REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

CIT - koszty, Pracodawca

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Wpływ zmiany czasu i świąt na czas pracy pracowników

W związku z tym, że zmieniamy czas z letniego na zimowy, końcówka października to czas, gdy przekręcamy zegarki o godzinę do tyłu. Natomiast w listopadzie tego roku będziemy mieć dodatkowo dwa „długie” weekendy, z uwagi na przypadające w tym miesiącu Święto Wszystkich Świętych i Narodowy Dzień Niepodległości. Jak te zdarzenia wpływają na czas pracy pracowników?

Korekta dochodów a polityka cen transferowych

Jak organy podatkowe interpretują korektę dochodów podmiotów powiązanych w ramach realizowanego modelu biznesowego oraz polityki cen transferowych? Co w przypadku międzynarodowych grup kapitałowych jest coraz częstszą praktyką, również w stosunku do podmiotów działających w Polsce.

Niezapłacony podatek od nieruchomości w kosztach

Niektóre podatki można uwzględnić w kosztach prowadzonej działalności gospodarczej, należy do nich np. podatek od nieruchomości. Przedsiębiorcy, którzy płacą ten podatek na bieżąco, nie mają problemu z przypisaniem wydatku do roku podatkowego. Jak natomiast uwzględnić niezapłacony podatek od nieruchomości w kosztach w podatku dochodowym?

Staż daje dużą szansę na dalsze zatrudnienie

Niż demograficzny, z którym mamy obecnie do czynienia, ma coraz większy wpływ na rynek pracy. Przyczyni się to większego otwarcia polskich firm na programy kierowane do młodych osób. Największe szanse na uzyskanie stażu mają osoby kształcące się na takich kierunkach, jak: produkcja, IT, kontrola jakości, logistyka oraz finanse i księgowość. Choć dostanie się na staż nie jest łatwe, to okazuje się, że aż 70 proc. uczestniczących w stażach ma szansę na dalsze zatrudnienie.

REKLAMA

Obowiązek potwierdzenia podstawowych ustaleń umowy o pracę

Począwszy od września tego roku, w skutek nowelizacji Kodeksu pracy, pracodawcy mają obowiązek pisemnego potwierdzenia pracownikowi ustaleń umowy o pracę niezawartej w formie pisemnej, przed dopuszczeniem pracownika do pracy.

Wydatki poniesione na za zakup pakietów medycznych jako koszt uzyskania przychodu

Wydatki na zakup pakietów medycznych, które następnie udostępniane są pracownikom, mogą stanowić koszty uzyskania przychodów, także w części przypadającej na członków rodzin pracowników, gdyż spełniają przesłanki wynikające z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, a przy tym nie zostały wymienione w katalogu z art. 16 ust. 1 tej ustawy.

21 dni na odwołanie się od zwolnienia z pracy?

Wydłużenie czasu odwołania się od wypowiedzenia umowy o pracę z 7 do 21 dni - takie zmiany w Kodeksie pracy proponuje zespół do spraw prawa pracy Rady Dialogu Społecznego. To będzie pierwsza inicjatywa legislacyjna Rady.

Przedsiębiorca zaliczy do kosztów wydatki na studia doktoranckie

Wydatki na studia doktoranckie można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu z prowadzonej działalności gospodarczej. Ze względu na presję konkurencji i wymagania klientów pogłębianie wiedzy z zakresu swojej specjalizacji zawodowej jest bezpośrednio związane z jakością wykonywania usług. Uzyskanie tytułu naukowego w dziedzinie, którą zajmuje się na co dzień wyróżnia przedsiębiorcę na rynku pracy i przyciąga klientów, co przekłada się na zwiększenie dochodów.

REKLAMA

Kiedy wydatki na reklamę nie będą kosztem podatkowym

Wydatki związane z organizowaniem promocji z wykorzystaniem wynajętego jachtu nie są kosztami reklamowymi, lecz kosztami reprezentacyjnymi, które są wyłączone z kosztów podatkowych. Nie ma znaczenia fakt umieszczenia na jachcie takich atrybutów reklamy, jak: logo, barwy korporacyjne, znaki towarowe i hasła reklamowe zachęcające do zakupu. Organy podatkowe twierdzą, że taki wynajem jachtu ma charakter bardziej reprezentacyjny niż promocyjny.

Jak skorygować odpisy amortyzacyjne po otrzymaniu dotacji

Obowiązek skorygowania odpisów amortyzacyjnych od wydatków, które zostały sfinansowane dotacją, dotyczy tych sytuacji, gdy te środki pomocowe zostały już faktycznie otrzymane. A zatem, dopiero po otrzymaniu dotacji należy określić, jaka wartość odpisów dotychczas zaliczonych do kosztów powinna być z kosztów wyłączona, zaś następnie o tę kwotę należałoby zmniejszyć koszty bieżące, a nie dokonywać wstecznej korekty kosztów z tytułu odpisów amortyzacyjnych.

Badania kontrolne pracownika po dłuższym zwolnieniu chorobowym

W przypadku pracownika, który przebywał na zwolnieniu chorobowym dłużej niż przez 30 dni, pracodawca zobowiązany jest upewnić się czy jest on zdolny do wykonywania pracy. W związku z tym powinien skierować takiego pracownika przed powrotem do pracy na badania kontrolne.

Początkujący pracownik z pełnym minimalnym wynagrodzeniem - od 1 stycznia 2017 r.

W wyniku nowelizacji ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę usunięto zapis, zgodnie z którym wysokość wynagrodzenia pracownika w okresie jego pierwszego roku pracy nie może być niższa niż 80% minimalnego wynagrodzenia za pracę. Oznacza to, że po zmianach od 1 stycznia 2017 r. taki pracownik będzie otrzymywał pełne minimalne wynagrodzenie, tak jak dotychczas osoba z dłuższym stażem pracy.

Sankcje za nieprzekazywanie środków na ZFRON

Nowelizacja ustawy o rehabilitacji wprowadziła od 25 września 2016 r. przepis sankcjonujący nieprzekazanie przez pracodawcę prowadzącego zakład pracy chronionej środków zakładowego funduszu rehabilitacji osób niepełnosprawnych (ZFRON) na ten fundusz. Dotychczas przepisy ustawy o rehabilitacji nie określały wprost konsekwencji dla takiego pracodawcy.

Wczasy pod gruszą – ZUS i podatek dochodowy

Jeżeli chodzi o dodatki do urlopu wypoczynkowego pracownika (zorganizowanego we własnym zakresie), ustawodawca przewiduje dwa, tj. świadczenie urlopowe lub dofinansowanie do tzw. „wczasów pod gruszą”. Jak rozliczać to dofinansowanie w kontekście składek ZUS i w podatku dochodowym?

Składki na ubezpieczenie samochodu osobowego – koszty podatkowe

Przepis wprowadzający ograniczenia w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wysokości składek ubezpieczenia samochodu osobowego, dotyczy wyłącznie tych składek, których wysokość uzależniona jest od wartości samochodu. W praktyce powyższe oznacza, że limitacji podlegają koszty składek ubezpieczenia AC.

Wydatki na artykuły spożywcze dla pracowników są kosztem uzyskania przychodu pracodawcy

Wydatki poniesione przez spółkę z o.o. na zakup artykułów spożywczych udostępnianych swoim pracownikom w czasie pracy spełniają przesłanki wynikające z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT. Zostały bowiem poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów. Dlatego spółka może te wydatki zaliczać do kosztów uzyskania przychodów.

Ułatwienia dla pracowników spoza UE

Cudzoziemcy spoza Unii Europejskiej będą mieli możliwość uzyskania zezwolenia na pobyt czasowy w Polsce w ramach przeniesienia wewnątrz przedsiębiorstwa z innego kraju. To główny cel przygotowanego przez MSWiA projektu nowelizacji ustawy o cudzoziemcach.

Będzie obowiązek ewidencjonowania godzin pracy na zleceniu

Dotychczas obowiązek ewidencjonowania czasu pracy dotyczył zatrudnienia pracowniczego. W przypadku osób zatrudnionych na podstawie umów cywilnoprawnych nie było takiej konieczności. Wprowadzenie od 1 stycznia 2017 r. minimalnej stawki godzinowej nakłada jednak obowiązek precyzyjnego ustalenia liczby godzin, jakie zostały przeznaczone na realizację zadań wynikających z umowy zlecenia i o świadczenie usług.

Dojazd do pracy finansowany przez pracodawcę nie jest przychodem

Świadczenia mające na celu zorganizowanie oddelegowanym pracownikom warunków pracy (w tym dojazdu do pracy) należy uznać za świadczenia mieszczące się w zakresie obowiązków pracodawcy. W związku z tym ich sfinansowanie leży w interesie pracodawcy i tym samym nie stanowi przychodu po stronie pracowników.

Kiedy należy wypłacić świadczenie urlopowe

W przypadku umowy o pracę, poza comiesięcznym wynagrodzeniem, dodatkowe świadczenie od przedsiębiorcy na rzecz pracownika przewiduje ustawa o Zakładowym Funduszu Świadczeń Socjalnych. Takim świadczeniem jest świadczenie urlopowe. Kiedy pracodawca zobowiązany jest wypłacić pracownikowi świadczenie urlopowe?

Będą dwa kodeksy pracy

15 września powołano nową Komisję Kodyfikacyjną Prawa Pracy, w której skład wchodzi 14 osób. Jej celem jest m.in. wypracowanie projektów kodeksów: indywidualnego i zbiorowego prawa pracy. Przewodniczącym Komisji jest Marcin Zieleniecki, podsekretarz stanu w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

Czy można udzielić pracownikowi urlopu wypoczynkowego po długiej chorobie bez badań kontrolnych?

Wielu pracodawców ma poważne wątpliwości, czy można udzielić pracownikowi urlopu wypoczynkowego bez badań lekarskich, po chorobie trwającej dłużej niż 30 dni. Przepisy w tej materii milczą, natomiast orzecznictwo nie jest jednolite.

Nowe zasady delegowania pracowników od 18 września 2016 r.

Od 18 września 2016 r. zaczynają obowiązywać nowe zasady delegowania pracowników za granicę oraz przyjmowania ich w naszym kraju. To efekt wejścia w życie Ustawy o delegowaniu pracowników w ramach świadczenia usług. Ustawa nakłada na pracodawców szereg nowych obowiązków.

Coraz trudniej o pracowników

Możliwości kadrowe rynku pracy się wyczerpują - wynika z analizy Work Service. Przedsiębiorcy planują zwiększać zatrudnienie, ale brakuje pracowników. Trzeba aktywizować długotrwale bezrobotnych, podkreślają eksperci.

Wydatki na świadczenia urlopowe w kosztach uzyskania przychodów

W przypadku, gdy w spółce zatrudnionych jest co najmniej 20 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty i nie został w niej utworzony Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych (ZFŚS), wypłacane świadczenia urlopowe mogą zostać zaliczone do kosztów podatkowych na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jako wydatki ponoszone w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów.

Resort pracy wspiera młodych bezrobotnych

Niemal 50 tys. młodych bezrobotnych, którzy nie przekroczyli 30. roku życia skorzystało do 27 maja br. z nowej formy aktywizacji jakimi są bony. Do wyboru są bony: stażowe, szkoleniowe, zatrudnieniowe oraz na zasiedlenie.

Kiedy można ująć w kosztach podatkowych wydatki poniesione w związku z kredytem odnawialnym

Opłata za dostępność, opłata agenta oraz opłata za koordynację stanowi koszt uzyskania przychodu o charakterze pośrednim, co oznacza, że winna być rozpoznana w rachunku podatkowym, jako koszt w dacie ujęcia tej opłaty w księgach rachunkowych.

Okres przechowywania akt pracowniczych będzie skrócony - od 1 stycznia 2018 r.

Skrócenie obowiązkowego okresu przechowywania dokumentacji kadrowo - płacowej z 50 do 10 lat przewiduje pakiet ułatwień dla przedsiębiorców. Zakłada on również fakultatywną możliwość gromadzenia i przechowywania akt osobowych i pozostałej dokumentacji pracowniczej w formie elektronicznej. Możliwe będzie również przechowywanie akt pracowniczych w postaci mieszanej (częściowo papierowej, częściowo elektronicznej). Wybór będzie należał do pracodawcy i wszystkie postacie akt będą miały jednakową moc prawną. Zaproponowano, aby zmiany weszły w życie 1 stycznia 2018 r.

Zmiany w dokonywaniu potrąceń z wynagrodzeń pracowników

Przy zbiegu egzekucji komorniczej i administracyjnej, który nastąpi od 8 września 2016 r., pracodawca będzie przekazywał zajęte wynagrodzenie pracownicze na rzecz sądowego albo administracyjnego organu egzekucyjnego, który pierwszy dokonał zajęcia. Jeżeli nie będzie możliwe ustalenie tego pierwszeństwa, wpłata zajętego wynagrodzenia nastąpi na rzecz organu, który dokonał zajęcia na poczet należności w wyższej kwocie. Zatem o właściwości organu egzekucyjnego zobowiązanego do prowadzenia łącznej egzekucji, tak jak dotychczas, nie będzie decydował sąd, lecz wprost ustawa – Kodeks postępowania cywilnego.

Od 2017 r. minimalne wynagrodzenie także dla początkującego pracownika

W wyniku nowelizacji ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę usunięto zapis, zgodnie z którym wysokość wynagrodzenia pracownika w okresie jego pierwszego roku pracy nie może być niższa niż 80% minimalnego wynagrodzenia za pracę. Oznacza to, że po zmianach od 1 stycznia 2017 r. taki pracownik będzie otrzymywał pełne minimalne wynagrodzenie, tak jak dotychczas osoba z dłuższym stażem pracy.

Wydatki na pakiety medyczne dla pracowników i ich rodzin a koszty uzyskania przychodów

Na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (ustawa o CIT), organy podatkowe nie kwestionują zaliczania do kosztów uzyskania przychodów tzw. kosztów pracowniczych, o ile spełniają one wymogi celowości wynikające z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT.

Od 2017 r. nie zaliczysz do kosztów wydatków powyżej 15 000 zł opłaconych gotówką

Od 1 stycznia 2017 r. z 15 000 euro do 15 000 zł zostanie obniżony limit wartości transakcji zawieranych między przedsiębiorcami, za które płatność może następować gotówką. Będzie temu towarzyszyć wprowadzenie przepisów wyłączających możliwość zaliczania przez podatników do kosztów uzyskania przychodów wydatków powyżej 15 000 zł opłaconych w całości gotówką.

Od 1 września najpierw umowa potem praca

1 września br. wchodzi w życie nowelizacja Kodeksu pracy, przygotowana przez MRPiPS. Jej celem jest zagwarantowanie pracownikowi pełnych praw, przez zobowiązanie pracodawcy do podpisania z nim umowy przed dopuszczeniem go do pracy.

Jakie są wymagania BHP dotyczące stanowiska pracy przy komputerze

Pracodawca zobowiązany jest do przestrzegania przepisów BHP i zapewnienia pracownikom godnych i bezpiecznych warunków pracy. Dotyczy to wykonywania ciężkich i niebezpiecznych prac fizycznych, ale również pracy przy komputerze.

Aneks do umowy o pracę – co można nim zmienić

Aneks do umowy o pracę, to zmiana warunków umowy na podstawie porozumienia pomiędzy stronami, które taką umowę zawarły. Przy pomocy aneksu można wprowadzić zmiany nawet dla pracownika, który podlega szczególnej ochronie np. kobiecie, która jest w ciąży.

Faktury i noty korygujące otrzymane po zakończeniu roku podatkowego a koszty w CIT

Noty korygujące, odnoszące się do kosztów bezpośrednich poniesionych w danym roku podatkowym, otrzymane po dniu sporządzenia sprawozdania finansowego, powinny być rozpoznawane w roku podatkowym następującym po roku, którego dotyczy sprawozdanie finansowe lub składane zeznanie podatkowe. Na moment zaliczenia wydatków na zakup materiałów do kosztów uzyskania przychodów nie ma wpływu data dokonania zapisu w księgach rachunkowych.

Termin na wniesienie odwołania od wypowiedzenia umowy o pracę

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej uważa, że 7-dniowy okresu na wniesienie przez pracownika odwołania od wypowiedzenia umowy o pracę jest terminem zbyt krótkim, m.in. ze względu na skomplikowane reguły procesu cywilnego oraz zawiłość spraw. Resort chce go wydłużyć do 14 dni. Do Sejmu natomiast trafił poselski projektu ustawy proponujący wydłużenie tego terminu do 30 dni.

Wydatki na zakup usługi noclegowej w związku z odwołaną podróżą służbową – co z kosztami w CIT?

Pracodawca w związku z planowaną podróżą służbową pracownika poniósł wydatek na zakup usługi noclegowej, jednak ostatecznie z przyczyn osobistych pracownika do podróży nie doszło. W związku z zaistniałą sytuacją Pracodawca ma wątpliwości czy poniesiony wydatek może stanowić koszty uzyskania przychodów w podatku dochodowym od osób prawnych (CIT).

Jak obliczyć wysokość ekwiwalentu za niewykorzystany urlop

Ekwiwalent za niewykorzystany urlop przysługuje w przypadku niewykorzystania należnego urlopu w całości lub w części z powodu rozwiązania lub wygaśnięcia stosunku pracy. Jak obliczyć wartość współczynnika ekwiwalentu oraz wysokość ekwiwalentu za niewykorzystany urlop?

Minimalna stawka godzinowa za pracę od 1 stycznia 2017 r.

Od początku 2017 r. minimalna stawka za godzinę pracy będzie wynosić 12 zł, przy czym kwota ta waloryzowana będzie co roku - takie rozwiązanie przewiduje nowelizacja ustawy o minimalnej stawce godzinowej za pracę. Stawka godzinowa będzie obejmować nie tylko osoby na umowach zlecenia, ale również samozatrudnionych.

Praca podczas upałów a obowiązki pracodawcy

Występujące w okresie letnim upały mogą zdezorganizować funkcjonowanie firmy, a z pewnością mogą mieć istotny wpływ na sposób i jakość pracy zatrudnionych w niej osób. Jak można usprawnić działanie przedsiębiorstwa w lecie, a więc jak zorganizować pracę w trakcie upałów? Jakie obowiązki spoczywają wtedy na pracodawcy?

Wydatki związane z podziałem spółki z o.o. nie stanowią kosztów podatkowych

Wydatki poniesione na obsługę prawną, podatkową oraz księgową procesu podziału spółki z o.o. nie stanowią kosztów uzyskania przychodów. Takie stanowisko zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji z 30 maja 2016 r., sygn. IBPB-1-3/4510-329/16/WLK.

Wynagrodzenie dla pracownika innej spółki pełniącego funkcję w międzyzakładowej organizacji związkowej - koszty w CIT

Jeśli wydatki na wynagrodzenie dla pracownika innej spółki pełniącego funkcję w międzyzakładowej organizacji związkowej obciążają podatnika na warunkach zgodnych z regulacją art. 34(1) ustawy o związkach zawodowych, to będzie on miał prawo zaliczyć koszty wynagrodzeń oraz składek na ubezpieczenia społeczne od tych wynagrodzeń do kosztów uzyskania przychodów, o których mowa w art. 15 ust. 1 ustawy o CIT.

Praca kobiet w ciąży i karmiących piersią – zmiana przepisów

19 lipca 2016 r. opublikowano w Dzienniku Ustaw ustawę z 22. czerwca 2016 r., która wprowadza zmiany w art. 176 Kodeksu pracy (już od 3 sierpnia 2016 r.) i w przepisach dotyczących zatrudnienia i pracy. Będą one dotyczyły wprowadzenia w życie zasady równości szans zatrudnienia oraz równego traktowania kobiet i mężczyzn.

Zakup okularów dla pracownika

Czy pracodawca ma obowiązek zapewnienia okularów pracownikowi pracującemu przy komputerze? Obowiązek taki powstaje wtedy, gdy badania z zakresu medycyny pracy potwierdzą konieczność stosowania okularów podczas pracy przed monitorem ekranowym.

Złagodzenie wymogów prawa pracy wobec małych przedsiębiorców od 2017 r.

Resort rozwoju opublikował projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy otoczenia prawnego przedsiębiorców. Projekt przewiduje złagodzenie wymogów prawa pracy wobec małych przedsiębiorców, zatrudniających nie więcej niż 50 pracowników. Zmiany mają wejść w życie od 1 stycznia 2017 r.

Zrzeszanie się w związkach nie tylko dla pracownika

W Radzie Dialogu Społecznego toczą się negocjacje dotyczące ustawy o związkach zawodowych. Pracodawcy zgadzają się na przyznanie prawa zrzeszania się wszystkim osobom zatrudnionym na innej podstawie niż stosunek pracy, zgadzają się też na ochronę ich przed dyskryminacją, ale nie mogą zaaprobować szczególnej ochrony stosunku pracy oraz prawa do oddelegowania z pracy za wynagrodzeniem - podkreśla Konfederacja Lewiatan.

Jak obliczyć swoje wynagrodzenie netto?

Okazuje się, że nie wszyscy pracujący wiedzą jaka część ich wynagrodzenia brutto przeznaczana jest na różnego rodzaju składki. Warto jednak wiedzieć jakie są poszczególne składki odprowadzane z wynagrodzenia, by móc sprawdzić, czy pracodawca opłaca je w prawidłowej wysokości.

Pracownice ciężarne i karmiące piersią lepiej chronione - problemy

Prezydent RP podpisał nowelizację Kodeksu pracy, która doprecyzowuje zasady ochrony praw pracowniczych kobiet, które są w ciąży lub karmią dziecko piersią. Nie będą mogły one wykonywać m.in. prac mogących mieć niekorzystny wpływ na zdrowie.

Pakiet ułatwień dla firm - zmiany w prawie pracy

Kilkaset tysięcy firm skorzysta na projekcie wprowadzającym ułatwienia w prowadzeniu działalności gospodarczej, który trafił do konsultacji społecznych - przewiduje resort rozwoju. To element pakietu 100 ułatwień, zapowiadanych przez wicepremiera Mateusza Morawieckiego.

REKLAMA