Podniesienie akcyzy na piwo o 10 proc. niesie bardzo poważne konsekwencje dla branży piwowarskiej. – Wzrost cen będzie kilkukrotnie większy, niż szacuje Ministerstwo Finansów – ocenia Bartłomiej Morzycki, dyrektor generalny ZPPP – Browary Polskie. To może wpłynąć na spadek sprzedaży, a co za tym idzie – zmniejszenie produkcji i problemy osób zatrudnionych w branży piwowarskiej, handlu i rolnictwie. Pracodawcy RP zwracają też uwagę na sposób procedowania ustawy bez konsultacji społecznych. – To sygnał dla inwestorów zagranicznych, że otoczenie regulacyjne nie jest stabilne – przekonują.
Niewiele ponad pół roku pozostało do opodatkowania akcyzą płynu do papierosów elektronicznych i wyrobów nowatorskich. Nowe regulacje obejmą również liquidy, które nie zawierają nikotyny. Branża podkreśla, że nie ma unijnej dyrektywy, która nakazywałaby taki ruch. I dodaje, że ustalone stawki są stanowczo za wysokie. W efekcie ceny mogą być o 150% wyższe od obecnych. Z kolei Ministerstwo Finansów zakłada wpływy w wysokości 75 mln zł w pierwszym roku i w kolejnych latach obowiązywania przepisów. Jednak liczne przykłady z innych krajów pokazują, że wprowadzenie akcyzy może oznaczać m.in. wzrost szarej strefy i bankructwo wielu przedsiębiorców.
Tylko do 30 czerwca 2020 roku można prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii do „świadczenia usług związanych z wyżywieniem wyłącznie świadczonych przez stacjonarne placówki gastronomiczne, w tym również sezonowo”. Tak stanowi art. 145b ust. 1 pkt 2) lit. a) ustawy o VAT. Oznacza to, że bary, restauracje i wszelkie inne „stacjonarne” placówki gastronomiczne muszą od 1 lipca 2020 roku stosować kasy fiskalne online. Podatnicy, których obejmie obowiązek stosowania kas fiskalnych online będą mogli skorzystać z ulgi na zakup tych kas, nawet jeśli wcześniej już takiego odliczenia dokonali na dotychczas używane kasy rejestrujące.
Przygotowywaliśmy rozwiązanie podatkowe, tzw. congestion tax - podatek od sklepów wielkopowierzchniowych uzależniony od trudności, jakie takie sklepy tworzą w tkance miejskiej - powiedziała minister przedsiębiorczości i technologii Jadwiga Emilewicz. Według minister, podatek mógłby zostać wprowadzony na początku 2020 roku. 30 października 2019 r. rzecznik rządu Piotr Müller powiedział, że w tej chwili nie ma planów dotyczących wprowadzenia tzw. congestion tax. Według niego, wypowiedź szefowej MPiT Jadwigi Emilewicz o takiej formule podatku od sklepów wielkopowierzchniowych, to element dyskusji toczącej się "na zapleczu ministerstwa".
Ministerstwo Finansów, jak co roku, przygotowało prognozę na 2020 rok dochodów gmin i miast w Polsce z podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT). Najmniejsza prognoza (bo 490 tys. zł) dotyczy podlaskich Przytuł, a najwięcej dostanie oczywiście Warszawa - ponad 6 mld zł. Do miast i gmin wpłynie więc w 2020 roku blisko 55 mld zł z tytułu udziału w PIT. Gminy (miejskie i wiejskie) otrzymają 38,16 proc. podatku PIT zapłaconego przez swoich mieszkańców, natomiast do powiatów trafi 10,25 proc. Dochody miast na prawach powiatu obejmują zarówno część "gminną", jak i "powiatową".
Minister Finansów, Inwestycji i Rozwoju przygotował nowe wzory informacji PIT-11, PIT-8C, PIT-R, IFT–1/IFT–1R, oświadczeń PIT–2, PIT–2A, PIT–3 oraz deklaracji PIT–4R, PIT– 6 i PIT–8AR. Nowe wzory ww. oświadczeń mają być stosowane do przychodów, dochodów (strat) uzyskanych (poniesionych) od dnia 1 stycznia 2020 r.. Natomiast nowe wzory ww. informacji i deklaracji mają być stosowane do przychodów, dochodów (strat) uzyskanych (poniesionych) od dnia 1 stycznia 2019 r.
Od 1 stycznia 2020 r., gdy sprzedaż została zaewidencjonowana na kasie rejestrującej, sprzedawca będzie mógł wystawić fakturę z NIP kupującego tylko wtedy, gdy NIP ten był podany na paragonie. Do końca roku pozostało niewiele czasu, aby przygotować się do zmian. Należy przeszkolić pracowników, aby odmawiali wystawiania faktur z NIP nabywcy, gdy nie było go na paragonie. Natomiast dokonując zakupów, pracownicy muszą pamiętać o informowaniu sprzedawcy przed rozpoczęciem ewidencjonowania, że potrzebują faktury z NIP (jeśli dokonują zakupów jako podatnicy). Naruszenie tych zasad będzie zagrożone surowymi sankcjami.
Minister Finansów, Inwestycji i Rozwoju przygotował projekt rozporządzenia, w którym zostały określone nowe wzory zeznań, deklaracji i informacji podatkowych obowiązujących w zakresie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, karty podatkowej i zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów osób duchownych (m.in. PIT-28, PIT-16A, PIT-19A). Wzory określone rozporządzeniem wejdą w życie 1 stycznia 2020 roku i będą miały zastosowanie do przychodów uzyskanych od dnia 1 stycznia 2019 r. i dokonanych od tego dnia odliczeń.
Minister Finansów, Inwestycji i Rozwoju przygotował projekt rozporządzenia, które ma określić nowe wzory formularzy rocznych zeznań podatkowych PIT (PIT-36, PIT-36S, PIT-36L, PIT-36LS, PIT-37, PIT-38, PIT-39) i załączników do tych zeznań (np. PIT/O). Wzory określone rozporządzeniem wejdą w życie 1 stycznia 2020 roku i będą miały zastosowanie do uzyskanych dochodów lub poniesionych strat od 1 stycznia 2019 r. Pojawią się nowe formularze załączników PIT/IP (dla rozliczenia IP-box) i PIT/PM (dla rozliczenia exit tax).
Podatkową księgę przychodów i rozchodów (pkpir) może prowadzić w 2020 roku ten rozliczający się wg skali podatkowej PIT lub 19% podatkiem liniowym podatnik PIT (tj. osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, spółki jawne osób fizycznych, spółki partnerskie – wykonujące działalność gospodarczą), który w 2019 r. uzyskał mniej niż 8.746.800,- zł (2.000.000,- euro x 4,3734 zł) przychodów netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych.
Kieszonkowe, które otrzymują dzieci od najmłodszych lat, jest doskonałą formą nauki zarządzania swoim małym budżetem. Sprawia, że najmłodsi poznają wartość pieniądza oraz uczą się szacunku do pracy. Dostrzegają bowiem, że pieniądze nie biorą się z bankomatu, ale trzeba na nie zapracować. Oraz, że czasem się kończą. Czy kieszonkowe może podlegać opodatkowaniu?