Kategorie

Działalność gospodarcza

20 maja 2021
16 cze 2021
Zakres dat:

Jak biznes może wspierać pracowników z Ukrainy w czasach koronawirusa?

Wśród wszystkich wyzwań związanych z koronawirusem COVID-19, pojawiających się przed społeczeństwem i biznesem w Polsce, istotnym problemem jest również sytuacja pracowników ze Wschodu, szczególnie z Ukrainy. Część z nich z powodu kwarantanny straciła możliwość zarobkowania w Polsce, a jednocześnie w związku z nowymi regulacjami swojego państwa mają ogromne problemy z powrotem do domu. W jaki sposób firmy mogą im pomóc?

Koronawirus a wykonanie umów - COVID-19 jako siła wyższa

Pandemia koronawirusa SARS-CoV-2, wywołującego chorobę COVID-19 oraz związane z nią szczególne środki administracyjne mają negatywny wpływ na funkcjonowanie obrotu gospodarczego, a w szczególności na umowy między przedsiębiorcami. Zaburzenia łańcuchów dostaw, ograniczenia w przemieszczaniu się osób, zakazy obrotu określonymi towarami, zatory płatnicze czy wreszcie kwarantanna lub absencja pracowników – to nadzwyczajne okoliczności, które powodują, że realizacja zobowiązań wynikających z umów może być utrudniona lub wręcz niemożliwa.

Startują „Badania na rynek” – 750 mln zł na wdrożenie wyników prac B+R

Do Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości można już składać wnioski w kolejnej edycji konkursu „Badania na rynek”. W puli środków przeznaczonych na dofinansowanie wdrożenia wyników prac B+R znalazło się 750 mln zł, z czego 70 mln zostało przeznaczone dla przedsiębiorców z województwa mazowieckiego.

Gwarancje de minimis z pakietu pomocowego już dostępne

Mikro-, małe i średnie przedsiębiorstwa, które przez koronawirusa są w trudnej sytuacji, mogą już korzystać z gwarancji de minimis na korzystniejszych warunkach.

Koronawirus - państwa przejmują odpowiedzialność za utrzymanie firm

W obliczu kryzysu wywołanego koronawirusem państwa przejmują odpowiedzialność za utrzymanie firm i pracowników. W Polsce wprowadzana jest tzw. tarcza antykryzysowa. Jak natomiast wygląda to w innych europejskich krajach?

Koronawirus - spłata rat leasingowych i kredytów przez przedsiębiorców

Podstawową regułą stosunków zobowiązaniowych, umów, jak i podstawowym obowiązkiem ich stron, jest spełnienie ciążących na nich zobowiązań. Potwierdza to Kodeks cywilny, który wskazuje, że w stosunkach tych wierzyciel może żądać od dłużnika świadczenia, a dłużnik powinien świadczenie spełnić. Od reguły tej istnieją odstępstwa, a jedną z przesłanek takich odstępstw jest wystąpienie siły wyższej, czyli czynnika, który uniemożliwia dłużnikowi spełnienie świadczenia. Takim czynnikiem jest panująca obecnie pandemia koronawirusa. Czy firmy mogą się na nią powoływać i nie spłacać rat leasingowych oraz rat kredytowych?

Koronawirus i stan zagrożenia epidemicznego – co w tej sytuacji może przedsiębiorca?

W obecnej sytuacji pandemii koronawirusa i ogłoszonego stanu zagrożenia epidemicznego, przedsiębiorca może, czasowo zawiesić spełnienie ciążącego na nim wobec kontrahenta zobowiązania bądź całkowicie się z niego zwolnić. Ma prawo wycofać się z przyjętego zlecenia, zwracając pobraną zaliczkę, a w obliczu niemożności jej zwrotu, zobowiązać się do jej zwrotu w określonym terminie, bez ponoszenia dodatkowych obciążeń takich jak kary umowne.

Zobowiązania cywilnoprawne przedsiębiorstw a koronawirus

Wprowadzone w związku z koronawirusem liczne ograniczenia powodują, że z każdym dniem coraz większa liczba przedsiębiorców nie jest w stanie wywiązać się ze swoich zobowiązań cywilnoprawnych. Skalę wyzwań tym wywołanych można śmiało porównać do skutków nagłego wybuchu wojny.

Czy w związku z koronawirusem przedsiębiorca może powołać się na siłę wyższą (vis maior)?

W wyniku powodzi stulecia, która miała miejsce w roku 1997, zalane zostały między innymi 23 budynki sądów. Z oczywistych względów te sądy nie były w stanie funkcjonować do czasu usunięcia skutków powodzi. Pomijając olbrzymią tragedię spowodowaną ówczesną powodzią, z prawnego punktu widzenia był to klasyczny przykład siły wyższej (vis maior). Czy tak samo jest z obecną pandemią koronawirusa?

Pakiet osłonowy a realne potrzeby firm

MF, ZUS, KAS, UOKiK, BGK, PFR i ARP oraz minister Jadwiga Emilewicz to większość stron pracujących nad rozwiązaniami w zakresie tzw. pakietu osłonowego dla przedsiębiorców.

Ograniczenie zatorów płatniczych w firmach

Od początku 2020 roku obowiązują nowe regulacje w zakresie zatorów płatniczych. Wprowadzają one istotne zmiany, których celem jest przede wszystkim przeciwdziałanie opóźnieniom w płaceniu kontrahentom oraz nadmierne wykorzystywanie kredytów kupieckich.

Praca zdalna a cyberbezpieczeństwo firmy

W powodu zagrożenia wynikającego z pandemii koronawirusa i zaleceniami rządowymi wiele osób przechodzi na pracę zdalną. Dla przedsiębiorstw ważna staje się więc kwestia cyberbezpieczeństwa – zasoby muszą być dostępne dla pracujących z domu, ale jednocześnie dobrze chronione. Ryzyko wzrasta, gdy brakuje zabezpieczeń, ale też gdy te istniejące są niedopasowane.

Poradnik początkującego przedsiębiorcy. Co warto wiedzieć w 2020 roku?

W ostatnich miesiącach sporo się zmieniło w przepisach dotyczących prowadzenia i rozliczania własnej działalności gospodarczej. Jeśli dopiero myślisz o założeniu działalności, lub wracasz do biznesu po latach, warto zapoznać się z najważniejszymi zmianami prawno-księgowymi.

Prawa przedsiębiorców a praktyka organów podatkowych

Mimo obowiązywania ustawy Prawo przedsiębiorców ochrony przed naruszaniem swoich praw przedsiębiorcy nadal muszą szukać przed sądami administracyjnymi. Trudno o realizację w praktyce zasad, wyrażonych w tej ustawie.

Centralny Rejestr Beneficjentów Rzeczywistych – zasady działania, podmioty obowiązane, sankcje

Jakie są zasady działania Centralnego Rejestru Beneficjentów Rzeczywistych (CRBR)? Które podmioty obowiązane są do dokonywania zgłoszeń? Jakie sankcje grożą z tytułu niewykonania obowiązków?

Działalność gospodarcza za pośrednictwem internetu – wymogi prawne

Prowadzenie działalności gospodarczej za pośrednictwem internetu wymaga spełnienia wielu obowiązków wynikających z przepisów prawa. Choć w powszechnej świadomości kluczowym aktem prawnym, który nakłada obowiązki w tym obszarze, jest RODO, to jednak nie należy zapominać o pozostałych regulacjach mających istotny wpływ na kształt procesów w przedsiębiorstwie internetowym.

Polscy przedsiębiorcy a brexit - okres przejściowy do 1 stycznia 2021 r.

Brexit staje się faktem. Wielka Brytania przestaje być członkiem Unii Europejskiej 1 lutego 2020 r. Jednak do końca tego roku będą w Wielkiej Brytanii obowiązywały takie same zasady jak w całej Unii Europejskiej. W okresie przejściowym nie zostaną więc wprowadzone nowe cła, nie będzie ograniczeń w transporcie, ani kontroli na granicy Unia Europejska – Wielka Brytania. Zachowany zostanie także swobodny przepływ osób oraz pracowników, nadal dowód osobisty będzie honorowanym dokumentem podróży. To się może zmienić dopiero od 1 stycznia 2021 r.

Działalność gospodarcza w formie fundacji lub stowarzyszenia a podatki

Prowadzenie działalności gospodarczej wiąże się ze znacznymi obciążeniami podatkowymi. Istnieje jednak alternatywna forma prowadzenia biznesu, umożliwiająca zmniejszenie obciążeń na rzecz fiskusa. Możliwości takie daje prowadzenie działalności w formie fundacji lub stowarzyszenia.

Plan kontroli Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych na 2020 rok

Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych ogłosił plan kontroli sektorowych na 2020 rok. W najbliższych miesiącach pod lupą znajdą się m.in. instytucje finansowe wykonujące kopie dowodów osobistych. Z czego wynikają kontrole w tym zakresie i kto jeszcze może spodziewać się wizyty kontrolerów?

Początkujący przedsiębiorca ma prawo do błędu

Prawo do błędu dla firm przez pierwszy rok działalności gospodarczej to jedno z rozwiązań z Pakietu Przyjazne Prawo. Dzięki temu rozwiązaniu, jeżeli przedsiębiorca popełni błąd, za który grozi mandat karny lub kara pieniężna – nie dostanie grzywny, a jedynie pouczenie, oraz będzie musiał usunąć naruszenie. To nowe rozwiązanie weszło w życie 1 stycznia 2020 r.

Zmiany w prawie własności przemysłowej od 27 lutego 2020 r.

Rozszerzenie katalogu osób, mogących być pełnomocnikami przed Urzędem Patentowym w zakresie wzorów przemysłowych i oznaczeń geograficznych, jak również możliwość ograniczenia patentu poprzez zmianę zastrzeżeń patentowych – to tylko część zmian, które zakłada znowelizowana ustawa - Prawo własności przemysłowej. Nowe regulacje wejdą w życie 27 lutego 2020 r.

Jakie są prawa i obowiązki pośrednika transakcyjnego

Pośrednikiem transakcyjnym może być osoba fizyczna, prawna lub inna jednostka organizacyjna, zarejestrowana w PZPN, która nieodpłatnie lub za wynagrodzeniem reprezentuje klub lub zawodnika przy negocjacjach i zawieraniu umowy transferowej względnie kontraktu. Przyjrzyjmy się jakie prawa i obowiązki ma pośrednik transakcyjny.

Firma w spadku - jak przeprowadzić sukcesję podatkową?

Dzięki nowym regulacjom, funkcjonującym w systemie prawnym od końca ubiegłego roku, możliwe jest też bezpieczne i płynne przeprowadzenie sukcesji podatkowej. Na mocy tych przepisów możliwe jest kontynuowanie działalności gospodarczej osoby fizycznej przez inną osobę fizyczną będącą jej następcą prawnym.

Kiedy możliwe jest wydłużenie terminu zapłaty

Ani cywilnoprawna zasada swobody umów, ani ustawa o terminach zapłaty w transakcjach handlowych nie sprzeciwiają się wspólnemu uzgodnieniu przez kontrahentów dłuższego terminu zapłaty, jeśli tylko nie będzie to rażąco nieuczciwe wobec wierzyciela. Łódzki sąd okręgowy obalił takie ustalenia dokonane zgodnie przez przedsiębiorców i stwierdził, że nie wystąpiły żadne szczególne okoliczności uzasadniające przedłużenie terminu zapłaty.

Co może być znakiem towarowym w sporcie

Prawną ochronę znaku towarowego uzyskać można poprzez rejestrację w Urzędzie Patentowym Rzeczypospolitej Polskiej. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby postępowanie inicjowały podmioty działające w środowisku sportowym. Jakie są podstawowe rodzaje znaków towarowych oraz okoliczności, w których ochrona prawna nie może zostać im przyznana?

Ukryte kamery w miejscu pracy - liberalny wyrok ETPC

Nacisk na rozwój gospodarczy zaczyna wygrywać w Europie z ochroną prywatności, widać liberalizację podejścia do kwestii przetwarzania danych - ocenił w rozmowie z PAP ekspert ds. ochrony danych osobowych Maciej Kawecki z Wyższej Szkoły Bankowej. Przykładem tej liberalizacji jest wyrok Europejskiego Trybunału Praw Człowieka z 17 października 2019 r., w którym Trybunał uznał, że przedsiębiorca ma prawo korzystać z ukrytego monitoringu wizyjnego, czyli mówiąc wprost, nie informować pracowników, że umieścił w zakładzie pracy kamery, o ile ma uzasadnione podejrzenia naruszeń (w tym wypadku kradzieży).

Kary nałożone na podstawie RODO – najczęstsze naruszenia przepisów

Po blisko półtora roku obowiązywania RODO warto dokonać przeglądu najczęściej występujących naruszeń związanych z ochroną danych i kar jakie w następstwie tego zostały nałożone przez organy nadzorcze w poszczególnych krajach członkowskich. W samej Polsce od 25 maja 2018 roku do organu wpłynęło co najmniej 8 000 skarg. Prezes UODO wydał już ponad 886 decyzji, z czego jedynie 3 nakładały na administratorów kary pieniężne. Przy czym łączna wysokość kar pieniężnych wyniosła blisko 3 miliony zł. W pozostałych krajach UE sytuacja wygląda podobnie – organy stosują „bat pieniężny” raczej w ostateczności. Jakiego rodzaju naruszenia najczęściej skutkowały najsurowszymi konsekwencjami?

Jak zostać pośrednikiem transakcyjnym

Pośrednikiem transakcyjnym jest osoba fizyczna, prawna lub inna jednostka organizacyjna, zarejestrowana w PZPN, która nieodpłatnie lub za wynagrodzeniem reprezentuje klub sportowy lub zawodnika przy negocjacjach i zawieraniu umowy transferowej względnie kontraktu o profesjonalne uprawianie piłki nożnej (w tym umowy zlecenia lub agencyjnej), pośrednictwa pracy lub jakiegokolwiek innego stosunku prawnego.

Kontakt telefoniczny w celach marketingowych a RODO - brak zgody to nie to samo, co sprzeciw

Przed wejściem w życie RODO organizatorzy tzw. „pokazów” (garnków, odkurzaczy, pościeli etc.), banki oraz m. in. operatorzy telefonii komórkowej kontaktowali się ze swoimi klientami prezentując przy okazji oferty handlowe i kusząc szeregiem oferowanych korzyści. Wejście w życie RODO miało taki proceder ukrócić i poddać pod weryfikację podstawy tego rodzaju działań marketingowych. Skutkować to miało sytuacją w której nawet jeśli ww. instytucje posiadały jakiekolwiek zgody marketingowe, najpewniej na gruncie dokonanych zmian w przepisach o ochronie danych osobowych – nie spełniały już one aktualnie obowiązujących wymogów. Z tego powodu w niektórych sektorach gospodarki (m. in. w bankowości) masowo zaczęto wysyłać wiadomości mailowe z prośbą o wyrażenie zgód marketingowych, które w znacznej większości pozostały bez odpowiedzi/reakcji klientów. Nie przeszkodziło to jednak w tym, aby kontakt marketingowy nadal był podejmowany.

Mediacja w sprawach cywilnych i gospodarczych

Rozstrzyganie sporów w sądach z natury rzeczy jest czasochłonne, drogie i w dodatku utrudnia codzienne prowadzenie biznesu. Atrakcyjną alternatywą jest mediacja, która zapewnia realną oszczędność czasu i pieniędzy. Już od kilku lat Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii tworzy przepisy, które mają zachęcić i ułatwić przedsiębiorcom dostęp do tej formy rozwiązywania sporów.

Samozatrudnienie a umowa o pracę – możliwości, korzyści, koszty

Samozatrudnienie, inaczej własna działalność gospodarcza czy działalność B2B (business to business) jest jedną z najpowszechniejszych form świadczenia usług na rzecz innej firmy obok tradycyjnej umowy o pracę, umowy zlecenia czy o dzieło. Niestety sama definicja samozatrudnienia nie została nigdzie w przepisach opisana i w dużym uproszczeniu można przyjąć, że jest to zastąpienie zatrudnienia na podstawie np. umowy o pracę inną umową cywilnoprawną z osobą prowadzącą jednoosobową działalność gospodarczą.

Mikroprzedsiębiorcy chcą niższych podatków i składek ZUS

Jak wynika z przeprowadzonych wśród mikroprzedsiębiorców badań, mały biznes liczy przede wszystkim na niższe podatki i składki ZUS oraz uproszczenie przepisów. Tymczasem warunki do prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce są trudne, a w ciągu ostatnich trzech lat jeszcze się pogorszyły.

Jak uprościć analizę ryzyka przetwarzania danych? – aplikacja do analizy ryzyka

Przepisami RODO nałożono na administratorów ogólny obowiązek wdrażania odpowiednich środków technicznych i organizacyjnych w celu zapewnienia, aby przetwarzanie danych odbywało się zgodnie z przepisami rozporządzenia ogólnego o ochronie danych osobowych, a także aby przetwarzanie danych było bezpieczne z perspektywy prawa i wolności osób, których dane są przetwarzane. Ustaleniu, jakie środki będą najbardziej odpowiednie dla celu zapewnienia zgodności i w najlepszy sposób zapewnią bezpieczeństwo przetwarzania służy analiza ryzyka związanego z przetwarzaniem danych, którą można przeprowadzić również z wykorzystaniem aplikacji GDPR Risk Tracker.

Prawie 3 miliony złotych kary za naruszenie przepisów RODO

Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych wydał decyzję nakładającą karę finansową w wysokości ponad 2,8 mln zł (660 000 EUR) za naruszenie przepisów RODO. Kara nałożona została na sklep internetowy Morele.net za niewystarczające zabezpieczenia organizacyjne (w zakresie monitorowania potencjalnych zagrożeń dotyczących nietypowych zachowań w sieci) i techniczne (w zakresie zabezpieczeń), które skutkowały uzyskaniem przez osobę nieupoważnioną dostępu do bazy danych klientów.

Ochrona prawna domeny internetowej należącej do firmy

Nie sposób dzisiaj prowadzić działalności gospodarczej nie używając przy tym internetu. To właśnie dzięki sieci możemy być łatwo odnalezieni, możemy prowadzić kampanię reklamową, zawierać umowy, pozyskiwać klientów. Jednak aby móc to robić, konieczne jest bycie zauważonym. W spełnieniu tego warunku pomoże odpowiednia domena internetowa.

Opodatkowanie najmu nieruchomości inwestycyjnych

Naczelny Sąd Administracyjny uznał podnajęcie własnego lokalu przedsiębiorcy zajmującym się profesjonalnym najmem za przejaw działalności gospodarczej i nakazał opodatkować lokal jak dla działalności gospodarczej właśnie.

Kary za naruszenia RODO – lato 2019

Pomimo trwających wakacji, organy nadzorcze w całej Unii Europejskiej intensywnie kontrolują przedsiębiorców pod kątem przestrzegania przepisów unijnych i krajowych regulacji dotyczących ochrony danych osobowych. Kontrole te doprowadziły w ostatnim czasie do nałożenia kolejnych kar za naruszenia. Jakie praktyczne wnioski płyną z tych postępowań dla polskich przedsiębiorców?

Zatory płatnicze - jak ich uniknąć?

Zatory płatnicze są zmorą zwłaszcza małych przedsiębiorstw i chociaż stanowią problem dość powszechny, to praktyka niepłacenia kontrahentom jest patologią, na którą nie można się godzić. Eksperci podkreślają, że winni temu są oczywiście ci, którzy nie płacą, jednak ofiary zatorów często też nie są bez winy, a lista ich grzechów jest długa.

Zatrudnienie współmałżonka we własnej firmie - forma zatrudnienia, podatki (koszty) i składki

Prowadząc własną działalność gospodarczą, często przedsiębiorcy decydują się na współpracę z najbliższymi. Zatrudnienie żony czy męża to możliwość spędzania większej ilości czasu razem, a także zaufany pracownik na miejscu. Wspierając firmy rodzinne, urzędy powinny umożliwiać małżonkom wspólną pracę – jak to działa w praktyce? Jak można zatrudnić małżonka (forma zatrudnienia) i jakie wiążą się z tym koszty podatkowe i składkowe?

Ceny energii elektrycznej 2019 - oświadczenie tylko do 29 lipca - AKTUALIZACJA

Uprawnione podmioty (m.in. mikro i mali przedsiębiorcy, szpitale, jednostki sektora finansów publicznych) mogą zapewnić sobie utrzymanie w II połowie 2019 roku cen energii elektrycznej na poziomie z dnia 30 czerwca 2018 r. o ile złożą swojemu dostawcy energii (przedsiębiorstwu energetycznemu) stosowne oświadczenie najpóźniej 29 lipca 2019 r. Nie muszą składać tych oświadczeń gospodarstwa domowe i inni odbiorcy końcowi korzystający z grupy taryfowej G. Spółki dystrybuujące energię elektryczną informują, że będą przyjmować oświadczenia przez weekend i w poniedziałek 29 lipca 2019 r. Termin na złożenie przez mikro- i małe firmy oświadczeń potwierdzających uprawnienie do zamrożenia cen energii być może zostanie przedłużony - uważa minister przedsiębiorczości i technologii Jadwiga Emilewicz. Wnioski można składać również drogą pocztową, o zachowaniu terminu decyduje data stempla pocztowego - poinformowało w sobotę 27 lipca 2019 r. PAP Ministerstwo Energii.

Zakładanie sklepu internetowego - firma na próbę lub jednoosobowa działalność gospodarcza

Działalność nierejestrowana (firma na próbę) to dobre rozwiązanie dla osób, które chcą spróbować swoich sił w e-commerce i założyć sklep internetowy. Innym rozwiązaniem może być prowadzenie takiego biznesu w formie jednoosobowej działalności gospodarczej.

Własna działalność gospodarcza na emeryturze – wymogi prawne, podatki, składki, ZUS

Jak założyć własną działalność gospodarczą na emeryturze? Jakie są formalności? Co z podatkami i ZUS?

Niestabilność prawa, wysokie podatki i ZUS obciążeniem dla mikroprzedsiębiorców

Zbyt wysokie podatki i składki ZUS, a także zbyt często zmieniające się przepisy prawa – to trzy największe obciążenia w prowadzeniu działalności gospodarczej, na które wskazują mikroprzedsiębiorcy. Mimo to polscy mikroprzedsiębiorcy odczuwają większą satysfakcję z prowadzenia własnego biznesu niż rok wcześniej. Tak wynika z przeprowadzonego przez firmę inFakt Badania Polskiej Mikroprzedsiębiorczości 2019.

Weryfikacja osób samozatrudnionych, które nie spełniają kryteriów bycia przedsiębiorcą

Minister Przedsiębiorczości i Technologii Jadwiga Emilewicz zadeklarowała, że narzędzie takie jak test przedsiębiorcy, nie będzie tworzone. Przyznała jednak, że rząd dostrzega potrzebę weryfikacji osób samozatrudnionych, które nie spełniają kryteriów bycia przedsiębiorcą. Stosowne działania mają być podejmowane przy użyciu istniejących narzędzi prawnych.

Compliance w nowej ustawie o odpowiedzialności podmiotów zbiorowych

Treść nowej ustawy o odpowiedzialności podmiotów zbiorowych rodzi więcej pytań niż odpowiedzi. Perspektywa ogromnych odszkodowań za niewystarczające dopilnowanie wymaganych procedur wzbudza emocje wśród opinii publicznej. Czy nowe przepisy związane z compliance odświeżą dyskusję o rozszerzeniu zakresu interwencji organów publicznych w działalność zakładów pracy? I co tak naprawdę czeka polskich przedsiębiorców?

Przepisy dostosowujące RODO – 3 ważne zmiany dla mikroprzedsiębiorców od 4 maja 2019 r.

Wejście w życie przepisów tzw. ustawy wdrażającej RODO (ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z zapewnieniem stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 ) oznacza kolejne modyfikacje w obszarze ochrony danych osobowych. Przygotowany przez Ministerstwo Cyfryzacji dokument ma na celu dostosowanie przepisów sektorowych do standardów wyznaczonych przez RODO, efektem czego jest zmiana aż 168 ustaw. Większość przepisów weszła w życie z dniem 4 maja 2019r. Z punktu widzenia miko- i małych przedsiębiorców, warto zwrócić szczególną uwagę na nowelizację trzech aktów prawnych: Kodeksu pracy, ustawy o prawach konsumenta oraz ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną. Poniżej – w dużym skrócie – przedstawiamy zestawienie wprowadzonych zmian.

Slogan reklamowy nie może wprowadzać w błąd

Dobrze skonstruowane hasło reklamowe może stać się najlepszą bronią w marketingowej walce o uwagę konsumenta. W pogoni za sloganem reklamowym „na szóstkę” wiele marek zapomina jednak, że każdy odbiorca posiada prawo do rzetelnego oraz jasnego komunikatu. Może okazać się to bardzo kosztowne – zarówno w ujęciu finansowym, jak i wizerunkowym. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów stale monitoruje rynek i w przypadku naruszenia prawa nie wacha się on nakładać wysokich kar, nawet do kilkuset tysięcy złotych.

Coraz więcej zgód na przetwarzanie danych osobowych

Prośby o kolejne zgody na przetwarzanie danych osobowych i zmiany w procedurach wewnętrznych podmiotów świadczących usługi on-line, to wynik nowelizacji ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną i Prawa telekomunikacyjnego. Wiele firm musi ponownie przeprowadzić analizę zgodności swoich działań z obowiązującym prawem oraz zmienić zasady przyjęte przy wdrażaniu RODO. Większość przepisów tej nowelizacji weszło w życie 4 maja 2019 r.

Jak RODO zmieniło polskie firmy

Wejście w życie nowych przepisów w zakresie ochrony danych osobowych (RODO) skutkowało istotnymi zmianami w 89% polskich firm – tak wynika z przygotowanego przez EY Polska raportu „Rok z RODO. Stosowanie RODO w firmach – szanse i zagrożenia”.

Zakładamy własną firmę – obowiązki wobec ZUS i urzędu skarbowego

Założenie i prowadzenie działalności gospodarczej może dla wielu osób wydawać się trudne i skomplikowane, chociaż w rzeczywistości jest zupełnie inaczej. Możliwe, że to opinie znajomych, którzy mają złe doświadczenia lub informacje płynące z mediów mogą kształtować takie przekonania. Jednak w mojej opinii nie należy się nimi sugerować. Na pewno trzeba w pierwszej kolejności pamiętać o związanych ze startem naszego biznesu obowiązkach rejestracyjnych wobec ZUS i urzędu skarbowego.