REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Amortyzacja podatkowa, VAT - rozliczanie

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Faktury elektroniczne generowane przez SAP spełniają warunki określone w przepisach o VAT

Faktury wystawiane, przesyłane oraz przechowywane z wykorzystaniem oprogramowania SAP R/3 spełniają wymogi zawarte w przepisach prawa i pozostają w zgodzie z zasadami obrotu fakturami wystawionymi w formie elektronicznej.

Zasady obniżania VAT po wystawieniu korekty - nowy etap starego sporu

W dniu 17 marca 2010 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu wydał korzystne dla podatników orzeczenie VAT-owskie dotyczące zasad obniżania podatku po wystawieniu faktury korygującej, która obniża obrót. Rozstrzygnięty spór dotyczył pytania, czy warunkiem obniżenia obrotu i podatku jest otrzymanie od kontrahenta potwierdzenia odbioru faktury korygującej.

Użyczenie środka trwałego ogranicza możliwości zwiększania kosztów

Przepis art. 16 ust. 1 pkt 63) lit. c) ustawy o CIT stanowi, że kosztem uzyskania przychodów nie są odpisy amortyzacyjne od wartości początkowej środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych oddanych do nieodpłatnego używania - za miesiące, w których składniki te były oddane do nieodpłatnego używania.

Kasy fiskalne 2011 - czyli kto utraci zwolnienie

Począwszy od maja 2011 osoby świadczące m.in. usługi prawnicze, rachunkowo-księgowe, rekrutacji pracowników, detektywistyczne, ochroniarskie, sekretarskie, tłumaczenia oraz usługi w zakresie ochrony zdrowia będą musiały zacząć używać kas fiskalnych. Kupno kasy czeka również liczne grupy podatników płacących kartę podatkową, które obecnie objęte są zwolnieniem. Dotychczas te kategorie podatników nie miały obowiązku stosowania kas rejestrujących.

REKLAMA

Zmiana planowanego okresu używania środka trwałego skutki podatkowe

Spółka jawna kupiła 1 marca 2009 r. zestaw komputerowy za cenę 4 000 zł netto. Zestaw zamierzała wykorzystywać w prowadzonej działalności gospodarczej do końca 2009 r. i dlatego spółka nie wprowadziła komputera do ewidencji środków trwałych, a cenę jego zakupu zaliczyła bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów. W trakcie roku zmieniła plany i postanowiła wykorzystywać zestaw komputerowy ponad rok. Czy spółka może zaliczyć komputer do środków trwałych, amortyzować i zaliczać odpisy amortyzacyjne do kosztów uzyskania przychodów?

Zniszczone częściowo środki trwałe to kłopot dla przedsiębiorcy

W prawie podatkowym istnieje problem braku modyfikacji wartości początkowej środka trwałego. Podatnik ma ograniczone możliwości dostosowywania wartości początkowej środka trwałego do jego bieżącej wartości. Prawo podatkowe nie posługuje się bowiem pojęciem „częściowa strata z tytułu zniszczenia środka trwałego”. Przekonała się o tym spółka, która chciała wartość początkową częściowo zniszczonego środka trwałego obniżyć o koszty zniszczeń spowodowanych przez pożar.

Nakłady na remonty i nakłady inwestycyjne a koszty uzyskania przychodów

Artykuł 23 ust. 1 pkt 1 lit. c ustawy o PIT nie pozwala na bezpośrednie zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych przez podatnika na ulepszenie środków trwałych. Jeżeli wydatki te powiększają wartość środków trwałych, stanowiącą podstawę naliczania odpisów amortyzacyjnych, to zaliczenie do kosztów będzie możliwe poprzez te odpisy.

Zakup budynku a koszty uzyskania przychodów

W prowadzeniu działalności gospodarczej wielu przedsiębiorców decyduje się na zakup budynków biurowych, produkcyjnych czy magazynowych. W wyniku takiej transakcji pojawia się problem amortyzacji i kosztów uzyskania przychodów.

REKLAMA

Odliczanie VAT od paliwa do samochodów osobowych

Niewątpliwie konsekwencje głośnego wyroku ETS z 22 grudnia 2008 r. w sprawie Magoora (sygn. C- 414/07) są na tyle doniosłe, że zmieniają zasady odliczenia podatku VAT od paliwa nabywanego do napędu samochodów.

Czy organizator loterii promocyjnej może odliczyć VAT od samochodu - nagrody

Jak ma postąpić firma, która organizuje loterię z samochodem osobowym jako nagrodą. Czy może odliczyć cały VAT naliczony przy nabyciu tego samochodu? Wyrok w tej materii wydał 13 kwietnia 2010 r. WSA w Warszawie.

Używane lub ulepszone środki trwałe a amortyzacja

Można indywidualnie ustalić stawki amortyzacyjne dla używanych lub ulepszonych środków trwałych, po raz pierwszy wprowadzonych do ewidencji danego podatnika.

Odpisy amortyzacyjne nowych środków trwałych

Mali podatnicy oraz przedsiębiorcy nie będący małymi podatnikami (ale tylko w pierwszym roku swojej działalności) mogą skorzystać z bardzo korzystnej podatkowo metody rozliczania zakupu środków trwałych.

Obliczenie odpisów amortyzacyjnych przy amortyzacji degresywnej

Począwszy od roku podatkowego, w którym określona metodą degresywną roczna kwota amortyzacji miałaby być niższa od rocznej kwoty amortyzacji obliczonej przy zastosowaniu metody liniowej (bez stosowania współczynników zwiększających), należy dokonywać dalszych odpisów amortyzacyjnych metodą liniową.

Obliczenia przy częściowej amortyzacji jednorazowej i liniowej

Przed rozpoczęciem amortyzowania składnika majątku należy podjąć decyzję dotyczącą metody, według jakiej będzie on amortyzowany. Przyjęty na początku sposób amortyzacji stosuje się aż do jej zakończenia.

Amortyzowanie wartości niematerialnych i prawnych

Amortyzacji podlegają obok środków trwałych również składniki majątku, wymienione w punktach będące w rozumieniu ustawy o pdof wartościami niematerialnymi i prawnymi. Wiąże się to ze zróżnicowanymi zasadami amortyzacji.

Jak rozliczyć w VAT prezentacje produktów

Moja firma stale powiększa swój asortyment oferty o dodatkowe produkty. W związku z tym informujemy, zachęcamy kontrahentów do ich nabywania w tym celu organizujemy, prezentacje naszych towarów na targach, wystawach.
Wszystkie powstałe w ten sposób koszty np. wynajęcie stoiska, przejazdy, noclegi, zakup wszelkiego rodzaju artykułów reklamowych prezentowanych podczas targów i wystaw, są potwierdzane fakturami VAT. Czy mogę obniżyć podatek należny o kwotę podatku naliczonego w związku z powyższymi wydatkami?

Papierowe korekty faktur VAT wystawionych elektronicznie

Dużym udogodnieniem i źródłem oszczędności dla wielu podatników jest możliwość elektronicznego wystawiania i przesyłania kontrahentom faktur VAT. Czasami jednak okazuje się, że przy wprowadzeniu systemu, który odpowiada u nas za wystawianie takich faktur, oszczędziliśmy zbyt bardzo.

Amortyzacja według metody degresywnej

Przed rozpoczęciem amortyzowania składnika majątku należy podjąć decyzję dotyczącą metody, według jakiej będzie on amortyzowany. Przyjęty na początku sposób amortyzacji stosuje się aż do jej zakończenia.

Zmiana wartości środków trwałych

Wartość składników majątku będących środkami trwałymi może ulec zmianie. Może ona nastąpić w drodze ulepszenia lub odłączenie części składowej lub peryferyjnej.

Wartość początkowa składników majątku przy nabyciu

Wartość początkowa składników majątku zależy od rodzaju ich nabycia, na skutek którego powstaje prawo własności. Dopuszczalne jest uproszczone ustalanie wartości początkowej.

Wartość początkowa przy inwestycjach, współwłasności i zmianach podmiotowych

W przypadku inwestycji, współwłasności i zmian podmiotowych rodzaj dokonanej czynności prawnej wpływa na ustalenie wartości początkowej składników majątku.

Jakie środki trwałe podlegają amortyzacji

Wybrane składniki majątku mogą stanowić środki trwałe podlegające amortyzacji. Część z nich nie podlega amortyzacji.

Ewidencja środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych

Każdy podatnik prowadzący podatkową księgę przychodów i rozchodów, który w prowadzonej działalności wykorzystuje podlegające amortyzacji składniki majątku, jest obowiązany do prowadzenia ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.

Amortyzacja a wartość początkowa do 3500 PLN

Jeżeli wartość początkowa składników majątku nie jest wyższa niż 3500 PLN, wówczas podatnicy mogą nie dokonywać od nich odpisów amortyzacyjnych.

Jakie są skutki błędu na fakturze VAT

Prowadząc firmę wypełniamy wiele faktur. Warto wiedzieć co grozi za błąd na fakturze.

Możliwość wystawienia dwóch faktur VAT do jednego paragonu

Jak zapewne wielokrotnie przekonało się wielu z nas, prawdziwym jest hasło „życie jest bogatsze od przepisów”, co potwierdza m.in. wydana w imieniu Ministra Finansów, przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy interpretacja indywidualna nr ITPP1/443-1067/09/BK z dnia 29 stycznia 2010 r.

Refakturowanie kosztów ubezpieczenia leasingowego - będzie uchwała NSA

Koniec marca 2010 r. przyniósł kilka ważnych decyzji sądowych, które dotyczyły branży leasingowej. W dniu 24 marca, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wydał dwa korzystne wyroki, w których stwierdził, że koszty ubezpieczenia leasingowego mogą być refakturowane na leasingobiorcę przy zastosowaniu zwolnienia w VAT.

Tydzień później tą samą kwestią zajął się Naczelny Sąd Administracyjny. Sąd ten uchylił się od natychmiastowego wydania wyroku; zamiast tego skierował sprawę do składu 7-osobowego, który wyda uchwałę.

Zasady i warunki skorzystania z przyśpieszonej amortyzacji

Podatnicy, w roku podatkowym, w którym rozpoczęli prowadzenie działalności gospodarczej, oraz mali podatnicy, mogą dokonywać jednorazowo odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej środków trwałych zaliczonych do grupy 3-8 klasyfikacji środków trwałych, z wyłączeniem samochodów osobowych, w roku podatkowym, w którym środki te zostały wprowadzone do ewidencji środków trwałych, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym równowartości kwoty 50 000 euro łącznej wartości tych odpisów amortyzacyjnych.

Wydatki na przystosowanie lokalu dla celów działalności gospodarczej

Jestem osobą fizyczną i prowadzę samodzielną działalność gospodarczą, którą zamierzam rozszerzyć o punkt usług ksero, drukowania, wykonywania nadruków. W tym celu planuję wynająć większy lokal w odpowiednim punkcie w miejscowości, gdzie prowadzę działalność. Ten, o którym myślę wymaga jednak podjęcia znacznych prac przystosowawczych. Obejmą one między innymi wyburzenie ścian i postawienie nowych w innym rozkładzie, wymianę instalacji elektrycznej i wodno - kanalizacyjnej, wymianę okien, ułożenie podłóg, wykonanie instalacji alarmowej. Jak rozliczyć podatkowo koszty podjętych prac?

Remont i ulepszenie własnego budynku wykorzystywanego w działalności gospodarczej

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością prowadzi działalność gospodarczą, między innymi w budynkach stanowiących jej własność. W związku z rozszerzeniem zakresu działalności spółka zamierza przebudować pomieszczenia służące magazynowaniu towarów i dostosować je do potrzeb biura i sali konferencyjnej.
Planowane prace mają obejmować między innymi postawienie ścian zgodnie z potrzebami spółki, wstawienie dodatkowych drzwi, wymianę instalacji elektrycznej, położenie posadzek, wykonanie hydrauliki, malowanie. Spółka szacuje, że koszt prac wyniesie około 15 000 zł.
Czy poniesione wydatki spółka powinna potraktować jako remont, czy jako ulepszenie? Jak rozliczyć podatkowo poniesione koszty?

Co i do jakiej wysokości można amortyzować jednorazowo

Kto może skorzystać z amortyzacji przyśpieszonej (jednorazowej)

Co możemy amortyzować dla potrzeb podatków dochodowych

Podatnicy podatku dochodowego od osób fizycznych oraz podatku dochodowego od osób prawnych mogą dokonywać odpisów amortyzacyjnych od nabytych lub wytworzonych we własnym zakresie środków trwałych.

Amortyzacja w ujęciu rachunkowym

Amortyzacja oznacza koszt zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych. Przedsiębiorstwo nabywa środki trwałe z założeniem, iż będą użytkowane w dłuższym okresie.

Amortyzacja środków trwałych o wartości do 3500 zł

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością prowadzi działalność handlową, w ramach której handluje kwiatami, sadzonkami krzewów i drzew ozdobnych. Dla potrzeb prowadzonej działalności spółka kupuje wielorazowego użytku opakowania, palety, skrzynie. W większości zakupione składniki nie przedstawiają wartości większej niż 3 500 zł. Czy spółka powinna wpisać je do ewidencji środków trwałych i poddać amortyzacji.

Informacje podsumowujące VAT 2010 - wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Zmiany nie ominęły w 2010 roku informacji podsumowujących. Skrócono okres, za który składana jest informacja podsumowująca oraz termin jej składania. Utrzymano w niektórych przypadkach kwartalnych informacji. Zmian jest więcej. Wynikają z ustawy z dnia 23 października 2009 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług
(Dz. U. Nr 195, poz. 1504).

Obowiązki podatników wynikające z nowych zasad ustalania miejsca świadczenia usług

Prezentujemy dalszy ciąg wyjaśnień Ministerstwa Finansów odnośnie nowych zasad ustalania miejsca świadczenia usług dla potrzeb rozliczania VAT. Jak wiadomo ustawa z dnia 23 października 2009 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 195, poz. 1504) wprowadziła do polskiego prawa przepisy dyrektyw unijnych zmieniające m.in. przepisy regulujące kwestie miejsca świadczenia usług. Przepisy ustawy weszły w życie co do zasady z dniem 1 stycznia 2010 r. Te zmiany istotnie zmieniają obowiązki w VAT podatników dokonujących transakcji z zagranicą.

Sposób na odliczenie VAT od samochodów firmowych

Nad przedsiębiorcami nadal wisi groźba utraty możliwości odliczenia 100% VAT od aut z kratką. Ministerstwo Finansów czeka na zgodę Komisji Europejskiej, by zrównać samochody osobowe i auta z kratkę w zakresie możliwości odliczenia VAT. Zmiany wejdą w życie być może już w połowie 2010 roku. Warto jednak wiedzieć, że w przypadku aut leasingowanych istnieje możliwość podwójnego odliczenia VAT w wysokości 60%.

Miejsce świadczenia usług dla potrzeb VAT w 2010 r. - wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Ministerstwo Finansów przygotowało opracowanie dotyczące najważniejszych kwestii związanych ze zmianą ustawy o VAT w zakresie miejsca świadczenia usług. Poniżej prezentujemy obszerne fragmenty tego opracowania.

Ustawa z dnia 23 października 2009 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 195, poz. 1504) wprowadziła do polskiego prawa przepisy dyrektyw unijnych zmieniające m.in. przepisy regulujące kwestie miejsca świadczenia usług. Przepisy ustawy weszły w życie co do zasady z dniem 1 stycznia 2010 r. Wprowadzone zmiany istotnie zmieniają obowiązki w VAT podatników dokonujących transakcji z zagranicą.

Metody amortyzacji samochodu osobowego w działalności gospodarczej

Odpisów amortyzacyjnych można dokonywać wyłącznie od tych środków trwałych (w tym także i samochodów), które zostały ujęte w ewidencji środków trwałych danego przedsiębiorcy – podatnika.

Terminy wynikające z przepisów o VAT - część I

Każdy przedsiębiorca musi brać pod uwagę, że podlega przepisom ustawy o podatku od towarów i usług (dalej: VAT). Przepisy o tym podatku nakładają wiele obowiązków i wyznaczają terminy na ich wykonanie. Dotrzymanie terminów jest nie tylko konieczne z uwagi na przepisy karno-skarbowe, które przewidują karę za ich przekroczenie. Czasem dotrzymanie terminu po prostu się opłaca. Czasem skorzystanie z możliwości przesunięcia terminu się opłaca. Dlatego tak ważna jest znajomość terminów wynikających z ustawy i rozporządzeń dotyczących tego podatku.

Jak wrzucić w koszty komputer i drukarkę

Podatnicy prowadzący działalność gospodarczą opodatkowaną na zasadach ogólnych mają tu wybór rozwiązań podatkowych. Mogą zaliczyć te środki trwałe jednorazowo do kosztów (np. jednorazowy odpis amortyzacyjny) albo stosować amortyzację liniową lub degresywną. Nowi i mali podatnicy mogą skorzystać z jednorazowej amortyzacji nawet w przypadku środków trwałych o wartości początkowej ponad 3500 zł.

Jednorazowa amortyzacja do 50 tys. euro rocznie

Nowi przedsiębiorcy oraz mali podatnicy PIT i CIT mogą szybko zaliczyć do kosztów środki trwałe oprócz samochodów osobowych. Limit jednorazowych odpisów wynosi od 2011 roku 50.000 euro (197.000 zł). A jeszcze w 2010 roku wynosił 100.000 euro (422.000 zł). W 2012 r. limit wzrósł do 222.000 zł, a w 2013 spadł do 205.000 zł (cały czas 50 tys. euro).

Nowe formularze VAT-7, VAT-8, VAT-9M

Od początku 2010 r. obowiązują nowe wzory deklaracji VAT-7, VAT-7K, VAT-7D, VAT-8. Deklarację VAT-9, zastąpiła nowa deklaracja VAT-9M. Jednak do końca 2010 r. można używać dotychczasowych formularzy.

Zwrot VAT zapłaconego w innym państwie UE przez polskiego podatnika

Od początku 2010 r. obowiązują przepisy dyrektywy 2008/9/WE dnia 12 lutego 2008 r. określającej szczegółowe zasady zwrotu podatku od wartości dodanej, przewidzianego w dyrektywie 2006/112/WE, podatnikom niemającym siedziby w państwie członkowskim zwrotu, lecz mającym siedzibę w innym państwie członkowskim. Dotyczy to zatem również polskich podatników podatku od towarów i usług, którzy zamierzają ubiegać się o zwrot podatku od wartości dodanej (VAT) zapłaconego przy nabyciu towarów i usług w innym państwie członkowskim Unii Europejskiej.

Prezenty o małej wartości, próbki, materiały reklamowe

Przepis art. 7 ust. 3 ustawy o VAT wskazuje, że regulacja zrównująca czynności nieodpłatne z odpłatnymi dostawami nie ma zastosowania m.in. do czynności przekazania drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek.

Nowe zasady dotyczące składania informacji podsumowującej VAT-UE w 2010 roku

Zmiany dotyczące miejsca świadczenia usług w 2010 roku

Na podstawie ustawy z dnia 23 października 2009 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług od początku 2010 r. wprowadzone zostaje wiele nowych rozwiązań dotyczących przede wszystkim zasad ustalania miejsca świadczenia usług, ale również rozliczania wewnątrzwspólnotowej dostawy, importu usług czy uzyskiwania zwrotu VAT przez podmioty zagraniczne.

Sprzedaż wysyłkowa w systemie marży

Mój kolega prowadzi lombard czyli udziela pożyczek pod zastaw różnych „fantów”. Interes idzie nieźle, ale kolega doszedł do wniosku, że jeszcze lepsze efekty można uzyskać jeśli przedmioty nie odebrane z zastawu będą sprzedawane przez Internet. Ponieważ sam sobie z tym nie poradzi, więc zaproponował mi spółkę w całym biznesie. Twierdzi, że nasza spółka powinna utrzymać stosowany przez niego sposób opodatkowania VAT marża i ewidencjonować sprzedaż internetową dopiero po otrzymaniu pieniędzy. Jeśli wszystkim internetowym nabywcom będziemy wystawiali faktury, to nie musimy fiskalizować tej sprzedaży. Nigdy nie byłem podatnikiem VAT więc nie wiem czy to wszystko jest prawidłowe?

Kasa fiskalna - informacje ogólne

Obowiązek ewidencji sprzedaży za pomocą kas fiskalnych ciąży, co do zasady, na wszystkich podatnikach dokonujących sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

REKLAMA