REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Faktura, Koszty podatkowe

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Gdzie w bilansie wykazać nadpłacone zobowiązanie

Gdzie w bilansie wykazać nadpłatę wynikającą z podwójnej zapłaty tej samej faktury? Z ksiąg rachunkowych na dzień bilansowy wynika, że nasz kontrahent pomylił się i dwukrotnie zapłacił za wystawioną przez nas fakturę z tytułu dostaw materiałów. Czy prawidłowe będzie wykazanie tej kwoty w poz. B.III.2d, tj. jako zobowiązania z tytułu dostaw i usług o okresie wymagalności do 12 miesięcy?

50% koszty uzyskania przychodów dla twórców – zmiany w PIT od 2013 r.

Z dniem 1 stycznia 2013 r. weszły w życie zmiany wprowadzone ustawą z 24 października 2012 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 1278). Dotyczą one preferencji podatkowych, w tym m.in. uprawnienia do korzystania z 50% kosztów uzyskania przychodów przez twórców.

Data wykonania usługi na fakturze VAT w 2013 roku

Co należy rozumieć przez pojęcie „data wykonania usługi”, którą trzeba teraz zamieszczać na fakturze? Jaka jest to zmiana w stosunku do podawanej do tej pory daty sprzedaży?

Kiedy odliczyć VAT z duplikatu faktury i czy musi być on podpisany przez wystawcę

Otrzymaliśmy duplikat faktury VAT wystawiony 4 lutego 2013 r. Dotyczy dostawy towarów z 18 grudnia 2012 r. Kiedy możemyodliczyć VAT z tej faktury? Czy duplikat powinien zostać podpisany przez jego wystawcę?

REKLAMA

Niezapłacone faktury a obowiązek dokonywania korekty

Z początkiem 2013 r. weszły w życie regulacje, które mogą stanowić swoiste wybawienie dla przedsiębiorców, zmagających się z problemem nieterminowo regulowanych faktur. Niezapłacone faktury oznaczają bowiem obowiązek dokonywania korekty kosztów.

Poczęstunek dla kontrahenta – koszt podatkowy, czy reprezentacja?

Organy podatkowe z reguły nie pozwalają podatnikom zaliczać do kosztów uzyskania przychodów wydatków na poczęstunek (posiłki) dla kontrahentów podczas spotkań biznesowych. W najbliższych miesiącach spodziewana jest uchwała NSA w tym zakresie.

Darowizna składnika majątku wykorzystywanego krócej niż rok

Podatnik, który przekazał w drodze darowizny rzeczowy składnik majątku firmy, powinien dokonać korekty kosztów jego nabycia cofając się do miesiąca zaksięgowania kosztu. Nie istnieje możliwość proporcjonalnego rozliczenia kosztu. Nie można też rozliczyć wydatku na nabycie takiego składnika poprzez odpisy amortyzacyjne, jeżeli nie spełnia on definicji środka trwałego z uwagi na przewidywany okres użytkowania krótszy niż rok.

W 2013 r. łatwiej wysyłać faktury drogą elektroniczną

Od początku 2013 r. zmieniły się przepisy dotyczące sposobu wystawiania faktur. Większość zmian to uproszczenia, polegające na likwidacji niektórych obowiązków i zmniejszeniu kłopotliwych formalności. Do ułatwień należy zaliczyć również nowe przepisy dotyczące faktur elektronicznych, którymi obrót jest obecnie łatwiejszy.

REKLAMA

Coraz więcej fikcyjnych faktur

Urzędy kontroli skarbowej w 2012 r. wykryły rekordową liczbę fikcyjnych faktur. Chodzi o prawie 152 tysięcy dokumentów. To o 27 procent więcej niż w 2011 roku.

Coraz więcej firm chce sprzedać niezapłacone faktury

W ostatnich latach zatory płatnicze stały się prawdziwą zmorą dla firm. Rząd stara się pomóc przedsiębiorcom, jednak te działania są bardzo mocno rozciągnięte w czasie i niewystarczające. Firmy same więc zaczęły rozwiązywać ten problem, dlatego kwitnie handel fakturami.

Pracodawca ma koszty podatkowe w miesiącu wypłaty wynagrodzeń

Pracodawcom zdarzają się mniejsze lub większe opóźnienia w wypłacaniu wynagrodzeń swoim pracownikom. Firmy muszą pamiętać, że koszty uzyskania przychodu z tytułu świadczeń pracowniczych mogą uwzględnić nie wcześniej, niż w miesiącu faktycznej wypłaty tych świadczeń (wynagrodzeń).

Jak rozliczyć koszty ubezpieczenia

Działalność gospodarcza często wiąże się z koniecznością wykupienia ubezpieczenia - majątkowego, OC samochodu czy sprzętu elektronicznego. Jak rozliczać koszty związane z ubezpieczeniem?

Wydatki na remont drogi publicznej to koszt dla podatnika CIT

Wydatki poniesione przez spółkę na remont drogi publicznej (dojazd do siedziby spółki) stanowią pośrednie koszty uzyskania przychodu, potrącalne w dacie ich poniesienia. Nie jest bowiem możliwe powiązanie ich z konkretnym przychodem ale służą one zachowaniu i zabezpieczeniu źródła przychodów.

Trudniej uzyskać zwrot VAT za materiały budowlane po rozwodzie

Po rozwodzie zwrot VAT za materiały budowlane nabyte do budowy (remontu) domu lub mieszkania uzyska ten z byłych małżonków, którego nazwisko widnieje na fakturach za te materiały. Dla zwroty VAT nie ma m.in. znaczenia, który z małżonków spłaca kredyt za który kupiono materiały budowlane.

VAT 2013. Zmiany VAT dotyczące fakturowania

Z początkiem 2013 r. weszło w życie szereg istotnych zmian w zakresie wystawiania faktur VAT i rozliczania podatku VAT. Co o zmianach w fakturowaniu powinni wiedzieć przedsiębiorcy?

Bez AC nie wrzucisz w koszty naprawy samochodu

Koszty naprawy uszkodzonego w wypadku drogowym samochodu mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodów. Dotyczy to jednak wyłącznie sytuacji, gdy przedsiębiorca ma wykupioną dobrowolną polisę ubezpieczeniową autocasco (AC).

OC przedsiębiorcy kosztem uzyskania przychodu

Zakup polisy ubezpieczenia OC przez przedsiębiorcę na wypadek szkód wyrządzonych w związku z prowadzoną przez niego działalnością są kwalifikowane jako koszty podatkowe. Nie dotyczy to jednak ubezpieczenia OC zakupionego dla członków zarządu spółki.

Remont i ulepszenie w kosztach uzyskania przychodu

Zarówno remont, jak i ulepszenie środka trwałego można, co do zasady, zaliczyć do kosztów podatkowych. Koszty remontu środka trwałego zaliczane są do kosztów uzyskania przychodów w całości w chwili ich poniesienia. Natomiast wydatki na ulepszenie środka trwałego zwiększają jego wartość i dlatego trzeba je rozliczać w czasie poprzez odpisy amortyzacyjne.

Grudniowe koszty zmniejszają PIT i VAT

Chcesz mieć niższy podatek za ostatni okres rozliczeniowy (dotyczy to PIT i VAT) - zrób zakupy firmowe jeszcze w grudniu. Kupując np. biurko, fotel, komputer, czy regał o wartości do 3 500 zł, można obniżyć PIT za 2012 rok. Dla obniżenia VAT-u nie ma znaczenia wartość dokonywanych zakupów. Konieczne jest natomiast uzyskanie faktury jeszcze w tym miesiącu.

Koszty 2013 / 2014 - brak zapłaty to korekta kosztów w PIT i CIT

Podatnicy PIT i CIT od 1 stycznia 2013 roku będą musieli korygować koszty uzyskania przychodu, jeżeli nie uiszczą kwoty wynikającej z faktury lub innego dokumentu w ciągu 30 dni od daty upływu terminu płatności ustalonego przez strony. W przypadku gdy termin płatności jest dłuższy niż 60 dni – korekta kosztów jest konieczna w przypadku nieuregulowania należności w ciągu 90 dni od dnia zaliczenia kwoty wynikającej z faktury lub innego dokumentu do kosztów uzyskania przychodów (kosztów podatkowych).

Zapłać albo pomniejsz koszty, czyli zmiany w podatku dochodowym 2013

Z początkiem 2013 r. wchodzą zmiany w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, wprowadzane jako część tzw. III ustawy deregulacyjnej. Najważniejsza zmiana, to konieczność pomniejszania kosztów uzyskania przychodów przez przedsiębiorców, którzy zalegają z płatnościami za zakup towarów i usług. W jaki sposób funkcjonuje ten mechanizm?

Wigilia firmowa może być rozliczona w kosztach podatkowych

Wigilia firmowa może być rozliczona w kosztach podatkowych, tylko wtedy gdy jej celem jest integracja zespołu i zwiększenie motywacji pracowników. Niestety możliwości zaliczenia w koszty podatkowe spotkań wigilijnych z kontrahentami są bardzo ograniczone – ostrzega Tax Care.

Kartki z życzeniami i drobne upominki świąteczne są kosztem uzyskania przychodu

Przekazywane kontrahentom kartki świąteczne, czy drobne upominki z logo firmy można rozliczyć w kosztach podatkowych. Takiej możliwości nie ma już w przypadku droższych prezentów. Dodatkowo w takiej sytuacji trzeba pamiętać o rozliczeniu podatków, zarówno PIT-u jak i VAT-u.

Nowa hala produkcyjna w miejscu starej (niezamortyzowanej) – skutki podatkowe

Firma X zamierza w miejscu starej hali produkcyjnej postawić nową halę. Większa część starej hali zostanie wyburzona. Jednocześnie stara hala nie została jeszcze w pełni zamortyzowana. Powstaje pytanie, czy wartość nie w pełni umorzonej hali produkcyjnej zwiększa wartość początkową wybudowanej w jej miejscu nowej hali?

Czy skapitalizowane odsetki od kredytu są kosztami uzyskania przychodów?

W każdym biznesie przychodzi pora na rozważenie celowości zaciągnięcia kredytu, czy wzięcia pożyczki. Pożyczone środki są czasem niezbędne dla rozwoju firmy, inwestycji, czy spłaty zobowiązań. W praktyce pojawia się pytanie, które elementy kredytu czy pożyczki przedsiębiorca może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów?

Prowizja za uruchomienie kredytu (opłata aranżacyjna) – kiedy może być kosztem podatkowym

Prowizja za uruchomienie kredytu (opłata aranżacyjna) stanowi pośredni koszt podatkowy i może zostać zaliczona do kosztów uzyskania przychodu jednorazowo w roku ujęcia jej w księgach rachunkowych.

Wydatki na alkohol nie są kosztem uzyskania przychodu

Wydatki na napoje alkoholowe, także te podawane przy okazji różnego rodzaju szkoleń i konferencji, nawet jeżeli uznawane są za zwyczajowo przyjęte i zostaną dostosowane do charakteru spotkania, nie stanowią kosztów uzyskania przychodów. Bez względu na taką ocenę pozostaje również ilość i rodzaj podawanego alkoholu. Wydatki na alkohol nie mają związku z celami określonymi w art. 15 ust. 1 ustawy o CIT.

Faktury VAT od 1 stycznia 2013 r. - jak wystawiać?

W 2013 r. wejdzie w życie szereg istotnych zmian w sposobie wystawiania faktur VAT i rozliczania podatku VAT. Co o planowanych zmianach w VAT powinni wiedzieć przedsiębiorcy?

Różnice kursowe od własnych środków pieniężnych a ustalenie podstawy amortyzacji

Pytania podatników budzi kwestia, czy trzeba uwzględniać w wartości początkowej środków trwałych zrealizowane różnice kursowe od tzw. własnych środków pieniężnych, które powstają w związku z zapłatą za faktury inwestycyjne przed momentem oddania inwestycji do używania?

Wydatki na zakup przedmiotów z logo podatnika – czy są kosztami podatkowymi

Zdaniem organów podatkowych masowe rozdawanie przedmiotów oznakowanych logo podatnika to reklama. Wydatki na reklamę można zaliczyć do kosztów podatkowych. Masowe rozdawanie ma miejsce wtedy, gdy każdy zainteresowany podmiot ma możliwość otrzymania takich przedmiotów, podczas powszechnie stosowanych form promocji (np. degustacje, imprezy sponsorowane, targi). Rozdawanie gadżetów z logo ograniczonej grupie podmiotów, zwłaszcza partnerom handlowym – to reprezentacja. Wydatki na reprezentację nie są kosztem uzyskania przychodu.

Wydatki na eksploatację samochodów demonstracyjnych są kosztem podatkowym bez kilometrówki

Nie trzeba prowadzić ewidencji przebiegu samochodów demonstracyjnych, by móc zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu wydatków eksploatacyjnych. Wydatki związane z ubezpieczeniem samochodów osobowych zaliczane są do kosztów podatkowych w ramach limitu.

Nie płacisz dostawcom – nie masz kosztów i nie odliczasz VAT

Od 2013 roku podatników, którzy nie regulują w terminie swoich zobowiązań dotkną poważne sankcje podatkowe. Jeżeli zaliczą do kosztów podatkowych zobowiązanie i nie zapłacą faktury w ciągu 30 dni od terminu płatności – będą musieli korygować koszty. Tak samo muszą postąpić z VAT naliczonym wynikającym z niezapłaconej faktury. Mali podatnicy nie będą płacili VAT dopóki nie otrzymają zapłaty od kontrahenta - znika 90. dniowy okres, po którym trzeba płacić VAT mimo braku otrzymania należności.

Koszt podatkowy organizatora balu sylwestrowego – rozliczany w grudniu, czy w styczniu?

Organizator balu sylwestrowego oferuje usługę, która rozpoczyna się w grudniu, a kończy w styczniu następnego roku. Zdaniem ekspertów taki bal stanowi jedną usługę, która jest wykonana dopiero w momencie zakończenia balu, tj. w styczniu. Zatem koszty bezpośrednie uzyskania tego przychodu podatnik powinien uwzględnić w tym okresie, w którym osiągnięte zostały odpowiadające im przychody, tj. w styczniu.

Czynsz za wynajem samochodu jest kosztem uzyskania przychodu

Wydatki na wynajęcie samochodów osobowych od firm rent a car, z kierowcą lub bez kierowcy są kosztem uzyskania przychodu. W przypadku czynszu najmu samochodu nie obowiązuje limit wynikający z kilometrówki, nie ma więc konieczności prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu. Tak uważają sądy administracyjne z Naczelnym Sądem Administracyjnym na czele. Niestety Minister Finansów ma inne zdanie.

Kalendarz dla klientów opatrzony logo firmy a VAT

Dowolnej wartości kalendarze opatrzone logo firmy można przekazywać w ramach reklamy, nie naliczając VAT do końca bieżącego roku. Jednak ulegnie to zmianie jeżeli zostanie przyjęta nowelizacja ustawy VAT. Wówczas nie będzie wystarczało, aby materiał spełniał definicję drukowanego materiału reklamowego lub informacyjnego. Aby nie płacić podatku, przedsiębiorcy będą mogli skorzystać jedynie ze zwolnienia dla prezentów małej wartości, przy czym będą musieli zwracać uwagę na ich wartość, która nie będzie mogła przekraczać 10zł.

Wpis do ewidencji środków trwałych jest niezbędny do rozpoczęcia amortyzacji

Warunkiem koniecznym dla rozpoczęcia amortyzacji podatkowej danego środka trwałego jest jego ujęcie w ewidencji środków trwałych. Nie wystarczy dokument potwierdzający przyjęcie do używania tego środka trwałego.

Beneficjenci dotacji unijnych mogą nie skorzystać z jednorazowej amortyzacji

Jednorazowa amortyzacja, to sposób na szybkie powiększenie kosztów i jednocześnie na niższy podatek dochodowy. Z jednorazowej amortyzacji wydatków inwestycyjnych nie skorzysta przedsiębiorca, który otrzymał dotacje unijne w wysokości ponad 200 tys. euro.

Jak rozliczyć w kosztach podatkowych zakup licencji

Wydatki na nabycie licencji, pozwalającej np. na wykorzystywanie specjalistycznego oprogramowania komputerowego, czy utworów chronionych prawem autorskim, z zasady stanowią koszt uzyskania przychodu. Sposób ujęcia poniesionego wydatku w kosztach podatkowy zależy zarówno od jego wartości, jak i długości przewidywanego okresu, w którym nabyty program będzie użytkowany w ramach działalności gospodarczej.

Wydatki związane z przedterminowym rozwiązaniem niekorzystnej umowy mogą być kosztem podatkowym

Kwota odstępnego uiszczona na rzecz kontrahenta w zamian za przedterminowe rozwiązanie umowy, generującej dla spółki starty, może być zaliczona do kosztów uzyskania przychodu. Tak uznał WSA w Warszawie w wyroku z 25 września 2012 r. Jest to kolejne korzystne dla podatników orzeczenie w tym zakresie.

Straty wynikające z zamknięcia umów opcyjnych a koszty podatkowe

Analiza art. 16 ust. 1 pkt 8b ustawy o CIT prowadzi do wniosku, że wydatki „związane z nabyciem” pochodnych instrumentów finansowych są pojęciem szerszym niż wydatki na nabycie tych instrumentów. Przepis art. 16 ust. 1 pkt 8b ustawy należy interpretować w ten sposób, że odnosi się on do kosztów nabycia, które ponosi jedna ze stron umów o nabycie pochodnych instrumentów finansowych, czyli do nabywcy opcji. Koszty wystawcy opcji należy oceniać zgodnie z regułami art. 15 ust. 1 ustawy o CIT.

Czy można uzupełnić notą korygującą brak NIP na fakturze

Wystawca faktury może skorygować błąd polegający na pominięciu NIP nabywcy na fakturze, zarówno wystawiając fakturę korygującą, jak i akceptując notę korygującą wystawioną przez nabywcę. Brak NIP nabywcy to błąd tzw. mniejszej wagi, który nie wyklucza prawidłowości rozliczenia sprzedawcy i prawa nabywcy do odliczenia VAT.

Co grozi za niezapłacone faktury od 2013 r.?

24 października rząd przyjął projekt ustawy o redukcji niektórych obciążeń w gospodarce. Projekt przewiduje również zmiany w ustawie o VAT. Oprócz zmian w rozliczeniach kasowych oraz rozliczania ulgi na złe długi, projekt przewiduje dotkliwe sankcje dla wszystkich podatników, którzy nie zapłacą za fakturę w terminie 150 dni od dnia upływu terminu płatności. Zmiany mają obowiązywać od 1 stycznia 2013 r.

Czy wydatki na usługi notarialne związane z zakupem akcji innego podmiotu są kosztami podatkowymi?

Podatnicy mają wątpliwości, czy możliwe jest zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów kosztów obsługi notarialnej związanej z zakupem akcji innego podmiotu (koszty sporządzenia aktu notarialnego oraz wypisów z tego aktu notarialnego)? Okazuje się, że nie wszystkie takie koszty mogą być zaliczone do kosztów podatkowych.

Dodatkowy odpis na ZFŚS – czy jest kosztem uzyskania przychodów

Podatnicy mają wątpliwości, czy zwiększony (np. uchwałą zarządu spółki) odpis na Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych za dany rok może stanowić koszt dla celów podatkowych. Okazuje się, że może ale trzeba spełnić kilka warunków.

Faktura nie zawsze jest konieczna. Jakim dokumentem można udokumentować koszt?

Do udokumentowania kosztu firmowego najczęściej służą faktura lub rachunek, ale nie są to jedyne sposoby potwierdzenia wydatku. Jakie jeszcze dokumenty uprawniają przedsiębiorcę do zapisania zakupu po stronie kosztów uzyskania przychodu?

Dokumentowanie wydatków na posiłki podczas podróży służbowej - oświadczenie pracownika

Podatnicy miewają wątpliwości, czy w przypadku nie zapewnienia pracownikowi całodziennego wyżywienia podczas podróży służbowej pracodawca może zwrócić pracownikowi koszty wydatków na nabycie posiłków na podstawie pisemnego oświadczenia pracownika o rozliczeniu kosztów podróży.

Amortyzacja mieszkania przeznaczonego na biuro firmy

Prowadząc działalność gospodarczą we własnym mieszkaniu niejednokrotnie decydujemy się na zaliczenie do kosztów podatkowych naszej firmy części wydatków związanych z powierzchnią przeznaczoną na biuro. Nie możemy przy tym zapomnieć o możliwości zaliczenia do kosztów odpisów amortyzacyjnych od części wartości naszego mieszkania.

Podróże służbowe pracowników i przedsiębiorców – rozliczenia podatkowe

Od 2007 roku nie zmieniły się limity diet i należności z tytułu podróży służbowych wynikające z rozporządzeń Ministra Pracy i Polityki Społecznej. Jednak już wiadomo, że wreszcie od 1 marca 2013 roku nastąpi podwyższenie tych stawek. Dieta wzrasta do 30,- zł. Ryczałt na pokrycie kosztów dojazdu środkami komunikacji miejscowej wyniesie 6,- zł, a ryczałt za nocleg 45,- zł. Wyższe będą też diety zagraniczne i limity noclegowe w delegacjach zagranicznych. Ma to oczywiście swój istotny podatkowy wymiar.

Podróże służbowe 2016

Od 1 marca 2013 r. dieta krajowa wynosi 30 zł. 20% ryczałt na pokrycie kosztów dojazdu środkami komunikacji miejscowej wynosi 6,00 zł, a ryczałt za nocleg, stanowiący 150% diety - 45 zł. Podwyższone zostały też diety zagraniczne i limity noclegowe w delegacjach zagranicznych. 29 stycznia 2013 r. Minister Pracy i Polityki Społecznej podpisał rozporządzenie w sprawie należności za podróże służbowe. To jedno rozporządzenie dotyczy zarówno delegacji krajowych, jak i zagranicznych ! Jest też wiele innych nowości. Kwoty te nie zmieniły się w 2016 roku.

Usługi outplacementu mogą być kosztem uzyskania przychodu

Do kosztów uzyskania przychodów, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, podatnik może zaliczyć wydatki na nabycie usług outplacementu w związku ze zwolnieniem grupowym pracowników jako świadczenie wynikające z regulacji zawartych w ustawie z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucji rynku prac w powiązaniu z regulacjami zawartymi w ustawie z dnia 13 marca 2003 r. o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników.

REKLAMA