REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

VAT - rozliczanie, Pracownik

Ekwiwalent dla pracowników za materiały biurowe zwolniony z PIT

Ekwiwalent wypłacony na rzecz pracowników za dostarczone przez nich materiały biurowe służące do pracy korzysta ze zwolnienia z PIT.

Mikrofirmy zatrudniają coraz więcej pracowników

Wzrost gospodarczy, z którym mamy obecnie do czynienia, powoduje, że rośnie zatrudnienie w polskiej gospodarce. Na koniec drugiego kwartału tego roku liczba osób pracujących dla osób prowadzących jednoosobową działalność mogła wynieść około 3,25 mln. W stosunku do końca I kwartału liczba zatrudnionych w mikrofirmach mogła urosnąć nawet o 150 tys.

Czy na pewno gminne jednostki budżetowe nie są podatnikami VAT?

Od chwili podjęcia przez NSA w dniu 24 czerwca 2014 r. uchwały, w której arbitralnie stwierdzono, że jednostki budżetowe nie są (jakoby) podatnikami tego podatku, trwa i pogłębia się chaos w tym zakresie. Należy przypomnieć, że w ustnym uzasadnieniu do tej uchwały stwierdzono, że wszystkie jednostki budżetowe nie są podatnikami, bo (jakoby) nie prowadzą „samodzielne” działalności gospodarczej, o czym świadczy – zdaniem sądu – fakt, że nie dysponują swoim dochodem. W uzasadnieniu jednak stwierdzono, że tylko gminne jednostki budżetowe nie są podatnikami, choć państwowe już są, mimo że również „nie dysponują swoim dochodem”, bo w sensie prawnofinansowym niczym się nie różnią.

Prostytucja a podatek. Wirtualna prostytucja opodatkowana PIT i VAT - prawdziwy nierząd bez podatku

Zdaniem Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach osoby czerpiące dochody z tzw. wirtualnej prostytucji świadczonej za pośrednictwem Internetu powinny płacić zarówno PIT, jak i VAT. Natomiast w przypadku zwykłej (nie wirtualnej) prostytucji interpretacje organów podatkowych są znacznie bardziej korzystne dla osób w ten sposób zarabiających - potwierdzają brak obowiązku podatkowego.

REKLAMA

IFK poleca: Przepisy przejściowe do umów terminowych

Zdaniem Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej limit czasowy 33 miesięcy, w ramach którego będzie możliwe zatrudnienie pracownika na czas określony, będzie liczony od dnia wejścia w życie nowelizacji przepisów, tj. od 22 lutego 2016 r. Dotyczy to zarówno umów trwających w tym dniu, jak i zawieranych po tej dacie. Takie stanowisko resort pracy zaprezentował w swoich wyjaśnieniach w październiku 2015 r.

Zwrot opłaty za parking stanowi przychód pracownika

Pokrywanie przez pracodawcę kosztów miejsc parkingowych dla samochodów prywatnych pracowników usytuowanych w pobliżu siedziby pracodawcy jest świadczeniem, które realizowane jest w interesie pracownika, a nie pracodawcy. To pracownik osiąga z powyższego tytułu korzyści majątkowe w postaci zwrotu ponoszonego wydatku (w postaci opłaty za miejsce parkingowe prywatnego samochodu). A zatem u pracownika powstanie przychód ze stosunku pracy podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Prewspółczynnik odliczenia VAT naliczonego od 1 stycznia 2016 r.

Od 2016 r. gminy w swoich rozliczeniach VAT będą musiały uwzględniać działalność nieobjętą tym podatkiem. W efekcie odzyskają mniej podatku niż obecnie. Część doradców zwraca jednak uwagę, że po wyroku TSUE w sprawie gminy Wrocław obecne regulacje dotyczące prewspółczynnika trzeba zmienić

Nowa ustawa o VAT - trzeba ją uchwalić jak najszybciej

Konieczność uchwalenia nowej ustawy o podatku od towarów i usług, która zastąpi jej obecną, całkowicie skompromitowaną postać, nie budzi sprzeciwu wśród większości podatników - pisze profesor Witold Modzelewski.

REKLAMA

IFK poleca: Zmiany w prowadzeniu dokumentacji osobowej pracowników w 2016 r.

MPiPS przygotowało projekt zmiany rozporządzenia w sprawie zakresu prowadzenia przez pracodawców dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz sposobu prowadzenia akt osobowych pracownika. Rozporządzenie ma wejść w życie 22 lutego 2016 r. - razem ze zmianami w Kodeksie pracy.

Na transformację cyfrową przedsiębiorstw mają wpływ pracownicy w każdym wieku

Przeprowadzone badania wykazały, że transformację cyfrową napędzają pracownicy w każdym wieku, nie tylko ci najmłodsi. 71% przebadanych pracowników regionu EMEA jest zdania, że powszechne korzystanie z umiejętności cyfrowych podnosi konkurencyjność. Czy firmy rzeczywiście w pełni wykorzystują ten potencjał?

VAT od zaliczki - jak ustalić kwotę podatku

Otrzymanie zaliczki na poczet dostawy towarów lub świadczenia usług powoduje powstanie obowiązku podatkowego w VAT. Jest to podstawowa zasada, od której istnieją nieliczne wyjątki. Pobraną sumę traktuje się wówczas jako kwotę brutto, zawierającą VAT. Natomiast wartość podatku oblicza się według stawki obowiązującej dla danego towaru lub usługi. Problem pojawia się jednak w sytuacjach, gdy dostawa lub świadczenie, na poczet których dokonano wpłaty zaliczki, są opodatkowane różnymi stawkami VAT.

Telepraca w Polsce - mniej niż 5 proc. pracowników wykonuje pracę z domu

Telepraca w Polsce nie cieszy się dużą popularnością. W 2014 roku w ten sposób pracowało 4,6 proc. ogółu zatrudnionych. Zaawansowana technologia sprawia, że telepraca może być przyszłością. Pracodawcy jednak ostrożnie podchodzą do tej formy zatrudnienia, przede wszystkim ze względu na szereg formalnych warunków do spełnienia.

Unia wprowadzi zasadę równej płacy za taką samą pracę

Jak podają źródła unijne postulat komisarz Unii Europejskiej ds. zatrudnienia i spraw socjalnych Marianne Thyssen wprowadzenia w życie zasady „równa płaca za taką samą pracę w tym samym miejscu” zostanie włączony do projektu pakietu mobilności pracowników w UE.

Odprawa rentowa wymagalna jest od dnia przyznania renty przez ZUS

Odprawa rentowa, do której pracownik nabywa prawo w razie ustania stosunku pracy w związku z przejściem na rentę, staje się wymagalna w dniu przyznania tego świadczenia przez organ rentowy, a nie w dniu, w którym z roszczeniem takim pracownik wystąpił wobec pracodawcy.

Korekta deklaracji VAT bez uzasadnienia od 1 stycznia 2016 r.

Prezydencki projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej wnosi szereg zmian do tego aktu prawnego. Jedną z nowości jest na przykład brak konieczności uzasadniania złożenia korekty deklaracji podatkowej. Nowe regulacje w tym zakresie wejdą w życie już w styczniu 2016 r.

Powrót do pracy po urlopie macierzyńskim

Niezbywalne prawo każdej świeżo upieczonej mamy zatrudnionej na podstawie umowy o pracę to prawo do urlopu macierzyńskiego. Po jego zakończeniu może ona jeszcze wydłużyć go o dodatkowy urlop macierzyński, a później o urlop rodzicielski. Suma tych wszystkich dni wolnych daje rok, który matka może spędzić z dzieckiem. Urlop jednak się kończy, a kobieta staje przed dylematem - co dalej? Zostać w domu z dzieckiem, a może wrócić do pracy? A może spróbować połączyć te dwa elementy i pracować w domu?

IFK poleca: Korekta VAT-27 bez wyjaśnienia przyczyn jej złożenia

Do składanej korekty VAT-27 nie należy składać wyjaśnień przyczyn jej złożenia. Tak wynika z komunikatu wydanego przez Ministerstwo Finansów.

Mienie do sprzedaży wpływa na odliczenie VAT

Przy obliczaniu, ile odjąć podatku naliczonego, należy uwzględniać zbycie środków trwałych dokonywane w ramach zwykłej działalności gospodarczej podatnika – orzekł NSA.

Inżynier-filolog, czyli o tłumaczeniach specjalistycznych

Dobry tłumacz znakomicie zna język źródłowy i docelowy tłumaczenia. Bardzo dobry tłumacz zna również temat, którego dotyczy przekład. Dlaczego w tym zawodzie tak istotna jest wiedza nie tylko lingwistyczna, ale i specjalistyczna?

IFK poleca: W 2016 r. zniknie obowiązek dostarczania zwolnienia lekarskiego

Od stycznia 2016 roku lekarze będą mogli wystawiać elektroniczne zwolnienia lekarskie, nazywane e-ZLA. Nie oznacza to jednak, że od tej daty znikną dotychczasowe zwolnienia papierowe. Te będzie można stosować do końca 2017 roku.

IFK poleca: Urlop ojcowski możliwy w częściach od 2 stycznia 2016 r.

Nowelizacja Kodeksu pracy wprowadza możliwość podzielenia urlopu ojcowskiego na 2 części. Obecnie urlop ojcowski może być wykorzystany wyłącznie w całości. Zmiany wejdą w życie 2 stycznia 2016 r.

Jak napisać skuteczne CV

Nasz życiorys zawodowy, czyli CV (Curriculum Vitae) decyduje o tym, czy zostaniemy zaproszeni na rozmowę kwalifikacyjną. Potraktujmy więc CV jako narzędzie marketingowe, które ma zbudować nasz profesjonalny wizerunek i przekonać rekrutera, że przedsiębiorstwo zyska zatrudniając właśnie nas. Co zatem zrobić, aby nasze CV było rzeczywiście skuteczne?

Sfinansowanie pracownikowi kursu prawa jazdy przez przedsiębiorcę – skutki w PIT

Ufundowanie pracownikowi kursu prawa jazdy może obniżyć należny fiskusowi PIT, ale tylko w sytuacji, kiedy odbycie takiego kursu jest niezbędne, aby pracownik mógł wykonywać swoje obowiązki zawodowe. Podobnie po stronie samego podwładnego – uniknie on opodatkowania i oskładkowania takiego prezentu od szefa, jeśli kurs podniesie jego kwalifikacje zawodowe.

Pracownik zapłaci PIT za szczepienie przeciwko grypie, jeśli nie jest ono obowiązkowe

Przedsiębiorcy niejednokrotnie decydują się na sfinansowanie swoim pracownikom szczepień przeciwko grypie. Pracownik zapłaci jednak podatek PIT od takiego szczepienia, jeśli nie jest ono obowiązkowe – a w większości przypadków nie jest obowiązkowe.

Gdzie jest praca w Polsce - oferty pracy w III kwartale 2015 r.

W trzecim kwartale 2015 r. najwięcej ofert można było znaleźć w sprzedaży, wzrosty zanotowały m.in. branża produkcyjna, instalacyjna i logistyczna. Licznik rynku InfoPraca pokazuje, że kandydaci chętniej decydowali się aplikować za granicę.

Import usług z tytułu zaciągniętej pożyczki - rozliczenie VAT

Jedną z najbardziej powszechnych form służącą szybkiemu pozyskaniu kapitału jest pożyczka. Wiele podmiotów (podatników VAT) decyduje się zaciągnąć pożyczkę od banku, instytucji finansowej lub innego podmiotu „pozabankowego” w ramach prowadzonej przez niego działalności gospodarczej (np. innej spółki w ramach jednej grupy kapitałowej). Pożyczki najczęściej wiążą się z odsetkami wpłacanymi przez podmioty zaciągające pożyczki (dalej jako pożyczkobiorcy) na rzecz podmiotów udzielających pożyczek (dalej jako pożyczkodawcy). W niniejszym artykule zostanie rozważona sytuacja, w której pożyczki zaciągane są od pożyczkodawców nieposiadających siedziby działalności gospodarczej ani stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium Polski (podmioty zagraniczne).

Zmiana zamówienia bez zwrotu zaliczki – jak rozliczyć VAT

Niejednokrotnie zdarza się, że kontrahent po wpłaceniu zaliczki na poczet dostawy konkretnego towaru zmienia swoją dyspozycję i wyraża wolę nabycia innego rodzaju produktu (w ramach pierwotnie wpłaconej kwoty). W tym momencie, pojawia się wątpliwość jak rozliczyć na gruncie podatku udokumentowaną wcześniej fakturą zaliczkę.

Ulga za złe długi 2015 / 2016

Od 1 lipca 2015 r. weszły w życie znowelizowane przepisy w zakresie ulgi za złe długi. Zmiany dotyczą przede wszystkim wprowadzenia opcji skorzystania z ww. ulgi przez wierzyciela, jeżeli dłużnik jest podmiotem powiązanym z wierzycielem, a także na wyłączeniu obowiązku korekty odliczonego podatku naliczonego przez dłużnika, jeśli jest on w trakcie postępowania upadłościowego lub w trakcie likwidacji. Zmiany te zostały wprowadzone na podstawie ustawy z dnia 9 kwietnia 2015 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy – Prawo zamówień publicznych.

Wypadki w firmie - rodzaje, postępowanie, świadczenia

Wypadki mogą mieć miejsce podczas wykonywania każdej pracy, bez względu na jej charakter, wielkość firmy oraz poziom zagrożeń. Nie bez powodu oceniając ryzyko zawodowe zawsze jest ono wyższe niż zero, ponieważ tam gdzie jest człowiek – tam zawsze może dojść do wypadku.

Krótkoterminowy najem środka transportu czy usługa turystyczna

Naczelny Sąd Administracyjny wydał w sierpniu 2015 r. wyrok, w którym uznał, że udostępnienie osobom fizycznym jachtu pełnomorskiego na okres do 90 dni stanowi krótkoterminowy najem środka transportu opodatkowany w miejscu oddania jachtu do dyspozycji usługobiorcy. W opinii sądu, zapewnienie zakwaterowania i noclegu nie przesądza o możliwości uznania takiego świadczenia za usługę turystyki w rozumieniu art. 119 ustawy o VAT.

Kiedy od darowizny należy rozliczyć VAT

Nieodpłatne prezenty, przekazywane przez jednego przedsiębiorcę drugiemu przedsiębiorcy, mogą podlegać opodatkowaniu od towarów i usług. Wystarczy, aby przy nabyciu takiego towaru istniało prawo do odliczenia podatku. Inne zasady dotyczą jednak próbek i prezentów o niskiej wartości.

Zakaz konkurencji po ustaniu stosunku pracy a przejście zakładu pracy na nowego pracodawcę

W dobie intensywnego rozwoju gospodarczego oraz nowych innowacyjnych technologii coraz większe znaczenie dla przedsiębiorców będących pracodawcami ma zachowanie w poufności tajemnic przedsiębiorstwa wśród pracowników, tak pozostających w stosunku pracy jak i tych u których stosunek pracy ustał z różnych powodów.

Zwalczaniu wyłudzeń VAT pomogłoby zrównanie stawek tego podatku w UE

Zrównanie stawek VAT w UE, likwidacja granic fiskalnych poprzez ujednolicenie systemów podatkowych i wymianę informacji majątkowych, obniżenie stawek tego podatku - to rozwiązania, które mogłyby zapobiegać wyłudzeniom VAT – uważa Robert Wojewódka szef Urzędu Kontroli Skarbowej w Opolu.

Al Capone dzisiaj wyłudzałby VAT!

Z perspektywy interesów Skarbu Państwa, za najbardziej szkodliwy rodzaj oszustw podatkowych uznać należy wyłudzenia zwrotów podatku od towarów i usług. O ile bowiem np. zatajenie przed fiskusem osiągniętego w danym okresie rozliczeniowym dochodu wiąże się jedynie z uszczupleniem dochodów budżetowych państwa, podkreślić należy, iż wyłudzenie podatku VAT dodatkowo te dochody zmniejsza. Nie dość bowiem, że oszust podatkowy nie uiszcza należnej daniny, to jeszcze uzyskuje od Skarbu Państwa środki, które mu się faktycznie nie należą. Korzyści związane z tego typu działalnością przestępczą znajdują więc swoje źródła w budżecie państwa, a każda kwota wyłudzona przez oszustów wiąże się ze zmniejszeniem środków przekazywanych przez państwo na inne, społecznie istotne cele. Na oszustach vatowskich tracimy więc wszyscy.

Wyrok TSUE w sprawie rozliczeń VAT gmin i ich jednostek budżetowych - wyjaśnienia MF

Minister Finansów po wyroku TSUE rozstrzygającym, że to gminy a nie ich jednostki budżetowe są podatnikami VAT, deklaruje, że dostosowanie rozliczeń VAT gmin do tezy wyroku nastąpi „w przód". Samorządy mogą jednak, zgodnie z wyrokiem TSUE, podjąć decyzję o dokonaniu korekt rozliczeń (uwzględniając model „scentralizowany" - czyli, że to gmina rozlicza VAT jako podatnik) nieobjętych przedawnieniem. Ministerstwo wyjaśnia jednocześnie, że aby zachować zasadę neutralności VAT – korekty muszą zostać sporządzone w odniesieniu do całego poprzedniego 5 letniego okresu nieobjętego przedawnieniem. Nie będzie możliwe sporządzanie korekt wybiórczych, tj. tylko za wybrane przez samorządy okresy rozliczeniowe.

Karnet na basen nie jest kosztem dla agenta ubezpieczeniowego

Agent ubezpieczeniowy nie może rozliczyć w kosztach swojej działalności karnetu na basen, na którym, jak twierdzi, będzie podpisywał umowy ubezpieczenia z nowymi klientami. Taka jest decyzja fiskusa, który uznał, że wizyty na basenie nie są konieczne, aby prowadzić sprzedaż polis.

Polisa od pracodawcy chroniąca pracownika podczas zagranicznej delegacji bez PIT

Firma, która opłaca polisę chroniącą pracownika w trakcie zagranicznego wyjazdu służbowego, nie musi rozpoznawać uzyskanego przez ubezpieczonego przychodu. Pod warunkiem wszakże, że polisa nie skutkuje przysporzeniem majątkowym dla pracownika.

Unijny VAT uderza w małe polskie firmy

Niedawna nowelizacja unijnego prawa dotyczącego rozliczania VAT w międzynarodowym handlu usługami elektronicznymi, takimi jak e-booki czy aplikacje informatyczne, ogranicza rozwój małych i średnich firm z tego sektora. Wprowadza nieelastyczne terminy rozliczeń i obciąża firmy biurokracją - uważają eksperci.

Udział pracownika w imprezie integracyjnej wolny od opodatkowania

Sprawa opodatkowania nieodpłatnych świadczeń w postaci uczestnictwa w imprezach integracyjnych jest tematem stale powracającym w ostatni latach. Sposób interpretacji przepisów ustawy o PIT charakteryzował się skrajną odmiennością w różnych okresach. Od stanowiska uznającego wydatki poniesione przez pracodawcę przedsiębiorcę na organizację imprez integracyjnych jako koszt reprezentacji i wyłączone z podatku PIT, poprzez stanowisko skrajnie odmienne pozwalające w całości zaliczyć wydatki przedsiębiorcy do kosztów uzyskania przychodu z jednoczesnym opodatkowaniem przychodów uzyskiwanych przez pracownika w wysokości wartości otrzymanych świadczeń. Aktualny ton interpretacji składa się do przyjęcia za słuszne stanowiska, iż poniesione wydatki na organizację imprez integracyjnych stanowią dla pracodawcy koszt uzyskania przychodu z jednoczesnym uznaniem za niepodlegającą opodatkowaniu świadczeń, z których pracownicy korzystają w trakcie takiej imprezy.

Ubezpieczenie w Anglii a leczenie w Polsce - część II

Zjawisko emigracji zarobkowej w unijno-europejskiej rzeczywistości stało się czymś codziennym i oczywistym. Tysiące osób, mających trudności ze zdobyciem środków utrzymania w kraju ojczystym, szukają szans na wyższe zarobki, a co za tym idzie życia na wyższym poziomie, za granicą. Emigracja zarobkowa nie ominęła również Polski. Kraje Europy Zachodniej stały się celem tysięcy naszych rodaków, dla których polskie realia okazały się niemożliwą do pokonania przeszkodą na drodze do godnego i dostatniego życia.

Gminy będą musiały rozliczać VAT swoich jednostek budżetowych

Samorządy czekają duże zmiany. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej orzekł, że gminne jednostki budżetowe nie są podatnikiem VAT. To oznacza, że gminy będą musiały przejąć obowiązek rozliczenia podatkowego swoich zakładów budżetowych, będą mogły też same odliczać podatek. Gminy będą miały też szansę na odzyskanie podatku od prowadzonych inwestycji. Jeśli podejmą takie próby, skutki może odczuć budżet państwa.

Przedsiębiorcy proponują podwyżkę dla pracowników w wysokości 25%

Eksperci Związku Przedsiębiorców i Pracodawców zaprezentowali swoją propozycję nowego systemu podatkowego, w którym pojawiła się propozycja automatycznej, ustawowej zmiany umów o pracę, w wyniku której pracownicy otrzymaliby średnio 25% podwyżki na rękę.

Stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej w orzecznictwie TSUE

Pojęcie stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej jest niezwykle istotne z punktu widzenia prawidłowego ustalenia miejsca świadczenia usług w VAT. Przepisy polskiej ustawy o podatku od towarów i usług nie zawierają jednakże definicji tego pojęcia. Definicja taka istnieje wprawdzie w prawie unijnym, jednakże budzi ona liczne wątpliwości interpretacyjne. W celu prawidłowego zidentyfikowania, czy świadczenie lub nabycie usług jest związane z stałymi miejscem prowadzenia działalności, bardzo ważna jest zatem znajomość orzecznictwa TSUE.

Rola controllera personalnego w firmie

O języku controllingu oraz roli controllera personalnego w firmie mówi Mirosław Wójcik, menedżer odpowiedzialny za obszar controllingu personalnego w jednej z największych działających na polskim rynku firm szeroko rozumianego sektora energetycznego.

Pozostawienie ulepszeń w obcym środku trwałym - korekta VAT

Musimy opuścić wynajmowany lokal. Umowa najmu nie przewiduje możliwości zwrotu przez wynajmującego wydatków poniesionych przez najemcę na przystosowanie wynajmowanego pomieszczenia do potrzeb jego działalności gospodarczej. Tak więc pozostawiamy nakłady poczynione w opuszczanym lokalu bez prawa do wynagrodzenia z tego tytułu. Okres korekty jeszcze nie upłynął. Czy to powoduje konieczność korekty podatku naliczonego odliczonego od wydatków na ulepszenie cudzego składnika majątku trwałego?

Koszty dodatkowe wliczane do podstawy opodatkowania VAT z tytułu importu towarów

Minister Finansów wydał 28 września 2015 r. interpretację ogólną w zakresie kosztów dodatkowych wliczanych do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług z tytułu importu towarów. Prezentujemy tę interpretację w całości.

Blisko 2 mln osób pracuje na umowach cywilnoprawnych

Na umowach cywilnoprawnych, czyli zatrudnionych na umowy-zlecenia i umowy o dzieło, pracuje obecnie 2 mln osób. Szacuje się, że 15 proc. z tych osób powinno mieć etat.

Polski rynek pracy będzie potrzebować ponad milion imigrantów

W 2050 roku liczba ludności w Polsce może spaść do niespełna 34 mln osób, a już w 2030 roku może brakować rąk do pracy. Zapełnić lukę demograficzną mogą imigranci. Oni będą także wzmacniać popyt wewnętrzny. W Polsce brakuje jednak odpowiedniej polityki migracyjnej oraz przepisów związanych z integracją i asymilacją. To konieczność, zwłaszcza że w najbliższych latach będą do Polski napływać imigranci z Azji i Afryki.

Termin korekty deklaracji VAT - rzetelny podatnik ma ponad 5 lat

Niestaranny przedsiębiorca ma o rok mniej na korektę deklaracji VAT. Rzetelny może korygować dłużej – tyle, ile przewiduje ordynacja, czyli ponad 5 lat. Tak uznał 21 września 2015 r. Naczelny Sąd Administracyjny (w wyroku o sygn. akt I FSK 849/14). Stwierdził, że nie może być tak, iż organy najpierw utwierdzają podatnika w przekonaniu o braku prawa do odliczenia VAT, a następnie, gdy okaże się, że nie miały racji, ograniczają mu termin na korektę.

IFK poleca: Komornicy zapłacą VAT od 1 października 2015 r.

Minister Finansów wydał 9 czerwca 2015 r. interpretację ogólną, w której uznał wykonywane przez komorników sądowych czynności, w szczególności egzekucyjne, za podlegające opodatkowaniu VAT. Dotychczas komornicy nie byli przez MF uznawani za podatników tego podatku. Dlatego MF dał im czas na przygotowanie się do nowej roli. Termin przeznaczony na „przygotowania” upłynął z końcem września. Od 1 października 2015 r. komornicy powinni już występować i rozliczać się jak pozostali podatnicy VAT – będący przedsiębiorcami.

REKLAMA