Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał 17 stycznia br. niezwykle ważny dla całej branży leasingowej wyrok, w którym stwierdził m.in., że w kontekście podatku VAT usługa ubezpieczenia przedmiotu leasingu i usługa leasingu co do zasady stanowią usługi odrębne i niezależne. Jakie są praktyczne skutki tego wyroku – zapytaliśmy o to Marcina Chomiuka, partnera oraz Tomasza Rolewicza, starszego menedżera w PwC, którzy reprezentowali podatnika przed Trybunałem.
Kryzys, bezrobocie, a często po prostu rachunek ekonomiczny sprawia, że coraz częściej decydujemy się na założenie własnej działalności gospodarczej, myśląc o większych zarobkach, dywersyfikacji ryzyka oraz związanym z tym uniezależnieniem się od jednego źródła dochodów. Zakładając firmę trzeba mieć przede wszystkim wiedzę w zakresie obciążeń podatkowych i ubezpieczeniowych.
Dzięki ustawie deregulacyjnej, która właśnie weszła w życie, tzw. mali podatnicy (firmy, których sprzedaż nie przekroczyła równowartości 1,2 mln) mogą na nowych zasadach korzystać z metody kasowej przy rozliczaniu VAT. To oznacza, że mogą oni wstrzymać się z rozliczeniem podatku do czasu, kiedy otrzymają zapłatę od kontrahenta. Do 15 stycznia takie przedsiębiorstwa mają czas, by w urzędzie skarbowym zadecydować, czy chcą od początku tego roku korzystać z metody kasowej.
Zakończył się proces legislacyjny dotyczący zmian przepisów dotyczących podatku od towarów i usług na 2013 rok. Niektóre zmiany wejdą w życie od 1 stycznia, inne od 1 kwietnia 2013 r., a jeszcze inne dopiero od początku 2014 roku. Ministerstwo Finansów przygotowało obszerne, kompleksowe wyjaśnienia odnośnie najważniejszych zmian w VAT wchodzących w życie od początku 2013 roku. Prezentujemy obszerne fragmenty tych wyjaśnień. Zmiany dotyczą m.in. fakturowania, przeliczania kwot w walutach obcych na złote, transakcji transgranicznych, ulgi na złe długi, metody kasowej, kredytu "pod zwrot VAT".
Podatnicy PIT rozliczający dochody (albo straty) uzyskane w 2013 roku będą musieli korzystać z nowych druków PIT. Minister Finansów wprowadził bowiem nowe wzory formularzy PIT-37, PIT-36, PIT-36L, PIT-38, PIT-39, PIT-40 i załączników do nich. A ponadto również PIT-16A, PIT-28, PIT-19A, PIT/O i PIT/D.
Przy umorzeniu lub zbyciu udziałów objętych na skutek wniesienia aportu, kosztem właściciela takich udziałów jest - co do zasady - ich wartość nominalna. Zasada ta nie dotyczy przypadków, w których aport ten miał formę, neutralnej podatkowo, transakcji wymiany udziałów. W takiej sytuacji, koszty właściciela umarzanych lub zbywanych udziałów są równe rzeczywistym kosztom historycznym, jakie poniósł na ich nabycie (a ściślej rzecz biorąc: na nabycie udziałów, jakie w ramach transakcji wymiany, były wnoszone drogą aportu).