REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Księgowość

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

PIT od aut służbowych - zmiany korzystne dla najbogatszych

Zmiana zasad rozliczania podatku od aut służbowych okazuje się być korzystna, ale tylko dla najlepiej zarabiających – wynika z wyliczeń firmy Grant Thornton. Prezes dużej firmy może zyskać dzięki niej kilka tysięcy złotych, a szeregowy pracownik nawet stracić.

Jak sprostować albo uzupełnić wydany przez sąd wyrok lub nakaz zapłaty?

W praktyce postępowań sądowych niekiedy zdarzają się przypadki, gdy sąd wydając wyrok bądź nakaz zapłaty popełnia w jego treści omyłki lub nie zawiera w nim rozstrzygnięcia o kosztach procesu. W takiej sytuacji konieczne jest skierowanie do sądu wniosku o sprostowanie albo uzupełnienia orzeczenia.

Ulga rehabilitacyjna – zakup komputera

W ramach ulgi rehabilitacyjnej można odliczać m.in. wydatki związane z zakupem lub naprawą urządzeń ułatwiających wykonywania czynności życiowych, poniesione przez niepełnosprawnych lub osobę, na którego utrzymaniu są osoby niepełnosprawne. W niektórych sytuacjach można odliczyć również wydatki na sprzęt komputerowy.

Refakturowanie mediów przy najmie – kiedy powstaje obowiązek podatkowy

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w wydanym 17 lutego 2015 r. wyroku na podstawie skargi na interpretację indywidualną, potwierdził ustaloną linię orzeczniczą sądów, zgodnie z którą obowiązek podatkowy w przypadku refakturowania opłat za tzw. media (energia cieplna i elektryczna, woda itp.) powstaje niezależnie od obowiązku podatkowego dla samych opłat czynszowych jeśli w umowie obie te opłaty potraktowano oddzielnie.

REKLAMA

Ewidencja przebiegu pojazdu dla potrzeb VAT - zasady wypełniania

Wpis w ewidencji przebiegu pojazdu powinien być (w kontekście zasad odliczania VAT) na tyle czytelny, aby pozwalał zweryfikować czy użycie pojazdu było bezpośrednio powiązane z działalnością gospodarczą prowadzoną przez podatnika, a jednocześnie wykluczyć wykorzystanie samochodu dla celów prywatnych. Prawidłowy opis trasy powinien zawierać adresy miejsc (sklepu, urzędu, poczty itp.), do których udawał się pojazd podatnika.

Nowe propozycje zmian w emeryturach i rentach z FUS

Doprecyzowanie zasad wyliczania kapitału początkowego oraz wysokości świadczenia emerytalnego - przewiduje projekt noweli ustawy o emeryturach i rentach z FUS autorstwa SLD, którym zajmie się Sejm na rozpoczynającym się posiedzeniu.

CASH - środki pieniężne

Prosty komunikat, czyli jak mieć dobrą komunikację w firmie

Sprawna komunikacja to nie tylko doskonałe narzędzie zarządzania, ale przede wszystkim możliwość rozwoju i poprawy funkcjonowania firmy, to proces, który nie funkcjonuje efektywnie bez zbudowanej kultury zaufania w firmie Nikt nie ma wątpliwości, że powinniśmy obserwować i reagować na to, co dzieje się na rynku, ale musimy równie uważnie przyglądać się temu, co dzieje się w firmie. Jeśli nie poznamy kondycji, motywacji i słabych punktów zespołu ludzi, którymi kierujemy, szybko stworzymy mur, który odetnie pracownika od szefa, a szefa od podwładnych. Zdolność komunikowania zniknie, jest szansa, że w perspektywie długofalowej zniknie także firma.

REKLAMA

PIT przez internet - status dokumentu i pobranie UPO za pomocą formularza PDF

Ministerstwo Finansów uprzejmie informuje, że wykorzystując formularz interaktywny PDF dostępny na stronie Portalu Podatkowego pod adresem http://www.finanse.mf.gov.pl/pp/e-deklaracje/formularze/upo możliwe jest wykonanie następujących czynności:

Program MdM będzie bardziej prorodzinny

Pakiet rozwiązań prorodzinnych, w tym ułatwiających kupno mieszkania osobom lub rodzinom z trójką dzieci, przewiduje projekt noweli programu MdM, którym zajmie się rząd. Do tej pory z tego wsparcia państwa najczęściej korzystali single i małżeństwa bezdzietne.

Rodzaje kosztów w układzie rodzajowym

Przedsiębiorstwa są zobowiązane do prowadzenia ksiąg rachunkowych. W związku z tym przygotowują sprawozdanie finansowe, które składa się z bilansu, rachunku zysków i strat oraz informacji dodatkowej. Przyjęte przez jednostkę zasady ewidencji kosztów mają wpływ na wybór wariantu rachunku.

Zasada "zamkniętych drzwi" przy inwentaryzacji

Przeprowadzenie inwentaryzacji umożliwia weryfikację rzetelności i aktualności ewidencji, a także pozwala na przyjrzenie się temu, w jaki sposób wygląda ochrona i zarządzanie majątkiem jednostki. Obowiązek rzetelnego i przejrzystego przedstawienia sytuacji majątkowej firmy określa art. 4 ust. 1 ustawy o rachunkowości. Wiarygodność danych zaistnieje tylko wtedy, gdy mogą one zostać porównane ze stanem rzeczywistym. Jedną z zasad, dzięki której można osiągnąć zamierzony cel inwentaryzacji, jest zasada „zamkniętych drzwi”.

Zajęcie wierzytelności zwykłych

Aktualnie najpopularniejszą podstawą zatrudnienia jest umowa zlecenie, umowa o dzieło czy umowa agencyjna, dlatego warto wiedzieć jakimi regułami rządzi się egzekucja z tych wierzytelności. Pamiętać należy jednak, że taką wierzytelnością nie jest świadczenie oparte o umowę o pracę.

Egzekucja z wynagrodzenia za pracę w egzekucyjnym postępowaniu administracyjnym

W systemie polskim administracja publiczna tj. ZUS czy Naczelnik Urzędu Skarbowego - ma uprawnienia do realizacji obowiązków o charakterze publicznoprawnym, bez potrzeby zwracania się do organów sądowych o zastosowanie środków egzekucyjnych.

Opomiarowanie parku maszynowego (case study)

Dzięki wdrożeniu systemu opomiarowującego pracę maszyn możliwa jest optymalizacja jakości i zmniejszenie odpadowości, wsparcie dla TPM, obniżenie poziomu prac administracyjnych, wreszcie - dostęp do precyzyjnych, dostarczanych w czasie rzeczywistym informacji o nazwach i liczbie wytwarzanych artykułów oraz stratach i przestojach w procesie produkcyjnym.

Korekta sprzedaży przy braku oryginału paragonu fiskalnego

Paragon fiskalny nie jest jedynym dokumentem przesądzającym o stanie faktycznym, który znajduje odzwierciedlenie w rzeczywistości. Dowodzenie zwrotu towaru, będącego podstawą dokonania korekty, na podstawie innych dokumentów aniżeli paragon fiskalny, nie stoi w sprzeczności z obowiązującymi w tym zakresie przepisami. W tym przypadku, ciężar dowodu znajduje się po stronie sprzedawcy, który w prowadzonej przez siebie dokumentacji powinien posiadać dowody potwierdzające stan rzeczywisty i w sposób niebudzący wątpliwości wykazać fakt, że zwracany towar został zakupiony właśnie u niego.

Kasy fiskalne we wszystkich gabinetach lekarskich

Od 1 marca br. obowiązują nowe przepisy, zgodnie z którymi w każdym gabinecie lekarskim i stomatologicznych muszą znaleźć się kasy fiskalne. Dotychczas z obowiązku posiadania kas rejestrujących zwolnieni byli lekarze prowadzący praktyki osiągające niewielki obrót.

Wstępne wypełnianie PIT-ów przez fiskusa od połowy marca 2015 r.

W połowie marca podatnicy będą mogli korzystać z usługi wstępnego wypełniania PIT-ów przez administrację podatkową - poinformowali w piątek 27 lutego 2015 r. na konferencji minister finansów Mateusz Szczurek i wiceminister Jacek Kapica.

Minister finansów za jedną stawką VAT

Z punktu widzenia MF i firm wprowadzenie jednej stawki VAT byłoby korzystne - powiedział w piątek 27 lutego 2015 r. na konferencji prasowej minister finansów Mateusz Szczurek. Jak zaznaczył, jest on zwolennikiem takiej zmiany, jednak jest ona kontrowersyjna politycznie.

Nie tylko paragon może być podstawą zwrotu lub reklamacji towaru

Zwrot towaru przez kupującego lub uznanie reklamacji wiąże się dla sprzedawcy z koniecznością korekty sprzedaży zaewidencjonowanej wcześniej za pomocą kasy rejestrującej. Brak możliwości wystawienia korekty do paragonu fiskalnego nie uniemożliwia korekty sprzedaży. W tym celu należy prowadzić osobną ewidencję zwrotu towarów i uznanych reklamacji. Do ewidencji należy dołączać dokument potwierdzający dokonanie sprzedaży, czyli najczęściej paragon fiskalny. Nie jest jednak jedyny sposób potwierdzenia nabycia towaru lub usługi.

"Konstytucja" dla przedsiębiorców do maja 2015 r. w Sejmie

Projekt Prawa działalności gospodarczej, czyli "konstytucji dla przedsiębiorców", do maja 2015 r. znajdzie się w Sejmie, tak by parlament zdążył go uchwalić do końca kadencji - zapowiada wicepremier, szef MG Janusz Piechociński. Jak dodaje, resort uwzględnił wiele ze zgłoszonych do niego uwag. Jednym z fundamentów nowego prawa dla przedsiębiorców będzie zasada uprawnionych oczekiwań.

Refundacja kosztów związanych z zatrudnieniem niepełnosprawnych

Pracodawcy jako jeden z powodów niezatrudniania osób niepełnosprawnych najczęściej wskazują na konieczność poniesienia związanych z tym kosztów. Aby zapewnić możliwość pracy osobom niepełnosprawnym, zatrudniający często muszą dokonywać adaptacji miejsca pracy, tak aby niepełnosprawni mogli się swobodnie poruszać. Koszty poniesione na ten cel mogą zostać zrefundowane ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.

PIT- 11 można przekazać pracownikowi w formie elektronicznej

Od 1 stycznia 2015 r. pracodawcy zatrudniający więcej niż 5 pracowników, mają obowiązek przesyłania do właściwego urzędu skarbowego deklaracji i informacji podatkowych wyłącznie w formie elektronicznej. Przekazanie informacji PIT-11 pracownikom nadal może nastąpić w formie papierowej, jednak coraz częściej następuje z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej. W tym przedmiocie nadal wydawane są interpretacje indywidualne, rozstrzygające wątpliwości podatników. Jedną z nich wydał niedawno Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach.

Księga przychodów i rozchodów - zakładanie i prowadzenie

Mali podatnicy, którzy rozliczają się z podatku dochodowego na zasadach ogólnych (skala podatkowa) lub liniowo, nie muszą od razu prowadzić pełnych ksiąg rachunkowych.

Podatek VAT od aut sprowadzanych z krajów UE - rozliczenia

Podatnik VAT, który sprowadza samochód z innego kraju UE, jest obowiązany spełnić dodatkowe warunki, inaczej niż w przypadku zakupu pozostałych towarów. Warunki te zostały od 1 stycznia 2015 r. ograniczone, ale nie zniesiono ich całkowicie.

Faktura podatnika zwolnionego z VAT – co powinna zawierać

Od 1 stycznia 2014 roku nowelizacja przepisów ustawy o VAT wprowadziła nowy dokument – fakturę podatnika zwolnionego. Jakie elementy powinna zawierać taka faktura?

Informacja o warunkach zatrudnienia

Pracodawca w ciągu 7 dni od zawarcia umowy o pracę powinien przekazać pracownikowi informację o warunkach zatrudnienia. Takie sformułowanie tego obowiązku oznacza, że jeśli nawet pracownik zawrze umowę o pracę na kilka miesięcy przed rozpoczęciem pracy, to informację o warunkach zatrudnienia trzeba mu przekazać najpóźniej w ciągu tygodnia od podpisania tej umowy.

Jak skorzystać z ulgi na zakup kasy rejestrującej

Od 1 marca 2015 r. wielu przedsiębiorców rozpoczyna ewidencjonowanie obrotu w kasie rejestrującej. Wiązało się to z koniecznością nabycia tego urządzenia. Mając to na uwadze, warto pamiętać, że istnieje możliwość uzyskania zwrotu części kosztów poniesionych na nabycie kasy w formie ulgi w VAT. Kwota ulgi wynosi 90% ceny zakupu kasy netto, nie więcej niż 700 zł. Podatnik może też odliczyć VAT naliczony od zakupu kasy, a wydatek na jej zakup zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu.

Rząd szykuje zmiany w umowach terminowych

Rząd wkrótce zajmie się zmianami w umowach terminowych - zapowiedział minister pracy Władysław Kosiniak-Kamysz. W marcu powinien zostać przyjęty projekt zmian w kodeksie pracy, który zakłada wprowadzenie nowych rozwiązań. Maksymalny czas trwania umów terminowych ma nie przekraczać 36 miesięcy.

MF zaprezentowało usługę wstępnie wypełnionego zeznania podatkowego

Wiceminister finansów Jacek Kapica po raz pierwszy zaprezentował publicznie usługę wstępnie wypełnionego zeznania podatkowego (ang. Pre-filled tax return, PFR), co miało miejsce podczas V Konferencji Państwo 2.0, która odbyła się 25 lutego br. w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju. Usługa ma być dostępna dla podatników składających zeznania podatkowe na formularzu PIT-37.

Rozliczenie zakupu w księgach rachunkowych

Każdy przedsiębiorca do prowadzenia działalności potrzebuje materiałów lub towarów i jest zobowiązany do prowadzenia ewidencji takich zakupów. Aby w pełni rozliczyć zakup trzeba otrzymać odpowiednie dokumenty służące rozliczeniu i odpowiednim zaksięgowaniu.

Niezgodność sprawozdań finansowych z wymogami MSSF

Komisji Nadzoru Finansowego dokonał analizy sprawozdań finansowych emitentów papierów wartościowych. W raporcie zaprezentowane zostały najczęściej występujące niezgodności z obowiązującymi regulacjami dotyczącymi raportowania finansowego. Analiza wykazał potrzebę poprawy jakości sprawozdań finansowych.

Najczęstsze błędy w PIT-ach przedsiębiorców rozliczających się na zasadach ogólnych

Okres kampanii rozliczania PIT-ów, to czas, kiedy niektórzy podatnicy PIT zostają wezwani do urzędów skarbowych. Główną przyczyną tych wezwań są błędy w formularzach PIT, których to błędów urzędnicy nie mają prawa sami usunąć. Takich błędów i zarazem „błahych" powodów wezwania podatników do urzędu jest sporo, a jedynym sposobem na ich wyeliminowanie jest uświadomienie sobie ich istnienia. W tym celu Izba Skarbowa w Białymstoku stworzyła zamieszczony poniżej informator o najczęściej popełnianych błędach przez przedsiębiorców rozliczających na zasadach ogólnych.

LOSS - strata

Powstanie centralna baza rachunków (CBR)

Wspólna propozycja Ministerstwa Spraw Wewnętrznych, Ministerstwa Finansów oraz Prokuratury Generalnej zakłada przygotowanie projektu ustawy o centralnej bazie rachunków (CBR). Centralna baza rachunków ma przede wszystkim ułatwić dostęp służb państwa do kont m.in. osób parających się tzw. przestępczością "białych kołnierzyków" oraz ułatwić sytuację spadkobierców.

Nowe dowody osobiste - co zmieni się w praktyce?

Dnia 1 marca 2015 roku wprowadzony zostanie nowy wzór dowodu osobistego oraz nowe zasady dotyczące tego dokumentu. Największą kontrowersję w opinii publicznej wzbudza usunięcie z dokumentu danych o adresie zameldowania. Choć obowiązek meldunkowy już od dawna traci na praktycznym znaczeniu, wciąż rosną obawy, w jaki sposób brak adresu w dowodzie wpłynie na nasze codzienne życie.

Jak mali przedsiębiorcy oceniają sytuację gospodarczą

Z badań przeprowadzonych wśród osób prowadzący działalność gospodarczą (tzw. małych przedsiębiorców) wynika, że dość ostrożnie prognozują oni sytuację gospodarczą w roku 2015. Szybszego rozwoju spodziewa się 44% ankietowanych, zaś 40% oczekuje raczej tempa wzrostu na poziomie z roku ubiegłego. Jednak mimo ostrożności w stosunku do całej gospodarki, prowadzący najmniejsze przedsiębiorstwa liczą, że ten rok będzie dla nich dobry. Wzrostu obrotów spodziewa się blisko 63%.

Ustanowienie służebności przesyłu – skutki podatkowe

Opłaty otrzymywane z tytułu ustanowienia służebności przesyłu są przychodem, który podlega opodatkowaniu. A co jest kosztem uzyskania przychodu? Zdaniem fiskusa, na pewno nie można potraktować jako kosztu spadku wartości nieruchomości, dla której taką służebność ustanowiono.

Kiedy wydatki na kształcenie może zaliczyć do kosztów

Do kosztów uzyskania przychodów nie mogą być zaliczane wydatki na kształcenie (czesne), które zostały poniesione na długo przed uruchomieniem działalności gospodarczej. W przypadku jednak, gdy za naukę płaci osoba prowadząca firmę, wydatki na kształcenie może zaliczyć do kosztów, jeśli występuje związek między kierunkiem kształcenia a działalnością gospodarczą. Takie rozwiązanie jest korzystne zwłaszcza dla osób, które uruchomiły działalności jeszcze na studiach.

Ustawa o płatnościach bezpośrednich dla rolników

Ustawa o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego została podpisana przez prezydenta w dniu 25 lutego br. W myśl nowych przepisów wysokość dopłat zależeć będzie m.in. od rodzaju produkcji i stopnia ochrony środowiska. Na dopłaty bezpośrednie w latach 2015-2020 przeznaczono ok. 23,5 mld euro.

Polska przegrała spór z KE w sprawie emerytur rolniczych

Sąd Unii Europejskiej w Luksemburgu oddalił skargę Polski przeciwko Komisji Europejskiej dotyczącą kary w wysokości 34,4 mln euro nałożonej za uchybienia w polskim systemie kontroli wydatków na wcześniejsze emerytury dla rolników.

Rozstrzyganie wątpliwości na korzyść podatników - stanowisko MF

Ministerstwo finansów nie blokuje prac nad prezydenckim projektem, który ma wprowadzić zasadę rozstrzygania wątpliwości na korzyść podatnika - zapewnił w środę wicedyrektor departamentu polityki podatkowej w MF Włodzimierz Gurba. Zdaniem Gurby wątpliwości w prezydenckim projekcie budzi np. to, kto ma rozstrzygać wątpliwości na korzyść podatnika, czy sądy i urzędy, czy też sam podatnik. "Minister finansów trochę się obawia, żeby nie doszło do sytuacji, w której podatnik przepisów nie rozumie, więc odmawia zapłaty podatku."

Akcyza tytoniowa: mitologia współcześnie

Realny spadek (już po raz ósmy) dochodów budżetowych z podatku akcyzowego w 2014 roku, w tym z akcyzy tytoniowej (co potwierdziły nawet czynniki oficjalne), nakazuje postawić pytanie, co jest przyczyną tego zjawiska? Pytają i jednocześnie odpowiadają na to pytanie prof. Witold Modzelewski i Andrzej Dembiński z Instytutu Studiów Podatkowych.

Leasing zwrotny – opłacalność i rozliczanie

Leasing jest jedną z najpopularniejszych form finansowania działalności firmy – poza kredytem. Najczęściej jednak kojarzymy go ze sposobem na pozyskanie nowych maszyn, czy też poszerzenie floty samochodowej przedsiębiorstwa. To jednak nie wszystko. Szczególną formą leasingu bowiem jest leasing zwrotny, w przypadku którego umowę leasingu poprzedza umowa sprzedaży. Czym jest? Kiedy warto z niego skorzystać? O jakich aspektach podatkowych warto pamiętać?

PIT-11 dla pracownika warto wysłać przez internet

Wysłanie informacji PIT-11 do pracownika mailem to oszczędność czasu i kosztów dla przedsiębiorstwa. Korzystają na tym także sami adresaci, którym łatwiej jest zarchiwizować i w razie potrzeby odnaleźć takie dokumenty. PIT-11 można też udostępniać pracownikom w PDF-ie, za pomocą wewnętrznej dobrze zabezpieczonej platformy internetowej.

Mail lub list z urzędu skarbowego zawsze dociera do podatnika

Nie można tłumaczyć nieodebrania maila od fiskusa jego przeoczeniem. Przy tradycyjnej formie korespondencji z urzędem skarbowym, jeśli podatnika nie było w domu czy w biurze, pismo urzędowe może trafić np. do sąsiada. W obu przypadkach po pewnym czasie pismo od fiskusa – nawet jeśli faktycznie nie zostało odebrane - uznaje się za doręczone.

Ubezpieczenie od utraty dochodów - czy jest kosztem podatkowym

Składka na polisę, która ma chronić przedsiębiorcę od utraty dochodu w przypadku czasowej niezdolności do pracy, nie jest kosztem uzyskania przychodu – twierdzą urzędnicy fiskusa. Jak tłumaczą, nie można stwierdzić, że wydatek na polisę służy „zachowaniu czy zabezpieczeniu źródła przychodów”. I to mimo że przedsiębiorcy wskazują ewentualne odszkodowanie jako źródło gotówki na pokrycie stałych kosztów firmy w razie ich choroby.

Wynagrodzenia absolwentów studiów humanistycznych

Jakie wynagrodzenia uzyskują humaniści? Z badań wynika, że co drugi absolwent studiów humanistycznych zarabiał w 2014 roku nie mniej niż 4 000 PLN. Magistrzy zarabiali przeciętnie o 650 PLN więcej niż pracownicy z tytułem zawodowym licencjata.

PROFIT - zysk

Urzędy skarbowe będą informować biura informacji gospodarczych o zaległościach podatkowych

Rada Ministrów przyjęła założenia do nowelizacji ustawy o udostępnianiu informacji gospodarczej. Dokument zakłada, że urzędy skarbowe, samorządy oraz ZUS będą powiadamiały biura informacji gospodarczej o wymagalnych zobowiązaniach prawno-podatkowych osób fizycznych i firm.

REKLAMA