W mojej sprawie organy podatkowe wszczęły postępowanie, które dotyczyło skorzystania przeze mnie dwa lata temu z ulgi budowlanej w podatku dochodowym. Postępowanie to zostało zakończone wydaniem (niekorzystnej dla mnie) decyzji, od której się odwołałem. Proszę o wyjaśnienie, czy w postępowaniu w II instancji też powinienem dostać 7-dniowy termin na wypowiedzenie się w sprawie zebranych w sprawie dowodów? Jeśli tak, to czy takie uprawnienie przysługuje mi również wtedy, gdy w postępowaniu tym nie zebrano żadnych nowych dowodów?
Spółka z o.o. użytkuje w działalności gospodarczej maszynę drukarską nabytą w sierpniu 2004 r. za kwotę 244 000 zł (44 000 zł stanowi VAT naliczony przy jej nabyciu). Zakupiony środek trwały spółka używa do wykonywania czynności opodatkowanych i zwolnionych od VAT. Ustalony współczynnik proporcji odzwierciedlający strukturę sprzedaży pozwalał spółce w trakcie 2004 r. odliczyć 50 proc. kwoty podatku naliczonego przy nabyciu maszyny, tj. kwotę 22 000 zł. Pozostała kwota, która nie została odliczona w zakresie rozliczeń VAT, zwiększyła wartość początkową maszyny drukarskiej, od której nalicza się odpisy amortyzacyjne. Po zakończeniu roku proporcja sprzedaży opodatkowanej do zwolnionej w sprzedaży ogółem wyniosła 60 proc. Tym samym spółka w korekcie za styczeń 2005 r. zwiększyła odliczenie VAT naliczonego przy zakupie maszyny drukarskiej o piątą część powstałej różnicy, tj. o kwotę 880 zł (4400 zł/5). Czy nasze postępowanie było prawidłowe?
Podatnicy, którzy dokonali korekty VAT w lutym, składając deklarację VAT-7 za styczeń, powinni pamiętać, że czeka ich jeszcze jedna korekta, tym razem korekta CIT. Przychody i koszty podatkowe wynikające z korekty VAT podatnicy powinni wykazać w deklaracji CIT-2 za luty składanej do 21 marca - wyjaśniło Ministerstwo Finansów.
Prowadzę pozarolniczą działalność gospodarczą i osiągam przychody m.in. z tytułu wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów na terytorium Czech. Otrzymuję od pośrednika czeskiego rachunek za pośrednictwo w sprzedaży (określona kwota od każdej sprzedanej sztuki). Rachunek zawiera NIP nabywcy i dostawcy dla transakcji wewnątrzwspólnotowych. Czy mam to potraktować jako import usług i wystawić fakturę wewnętrzną? Jeżeli tak, to jaką zastosować stawkę VAT? Urząd twierdzi, że 22%, ja natomiast uważam, że jest to usługa pośrednictwa związana z dostawą wewnątrzwspólnotową towarów i należy zastosować stawkę 0%. Czy w przypadku gdy będzie to 0%, należy dokonać korekty deklaracji VAT-7 i wykazać import usług ze stawką podatku 0%?
Związek Artystów Plastyków, jako stowarzyszenie, prowadzi działalność statutową i gospodarczą. Dochód uzyskany z działalności gospodarczej w całości przeznaczamy na działalność statutową. Jesteśmy czynnym podatnikiem VAT. ZPAP w statucie realizuje swe cele poprzez, między innymi, tworzenie różnych form pomocy koleżeńskiej i socjalnej dla swoich członków. W związku z powyższym, przygotowujemy aukcję dzieł sztuki (obrazy, grafiki), przekazanych nam w formie darowizny od artystów plastyków. Czy sprzedaż dzieł sztuki na aukcji podlega opodatkowaniu podatkiem VAT? Czy podstawą opodatkowania podatkiem VAT będzie kwota uzyskana ze sprzedaży pomniejszona o podatek VAT? Jeśli tak, to jaką stawką należy opodatkować tę transakcję?