REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Księgowość

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Wkład własny partnera w księgach administratora

Czy wkład własny zagranicznego partnera do projektu muszę zaksięgować w naszych księgach? Nadmieniam, że my w całości rozliczamy projekt i na nasze konto wpłynęła dotacja. Udział partnera w projekcie stanowił część jego wkładu własnego i określoną kwotę dotacji, którą my przekazaliśmy partnerowi. Jak mam zaksięgować wkład własny partnera, aby nasze księgi były zgodne z harmonogramem projektu?

FASB, IASB, US GAAP, IFRS... - międzynarodowe regulacje w polskiej rachunkowości

Kluczowe znaczenie w zakresie harmonizacji i standaryzacji rachunkowości na świecie mają dwie organizacje: Rada Standardów Rachunkowości Finansowej (Financial Accounting Standards Board – FASB) i Rada Międzynarodowych Standardów Rachunkowości (International Accounting Standards Board – IASB). Zasługują one na szczegółowe omówienie, ponieważ obie zajmują się opracowywaniem standardów uznawanych w wielu krajach świata i są głównymi, oprócz Komisji Europejskiej, podmiotami wyznaczającymi kształt współczesnej rachunkowości.

Wartość amortyzacji do kosztów bilansowych bez względu na rodzaj dotacji

Jesteśmy stowarzyszeniem, które nie prowadzi działalności gospodarczej, utrzymujemy się między innymi z dotacji. Czy jeśli środki trwałe zostały nabyte w ramach dotacji, ale stanowią one jedynie część kosztorysu/harmonogramu wydatków, można nimi obciążać koszty? Przy czym nie jest to dotacja celowa na zakup środków trwałych. Wydaje nam się, że raczej nie powinno się obciążać kosztów. Osoba prowadząca księgi w poprzednich okresach odpisywała wartość amortyzacji środków trwałych nabytych z dotacji raz w roku w ciężar kosztów. Czy można mówić o błędzie podstawowym?

W bilansie fundacji nie wykazuje się zysku lub straty z lat ubiegłych

Z powodu korekty błędu podstawowego za rok 2002 w pasywach bilansu fundacji za 2006 r. pojawiła się po raz pierwszy pozycja A.VII. „Strata z lat ubiegłych”. Czy stratę tę można przeksięgować na koszty okresu bieżącego na takiej samej zasadzie jak zysk za 2006 rok przeksięgowuje się na przychody roku 2007 r.? Nadmieniamy, że fundacja nie prowadzi działalności gospodarczej, a jej jedyne przychody to otrzymane darowizny rzeczowe i pieniężne, zaś koszty to wyłącznie darowizny przekazane w ramach działalności statutowej. Chcielibyśmy ponadto zapytać, czy i w jaki sposób strata ta (powstała w wyniku korekty błędu podstawowego) wpłynie na kwoty wykazane w zeznaniu CIT-8 za 2006 rok?

REKLAMA

Przychód z umowy o dzieło a składki ZUS

Pracodawcy - dążąc do ograniczenia kosztów w postaci składek na ubezpieczenia pracowników - coraz chętniej korzystają z form zatrudnienia, które pozwalają na ich ograniczenie bądź wyeliminowanie. Do takich form zatrudnienia należą umowy cywilnoprawne: umowa-zlecenie, umowa o świadczenie usług czy umowa o dzieło.

Jak wybrać najkorzystniejszy sposób amortyzacji

Przepisy pozwalają podatnikowi w wielu przypadkach na podjęcie decyzji o tym, jak amortyzować posiadane środki trwałe. Do wyboru ma on metodę liniową lub degresywną. Może też zastosować stawki indywidualne albo zaliczyć odpis amortyzacyjny do kosztów jednorazowo.

Środek trwały używany sezonowo - amortyzacja bilansowa

Środek trwały używany sezonowo - amortyzacja bilansowa. Jesteśmy spółką z o.o., która w maju 2007 r. zakupiła nowy środek trwały. Jednakże z uwagi na specyfikę działalności będziemy go wykorzystywać wyłącznie w okresie letnim. Jak należy dokonywać jego amortyzacji bilansowej?

Sprzedaż środka trwałego w budowie

Czy grunt nabyty na własne potrzeby jednostki wykazuje się w pozycji „Środki trwałe w budowie”? Do jakich przychodów zalicza się przychody uzyskane ze sprzedaży środka trwałego w budowie? Kiedy prawidłowo ująć przychód z tej transakcji, jeśli jednostka prowadzi swą rachunkowość w oparciu o MSSF?

REKLAMA

Koszty finansowania zewnętrznego w świetle MSR nr 23

Co składa się na koszty finansowania zewnętrznego? Czy zawsze koszty te ujmuje się w okresie, w którym je poniesiono? Kiedy zaprzestać aktywowania kosztów? Jakie informacje ujawnia się w sprawozdaniu finansowym?

Czy od zagranicznych wierzytelności płacić podatek od czynności cywilnoprawnych

W 2006 roku spółka nabywała wierzytelności od kontrahenta z Unii Europejskiej, a następnie odsprzedawała je na terenie Polski. Od nabycia tych wierzytelności jako usługi finansowej odprowadzała VAT. Według spółki od zakupu wierzytelności nie należało odprowadzać natomiast podatku od czynności cywilnoprawnych. Odmiennego zdania był naczelnik urzędu skarbowego, uznając, że do świadczenia usługi finansowej dochodzi nie w momencie nabycia wierzytelności, ale w momencie jej zbycia. W konsekwencji wierzytelność nabywaną od kontrahenta zagranicznego nakazał opodatkować podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Czy urząd ma rację? O interpretację przepisów poprosiliśmy Izbę Skarbową w Szczecinie oraz eksperta podatkowego z Deloitte.

Jaką metodę amortyzacji możemy wybrać - zasady ustawy o rachunkowości i MSR nr 16

Ustalenie rocznego odpisu amortyzacyjnego w wielu jednostkach następuje według stawek podatkowych, mimo że przepisy rachunkowe proponują inne rozwiązania, które lepiej niż podatkowe metody amortyzacyjne odzwierciedlają zużycie środków trwałych. Warto też pamiętać, że stosowana metoda amortyzacyjna ma wpływ na wynik finansowy, stanowi więc istotny element rachunkowości zarządczej.

Jak rozliczyć wynik miesięcznych inwentaryzacji

Prowadzę księgi rachunkowe apteki. W każdym miesiącu uzgadniam konto towarów oraz stan zapasu magazynowego. Co miesiąc powstaje niedobór towarów, a więc na koncie księgowym jest więcej towarów niż rzeczywiście w magazynie. Co zrobić z wartością netto towarów? Czy różnicę wykazać na koncie „Pozostałe koszty operacyjne”?

Jak rozliczać odpisy amortyzacyjne od aktywów sfinansowanych częściowo z dotacji

W 2006 r. firma kupiła trzy maszyny i wystąpiła o dofinansowanie z UE. Pierwsza maszyna o wartości 1 191 560,65 zł amortyzowana jest od maja 2006 r., druga maszyna o wartości 27 803,08 zł oraz trzecia o wartości 886 165,78 zł - od czerwca. W grudniu otrzymaliśmy dotację z UE o łącznej wartości 1 250 000 zł. Jak należy zaksięgować korektę odpisów amortyzacyjnych?

Firmy nie potrafią ewidencjonować certyfikatów

Są problemy z ewidencją certyfikatów emisji spalin. Komitet Standardów Rachunkowości twierdzi, że trzeba wykazywać je w księgach m.in. jako inwestycje.

Jakie korzyści wynikają z aktualizacji należności

Bieżąca aktualizacja należności może przynieść firmie pewne korzyści. Mimo że stanowi koszt i przedsiębiorstwa postrzegają ją zazwyczaj negatywnie, pozwala m.in. zabezpieczyć się przed wystąpieniem niespodziewanych strat oraz kontrolować ryzyko kredytowe.

Jak zaewidencjonować aport w spółce otrzymującej

Zgodnie z umową spółki przyjęliśmy aport od udziałowca. Jak i w jakiej wartości należy ten środek trwały wykazać w księgach? Jakie są skutki podatkowe przyjęcia środka trwałego w formie aportu?

Jak korygować wartość materiałów ujmowanych w kosztach

Zgodnie z ustawą o rachunkowości zapasy na dzień nabycia lub powstania ujmuje się w księgach rachunkowych według cen nabycia lub kosztów wytworzenia. Międzynarodowy Standard Rachunkowości nr 2 podaje, że zapasy należy wyceniać w cenie nabycia lub koszcie wytworzenia. Standard określa również wycenę według tzw. wartości netto możliwej do uzyskania, w zależności od tego, która z tych kwot jest niższa. Wycena według wartości netto wynika z zasady ostrożności, która mówi, iż wyceny tej dokonuje się, jeżeli cena nabycia lub koszt wytworzenia nie są możliwe do uzyskania. Wartość netto możliwa do uzyskania nie jest równa wartości godziwej.

Kiedy warto stosować metodę stałych cen ewidencyjnych

Zajmujemy się produkcją. Do tej pory koszty działalności wykazywaliśmy tylko na kontach zespołu 4. Rozchód materiałów ewidencjonowaliśmy według metody FIFO. W tym roku zarząd spółki podjął decyzję o przejściu na pełny rachunek kosztów i ewidencję rozchodu materiałów wydanych do produkcji według stałych cen ewidencyjnych. Jak powinna wyglądać ewidencja w nowym układzie i jak mamy sporządzić rachunek zysków i strat - w wariancie kalkulacyjnym czy może lepiej będzie przejść na wariant porównawczy?

Jak wykazać w księgach kolejną aktualizację środków trwałych w spółce będącej w likwidacji

Nasza spółka z o.o. od 2001 r. jest w likwidacji i etap aktualizacji środków trwałych na dzień postawienia spółki w stan likwidacji mamy już za sobą. Obecnie jest sporządzany podział majątku i rzeczoznawca sądowy wycenia wartość nieruchomości. W naszych księgach jest tylko kapitał podstawowy. Kapitał z aktualizacji wyceny na dzień rozpoczęcia likwidacji został przeksięgowany na kapitał podstawowy. W jaki sposób zaewidencjonować w księgach obecną aktualizację budynku, którego wartość jest mniejsza od poprzedniej, tj. na dzień rozpoczęcia likwidacji? Czy zmniejszenie wartości budynku księgować bezpośrednio z kapitałem podstawowym, czy z kosztami?

Fiskus musi zweryfikować wątpliwości

Organ podatkowy nie może odmówić zwrotu VAT wyłącznie na podstawie podejrzeń o popełnienie nadużycia podatkowego. Wątpliwości musi najpierw zweryfikować.

Otrzymane zaliczki są opodatkowane

Otrzymane przed wydaniem towaru zaliczki będą opodatkowane tak jak czynność, której dotyczą. Odnosi się to również do zaliczki otrzymanej na poczet sprzedaży nieruchomości.

Dziś ostatni dzień na zwrot nadpłaconego podatku

Najpóźniej dziś fiskus powinien zwrócić podatek tym, którzy PIT za 2006 rok złożyli 30 kwietnia. Dłużej na odzyskanie pieniędzy mogą czekać osoby, które w zeznaniach rocznych popełniły błędy. Jeśli opóźnienie w zwrocie powstanie z winy urzędu, podatnik otrzyma nadpłatę razem z odsetkami.

Spółka może odliczyć VAT naliczony

Spółki budujące infrastrukturę drogową na rzecz gminy mogą odliczać podatek naliczony od wykonanej usługi. Budowa powinna mieć jednak związek z prowadzoną działalnością.

Składki na ubezpieczenie grupowe na życie - jak ewidencjonować w księgach rachunkowych?

Spółka opłaca za swoich pracowników dodatkowe ubezpieczenie grupowe na życie. Kwota składki na ubezpieczenie doliczana jest do wynagrodzenia pracowników jako dodatkowy składnik niestanowiący podstawy ustalania obowiązkowych składek na ubezpieczenia społeczne, podlegający jedynie opodatkowaniu podatkiem dochodowym. Czy ten sposób postępowania jest prawidłowy? Jak właściwie zaksięgować taką listę płac?

Utrata wartości aktywów - jak zaksięgować

Jeżeli wcześniej na mocy odrębnych przepisów wartość danego środka trwałego została zaktualizowana, odpis aktualizujący odnosi się na konto „Kapitał z aktualizacji wyceny” - jednak tylko do wysokości tego kapitału.

Obowiązki podatkowe zależą od centrum życiowego

Polski podatnik, który wyjechał z rodziną do Francji i tam pracuje, podlega w Polsce ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Jeśli w danym roku nic nie zarobi w Polsce, nie musi rozliczać się w kraju. - Postanowienie ministra finansów z 29 maja 2007 r. nr DD4/033-01969/IDy/06/11092

Jaką stawką opodatkować działalność w zakresie handlu samochodami

Jaką stawką opodatkować działalność gospodarczą w zakresie handlu pojazdami samochodowymi?

Na co zwrócić uwagę przy zamówieniach poniżej 14 tys. euro

Podwyższeniu do 14 tys. euro uległ próg, powyżej którego trzeba stosować przepisy prawa zamówień publicznych. Jak prawidłowo wydatkować środki publiczne poniżej tej kwoty i nie narazić się na zarzut łamania prawa? Jaki jest sposób postępowania po podwyższeniu progu?

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy i przychód od wpłaty wadium

Aby stanąć do przetargu na zakup działki, osoba fizyczna wpłaca wadium, które po wygraniu przez nią przetargu przekształca się w zaliczkę na poczet ceny działki. Ogłoszenie wyników przetargu następuje po 14 dniach. Przetarg jest w kwietniu, natomiast ogłoszenie wyników i podpisanie aktu notarialnego nastąpi w maju. Kiedy powstanie obowiązek podatkowy od wpłaty wadium (zaliczki)?

Czy kandydata na biegłego można zwolnić z egzaminu

Możliwość zwolnienia z niektórych egzaminów w postępowaniu kwalifikacyjnym na biegłego rewidenta mają osoby, które ukończyły Szkołę Główną Handlową w Warszawie oraz Akademię Ekonomiczną we Wrocławiu.

Jak udzielać urlopów wypoczynkowych szczególnym grupom pracowników

Niektóre grupy pracowników, np. pracownicy niepełnosprawni, pracownicy zakładów opieki zdrowotnej czy pracownicy tymczasowi, mają inne regulacje w zakresie urlopów wypoczynkowych niż pozostali pracownicy. Dotyczą one głównie udzielania urlopów wypoczynkowych, a także jego wymiaru.

Czy staż jest wliczany do okresu, od którego nalicza się wymiar urlopu wypoczynkowego

Czy okres pobierania przez bezrobotnego stypendium przyznanego w trakcie stażu wlicza się do okresu pracy, od którego zależy wymiar urlopu?

Ile urlopu przysługuje uczniowi zawodu, który ma ukończone 18 lat

Ile urlopu przysługuje uczniowi zawodu (skończone 18 lat, drugi rok nauki w szkole zawodowej)? Czy w wakacje i inne dni wolne od nauki musi przychodzić do pracy, czy ma wtedy wolne lub urlop? Jak liczyć w takich przypadkach dni urlopu?

Jak zaksięgować zakup samochodu o wartości ponad 20 tys. euro

Jak zaksięgować różnicę między wartością początkową samochodu osobowego a limitem w ustawie o podatku dochodowym, który pozwala zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów do 20 tys. euro wartości samochodu?

Jak zaksięgować utratę wartości aktywów

Jeżeli wcześniej na mocy odrębnych przepisów wartość danego środka trwałego została zaktualizowana, odpis aktualizujący odnosi się na konto „Kapitał z aktualizacji wyceny” - jednak tylko do wysokości tego kapitału.

Rozliczenie wyniku finansowego - fundacja to nie spółka

Fundacja na koniec roku wykazała stratę. Jak należy tę stratę pokryć: z funduszu statutowego czy np. z jakiegoś innego funduszu specjalnego, który tworzymy?

Jak wykazać w księgach weksel własny i weksel in blanco

Kupiliśmy dość wartościowy środek trwały. Dostawca zgodził się na płatność za trzy miesiące, pod warunkiem że wystawimy weksel własny lub weksel własny in blanco. Weksel ma być wystawiony na trochę większą sumę niż nasze zobowiązanie z tytułu zakupu. Jakie zagrożenia mogą wyniknąć dla nas z wystawienia weksla. Jak go wykazać w księgach?

Części zamienne środków trwałych w świetle MSR

Moja firma ma być w najbliższych miesiącach przejęta przez podmiot zagraniczny. W związku ze zmianą właściciela, po zakończeniu tej transakcji mamy prowadzić rachunkowość według Międzynarodowych Standardów Sprawozdawczości Finansowej. Stąd pytania: jak prezentować części zamienne w bilansie? Czy koszty te aktywuje się tak jak w polskiej ustawie o rachunkowości?

Jak w likwidowanej spółce wykazać należności objęte postępowaniem komorniczym

Likwidujemy spółkę z o.o. Proces likwidacyjny zbliża się już ku końcowi. Przygotowujemy się do sporządzenia sprawozdania finansowego. Jak wykazać należności sporne, wobec których zakończyło się postępowanie sądowe i które są u komornika, jednak ich ściągnięcie może jeszcze długo potrwać?

W jaki sposób ustalić wartość początkową lokalu mieszkalnego i jak go amortyzować

Spółka kupiła lokal mieszkalny. W akcie notarialnym figuruje cena nabycia lokalu wraz z udziałem w gruncie. Czy należy oddzielnie księgować wartość lokalu i gruntu? Jak ustalić cenę „udziału gruntu” oraz nabytego lokalu mieszkalnego, jeżeli w akcie została wykazana tylko jedna łączna kwota? W księdze wieczystej wpisano, że wielkość udziału gruntu w nieruchomości to 18466/560885. Czy można zrezygnować z odrębnej wyceny udziału gruntu oraz lokalu i potraktować to jako jeden środek trwały? Jak prawidłowo określić wartość początkową nabytego lokalu?

Jak prawidłowo amortyzować kupiony znak towarowy

Jesteśmy spółką, która od początku roku wchodzi w skład grupy międzynarodowej i w związku z tym raportuje zgodnie z Międzynarodowymi Standardami Sprawozdawczości Finansowej. Obecnie trwają rozmowy na temat zakupu przez naszą spółkę znaku towarowego. Jak należy zakwalifikować kupiony znak? Czy należy go amortyzować?

Teren niezabudowany jest zwolniony z VAT

Zakwalifikowanie terenu musi wynikać z planu zagospodarowania przestrzennego lub ewidencji gruntów i budynków. Jeśli określono, że teren jest gruntem niezabudowanym, jego dostawa jest zwolniona z VAT.

Jak ewidencjonować składki na ubezpieczenie grupowe na życie

Spółka opłaca za swoich pracowników dodatkowe ubezpieczenie grupowe na życie. Kwota składki na ubezpieczenie doliczana jest do wynagrodzenia pracowników jako dodatkowy składnik niestanowiący podstawy ustalania obowiązkowych składek na ubezpieczenia społeczne, podlegający jedynie opodatkowaniu podatkiem dochodowym. Czy ten sposób postępowania jest prawidłowy? Jak właściwie zaksięgować taką listę płac?

MF: Opodatkowania pomocy sms-owej wymaga od nas UE

Postulowane przez Platformę Obywatelską zwolnienie z podatku VAT pomocy przekazywanej przez przesyłane na dany cel sms-y byłoby niezgodne w prawem UE - powiedział w czwartek PAP rzecznik Ministerstwa Finansów Jakub Lutyk.

Formularz SD-Z1 wprowadza w błąd

Aby skorzystać ze zwolnienia z podatku od spadków i darowizn, trzeba złożyć formularz SD-Z1. Niektóre jednak jego sformułowania są mylące i sprawiają trudności z wypełnieniem.

Teren niezabudowany jest zwolniony z VAT

Zakwalifikowanie terenu musi wynikać z planu zagospodarowania przestrzennego lub ewidencji gruntów i budynków. Jeśli określono, że teren jest gruntem niezabudowanym, jego dostawa jest zwolniona z VAT.

Reforma uda się tylko wtedy gdy obniżymy podatki

Rząd nie ma pomysłu na zreformowanie podatków, mimo że dobre i sprawdzone rozwiązania już u nas funkcjonowały.

Podatek Religi do Trybunału Konstytucyjnego

Platforma Obywatelska skarży do Trybunału Konstytucyjnego podatek Religi, który podniesie ceny polis komunikacyjnych OC nawet o kilkanaście procent.

O zmianie przepisów zdecyduje resort finansów

Nowelizacja ustawy o doradztwie podatkowym w zakresie wskazanym w wyroku TK jest już pewna. Doradcy i resort finansów chcą również zmian dotyczących działalności doradców, oraz postępowania przed sądami. Realizacja zaproponowanych rozwiązań będzie jednak możliwa dopiero w przyszłym roku.

O kwocie zabezpieczenia zdecyduje naczelnik

Sposób wykorzystania kwoty zabezpieczenia akcyzowego będzie ustalał naczelnik urzędu celnego. Umożliwi mu to system informatyczny.

REKLAMA