Kategorie

VAT

Tłumacz przysięgły przetłumaczył na zlecenie sądu na język polski dokumentację będącą przedmio­tem postępowania sądowego. Tłumacz przedstawił tłumaczenie 20 czerwca 2015 r. Zapłatę otrzy­mał 27 czerwca 2015 r. Kiedy powstał obowiązek podatkowy?
Sprzedaż licytacyjna nieruchomości przez komornika miała miejsce 18 czerwca 2015 r. Kwota uzy­skana z licytacji została wpłacona na rachunek sądu 27 czerwca 2015 r. Komornik otrzymał z sądu kwotę konieczną do zapłaty VAT dopiero 11 lipca 2015 r. Kiedy powstał u niego obowiązek podatkowy?
11 czerwca 2015 r. nasza firma otrzymała odszkodowanie w formie pieniężnej za jedną z nierucho­mości gruntowych, na której prowadziła działalność gospodarczą, przejętą na rzecz gminy w związ­ku z realizacją inwestycji na cel publiczny. Odszkodowanie zostało wypłacone na podstawie decyzji z 27 maja 2015 r. Kiedy powstał obowiązek podatkowy z tytułu otrzymanego odszkodowania?
Zgodnie z zawartą w lipcu 2014 r. umową będę świadczył usługi serwisowe sprzętu komputerowego w okresie od 1 sierpnia 2014 r. do 31 marca 2015 r. Według umowy usługi będą rozliczane za okresy dwumiesięczne, a termin płatności przypadnie siódmego dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym okresie dwumiesięcznym. Kiedy powstanie obowiązek podatkowy w VAT?
Podpisaliśmy umowę na świadczenie usług nadzoru autorskiego. Okresem rozliczeniowym - zgodnie z umową - jest miesiąc kalendarzowy. Wynagrodzenie za taką usługę wyliczane będzie przez pomno­żenie ilości dniówek spędzonych przez naszych konsultantów na budowie i ceny za pobyt. Płatność będzie następowała do 7. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu. W jaki sposób mamy rozliczyć taką usługę?
Od początku kwietnia 2014 r. świadczymy usługi serwisowe. W umowie jest zapis „Wynagrodzenie będzie rozliczane i wypłacane za okresy kwartalne, na podstawie faktur wystawianych każdorazowo po zakończeniu kalendarzowego kwartału, w którym świadczone były Usługi". Kiedy mamy rozliczyć VAT od takich usług?
Otrzymałem zlecenie napisania programu komputerowego. Ze zleceniodawcą określiliśmy w umo­wie trzy etapy, których zakończenie (poprzez zaakceptowanie przez zleceniodawcę ich wykonania) stanowi tytuł do otrzymania przeze mnie określonej części wynagrodzenia w terminie siedmiu dni. Wykonanie pierwszego etapu zostało zaakceptowane 30 czerwca 2014 r. Kwotę wynagrodzenia za wykonanie pierwszego etapu otrzymałem 3 lipca 2014 r. Kiedy powstał u mnie obowiązek rozliczenia VAT od otrzymanej kwoty?
Wynajmujemy lokale na biura. Naszym klientom wystawiamy refaktury za media. Czy obowiązek podatkowy powstaje u nas w chwili wystawienia refaktury?
Świadczymy usługi na zlecenie osób fizycznych oraz prawnych polegające na występowaniu w imie­niu i na rzecz zleceniodawcy o odszkodowanie. Podpisujemy długoterminowe umowy zlecenia (re­prezentowanie poszkodowanego może trwać nawet kilka lat). Za świadczone usługi pobieramy wyna­grodzenie prowizyjne po rozliczeniu całej sprawy odszkodowawczej lub jej poszczególnych etapów. Występując w imieniu i na rzecz poszkodowanego przejmujemy na siebie ciężar załatwienia wszyst­kich spraw formalno-prawnych, jak i rozliczenia otrzymanego odszkodowania. Po otrzymaniu wyroku zasądzającego dla poszkodowanego stosowną kwotę odszkodowania i jej wpływie na nasze konto, potrącamy z niej koszty oraz należną nam prowizję, a następnie pozostałą należność przelewamy na konto klienta. Dopiero wówczas sprawę uznajemy za zamkniętą, a odszkodowanie za rozliczone. W tym momencie również uznajemy usługę za wykonaną dla celów VAT, dokumentując ją fakturą. Czy postępujemy prawidłowo?
Jesteśmy przedsiębiorstwem prowadzącym działalność gospodarczą na podstawie udzielonych kon­cesji w zakresie przesyłania i dystrybucji oraz obrotu ciepłem zakupionym z obcego źródła ciepła i przesyłanym do odbiorców za pośrednictwem własnej sieci ciepłowniczej. W celu dostarczenia cie­pła odbiorcom za pośrednictwem sieci ciepłowniczej niezbędne jest przyłączenie danego odbiorcy do sieci ciepłowniczej. Samo przyłącze jest naszą własnością, ale z tytułu jego wykonania pobierana jest od kontrahenta jednorazowa opłata za przyłączenie do sieci, która jest ustalana w oparciu o staw­ki opłat zawarte w taryfie, kalkulowane zgodnie z przepisami ustawy Prawo energetyczne. Kiedy po­winniśmy rozpoznać obowiązek podatkowy dla tej czynności?
Prowadzimy dystrybucję doładowań do telefonów komórkowych w postaci tzw. elektronicznych jed­nostek doładowania, tj. zaszyfrowanych plików elektronicznych zawierających kody doładowujące. Nabywamy je od operatorów sieci komórkowych lub pośredników. Są one następnie przesyłane w po­staci zabezpieczonych plików elektronicznych do bazy danych elektronicznego systemu dystrybu­cji, a w momencie zgłoszenia zapotrzebowania są one przesyłane na konkretny terminal w punkcie sprzedaży podmiotu, z którym mamy podpisaną umowę, co umożliwia dalszą odsprzedaż tych jedno­stek w postaci wydruku. Zgodnie z umową, przeniesienie praw do elektronicznych jednostek dołado­wania następuje w momencie, w którym kontrahent pobiera te jednostki na zainstalowany w swojej placówce terminal i dokonuje ich sprzedaży finalnemu nabywcy. Jednocześnie ponosi on ryzyko go­spodarcze związane z jednostkami pobranymi a niesprzedanymi. Czy przy takim modelu dystrybucji jednostek powinniśmy rozpoznawać obowiązek podatkowy na zasadach ogólnych, tj. z chwilą doko­nania ich sprzedaży?
Jesteśmy właścicielem i operatorem kolei linowych oraz wyciągów narciarskich, za przejazdy którymi pobieramy opłaty. Sprzedajemy bilety jednorazowe, bilety grupowe, karnety czasowe, karnety obejmujące wiele przejazdów zarówno poprzez osobisty ich zakup w kasach, jak również przy wykorzystaniu nowego systemu informatycznego, dzięki któremu osoby fizyczne mogą nabywać bilety przez naszą stronę internetową. W przypadku zakupu biletów przez stronę, nabywca zamawiając bilet dokonuje wpłaty w wysokości 100% wartości biletu za pośrednictwem internetowego elektronicznego systemu płatni¬czego (online) obsługiwanego przez podmiot prowadzący działalność gospodarczą jako agent rozliczeniowy. Z umowy z agentem rozliczeniowym wynika, że oprócz płatności otrzymywanych na nasz rachunek zgodnie z harmonogramem, mamy możliwość otrzymania środków na podstawie jednorazowego żądania. W jakim momencie powinniśmy rozpoznać obowiązek podatkowy w takim przypadku?
Jesteśmy Miejskim Zakładem Komunikacyjnym. Przedmiotem naszej działalności jest wykonywanie autobusowych przewozów pasażerskich oraz dystrybucja i sprzedaż biletów na świadczone usługi. Sprzedajemy bilety jednorazowe, 75-minutowe, jednodniowe, weekendowe, tygodniowe, miesięczne i na trzy kolejne miesiące, za pośrednictwem automatów, punktów kasowych oraz kierowców autobusów. Bilety miesięczne i na trzy kolejne miesiące można nabyć w przedsprzedaży. Ponadto, wprowadziliśmy możliwość bezgotówkowego regulowania należności dla kontrahentów, z którymi mamy podpisane stosowne umowy. Pasażerowie mają także możliwość zapłaty kartą płatniczą za bilety kupowane w automatach. Kiedy powstaje obowiązek podatkowy w odniesieniu do naszych usług?
Prowadzę jednoosobową działalność gospodarczą. Skorzystałem z możliwości zareklamowania świadczonych przeze mnie usług w Internecie. Zamówiłem usługę reklamy na czas nieokreślony, z rocznym okresem rozliczeniowym, od firmy mającej siedzibę w jednym z krajów UE. Otrzymałem fakturę bez VAT z adnotacją o odwrotnym obciążeniu, z 14-dniowym terminem płatności, liczonym od daty jej wystawienia. Faktura ta została przeze mnie opłacona terminowo i od tego momentu reklamy moich usług zostały uruchomione. Jednak po upływie rocznego okresu, który został już przeze mnie opłacony, nie będę dalej korzystał z usług tej firmy. Czy w takim przypadku powinienem rozliczyć VAT od importu tej usługi dopiero w momencie zakończenia przyjętego w umowie rocznego okresu rozliczeniowego?
Wydajemy magazyny dla kobiet. W naszych miesięcznikach klienci zamawiają kampanie reklamowe, w ramach których reklamy pojawiają się niekiedy w trzech - czterech kolejnych numerach. Kiedy powstaje u nas obowiązek podatkowy?
Jak oceniają ekonomiści, do budżetu nie trafia co roku ponad 40 mld zł. Szara strefa związana z niepłaceniem podatku VAT w Polsce stanowi niemal 27 proc. zobowiązań z tego tytułu. Sytuację mogłoby poprawić obniżenie i ujednolicenie stawek podatku oraz uproszczenie przepisów.
Świadczymy usługi, których wykonanie, zgodnie z postanowieniami umowy, każdorazowo potwierdzane jest protokołem odbioru usługi podpisywanym przez obie strony. W praktyce niekiedy zdarza się, że data odbioru usługi określona w protokole odbioru nie jest tożsama z datą ostatniej czynności wykonanej w związku z realizacją usługi. Jest to spowodowane uprawnieniem do weryfikacji faktycznego wykonania zakresu zleconej usługi. Dopiero po sprawdzeniu wykonania wszystkich czynności objętych zakresem rzeczowym umowy mają miejsce czynności związane z odbiorem usługi. Odbiór usługi następuje w dacie protokolarnego potwierdzenia faktu kompletnego wykonania usługi, co regulują zapisy zawartej umowy. Podpisanie przez strony umowy protokołu odbioru usługi jest potwierdzeniem jej wykonania. Czy postępujemy prawidłowo, przyjmując datę podpisania protokołu jako moment wykonania usługi rodzący obowiązek podatkowy w VAT?
Zajmujemy się sprzedażą czasopism online, naukowych baz danych online oraz serwisów online w formie prenumerat. Klienci z góry opłacają prenumeratę za dostęp do tych usług na podstawie pro formy. Po zaksięgowaniu opłaty na naszym koncie, w pierwszym dniu okresu prenumeraty, wysyłamy klientom unikalne dane identyfikacyjne umożliwiające rozpoczęcie korzystania z usługi. W odniesieniu do tych usług obowiązek podatkowy w VAT rozpoznajemy w momencie umożliwienia klientowi dostępu do prenumeraty, która została przez niego opłacona, a fakturę za te usługi wystawiamy do 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym tę usługę udostępniliśmy klientowi. Czy postępujemy prawidłowo?
Każda firma, chcąc się rozwijać, musi wciąż inwestować. Jednakże często wkład własny przedsiębiorstwa nie pozwala na pokrycie kosztów wszystkich planowanych inwestycji. Przed przedsiębiorcami pojawia się wtedy dylemat, co wybrać: kredyt czy leasing? Który sposób finansowania zakupów firmowych bardziej się opłaca małym i średnim przedsiębiorstwom?
Prowadzę działalność gospodarczą w zakresie naprawy telefonów komórkowych. 20 czerwca 2014 r. od dwóch klientów otrzymałem zlecenie naprawy telefonów. Telefony zostały naprawione 23 czerwca 2014 r. Klienci zostali poinformowani telefonicznie o możliwości ich odbioru. Wysłałem im również maile. Pierwszy z klientów odebrał telefon 2 lipca 2014 r. Drugi nie odebrał go do tej pory. Kiedy powstał u mnie obowiązek podatkowy z tytułu tej naprawy? Płatność za naprawę następuje przy odbiorze telefonu.
20 czerwca 2015 r. drukarnia otrzymała zlecenie wydrukowania ulotek na materiałach własnych zleceniodawcy. Drukarnia wydrukowała ulotki 27 czerwca 2015 r. i telefonicznie poinformowała klienta o możliwości ich odebrania. Klient odebrał zamówione ulotki 2 lipca 2015 r. Kiedy należy rozliczyć VAT od wykonanej usługi?
Świadczymy usługi parkingowe, polegające na udostępnianiu klientom (kierowcom samochodów) miejsc parkingowych w określonej lokalizacji przez ustalony czas, w zamian za wynagrodzenie. Oferujemy również klientom możliwość rezerwacji miejsc parkingowych za pośrednictwem strony internetowej. Zasady świadczenia usług rezerwacji miejsc parkingowych online są określane w regulaminie świadczenia usług rezerwacji miejsc parkingowych drogą elektroniczną. Zgodnie z regulaminem, opłata rezerwacyjna, uiszczona przez klienta w związku z zawarciem umowy o rezerwację, zostaje zaliczona na poczet opłaty za korzystanie z miejsca parkingowego. Jeżeli czas korzystania przez klienta z miejsca parkingowego nie przekroczy czasu wskazanego w rezerwacji, to nie pobieramy od klienta dodatkowych opłat z tego tytułu. W przypadku, gdy klient przekroczy czas postoju wskazany w potwierdzeniu rezerwacji, to przed opuszczeniem parkingu jest zobowiązany do uiszczenia opłaty za korzystanie z miejsca parkingowego ponad zarezerwowany czas postoju. Jak prawidłowo powinniśmy ustalić moment powstania obowiązku podatkowego dla tych czynności?
Jesteśmy podmiotem leczniczym. Zawarliśmy umowę z podmiotem świadczącym usługi medyczne w Niemczech w zakresie wykonywania badań laboratoryjnych mających na celu nowoczesną diagnostykę alergii oraz mikroflory jelitowej oraz opracowania ich wyników w formie tekstowej i graficznej. Wyniki badań dla pacjentów opatrzone są oceną, interpretacją oraz propozycją dotyczącą terapii. Zawarta przez strony umowa określa również następujące po sobie okresy rozliczeniowe, których mają dotyczyć faktury wystawiane za wykonane na naszą rzecz usługi. Niemieckie laboratorium analiz medycznych nie posiada na terenie Polski siedziby, ani stałego miejsca prowadzenia działalności, dlatego wystawiane dla nas faktury zawierają adnotację, że zobowiązanym do rozliczenia podatku VAT jest nabywca usługi. Kiedy powinniśmy rozpoznać obowiązek podatkowy z tytułu importu ww. usług?
Kiedy powstaje obowiązek podatkowy w usługach transportowych, w przypadku usług transportu sanitarnego, od importu usług transportowych, od usług spedycji oraz dla usług transportu krwi i jej preparatów na rzecz podmiotów leczniczych?
Prowadzimy działalność w zakresie usług hotelarskich. W hotelu prowadzimy również restaurację. W restauracji świadczymy usługi gastronomiczne na rzecz konsumentów zewnętrznych oraz na rzecz osób będących gośćmi hotelu. W celu uproszczenia rozliczeń z klientami hotelu należność za usługi gastronomiczne świadczone na ich rzecz nie jest pobierana przy każdorazowym korzystaniu z restauracji lub baru, lecz jest rozliczana w fakturze wystawianej w związku z rozliczaniem usługi hotelowej lub w paragonie fiskalnym wystawianym na zakończenie pobytu. Wyżej wymieniona usługa dotyczy pobytów dwu- lub więcej dniowych. Czy postępujemy prawidłowo, traktując usługę gastronomiczną świadczoną w taki sposób jako ciągłą i uznając ją za wykonaną w momencie zakończenia wykonywania takiej usługi?
Wykupiliśmy abonament od firmy spoza UE, która prowadzi stronę internetową z biblioteką różnych motywów dźwiękowych. Fakturę od nich dostaliśmy 20 maja 2014 r., abonament jest na 12 miesięcy - do maja 2015 r. Za dostęp do tej biblioteki zapłaciliśmy 2 czerwca 2014 r. Kiedy powstaje u nas obowiązek podatkowy?
Kiedy powstaje obowiązek podatkowy od usługi rocznej licencji na dostęp do programu opłaconej jednorazowo?
Jako gmina zrealizowaliśmy inwestycję w postaci budowy świetlicy środowiskowej i przebudowy budynku świetlicy wiejskiej. Od momentu zakończenia inwestycji wynajmujemy odpłatnie całe świetlice bądź ich poszczególne pomieszczenia, rozliczając VAT należny od tych usług. Ponieważ jednak podstawową funkcją świetlic jest zapewnienie społeczności lokalnej zaplecza socjalnego, kulturalnego i oświatowego, udostępniamy je nieodpłatnie dla realizacji tych celów w ramach zadań własnych gminy. W takim przypadku uznajemy to nieodpłatne udostępnienie za czynność niepodlegającą VAT. Czy postępujemy prawidłowo?
Mam fakturę wystawioną 2 maja 2015 r. w euro i do 25 czerwca 2015 r. nie otrzymałam dokumentów z odprawy (Szwajcaria). Dostawa była rozliczona na warunkach DAP. Nabywca otrzymał towar 10 maja 2015 r. Kiedy powstał obowiązek podatkowy?
Niemiecki kontrahent wystawił nam w kwietniu 2014 r. fakturę zaliczkową na poczet dostawy maszyny, która będzie montowana w naszym zakładzie. Zaliczkę wpłaciliśmy na początku maja 2014 r. na podstawie otrzymanej faktury. W czerwcu 2014 r. maszyna została dostarczona i zamontowana. Wtedy dostawca wystawił nam fakturę końcową. Kiedy powinniśmy opodatkować zapłaconą zaliczkę?
Kiedy powstaje obowiązek podatkowy przy przemieszczeniu własnego towaru do magazynu położonego w innym kraju Unii Europejskiej?
Czy w WDT obowiązek podatkowy powstaje w momencie wystawienia faktury, czy otrzymanie zaliczki w WDT wpływa na powstanie obowiązku, a także kiedy powstaje obowiązek podatkowy z tytułu WDT udokumentowanych fakturą zbiorczą?
24 kwietnia 2015 r. klient wstawił do mojego komisu samochód. Sprzedałem go 30 czerwca 2015 r. Wystawiłem fakturę 3 lipca 2015 r. Kiedy powstał u mnie obowiązek podatkowy: 30 czerwca 2015 r. czy 3 lipca 2015 r.?
Kiedy powstaje obowiązek podatkowy przy sprzedaży towarów przez Internet za zaliczeniem pocztowym, gdy płatność następuje za pomocą systemów płatności internetowej, a także w przypadku, gdy płatność następuje przed wysłaniem towaru?
Nasza gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Jako jednostka samorządu terytorialnego oddajemy grunty w użytkowanie wieczyste poprzez zawarcie umowy w formie aktu notarialnego. Kiedy powstanie obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług z tytułu oddania nieruchomości gruntowych w użytkowanie wieczyste w stosunku do pierwszej opłaty i opłat rocznych, o których jest mowa w art. 71 ustawy o gospodarce nieruchomościami?
Zbywamy spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego. Akt notarialny podpiszemy na początku lipca 2014 r., ale klucze do lokalu przekazaliśmy 24 czerwca 2014 r. Kiedy powstał obowiązek podatkowy?
Rozstrzygnęliśmy przetarg na zakup nieruchomości. Wpłacone przez zwycięskiego oferenta wadium, zgodnie z warunkami przetargu, zostało zaliczone na poczet ceny jej zakupu. Czy w związku z tym powinniśmy kwotę wadium potraktować jak zaliczkę dla celów VAT?
Zamierzamy dokonać sprzedaży nieruchomości składającej się z działki zabudowanej budynkiem handlowo-usługowym. Budynek stanowi naszą własność i został wybudowany w roku 1984. Nieruchomość jest w wieczystym użytkowaniu. Nieruchomość była w przeszłości wynajmowana przez nas różnym podmiotom. Kiedy powstanie obowiązek podatkowy w podatku VAT w odniesieniu do sprzedaży prawa wieczystego użytkowania gruntu oraz sprzedaży budynku? Czy będzie to ten sam moment zarówno dla sprzedaży budynku, jak i prawa wieczystego użytkowania gruntu?
Prowadzimy działalność deweloperską. Podlegamy tzw. ustawie deweloperskiej, dlatego podpisaliśmy z bankiem umowę o prowadzenie rachunku powierniczego. W razie zawarcia umowy deweloperskiej nabywcy lokali są zobowiązani odpowiednio do wpłacania na rachunek powierniczy kwot tytułem częściowego uczestnictwa w przedsięwzięciu deweloperskim lub wpłaty całości wynagrodzenia z tytułu zakupu danego lokalu po dokonaniu na ich rzecz przeniesienia prawa własności do tego lokalu. Zdarza się jednak, że klienci się mylą i wpłacają powyższe kwoty na nasz rachunek bieżący. Czy takie wpłaty obligują nas do rozpoznania obowiązku podatkowego w VAT?
Prowadzimy działalność deweloperską. Ponieważ podlegamy przepisom ustawy z 16 września 2011 r. o ochronie praw nabywcy lokalu mieszkalnego lub domu jednorodzinnego, zawarliśmy z bankiem umowę o prowadzenie otwartego bądź zamkniętego mieszkaniowego rachunku powierniczego. Od przyszłych nabywców lokali mieszkalnych w budowanych przez nas budynkach wielorodzinnych przyjmujemy na ten rachunek środki pieniężne stanowiące zapłatę za przedmiot umowy, w ratach określonych w umowie deweloperskiej. Środki pieniężne zdeponowane na rachunku powierniczym będą nam wypłacane po stwierdzeniu przez bank zakończenia danego etapu realizacji przedsięwzięcia deweloperskiego, bądź otrzymaniu przez bank odpisu aktu notarialnego umowy przenoszącej na nabywcę prawo odrębnej własności lokalu mieszkalnego. Czy wpłata środków pieniężnych na rachu¬nek powierniczy przez nabywcę z tytułu zakupu przedmiotu umowy deweloperskiej powoduje powstanie obowiązku podatkowego w VAT?
Prowadzimy działalność deweloperską. Zawieramy z klientami umowy rezerwacji lokalu. Umowy takie nie są zawierane w formie aktu notarialnego. Klient deklaruje zainteresowanie zakupem określonego lokalu i wpłaca na nasz bieżący rachunek bankowy określoną kwotę opłaty rezerwacyjnej. Jeżeli klient ostatecznie nie zdecyduje się na zakup lokalu i zrezygnuje z jego rezerwacji, opłata ta podlega zwrotowi na rzecz klienta. Natomiast w momencie zawarcia z klientem umowy przedwstępnej wpłacona wcześniej opłata rezerwacyjna podlega zaliczeniu na poczet ceny lokalu oraz jednocześnie przekazaniu na rachunek powierniczy prowadzony przez bank. W celu usprawnienia transakcji, działając w imieniu klienta, dokonujemy przelewu wpłaconych wcześniej środków z bieżącego rachunku bankowego na rachunek powierniczy, prowadzony zgodnie z wymogami ustawy deweloperskiej. Czy otrzymana przez nas opłata rezerwacyjna, wpłacana przez klienta na nasz bieżący rachunek bankowy, skutkuje powstaniem obowiązku podatkowego?
Kiedy powstaje obowiązek podatkowy od dostawy budynków, gdy płatność następuje w transzach?
Budujemy domy jednorodzinne. Zazwyczaj, jeszcze przed podpisaniem aktu notarialnego, wydajemy klientom klucze do tych domów, żeby mogli je wykończyć. Naszym zdaniem, obowiązek podatkowy występuje u nas dopiero wtedy, gdy klienci podpiszą akty notarialne przenoszące na nich własność domów. Czy mamy rację?
Kiedy powstaje obowiązek podatkowy w przypadku sprzedaży bonów podarunkowych?
Zajmujemy się sprzedażą prenumerat czasopism naukowych, specjalistycznych z różnych branż, w formie dostaw wersji drukowanych (PKWiU 58.14.1). Prenumeraty te są opłacane przez naszych klientów z góry, np. na następny rok, półrocze bądź kwartał na podstawie pro formy. Fakturę sprzedaży wystawiamy w terminie 60 dni od dnia udostępnienia prenumeraty, a obowiązek podatkowy rozpoznajemy w dacie wystawienia tej faktury. Czy postępujemy prawidłowo?
Kiedy powstanie obowiązek podatkowy z tytułu wniesienia przez firmę aportem praw do znaków towarowych?
Zamierzamy wnieść przysługujące nam prawo wieczystego użytkowania niezabudowanego gruntu w drodze aportu (wkład niepieniężny) do spółki komandytowej w zamian za objęcie udziałów. Wartość udziałów obejmowanych w związku z wniesieniem aportu zostanie określona w umowie spółki zgodnie z wartością rynkową nieruchomości. Kiedy powstanie obowiązek podatkowy w odniesieniu do tej czynności?
Jesteśmy małym podatnikiem. Rozliczamy się z VAT metodą kasową. Zawarliśmy kontrakt, który przewiduje, że płatności za wykonane przez nas - w ramach jego realizacji - czynności nastąpią w odroczonym terminie. Najprawdopodobniej utracimy niebawem status małego podatnika i możliwość rozliczania VAT metodą kasową. Jak powinniśmy rozpoznać obowiązek podatkowy, gdy czynności wykonane zostaną jeszcze w okresie, gdy będziemy rozliczać się metodą kasową, a płatność za nie nastąpi po utracie tej możliwości?
W celu zwiększenia poziomu sprzedaży towarów oraz poziomu rozpoznawalności marek, pod którymi oferowane przez nas towary są sprzedawane, a także w celu umacniania relacji z obecnymi klientami, organizujemy szereg akcji o charakterze promocyjnym i marketingowym. Jednym z podstawowych środków wykorzystywanych w naszej działalności marketingowej są różnego rodzaju materiały reklamowe, które wydajemy nieodpłatnie różnym podmiotom, takie jak materiały POS, foldery reklamowe, próbki, wzorniki, stojaki i półki reklamowe, reklamy roll-up, banery, ekrany LCD z logo firmy oraz pozostałe materiały reklamowe z zaznaczonym logo i nazwą naszej firmy, takie jak: koszulki, bluzy, skarpetki, czapki, plecaki, zawieszki, skrobaczki do szyb, bloki z kartkami, długopisy, maskotki, torby i pamięci flash. Wartość jednostkowa poszczególnych materiałów reklamowych przekracza kwotę 100 zł, a przy ich nabyciu przysługiwało nam prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT. Czy w związku z nieodpłatnym przekazywaniem ww. materiałów reklamowych na rzecz kontrahentów powstanie obowiązek podatkowy w zakresie VAT?
Produkujemy odzież. 20 maja 2015 r. podpisaliśmy z lokalnym domem dziecka umowę darowizny sporej partii ubrań. Dostarczyliśmy je 1 czerwca 2015 r., tj. w Dzień Dziecka. Kiedy powstanie u nas obowiązek podatkowy? Czy w dniu podpisania umowy?