Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

CIT - podatek dochodowy od osób prawnych

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
W sytuacji przekształcenia spółki z o.o. w spółkę komandytowo-akcyjną, przekształcenie to nie spowoduje po stronie wspólnika będącego osobą prawną powstania przychodu w podatku CIT, bowiem art. 7b ust. 1 pkt 1 lit. j ustawy o CIT stanowiący, że za przychody z zysków kapitałowych uważa się przychody z udziału w zyskach osób prawnych, nie będzie miał w tym przypadku zastosowania. Tym samym na spółce komandytowo-akcyjnej powstałej z przekształcenia spółki z o.o. nie będzie spoczywał obowiązek poboru podatku dochodowego od osób prawnych.
Sejm uchwalił ustawę, która uchylać będzie ustawę o specjalnym podatku węglowodorowym. Powodem zmiany przepisów jest brak wydobycia gazu z łupków w Polsce.
Od początku tego roku istotnej zmianie uległy przepisy dotyczące tzw. cienkiej kapitalizacji. Z jednej strony zmiana jest korzystna dla podatników, gdyż zwiększony został limit kosztów finansowania stanowiących koszty podatkowe, z drugiej strony regulacją zostały objęte także koszty finansowania od podmiotów zewnętrznych – niepowiązanych.
Utworzenie podatkowej grupy kapitałowe (PGK) jest skutecznym sposób na legalne zmniejszenie zobowiązań podatkowych oraz ograniczenie obowiązków natury formalnej dla podmiotów wchodzących w skład takiej grupy. Funkcjonowanie w ramach grup wiąże się jednak z dużym ryzykiem, które powoduje, że rozwiązanie to nie zawsze staje się korzystne.
Zdarzają się przypadki, że kontrahent nie zapłaci faktury, a wyegzekwowanie od niego tego zobowiązania staje się niemożliwe. Na gruncie ustawy o PIT oraz ustawy o CIT istnieje możliwość zaliczenia takich wierzytelności nieściągalnych do kosztów uzyskania przychodu. Natomiast w podatku VAT możliwe jest skorzystanie z ulgi złe długi.
Ministerstwo Finansów przygotowało projekt zmian w CIT, które mają przeciwdziałać agresywnej optymalizacji podatkowej. Ocenia się, że dadzą finansom publicznym około 1,6 mld zł rocznie.
Minister Finansów przygotował projekt nowelizacji ustawy o CIT, ustawy o wymianie informacji podatkowych z innymi państwami, Ordynacji podatkowej i ustawy o PIT. Projekt ma przeciwdziałać rozbieżnościom w kwalifikacji struktur hybrydowych, wykorzystywanych przez międzynarodowe korporacje do stosowania agresywnej optymalizacji podatkowej. Ponadto wprowadzona zostanie szczególna klauzula przeciwko unikaniu opodatkowania dotycząca art. 15cb ustawy o CIT.
Wydatki pracodawcy na karty podarunkowe dla pracowników, uprawniające do zakupów w określonych punktach handlowych, nie stanowią kosztów uzyskania przychodów. Przepisy podatkowe wyłączają bowiem z kosztów m.in. darowizny poniesione na rzecz osób fizycznych.
Ministerstwo Finansów przygotowało wyjaśnienia dotyczące zaliczania do kosztów uzyskania przychodów w podatku dochodowym od osób prawnych (CIT) świadczeń na rzecz pracowników.
O ile prawodawca wymaga od osób, dla których tworzy normy, dochowania należytej staranności, o tyle sam często tej staranności nie dochowuje. Ani przy tworzeniu nowych regulacji podatkowych, ani przy redagowaniu objaśnień, które mają tłumaczyć ich zawiłości. Nie inaczej jest w przypadku przepisów, dotyczących podatku u źródła.
Obrót kryptowalutami (zwanymi też walutami wirtualnymi) budzi wiele kontrowersji. Organy podatkowe mają różne stanowiska co do opodatkowania waluty wirtualnej na gruncie VAT, PIT, CIT oraz PCC. Od 1 stycznia 2019 roku przychody z obrotu kryptowalutami zostały zakwalifikowane jako przychody z kapitałów pieniężnych. Należy je opodatkować w zeznaniu rocznym PIT-38 składanym po zakończeniu danego roku podatkowego. Podatnicy nie są obowiązani do wpłacania zaliczek na podatek dochodowy w trakcie roku.
Ulga podatkowa IP BOX to nowe narzędzie wspierające działalność badawczo-rozwojową przedsiębiorstw. Dzięki niej przedsiębiorcy uzyskujący dochody z kwalifikowanych praw własności intelektualnej, po spełnieniu określonych warunków, mogą w odniesieniu do tych dochodów zastosować preferencyjną stawkę podatku dochodowego (podatku PIT jak i CIT) w wysokości 5%.
6 sierpnia Prezydent RP Andrzej Duda podpisał ustawę z 19 lipca 2019 r. o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczenia zatorów płatniczych, która dokonuje zmian m.in. w ustawach o podatku dochodowym od osób prawnych i podatku dochodowym od osób fizycznych. Zmiany w zakresie podatków dochodowych wchodzą w życie 1 stycznia 2020 roku.
Wyrażona w art. 2a Ordynacji podatkowej zasada „in dubio pro tributario” nie jest jedynie martwym przepisem, ale zasadą, która ma istotne znaczenie dla bezpieczeństwa podatników. Zgodnie z treścią tej zasady, jeśli w trakcie wykładni przepisów podatkowych pojawią się wątpliwości trudne do jednoznacznej interpretacji, należy odczytywać je na korzyść podatnika.
Szef Krajowej Administracji Skarbowej opublikował na początku sierpnia 2019 r. swoje odpowiedzi na najczęściej pojawiające się pytania dotyczące zawierania uprzednich porozumień cenowych (APA). Wyjaśnione zostały m.in. kwestie związane z wszczęciem procedury APA oraz wymogami formalnymi odnośnie wniosków o APA.
Zgodnie art. 15 ust. 2 - 2a ustawy CIT, zasady proporcjonalnej alokacji kosztów uzyskania przychodów nie będą miały zastosowania do przychodów uzyskanych z dywidend od spółek zależnych. Przepisy art. 15 ust. 2 - 2a ustawy CIT mają zastosowanie w sytuacji, gdy podstawą opodatkowania jest dochód, natomiast w myśl art. 22 ustawy CIT podstawą opodatkowania podatkiem dochodowym w przypadku dywidend jest przychód. Oznacza to, że przychody z tytułu dywidend otrzymanych od spółek zależnych nie powinny być ujęte ani wśród „przychodów ze źródeł, z których dochody podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym” lub „przychodów ze źródeł, z których dochody nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym lub są zwolnione z podatku dochodowego” (w liczniku proporcji), ani w „ogólnej kwocie przychodów” (w mianowniku proporcji).
Z początkiem roku 2020 pojawią się nowe regulacje, których celem jest wzmocnienie płynności finansowej przedsiębiorstw poprzez ograniczenie występowania zatorów płatniczych. Zakłada się m.in. wprowadzenie ulgi na złe długi na gruncie podatków dochodowych (PIT, CIT), czyli możliwość pomniejszenia przez wierzyciela podstawy opodatkowania o kwotę wierzytelności, jeżeli wierzytelność ta nie zostanie uregulowana w ciągu 90 dni od dnia upływu terminu płatności.
Każdy podatnik oraz płatnik będzie posiadał indywidualny mikrorachunek podatkowowy. Na ten nowy rachunek będą trafiały wpłaty z podatków CIT, PIT i VAT. Mikrorachunki, które będą aktywne już od 1 stycznia 2020, pozwolą na szybsze rozliczenia wpłat.
Ubiegły rok wprowadził istotne dla przedsiębiorców zmiany w podatkach dochodowych. Objęły one m.in. przepisy o tzw. cienkiej kapitalizacji, czyli możliwości zaliczenia kosztów finansowania dłużnego do kosztów podatkowych. Wprowadzony został także przepis określający limit kosztów podatkowych dla niektórych usług niematerialnych.
Od 1 stycznia 2019 roku nastąpiła istotna zmiana przepisów w zakresie korekty cen transferowych. Wprowadzona została zasada, że korekta cen transferowych wpływa odpowiednio na wysokość przychodów lub kosztów uzyskania przychodów i jest ujmowana w roku, którego ona dotyczy.
Ministerstwo Finansów przygotowało projekt objaśnień podatkowych w zakresie wyboru formy opodatkowania oraz innych uproszczeń dla podatników podatku PIT oraz CIT. MF w ramach konsultacji zaprasza wszystkie zainteresowane podmioty do zgłaszania swoich opinii, uwag i sugestii odnośnie tego projektu do 5 sierpnia 2019 r.
Ministerstwo Finansów pracuje nad nowelizacją ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Celem tej nowelizacji jest przejście w tych ustawach z PKWiU 2008 na PKWiU 2015 od 1 stycznia 2020 roku. Również w przypadku VAT od 2020 roku nastąpi odejście od starej PKWiU 2008 na rzecz Nomenklatury Scalonej (CN) i PKWiU 2015.
Dnia 18 lipca 2019 roku Ministerstwo Finansów opublikowało wyjaśnienia w zakresie sposobu składania i przykładowej treści oświadczenia o sporządzeniu lokalnej dokumentacji cen transferowych, o którym mowa w obowiązujących od 1 stycznia 2019 r. przepisach tj. w art. 11m ustawy o CIT oraz w art. 23y ustawy o PIT.
Na skutek zmian wprowadzonych w zakresie podatku u źródła, polskie firmy, które wypłacają zagranicznemu kontrahentowi odsetki, dywidendy lub należności licencyjne przekraczające rocznie sumę 2.000.000 zł są objęte nowymi zasadami poboru podatku u źródła według stawki przewidzianej w ustawie o PIT albo o CIT.
Ministerstwo Finansów przygotowało informację odnośnie sposobu składania i przykładowej treści oświadczenia o sporządzeniu lokalnej dokumentacji cen transferowych, o którym mowa w art. 11m ustawy o CIT oraz w art. 23y ustawy o PIT, obowiązujących od 1 stycznia 2019 r. Poniżej publikujemy tą informację w całości.
Obecnie coraz więcej wskazuje się o lukę w CIT, która w latach 2015-2017 mogła wynieść nawet 90 mld zł. Co to oznacza dla podatników podatku dochodowego od osób prawnych? Czy trzeba się przygotować na więcej kontroli?
Spółka komandytowa to spółka osobowa, w której jeden ze wspólników odpowiada bez ograniczeń wobec wierzycieli za zobowiązania spółki (komplementariusz), a drugi wierzyciel odpowiada w sposób ograniczony, do wysokości sumy komandytowej. Przyjrzyjmy się jak wygląda kwestia opodatkowania podatkiem dochodowym przy ustalaniu proporcji udziału w zysku spółki.
Sama okoliczność, że w nazwie danej usługi występuje sformułowanie „zarządzanie” czy „administrowanie” nie może przesądzać o tym, że ta usługa mieści się w katalogu usług niematerialnych, podlegających limitowaniu w zakresie kosztów uzyskania przychodów. Takie stanowisko zajął Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu.
Od 1 stycznia 2019 r. wiele wątpliwości budzi zakres obowiązku dopełnienia należytej staranności. Zgodnie z art. 26 ust. 1 Ustawy CIT, płatnik dokonujący wypłaty należności podlegającej opodatkowaniu podatkiem u źródła na podstawie Ustawy CIT jest zobowiązany do dochowania należytej staranności. Przy ocenie jej dochowania uwzględnia się charakter oraz skalę działalności prowadzonej przez płatnika. Jednak przepisy nie precyzują czym jest należyta staranność, w jaki sposób zweryfikować płatności zagraniczne i jak zabezpieczyć transakcje na wypadek ewentualnej kontroli podatkowej.
Ogólnopolskie Forum Dyrektorów Finansowych to jedno z najważniejszych spotkań Dyrektorów Finansowych i Managerów działów podatkowych w Polsce. 26 września 2019 r. będzie znakomitą okazją do spotkań biznesowych oraz wymiany wiedzy między wybitnymi ekspertami, a uczestnikami. Patronat medialny nad wydarzeniem objął portal Infor.pl.
Zdaniem Naczelnego Sądu Administracyjnego ogłoszenie upadłości podatnika, po upływie terminu płatności podatku CIT, a przed końcem roku kalendarzowego, w którym rozpoczął bieg termin płatności tego podatku nie skutkowało przerwaniem biegu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego.
Wprowadzenie nowych przepisów do ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, które będą zapobiegać przenoszeniu przez korporacje zysku za granicę - takie rozwiązanie przewiduje projekt ustawy, który znalazł się w wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów. Nowe regulacje mogą wejść w życie od 1 stycznia 2020 r.
Ministerstwo Finansów określiło wzór deklaracji o wysokości zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych od wypłat odsetek i dyskonta zrealizowanych w ramach emisji danej serii obligacji (CIT-14). Pierwszy termin na złożenie deklaracji CIT-14 upływa w dniu 31 lipca 2019 r.
Ministerstwo Finansów, w celu uproszczenia procedury występowania o uprzednie porozumienie cenowe (APA), zamierza zmniejszyć wymogi dokumentacyjne w stosunku do wybranych rodzajów transakcji. Istostną zaletą uproszczonego APA ma być zakres informacji wymaganych we wniosku o wydanie uproszczonego APA, który będzie ograniczony i dostosowany do specyfiki transakcji.
Co powinien zrobić podatnik, aby dochować należytej staranności przy wypłacie należności zagranicznym kontrahentom? Zdaniem ekspertów oczekiwania Ministerstwa Finansów w tym zakresie są zdecydowanie na wyrost.
Lokalną dokumentację cen transferowych należy sporządzać dla transakcji kontrolowanej o charakterze jednorodnym, której wartość, pomniejszona o podatek VAT, przekracza w roku obrotowym określone progi dokumentacyjne.
Szef Krajowej Administracji Skarbowej Piotr Walczak powiedział, że aspiracją Krajowej Administracji Skarbowej jest zmniejszenie luki VAT-owskiej o kilka kolejnych punktów procentowych, aby była mniej więcej taka, jak w krajach skandynawskich.
Ministerstwo Finansów określiło wzory deklaracji w zakresie exit tax, tj. wzór deklaracji o wysokości dochodu z niezrealizowanych zysków (CIT-NZ) oraz informacji o wysokości wartości rynkowej składnika majątku określonej w państwie UE do celów opodatkowania podatkiem równoważnym do podatku od dochodów z niezrealizowanych zysków (CIT/NZI). Nowe formularze mają zastosowanie do dochodów osiągniętych od dnia 1 stycznia 2019 r.
Jeśli żaden z krajowych podmiotów powiązanych nie ponosi straty finansowej na koniec danego roku podatkowego (a co najwyżej rozlicza stratę z lat ubiegłych), to - od 1 stycznia 2019 r. - nie trzeba dokumentować transakcji między nimi.
Zgodnie z ustawą o CIT podatnicy są obowiązani wyłączyć z kosztów uzyskania przychodów koszty usług niematerialnych (m.in. doradczych, badania rynku, usług reklamowych, zarządzania, ubezpieczeń) poniesione bezpośrednio lub pośrednio na rzecz podmiotów powiązanych lub podmiotów mających miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium lub w kraju, w części, w jakiej koszty te łącznie w roku podatkowym przekraczają ustawowy limit.
Od 2019 r. polscy przedsiębiorcy mogą korzystać z długo wyczekiwanego instrumentu wsparcia działalności tzw. IP Box (Intellectual Property Box). Celem nowego rozwiązania jest przede wszystkim zachęta przedsiębiorców do prowadzenia innowacyjnych działań badawczo-rozwojowych poprzez zmniejszenie obciążeń podatkowych. Jak wygląda to w praktyce? Komu przysługuje ulga i jak z niej skorzystać?
Kwestia definicji rzeczywistego właściciela na potrzeby podatku u źródła dotyczy określonych płatności na rzecz podmiotów zagranicznych, bez rozróżniania na podmioty powiązane i nie. Chociaż nie jest to temat nowy, wciąż budzi dużo kontrowersji i niejasności.
Minister Przedsiębiorczości i Technologii Jadwiga Emilewicz zadeklarowała, że narzędzie takie jak test przedsiębiorcy, nie będzie tworzone. Przyznała jednak, że rząd dostrzega potrzebę weryfikacji osób samozatrudnionych, które nie spełniają kryteriów bycia przedsiębiorcą. Stosowne działania mają być podejmowane przy użyciu istniejących narzędzi prawnych.
Ministerstwo Finansów opublikowało objaśnienia podatkowe w zakresie cen transferowych, dotyczące technicznych aspektów przygotowywania analiz porównawczych oraz opisów zgodności w odniesieniu do przepisów obowiązujących do dnia 31 grudnia 2018 r.
Od początku 2020 r. każdemu podatnikowi oraz płatnikowi zostanie udostępniony indywidualny rachunek podatkowy. Za pomocą tego nowego rachunku będzie można dokonywać wpłaty należności z tytułu podatku PIT, CIT i VAT oraz niepodatkowych należności stanowiących dochód budżetu państwa.
Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii przygotowało projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczenia zatorów płatniczych. Projekt zakłada m.in. skrócenie terminów zapłaty, obowiązek raportowania (dla największych firm) praktyk płatniczych, wprowadzenie ulgi na złe długi w PIT i CIT. Ustawa miałaby wejść w życie 1 stycznia 2020 r.
Wydatków stanowiących efekt podjętego ryzyka gospodarczego podatnik nie można rekompensować za pomocą przepisów podatkowych. A zatem wydatek z tytułu zapłaconego wynagrodzenia (odszkodowanie) wskutek przedterminowego rozwiązania umowy jako nie spełniający przesłanek ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie może być uznany za koszt uzyskania przychodów.
Zdaniem prof. Dominika Gajewskiego, dyrektora Centrum Analiz i Studiów Podatkowych z SGH, technologię blockchain można wykorzystać do większego uszczelnienia luki w VAT. Profesor Gajewski zauważył też, że od 1 stycznia 2019 r. roku uregulowano kompleksowo opodatkowanie (na gruncie podatków dochodowych i PCC) obrotu kryptowalutami.
Fiskus przygotuje jeden kompletny wykaz podatników VAT, tzw. białą listę podatników VAT (white list). Nowy rejestr będzie zawierał historię VAT-owską podatnika, m.in. informacje o rejestracji, wykreśleniu oraz przywróceniu jako podatnika VAT. W bazie dostępny będzie również numer rachunku rozliczeniowego podatnika. Nowy wykaz podatników VAT ma być dostępna od 1 września 2019 r.
Od sprawności, przejrzystości i wydajności systemu podatkowego będzie zależało, na jakiej pozycji uplasuje się polska gospodarka, którą pozostawimy nadchodzącym po nas pokoleniom. Przejrzysty i przyjazny system podatkowy jest warunkiem rozwoju przedsiębiorczości w Polsce, o co troszczy się samorząd doradców podatkowych – to wnioski płynące z dyskusji podczas Forum Podatkowego Poznań 2019 - Podatki Przyszłości.