REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

CIT, CIT - rozliczenia

Czy wydatek na usługę cateringową dla pracowników można zaliczyć do kosztów?

Podatnik podatku CIT może niektóre wydatki zakwalifikować jako koszt uzyskania przychodu i w konsekwencji zmniejszyć swój dochód podlegający opodatkowaniu. Jednakże nie każdy wydatek przedsiębiorcy może być zakwalifikowany jako koszt uzyskania przychodu. Jak jest zatem w przypadku wydatków poniesionych na usługę cateringową dla pracowników?

Odpowiedzialność za niedopełnienie obowiązków w zakresie cen transferowych

Od początku tego roku obserwujemy wzmożone kontrole przedsiębiorców w zakresie wywiązywania się z obowiązków dotyczących cen transferowych. Obecnie podejmowane przez organy podatkowe działania znacząco zwiększają ryzyko ponoszenia osobistej odpowiedzialności przez osoby zajmujące się rozliczeniami podatkowymi spółek – nie wyłączając również członków zarządu.

Centrum Obsługi Kluczowych Podmiotów (COKP) od 1 stycznia 2018 r.

Jeden urząd dla największych podatników, czyli Centrum Obsługi Kluczowych Podmiotów (COKP) zacznie funkcjonować w 2018 r. i będzie się zajmować około 1200 firmami, a docelowo oferta COKP skierowana będzie do trzech tysięcy największych podmiotów w kraju, które zapewniają około 60 proc. wpływów podatkowych budżetu państwa. Chodzi o firmy osiągające przychody powyżej 50 mln euro.

Nowe rozporządzenie w sprawie dokumentacji cen transferowych

Na stronie Rządowego Centrum Legislacji pojawił się raport z konsultacji publicznych dotyczący projektu rozporządzenia Ministra Finansów i Rozwoju w sprawie informacji zawartych w dokumentacji podatkowej w zakresie podatku CIT oraz PIT. Wstępny projekt wzbudził wśród podatników i ekspertów sporo kontrowersji – w szczególności w zakresie bardzo szczegółowych i niezwykle rygorystycznych kryteriów informacyjnych dotyczących m.in. analiz porównawczych. Stanowisko resortu finansów daje jednak nadzieję na zmianę na lepsze najbardziej problematycznych zapisów nowego rozporządzenia.

REKLAMA

Dane podatkowe największych firm będą upubliczniane od 2018 r.

Do publicznej wiadomości będą podawane dane podatkowe dotyczące 4,5 tys. podmiotów o najwyższych przychodach, a także podatników posiadających status podatkowej grupy kapitałowej – takie rozwiązanie zakłada projekt przygotowany przez Ministerstwo Finansów. Nowe regulacje mają obowiązywać od 1 stycznia 2018 r.

Jak rozliczyć zakup towarów przeznaczonych na ekspozycję

W przypadkach, w których ekspozycja towarów w oknie wystawowym ma charakter trwały, może powstać konieczność rozliczenia wydatków z nią związanych poprzez odpisy amortyzacyjne.

Zasady opodatkowania CIT wspólnika SKA (jako spółki osobowej), będącego zarówno komplementariuszem, jak i akcjonariuszem

Naczelny Sąd Administracyjny wydał wyrok, w którym potwierdził ugruntowane już w orzecznictwie stanowisko, że komplementariusz będący jednocześnie jedynym akcjonariuszem w spółce nie stanowi nowej kategorii udziałowców w spółce komandytowo-akcyjnej.

Klauzula przeciw unikaniu opodatkowania z ustawy o CIT

Wpływ wyroku TSUE w sprawie Euro Park Service na stosowanie klauzuli przeciw unikaniu opodatkowania wskazanej w art. 10 ust. 4 i ust. 4a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (CIT) wyjaśnia Piotr Wyrwa, doradca podatkowy z RSM Poland.

REKLAMA

Zasady opodatkowania dywidend

Zgodnie z rygorem polskich ustaw podatkowych oraz z postanowieniami wielu umów międzynarodowych o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest Polska, dywidendy podlegają obowiązkowi podatkowemu. W jaki sposób należy dokonywać rozliczeń dywidend? Kiedy można skorzystać ze zwolnienia?

Wykorzystywanie funduszy inwestycyjnych zamkniętych do optymalizacji podatkowej

W dniu 8 maja Ministerstwo Finansów wydało pierwsze ostrzeżenia dotyczące możliwości wykorzystywania funduszy inwestycyjnych zamkniętych (FIZ) do optymalizacji podatkowej, która może zostać zakwestionowana przy wykorzystaniu klauzuli przeciwko unikaniu opodatkowania. Treści informacji zamieszczonych na stronie internetowej Ministerstwa Finansów jest jednak istotna nie tylko dla podmiotów korzystających z FIZ-ów w strukturach swoich grup, lecz dla wszystkich podatników.

Optymalizacja podatkowa z użyciem wartości firmy - ostrzeżenie MF

22 maja 2017 r. Ministerstwo Finansów poinformowało, że organy skarbowe odkrywają przypadki wykorzystywania transakcji dokonywanych na majątku przedsiębiorstwa do agresywnej optymalizacji podatkowej w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych. W niektórych wskazanych przez MF przypadkach możliwe jest użycie przez organy skarbowe klauzuli przeciwko unikaniu opodatkowania. To już drugie wydane w tym miesiącu ostrzeżenie resortu finansów odnośnie niewłaściwych praktyk optymalizacyjnych. Poprzednie ostrzeżenie z 8 maja 2017 r. dotyczyło agresywnych optymalizacji FIZ z wykorzystaniem obligacji.

Wydanie majątku likwidowanej spółki wspólnikom – skutki w CIT

W sytuacji przekazania majątku likwidacyjnego wspólnikom, spółka nie uzyskuje żadnego definitywnego przysporzenia od swoich wspólników. Trudno tu mówić o ekwiwalentności świadczeń czy w ogóle o zobowiązaniu w rozumieniu cywilistycznym.

Podmioty powiązane - organy kontroli skarbowej sprawdzają profile funkcjonalne

Organy kontroli skarbowej coraz częściej weryfikują profile funkcjonalne podmiotów powiązanych. Mogą również niezależnie badać zasadność ponoszenia kosztów i posiadane dowody na współmierność kosztów z przychodami prowadzonej działalności.

Czy wspólnota mieszkaniowa ma obowiązek składania sprawozdania finansowego

Wspólnota prowadzi dla każdej nieruchomości wspólnej ewidencję pozaksięgową kosztów zarządu nieruchomością wspólną oraz zaliczek uiszczanych na pokrycie tych kosztów, a także rozliczeń z innych tytułów na rzecz nieruchomości wspólnej. Jest to minimalny wymóg ewidencyjno-rachunkowy nałożony przez ustawodawcę. Prowadzenie takiej ewidencji nie powoduje obowiązku składania sprawozdania finansowego.

Kto nie musi składać dokumentacji podatkowej transakcji z podmiotami powiązanymi za 2017 rok

Podatnik, który sporządzał dokumentację podatkową transakcji z podmiotami powiązanymi za rok 2016 r., a który w nowym brzmieniu przepisów nie spełnia zarówno przesłanki wskazanej w art. 9a ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT (jego przychody lub koszty w rozumieniu przepisów o rachunkowości w 2016 r. nie przekroczyły równowartości 2 mln euro), jak i żadnej innej z przesłanek wskazanych w art. 9a ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy o CIT, nie jest zobowiązany do jej sporządzenia za rok 2017.

Przekształcenia spółek a optymalizacja podatkowa w PIT i CIT

Państwa członkowskie UE nie mogą wprowadzać w przepisach ogólnego domniemania, że wymiana udziałów, połączenie lub podział spółek mają na celu unikanie opodatkowania – orzekł TSUE. Wyrok ma znaczenie również dla polskich podatników. Zatem, to organ podatkowy musi udowodnić, że transakcja nie była uzasadniona ekonomicznie.

Wykorzystanie obligacji i FIZ do optymalizacji podatkowej - Ministerstwo Finansów ostrzega

Ministerstwo Finansów informuje, że analizy administracji skarbowej odkryły podejmowanie działań w zakresie optymalizacji podatkowej w CIT z użyciem obligacji nabywanych w ramach grupy podmiotów powiązanych, w których uczestniczą fundusze inwestycyjne zamknięte (FIZ). W tym zakresie MF wydało formalne ostrzeżenie w w zgodzie z zaleceniami Raportu Końcowego OECD z 2015 r. w zakresie przeciwdziałania erozji bazy podatkowej i przerzucania zysków (BEPS), działania nr 12.

Działalność agenta spółki niemieckiej w Polsce – rozliczenie CIT

Jeżeli działalność agenta nie stanowi czynności przygotowawczych lub pomocniczych, agent nie jest również niezależnym przedstawicielem spółki, to jego działalność rzecz spółki niemieckiej w Polsce konstytuuje istnienie stałego zakładu tej spółki na terytorium Polski w świetle postanowień polsko-niemieckiej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania (UPO) oraz przepisów ustawy o CIT.

"Płaca Plus Podatki Minus" - pensje wzrosną o 22%?

19 kwietnia 2017 r. na posiedzeniu parlamentarnego Zespołu na rzecz Wspierania Przedsiębiorczości i Patriotyzmu Ekonomicznego został zaprezentowany raport Związku Przedsiębiorców i Pracodawców (ZPP) „Płaca Plus Podatki Minus. Ustawa Dzierżawskiego”. Zgodnie z przedstawioną w tym raporcie koncepcją zlikwidowane powinny zostać podatki dochodowe PIT i CIT oraz składki na NFZ, ZUS, Fundusz Pracy, FGŚP. W miejsce likwidowanych danin ma pojawić się podatek od Funduszu Płac, podatek przychodowy od działalności gospodarczej osób fizycznych, przedsiębiorstw i banków, podatek od usług publicznych dla działalności gospodarczej osób fizycznych oraz przedsiębiorstw oraz podatek od dywidend. Koncepcja ta zakłada ponadto unettowienie emerytur oraz rent, nierefundowanie składki OFE oraz wprowadzenie jednolitej stawki VAT na poziomie 16,25 proc.

Youtuberzy kontra parkingowi, czyli opodatkowanie karnych opłat parkingowych

Kanwą do napisania niniejszego artykułu jest wydarzenie, do którego doszło pod koniec zeszłego roku na parkingu autobusowym w jednym z większych miast Polski z udziałem znanego polskiego twórcy filmów publikowanych na youtube.com (dalej „Youtuber”), parkingowego zatrudnionego na tym parkingu oraz w końcu policji, czego świadkami były bezpośrednio osoby postronne, a następnie widzowie youtube w liczbie ponad kilkuset tysięcy.

Płatności gotówkowe przy najmie a koszty podatkowe

W przypadku umowy najmu zawartej na czas nieokreślony limit płatności gotówkowych (15 tys. zł) z art. 22 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej odnosi się do ustalonego okresu rozliczeniowego, np. jednego miesiąca. Natomiast, jeżeli chodzi o umowy na czas określony, granica dotyczy wartości całej umowy. Co ma znaczenie, jeżeli przedsiębiorca chce związane z umowami płatności zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu.

Konwersja wierzytelności na kapitał zakładowy - skutki podatkowe

Organy podatkowe coraz częściej zajmują niekorzystne dla podatników stanowisko dotyczące konwersji wierzytelności na kapitał zakładowy, uznając, że potrącenie wierzytelności stanowi wkład niepieniężny, a zatem powoduje po stronie wspólnika powstanie przychodu podlegającego opodatkowaniu.

Jak zmiany w podatkach wpływają na działalność przedsiębiorstw

Rok 2017 niewątpliwie upłynie przedsiębiorcom pod znakiem dokonanych przez ustawodawcę zmian w systemie podatkowym. Nowe przepisy podatkowe mają bowiem wpływ na bieżącą działalność każdej firmy, niezależnie od jej wielkości czy rodzaju prowadzonej działalności. Czy te nowe regulacje pozytywnie wpłyną na prowadzony biznes?

Jakie korzyści podatkowe z transakcji wymiany udziałów

Transakcja wymiana udziałów stała się popularnym sposobem wspierającym restrukturyzację spółek kapitałowych. Mechanizm wymiany udziałów polega na tym, że spółka X nabywa udziały w spółce Y w zamian za udziały we własnym kapitale zakładowym, przydzielone dotychczasowym udziałowcom spółki Y. Neutralność podatkową takiego działania gwarantuje ustawa o CIT.

Zwolnienia podatkowe dla rolników tworzących spółdzielnie

Projekt ustawy o spółdzielniach rolników, który trafił do Sejmu 22 marca, ma na celu kompleksowe uregulowanie zasad funkcjonowania spółdzielni rolników. Zakłada on m.in. szereg zwolnień i ulg podatkowych dla podmiotów należących do spółdzielni.

Niewiele czasu na informację CIT-VC

Ministerstwo Rozwoju i Finansów opublikowało wzór informacji CIT-VC. Informację tę będą składać spółki kapitałowe oraz spółki komandytowo-akcyjne, pragnące skorzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych dochodów z tytułu zbycia udziałów (akcji) przewidzianego w art. 14 ustawy z 25 września 2015 r. o zmianie niektórych ustaw w związku ze wspieraniem innowacyjności (Dz.U. poz. 1767).

Końcowa faktura rozliczeniowa za media - korekta CIT

Spółka w związku z otrzymaniem w lutym 2017 r., końcowej faktury rozliczeniowej za energię elektryczną, która w 2016 r. rozliczana była na podstawie faktur prognoz, powzięła wątpliwość co do momentu ujęcia jej w kosztach uzyskania przychodów.

Ulga podatkowa dla firm wykonujących zadania na rzecz obronności

Wprowadzenie ulgi podatkowej dla przedsiębiorstw wykonujących zadania na rzecz obronności i bezpośredniego zewnętrznego zagrożenia państwa - takie rozwiązanie zakłada projekt ustawy o organizowaniu zadań na rzecz obronności państwa realizowanych przez przedsiębiorców i programie mobilizacji gospodarki.

CIT-8 za 2016 r. do końca marca

W przypadku podatników, dla których rok podatkowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym, termin składania CIT-8 za 2016 r. przypada na 31 marca 2017 r.

Oprocentowanie nadpłaty z tytułu niezgodności prawa krajowego z prawem UE, która nie została stwierdzona wyrokiem TSUE

Oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku sprzeczności prawa krajowego z prawem wspólnotowym powinno przysługiwać za okres, w którym podatnik pozbawiony jest możliwości rozporządzania środkami nienależnie pobranymi. Wypełnienie luki konstrukcyjnej krajowej procedury podatkowej może nastąpić poprzez zastosowanie w drodze analogii identycznych zasad oprocentowania nadpłaty, jakie obowiązują w przypadku nadpłat powstałych w wyniku orzeczenia TSUE.

Amortyzacja podatkowa prawa ze zgłoszenia znaku towarowego do rejestracji

Użyte w art. 16b ust. 1 pkt 6 ustawy o CIT określenie „nabyte” należy odnosić do nabycia praw określonych w ustawie - Prawo własności przemysłowej, a więc nabycia ich tak pierwotnego, jak i pochodnego. Amortyzacji podlegają nie tylko prawa ochronne na znak towarowy, ale i prawo ze zgłoszenia znaku towarowego do rejestracji.

Czy sprzedaż towaru „za grosze” jest bezpieczna podatkowo?

Działający na rynku przedsiębiorcy niejednokrotnie borykają się z koniecznością sprzedaży określonych towarów za cenę nieodpowiadającą ich wartości (poniżej wartości). Sytuacje takie występują w przypadkach, gdy podatnikowi bardziej opłaca się sprzedać towar za pół darmo, niż długotrwale poszukiwać klienta chcącego nabyć go choćby za cenę rynkową, jednocześnie ponosząc koszty składowania produktów. Warto zatem zastanowić się, czy sprzedaż towaru w takich okolicznościach może wiązać się dla podatnika z ryzykiem podatkowym?

Zakup usług poza SSE nie pozbawia zwolnienia z CIT

Dochód z działalności prowadzonej na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej (SSE) w części dotyczącej nabywanych od podmiotu zewnętrznego usług, niezbędnych dla realizacji umowy, może być także objęty zwolnieniem z podatku CIT. Zakup towarów i usług od podmiotów spoza strefy nie prowadzi automatycznie do utraty zwolnienia podatkowego w części odnoszącej się do tych zakupów.

Spółka na Gibraltarze - niski CIT i brak podatku od zysków kapitałowych

Gibraltar, który jest krajem zależny od Wielkiej Brytanii charakteryzuje się m.in. bardzo niskim podatkiem CIT (stawka 10 proc.) i brakiem podatku od zysków kapitałowych. Czy straci na atrakcyjności podatkowej, jeśli opuści Unię Europejską razem z Wielką Brytanią?

Sprzedaż odpadów przez przedsiębiorcę prowadzącego działalność w specjalnej strefie ekonomicznej – skutki w CIT

W ostatnim okresie organy podatkowe prezentują pogląd, że sprzedaż przez przedsiębiorcę strefowego odpadów powstających w procesie produkcyjnym, czyli sprzedaż złomu, jeżeli nie została wymieniona w zezwoleniu na prowadzenie działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej (SSE) nie korzysta ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Podatnik w takim przypadku powinien zaliczyć przychody ze sprzedaży złomu do pozostałych przychodów uzyskiwanych poza działalnością wykonywaną w specjalnej strefie ekonomicznej na podstawie zezwolenia.

„Prerabat” nie stanowi przychodu

Kwota udzielonego „prerabatu” nie będzie stanowiła przychodu podatkowego związanego z prowadzoną działalnością gospodarczą. Podatnik rozlicza „prerabat”, ujmując w kosztach podatkowych wydatki na zakup towaru w wysokości uwzględniającej kwotę udzielonego „prerabatu”.

Wzrosła wykrywalność nieprawidłowości w rozliczeniach CIT

W ubiegłym roku aż o 75 proc. wzrosła wykrywalność nieprawidłowości w CIT, co wynika z zaangażowania fiskusa w przeciwdziałanie optymalizacji podatkowej i nadużywaniu stosowania cen transferowych - tłumaczył w Sejmie wiceminister finansów Marian Banaś.

Informacja CIT-VC do końca marca

Ministerstwo Rozwoju i Finansów opublikowało wzór informacji CIT-VC. Informację tę będą składać spółki kapitałowe oraz spółki komandytowo-akcyjne, pragnące skorzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych dochodów z tytułu zbycia udziałów (akcji) przewidzianego w art. 14 ustawy z 25 września 2015 r. o zmianie niektórych ustaw w związku ze wspieraniem innowacyjności (Dz.U. poz. 1767).

Jakie sankcje grożą za brak dokumentacji cen transferowych

Ceny transferowe stają się coraz popularniejszym tematem, m.in. z uwagi na nowe przepisy, które obowiązują od 1 stycznia 2017 r. Jednakże temat ten jest popularny również ze względu na coraz częstsze kontrole podatkowe, które są przeprowadzane właśnie pod kątem prawidłowości przeprowadzania transakcji z podmiotami powiązanymi. Co może grozić podatnikowi w przypadku nieprzedstawienia organom podatkowym dokumentacji cen transferowych?

Zaliczki uproszczone, czy kwartalne - zawiadomienie do 20 lutego

Do 20 lutego 2017 r. podatnicy podatku dochodowego mający kalendarzowy rok podatkowy, którzy chcą wybrać kwartalny lub uproszczony sposób wpłacania zaliczek w trakcie roku podatkowego, powinni złożyć zawiadomienie w urzędzie skarbowym.

Nieodpłatne sprawowanie funkcji prezesa a przychód spółki

Nieodpłatne pełnienie funkcji prezesa zarządu nie skutkuje po stronie spółki zależnej powstaniem przychodu podatkowego z tytułu nieodpłatnych świadczeń, jeśli pełniący tę funkcję uzyska w przyszłości świadczenie ekwiwalentne.

Optymalizacja podatkowa – spółka na Malcie nadal korzystna

Komandytariusz (np. z spółka z o.o.) polskiej spółki komandytowej, w której komplementariuszem jest spółka limited z siedzibą na Malcie może zgodnie z prawem płacić w Polsce CIT jedynie od 0,01% swojego dochodu. Reszta, czyli 99,99 proc. trafia do komplementariusza maltańskiego, która może go w całości wypłacić swojemu dyrektorowi zarządzającemu tytułem wynagrodzenia. Wynagrodzenie to jest zwolnione z PIT na mocy polskiej ustawy o PIT i umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania podpisanej z Maltą. Nie stanowi też podstawy do naliczenia składek ubezpieczeniowych.

CIT 2017 - które deklaracje trzeba złożyć do końca stycznia

Do 31 stycznia 2017 r. podatnicy podatku dochodowego od osób prawnych, o kalendarzowym roku podatkowym, mają obowiązek złożenia niektórych deklaracji CIT związanych z rozliczeniem podatku dochodowego od osób prawnych za 2016 r.

Umorzenie udziałów w spółce z o.o. bez wynagrodzenia – skutki w CIT

W wyniku nabycia przez spółkę własnych udziałów w celu ich umorzenia bez wynagrodzenia spółka nie uzyska przysporzenia majątkowego o konkretnym wymiarze finansowym. Po jej stronie nie powstanie więc przychód w rozumieniu ustawy o CIT, a tym samym transakcja pozostanie bez wpływu na dochód podlegający opodatkowaniu tym podatkiem.

Korzystniejsza definicja podmiotów powiązanych kapitałowo

Nowelizacja ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wprowadziła od 2017 r. korzystniejszą definicję podmiotów powiązanych kapitałowo.

Warunki rynkowe w transakcjach pomiędzy spółkami z podatkowej grupy kapitałowej

Podatnicy mają wątpliwości, czy w przypadku transakcji dokonywanych w okresie obowiązywania podatkowej grupy kapitałowej pomiędzy spółkami wchodzącymi w skład tej grupy, ich wartość powinna uwzględniać ceny rynkowe i czy znajdzie tu zastosowanie art. 14 ustawy o CIT.

Czy można odliczyć od podstawy opodatkowania stratę z działalności statutowej

Podatnik, który korzystał ze zwolnienia w podatku dochodowy od osób prawnych dla dochodów z działalności statutowej, nie może dokonać odliczenia od podstawy opodatkowania straty osiągniętej z tej działalności. Strata z tytułu działalności statutowej nie jest bowiem stratą dla celów podatkowych.

Sprzedaż przez kanał e-commerce - obowiązek podatkowy w VAT, PIT i CIT

Robienie zakupów przez Internet zyskuje na popularności z roku na rok. Jednocześnie podmioty prowadzące e-sklepy powinny pamiętać o zgodnym z przepisami wywiązywaniu się z obowiązków podatkowych.

Zmiany w CIT w 2017 r. dla funduszy inwestycyjnych zamkniętych

Z początkiem 2017 r. zaczną obowiązywać nowe regulacje w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych, które w istotny sposób ograniczą zakres zwolnienia z CIT dla funduszy inwestycyjnych zamkniętych.

Rewolucyjne zmiany w opodatkowaniu osób prawnych w UE

Wprowadzenie obligatoryjnej wspólnej podstawy opodatkowania dla przedsiębiorstw działających transgranicznie w Unii Europejskiej, oraz prawdopodobnie późniejsze - z uwagi na brak konsensusu wśród państw członkowskich UE - wdrożenie obligatoryjnej konsolidacji podstaw opodatkowania w ramach grup kapitałowych to dobre rozwiązania, jednak zbyt ogólna regulacja może rodzić problemy z implementacją do systemów krajowych - uważa Rada Podatkowa Konfederacji Lewiatan.

REKLAMA