REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Inne

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Czas pracy rejestrowany wirtualnie

Do niedawna rynek czytników RCP obfitował wyłącznie w bardzo kosztowe rozwiązania. Ten stan rzeczy powoli ulega zmianie. Daje się zaobserwować również zwiększone zainteresowanie przedsiębiorców. Nic w tym dziwnego. Korzyści płynących z zastosowań tego typu urządzeń jest wiele, a firma, nawet pomimo wydatków na infrastrukturę, paradoksalnie może zaoszczędzić.

Renta socjalna – nowe warunki przyznawania

Prawo do renty socjalnej nie jest już zależne od miejsca pobytu. Aby pobierać rentę, nie trzeba będzie zatem przebywać na terytorium Polski. Będzie natomiast wymagane posiadanie miejsca zamieszkania na terytorium kraju.

Regularne oszczędzanie sposobem na większą emeryturę

Wiele wskazuje na to, że obecni 30-40 latkowie mają duże szanse na to, żeby dożyć dziewięćdziesiątki. A to oznacza, że przy aktualnym wieku emerytalnym, który dla kobiet i mężczyzn wynosi 67 lat, trzeba się liczyć tym, że życie na emeryturze potrwa nawet grubo ponad 20 lat. Dlatego, odkładając z myślą o dodatkowej emeryturze, trzeba zdecydowanie uwzględnić to, na jak długo – potencjalnie – te oszczędności będą nam potrzebne.

Niższa produktywność pracowników w wyniku natłoku informacji

Pracownicy przytłoczeni zbyt dużą ilością informacji są mniej produktywni - tak wynika z raportu firmy doradczej Deloitte „Trendy HR 2014 – jak przyciągnąć i utrzymać pracowników w XXI wieku ”.

REKLAMA

Obowiązki pracodawcy podczas upałów

Przepisy nakładają na pracodawcę obowiązek zniwelowania negatywnych skutków, jakie niesie ze sobą praca w upale. Jeżeli więc temperatura przekroczy dopuszczalną normę, musi zapewnić pracownikom dostęp do zimnych napojów. W niektórych przypadkach pracownik może odstąpić od wykonywania pracy, a jeśli dojdzie do sporów na tym tle, sprawę rozstrzygnie sąd pracy. Za nieprzestrzeganie przepisów Państwowa Inspekcja Pracy może nałożyć na pracodawcę karę lub skierować sprawę do sądu.

Odmowa wykonania polecenia przez pracownika sfery budżetowej

Pracownicy sfery budżetowej mają bezpośredni obowiązek aktywnej analizy otrzymanych poleceń i zgłaszania zastrzeżeń bądź odmowy wykonania polecenia służbowego, gdy budzą one podejrzenia lub są niezgodne z prawem, pomyłkowe albo sprzeczne z interesem społecznym. W artykule szczegółowo omówiono wszystkie te przypadki.

Renta rodzinna dla rozwiedzionego małżonka - wyrok TK

Przepis art. 70 ust. 3 ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych jest niezgodny z Konstytucją. Nie można bowiem uzależniać uprawnień rozwiedzionej małżonki do uzyskania renty rodzinnej od wymogu posiadania w dniu śmierci męża prawa do alimentów z jego strony, ustalonych wyłącznie wyrokiem lub ugodą sądową.

Napoje dla pracowników w czasie upałów

Letnia pora roku i związany z tym wzrost temperatury powoduje konieczność zapewnienia zimnych napojów pracownikom wykonującym pracę w wysokiej temperaturze związanej z czynnikami atmosferycznymi. Pracownikom przysługują takie napoje, jeżeli temperatura w pomieszczeniach pracy przekracza 28oC. Natomiast pracownicy pracujący na otwartej przestrzeni muszą otrzymywać napoje, gdy temperatura jest wyższa niż 25oC.

REKLAMA

Podróże służbowe nauczycieli

Podróż służbowa to podróż podjęta w celu wykonywania przez nauczyciela (pracownika) określonego zadania we wskazanym przez dyrektora (pracodawcę) miejscu i czasie.

Efektywność pracy a kolory pomieszczeń

Na efektywność pracy wpływ ma również kolor pomieszczeń, w których pracujemy - świadczą o tym badania przeprowadzone w ramach projektu Kolorowa Polska.

Rola komunikacji wewnętrznej w firmach i organizacjach

Jak umiejętnie informować o sukcesach, porażkach i zmianach? Co zrobić, by pracownicy nie dowiadywali się o wydarzeniach, które mają miejsce w firmie z mediów? Czy innowacyjne narzędzia porozumiewania się to droga do sukcesu i odpowiedź na komunikacyjne potrzeby pracowników? Między innymi takie obszary tematyczne były poruszane podczas pierwszego dnia Kongresu Profesjonalistów Public Relations. Wiodącym tematem dwudniowego spotkania branży jest komunikacja wewnętrzna. Patronat medialny nad Kongresem objął portal Infor.pl

Mity w komunikacji wewnętrznej

Przekazywanie informacji to nie to samo co dialog, a ilość nie zawsze przekłada się na jakość. Wielu menedżerów posiada błędne wyobrażenia na temat tego, czym jest wewnętrzny PR. Wiara w te mity sprawia, że podejmowane działania komunikacyjne są nietrafne. Wskazówkami, jak skutecznie kreować relacje w organizacji i nie skazać się na komunikacyjną porażkę, podzielą się eksperci w trakcie warsztatów na Kongresie Profesjonalistów Public Relations. Czternasta odsłona wydarzenia dla branży PR odbędzie się w dniach 24-25 kwietnia br. w Rzeszowie. Patronat medialny nad wydarzeniem objął portal Infor.pl

Czy warto wprowadzić w firmie program wellness

Corporate wellness to nowoczesny trend zarządzania organizacją, który za podstawę przyjmuje założenie, że pracownik jest najważniejszym dobrem firmy. Jakie korzyści dla pracodawcy i pracowników może przynieść program wellness?

Świadczenie opieki zdrowotnej - raport BHP w 2014 r.

Podmioty zajmujące się świadczeniem opieki zdrowotnej, w świetle nowych przepisów, zobowiązane są najpóźniej do 28 lutego 2014 r. złożyć raport BHP.

Czytniki RCP - przydatne narzędzie czy zbyteczny luksus?

Do niedawna na rynku czytników RCP brakowało niedrogich rozwiązań. Kiedy zaczęło się to zmieniać, pojawiło się zwiększone zainteresowanie przedsiębiorców. W dużej mierze jest to uwarunkowane korzyściami płynącymi z zastosowania tego typu rozwiązań. W ekstremalnych przypadkach, paradoksalnie, firma może zaoszczędzić pomimo wydatków związanych z wdrożeniem infrastruktury dla zastosowania czytników RCP.

Biznesowe certyfikaty językowe - jaki egzamin dla pracowników?

Wbrew pozorom, certyfikatów potwierdzających umiejętności językowe jest bardzo dużo. Ciężko jest także je wartościować, ponieważ odnoszą się do wielu dziedzin i mogą odegrać różną rolę w określonych rejonach świata. Jednak w czasach, gdy znajomość przynajmniej jednego języka obcego jest wspólna dla większości ogłoszeń rekrutacyjnych, warto dobrze wybrać egzaminy, na które firma skieruje pracowników.

Kto ma prawo do jednorazowej zapomogi z tytułu urodzenia dziecka

Od 1 stycznia 2013 r. prawo do otrzymania jednorazowej zapomogi z tytułu urodzenia dziecka, tzw. becikowego uzależnione zostało od spełnienia kryterium dochodowego. Wcześniej zapomoga z tytułu urodzenia dziecka przysługiwał wszystkim rodzicom.

Jaki kurs językowy dla firmy?

Jak dobrze rozwijać umiejętności językowe pracowników nie wydając gigantycznych kwot? Przeglądając oferty dostawców szkoleń językowych można się zorientować, że sytuacja wygląda całkiem optymistycznie – już zaledwie 100 złotych miesięcznie może być wystarczające.

Znajomość języków obcych a szanse na rynku pracy

Z ostatniego badania Eurobarometru* wynika, że ponad 40% pracodawców z sektora produkcyjnego oczekuje zaawansowanej znajomości języka od absolwentów studiów wyższych. Przeglądając oferty pracy można zaobserwować, w jak wielu z nich wśród wymagań pojawia się znajomość co najmniej jednego języka obcego, najczęściej angielskiego.

Co warto wiedzieć o emeryturach i rentach z FUS

Główne zmiany w ustawie o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, które weszły w życia od dnia 1 stycznia 2013 r., dotyczą wieku emerytalnego zarówno kobiet, jak i mężczyzn. Wprowadzono również możliwość uzyskania emerytury częściowej. Poza podwyższeniem wieku emerytalnego nowe regulacje zawierają także ważną zmianę sposobu naliczania świadczeń. Nowelizacja ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych spowodowała konieczność dostosowania prawa w trzynastu innych ustawach.

Jak reagować na obraźliwe wpisy na pracodawców w internecie

Internet już od dawna jest miejscem, gdzie każdy może napisać, co mu się podoba. Często jednak granice wolności słowa bywają przy tym znacznie przekraczane. W działalności przedsiębiorców szczególnie uciążliwe stają się ostatnio fora internetowe poświęcone pracodawcom. Bardzo często bowiem, pod osłoną pozornej anonimowości, pracownicy naruszają prawo swoimi wypowiedziami. Jak się przed tym bronić?

Jakie są główne przyczyny wypadków przy pracy

Przemęczenie i praca w nadgodzinach są jedną z poważniejszych przyczyn wypadków przy pracy. Dotyczy to na przykład kierowców, którzy pracują bez odpoczynku czy zmiennika na długiej trasie - mówi rzeczniczka Państwowej Inspekcji Pracy Danuta Rutkowska.

Podwyższenie wieku emerytalnego i emerytura częściowa

Z początkiem 2013 r. weszła w życie nowelizacja ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz niektórych innych ustaw (t.j. Dz. U. z 2012, poz. 637), której podstawowym celem jest stopniowe podwyższanie wieku emerytalnego kobiet i mężczyzn do jednakowego dla obu płci poziomu 67 lat, a także wprowadzenie możliwości wcześniejszego przejścia na emeryturę, ale w częściowej wysokości.

Nowe urządzenie do komunikacji z ZUS

Dwa dotykowe ekrany, klawiatura, dwie drukarki, skaner, system głosowy, telefon - tak pokrótce można opisać urzędomat ZUS, potocznie zwany „zusomatem”. Od niedawna urządzenia tego typu są dostępne we wszystkich oddziałach ZUS.

Emerytury 2013

Eksperci ZUS wyjaśniają nowości, które weszły w życie od 2013 roku w zakresie przepisów emerytalnych.

Choroba pracownika na przełomie roku

ZUS będzie kontynuował po 31 grudnia 2012 r. podjętą wcześniej wypłatę zasiłku chorobowego, nawet jeżeli od 1 stycznia 2013 r. płatnik składek będzie zobowiązany do jego wypłaty.

Jakie przepisy najczęściej naruszają pracodawcy

Kolejny rok wzrasta liczba przypadków nadużywania umów cywilno-prawnych, czyli zawierania ich w sytuacji, gdy powinna być zawarta umowa o pracę - wynika ze sprawozdania Głównego Inspektora Pracy za 2011 r. przedstawionego w Sejmie.

Jak zmienią się zasady nabywania świadczenia pielęgnacyjnego w 2013 r.

Sejm znowelizował ustawę o systemie świadczeń pielęgnacyjnych. W myśl ustawy od 2013 r. zasiłek pielęgnacyjny przysługiwał będzie tylko rodzicom i najbliższym krewnym dzieci niepełnosprawnych. Pojawi się również nowe świadczenie - specjalny zasiłek opiekuńczy.

Jak rozpoznać mobbing w firmie

Poznaj podstawowe uregulowania prawne dotyczące zjawiska mobbingu w miejscu pracy, który w obecnych czasach jest coraz częściej publicznie dyskutowanym naruszeniem praw pracownika.

Święta w grudniu a rozliczenie czasu pracy

Jak poprawnie ustalić czas pracy w grudniu 2012 r. po ostatniej zmianie przepisów.

Czym jeszcze zwiększać efektywność pracowników?

Sukces każdej organizacji zależy przede wszystkim od ludzi, którzy w niej pracują i nią zarządzają. Skuteczność działań pracowników w bezpośredni sposób przekłada się na wyniki organizacji, często decydując o jej być albo nie być na rynku. Jednym z najbardziej pożądanych „towarów” przez wszystkich pracodawców jest efektywny pracownik, tj. taki którego efekty pracy przewyższają poniesione nakłady, generując w ten sposób wartość dodaną dla firmy. O efektywności pracownika decyduje wiele czynników zarówno z życia osobistego jak i zawodowego, a jednym z najważniejszych jest motywacja, która sprawia, że człowiek konsekwentnie dąży do wyznaczonego celu.

Kto może reprezentować cię przed sądem pracy

W postępowaniu przed sądem pełnomocnikiem może być adwokat lub radca prawny w sprawach własności przemysłowej – rzecznik patentowy, a ponadto osoba sprawująca zarząd nad majątkiem lub interesami strony oraz osoba pozostająca ze stroną w stałym stosunku zlecenia, jeżeli przedmiot sprawy wchodzi w zakres tego zlecenia. Pełnomocnikiem może być zarówno współuczestnik sporu, jak i również rodzice, małżonek, rodzeństwo lub zstępni strony oraz osoby pozostające ze stroną w stosunku przysposobienia.

Czas pracy kierowcy. Co warto wiedzieć?

Kontrola czasu pracy kierowcy jest istotna nie tylko ze względu na jego bezpieczeństwo, ale także innych uczestników ruchu. Wiele wypadków i kolizji wynika ze zmniejszenia czujności na drodze spowodowanego złym stanem psychofizycznym kierowcy. Zmęczenie i senność wynikają najczęściej z nieprzestrzegania czasu pracy kierowcy.

Kontrola skrzynki e-mailowej pracownika

Pracodawca, zatrudniając pracowników, ma prawo oczekiwać, że będą oni wykonywali swoje obowiązki sumiennie i z należytym wykorzystaniem czasu. W związku z tym ma również prawo kontrolować, czy i jak pracownicy wykonują swoje obowiązki.

Jak rozliczać czas pracy po wyroku TK?

Od 8 października 2012 r. pracodawcy na skutek wyroku TK ponownie muszą zapewnić pracownikom dodatkowy dzień wolny za święto, które przypada w dniu wolnym od pracy z tytułu przeciętnie 5-dniowego tygodnia pracy. W związku z tym zmienił się sposób obliczania wymiaru czasu pracy.

Kto jest lepszym menedżerem: kobieta czy mężczyzna?

Kobieta-szef częściej inspiruje i rzadziej wywiera presję na swoich podwładnych niż szef-mężczyzna - wynika z badania Deloitte. Kobiety menedżerki stawiają raczej na budowanie lojalności pracowników, zwiększają ich zaangażowanie i promują samodzielność.

Jak kontrolować chorego pracownika

Pracodawca – niezależnie od liczby zatrudnionych – może kontrolować pracowników podczas zwolnienia lekarskiego, kiedy wypłaca wynagrodzenie z własnych środków. Może też wystąpić do ZUS o przeprowadzenie kontroli wystawiania zaświadczeń lekarskich do celów wypłaty wynagrodzenia za czas choroby.

Kiedy pracodawca może zlecić pracę w nadgodzinach

Pracodawca może polecić pracownikowi świadczenie pracy w godzinach nadliczbowych. Polecenie takie może być wydane w jakikolwiek sposób przez każde zachowanie się przełożonego ujawniające w dostateczny sposób jego wolę.

Koszty zatrudnienia w Polsce niższe niż w Europie Zachodniej i USA

W Polsce nakłady na zatrudnienie pracowników są o połowę mniejsze niż w Europie Zachodniej i w USA - wynika z analizy firmy doradczej PwC. Dla zachodnich firm nadal jesteśmy wysoko wykwalifikowaną, ale tanią siłą roboczą.

Skutki naruszenia obowiązków pracowniczych

Odpowiedzialność pracowników za naruszenie obowiązków pracowniczych regulują przepisy Kodeksu pracy, a niekiedy także przepisy pragmatyk służbowych. Ze względu na rodzaj naruszenia pracownik może ponieść odpowiedzialność porządkową, materialną – w tym regresową, dyscyplinującą bądź kumulatywnie kilka z nich.

Utwór pracowniczy a prawa autorskie

Wielu pracowników w ramach wykonywanej pracy tworzy np. projekty, zdjęcia czy prezentacje. Wyniki takiej pracy mogą być uznane za utwór w świetle ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, jeśli są przejawem działalności twórczej i mają indywidualny charakter. Powstaje zatem pytanie, komu przysługują majątkowe prawa autorskie do utworu stworzonego w ramach wykonywania obowiązków pracowniczych.

Likwidacja terminowych umów o pracę to likwidacja wielu miejsc pracy

W czasach rosnącego bezrobocia pracodawca powinien mieć dostęp do wielu instrumentów zatrudniania – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Joanna Kluzik-Rostkowska. W tym również do umów na czas określony lub umów cywilnoprawnych. Była minister pracy uważa, że postulaty związkowców, by utrudnić pracodawcom korzystanie z tego typu instrumentów, mogą oznaczać problemy na rynku pracy.

Niejednoznaczne przepisy problemem prawa pracy

Niejednoznaczne przepisy, które utrudniają funkcjonowanie przedsiębiorców, pracę kontrolerów Państwowej Inspekcji Pracy i ściganie naruszeń przez prokuraturę - to problem, na który zwróciła szczególną uwagę Rada Ochrony Pracy w przyjętym dokumencie.

Elektroniczna teczka osobowa obniży koszty i zabezpieczy dane

Polscy przedsiębiorcy od lat narzekają na ustawowy obowiązek przechowywania papierowej dokumentacji pracowniczej, zgodnie z którym wybrane akta powinny być przechowywane nawet przez pół wieku.

Polacy przeznaczają na pracę średnio 46 godzin w tygodniu

Średnio 46 godzin w tygodniu przeznaczają Polacy na pracę zarobkową - wynika z sondażu Centrum Badania Opinii Społecznej (CBOS). Dojazdy do pracy zajmują nam średnio 5 godz. W czasie wolnym poza domem pracujący spędzają 11 godz. w tygodniu, a niepracujący 14.

W jakiej maksymalnej temperaturze mogą pracować pracownicy

W naszym zakładzie zatrudniamy pracowników pracujących w biurze oraz przy lekkich pracach fizycznych w hali. W okresie letnim, kiedy występują upały, często w pomieszczeniach pracy jest wysoka temperatura – około 30°C. Czy taka temperatura jest dopuszczalna?

2 tys. kary dla pracodawcy za zbyt wysoką temperaturę w miejscu pracy

W ciągu ostatniego upalnego tygodnia do Okręgowych Inspektoratów Pracy wpłynęło po kilkanaście zawiadomień o łamaniu praw pracowniczych. Chodziło o zbyt wysoką temperaturę na stanowisku pracy. Państwowa Inspekcja Pracy przypomina, że obowiązkiem pracodawcy jest zapewnienie pracownikom odpowiednich warunków pracy w takiej pogodzie, w tym również napojów i możliwości częstszych przerw.

Urząd nie może pytać o szczegóły choroby podatnika

Organ podatkowy nie może żądać informacji o numerze choroby i innych danych, jeśli nie wynikają one z zaświadczenia wystawionego przez lekarza - orzekł WSA w Gliwicach. Zaświadczenie to wystarczy, żeby potwierdzić, że podatnik nie mógł stawić się w urzędzie.

ZUS nie może bez ograniczeń weryfikować prawa do emerytury

Przepis ustawy emerytalnej pozwalający organom rentowym z własnej inicjatywy i w każdym czasie weryfikować decyzję i cofnąć emeryturę lub rentę albo je obniżyć jest niezgodny z konstytucją - orzekł w wyroku Trybunał Konstytucyjny.

Rezygnacja z tworzenia zfśs i z wypłaty świadczeń urlopowych

Pracodawcy prywatni zobowiązani do tworzenia zfśs (zatrudniający 1 stycznia co najmniej 20 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty), mają możliwość obniżenia kwoty odpisu lub odstąpienia od tworzenia zfśs. Od obowiązków socjalnych taki pracodawca może uchylić się np. w razie trudności finansowych uniemożliwiających dokonanie odpisu w ustawowej wysokości.

REKLAMA