REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

VAT - rozliczanie, Pracownik

Jak rozliczać voucher w podatku VAT i PIT

Przedsiębiorcy mają niejednokrotnie wątpliwości dotyczące prawidłowego rozliczania vouchera na potrzeby podatku VAT, jak również podatku PIT. W którym momencie dochodzi do sprzedaży – przy wydawaniu czy przyjmowaniu vouchera z powrotem? Kiedy pojawia się przychód generujący zaliczkę na podatek dochodowy?

Czy można odliczyć VAT z kopii faktury

Przedsiębiorcy zobowiązani są do wystawiania faktur w dwóch egzemplarzach, z czego jeden otrzymuje nabywca towaru lub usługi, natomiast drugi zachowuje w swojej dokumentacji sprzedawca. Obowiązujące obecnie przepisy nie wskazują, że faktury należy oznaczać jako “oryginał” i “kopia”. Zdarza się jednak, że sprzedawcy nadal stosują opis oryginał/kopia. Czy jest zatem możliwe odliczenie VAT z faktury, która ma oznaczenie „kopia”?

Pracownice ciężarne i karmiące piersią lepiej chronione - problemy

Prezydent RP podpisał nowelizację Kodeksu pracy, która doprecyzowuje zasady ochrony praw pracowniczych kobiet, które są w ciąży lub karmią dziecko piersią. Nie będą mogły one wykonywać m.in. prac mogących mieć niekorzystny wpływ na zdrowie.

VAT-14 elektronicznie, bez kwalifikowanego e-podpisu

Resort finansów opublikował projekt rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie w sprawie sposobu przesyłania deklaracji i podań oraz rodzajów podpisu elektronicznego, którymi powinny być opatrzone. Celem zmiany jest włączenie deklaracji o należnych kwotach podatku od towarów i usług w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia paliw silnikowych (VAT-14) do wykazu deklaracji i podań, które mogą być przesyłane za pomocą środków komunikacji elektronicznej, bez konieczności stosowania kwalifikowanego podpisu elektronicznego.

REKLAMA

„Centralizacja” rozliczeń VAT w jednostkach samorządu terytorialnego skończy się katastrofą budżetu państwa

Lobby zainteresowane destrukcją podatku VAT, mające w naszym kraju ogromne wpływy przez poprzednie 8 lat, w dalszym ciągu nie oddało władzy nad tym podatkiem. Na razie ma same sukcesy: storpedowało skutecznie uchwalenie nowej ustawy o tym podatku, której projekt powstał w czasie kampanii wyborczej, zachowując przez to wszystkie luki w tym podatku.

Pakiet ułatwień dla firm - zmiany w prawie pracy

Kilkaset tysięcy firm skorzysta na projekcie wprowadzającym ułatwienia w prowadzeniu działalności gospodarczej, który trafił do konsultacji społecznych - przewiduje resort rozwoju. To element pakietu 100 ułatwień, zapowiadanych przez wicepremiera Mateusza Morawieckiego.

Można stosować 50% koszty do części wynagrodzenia

Pracodawca ma prawo zastosować 50% koszty uzyskania przychodu do tej części wynagrodzenia pracownika, która dotyczy jego działalności twórczej na rzecz pracodawcy. Do części wynagrodzenia za wykonywanie prac, które nie będą miały twórczego charakteru, należy zastosować zwykłe koszty pracownicze.

Innowacyjne przedsiębiorstwa szybciej zwiększają zatrudnienie niż tradycyjne firmy

Poprawiająca się sytuacja gospodarcza oraz rządowe wsparcie przedsiębiorców to główne powody wzrostu zatrudnienia. Przede wszystkim jednak nowe miejsca pracy to efekt zdobywania nowych rynków przez innowatorów i rewolucjonistów. Okazuje się też, że przedsiębiorcy stawiający na przełomowe innowacje zwiększają zatrudnienie szybciej niż tradycyjne firmy.

REKLAMA

Na e-zwolnieniach lekarskich zyskują pracownicy, firmy i ZUS

Z 2 mln zwolnień lekarskich, które co miesiąc wpływają do ZUS-u, nawet 12 proc. jest wystawianych bezzasadnie. E-zwolnienia pomogą szybciej skontrolować zwolnienie. Szacuje się, że oszczędności z tytułu efektywniejszej kontroli sięgną 200 mln zł. Nowe przepisy mają obowiązek stosować płatnicy zatrudniający powyżej 5 osób. Mniejsi przedsiębiorcy są z tego zwolnieni do końca 2017 roku.

Centralizacja rozliczeń VAT w jednostkach samorządu terytorialnego od 2017 roku

Od 1 stycznia 2017 roku jednostki samorządu terytorialnego (gminy, powiaty, województwa) będą musiały rozliczać podatek VAT wraz ze wszystkimi swoimi jednostkami organizacyjnymi. Zatem jednostki organizacyjne nie będą mogły rozliczać się odrębnie. Taką centralizację rozliczeń VAT jednostek organizacyjnych samorządów terytorialnych, zakłada projekt ustawy, którym w środę 6 lipca 2016 r. ma zająć się rząd.

Sprzedaż wysyłkowa do krajów Unii Europejskiej – rozliczenie VAT

Zastosowanie internetu znacznie ułatwiło sprzedaż wysyłkową za granicę do krajów Unii Europejskiej. Obecnie nie ma więc przeszkód, by nawet bez własnej strony internetowej sprzedawać za pośrednictwem internetu swoje produkty do krajów unijnych, dzięki takim portalom jak Ebay, Amazon, Dawanda czy Aukro. Jak rozliczać VAT w przypadku dokonywania takiej sprzedaży?

Zatrudnianie niepełnosprawnych – zmiany od 1 lipca 2016 r.

Nowelizacja ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, która wchodzi w życie od 1 lipca 2016 r. wprowadza szereg zmian dotyczących zatrudniania niepełnosprawnych. Jedną z nowości jest, że przedsiębiorca dostanie wsparcie do wypłaty pensji osobie niepełnosprawnej, nawet jeśli uzyskała ona orzeczenie o niepełnosprawności już w trakcie zatrudnienia.

Wolontariat pracowniczy skutecznym narzędziem motywacyjnym

Wolontariat pracowniczy polega na skupianiu się na pracowniku i procesie dzielenia się przez niego posiadanymi kompetencjami zawodowymi. Jego celem jest m.in. możliwość przekazania kompetencji umożliwiających zdobycie unikalnego i profesjonalnego doświadczenia. Jak inicjatywy polegające na dzieleniu się wiedzą wpływają na motywację?

Kiedy można odwołać pracownika z urlopu wypoczynkowego

Rozpoczął się sezon urlopowy, w związku z tym wszyscy pracownicy niecierpliwie wyczekują dłuższej przerwy w pracy. Należy jednak mieć na uwadze, że pracodawca ma prawo zakłócić ten błogi stan, odwołując pracownika z urlopu wypoczynkowego. Kiedy pracodawca może to zrobić i co należy się pracownikowi w zamian?

Kontrola pracowników przebywających na zwolnieniach lekarskich

Każdego roku inspektorzy ZUS kontrolują osoby przebywające na zwolnieniach lekarskich. Sprawdzają, czy pracownicy, przebywający na L4, faktycznie wracają do zdrowia. Nierzadko zdarza się, że zamiast wykorzystywać chorobowe na rekonwalescencję, wyjeżdżają na wczasy albo podejmują inną pracę. Co grozi za wykorzystywanie zwolnienia chorobowego niezgodnie z jego przeznaczeniem?

Obowiązki pracodawców wynikające z nowych przepisów o pracownikach delegowanych

Od 18 czerwca 2016 r. obowiązują nowe przepisy w zakresie delegowania pracowników, czyli osób wykonujących pracę w innym kraju Unii Europejskiej niż kraj ich zatrudnienia. Nowe regulacje dotyczące delegowania pracowników za granicę i przyjmowania ich w Polsce oznaczają więcej obowiązków dla pracodawców.

Zatrudnienie - jak wygląda praca w agencji tłumaczeń

Wykonywanie zawodu tłumacza kojarzone jest najczęściej z pracą w wydawnictwie. Czy to jedyne wyjście dla specjalistów w tym zawodzie? W dobie outsourcingu i freelancerów funkcjonują liczne agencje specjalizujące się w tłumaczeniach z języków obcych, a co za tym idzie – zatrudniające wielu pracowników. Jak wygląda praca w agencji tłumaczeń?

Korzystanie z telefonu służbowego do celów osobistych bez PIT

Pracodawca nie musi naliczać przychodu pracownikowi, który wykorzystuje służbowy telefon do celów osobistych, jeżeli telefon jest opłacany ryczałtowym abonamentem. Tak uznał Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w i interpretacji indywidualnej z 18 grudnia 2015 r. sygn. IBPB-2-1/4511-465/15/MD.

Czy opłata karna w usługach hotelowych podlega VAT

Opłaty karne, które są naliczane przez spółkę prowadzącą hotel w sytuacji, kiedy klient zgubił klucz albo po jego pobycie konieczne było dodatkowe sprzątanie, powinny być objęte podatkiem VAT na takich samych zasadach, jak podstawowa usługa, oferowana przez hotel.

Pracownik może przerwać pracę podczas upałów

Upały negatywnie wpływają na wydajność pracy, zarówno pracowników fizycznych, jak i biurowych. Badania amerykańskiej firmy Captivate Network dowodzą, że podczas upałów aż o 20 proc. spada produktywność, a o 19 proc. zdolność koncentracji wśród pracowników biurowych.

Nowe zasady zatrudniania pracowników z krajów spoza Unii Europejskiej

Rolnicy czy właściciele firm budowlanych korzystających z usług wykonawców ze Wschodu będą musieli przygotować się na zmianę przepisów. Od nowego roku zamiast oświadczenia o zamiarze zatrudnienia cudzoziemca spoza Unii wprowadzone zostaną zezwolenia na pracę krótkoterminową lub sezonową, wydawane przez starostę. To może uderzyć w pracowników ze Wschodu, ale powinno zlikwidować nadużycia przy ich zatrudnianiu.

Dlaczego do tej pory nie wprowadzono „podzielonej płatności VAT”?

Niedługo minie rok, jak w gronie ekspertów i przedsiębiorców pojawiła się potrzeba wprowadzenia do ustawy o VAT koncepcji tzw. podzielonej płatności, czyli sposobu na pogodzenie bezpieczeństwa podatkowego podatników VAT oraz interesu publicznego.

Wynajem samochodu a pełne odliczenie VAT

Czy odpłatny wynajem samochodów pracownikom i osobom trzecim będzie związany z działalnością gospodarczą pozwalającą na uznanie, iż te samochody są wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej, co warunkuje pełne prawo do odliczenia VAT? Czy wypełnianie ewidencji przebiegu pojazdu za czas wynajmu komercyjnego będzie spełnieniem wymogów do uznania pojazdu jako wykorzystywanego wyłącznie do działalności?

Prezent dla pracownika odchodzącego na emeryturę a podatek

Pracownik, któremu pracodawca wręczył drobne upominki, takie jak np. pióro, zegarek lub kwiaty, w związku z przejściem na emeryturę lub osiągnięciem określonego stażu pracy, nie uzyskuje z tego tytułu przychodu ze stosunku pracy w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

"Pakiet paliwowy" zmian w VAT już od 1 sierpnia 2016 r.

22 czerwca 2016 r. Sejm jednogłośnie uchwalił ustawę wprowadzającą tzw. pakiet paliwowy. Przewiduje on, że importer paliwa z innego kraju UE będzie musiał zapłacić od niego podatek VAT w ciągu 5 dni od momentu sprowadzenia go do Polski. Zmiany mają obowiązywać od 1 sierpnia 2016 r.

Rozliczenie różnic kursowych zaistniałych podczas zagranicznej podróży służbowej

Konsekwencje podatkowe zwrotu pracownikowi różnicy wynikającej z zastosowania różnych kursów walut w momencie ponoszenia wydatku w trakcie podróży służbowej w stosunku do kursu przyjętego dla rozliczenia delegacji, wyjaśnia konsultant podatkowy z ECDDP Sp. z o.o.

Pochodne instrumenty finansowe w programie motywacyjnym – skutki podatkowe

Ważną zaletą wdrożenia programu motywacyjnego w spółce, opartego na pochodnych instrumentach finansowych, jest możliwość uzyskania przez uczestników przychodu z kapitałów pieniężnych, który jest opodatkowany atrakcyjną 19% stawką podatkową dopiero w chwili realizacji pochodnego instrumentu finansowego.

Sprzedaż samochodu z firmy, przy nabyciu którego nie przysługiwało prawo do odliczenia VAT

W 2010 r. kupiliśmy w komisie w Niemczech samochód osobowy, który był u nas w firmie w ewidencji środków trwałych. Nie rozliczaliśmy WNT, bo samochód był kupiony na fakturę VAT marża. Teraz chcemy go sprzedać osobie fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej. Czy możemy naliczyć VAT od marży?

Kiedy odliczyć VAT z faktury z oznaczeniem „metoda kasowa”?

Czynny podatnik VAT kupił w styczniu 2016 r. materiał na fakturę z oznaczeniem „metoda kasowa”, którą otrzymał 20 stycznia. Część zapłacił w styczniu, część w lutym, a resztę w maju 2016 r. Czy może odliczyć VAT dopiero w deklaracji za maj?

Wierzytelności jako wkład do spółki bez VAT

Aport wierzytelności do spółki nie stanowi dostawy towarów ani świadczenia usług w rozumieniu ustawy o VAT, a zatem nie podlega opodatkowaniu tym podatkiem – tak stwierdził Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w indywidualnej interpretacji podatkowe z 28 kwietnia 2016 r. (IBPP2/4512-171/16/ICz).

Większa ochrona pracowników delegowanych i nowe obowiązki PIP

Zagwarantowanie ochrony pracowników delegowanych z innych państw UE na poziomie co najmniej polskiego Kodeksu pracy zakłada ustawa, którą podpisał Prezydent RP. Chodzi o warunki zatrudnienia w Polsce pracowników delegowanych i związanych z tym nowych obowiązków PIP.

Wzrost minimalnego wynagrodzenia do 2000 zł w 2017 roku wykluczy młodych z rynku pracy

Rząd zdecydował się na podwyższenie płacy minimalnej w 2017 r. do 2000 zł. Jednocześnie nowa ustawa o minimalnym wynagrodzeniu, wprowadzająca m.in. godzinową stawkę płacy minimalnej, przewiduje również zniesienie możliwości wynagradzania osób o stażu pracy nieprzekraczającym 1 roku na poziomie 80 proc. płacy minimalnej.

Ministerstwo Finansów ma zerowe osiągnięcia w walce z luką w VAT - wywiad z prof. Modzelewskim

Powołanie spółki "Aplikacje krytyczne" nie pomoże w walce z luką w VAT, bo naszą słabością jest złe prawo, nie brak informacji - mówi PAP prof. Witold Modzelewski.

Metoda obrotowa stosowania preproporcji w ustawie o VAT w świetle interpretacji Ministra Finansów

Metoda obrotowa stosowania preproporcji, w przeciwieństwie do niewprowadzonej do ustawy o podatku od towarów i usług metody przychodowej, skupiać się musi na czynnej sferze działalności podatników, tj. wykonywanych czynnościach, aktywnościach stanowiących działalność gospodarczą, a nie na stronie biernej, czyli otrzymywanych z różnych tytułach przychodach. Te stanowią wyłącznie kategorię pomocniczą do zastosowania tej metody i nie można brać pod uwagę tych z nich, które związane są z prowadzeniem działalności gospodarczej w rozumieniu tej ustawy.

Czy bilet parkingowy powinnien zawierać informację o naliczonym podatku VAT

Bilet parkingowy nie jest dokumentem potwierdzającym sprzedaż, jest on jedynie potwierdzeniem dokonania wpłaty za postój w strefie płatnego parkowania. Przepisy ustawy o VAT oraz przepisy wykonawcze do tej ustawy nie odnoszą się do kwestii biletu parkingowego. Bilet parkingowy drukowany za pomocą elektronicznego systemu parkingowego, nie musi więc zawierać informacji o naliczonym podatku VAT.

Ustawa o delegowaniu pracowników od 18 czerwca 2016 r.

Zagwarantowanie ochrony pracowników delegowanych z innych państw Unii Europejskiej na poziomie co najmniej polskiego Kodeksu pracy zakłada ustawa, która wprowadza do polskiego prawa przepisy unijnej dyrektywy o delegowaniu pracowników w ramach świadczenia usług. Wdrożenie dyrektywy nastąpi do 18 czerwca 2016 r. - taką datę wejścia w życie zapisano w tekście ustawy.

Wyjazd na urlop służbowym samochodem – skutki w PIT

W przypadku gdy pracownik wyjeżdża na urlop wypoczynkowy samochodem służbowym, dochodzi do nieodpłatnego świadczenia pracodawcy na rzecz podwładnego. Takie świadczenie ustawa o PIT włącza pod definicję opodatkowanych przychodów ze stosunku służbowego.

Centralny rejestr faktur powstanie w 2017 roku?

Minister finansów Paweł Szałamacha zapowiedział 15 czerwca 2016 r., że w ciągu roku, półtora może powstać centralny rejestr faktur. Szałamacha wskazał, że jego celem jest ograniczenie w ciągu 2-3 lat luki w VAT z obecnych 26 proc. do średniej unijnej, czyli 15 proc.

Jak wypełnić deklarację VAT-9M

Deklarację VAT-9M zobowiązani są składać podatnicy niemający obowiązku składania deklaracji VAT-7, VAT-7K, VAT-7D lub VAT-8, dokonujący importu usług lub nabycia towarów oraz usług, dla których są podatnikami. Jaki jest wzór i jak poprawnie wypełnić deklarację VAT-9M?

Rozliczenie PIT i ZUS wynagrodzenia pracownika - premia, nagroda, dodatkowe bonusy

Zatrudniam 20 handlowców. Za czerwiec, oprócz płacy zasadniczej i premii z umowy, niektórzy otrzymają jeszcze nagrody finansowe za szczególne osiągnięcia oraz nagrody książkowe. Poza tym od czerwca pracownicy mają pakiety medyczne, za które w myśl zapisów regulaminu wynagradzania płacą 10 zł, a pracodawca dopłaca 90 zł. Mamy też karnety na zajęcia sportowe o odpłatności po 65 zł od pracownika i pracodawcy, ale karnety te nie są wpisane do regulaminu wynagradzania. Czy każdy z tych składników jest oskładkowany i opodatkowany? Jak będzie wyglądać lista płac za czerwiec 2016 r. dla pracownika, który otrzymuje każde z tych świadczeń? Jego płaca zasadnicza to 2500 zł, premia z umowy – 500 zł, nagroda uznaniowa – 700 zł, a wartość książki to 89,90 zł.

Jakie warunki trzeba spełnić, żeby otrzymać zasiłek macierzyński

Pojawianie się dziecka wywołuje istotne zmiany w życiu rodziny, nie tylko pod względem emocjonalnym, ale również finansowym. Niemowlę wymaga poniesienia dodatkowych wydatków, w związku z tym wiele pracownic stara się o przyznanie zasiłku macierzyńskiego. Jakie są warunki otrzymania zasiłku macierzyńskiego?

Część obowiązków dokumentacyjnych firm przejmie ZUS

Firmy nie będą musiały przez wiele lat przechowywać dokumentacji pracowników potrzebnej do wyliczenia rent, czy emerytur - zapowiedział wicepremier Mateusz Morawiecki, prezentując pakiet ułatwień dla firm. Za utrzymywanie akt będzie odpowiadał ZUS.

Większa ochrona pracowników delegowanych

Senat poparł ustawę dotyczącą warunków zatrudnienia w Polsce pracowników delegowanych z innych państw UE i związanych z tym nowych obowiązków kontrolnych Państwowej Inspekcji Pracy. Celem ustawy jest zagwarantowanie przestrzegania odpowiedniego poziomu ochrony pracowników delegowanych.

Zwrot pracownikom wydatków na napiwki jest ich przychodem

Pracownik, któremu pracodawca zwraca wydatki poniesione przez niego na napiwki w trakcie spotkań służbowych, zawsze uzyskuje przychód ze stosunku pracy. W związku z tym pracodawca ma obowiązek obliczenia i pobrania od wypłaconych kwot zaliczki na PIT. Takie kontrowersyjne stanowisko zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji z 18 kwietnia 2016 r., sygn. IBPB-2-2/4511-208/16/MMa.

Podwójny VAT grozi za fakturę wystawioną wcześniej niż 30 dni przed dostawą

Takie przedwczesne działanie rodzi niebezpieczeństwo uznania tego dokumentu za pusty, a skutkiem tego może być konieczność ponownej zapłaty daniny. Aby tego uniknąć, należy dokonać właściwej korekty.

Jak ponownie zatrudnić byłego pracownika

Kiedy rozważamy ponowne zatrudnienie pracownika interpretacja przepisów dotyczących limitów umów terminowych okazuje się być problematyczna. Jak prawidłowo w świetle nowych regulacji Kodeksu pracy ponownie zatrudnić pracownika?

Brak prawa do odliczenia VAT

Prowadzenie firmy nieodłącznie związane jest ze sprzedażą i dokonywaniem zakupów. A prawo do odliczenia podatku VAT od przeprowadzanych transakcji to jeden z przywilejów VAT-owców. Zdarzają się jednak momenty, w których takie postępowanie nie jest możliwe.

Krajowa informacja podsumowująca VAT-27 – zasady składania

Krajowa informacji podsumowująca VAT-27 przeznaczona jest dla podatników dokonujących sprzedaży towarów wymienionych w załączniku nr 11 do ustawy o VAT oraz sprzedawców usług w zakresie przenoszenia uprawnień do emisji gazów. Deklarację VAT-27 składa się za okresy rozliczeniowe, w których powstaje obowiązek podatkowy od sprzedaży towarów i usług opodatkowanych u nabywcy na zasadzie odwrotnego obciążenia.

Obowiązkowa płatność „granicznego” VAT z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego

Wreszcie resort finansów przypomniał sobie, kto wygrał wybory i sięgnął do koncepcji zamieszczonych w projektach ustaw podatkowych, które były opublikowane przez Komitet Wyborczy Prawa i Sprawiedliwości. Co prawda odgrzebano tylko jeden ważniejszy pomysł dotyczący podatku od towarów i usług, czyli graniczną płatność podatku z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia paliw silnikowych, ale dobre i to - pisze profesor Witold Modzelewski.

Od 2017 r. 12 zł za godzinę przy zleceniu i dla samozatrudnionych

Minimum 12 zł brutto za godzinę pracy na umowę-zlecenie oraz dla samozatrudnionych - taki będzie efekt noweli, której projekt przyjął rząd. Nowe przepisy mają wejść w życie 1 stycznia 2017 r. Obecnie pensja minimalna dotyczy tylko osób zatrudnionych na etat.

REKLAMA