COVID-19 sfinansowany przez pracodawcę bez PIT

Test na obecność COVID-19 sfinansowany przez pracodawcę nie będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych (PIT). Ministerstwo Finansów potwierdziło, iż wykonanie takiego testu na obecność koronawirusa pracownikowi nie jest przychodem z tytułu nieodpłatnych świadczeń.

Posądzenie o udział w karuzeli podatkowej i odmowa odliczenia VAT

Organ podatkowy uznał, że firma brała udział w karuzeli VAT i zakwestionował wiele działań przedsiębiorcy. Pośród zarzutów mających uzasadnić odmowę prawa do odliczenia VAT znalazł się również taki, że nie dochował on należytej staranności przy przeprowadzaniu transakcji, bo nie poddał swojego dostawcy weryfikacji, uznając go za wiarygodnego na podstawie wieloletniej współpracy. Jak podsumował to Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu: „Stwierdzenie takie jest oczywiście sprzeczne z logiką, doświadczeniem życiowym i realiami funkcjonowania obrotu gospodarczego” (wyrok z 17 marca 2020 r., sygn. akt I SA/Wr 768/19).

Wnioski o dodatek solidarnościowy do końca sierpnia

Do końca sierpnia, osoby które straciły pracę w czasie pandemii mogą składać wnioski o przyznanie dodatku solidarnościowego. Jak poinformowało Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, do tej pory wypłacono ponad 185 tys. takich świadczeń. Z tego tytułu wypłacono blisko 246 mln złotych.

Biała lista podatników VAT - zapłata na wirtualny rachunek bankowy

Czy przedsiębiorca, który dokonał zapłaty na wirtualny rachunek bankowy (czyli na rachunek spoza białej listy podatników VAT) musi informować o tym fakcie urząd skarbowy? Jakie ma to konsekwencje podatkowe?

Jak ująć skutki pandemii COVID-19 w sprawozdaniach finansowych w 2020 roku?

Gospodarcze i finansowe skutki pandemii COVID-19 mają istotny wpływ na informacje prezentowane w sprawozdaniach finansowych. Zdaniem KPMG ujęcie księgowe tego wpływu w sprawozdaniach finansowych jest wyzwaniem z uwagi na niepewność i zmienność otoczenia gospodarczego.

Zwolnienie z płacenia składek ZUS także w przypadku istnienia nadpłaty w ZUS

Postulaty Rzecznika MŚP w zakresie korzystnego dla przedsiębiorców zwalniania z obowiązku opłacenia należności z tytułu składek na ubezpieczenia społeczne również w przypadku istnienia tzw. nadpłaty w ZUS zostały uwzględnione w ramach uchwalonej przez Sejm RP w dniu 24 lipca 2020 r. ustawy o zmianie ustawy o delegowaniu pracowników w ramach świadczenia usług oraz niektórych innych ustaw.

Zwolnienie z cła i VAT sprzętu ochronnego i medycznego przywożonego do Polski do 31 października 2020 r.

Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) poparła inicjatywę Komisji Europejskiej (KE) przedłużenia okresu obowiązywania decyzji umożliwiającej stosowanie zwolnienia z należności celnych i VAT. Ma to związek z utrzymującym się zapotrzebowaniem na sprzęt ochronny i medyczny potrzebny do zwalczanie epidemii COVID-19. KE zmieniła swoją wcześniejszą decyzję i wydłużyła okres obowiązywania zwolnienia do 31 października 2020 r.

Urlop w czasie COVID-19 - czy pracodawca może pytać pracownika o kraj w którym spędzi urlop?

Jedynie co trzeci Polak wyjedzie w tym roku na urlop, a zdecydowana większość zamierza spędzić go w kraju. Wielu z nich musiało zrewidować swoje wakacyjne plany, które mieli na początku roku. Pandemia SARS-CoV-2 zmieniła nie tylko to, lecz także ilość czasu wolnego. Tarcza antykryzysowa 4.0 wpłynęła na sposób naliczania dni urlopowych, przy okazji dając pracodawcom nowe uprawnienia, m.in. możliwość wysłania pracownika na zaległy urlop nawet bez jego zgody i oddelegowania go do pracy zdalnej po powrocie z wakacji. Generalnie pracodawca nie ma jednak prawa żądać od pracownika podania destynacji wyjazdu.

Podstawa prawna zwolnienia z VAT na fakturze - problemy

Kiedy na fakturze trzeba podać podstawę prawną zwolnienia z VAT? Przy jakich zwolnieniach z VAT nie trzeba tej podstawy prawnej zapisywać na fakturze? Wyjaśnia Michał Samborski, doradca podatkowy, Kierownik Zespołu ds. Podatków Pośrednich w ECDP TAX Żuk Komorniczak i Wspólnicy sp. k.

Zmiany umów dot. zamówień publicznych w czasie epidemii COVID-19

Na stronach umowy w sprawie zamówienia publicznego ciąży nowy obowiązek polegający na niezwłocznym oraz wzajemnym informowaniu się o wpływie okoliczności związanych z wystąpieniem COVID-19 na należyte wykonanie tej umowy, o ile taki wpływ wystąpił lub może wystąpić. Zamawiający po stwierdzeniu wystąpienia okoliczności związanych z wystąpieniem COVID-19, które mogą wpłynąć lub wpływają na należyte wykonanie umowy, może w uzgodnieniu z wykonawcą dokonać zmiany umowy.

Tarcze antykryzysowe okiem doradcy podatkowego. Podsumowanie przepisów pomocowych

Zwolnienie z ZUS, świadczenie postojowe oraz mikropożyczka – to były najważniejsze formy pomocy, z jakich skorzystali do tej pory przedsiębiorcy w czasie pandemii. Eksperci podatkowi podsumowują najpopularniejsze przepisy tarcz antykryzysowych i wskazują, które regulacje wprowadzały najwięcej wątpliwości i wymagały doprecyzowania.

Wydatki na przeciwdziałanie epidemii w kosztach podatkowych - objaśnienia MF

Jeżeli przedsiębiorca ponosi wydatki, które wynikają z obowiązku w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy (prowadzenia działalności gospodarczej) albo wytycznych lub zaleceń organów (instytucji) kompetentnych w obszarze bezpieczeństwa sanitarnego, albo własnej decyzji i racjonalnego przeciwdziałania zagrożeniu epidemicznemu (epidemii), to takie wydatki stanowią koszt uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o CIT i art. 22 ust. 1 ustawy o PIT, o ile zostały właściwie udokumentowane. Przykładami takich wydatków są m.in.: zakup maseczek ochronnych dla pracowników, przyłbic, sfinansowanie pracownikom testów na koronawirusa. To samo dotyczy wydatków poniesionych przez przedsiębiorcę na działania gospodarcze, które wskutek zagrożenia epidemicznego (epidemii) zostały zaniechane (odwołane, przerwane, zawieszone itp.), o ile w momencie ich poniesienia spełniały wymienione wyżej warunki zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów (np. w zakresie szkoleń lub kursów pracowniczych).

Obniżenie wymiaru etatu lub wynagrodzenia za pracę oraz inne zmiany w stosunkach pracy w czasie pandemii

Przed wybuchem pandemii COVID-19 zasady rozwiązywania umów o pracę i zmiany ich istotnych elementów takich jak: wymiar czasu pracy czy wysokość wynagrodzenia opierały się na ściśle określonej zasadzie, były zwięzłe i klarowne. Potrzeba minimalizowania negatywnych skutków pandemii wymusiła wprowadzenie kolejnych wersji tak zwanej Tarczy antykryzysowej, czyli ustawy z 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (dalej: Tarcza). Przepisy tego aktu zdecydowanie urozmaiciły regulacje pracownicze, zwłaszcza te w zakresie dopuszczalności zmiany warunków zatrudnienia, a także przypomniały o innych rozwiązaniach, już dotychczas dopuszczalnych, ale nie tak popularnych.

Kapitał zdrowia pracowników – czy koronawirus to tylko zagrożenie?

W połowie przedsiębiorstw i instytucji co najmniej jedna piąta pracowników będzie na stałe pracowała zdalnie. Koronawirus wymusił bowiem gwałtowną reorganizację sposobu pracy w przedsiębiorstwach, a najprawdopodobniej też wpłynie na konieczność dostosowania prawa. Zwiększył także rolę firm w kształtowaniu prozdrowotnych nawyków pracowników.

Test na koronawirusa i maseczki sfinansowane przez pracodawcę nie są przychodem podatkowym pracownika

Minister Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską uznał, że świadczenie pracodawcy polegające na sfinansowaniu pracownikom np. testów na koronawirusa, ale również np. maseczek, czy przyłbic, następuje w interesie pracodawcy (nie pracownika). Dostarczenie środków ochronnych, czy wykonywanie testów zapobiega niekontrolowanemu rozprzestrzenianiu się choroby, niweluje niepożądaną przez każdego pracodawcę absencję pracowników i jest istotne dla terminowego wywiązania się pracodawcy z zawartych kontraktów. Świadczenia te nie powodują więc powstania przychodu podatkowego w PIT po stronie pracownika.

Subwencja PFR – zasady korzystania i rozliczania

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) zaangażował się w rządowy program wsparcia (tzw. tarcza finansowa) dla mikro, małych i średnich przedsiębiorstw, których sytuacja finansowa pogorszyła się na skutek wybuchu pandemii SARS-CoV-2. Głównym celem programu jest pomoc przedsiębiorcom w utrzymaniu płynności i stabilności finansowej, poprzez udostępnianie im finansowania na preferencyjnych warunkach.

Czy środki otrzymane w ramach tarczy antykryzysowej są opodatkowane?

W trosce o przedsiębiorców, którzy otrzymali pomoc finansową, skierowano do Ministra Finansów interpelację o udzielenie informacji czy otrzymane środki będą podlegać opodatkowaniu, czy będą one przychodem, od którego należy odprowadzić podatek.

Jakie zmiany w rozliczeniach VAT zawiera pakiet SLIM VAT

SLIM (simple, local and modern) VAT, który jest pakietem uproszczeń w podatku VAT, to efekt prowadzonego przez Ministerstwo Finansów audytu przepisów, mającego na celu dostosowanie ich do warunków działania małego i średniego biznesu. Cztery obszary, w których nastąpią zmiany, to proste fakturowanie, ułatwienia dla eksporterów, wspólne kursy walut z podatkiem dochodowym, korzyści finansowe.

SLIM VAT 2021 - pakiet zmian w podatku VAT

SLIM VAT to pakiet zmian w podatku od towarów i usług, których zarys przedstawił minister finansów Tadeusz Kościński. Główne obszary zmian to uproszczenia w fakturowaniu, eksporcie i w kursach walut. Nowe regulacje miałby wejść w życie w pierwszych miesiącach 2021 r.

Dotacje na kapitał obrotowy – która firma może otrzymać i na jakich warunkach?

Celem wsparcia w ramach programu „Dotacje na kapitał obrotowy” jest pomoc średnim firmom, które znalazły się w trudnej sytuacji ekonomicznej w związku z zakłóceniami w funkcjonowaniu gospodarki na skutek wystąpienia pandemii koronawirusa. Kto może liczyć na dofinansowanie i w jakiej wysokości? Jakie warunki należy spełniać?

TSUE o uldze na złe długi w VAT

Przepisy tzw. ulgi na złe długi, które zawiera polska ustawa o VAT uprawniają podatnika będącego wierzycielem do obniżenia podstawy opodatkowania (wartości sprzedaży) i podatku należnego o wartość nieuregulowanych faktur przez kontrahenta. W związku z panującą obecnie sytuacją gospodarczą powstałą wskutek epidemii korona wirusa, jest to bardzo pomocna instytucja prawa dla wielu podatników.

Przedsiębiorca od 20 lat walczy o zwrot VAT – sąd przyznał mu rację, a co zrobi fiskus?

Historia zna przypadki wojen, które toczyły się tak długo, że zwaśnione strony nie pamiętały już o co właściwie toczy się konflikt. Takich wątpliwości z pewnością nie ma pewien podatnik od lat spierający się z fiskusem o zwrot nadwyżki VAT za grudzień 1998 r. oraz luty 1999 r. Chociaż jego sprawa przypomina film sensacyjny pełen zwrotów akcji lub wielotomową powieść z zawiłą, piętrową intrygą, dzięki niedawnemu rozstrzygnięciu Naczelnego Sądu Administracyjnego wreszcie zanosi się na happy end.

Nowa matryca stawek VAT - jednolita stawka VAT w gastronomii korzystna dla sektora

Od 1 lipca 2020 r. w rozliczeniach VAT obowiązuje nowa matryca stawek podatkowych. W opinii prof. dr hab. Adama Mariańskiego, głównego eksperta ZPP ds. prawa i podatków, jednolita stawka VAT w gastronomii jest korzystna dla tego sektora.

Dodatkowe pół miliarda złotych z UE na pożyczki płynnościowe

Kolejne pół miliarda złotych ze środków unijnych przekazanych przez minister funduszy i polityki regionalnej przeznaczy Bank Gospodarstwa Krajowego na pożyczki płynnościowe z Programu Inteligentny Rozwój. To już drugie zwiększenie kwoty przeznaczonej na te pożyczki. Instytucje finansujące współpracujące z BGK ruszają z nowymi naborami wniosków pożyczkowych od przedsiębiorców.

Nowa matryca stawek VAT - ceny artykułów higieniczych i leków weterynaryjnych

Nowa matryca stawek VAT, która weszła w życie 1 lipca 2020 r., nie podnosi stawki podatku na leki weterynaryjne. Niektóre schroniska jednak, jak informują internauci, już podwyższyły ceny za swoje usługi, mimo że podwyżki podatku VAT nie było. Podrożeć natomiast mogą niektóre produkty higieny osobistej.

Transport towarów a VAT – miejsca świadczenia i zasady opodatkowania

Zasady opodatkowania VAT transportu towarów zawiera ustawa o podatku od towarów i usług. Szczególnie skomplikowane są regulacje w zakresie miejsca opodatkowania usługi oraz stosowanej stawki podatku VAT. Zrozumienie zasad w tym zakresie jest warunkiem prawidłowego rozliczenia się z zobowiązań podatkowych. Może też wpływać na ostateczną wartość świadczonych usług.

Od 1 lipca 2020 r. Wiążąca Informacja Stawkowa (WIS) chroni podatników

Decyzja jaką jest Wiążąca Informacja Stawkowa chroni podatników w zakresie właściwego zidentyfikowania stawki VAT na dany towar lub usługę. Od 1 lipca 2020 r. organy podatkowe nie mogą kwestionować stawki VAT, jeżeli będzie ona ustalona na podstawie WIS.

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy w VAT u małego podatnika

Na gruncie podatku VAT obowiązuje zasada, zgodnie z którą obowiązek podatkowy powstaje w momencie dokonania dostawy towarów lub świadczenia usług. Ustawa o VAT przewiduje jednak pewne wyjątki od tej zasady generalnej. Jednym z nich jest instytucja małego podatnika, czyli podmiotowe określenie podatników, którzy mogą korzystać z pewnych preferencji. Są jednak pewne ograniczenia, o których podatnicy powinni pamiętać. W szczególności bardzo istotne zmiany dotyczą daty powstania obowiązku podatkowego.

Nowa matryca stawek VAT nie zmienia stawek na produkty dla rolnictwa

​Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi poinformowało, że nowa matryca stawek VAT, która obowiązuje od 1 lipca 2020 r., nie zmienia stawek VAT na produkty rolne i na środki produkcji dla rolnictwa. Pozostają one na poziomie 8 proc., a na żywność nadal obowiązuje 5-proc. stawka podatku VAT.

Stawki VAT na czasopisma specjalistyczne od 1 lipca 2020 r.

Minister Finansów, na wniosek Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców, wyjaśnił wątpliwości związane ze zmianami stawki podatku VAT w odniesieniu do czasopism specjalistycznych oraz jej wysokości od 1 lipca 2020 r.

Zaległości podatkowe w czasie COVID-19 - umorzenie, czy rozłożenie na raty

Epidemia koronawirusa koronawirusa SARS-CoV-2, wywołującego chorobę COVID-19 spowodowała trudności wielu podatników z terminową płatnością podatków i innych danin publicznych. Jeżeli w Polsce powstaje zaległość podatkowa, to 90% z niej jest straconych, krótko mówiąc nieściągalnych - twierdzi profesor Witold Modzelewski z Instytutu Studiów Podatkowych. Zdaniem Profesora naczelnicy urzędów skarbowych niechętnie umarzają zaległości podatkowe - nieco częściej można liczyć na rozłożenie tych zaległości na raty. Jednak dla części firm w najgorszej sytuacji potrzebny będzie program oddłużeniowy, który pozwoli tym firmom przetrwać.

Wydawcy liczą na zerowy VAT na prasę

Przez pandemię koronawirusa wydawcy stracili od 50 do nawet 80 proc. przychodów z reklam. Dużą pomocą dla branży byłby zerowy VAT na prasę. Takie rozwiązanie, ale w odniesieniu do książek, zapowiedział minister kultury, prof. Piotr Gliński. Wymaga ono jednak zgody Komisji Europejskiej.

Usługi kulturalne w internecie nie mogą korzystać z obniżonej stawki VAT

W unijnej dyrektywie dot. VAT znajduje się zastrzeżenie, że stawki obniżone nie mają zastosowania do usług świadczonych drogą elektroniczną. Różnego rodzaju imprezy kulturalne (koncerty, przedstawienia itp.) udostępniane on-line za odpłatnością wypełniają definicję usług świadczonych drogą elektroniczną i dlatego nie mogą korzystać z obniżonej stawki podatku VAT, którą objęte są wstępy na tradycyjnie organizowane spektakle kulturalne.

Tarcza antykryzyskowa 4.0 – certyfikaty rezydencji i ceny transferowe

Zmiany wprowadzone przepisami składającymi się na tzw. tarczę antykryzysową 4.0 objęły także kwestie związane z certyfikatami rezydencji i cenami transferowymi. Jaki nowe regulacje, w związku z COVID-19, przygotował ustawodawca w tym zakresie?

Jak nowa matryca stawek VAT wpłynie na ceny

Od 1 lipca 2020 r. wchodzi nowa matryca VAT, która sprawi, że podobne towary będą opodatkowane jednakową stawką podatku od towarów i usług. Zdaniem głównego ekonomisty banku PKO BP Piotra Bujaka, nowa matryca VAT nie spowoduje istotnych zmian cen w koszyku zakupowym przeciętnego konsumenta.

Limit odpraw z tytułu rozwiązania umowy o pracę w 2020 roku

Tak zwana Tarcza 4.0 wprowadziła górny limit świadczeń wypłacanych pracownikom w związku z rozwiązaniem umowy o pracę. Jest to kwota 26 tys. zł brutto. Limit ten dotyczy tylko świadczeń przewidzianych w przepisach prawa (np. odpraw w przypadku zwolnień grupowych). Limit nie dotyczy natomiast odpraw i odszkodowań przyznawanych na podstawie umów zawieranych przez pracodawców z pracownikami. Limit ten ma obowiązywać jedynie w czasie stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii, ogłoszonego z powodu COVID-19.

REKLAMA