REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

CIT - podatek dochodowy od osób prawnych, Korekta faktury

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Jak ustalić wysokość odsetek podlegających zaliczeniu do kosztów według alternatywnych zasad

Spółka zamierza zaciągnąć pożyczkę u swoich udziałowców. Rozwa­żamy skorzystanie z alternatywnych zasad ustalania wysokości odsetek podlegających zaliczeniu do kosztów podatkowych na podstawie nowych przepisów w ustawie o CIT. Jak ustala się limit odsetek według tych nowych zasad?

Ulgi podatkowe dla tworzących przyzakładowe żłobki i przedszkola od 1 stycznia 2016 r.

Od początku 2016 r. pracodawcy będą mieli możliwość skorzystać z dodatkowych preferencji podatkowych. Pracodawcy tworzący zakładowy żłobek, klub dziecięcy albo przedszkole zaliczą do kosztów uzyskania przychodów koszty poniesione na utworzenie takiej placówki, a koszty związane z jej prowadzeniem podlegać będą zaliczeniu do kosztów do określonej wysokości.

IFK poleca: Od 1 stycznia 2016 r. nie trzeba korygować kosztów

Od 1 stycznia 2016 r. zostanie zniesiony obowiązek korygowania kosztów podatkowych w przypadku niedochowania terminu płatności. Takie zmiany wprowadza ustawa o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw.

Odsetki na rzecz byłego pracownika wypłacone ze środków pochodzących z dotacji nie podlegają CIT

W wydanej w sierpniu 2015 r. interpretacji indywidualnej Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach potwierdził, że w sytuacji uzyskiwania przez podatnika dochodu zwolnionego z CIT i wypłaty przez niego z tych środków zasądzonej przez sąd powszechny nagrody jubileuszowej na rzecz pracownika wraz z odsetkami, podatkowa kwalifikacja tych odsetek wskazuje, że również one nie podlegają CIT.

REKLAMA

Czy przy kalkulacji odsetek podlegających wyłączeniu z kosztów podatkowych należy uwzględniać powiązania pośrednie

Nasza spółka jest powiązana kapitałowo ze spółką, w której posiada 35% udziałów. Spółka ta udzie­liła pożyczki innej spółce, w której nasza spółka również posiada 30% udziałów. Księgowa poinfor­mowała nas, że zostały zmienione zasady kalkulacji odsetek wyłączonych z kosztów podatkowych w przepisach o tzw. cienkiej kapitalizacji. Jak w przypadku takich powiązań powinniśmy wyliczyć odsetki wyłączone z kosztów podatkowych?

Jaka jest definicja „pożyczki" na potrzeby przepisów o tzw. cienkiej kapitalizacji

Rozpoczynam pracę w spółce z o.o. jako księgowa. Przeglądając dokumenty znalazłam kilka umów dotyczących pożyczek od innych spółek. Okazało się, że spółka ta jest podmiotem powiązanym ze spółkami, które udzieliły tych pożyczek, będę więc musiała obliczać kwotę odsetek podlegają­cą wyłączeniu z kosztów podatkowych. Czy oprócz tych umów dotyczących pożyczek powinnam uwzględnić również umowy dotyczące depozytów nieprawidłowych od tych spółek (bo takie rów­nież znajdują się w dokumentacji firmy)? Czy w przepisach zostało gdzieś zdefiniowane pojęcie „pożyczki" na potrzeby stosowania przepisów o tzw. cienkiej kapitalizacji?

Jaki jest zakres pojęcia „odsetki" na potrzeby stosowania przepisów o tzw. cienkiej kapitalizacji

Nasza spółka zaciągnęła pożyczkę u większościowego udziałowca na potrzeby związane z bieżącą działalnością. Będziemy musieli stosować zmienione zasady obliczania odsetek podlegających wyłączeniu z kosztów podatkowych. Czy kalkulując tę kwotę powinniśmy brać pod uwagę tylko same odsetki od pożyczki (których wysokość i termin spłaty określa umowa), czy też powinniśmy do niej wliczyć również pozostałe wydatki związane z tą pożyczką?

Jakie zasady obowiązują przy obliczaniu odsetek wyłączonych z kosztów podatkowych

Z powodu zatorów płatniczych zdarza się, że naszej spółce przejściowo brakuje środków na regulowanie zobowiązań związanych z bieżącą działalnością. Rozważamy różne formy wsparcia finansowego, w tym również zaciągnięcie przez spółkę pożyczki u udziałowców. Księgowa ostrzegła nas, że od 2015 r. zmieniły się zasady naliczania dopuszczalnego poziomu zadłużenia na potrzeby tzw. cienkiej kapitalizacji. Na czym te zmiany polegają?

REKLAMA

Klauzula przeciw unikaniu opodatkowania

Klauzulę przeciw unikaniu opodatkowania chce wprowadzić już nie tylko Ministerstwo Finansów, ale również eksperci podatkowi. Także Krajowa Izba Gospodarcza dostrzega, że korporacje ukrywające miliardy złotych przed polskim fiskusem to nieuczciwa konkurencja.

Zawiadomienie o wyborze alternatywnych zasad zaliczania do kosztów podatkowych odsetek od pożyczek

Jesteśmy spółką z o.o. Mamy otrzymać pożyczkę w wysokości 1 mln zł od naszego większościowe¬go udziałowca. Kapitał zakładowy spółki wynosi 50 tys. zł, ale suma kapitałów własnych jest dużo wyższa. Księgowa przekazała nam informację, że po zmianie przepisów od 2015 r. możemy wybrać alternatywne zasady zaliczania do kosztów uzyskania przychodów odsetek od tej pożyczki, określone w art. 15c ustawy o CIT, ale musimy zawiadomić o tym wyborze naczelnika urzędu skarbowego. Do kiedy musimy złożyć to zawiadomienie?

Likwidacja PIT i składek ZUS - w zamian 25% podatek od wynagrodzeń

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców przedstawił 5 października 2015 r. swoją propozycję zupełnie nowego systemu podatkowego, który skutkowałby automatycznym wzrostem wynagrodzeń "na rękę" średnio o 25%. Zamiast CIT ZPP postuluje wprowadzenie zryczałtowanego podatku od przychodów w wysokości 0,49% dla banków i instytucji finansowych oraz 1,49% dla pozostałych przedsiębiorstw. ZPP rekomenduje też wprowadzenie jednolitej stawki VAT na poziomie 16,25%.

Komitety wyborcze - opodatkowanie CIT

Zdaniem Ministra Finansów wszystkie komitety wyborcze spełniają kryteria zakwalifikowania do jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, do których stosuje się przepisy podatku dochodowym od osób prawnych. Jednak komitety wyborcze partii politycznych nie są odrębnymi od partii politycznych podatnikami CIT, a więc obowiązki związane z rozliczeniem CIT tych komitetów powinny realizować partie polityczne.

Czy wspólnicy spółki muszą złożyć zawiadomienia o wyborze ustalania daty powstania przychodu z tytułu zaliczek

Jesteśmy wspólnikami spółki jawnej. Od 2015 r. chcemy skorzystać z możliwości uznawania za przychód zaliczek rejestrowanych na kasie fiskalnej w momencie ich pobrania. Czy zawiadomienia o wyborze tego sposobu ustalania daty powstania przychodu właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego muszą złożyć wszyscy wspólnicy, czy też wystarczy, że zrobi to jeden z nas?

Aktualizajca zawiadomienia o wyborze ustalania daty powstania przychodu z tytułu zaliczek rejestrowanych na kasie fiskalnej

Czy muszę co roku na nowo zawiadamiać urząd skarbowy o wyborze ustalania daty powstania przychodu z tytułu zaliczek rejestrowanych na kasie fiskalnej w momencie ich pobrania, czy wystarczy że takie zawiadomienie złożę tylko raz?

Limit jednorazowej amortyzacji w 2016 r.

Łączna kwota jednorazowych odpisów amortyzacyjnych w 2016 r. w podatku PIT i CIT nie może przekroczyć 212 000 zł. Do jednorazowej amortyzacji podatkowej mają prawo podatnicy, którzy w roku podatkowym rozpoczęli prowadzenie działalności gospodarczej oraz mali podatnicy.

Jaki jest termin zawiadomienia o wyborze ustalania daty powstania przychodu z tytułu zaliczek

Czy jest jakiś termin na złożenie urzędowi skarbowemu zawiadomienia, że chcę korzystać z ułatwienia w postaci możliwości ujmowania zaliczek rejestrowanych na kasie fiskalnej jako przychody w momen­cie ich pobrania? Czy mogę się wycofać z takiego sposobu ustalania daty powstania przychodu w do­wolnym momencie?

Utrudnienia w wyprowadzaniu zysków za granicę - zmiany w PIT i CIT

Senat przyjął kilkanaście poprawek do nowelizacji ustaw o podatku dochodowym (PIT i CIT). Celem ustawy jest m.in. utrudnienie firmom powiązanym ze sobą wyprowadzanie zysku za granicę.

Zasady ustalania kosztu uzyskania przychodu z tytułu objęcia udziałów w spółce w zamian za aport

Wniosłem aportem patent na innowacyjne rozwiązanie techniczne do spółki z o.o. Wiem, że nie muszę płacić podatku dochodowego od przychodu z tytułu objęcia udziałów w tej spółce na dzień wniesienia aportu, jednak podatek ten będę musiał zapłacić najdalej z upływem okresu pięciu lat od wniesienia tego aportu. Czy będę miał prawo ustalić koszty uzyskania tego przychodu na potrzeby rozliczenia PIT?

Kiedy skorygować odliczony VAT, jeśli faktura pierwotna zaginęła

Jako spółka dokonaliśmy krajowego nabycia towarów w styczniu 2014 r. Odliczenia podatku na podstawie otrzymanej faktury dokonaliśmy zgodnie z obowiązującymi przepisami w rozliczeniu za styczeń 2014 r. W lutym 2014 r. okazało się, że zaginęła faktura, na podstawie której dokonano odliczenia. Wystąpiliśmy do sprzedawcy o duplikat faktury, który otrzymaliśmy w marcu 2014 r. Czy mamy to jakoś skorygować?

Czy istnieje obowiązek pomniejszenia kwot wypłacanych wspólnikowi występującemu ze spółki osobowej o wydatki niestanowiące kosztów uzyskania przychodów

Jestem księgową w spółce jawnej liczącej kilku wspólników. Jeden ze wspólników planuje wystąpić ze spółki. Słyszałam, że w 2015 r. nastąpiły zmiany w zasadach określania kwoty wy­łączonej z przychodu u wspólnika występującego ze spółki. Czy tak faktycznie jest?

IFK poleca: Ulga podatkowa na innowacje przez 2 lata

Ulga podatkowa dla inwestujących w innowacje będzie obowiązywać dwa lata - zakłada przyjęta przez Sejm nowela dotycząca wspierania innowacyjności.

KIG: podwójne opodatkowanie venture capital nie przyniesie dochodów budżetowi

Podwójne opodatkowanie funduszy venture capital nie przyniesie dochodów budżetowi - ostrzega Krajowa Izba Gospodarcza w opinii do prezydenckiego projektu wspierającego innowacje. Zdaniem Izby wiele miliardów złotych będzie wypływać z Polski za granicę.

IFK poleca: Nowe reguły dokonywania korekt przychodów i kosztów

Uchwalona przez Sejm ustawa o zmianie niektórych ustaw w związku ze wspieraniem polubownych metod rozwiązywania sporów wprowadza m.in. nowe reguły dokonywania korekt przychodów oraz kosztów uzyskania przychodów w podatku dochodowym. Nowe przepisy będą miały zastosowanie do przypadków, które wystąpiły zarówno po 1 stycznia 2016 r., jak i przed tym dniem.

Czy trzeba wystawić fakturę korygującą po udzieleniu skonta

Zgodnie z treścią art. 29a ust. 7 pkt 1 ustawy o VAT wyłączone z podstawy opodatkowania są kwoty stanowiące obniżkę cen w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty. Jak w związku z tym należy obecnie dokumentować udzielenie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty? Czy nadal należy wystawiać fakturę korygującą?

Czy faktury korygujące można wystawiać w innym systemie niż faktury pierwotne

Czy prawidłowe jest wystawianie faktur korygujących w systemie finansowo-księgowym, czyli w innym systemie niż system fakturujący, w taki sposób, że wystawiamy prawidłową fakturę na podstawie dwóch dokumentów składowych noszących znamiona faktur?

Kiedy rozliczyć fakturę korygującą, gdy nabywca jej nie odebrał

14 maja 2015 r. zrobiłam korektę faktury, obniżając podatek należny. Faktura została wysłana za potwierdzeniem odbioru. W czerwcu została nam zwrócona, ponieważ odbiorca jej nie odebrał. Kwota różnicy z faktury korekty została przelana na konto odbiorcy w maju 2015 r. Jak mam postąpić z rozliczeniem podatku VAT?

Jak poprawić brak danych jednego z nabywców na fakturze

Chłopak i dziewczyna kupili w moim sklepie na spółkę laptopa. Zażądali ode mnie faktury, a ja ją wystawiłem, ale tylko na nazwisko jednego z nich. Oni żądają, żeby na fakturze były dane obojga. Czy mają rację? Jak poprawić taki błąd?

Czy wypłacający premię pieniężną wystawia fakturę korygującą

Jesteśmy firmą handlową, która współpracuje z przedstawicielami handlowymi na podstawie umów cywilnoprawnych. Przedstawiciele Ci wystawiają nam faktury za usługę za dany miesiąc. Wystawiają również faktury dodatkowe za osiągnięcie progów sprzedaży, które wyliczane są na podstawie obrotów osiągniętych za poprzedni miesiąc. Czy takie postępowanie jest prawidłowe?

Jak dokonać korekty faktury niezawierającej daty dostawy

Wysyłając towar kontrahentom dołączamy do niego fakturę. Ponieważ towary przewożą wynajęte przez nas firmy transportowe, w momencie wystawiania faktury nie znamy dokładnej daty dostawy, gdyż zgodnie z warunkami dostaw uzgodnionymi w umowach z klientami datą dostawy towaru jest moment dostarczenia go klientowi. Nie wpisujemy więc daty dostawy na fakturze przekazywanej wraz z towarem kontrahentowi. Czy w momencie otrzymania dokumentów potwierdzających odbiór towaru opatrzonych datą powinniśmy wystawić fakturę korygującą, uzupełniając w ten sposób tę pozycję faktury?

Czy faktura korygująca musi nosić nazwę „faktura korygująca"

Czy faktura korygująca musi nosić nazwę „faktura korygująca"? Czy wymagane jest umieszczenie tej nazwy w górnej części faktury, czy też można ją umieścić w dowolnym miejscu tego dokumentu?

Czy podpis kontrahenta na fakturze korygującej jest obowiązkowy

Z różnych przyczyn wystawiamy naszym kontrahentom faktury korygujące. Niektórzy z nich odmawiają ich podpisania. Czy możemy ich jakoś zmusić, żeby na tych fakturach składali swój podpis?

Jak dokonać korekty faktury zawierającej VAT wykazany w euro

W otrzymanej fakturze, wystawionej w euro, nie tylko wartość netto jest wyrażona w tej walucie, ale również w euro został określony podatek VAT. Czy powinniśmy samodzielnie przeliczyć ten podatek na złote, czy też raczej zażądać faktury korygującej od sprzedawcy?

Czy można skorygować paragon z kasy fiskalnej fakturą korygującą

Jeden z klientów, któremu sprzedaliśmy towar, ewidencjonując tę sprzedaż na kasie fiskalnej, zażądał od nas skorygowania paragonu fakturą korygującą. Naszym zdaniem przepisy nie umożliwiają dokonania bezpośrednio takiej korekty. Czy mamy rację?

Jakie dane powinna zawierać faktura korygująca wystawiona z powodu zmiany ceny

Jesteśmy zmuszeni podwyższyć cenę wykazaną na fakturze pierwotnej kilku kontrahentom. W dwóch przypadkach - z powodu naszej pomyłki, a w pozostałych ze względu na waloryzację o wskaźnik ogłoszony przez GUS. Czy faktury korygujące wystawiane z tych przyczyn różnią się co do treści?

Czy na fakturze korygującej trzeba podać przyczyny jej wystawienia

Wystawiliśmy fakturę korygującą kontrahentowi, jednak nie zamieściliśmy na niej przyczyny korekty. Czy taka faktura może zostać uznana za wadliwą?

Jak skorygować fakturę wystawioną przed dostawą towaru, gdy ostatecznie do dostawy nie doszło

Wystawiliśmy kontrahentowi fakturę na poczet przyszłej dostawy towaru, którą od nas odebrał (nie była to faktura zaliczkowa, gdyż nie wiązała się z żadną przedpłatą z jego strony). Kontrahent ostatecznie wycofał się z transakcji, jednak nie odesłał nam przekazanego mu uprzednio egzemplarza faktury. Co powinniśmy z nią zrobić w takiej sytuacji?

Potwierdzenie odbioru faktury korygującej

Przepisy nie precyzują, w jaki sposób powinien być potwierdzany odbiór faktury korygującej, ani też nie określają formy takiego potwierdzenia. Każda metoda potwierdzenia jest więc dopuszczalna. Przepisy nakazują potwierdzanie tylko takich faktur korygujących, które skutkują obniżeniem pod­stawy opodatkowania oraz kwoty podatku VAT. Treść potwierdzenia otrzymania faktury korygującej powinna wskazywać, że faktura korygująca, której potwierdzenie dotyczy, dotarła do nabywcy, a ponadto powinno ono zawierać datę otrzymania przez nabywcę faktury korygującej oraz datę wpływu tego po­twierdzenia do wystawcy faktury.

Jak wystawić fakturę korygującą w przypadku zwrotu kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze

Świadczymy na rzecz miasta usługi komunikacji miejskiej. W ubiegłym roku otrzymaliśmy dofinansowanie w postaci dopłaty do cen biletów ulgowych, które udokumentowaliśmy fakturą i uwzględniliśmy w podstawie opodatkowania VAT. Okazało się niedawno, że przekazana nam kwota dofinansowania została zawyżona i zostaliśmy zobowiązani do zwrotu niesłusznie nam przekazanej kwoty. Czy ten zwrot powinniśmy udokumentować fakturą korygującą?

Jak skorygować korekty faktur niezawierających wbrew obowiązkowi oznaczenia „metoda kasowa"

Jesteśmy spółką cywilną. Rejestrując spółkę jako czynnego podatnika VAT wybraliśmy metodę kasową rozliczania tego podatku. Jednak nie poinformowaliśmy o tym naszych kontrahentów, nie zamieszczając na fakturach oznaczenia „metoda kasowa", ani też nie powiadamiając ich o tym w jakikolwiek inny sposób. W konsekwencji odliczali oni VAT z naszych faktur w niewłaściwych okresach rozliczeniowych (w miesiącu otrzymania faktury, a nie jak powinni - w miesiącu zapłaty należności). Natomiast my odprowadzaliśmy VAT należny zgodnie z wybraną metodą, tj. w rozliczeniu za okres, w którym otrzymaliśmy od nich zapłatę za faktury. Czy jesteśmy zobowiązani skorygować nasze faktury, chociaż podatek VAT wykazany na tych fakturach rozliczyliśmy prawidłowo?

Jak gmina powinna dokonać korekty z powodu błędnego opodatkowania VAT sprzedaży gruntu niezabudowanego korzystającego ze zwolnienia

Sprzedaliśmy gminną działkę w trybie przepisów ustawy o gospodarce nieruchomościami. Wystawiliśmy fakturę dokumentującą tę sprzedaż z 23% VAT, uznając, że jest to dostawa opodatkowana. Okazało się jednak, że dostawa tego gruntu spełnia warunki do zwolnienia z VAT, określonego w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT. Czy możemy wystawić fakturę korygującą tę sprzedaż i odzyskać niepotrzebnie zapłacony podatek?

Kiedy rozliczać faktury korygujące dotyczące dostaw energii elektrycznej

Sprzedajemy energię elektryczną klientom biznesowym i indywidualnym, którzy zużywają ją do własnych celów. Faktury za dostawę energii elektrycznej będą wystawiane z terminem płatności przypadającym po terminie wystawienia faktury. W praktyce zdarza się, że wystawiając te faktury popełniamy błąd sami albo też z przyczyn od nas niezależnych (np. błędne odczyty liczników energii elektrycznej przekazywane przez podmiot trzeci, z którym współpracujemy). Wówczas wystawiamy faktury korygujące, zarówno zwiększające, jak i zmniejszające podstawę opodatkowania podatkiem VAT. Kiedy powinny one zostać ujęte w rejestrach i deklaracjach VAT?

Jak skorygować fakturę, na której znalazły się dane pracownika zamiast danych firmy

Prowadzimy działalność handlową. Sprzedaż dla klientów detalicznych ewidencjonujemy na kasie fiskalnej. Nasi klienci, którzy chcą od nas otrzymać fakturę, przedstawiają oryginał paragonu. Na tej podstawie wystawiamy im fakturę. Zgodnie z przepisami, do kopii faktury dołączamy paragon dokumentujący dokonanie transakcji, który otrzymujemy od klienta. Często służbowych zakupów dokonują u nas pracownicy firm i niejednokrotnie zdarza się, że podają oni do faktury własne dane, zamiast danych pracodawcy. W jakiej formie powinny zostać skorygowane błędne dane? Klient (firma) żąda od nas faktury korygującej, a my uważamy, że dopuszczalne jest samodzielne skorygowanie tych danych przez klienta notą korygującą. Kto ma rację?

Czy konieczna jest korekta faktury w razie przekazania zaliczki nowemu podmiotowi

Jesteśmy firmą deweloperską. W ramach realizacji inwestycji zawarliśmy szereg umów przedwstępnych z osobami zainteresowanymi nabyciem lokali, przyjmując od nich zaliczki na poczet zakupu. Zaliczki te udokumentowane zostały fakturami VAT wystawionymi przez nas na przyszłych kupujących. W związku ze sprzedażą inwestycji i zawarciem trójstronnych porozumień o przekazaniu zaliczek na rzecz nabywcy inwestycji za zgodą kupujących, wystawiliśmy kupującym faktury korygujące pierwotne faktury zaliczkowe „do zera". Czy w takiej sytuacji, nie dokonując faktycznie zwrotu zaliczek kupującym, mieliśmy prawo wystawić faktury korygujące?

Czy na fakturze korygującej trzeba podawać numer faktury korygowanej

Okazało się, że system wystawiania i wysyłania faktur elektronicznych, którzy stworzyli nasi informatycy na potrzeby stosowania elektronicznego obiegu i archiwizacji dokumentów, nie pozwala na umieszczanie w ich treści niektórych informacji. W przypadku faktur korygujących umieszczany jest w nich tylko unikalny wewnątrzfirmowy numer transakcji (powiązany z zamówieniem), natomiast nie jest wpisywany numer pierwotnej faktury dokumentującej daną sprzedaż. Czy umieszczenie takiego wewnątrzfirmowego oznaczenia transakcji zamiast numeru faktury pierwotnej może spowodować zakwestionowanie przez organ podatkowy prawidłowości faktury korygującej?

Czy można dokonać korekty, gdy do usług druku była stosowana stawka podstawowa VAT

Od kilku lat drukujemy czasopismo (PKWiU 58.14.11) na zlecenie wydawnictwa w ilości nieprzekraczającej 1000 szt. kwartalnie. Ponieważ nie mieliśmy potwierdzenia, że czasopismu temu został nadany numer ISSN, ani też w żadnym miejscu nie był uwidoczniony jego nakład, to na fakturach za wytworzenie i dostawy tego czasopisma stosowaliśmy stawkę 22% VAT (a od 1 stycznia 2011 r. - 23%). Obecnie wydawnictwo zwróciło się do nas o skorygowanie faktur za 5 lat wstecz, przedkładając pismo (opatrzone bieżącą datą) o nadaniu czasopismu numeru ISSN już od 2000 r. Czy powinniśmy skorygować nasze faktury wstecz, tak jak żąda tego klient?

Czy konieczne jest otrzymanie potwierdzenia odbioru faktury korygującej dokumentującej udzielenie skonta

W celu poprawienia naszej płynności finansowej, w rozliczeniach z klientami jako dodatkową zachętę do terminowego regulowania należności, stosujemy skonto na wystawianych fakturach, o które - zgodnie z obecnie obowiązującymi przepisami - pomniejszamy podstawę opodatkowania od razu w momencie wystawienia faktury. Jeśli klient nie skorzysta ze skonta, wystawiamy faktury korygujące na jego wartość. Klient, który nie decyduje się skorzystać ze skonta, po upływie terminu jego obowiązywania przelewa nam w „zwykłym" terminie płatności pełną kwotę należności. Czy w takim przypadku mamy obowiązek żądania od klientów przekazania nam potwierdzenia otrzymania przez nich tych faktur korygujących?

Czy można wystawić fakturę korygującą do faktury objętej przedawnieniem

Od kilku lat przyjmowaliśmy zaliczki od osób zainteresowanych nabyciem lokalu w prowadzonej przez nas inwestycji. Otrzymanie zaliczek dokumentowaliśmy fakturami. Ponieważ najprawdopodobniej będziemy zmuszeni odstąpić od kontynuowania tej inwestycji, będziemy zwracać otrzymane uprzednio zaliczki. W kilku przypadkach od wpłacenia zaliczek oraz ich udokumentowania fakturami VAT i ujęcia w deklaracjach VAT upłynęło już 5 lat. Czy mimo to, w związku z koniecznością zwrotu takich zaliczek, możemy wystawić fakturę korygującą dokumentującą ich zwrot?

Kto ma obowiązek wystawienia faktur korygujących do faktur sprzedażowych przy podziale spółki

W wyniku podziału przez wydzielenie w trybie art. 529 § 1 pkt 4 k.s.h. przejęliśmy część majątku spółek dzielonych. Majątek ten stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa. Po dniu podziału okazało się, że konieczne będzie wystawienie faktur korygujących w stosunku do sprzedaży związanej z działalnością spółek dzielonych, zrealizowanej do dnia podziału. Czy obowiązek wystawienia i ujmowania dla celów VAT faktur korygujących dotyczący sprzedaży związanej ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa i zrealizowanej do dnia podziału spoczywa na nas jako spółce przejmującej, czy na spółkach dzielonych, jeżeli faktury korygujące będą wystawiane już po dniu podziału?

Zbiorcze faktury korygujące

W niektórych sytuacjach podatnicy VAT mają prawo wystawić zbiorczą fakturę korygującą.

Czy można skorygować faktury „do zera", gdy sąd nie uznał zasadności roszczeń

W prawomocnym wyroku, który zapadł wskutek skierowania przez nas sprawy do sądu, sąd orzekł o bezzasadności naszych roszczeń wobec kontrahenta, których dochodziliśmy na podstawie wystawionych mu faktur i oddalił powództwo. Czy w takim przypadku możemy na podstawie wyroku sądowego wystawić faktury korygujące podstawę opodatkowania i kwotę należnego podatku VAT „do zera" i ująć je w deklaracji za miesiąc, w którym uzyskamy potwierdzenie ich odbioru przez kontrahenta?

REKLAMA