REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Działalność gospodarcza, Faktura

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Faktury dokumentujące fikcyjne transakcje na celowniku fiskusa

Fiskus chce zmierzyć się z procederem wystawiania pustych faktur. W tym celu zamierza kupować faktury dokumentujące fikcyjne transakcje, czyli w praktyce brać czynny udział w nielegalnym obrocie. Jakie mogą być konsekwencje balansowania na granicy nakłaniania przedsiębiorców do popełnienia przestępstwa?

Wycofanie środka trwałego z działalności gospodarczej - skutki w VAT

Wycofanie środka trwałego z prowadzonej działalności gospodarczej i przekazanie go na potrzeby prywatne przedsiębiorcy co do zasady podlega opodatkowaniu VAT. Wyjątkiem będą sytuacje, gdy podatnikowi przy nabyciu wycofywanego środka trwałego nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego. Jeżeli przekazanie obejmowałoby nieruchomość, czynność ta może korzystać ze zwolnienia z VAT. Zastosowanie zwolnienia od podatku z reguły będzie się jednak wiązało z obowiązkiem korekty podatku naliczonego.

Cała Polska specjalną strefą ekonomiczną - zwolnienia podatkowe na 10-15 lat

10 maja 2018 r. Sejm uchwalił ustawę o wspieraniu nowych inwestycji, zgodnie z którą całe terytorium Polski stanie się specjalną strefą ekonomiczną - zamiast obecnie istniejących 14 SSE. Ustawa o wspieraniu nowych inwestycji umożliwia zwolnienia podatkowe dla inwestorów na 10-15 lat na terenie całego kraju. Z zachęt będą mogły korzystać nie tylko duże, ale i mniejsze firmy.

Barter - dokumentacja i rozliczenia podatkowe

Barter, czyli wymiana towaru za towar, usługi za usługę lub usługi za towar ma miejsce, jeśli obie strony transakcji są dla siebie zarówno nabywcami, jak i sprzedawcami. Jak dokumentować barter i jak rozliczać podatkowo transakcje barterowe?

REKLAMA

Fundusze europejskie (maj 2018) - aktualne konkursy

W maju 2018 r. otwierają się 92 nowe konkursy o przyznanie funduszy unijnych. Można ubiegać się o dotacje m.in. na badania i prace rozwojowe, szkolenia i doradztwo, aktywizację społeczną i edukację. Aktualna pełna oferta to 64 nabory z programów ogólnopolskich, 122 konkursy z programów regionalnych i 20 konkursów z programów Europejskiej Współpracy Terytorialnej. Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju publikuje listę aktualnych konkursów. Wśród nich jest także grupa konkursów wyłącznie dla osób, które nie skończyły jeszcze 30 lat.

Firma bez ZUS, czyli spółka z o.o.

Jednym z częstszych, o ile nie najczęstszym pytaniem od naszych potencjalnych klientów jest: „Jak i czy w ogóle możliwe jest prowadzenie firmy bez opłacania ZUS?” Jest możliwe, jak najbardziej - w tym artykule postaramy się rozwinąć właśnie ten temat.

Działalność nierejestrowana (nierejestrowa) czyli firma na próbę

Rosnące zainteresowanie Polaków gig economy, czyli pracą w oparciu o umowy krótkoterminowe i kontrakty, nie słabnie. Przed chętnymi do rozpoczęcia pracy na własną rękę nowe możliwości otwiera teraz Konstytucja Biznesu, wchodząca w życie 30 kwietnia 2018 r. Będzie można spróbować swoich sił jako przedsiębiorcy bez konieczności rejestracji firmy, w ramach tzw. działalności nierejestrowanej (zwanej też działalnością "nierejestrową").

Konstytucja Biznesu weszła w życie 30 kwietnia 2018 r.

Konstytucja Biznesu to gruntowna reforma prawa gospodarczego, której celem jest poprawa środowiska prawno-instytucjonalnego, w którym działają polscy przedsiębiorcy. To pakiet 5 ustaw, które w sposób systemowy, jasno i zwięźle określają fundamenty ustroju gospodarczego Polski w duchu wolności gospodarczej. Jest dla firm „kartą praw podstawowych”, która obejmuje podstawowe zasady prowadzenia biznesu i przysługujące przedsiębiorcom gwarancje. Większość zmian zawartych w Konstytucji Biznesu weszła w życie 30 kwietnia 2018 roku.

REKLAMA

Działalność nierejestrowa w Prawie przedsiębiorców

Działalność nierejestrową wprowadza od 30 kwietnia 2018 r. Prawo przedsiębiorców - najważniejsza ustawa z pakietu ustaw, zwanego Konstytucją Biznesu. Działalność nierejestrowa polega na tym, że osoby prowadzące działalność na mniejszą skalę lub okazjonalnie nie będą musiały jej rejestrować. Oznacza to, że drobna działalność zarobkowa (przychód do 50 proc. minimalnego wynagrodzenia, tj. obecnie 1050 zł miesięcznie, np. dorywczy handel, usługi na niewielką skalę) będzie mogła być prowadzona w sposób wolny – bez konieczności wpisu w CEIDG i wiążących się z tym konsekwencji.

Prawo przedsiębiorców od 30 kwietnia - co nie jest zabronione, jest dozwolone

30 kwietnia 2018 r. weszła w życie ustawa Prawo przedsiębiorców, zasadnicza ustawa pakietu ustaw zwanego Konstytucją Biznesu. Prawo przedsiębiorców opiera się na kilku głównych zasadach, m.in.: "Co nie jest prawem zabronione, jest dozwolone", domniemania uczciwości przedsiębiorcy, przyjaznej interpretacja przepisów.

Projekt ustawy o zarządzie sukcesyjnym przedsiębiorstwem osoby fizycznej bublem prawnym – ocenia KIDP

Krajowa Izba Doradców Podatkowych (KIDP) apeluje o uwzględnienie jej opinii w pracach nad ustawą o zarządzie sukcesyjnym przedsiębiorstwem osoby fizycznej. Projektodawca nie likwiduje barier prawnych, a zwłaszcza podatkowych umożliwiających przekazanie przedsiębiorstwa następcom prawnym, a wręcz je zwiększa – apeluje KIDP.

Wystawienie pustej faktury jako oszustwo procesowe

W przypadku wydania nakazu zapłaty na podstawie faktury, która nie dokumentuje rzeczywistych zdarzeń gospodarczych (czyli pustej faktury), osoba ją wystawiająca może dopuścić się popełnienia tzw. „oszustwa procesowego”.

Działalność w specjalnych strefach ekonomicznych – zmiany 2018

Zgodnie z zapowiedziami Ministerstwa Rozwoju od początku 2018 r. miały wejść w życie nowe przepisy, modyfikujące kryteria przyznawania zwolnień podatkowych dla przedsiębiorców, a także zapewniające możliwość uzyskiwania pomocy na terenie całego kraju, nie tylko na terenach specjalnych stref ekonomicznych (SSE). Prace nad ustawą o zasadach wspierania nowych inwestycji nie zostały jednak jeszcze zakończone. Nowe przepisy mają stanowić rozwiązanie alternatywne do SSE i można się spodziewać, że wejdą w życie w najbliższym czasie - najprawdopodobniej w trakcie 2018 roku.

Rozliczenie VAT w przypadku faktury wystawionej przedwcześnie

Niejednokrotnie podatnicy jeszcze przed dostawą towarów lub wyświadczaniem usług wystawiają faktury. Zdarza się także, że umówione wynagrodzenie dotyczące planowanego świadczenia nie zostaje uiszczone w terminie wskazanym na uprzednio wystawionej fakturze. Takie przypadki mogą wpływać na uznanie danej faktury jako wystawionej przedwcześnie, a tym samym z naruszeniem ustawy o VAT.

e-Zamówienia publiczne 2018/2019

Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii informuje, że trwają prace nad elektronizacją zamówień publicznych. Przepisy unijne nakazują, by od 18 października 2018 r. podczas przeprowadzenia kompletnego postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, przyjmowanie oraz zabezpieczanie do terminu otwarcia ofert, wniosków i oświadczeń następowało w formie elektronicznej. W tym celu powstaje centralna Platforma e-Zamówienia, która jednak nie osiągnie pełnej funkcjonalności w tym terminie. Dlatego od 18 października 2018 r. będzie działać tymczasowe rozwiązanie zastępcze: Miniportal e-Zamówień. Natomiast pełne wdrożenie docelowego modelu, tj. centralnej Platformy e-Zamówienia, z którą zintegrowane są Portale e-Usług nastąpi najprawdopodobniej pod koniec 2019 roku.

Własna działalność gospodarcza z zatrudnieniem na etacie – składki ZUS, urlopy

Niejednokrotnie dochodzi do sytuacji, że na założenie działalności gospodarczej decydują się osoby, które są już zatrudnione na podstawie umowy o pracę. Istotną w tej sytuacji kwestią są składki ZUS. Jakim ubezpieczeniom należy podlegać w tym przypadku? Czy osoba prowadząca własną działalność może świadczyć pracę na rzecz pracodawcy i korzystać z urlopów z tytułu zatrudnienia?

Kodeks spółek handlowych nie może ograniczać swobody przedsiębiorczości

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) orzekł, że polskie przepisy, które wymagają dla transgranicznego przekształcenia spółki jej uprzedniej likwidacji na terenie RP, naruszają unijną zasadę swobody przedsiębiorczości. Wyrok ma istotne znaczenie dla polskich przedsiębiorców, którzy przenosząc siedzibę – czy to statutową, czy rzeczywistą – za granicę, chcą utrzymać zdolność prawną podmiotu i kontynuować jego działalność.

Konieczna jest diametralna zmiana systemu podatkowego

Pod względem prawnego i instytucjonalnego otoczenia biznesu jest jeszcze wiele do nadrobienia. Należy przede wszystkim naprawić system podatkowy, uczynić go prostym, logicznym i zrozumiałym. Niezbędne jest napisane szeregu ustaw podatkowych na nowo i obniżenie pozapłacowych kosztów pracy.

Uszczelnienie VAT - likwidacja patologii z paragonami i elektroniką

Kończymy tworzenie narzędzi uszczelniających VAT. W ostatnim kroku odejdziemy od trzech rejestrów podatników na rzecz jednego. Będą w nim zintegrowane informacje dotyczące rachunku bankowego, zarejestrowania, wyrejestrowania i statusu podatnika - mówi Wojciech Śliż, dyrektor departamentu podatku od towarów i usług w Ministerstwie Finansów.

Czy przychody ze sprzedaży własnych książek są przychodami z praw majątkowych?

Sprzedaż książek własnego autorstwa powoduje przeniesienie na kupującego tylko własności egzemplarza utworu i nie prowadzi do przeniesienia na jego rzecz praw autorskich; nie stanowi więc odpłatnego zbycia tych praw. Zatem przychody powstałe w następstwie tych zdarzeń prawnych nie mogą być przychodami z praw majątkowych, a w szczególności z autorskich praw majątkowych w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców czyli jak rząd wspiera biznes

Ustawa o Rzeczniku Małych i Średnich Przedsiębiorców stanowi jedną z części składowych tzw. ,,Konstytucji Biznesu”. Pod tą nazwą kryje się pakiet ustaw mających za zadanie usprawnić obrót gospodarczy oraz stworzyć warunki sprzyjające podejmowaniu i wykonywaniu działalności gospodarczej w Polsce. Instytucja Rzecznika Małych i Średnich przedsiębiorców ma za zadanie zagwarantować praktyczną realizację przepisów wspomnianego pakietu oraz szeroko rozumianą ochronę prawną w odniesieniu do mniejszych podmiotów gospodarczych.

Nie będzie likwidacji faktur papierowych

Ministerstwo Finansów ani Ministerstwo Cyfryzacji nie prowadzą prac nad likwidacją papierowych faktur. Likwidacja możliwości posługiwania się papierowymi fakturami naruszałaby przepisy unijnej dyrektywy 2006/112/WE dotyczącej VAT. Takiej odpowiedzi udzielił 23 marca 2018 r. Minister Finansów na interpelację poselską.

Faktura z błędną nazwą odbiorcy w JPK_VAT

Dostawca wystawił fakturę z błędną nazwą odbiorcy. Czy powinien wykazać taką fakturę w JPK_VAT? Jak powinien postąpić kupujący, w sytuacji gdy ustali, że sprzedawca popełnił błąd i na fakturze wpisał błędną nazwę nabywcy. Czy nabywca może wykazać taką fakturę w swoim JPK_VAT?

Klauzule arbitrażowe w BIT-ach sprzeczne z prawem unijnym

Wyrok Wielkiej Izby Trybunału Sprawiedliwości UE z 6 marca 2018 r., uznający za sprzeczne z prawem unijnym klauzule arbitrażowe zawarte w 196 umowach o wzajemnej ochronie inwestycji – tzw. BIT-ach zawartych przez państwa UE, jest historyczny i będzie miał liczne konsekwencje, w szczególności może z korzyścią dla Polski wpłynąć na 90 proc. sporów prowadzonych aktualnie przez Prokuratorię Generalną z inwestorami z państw członkowskich UE - powiedział PAP prezes Prokuratorii Generalnej prof. Leszek Bosek.

Konstytucja Biznesu podpisana - co się zmieni

23 marca 2018 r. Prezydent RP Andrzej Duda podpisał Konstytucja Biznesu - najbardziej kompleksową reforma prawa gospodarczego od prawie 30 lat. Konstytucja Biznesu to pakiet 5 ustaw zmieniających polską rzeczywistość biznesową. Nowe przepisy mają na celu przede wszystkim budowanie partnerskich relacji między przedsiębiorcami a urzędnikami i ułatwienie założenia oraz prowadzenia firm w Polsce. Zmiany obejmujące prawie 200 aktów prawnych wejdą w życie po 30 dniach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.

Uproszczenia w wystawianiu i przesyłaniu faktur VAT RR

Zostaną wprowadzone uproszczenia dla podatników polegające na zmianie zakresu danych umieszczanych na dokumencie wystawianym przy nabyciu produktów rolnych i usług rolniczych od rolników ryczałtowych, czyli fakturze VAT RR. Pojawi się także możliwość wystawiania i przesyłania tych faktur w formie elektronicznej.

Powiadomienia w sprawie korekty JPK_VAT

Ministerstwo Finansów poinformowało, że zostało sprawdzonych już 650 mln faktur z Jednolitych Plików Kontrolnych dla potrzeb VAT (JPK_VAT) za styczeń 2018 r. Podatnicy, u których pojawiły się niezgodności, otrzymają powiadomienia z prośbą o weryfikację przesłanych JPK_VAT.

Zmiany w prawie dla przedsiębiorców - ulga na start, działalność bez rejestracji

W tym roku przedsiębiorców czekają liczne zmiany w prawie. Część nowości zaczęła już obowiązywać, część wejdzie w życie już niebawem. Wśród najistotniejszych zmian jest m.in. ulga na start po założeniu działalności gospodarczej oraz możliwość prowadzenia działalności bez rejestracji, przewidziane w ustawie Prawa przedsiębiorców.

Konstytucja Biznesu przyjęta przez Sejm, czeka na podpis prezydenta

W dniu 6 marca Sejm zakończył pracę nad Konstytucją Biznesu i skierował do podpisu prezydenta. Pakiet pięciu ustaw, z których składa się Konstytucja Biznesu, wejdzie w życie 30 dni od ogłoszenia. Najważniejszą ustawą pakietu jest Prawo przedsiębiorców.

Dokumentowanie fakturami i paragonami nieodpłatnej dostawy towarów i nieodpłatnego świadczenia usług

Na gruncie VAT opodatkowaniu podlegają tylko takie czynności, które wykonywane są w zamian za wynagrodzenie. Przepisy przewidują jednak od tej zasady dwa istotne wyjątki. Po pierwsze, zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy o VAT, za odpłatną dostawę towarów uważa się także nieodpłatne przekazanie lub zużycie towarów, po spełnieniu określonych warunków. Z kolei w art. 8 ust. 2 ustawy o VAT określono przypadki, w których nieodpłatne świadczenie usług jest zrównane z czynnością odpłatną. Zastosowanie tych przepisów w praktyce rodzi wiele wątpliwości. W niniejszym artykule zostało omówione jedno z takich zagadnień problemowych, tj. wymogi dokumentacyjne związane z takim czynnościami.

Mniej obowiązków informacyjnych związanych z pkpir

Resort finansów opublikował projekt nowelizacji rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (pkpir). Zmiany dostosowują rozporządzenie do nowych regulacji ustawy o PIT, obowiązujących od 1 stycznia 2018 r.

Obowiązki podmiotów świadczących usługi wymiany waluty wirtualnej

W dniu 1 marca 2018 r. Sejm przyjął ustawę o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu, która wprowadza m.in. definicję waluty wirtualnej. Nowe regulacje nakładają na podmioty, które świadczą usługi wymiany waluty wirtualnej (w tym kryptowaluty), obowiązek zawiadamiania Generalnego Inspektora Informacji Finansowej (GIIF) o podejrzanych transakcjach.

Odsetki od kredytu mieszkaniowego kosztem uzyskania przychodów firmy

Jeżeli przedsiębiorca prowadzi działalność gospodarczą w swoim mieszkaniu może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów tej działalności zapłacone odsetki od kredytu zaciągniętego na zakup mieszkania. Mieszkanie trzeba w tym celu zaliczyć do środków trwałych firmy. Odsetki od kredytu zapłacone do dnia oddania mieszkania (jako środka trwałego) do używania w działalności gospodarczej powiększają jego wartość początkową i będą stanowiły koszt uzyskania przychodu poprzez odpisy amortyzacyjne. A odsetki płacone po oddaniu tego środka trwałego do używania mogą być bezpośrednio zaliczane do kosztów uzyskania przychodów.

Zakaz handlu w niedziele 2018 - centra handlowe, sklepy internetowe

Ustawa o ograniczeniu handlu w niedziele i święta weszła w życie 1 marca br. W 2018 roku sklepy mają być otwarte tylko w dwie niedziele w miesiącu - w pierwszą i ostatnią. W 2019 roku tylko w ostatnią niedzielę każdego miesiąca będzie można prowadzić handel. Natomiast od 2020 roku zakaz ma objąć prawie wszystkie niedziele (oprócz 7. niedziel w roku). W każdym roku będzie też można prowadzić handel w Niedzielę Palmową i kolejne dwie niedziele poprzedzających pierwszy dzień Bożego Narodzenia. Eksperci PwC szacują, że nowe przepisy zmienią funkcjonowanie centrów handlowych. Zdaniem ekspertów przepisy dość szybko zostaną znowelizowane, w celu eliminacji przypadków obchodzenia ograniczeń handlu.

Odliczenie VAT z faktury otrzymanej z opóźnieniem

Moment, w którym ujmuje się w deklaracji transakcje objęte odwrotnym obciążeniem, nie powinien rozstrzygać o tym, kiedy można odliczyć VAT. A zatem nawet w przypadku zadeklarowania transakcji po upływie trzech miesięcy od jej dokonania można odliczyć VAT w okresie, w którym jest on należny. Tak wynika z przepisów unijnych i orzecznictwa TSUE. Podobne stanowisko zajął Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie.

Zakaz wystawiania faktur w zamian za paragony bez NIP

Ministerstwo Finansów chce zakazać wymiany paragonów bez NIP na faktury dające prawo do odliczenia podatku VAT. Wymiana paragonów bez NIP na faktury będzie karana.

Urzędy skarbowe sprawdzają biznes weselny

Świętokrzyska skarbówka skontrolowała w ubiegłym roku 17 przedsiębiorców organizujących przyjęcia weselne. W Zakopanem wezwano do udzielenia informacji 345 młodych par. Kontrole są prowadzone w kilku miejscach w kraju. Ale choć lokalni urzędnicy twierdzą, że dostali odgórne zalecenie z Warszawy, to zapytana o to KAS zaprzeczyła. Kontrolowane są firmy, a młode pary są źródłem informacji dla skarbówki, która chciałaby się od nich dowiedzieć np. jakie były faktyczne koszty imprezy, czy dostali rachunek lub kwit z kasy fiskalnej etc.

Pośrednictwo transakcyjne w piłce nożnej - uwarunkowania prawne

W piłce nożnej, tak jak i w innych dyscyplinach sportowych, zarówno zawodnicy, jak i kluby korzystają z usług profesjonalnych przedstawicieli, uczestniczących w relacjach między tymi podmiotami. Tak zwane pośrednictwo transakcyjne odgrywa kluczową rolę w dzisiejszej piłce, a temat ogromnych kwot obracających się w światowym futbolu wykroczył już poza branżę, przenikając do mainstreamowych mediów.

Zasady wystawiania i akceptacji noty korygującej

W celu korekty niektórych danych zawartych na fakturze ustawodawca dopuszcza możliwość wystawiania noty korygującej. Kiedy można wystawić notę korygującą i jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nota była formalnie skuteczna?

Opodatkowanie przychodów z najmu prywatnego mieszkania lub poszczególnych pokojów

Jeśli przedmiotem najmu jest jedno mieszkanie lub ewentualnie pokoje w tym mieszkaniu, a czynności związane z zawieraniem umów najmu nie są podejmowane w sposób zorganizowany i ciągły, to przyjąć należy, że najem lokalu mieszkalnego (pokoi w lokalu mieszkalnym) nie będzie odbywać się w warunkach prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej.

Handel internetowy - Ministerstwo Finansów sprawdza wystawianie faktur

Ministerstwo Finansów zauważa, że w internetowych serwisach aukcyjnych podatnicy VAT sprzedają nowe towary (np. telefony komórkowe i tablety) z informacją, że nie wystawiają faktury. To niezgodne z przepisami VAT i może wskazywać na zaniżanie podstawy opodatkowania, tym samym powstanie zaległości podatkowej oraz sankcji VAT. Ministerstwo Finansów zapowiada, że wkrótce będzie się kontaktować z takimi podatnikami, aby wyjaśnić kwestie wystawiania faktur za transakcje.

Odmowa prawa do odliczenia VAT na podstawie podejrzenia o nadużycie

Zdaniem Naczelnego Sądu Administracyjnego zanim skarbówka uznała działania firmy za nierzeczywiste i stanowiące nadużycie w zakresie VAT, powinna była określić, jaki jest charakter nadużycia i jakie dokładnie negatywne skutki miało ono dla Skarbu Państwa. Dopiero potem mogła przedsiębiorców karać czy też odbierać przysługujące im z mocy prawa uprawnienie do odliczenia VAT. Jest to przełomowe rozstrzygnięcie NSA, które może skutkować lawiną wniosków o wznowienie postępowania stwierdzenia nieważności decyzji.

Sukcesja w spółkach handlowych?

Mariusz Haładyj, wiceminister w Ministerstwie Przedsiębiorczości i Technologii poinformował, że resort analizuje bariery dotyczące sukcesji w przypadku spółek handlowych. Uwzględniona ma zostać potrzeba wprowadzenia nowych przekształceń podmiotowych. Tak minister skomentował propozycję Business Centre Club, aby umożliwić jednoosobowym firmom przekształcenie działalności w spółkę osobową.

Jak chronić dane osobowe przedsiębiorstwa przed cyberatakami?

Jednymi z najważniejszych danych, jakie gromadzi każda firma, są informacje osobowe jej pracowników. Ich ochrona konieczna jest nie tylko ze względu na przepisy prawa, ale również dlatego, że mogą stać się łakomym kąskiem dla cyberprzestępców, a tego typu ataki są coraz częstsze. Dotykają one nie tyle duże koncerny, co przede wszystkim małe i średnie przedsiębiorstwa, gdzie procedury przeciwdziałania tego typu zagrożeniom są niedopracowane lub wręcz nie istnieją. Nie powinniśmy zatem pytać „czy” ktoś zaatakuje naszą firmę, ale bardziej - „kiedy” to zrobi.

Ustawa o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy - projekt

8 lutego 2018 roku wszystkie kluby poselskie poparły w Sejmie skierowanie do dalszych prac w komisji rządowego projektu ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu. Projekt nakłada m.in. obowiązek określania ryzyka prania pieniędzy przez prowadzących giełdy kryptowalut, wprowadza też definicje waluty wirtualnej.

Wystawianie faktur za najem

Obowiązek podatkowy z tytułu najmu powstaje na zasadach szczególnych. Decyduje o tym zasadniczo data wystawienia faktury, gdy jest wystawiona terminowo. Opóźnienie w tym zakresie nie przesuwa daty powstania obowiązku podatkowego. Natomiast faktura wystawiona przedwcześnie skutkuje automatycznie koniecznością rozpoznania obowiązku podatkowego. Należy o tym pamiętać, decydując się na ten krok, szczególnie gdy najem nie korzysta ze zwolnienia.

Zawieszenie działalności gospodarczej a obowiązek przesyłania JPK_VAT

Ministerstwo Finansów wyjaśniło, że jeżeli podatnik VAT zawiesił działalność gospodarczą i nie prowadzi zapisów w ewidencji VAT, to nie ma obowiązku przesyłania JPK_VAT za okresy zawieszenia tej działalności. Ale jednocześnie MF zwraca uwagę, że w niektórych sytuacjach (np. gdy podatnik dokonuje wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów), pomimo zawieszenia działalności, uzupełnia się ewidencję VAT, składa deklarację VAT i przesyła JPK_VAT.

Kiedy obcokrajowcy mogą podjąć działalność gospodarczą lub zatrudnienie w Polsce?

W ostatnim czasie przybywa cudzoziemców, którzy starają się o pracę lub planują otworzenie własnego biznesu na terytorium Polski. W związku z tym pojawiają się pytania, czy osoba niebędąca obywatelem Polski może w Polsce otworzyć działalność gospodarczą lub podjąć pracę? Jeżeli tak, to jakie warunki powinna spełnić?

Sukcesja firmy - Rada Ministrów rozpatrzy projekt

6 lutego 2018 r. Rada Ministrów rozpatrzy projekt ustawy o zarządzie sukcesyjnym przedsiębiorstwem osoby fizycznej. Celem tych nowych przepisów jest umożliwienie kontynuacji działalności firmy po śmierci przedsiębiorcy.

Podatkowe przepisy z pakietu dla MŚP wejdą w życie 1 stycznia 2019 r.

Sukcesja przedsiębiorstw czy możliwość zaliczenia zarobków współmałżonka do kosztów podatkowych to część rozwiązań zawartych w pakiecie dla małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP), nad którym pracuje resort przedsiębiorczości i technologii. Podatkowe przepisy z tego pakietu wejdą w życie 1 stycznia 2019 r. - zapowiada minister Jadwiga Emilewicz.

REKLAMA