Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zamówienia publiczne

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Szacowanie wartości zamówienia i sposób jego udokumentowania

Oszacowanie wartości przyszłego zamówienia ma wpływ przede wszystkim na ustalenie, czy należy stosować reżim wynikający z przepisów Prawa zamówień publicznych, czy też zamówienia możemy udzielić bez przeprowadzania postępowania.

Prawo zamówień publicznych - nowelizacja (cz. I)

19 października 2014 r. weszła w życie nowelizacja ustawy Prawo zamówień publicznych. W związku z dużą ilością zmian wprowadzonych nowelizacją, w pierwszej części publikacji zostanie poruszona kwestia nowej, uproszczonej procedury udzielania zamówienia, zmiana dotycząca zastrzegania tajemnicy przedsiębiorstwa, oraz zmiany w zakresie przesłanek wykluczania wykonawców z postępowania.

Prawo zamówień publicznych - nowelizacja (cz. III)

19 października 2014 r. weszła w życie nowelizacja ustawy Prawo zamówień publicznych. W trzeciej części publikacji na ten temat zostaną poruszone zmiany dotyczące ustalania, czy oferta zawiera rażąco niską cenę, zmiany dotyczące rozszerzenia stosowania innych niż cena kryteriów oceny ofert, oraz wymogu wprowadzania w umowach zawartych na dłużej niż 12 miesięcy zasad zmiany wynagrodzenia, ze względu na określone czynniki. odpowiedzialności podmiotu udostępniającego zasoby na potrzeby zamówienia, wymogu zatrudniania osób wykonujących zamówienie na podstawie umowy o pracę oraz odnoszące się do zatrzymywania wadium.

Prawo zamówień publicznych - nowelizacja (cz. II)

19 października 2014 r. weszła w życie nowelizacja ustawy Prawo zamówień publicznych. W drugiej części publikacji na ten temat zostaną poruszone kwestie dotyczące odpowiedzialności podmiotu udostępniającego zasoby na potrzeby zamówienia, wymogu zatrudniania osób wykonujących zamówienie na podstawie umowy o pracę oraz odnoszące się do zatrzymywania wadium.

Termin wniesienia odwołania w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego

Sąd Najwyższy podjął uchwałę, w której stwierdził, m.in. że w sytuacji gdy wykonawca uczestniczący w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego w trybie przetargu nieograniczonego poweźmie wiadomość o okolicznościach stanowiących podstawę wniesienia odwołania przed dniem przesłania mu przez zamawiającego informacji o kwestionowanej czynności, bieg terminu do wniesienia odwołania liczy się według zasad określonych w art. 182 ust. 3 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (tzn. od dnia, w którym powzięto lub przy zachowaniu należytej staranności można było powziąć wiadomość o okolicznościach stanowiących podstawę jego wniesienia – wyrok SN z 28 lutego 2013 r., III CZP 107/2012).

Niedopuszczalność zmian istotnych postanowień umowy zawartych w trybie udzielenia zamówienia publicznego

Dyspozycja art. 144 ust. 1 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (t.j.: Dz. U. z 2013 r., poz. 907; zwanej dalej „PZP”) wprost zakazuje dokonywania zmian w ramach istotnych postanowień zawartej umowy w stosunku do treści oferty, na podstawie której dokonano wyboru wykonawcy. Niewątpliwie wskazana wyżej treść jest swoistym ograniczeniem ogólnej zasady swobody umów, jednakże jest to podyktowane charakterem postępowania przetargowego.

Próg bagatelności po zmianach w 2014 r.

Ostatnia nowelizacja Prawa zamówień publicznych, podnosząca próg bagatelności do kwoty 30 000 euro, weszła w życie 16 kwietnia 2014 r. Zmianę tę należy generalnie ocenić bardzo pozytywnie – podwyższenie progu bagatelności powoduje jednak, że zamawiający będą musieli ostrożniej udzielać „małych” zamówień, ponieważ same zasady udzielania, jak też kontroli i odpowiedzialności związanej z wydatkowaniem środków publicznych, pozostały bez zmian.

Duże firmy odzyskają zaległe płatności za budowę dróg i autostrad

Duże firmy uzyskają możliwość egzekwowania zaległych płatności za budowę dróg – tak rozwiązanie zakłada projekt nowelizacji ustawy o spłacie niektórych niezaspokojonych należności przedsiębiorców wynikających z realizacji udzielonych zamówień publicznych.

Zmiany w zamówieniach publicznych dla naukowców

Uczelnie i instytuty naukowe od 16 kwietnia 2014 r. mogą kupować aparaturę badawczą i odczynniki bez uciążliwych przetargów. Obowiązuje już znowelizowana ustawa o zamówieniach publicznych, która dla nauki podnosi progi przetargowe ponad czternastokrotnie.

Wyższy próg zobowiązujący do ogłoszenia przetargu

Od 14 kwietnia 2014 r. wchodzą w życie nowe przepisy o zamówieniach publicznych. Nowe regulacje zakładają m.in. zwiększenie progu zobowiązującego do ogłoszenia przetargu z 14 do 30 tys. euro.

Ochrona praw podwykonawców w zamówieniach publicznych

Od 24 grudnia 2013 r. obowiązuje ustawa z dnia 8 listopada 2013 r. o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych. Nowe przepisy wzmacniają ochronę praw podwykonawców uczestniczących w procesie realizacji zamówień publicznych, w tym w szczególności służą zapewnieniu terminowej oraz pełnej wypłaty należnego im wynagrodzenia.

Zamówienia publiczne - podwykonawcy z lepszą ochroną

Wzmocnienie bezpieczeństwa prawidłowej realizacji zamówień publicznych, wzmocnienie ochrony praw podwykonawców w procesie realizacji zamówień publicznych oraz ograniczenie ryzyka pojawiania się sporów pomiędzy uczestnikami na etapie realizacji zamówień publicznych - to główne cele znowelizowanych przepisów Prawa zamówień publicznych.

Prawa podwykonawców w przetargach

Nowelizacja prawa zamówień publicznych, którą uchwalił Sejm, przewiduje m.in. uregulowanie zasad dotyczących wypłacania wynagrodzeń podwykonawcom w postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego, a także terminu płatności za wykonane prace. Nowe przepisy dają również zamawiającemu prawo domagania się osobistego wykonywania większości usług przez wykonawcę.

Prawo do ubiegania się o zamówienie publiczne

Przygotowanie dobrej oferty do przetargu jest oczywiście bardzo ważne, ale zdecydowanie ważniejsza jest odpowiedź na pytanie, czy firma w ogóle ma prawo ubiegać się o zamówienie publiczne. Sprawdź, kiedy firma ma prawo do ubiegania się o zamówienie publiczne i jakie okoliczności wykluczą firmę z udziału w przetargu?

Przetargi publiczne a zmowy cenowe

Największym problemem przeprowadzanych w Polsce przetargów publicznych są zmowy cenowe - tak wynika z raportu „Public Procurement: costs we pay for corruption”, który został przygotowany na zlecenie Komisji Europejskiej.

Zamówienia publiczne - procedury od 30 tys. euro

Podwyższenie do 30 tys. euro progu, od którego powstaje obowiązek stosowania procedur z zamówień publicznych - to najważniejsza zmiana jaką zawiera przyjęty 9 lipca 2013 r. przez Radę Ministrów projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw.

Przetargi publiczne z większym udziałem małych przedsiębiorców

Obowiązują nowe zasady przetargów publicznych. W dniu 20 lutego 2013 r. weszła w życie nowelizacja przepisów dotyczących przetargów publicznych, której głównym celem było umożliwienie dostępu do zamówień publicznych małym i średnim przedsiębiorcom.

Jakość umów w zamówieniach publicznych

Przedsiębiorcy negatywnie oceniają inwestycje realizowane przez podmioty publiczne i wskazuje na niską jakość praktyk zamawiających na każdym etapie realizacji zamówień publicznych - wynika z badania, które przeprowadziła PKPP Lewiatan.

Zasady prawa zamówień publicznych a wymóg wiedzy i doświadczenia

Krajowa Izba Odwoławcza podjęła uchwałę, z której wynika, że wymóg posiadania wiedzy i doświadczenia sformułowany w sposób ograniczający możliwość wykazania się przez wykonawcę określonym doświadczeniem może prowadzić do naruszenia zasady uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców (sygn. akt KIO/KD 29/12).

Prawo zamówień publicznych - zmiany od 20 lutego 2013 r.

Z dniem 20 lutego 2013 r. weszła w życie nowelizacja ustawy Prawo zamówień publicznych. Nowe regulacje dają możliwość wyłączenia z przetargów spółek powiązanych kapitałowo. Nowelizacja zakłada również wprowadzenie tzw. dialogu technicznego oraz zmiany w kwestii kar dla wykonawców za niewykonanie lub nienależyte wykonanie zamówienia.

Unieważnienie postępowania o zamówienie publiczne

Krajowa Izba Odwoławcza wydała wyrok, w którym uznała, że przesłanką unieważnienia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego może być taka jego wada, która miała wpływ na wynik postępowania (sygn. akt KIO 480/12, z dnia 22 marca 2012 r.).

ETS: polska ustawa o zamówieniach publicznych - sprzeczna z prawem UE

Sprzeczny z prawem unijnym jest przepis polskiego Prawa zamówień publicznych, który każe zamawiającemu wykluczyć z postępowania tego wykonawcę, z którym w ciągu ostatnich trzech lat rozwiązał on albo wypowiedział inną umowę - orzekł unijny Trybunał.

Odtajnienie oferty a tajemnica przedsiębiorstwa

Krajowa Izba Odwoławcza wydała wyrok, w którym dokonała interesującej wykładni przepisów, dotyczących obowiązku odtajnienia przez zamawiającego oferty złożonej w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego, jeśli zastrzeżona treść nie jest tajemnicą przedsiębiorstwa (sygn. akt KIO 100/12; wyrok z dnia 26 stycznia 2012 r.).

Zamówienia publiczne. Co decyduje o wyborze oferty?

Potrzebne są kolejne zmiany w Prawie zamówień publicznych. – Dopiero co przyjęta nowelizacja ustawy pozwala zamawiającemu posadzić na karną ławkę wykonawcę, który nie zrealizował umowy. Karzmy wykonawców, ale adekwatnie do ich przewinienia, zawsze z udziałem niezależnej władzy sądowniczej. To oznacza konieczność poprawy chorego systemu sądownictwa gospodarczego w Polsce – uważa Adrian Furgalski, ekspert rynku transportowego. Obecnie obowiązujące prawo przyczyniło się do problemów firm budujących drogi, może również zagrozić programowi modernizacji kolei.

Kiedy zamawiający może unieważnić postępowanie

Wielokrotnie wykonawcy w toku postępowania o udzielenie zamówienia publicznego spotkali się z sytuacją, w której zamawiający kończyli postępowanie bez wyboru najkorzystniejszej oferty, unieważniając je. Takie postępowanie zamawiających, z pewnością niekorzystne z punktu widzenia wykonawców biorących udział w postępowaniu, rodzi uzasadnione pytania o celowość podjęcia niniejszej decyzji, jak również jej zgodność z przepisami ustawy prawo zamówień publicznych.

Nowelizacja ustawy - Prawo zamówień publicznych

Sejm uchwalił nowelizację Prawa zamówień publicznych oraz ustawy o koncesji na roboty budowlane lub usługi. Dostosowuje ona polskie prawo do dyrektywy obronnej UE, dotyczącej zamówień publicznych m.in. na broń i amunicję.

Spłata należności dla firm budujących drogi

Od 3 sierpnia przedsiębiorca może zgłosić Generalnemu Dyrektorowi GDDKiA należność, która przysługuje mu od wykonawcy, który zalega z zapłatą za zrealizowane i odebrane prace co najmniej 30 dni albo wobec którego ogłoszono upadłość albo sąd oddalił wniosek o ogłoszenie upadłości.

Umowy cywilnoprawne a obowiązek stosowania przepisów o zamówieniach publicznych

Czy umowy cywilnoprawne podlegają przepisom Prawa zamówień publicznych – zakładając, że wartość zamówień przekroczy 14 000 euro?

Przedsiębiorca może szybciej odzyskać VAT z wadium

Sprzedawca musi zapłacić VAT od wpłaconego wadium. Obowiązek podatkowy powstaje bowiem w momencie wyboru oferenta. Stanie się tak, gdy w specyfikacji zaznaczone zostało, że wadium zostanie zaliczone na poczet ceny. Tak orzekł Naczelny Sąd Administracyjny w wydanym wyroku. Jest to dobra wiadomość dla przedsiębiorcy, który jest wyłoniony w przetargu. Może oznaczać szybsze prawo do odliczenia VAT-u.

Konsekwencje braku pełnomocnika podmiotów wspólnie składających ofertę

Wykonawcy mogą wspólnie ubiegać się o udzielenie zamówienia publicznego. W takim przypadku ustanawiają pełnomocnika do reprezentowania ich w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo reprezentowania w postępowaniu i zawarcia umowy. Jakie są konsekwencje nieustanowienia pełnomocnika? Według Krajowej Izby Odwoławczej nie jest to podstawą do odrzucenia oferty.

Zamówienie na kredyt a obowiązek publikacji ogłoszenia

Mamy zamiar ogłosić przetargi na dwa kredyty. Pierwszy to kredyt długoterminowy na sfinansowanie planowanego deficytu budżetowego dla gminy oraz na spłatę wcześniej zaciągniętych kredytów i pożyczek (w wysokości 3 000 000 zł). Szacowany koszt obsługi tego kredytu wynosi około 1 400 000 zł. Drugi to kredyt krótkoterminowy na wyprzedzające finansowanie działań finansowanych ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej w ramach regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007–2013 – w wysokości 2 400 000 zł. Szacowany koszt obsługi drugiego kredytu to około 120 000 zł. Łączny koszt obsługi obu kredytów wyniesie około 1 520 000 zł. Czy przetarg na kredyty krótkoterminowy i długoterminowy musi być publikowany w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej?

Licytacja elektroniczna. Zamówienia publiczne online

Licytacja elektroniczna to tryb udzielenia zamówienia, w którym za pomocą formularza umieszczonego na stronie internetowej, wykonawcy składają kolejne, korzystniejsze oferty podlegające automatycznej klasyfikacji (na podstawie art. 74 ust. 1 ustawy z 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych).

Czy od statusu organizacji zależy prawo do realizacji zadań publicznych

Stowarzyszenie rozpoczęło działalność we wrześniu 2010 r. Nie posiada statusu organizacji pożytku publicznego. Czy będzie mogło starać się o zlecenia w zakresie realizacji zadań publicznych?

Zmiana stawek VAT a podwyższenie ceny w umowie - zamówienia publiczne

Zmiana stawki podatku VAT w 2011 r nie powoduje automatycznie zmiany wynagrodzenia należnego wykonawcy określonego w umowie w sprawie zamówienia publicznego.

Stosowanie przepisów o zamówieniach publicznych przy zatrudnianiu pracowników

Czy przy zatrudnianiu osób w zakresie realizacji projektów unijnych należy stosować przepisy ustawy – Prawo zamówień publicznych?

Opis sposobu dokonywania oceny spełniania warunków po nowelizacji Prawa zamówień publicznych

Prawo zamówień publicznych w art. 22 określa warunki udziału w postępowaniu, jakie musi spełnić wykonawca ubiegający o zamówienie publiczne. Warunki udziału w postępowaniu ustawodawca celowo określa w sposób ogólny, pozostawiając tym samym zamawiającemu uprawnienia do ich kształtowania w zależności od przedmiotu, rodzaju lub charakteru zamówienia.

Procedury przetargowe będą szybsze, ale nieskuteczne

Trzy pytania do ANNY SZYMAŃSKIEJ z kancelarii Salans, wykładowcy Podyplomowego Studium Zamówień Publicznych UW - Weszły w życie dwie duże nowelizacje ustawy – Prawo zamówień publicznych. Czy wprowadzone zmiany usprawnią procedury przetargowe?

Prawo zamówień publicznych - nowelizacja ustawy (część II)

W dniu 29 stycznia 2010 r. weszła w życie ustawa z dnia 2 grudnia 2009 r. o zmianie ustawy - Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2009 r. nr 223, poz. 1778). Powyższa nowelizacja wprowadza niezwykle istotne zmiany w ustawie z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2004 r. nr 19, poz. 177 z późn. zm.) (dalej „pzp”). W drugiej części niniejszego opracowania przedstawiamy Państwu kilka uwag Kancelarii Prawnej M. Szulikowski i Partnerzy na temat nowej konstrukcji unieważniania umów w sprawach zamówień publicznych.

Prawo zamówień publicznych - nowelizacja ustawy (część I)

W dniu 29 stycznia 2010 r. weszła w życie ustawa z dnia 2 grudnia 2009 r. o zmianie ustawy - Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2009 r. nr 223, poz. 1778). Powyższa nowelizacja wprowadza niezwykle istotne zmiany w ustawie z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2004 r. nr 19, poz. 177 z późn. zm.) (dalej „pzp”).

Nowelizacja ustawy Prawo zamówień publicznych (część IV)

W dniu 22 grudnia 2009 r. weszła w życie ustawa z dnia 5 listopada 2009 r. o zmianie ustawy - Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o kosztach sądowych w sprawach cywilnych (Dz. U. z 2009 r. nr 206, poz. 1591). Powyższa nowelizacja wprowadza dość istotne zmiany w ustawie z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2004 r. nr 19, poz. 177 z późn. zm.) (dalej „pzp”). Kancelaria Prawna M. Szulikowski i Partnerzy poniżej przedstawia część IV uwag na temat powyższej nowelizacji.

Nowelizacja ustawy Prawo zamówień publicznych (część III)

W dniu 22 grudnia 2009 r. weszła w życie ustawa z dnia 5 listopada 2009 r. o zmianie ustawy - Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o kosztach sądowych w sprawach cywilnych (Dz. U. z 2009 r. nr 206, poz. 1591). Powyższa nowelizacja wprowadza dość istotne zmiany w ustawie z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2004 r. nr 19, poz. 177 z późn. zm.) (dalej „pzp”). Kancelaria Prawna M. Szulikowski i Partnerzy poniżej przedstawia część III uwag na temat powyższej nowelizacji.

Nowelizacja ustawy Prawo zamówień publicznych (część II)

W dniu 22 grudnia 2009 r. weszła w życie ustawa z dnia 5 listopada 2009 r. o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o kosztach sądowych w sprawach cywilnych (Dz. U. z 2009 r. nr 206, poz. 1591). Powyższa nowelizacja wprowadza dość istotne zmiany w ustawie z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2004 r. nr 19, poz. 177 z późn. zm.) (dalej „pzp”). Kancelaria Prawna M. Szulikowski i Partnerzy poniżej przedstawia część II uwag na temat powyższej nowelizacji.

Nowelizacja ustawy Prawo zamówień publicznych (część I)

W dniu 22 grudnia 2009 r. weszła w życie ustawa z dnia 5 listopada 2009 r. o zmianie ustawy - Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o kosztach sądowych w sprawach cywilnych (Dz. U. z 2009 r. nr 206, poz. 1591). Powyższa nowelizacja wprowadza dość istotne zmiany w ustawie z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2004 r. nr 19, poz. 177 z późn. zm.) (dalej „pzp”). Kancelaria Prawna M. Szulikowski i Partnerzy poniżej przedstawia część I uwag na temat powyższej nowelizacji.

Zamówienia publiczne: Mniej czasu na składanie wyjaśnień

Przedsiębiorcy mogą składać wnioski do zamawiających o wyjaśnienie specyfikacji tylko do końca dnia, w którym upływa połowa wyznaczonego terminu składania ofert.

Prawidłowe szacowanie wartości zamówień - kiedy je łączyć, a kiedy dzielić

Przekroczenie przez szacunkową wartość zamówienia określonych ustawowo wartości progowych zobowiązuje zamawiającego do zastosowania w prowadzonym postępowaniu o udzielenie zamówienia procedur zamówień publicznych lub bardziej rygorystycznych przepisów dotyczących np. miejsca publikacji ogłoszenia o zamówieniu i terminu składania ofert.

Zabezpieczenie należytego wykonania umowy - kaucja dla zamawiającego

Z jakich form zabezpieczenia może skorzystać zamawiający? Kiedy i w jakiej wysokości wykonawca wnosi zabezpieczenie? Czy możliwa jest zmiana formy zabezpieczenia i w jakich przypadkach? Odpowiedzi na te pytania poparte są praktycznymi przykładami.

Jak prawidłowo przedłużyć wadium w zamówieniu publicznym

Czy dla skutecznego przedłużenia wadium w formie gwarancji bankowej wystarczy powiadomienie zamawiającego, czy też wykonawca powinien dostarczyć odpowiedni dokument potwierdzający fakt przedłużenia gwarancji?

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy z tytułu otrzymanego wadium

Urząd gminy organizuje przetargi na wynajem nieruchomości. Warunkiem przystąpienia do przetargu jest wniesienie przez oferenta określonej kwoty wadium. Wadium wpłacone przez oferenta, który wygrał przetarg, z chwilą jego wyboru zalicza się na poczet czynszu z tytułu najmu lokalu. Natomiast w razie uchylenia się kontrahenta (wyłonionego w drodze przetargu) od zawarcia umowy najmu wadium zostaje zatrzymane przez gminę. Kiedy należy rozpoznać obowiązek podatkowy z tytułu otrzymanego wadium? W którym momencie powinniśmy udokumentować fakturą VAT otrzymanie wadium?

Na jakiej podstawie należy unieważnić postępowanie

Jaka jest podstawa prawna unieważnienia postępowania, w przypadku gdy cena najkorzystniejszej oferty jest niższa niż łączna wartość szacowanego zamówienia, jaką zamawiający zamierzał przeznaczyć na jego realizację?

Unieważnienie postępowania a cena najkorzystniejszej oferty

Wszczynając postępowanie o udzielenie zamówienia, zamawiający ma obowiązek z należytą starannością oszacować wartość zamówienia. W naszej jednostce na tym etapie ustalane jest również przyporządkowanie planowanych wydatków do paragrafów klasyfikacji budżetowej. W ślad za ustaloną szczegółowością bezpośrednio przed otwarciem ofert zamawiający podaje kwotę, jaką zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia w rozgrupowaniu według paragrafów. Czy zamawiający ma podstawę prawną unieważnienia postępowania, gdy cena najkorzystniejszej oferty przewyższa kwotę w jednym z paragrafów, którą może on przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia?