Możliwość podwójnego odliczenia tej samej wpłaty, po pierwsze, z tytułu darowizny kościelnej, a po drugie, jako zmniejszenie podatku o 1 proc., wydaje się bardzo kontrowersyjne. Bo choć jasnego zakazu nie ma, organy podatkowe zrobią wszystko, aby takie odliczenia zakwestionować.
Do celów produkcyjnych skupujemy jabłka od sadowników. Część naszych dostawców jest rolnikami indywidualnymi niemającymi założonego rachunku bankowego. W związku z tym ich dostawy nie mogą być udokumentowane ani fakturą VAT zakupu, ani fakturą VAT RR. Jako dowód dostawy wystawiamy im PZ, gdzie umieszczamy ich oraz nasze dane, ilości surowca, cenę jednostkową i wartość. PZ zostają podpisane przez obie strony. Znajduje się na nich także data dostawy. Zapłata za dostawę często następuje w innym okresie (miesiącu, a nawet innym roku) niż data dostawy. Czy można wartość dostawy zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów w miesiącu, w którym nastąpiła, czy dopiero w momencie zapłaty? Czy PZ jest wystarczającym dowodem dostawy, aby można było zaliczyć ją do kosztów uzyskania przychodów?
W związku z nowelizacją ustawy o VAT podatnicy, którzy użytkują samochody na podstawie umów najmu, dzierżawy, leasingu lub innych umów o podobnym charakterze i odliczają podatek naliczony, muszą zarejestrować w urzędzie skarbowym taką umowę, co uchroni ich przed utratą prawa do odliczenia VAT. Dziś ostatni dzień na rejestrację.
W ostatnim czasie urzędy skarbowe uważnie kontrolują osoby niewidome, które odpisały od dochodu wydatki poniesione na przewodnika. Wszystko po to, by przewodnicy nie uchylali się od płacenia podatku. Jednak, gdy przewodnik nie przyzna się, że pełnił taką rolę i dostał za to pieniądze, na całej sprawie traci osoba niewidoma, której fiskus odbiera ulgę.
Nasza firma realizuje część obiektu budowlanego, którą wykonujemy za pośrednictwem podwykonawcy. Umowę z podwykonawcą zawarliśmy na następujących warunkach:• podwykonawca realizuje roboty montażowe z materiału będącego naszą własnością,• nasza firma zapewnia odpowiednie projekty, wszelkie niezbędne materiały oraz organizuje zaplecze budowy: rusztowania, przyłącza do poboru prądu i wody itp. Podwykonawca wystawia fakturę za wykonane usługi, np. montaż posadzki. Nie obciążamy go kosztami rusztowań, prądu ani innych materiałów, gdyż zgodnie z umową zamawiamy u niego tylko usługę, a sami jesteśmy zobowiązani zapewnić wszelkie warunki umożliwiające jej wykonanie. Czy taki sposób rozliczenia z podwykonawcą jest prawidłowy?
Przekształcenia spółek: Zmiana formy prawnej, w jakiej jest prowadzone przedsiębiorstwo, może wynikać z rozwoju spółki, możliwości finansowania jej działalności, zwiększenia możliwości pozyskania kapitału, a także z przepisów prawa. W każdym jednak przypadku przekształcenie wywołuje określone skutki podatkowe, szczególnie w sferze podatków dochodowych.
Dwa lata temu rozpoczęłam działalność gospodarczą, otwierając sklep spożywczy. Niestety, obecnie muszę go zlikwidować. Wiem, jak postąpić z towarami, natomiast moje pytanie dotyczy kasy fiskalnej, którą zainstalowałam praktycznie od początku prowadzenia działalności. Czy mogę ją sprzedać, czy też powinnam oddać do jakiegoś punktu, który zajmuje się niszczeniem kas?