REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

VAT - rozliczanie, Pracownik

Zbycie zorganizowanej części przedsiębiorstwa – optymalizacja podatkowa

Prowadząc działalność gospodarczą przedsiębiorca może podjąć decyzję o zbyciu przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części. Zbycie może być traktowane jako przychód z działalności gospodarczej lub jako darowizna, co ma wpływ na późniejsze rozliczenia podatkowe.

Niektóre obowiązki przy delegowaniu pracowników za granicę można wykonać on-line

Przedsiębiorcy, którzy delegują pracowników do pracy za granicę muszą pamiętać o uzyskaniu formularza A1 potwierdzającego zabezpieczenie społeczne pracownika w Polsce. Wniosek o wydanie tego formularza można złożyć do ZUS przez Internet.

MF chce zmniejszyć lukę VAT - w 2017 r. nie zmienią się stawki VAT

Ministerstwo Finansów planuje zmniejszenie luki VAT-owskiej w ciągu trzech lat do ok. 15 proc. wpływów z tego podatku z obecnych 26 proc. - podał 7 kwietnia 2016 r. na konferencji nt. szarej strefy szef MF Paweł Szałamacha. Środkami do osiągnięcia tego celu mają być m.in. zmiany przepisów dot. VAT, powołanie Krajowej Administracji Skarbowej z połączenia służby celnej i organów skarbowych i wyposażenie jej w "nowoczesne narzędzia informatyczne". Ponadto minister Szałamacha w wywiadzie dla "Dziennika Gazety Prawnej" stwierdził, że najprawdopodobniej w 2017 roku nie będzie powrotu do niższych stawek VAT. "Nie zarekomenduję takiego rozwiązania" - powiedział.

Katastrofa dochodów z VAT w lutym 2016 r., czyli utracone cztery miesiące

Gdy słuchaliśmy optymistycznych ocen na temat wzrostu dochodów budżetu państwa z VAT za styczeń 2016 r. wszyscy pukali się w czoło. Przecież w ciągu jednego miesiąca nie stało się nic, co tłumaczyłoby ten „sukces” – pisze profesor Witold Modzelewski.

REKLAMA

Usługi likwidacji szkód nie są zwolnione z VAT - wyrok TSUE

17 marca 2016 r. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) wydał orzeczenie w sprawie C-40/15. Istotą sporu przedstawionego TSUE do rozstrzygnięcia przez Naczelny Sąd Administracyjny była możliwość zwolnienia od VAT usług likwidacji szkód świadczonych w imieniu i na rzecz zakładów ubezpieczeń. Usługi będące przedmiotem sporu dotyczyły m.in. przyjmowania zgłoszeń szkód, prowadzenia rejestru szkód, ustalania przyczyn i okoliczności szkód, prowadzania korespondencji z klientami oraz likwidacji merytorycznej szkód.

Narzędzia informatyczne pomogą walczyć z oszustwami w VAT

5 kwietnia 2016 r. rząd przyjął projekt ustawy przewidujący powołanie spółki celowej, która ma przygotować narzędzia informatyczne ułatwiające resortowi finansów walkę z oszustwami w VAT. Jest to najprawdopodobniej pierwszy krok do wdrożenia centralnego rejestru faktur.

VAT w komisie krajowym oraz międzynarodowym

Zasady rozliczania podatku VAT w przypadku komisu sprzedaży różnią się w zależności od tego, czy dotyczą transakcji krajowych, eksportowych czy wewnątrzunijnych. W jaki sposób prawidłowo dokonywać rozliczeń?

Co grozi pracownikowi za pracę podczas zwolnienia lekarskiego

Kiedy lekarz wystawia pracownikowi zwolnienie lekarskie ZUS ZLA, jest to równoznaczne z oświadczeniem, że pracownik jest niezdolny do pracy przez tyle dni, ile zostało wskazane w zwolnieniu oraz że w ramach rekompensaty za wynagrodzenie za te dni otrzyma zasiłek chorobowy. Praca podczas zwolnienia lekarskiego jest sprzeczna z leczeniem czy rehabilitacją, które mają na celu odzyskanie zdolności do pracy. Jakie są jej konsekwencje na gruncie ZUS-u czy relacji z pracodawcą?

REKLAMA

Znajomość języków obcych a sukces całej firmy

Znajomość języków obcych przez pracowników danej firmy przynosi jej wiele wymiernych korzyści. Szybsze rozwiązywanie problemów, możliwość bezpośredniej komunikacji między osobami na wszystkich szczeblach organizacji czy nawiązywanie interesujących kontaktów biznesowych, to tylko główne powody.

Posiłki profilaktyczne tylko do końca marca [posiłek profilaktyczny]

Tylko do końca marca pracodawca musi zapewniać posiłki profilaktyczne pracownikom, którzy wykonują prace związane z wysiłkiem fizycznym na otwartej przestrzeni w okresie zimowym. Za okres zimowy uważa się bowiem tylko czas od 1 listopada do 31 marca.

Obciążanie pracowników kosztami paliwa zużytego do jazd prywatnych - rozliczenie VAT

Spółka zatrudnia na umowę o pracę 20 pracowników. Pracownicy korzystają podczas wypełniania swoich obowiązków służbowych z samochodów firmowych. Tymi samymi samochodami dojeżdżają do pracy i jednocześnie wykorzystują do celów prywatnych. Następnie zwracają pracodawcy pieniądze za służbową benzynę wykorzystaną do jazd prywatnych. Czy należy to traktować jak odpłatną dostawę paliwa i rejestrować na kasie? Czy jest jakiś sposób, aby tego uniknąć?

Korekta deklaracji VAT-7 po kontroli podatkowej

Skorygowanie deklaracji dla podatku od towarów i usług następuje poprzez złożenie jej korekty. Prawo do korekty deklaracji ulega jednak zawieszeniu na czas trwania kontroli podatkowej w zakresie objętym tą kontrolą. Po zakończeniu kontroli podatnikowi będzie ponownie przysługiwało prawo do korekty deklaracji. Jeśli podatnik zgadza się z ustaleniami pokontrolnymi, nie powinien zwlekać z korektą i zapłatą zaległego podatku. Od 1 stycznia 2016 r. w takiej sytuacji może być zobowiązany do zapłaty podwyższonej stawki odsetek.

10 lat więzienia za wyłudzanie VAT

Sąd Okręgowy w Olsztynie skazał szefa grupy przestępczej wyłudzającej VAT na 10 lat pozbawienia wolności, a jego wspólnika na 4 lata. Są to rekordowe wyroki skazujące za przestępstwa podatkowe. Likwidacja grupy, która dokonała szeregu oszustw polegających na wyłudzeniu m.in. 50 mln nienależnego zwrotu VAT, to ogromny sukces warmińsko-mazurskiej Kontroli Skarbowej i organów ścigania.

Upominki z okazji świąt Wielkiejnocy - jak rozliczyć

O sposobie rozliczenia świątecznych prezentów decyduje źródło ich finansowania. Od wartości świadczeń przekazanych pracownikom z okazji świąt Wielkiejnocy, z uwzględnieniem kryterium socjalnego, nie należy naliczać składek na ubezpieczenia społeczne ani zdrowotne. Natomiast w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych świadczenia sfinansowane z funduszu są zwolnione z tego podatku do kwoty 380 zł w roku.

Lepsza ochrona pracowników delegowanych

Rząd przyjął projekt ustawy wdrażającej unijną dyrektywę o delegowaniu pracowników. Projekt reguluje zasady zatrudniania pracowników delegowanych do pracy w Polsce i z Polski za granicę. Przewiduje m.in. kary od 1 do 30 tys. zł za naruszenie tych zasad.

Jakie są zasady podpisywania umów o pracę

Od 22 lutego 2016 r. obowiązuje większość przepisów nowelizacji Kodeksu pracy z dnia 25 czerwca 2015 r. Wprowadzone zmiany mają na celu ograniczenie nadużywania umów o pracę na czas określony. Jak wyglądają obecnie zasady dotyczące podpisywania umów o pracę?

Wynagrodzenie za pracę w nocy podczas zmiany czasu - jak obliczyć

Pracownikom pracującym w nocy podczas zmiany czasu z zimowego na letni należy wypłacić wynagrodzenie również za nieprzepracowaną godzinę z powodu przesunięcia czasu. Nie przysługuje im natomiast rekompensata za pracę w święto i dodatek nocny za nieprzepracowaną godzinę z powodu przesunięcia czasu.

Zmiany w VAT dla przedsiębiorców o przychodach do 150 tys. zł rocznie

Resort finansów zastanawia się nad wprowadzeniem uproszczonej, ryczałtowej formy opodatkowania VAT dla przedsiębiorców osiągających przychody do 150 tys. zł rocznie. MF rozważa również możliwość podniesienia progu podlegania podatkowi VAT z obecnych 150 tys. zł do 200 tys. zł.

Odwrócony VAT na stal zmniejszył wyłudzenia

Ministerstwo Finansów ocenia, że odwrotne obciążenie VAT na niektóre wyroby stalowe ograniczyło oszustwa i wyłudzenia podatkowe w tej branży. Jednocześnie resort finansów przyznaje, że oszuści wyłudzający VAT przenieśli się do innych branż, które nie zostały objęte mechanizmem odwrotnego obciążenia.

Ubezpieczenie wynajmowanej nieruchomości jako osobne świadczenie – rozliczenie VAT

W niektórych sytuacjach ubezpieczenie przedmiotu najmu nie jest nierozerwalnie związane z usługą najmu (w szczególności jest tak, gdy istnieje możliwość zawarcia osobnej umowy ubezpieczenia przez najemcę). W takiej sytuacji koszt ubezpieczenia powinien być refakturowany na najemcę jako osobna usługa przy zastosowaniu zwolnienia z VAT.

Zmiana informacji o warunkach zatrudnienia do 22 marca

Na skutek wydłużenia okresów wypowiedzenia umów na czas określony od 22 lutego 2016 r. pracodawcy muszą zmienić pracownikom informację o warunkach zatrudnienia. Zmiany tej trzeba dokonać najpóźniej do 22 marca 2016 r. w przypadku pracowników, którzy mają podaną informację o warunkach zatrudnienia poprzez wskazanie przepisów.

Delegowanie pracowników w UE - szykują się zmiany

8 marca 2016 r. Komisja Europejska przedstawiła kierunki reformy przepisów dotyczących delegowania pracowników (dyrektywa z 1996 r.). Pracownicy delegowani tymczasowo do innego kraju UE mają korzystać z tych samych zasad regulujących warunki wynagrodzenia i pracy, które mają zastosowanie do pracowników lokalnych. Reforma ta została ogłoszona w programie prac Komisji na 2016 r. Zmiany mają zapewnić uczciwe warunki wynagrodzenia i równe warunki konkurencji między firmami delegującymi pracowników a lokalnymi przedsiębiorstwami w kraju przyjmującym.

Jakie są skutki w VAT przekazania samochodu wykupionego z leasingu na cele prywatne

Po zakończeniu umowy leasingu samochodu przedsiębiorca ma możliwość jego wykup, z czego często korzysta. Zdarza się jednak, że wykupiony samochód przeznacza nie na cele prowadzonej działalności gospodarczej, ale na cele prywatne. Czy takie działanie wiąże się z podatkiem VAT?

Określenie kwoty kaucji gwarancyjnej jako procent wartości brutto kontraktu a podatek VAT

Faktura dokumentująca transakcję powinna uwzględniać całkowite wynagrodzenie należne usługodawcy. Z tego też tytułu, usługodawca obowiązany będzie do odprowadzenia całego podatku od towarów i usług. Nie może on pomniejszyć go o wartość zatrzymanej kaucji gwarancyjnej.

Nieoprocentowane pożyczki dla pracowników są zwolnione z VAT

Udzielanie nieoprocentowanych pożyczek pracownikom spółki podlega, co do zasady opodatkowaniu VAT, bo czynności taki są usługami w rozumieniu ustawy o VAT. Ale ponieważ te usługi mieszczą się w zakresie czynności wskazanych w art. 43 ust. 1 pkt 38 ustawy o VAT (jako usługi udzielania kredytów lub pożyczek pieniężnych) - będą zwolnione przedmiotowo z VAT.

Deklaracje VAT i terminy płatności podatku

Do podstawowych deklaracji w podatku od towarów i usług należą deklaracje VAT-7, VAT-7K i VAT-7D. Poza tymi deklaracjami mamy jeszcze szereg dokumentów związanych z tym podatkiem. W artykule prezentujemy najważniejsze dokumenty oraz wskazujemy zasady dotyczące terminów płatności podatku.

Wynagrodzenia 2016 - ile wzrosną

Mamy już teraz stosunkowo niskie bezrobocie. Co więcej w kolejnych miesiącach i latach wzrośnie liczba ofert pracy, a także i poziom wynagrodzeń - ocenia Piotr Lonczak, analityk Cinkciarz.pl.

Jednolita gospodarczo transakcja a odwrotne obciążenie VAT

Zasadą jest, że każda jednolita gospodarczo transakcja dostawy towarów (m.in. laptopów, smartfonów, konsol do gier), której wartość przekroczy 20 tys. zł netto, powinna być objęta mechanizmem odwróconego VAT. Jak natomiast stosować przepisy dotyczące jednolitej transakcji gospodarczej w przypadku umowy ramowej, udzielenia rabatu obniżającego wartość transakcji, czy też w sytuacji zaprzestania wykonywania umowy współpracy między kontrahentami?

Coraz więcej pracowników tymczasowych

Rośnie liczba pracowników tymczasowych. W trzecim kwartale 2015 roku ich liczba wyniosła ponad 360 tys. Poszukiwani są przede wszystkim pracownicy produkcyjni, coraz więcej firm decyduje się jednak na zatrudnienie tymczasowych pracowników na wysokich, wyspecjalizowanych stanowiskach.

Zarobki pracowników delegowanych w UE takie same jak lokalnych

Komisja Europejska zaproponowała zmiany w dyrektywie UE o pracownikach delegowanych. Zakładają one, że pracownik wysłany do innego kraju UE powinien mieć prawo do takiego samego wynagrodzenia, jak pracownik lokalny, a nie tylko do płacy minimalnej.

Kiedy pracownik może zastosować 50% koszty uzyskania przychodów

Warunkiem, który umożliwia pracownikowi zastosowanie koszty uzyskania przychodów w PIT wg stawki 50% jest, wynikający z umowy o pracę, podział wynagrodzenia z tytułu korzystania z prawa autorskiego i wynagrodzenia wynikającego z wykonywania czynności nie chronionych prawem autorskim.

Posiłki profilaktyczne tylko do końca marca

Tylko do końca marca pracodawca musi zapewniać posiłki profilaktyczne pracownikom, którzy wykonują prace związane z wysiłkiem fizycznym na otwartej przestrzeni w okresie zimowym. Za okres zimowy uważa się bowiem tylko czas od 1 listopada do 31 marca.

Do kiedy aktualizacja informacji o warunkach zatrudnienia

22 lutego 2016 r. zmieniły się zasady rozwiązywania umów o pracę zawartych na czas określony. W związku z tym pracodawcy zatrudniający pracowników na podstawie umów na czas określony zawartych przed zmianą przepisów powinni zaktualizować informacje o warunkach zatrudniania tych pracowników.

Kodeks pracy powinien promować firmy rodzinne i zatrudnienie na etat

Kodeks pracy powinien wspierać mniejsze przedsiębiorstwa oraz firmy rodzinne, a także promować wśród pracodawców zatrudnianie na etat - uważa Jacek Męcina z Rady Dialogu Społecznego. Jego zdaniem Kodeks pracy nie odpowiada na dzisiejsze potrzeby rynku pracy i konieczne jest uproszczenie regulacji oraz doprecyzowanie przepisów dotyczących czasu pracy i zawierania umów o pracę.

Skutki podatkowe wypłaty odszkodowania, odprawy emerytalno-rentowej, nagrody jubileuszowej, ekwiwalentu za nagrodę jubileuszową

Wszelkie przepisy dotyczące zwolnień i ulg podatkowych, stanowiące odstępstwo od zasady powszechności opodatkowania, wymagają ścisłej ich interpretacji, wykluczając jednocześnie jakąkolwiek interpretację rozszerzającą. W tym kontekście, jednorazowe odszkodowania wypłacane pracownikom podlegają zwolnieniu od podatku dochodowego od osób fizycznych, natomiast odprawy emerytalno-rentowe, nagrody jubileuszowe oraz ekwiwalent za nagrodę jubileuszową bezwzględnie podlegają opodatkowaniu.

Konieczne zmiany w pracy tymczasowej

Zespół problemowy ds. prawa pracy RDS poparł kierunek zmian w projekcie nowelizacji w przepisach dotyczących pracy tymczasowej. Zespół podkreślił, że konieczne jest podnoszenie standardów dotyczących funkcjonowania agencji zatrudnienia oraz zwiększanie bezpieczeństwa pracowników tymczasowych.

Pisemne potwierdzenie warunków umowy o pracę – zmiany w Kodeksie pracy

Rząd przyjął projekt zmian w Kodeksie pracy, który zakłada, że umowa o pracę będzie miała formę pisemną, a jeśli nie została tak zawarta pracownik przed podjęciem pracy musi otrzymać na piśmie potwierdzenie jej warunków.

Jak kształtują się wynagrodzenia w miastach różnej wielkości

Wynagrodzenia Polaków różniła się znacznie w zależności od wielkości miejscowości, w której pracują. Jak wynika z przeprowadzonych badań, w 2015 r. najmniejsze wynagrodzenia otrzymywali pracownicy w małych miastach, a największe zatrudnieni w Warszawie. Ponadto, w miejscowościach małych oraz w Warszawie najlepiej zarabiającymi były osoby z przedziału wiekowego 36-40, natomiast w miastach średnich i dużych największe wynagrodzenie otrzymywały osoby powyżej 65 roku życia.

Sprzedaż zdemontowanych części samochodowych – czy można zastosować procedurę VAT-marża?

Zajmuję się sprzedażą detaliczną części do pojazdów samochodowych oraz zakupem samochodów do recyklingu. Część samochodów kupuję od osób prywatnych na umową kupna - sprzedaży. Następnie dokonuję demontażu tych pojazdów i odzyskane części sprzedaję w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Czy dla tak dokonywanej sprzedaży można zastosować procedurę VAT-marża?

Umowa o pracę - na piśmie i przed podjęciem pracy

Umowa o pracę ma mieć formę pisemną, a jeśli nie została tak zawarta pracownik przed podjęciem pracy musi otrzymać na piśmie potwierdzenie jej warunków - zakłada projekt zmian w Kodeksie pracy, którym zajmie się rząd.

ZUS ZSWA do końca marca

Do 31 marca 2016 r. pracodawcy muszą przekazać zgłoszenie ZUS ZSWA. Powinni to uczynić za wszystkie osoby, za które odprowadzane są składki na Fundusz Emerytur Pomostowych i które przynajmniej przez część 2015 r. były zatrudnione w ramach stosunku pracy na stanowisku pracy w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze.

Nabyte usługi hostingowe - ewidencja księgowa, rozliczenie VAT

Ujmując w ewidencji rachunkowej wydatki związane z nabyciem usługi hostingowej, należy się kierować zasadą memoriałową określoną w art. 6 ust. 1 ustawy o rachunkowości. Ustawodawca nie uregulował w sposób szczególny powstania obowiązku podatkowego w VAT dla usług hostingowych (usług wynajmu powierzchni serwera). Będą zatem miały zastosowanie zasady ogólne (art. 19a ust. 1–3 i 8 ustawy o VAT).

Usługę kompleksową może wykonać tylko jeden podatnik

Jeżeli podatnik zleca pewne czynności podwykonawcom, to nie mamy do czynienia z usługą kompleksową - tak orzekł Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 11 lutego 2016 r. W ustnym uzasadnieniu sędzia Barbara Wasilewska wskazała, że zgodnie z orzecznictwem Trybunału Sprawiedliwości UE usługa kompleksowa to taka, w której świadczenia są związane tak ściśle, iż podatnik nie może wykonać jednego z nich bez drugiego. Jeżeli obok podatnika pojawia się inny podmiot świadczący usługę (np, podwykonawca), nie może już być mowy o kompleksowości.

Sprzedaż usług poza granice UE – rozliczenie VAT

Prace świadczone na rzecz klientów z krajów nienależących do Unii Europejskiej wymagają odpowiedniego rozliczenia. Specyfika eksportu usług poza obręb unijnych granic może jednak sprawiać kłopoty. Jakie są podstawowe zasady rozliczania VAT przy dokonywaniu sprzedaży usług poza granice UE?

Inwestycje zagraniczne wymagają lokalnej wiedzy

Przed firmą, która zamierza wejść na zagraniczny rynek, pojawia się wiele wyzwań. Pomijając kwestie ekonomiczne, pracownicy firmy muszą dokładnie poznać swoich nowych klientów – ich zwyczaje i system wartości. Nie jest to jednak łatwe zadanie, kiedy w grę wchodzą różnice kulturowe, w tym językowe. Co zrobić, aby odnaleźć się w obcej kulturze i w pełni rozwinąć swój potencjał handlowy na zagranicznym rynku?

Zwrot kosztów zatrudnienia młodego pracownika w latach 2016-2018

Od 2016 roku przez trzy lata istnieje możliwość uzyskania przez firmy refundacji z Funduszu Pracy kosztów zatrudnienia pracowników, którzy nie osiągnęli 30-tego roku życia. Zasady uzyskania takiej refundacji wynikają ze znowelizowanej ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.

Roczna informacja ZUS IMIR - z końcem lutego upływa termin

Pracodawcy mają obowiązek sporządzenia m.in. dla pracowników i zleceniobiorców rocznej informacji ubezpieczonego, która powinna uwzględniać wszelkie korekty dokumentów rozliczeniowych złożone do ZUS w danym roku kalendarzowym. Termin na przekazanie ubezpieczonym rocznej informacji za 2015 r. upływa 29 lutego 2016 r.

Nowe zasady pobierania VAT podczas transakcji transgranicznych?

Komisja Europejska planuje zmianę zasad pobierania podatku VAT podczas transakcji transgranicznych, by ukrócić możliwość oszustw, jakie się z tym wiążą. Według szacunków KE luka VAT w skali UE wynosi 170 mld euro.

MF zachęca do weryfikacji rozliczeń VAT

Podatnicy VAT i akcyzy, którzy dokonają korekty i zapłaty zaległego podatku dopiero po interwencji organu podatkowego, zapłacą podwyższone odsetki za zwłokę od zaległości podatkowych. Wynoszą one 150% stawki podstawowej. Również stosowanie stawki obniżonej jest ograniczone w czasie. Dlatego MF zachęca do weryfikacji rozliczeń VAT i składania korekt deklaracji.

Jak wystawiać zbiorcze faktury korygujące, dokumentujące rabat za osiągnięte obroty

Postanowiliśmy przyznać naszemu kontrahentowi rabat ze względu na osiągnięte obroty. Czy w takiej sytuacji możemy wystawić zbiorczą fakturę korygującą?

REKLAMA