REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Faktura, Rachunkowość

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Odliczenie VAT z faktur wystawionych przez komornika

Odliczenie VAT z faktur wystawionych przez komornika było przedmiotem sporu podatnika z fiskusem. Organ podatkowy odmówił przedsiębiorcy prawa do odliczenia VAT, bo ten nie sprawdził komornika, który zdaniem organu był oszustem.

Krajowy System e-Faktur od 2021 r.

Krajowy System e-Faktur od 2021 r. Kto zdecyduje się na wystawianie i przesyłanie ustrukturyzowanych faktur elektronicznych za pomocą ministerialnej platformy KSeF, może liczyć na podatkowe korzyści.

Faktury elektroniczne ustrukturyzowane w 2021 roku

Faktury elektroniczne ustrukturyzowane będą nowym rodzajem faktur elektronicznych. Będzie to jednolity w skali kraju format faktury elektronicznej. W Ministerstwie Finansów przygotowywana jest nowelizacja ustawy o VAT, która da podatnikom VAT możliwość wystawiania faktur ustrukturyzowanych, jako jednej z dopuszczanych form dokumentowania sprzedaży obok faktur papierowych i obecnie występujących w obrocie gospodarczym faktur elektronicznych. Faktury elektroniczne ustrukturyzowane będzie można wystawiać i otrzymywać za pośrednictwem systemu teleinformatycznego, tj. Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Projekt nowelizacji ma zostać przyjęty przez Radę Ministrów i skierowany do Sejmu w I kwartale 2021 roku. Czym będą faktury elektroniczne ustrukturyzowane? Czym będzie Krajowy System e-Faktur (KSeF)?

Przechowywanie faktur wyłącznie w formie elektronicznej

Coraz więcej podatników VAT decyduje się na wystawianie i przechowywanie faktur jedynie w formie elektronicznej. Wątpliwości budzi jednak możliwość archiwizowania i przechowywania w formie elektronicznej faktur otrzymanych w formie papierowej. Czy faktury papierowe można przechowywać wyłącznie w formie elektronicznej?

REKLAMA

Przedawnienie roszczeń - 31 grudnia 2020 r. przedawnią się niezapłacone faktury wystawione w 2018 roku

31 grudnia 2020 r. przedawnią się niezapłacone faktury wystawione w 2018 r. przypomina Krajowy Rejestr Długów. By nie stracić pieniędzy zamrożonych w niezapłaconych fakturach, przedsiębiorca może m.in. zawrzeć z dłużnikiem ugodę, w której uzna on ich roszczenia - tłumaczą eksperci. Jakie są terminy przedawnienia roszczeń z działalności gospodarczej i umów najczęściej występujących w obrocie gospodarczym?

Pakiet Slim VAT przyjęty przez Sejm

Pakiet uproszczeń, tzw. Slim VAT został uchwalony przez Sejm. Posłowie uzupełnili nowelizację m.in. o przepisy wydłużające preferencje podatkowe dla aut hybrydowych z wtyczką.

Zmiany w ustawie o rachunkowości - nowe formaty e-sprawozdań

W wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów zostały opublikowane 25 listopada 2020 r. założenia nowego projektu nowelizacji ustawy o rachunkowości oraz niektórych innych ustaw. Nowelizacja ma wprowadzić nowe formaty plików elektronicznych sprawozdań finansowych i sprawozdań z działalności (XHTML i XBRL), pozwolić na podpisywanie sprawozdań tylko przez jednego członka zarządu wieloosobowego. Ponadto planowanych jest szereg zmian dla biegłych rewidentów i firm audytorskich. Planowany termin przyjęcia projektu przez Radę Ministrów to IV kwartał 2020 r.

Księgowi, technologia i społeczeństwo 5.0

Połączenie technologii z pracą księgowych. Księgowi jako część społeczeństwa 5.0. Okazuje się, że okres pandemii jeszcze bardziej uświadomił zarówno firmom, jak i księgowym, że kluczem do sukcesu jest innowacja. To ona wyzwala zmiany, które pozwalają przedsiębiorstwom rosnąć.

REKLAMA

Jakie role będzie pełnił księgowy w przyszłości?

W jakim kierunku zmierza branża i czy księgowy może przygotować się na wyzwania, które przyniesie przyszłość? Kluczem z pewnością jest innowacja - nie tylko w działaniu, ale przede wszystkim w wykorzystywanych na co dzień rozwiązaniach technologicznych. To dzięki nim praca z danymi i dokumentami jest efektywniejsza, a zaoszczędzony czas można przeznaczyć na opracowywanie spójnych wizji rozwoju firmy.

Polityka rachunkowości (część II) – uproszczenia w zakresie metod wyceny aktywów i pasywów

Rachunkowość jednostki obejmuje m.in. przyjęte zasady (politykę) rachunkowości, prowadzenie ksiąg rachunkowych a także wycenę aktywów i pasywów oraz ustalanie wyniku finansowego. W tym zakresie ustawa o rachunkowości (dalej: uor) przewiduje określone zasady ale też wiele uproszczeń, odstępstw od ich stosowania. Od 1 stycznia 2019 r. tych uproszczeń w uor jeszcze przybyło. Wszystko pod legislacyjnym hasłem ułatwień dla przedsiębiorców. Niestety często jest to pułapka, gdyż – wbrew pozorom – uproszczenia te nie zawsze można zastosować pozostając w zgodzie z uor. Nierzadko też ich stosowanie jest wręcz niekorzystne dla Jednostki.

Jaki adres spółki na fakturze?

Spółka z o.o. będąca czynnym podatnikiem VAT powinna podać na fakturze (zarówno fakturze sprzedaży jak i zakupu) właściwy adres, zgodny z wpisem w Krajowym Rejestrze Sądowym. W zgłoszeniu rejestracyjnym w zakresie podatku od towarów i usług VAT-R oraz w rejestrze przedsiębiorców KRS, adres siedziby spółki zawiera ulicę, miejscowość, kod pocztowy oraz miejscowość poczty. Dlatego na fakturze trzeba zapisać zarówno miejscowość siedziby spółki jak i nazwę miejscowości poczty.

Nowe przepisy VAT dotyczące faktur uproszczonych

Traktowanie paragonów z NIP nabywcy o wartości nieprzekraczającej 450 zł (lub 100 euro) za faktury uproszczone przysparza spore problemy przedsiębiorcom. Ma się to zmienić. Ministerstwo Finansów proponuje bowiem, by paragon fiskalny z numerem NIP nabywcy wystawiony na kwotę do 450 zł nie był fakturą uproszczoną.

CIT od spółek komandytowych. Co ze sprawozdaniem finansowym?

Jak sporządzać sprawozdania finansowe? Księgowi i biura rachunkowe mają liczne wątpliwości, ponieważ ustawodawca dał możliwość objęcia spółek komandytowych CIT dopiero od 1 maja 2021 r.

Puste faktury a odliczenie VAT

Fiskus ustalił, że podatnik odliczył VAT z faktur, które nie dokumentowały rzeczywistych zdarzeń gospodarczych. Odmówił jej tym samym możliwości obniżenia podstawy opodatkowania w VAT, zobowiązując podatnika do uregulowania podatku w oparciu o puste faktury.

Pakiet zmian w VAT od 2021 r. Co czeka podatników?

Pakiet zmian w VAT na 2021 r. zawiera zmiany obejmujące tzw. pakiet SLIM VAT (Simple Local And Modern VAT), dotyczące w szczególności fakturowania, eksportu, odliczania podatku VAT, a także doprecyzowanie niektórych konstrukcji VAT, m.in. w zakresie stosowania JPK_VAT. Nowe rozwiązania mają wejść w życie od 1 stycznia 2021 r., z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obwiązywać w innych terminach (m.in. zmiany w zakresie Tax Free).

Centralny Rejestr Faktur od 2021 r. Co czeka podatników?

Centralny Rejestr Faktur ma zostać uruchomiona w połowie 2021 r. Trafią tam e-faktury wystawiane przez przedsiębiorców. Na początku ma to być system dobrowolny, w kolejnym etapie - obowiązkowy. Prześledźmy jak podobne rozwiązanie funkcjonuje w innych krajach.

Kiedy faktura nie uprawnia do odliczenia VAT?

Prawo do odliczenia VAT wynikającego z faktur zakupowych jest nadrzędnym prawem podatnika, stanowiącym fundament zasady neutralności podatku VAT. Są jednak przypadki, gdzie ustawodawca zdecydował o ograniczeniu prawa do odliczenia VAT. Wynikają one m.in. z dokonywania zakupów niewykorzystywanych w działalności opodatkowanej, od podatników niezarejestrowanych jako podatnicy VAT czynni, zakupów związanych z samochodami wykorzystywanymi do celów mieszanych w działalności gospodarczej lub usługami noclegowymi i gastronomicznymi czy też wynikających z nadużyć lub oszustw podatkowych.

Nota korygująca - kto ją wystawia i kiedy?

Nota korygująca jest szczególnym rodzajem faktury pozwalającym na korygowanie niektórych pomyłek w fakturach wyjątkowo przez nabywcę towaru lub usługi, a nie przez wystawcę faktury. Przyjrzyjmy się dokładniej temu dokumentowi. Jakie elementy powinna zawierać nota korygująca? Kiedy ją wystawiać? Czy wymaga akceptacji wystawcy faktury? Jakie pomyłki można poprawiać notą korygującą, a jakich nie?

Polityka rachunkowości (część I) – metody wyceny aktywów i pasywów

Często zaniedbywanym bądź też niewłaściwie rozumianym przez jednostki zagadnieniem jest kwestia polityki rachunkowości. Polityka to dokumentacja opisująca zasady rachunkowości obowiązujące daną jednostkę. Nie rzadko zdarza się, że jednostki „funkcjonują” bez żadnej polityki, gdyż uważają, że jest ona im do niczego niepotrzebna. Uzasadniają to tym, że przecież ich rachunkowość jest zgodna z ustawą o rachunkowości, więc co i po co tu dodatkowo opisywać.

Zmiana terminu Międzynarodowego Kongresu Biur Rachunkowych

Zaplanowany na 27-28 października, II Międzynarodowy Kongres Biur Rachunkowych w Centrum Kongresowym Targów Kielce odbędzie się w terminie 1-2 czerwca 2021 roku. Patronem medialnym wydarzenia jest Infor.

Odliczenie podatku naliczonego, a nierzetelna faktura

Jedną z fundamentalnych zasad podatku od towarów i usług, jest możliwość odliczenia podatku naliczonego. Dzięki takiemu rozwiązaniu, podatek może być neutralny dla przedsiębiorcy. Co do zasady - prawo do odliczenia nie powinno być ograniczane, ponieważ stanowi podstawową zasadę systemu podatku VAT, co wielokrotnie podkreślał Trybunał Sprawiedliwości (np. wyroku z 8.01.2002 r., C-409/99, Metropol Treuhand WirtschaftsstreuhandgmbH przeciwko Finanzlandesdirektion für Steiermark and Michael Stadler v Finanzlandesdirektion für Vorarlberg, EU:C:2002:2). Zdarzają się jednak sytuacje, gdzie błędy w fakturze mogą spowodować ograniczenie tego prawa – w szczególności, jeżeli taka zostanie uznana za nierzetelną.

JPK dla ksiąg rachunkowych (JPK_KR) od 1 stycznia 2021 r. Co się zmieni?

Ministerstwo Finansów opublikowało nową broszurę informacyjną dotyczącą jednolitego pliku kontrolnego dla ksiąg rachunkowych (JPK_KR). Wprowadzone zmiany, czyli zaktualizowane opisy niektórych elementów JPK_KR będą obowiązywać od 1 stycznia 2021 r.

Pełna księgowość - limit 2021

Obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych (pełnej księgowości) występuje po przekroczeniu limitu przychodów w wysokości 2.000.000 euro. Dokonując przeliczenia, według średniego kursu euro z dnia 1 października 2020 r., limit ten wynosi 9.030.600 zł. Oznacza to, że jednostki, których przychody netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych za poprzedni rok obrotowy przekroczą ten limit, zobowiązane będą do prowadzenia ksiąg rachunkowych w 2021 r.

Puste faktury – kiedy organ może odmówić odliczenia VAT?

Stwierdzenie nabycia przez podatnika pustych faktur w celu uzyskania korzyści podatkowych upoważnia organy do odmówienia mu prawa do odliczenia VAT. Nie oznacza jednak, że na tej podstawie mogą żądać od niego zapłaty VAT z faktur, które on wystawił. Jak orzekł Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi, to, iż przedsiębiorca kupował puste faktury, nie oznacza, że sam takie wystawiał. Organy muszą to udowodnić.

E-sprawozdanie finansowe za 2020 rok - jak nie popełnić błędu (np. w podpisie elektronicznym)?

Przedsiębiorcy i organizacje przy tworzeniu raportów za 2020 r. muszą pamiętać m.in. o wykorzystaniu aktualnych struktur logicznych, a także o odpowiedniej kolejności podpisów.

Jak dokonywać odpisów amortyzacyjnych metodą degresywną?

Amortyzacja degresywna opiera się na założeniu, że wartość środka trwałego na potrzeby amortyzacji spada szybciej w pierwszych latach jego używania niż w latach kolejnych. A zatem, metoda degresywna amortyzacji charakteryzuje się tym, iż dla każdego roku podatkowego występuje inna podstawa dokonywania odpisów amortyzacyjnych.

Czy przesłanie faktury w formacie PDF to wydanie faktury?

Czy podatnik przesyłając wystawioną fakturę (faktura elektroniczna w formacie PDF), z wykorzystaniem i za pośrednictwem infrastruktury związanej z aplikacją mobilną, na adres e-mail podany przez nabywcę może uznać, że jest to wydanie faktury nabywcy w myśl przepisu art. 111 ust. 3a pkt 1 ustawy o VAT?

Faktura do paragonu - błąd w numerze NIP na paragonie

Minister Finansów wyjaśnił, że w przypadku zaistnienia błędu w numerze NIP nabywcy umieszczonym na paragonie fiskalnym dopuszcza się możliwość wystawienia noty korygującej, zgodnie z art. 106k ustawy o VAT do wystawionej do takiego paragonu faktury albo paragonu fiskalnego będącego fakturą uproszczoną. Jednocześnie Minister sprecyzował, że jako błąd w numerze NIP należy rozumieć oczywistą pomyłkę, na przykład brak jednej cyfry, przestawienie cyfr, bądź pomyłkę w jednej cyfrze. W wypadku popełnienia takiej pomyłki należy wystawić fakturę z takim samym błędnym numerem NIP, jaki znalazł się na paragonie i następnie do tej faktury powinna być wystawiona nota korygującą z prawidłowym numerem NIP. Minister Finansów uznał jednak, że nie można wystawić noty korygującej w przypadku, gdy na paragonie fiskalnym nie umieszczono w ogóle numeru NIP lub podano kompletnie błędny numer NIP, np. 9999999999 lub NIP innego podatnika.

Faktura elektroniczna wysłana na e-mail zamiast paragonu

Czy w sytuacji sprzedaży dokonywanej na rzecz klienta będącego osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej, która to sprzedaż jest ewidencjonowana przy użyciu kasy rejestrującej, w przypadku przesłania klientowi faktury elektronicznej na wskazany w procesie rejestracji adres e-mail (w formie dokumentu elektronicznego lub linku do dokumentu elektronicznego) firma będzie zobowiązana do wydania klientowi również paragonu fiskalnego?

Nowy wymiar rachunkowości - Międzynarodowy Kongres Biur Rachunkowych (Kielce, 27-28 października)

W Centrum Kongresowym Targów Kielce od 27 do 28 października odbędzie się kolejna edycja Międzynarodowego Kongresu Biur Rachunkowych. Podczas spotkania eksperci będą mówić wiele o nowych technologiach w rachunkowości, pracy zdalnej i kontrolach. Patronem medialnym wydarzenia jest Infor.

Wybór biegłego rewidenta do zbadania sprawozdania finansowego

Wrzesień i październik to najlepszy czas, aby dokonać wyboru biegłego rewidenta, który zajmie się badaniem sprawozdania finansowego. Tegoroczne działania upływają w firmach pod znakiem pandemii i jej wpływu na funkcjonowanie biznesu, co niewątpliwie wpłynie także na realizację badań i współpracę z biegłym, a także kształt samego sprawozdania. Na znaczeniu poza twardymi liczbami zyska ich warstwa opisowa. Wrosnąć może także rola biegłych poza działaniami audytowymi.

Przedłużenie terminu na zatwierdzenie sprawozdania finansowego przez spółdzielnie

Walne zgromadzenia spółdzielni będą miały możliwość zatwierdzenia sprawozdań finansowych do 6 tygodni od dnia odwołania stanu epidemii albo ogłoszonego bezpośrednio po nim stanu zagrożenia epidemicznego. Z możliwość zatwierdzenia sprawozdań finansowych w terminie przedłużonym ustawowo na zwołanie walnego zgromadzenia spółdzielni skorzysta około 9 tys. podmiotów.

Jak rozliczać VAT z faktur za usługi budowlane?

Moment powstania obowiązku podatkowego w zakresie faktur VAT za usługi budowlane to chwila, w której spółka otrzymała całość lub część zapłaty za wykonane usługi – orzekł Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie na korzyść firmy budowlanej w jej sporze z fiskusem w sprawie rozliczeń VAT faktur sprzed 8 lat.

Jak sporządzić, podpisać i zweryfikować e-sprawozdanie finansowe - radzi PIBR

Polska Izba Biegłych Rewidentów przygotowała miniprzewodnik, który przybliża udostępnioną przez Ministerstwo Finansów aplikację e-Sprawozdania Finansowe, podpowiada, jak podpisać, a także jak zweryfikować e-sprawozdanie finansowe z wykorzystaniem bezpłatnych narzędzi dostępnych w Internecie.

Faktury korygujące w nowym JPK_VAT z deklaracją (JPK_V7M i JPK_V7K)

Nowe pliki JPK_VAT z deklaracją (JPK_V7M i JPK_V7K) będą obowiązkowo składać wszyscy czynni podatnicy VAT za okresy od 1 października 2020 r. Ministerstwo Finansów odpowiada na pytania podatników dotyczące nowego pliku JPK_VAT. Prezentujemy pytania podatników i odpowiedzi MF dotyczące faktur korygujących w nowym JPK_VAT.

E-księgowość i elektroniczny obieg dokumentów coraz popularniejsze

Konieczność pracy zdalnej, dystansowanie społeczne, wiele nowych i nie zawsze precyzyjnych regulacji wprowadzonych w ramach tarczy antykryzysowej – wszystko to sprawiło, że w ostatnich miesiącach na znaczeniu zyskała e-księgowość, a przedsiębiorcy przekonują się do elektronicznego przechowywania dokumentów.

Adnotacja „mechanizm podzielonej płatności” na fakturze - zmiany od 1 października 2020 r.

Wysokie sankcje za brak oznaczenia „mechanizm podzielonej płatności” na fakturze, gdy należy obowiązkowo zastosować split payment, powodują, że niektórzy podatnicy oznaczają tak każdą fakturę. Zapewne usprawnia to fakturowanie, gdyż zwalnia sprzedawcę z obowiązku analizowania każdej transakcji. Organy podatkowe uznają, że taka praktyka jest nieprawidłowa, ale dozwolona. Problem z fakturami oznaczonymi na wyrost może pojawić się od 1 października 2020 r., gdy sprzedaż objęta obowiązkowym split payment będzie musiała mieć dodatkowo oznaczenie „MPP” w ewidencji zarówno u sprzedawcy, jak i u nabywcy.

Wszystko, co przedsiębiorca powinien wiedzieć o różnicach kursowych

Próba wejścia przez przedsiębiorstwo na rynki zagraniczne może wiązać się z wieloma trudnościami. Aby dobrze się do tego przygotować, oprócz znajomości danego języka, należy zrobić rozeznanie zagranicznego rynku oraz przepisów prawa i przygotowanie się do świadczenia usług w innej walucie. Ostatni z wymienionych elementów często łączy się z powstaniem tak zwanych różnic kursowych. Czym one są, w jaki sposób je obliczyć oraz jak je rozliczyć? Wszystkie te pytania znajdą swoje odpowiedzi w tym artykule.

Dostarczanie faktur korygujących przez CRM akceptowane przez fiskusa

Efektywne dostarczenie faktury korygującej in minus jest istotne dla możliwości obniżenia podstawy do obliczenia podatku VAT. Z tego względu tak ważne jest otrzymanie odpowiedniego potwierdzenia od klienta, które umożliwi rozliczenie z fiskusem. Brak powyższego dowodu z jednoczesnym pomniejszeniem podatku od towarów i usług grozi sankcją. Dlatego wielokrotnie użytkownicy programów CRM zastanawiają się, czy jest możliwość zautomatyzowania i ułatwienia procesów pozyskiwania powyższych potwierdzeń bez obaw o konsekwencje.

Jak ująć skutki pandemii COVID-19 w sprawozdaniach finansowych w 2020 roku?

Gospodarcze i finansowe skutki pandemii COVID-19 mają istotny wpływ na informacje prezentowane w sprawozdaniach finansowych. Zdaniem KPMG ujęcie księgowe tego wpływu w sprawozdaniach finansowych jest wyzwaniem z uwagi na niepewność i zmienność otoczenia gospodarczego.

Ewidencja i wycena produkcji w księgach rachunkowych (część II) - koszt wytworzenia i bieżąca ewidencja

W I części omówiliśmy co wchodzi w zakres pojęcia produkcji oraz kosztów jej wytworzenia. Pisaliśmy, że koszty bezpośrednie wytworzenia ujmujemy na koncie "50 – Koszty działalności podstawowej – produkcyjnej", natomiast koszty pośrednie na koncie "52 – Koszty wydziałowe". Co dalej? Jak ustalić jednostkowy koszt wytworzenia poszczególnych wyrobów gotowych (dalej: WG)?

Jak zaksięgować bon turystyczny w księgach rachunkowych?

Ustawa o Polskim Bonie Turystycznym weszła w życie 18 lipca 2020 r. Bon ten będzie wyzwaniem dla rodziców, którzy muszą nauczyć się z niego korzystać, ale także dla hotelarzy, biur podróży i innych firm świadczących usługi turystyczne. Wiele z tych firm prowadzi księgi rachunkowe i musi w nich ująć prawidłowo rozliczenie tej formy zapłaty.

Wystawianie faktur do paragonów z NIP kupującego – zmiana stanowiska MF

Od 1 stycznia 2020 r. fakturę z NIP nabywcy można wystawić do paragonu tylko wtedy, gdy paragon też zawierał NIP nabywcy. Jednocześnie paragony z NIP do 450 zł uznawane są za faktury uproszczone, co zdaniem MF powoduje, że nawet na żądanie nabywcy nie możemy wystawić pełnej faktury. Ostatnio wydana interpretacja sugeruje jednak, że MF zaczyna zmieniać zdanie. Odpowiadając na pytanie podatnika MF uznał, że może on wystawić pełną fakturę do paragonu z NIP nabywcy do 450 zł, pod warunkiem że ten zwróci mu paragon.

Uproszczenia dla jednostek nieprzekraczających limitów jednostki małej

Przedsiębiorcy często zastanawiają się, czy wymienione w ustawie o rachunkowości zasady należy stosować w sposób pełny. Czy prawo do uproszczeń mają tylko jednostki mikro i małe? Ustawodawca przewidział szereg ułatwień, dla zastosowania których nie trzeba posiadać statusu jednostki mikro czy jednostki małej.

Inwentaryzacja w czasie pandemii

Wiele firm w obliczu pandemii koronawirusa ma problem z przeprowadzeniem inwentaryzacji. Wiele z nich wystąpiło do Urzędu Skarbowego o zwolnienie z obowiązku jej wykonania i przesunięciu na przyszły rok. Czy takie podejście jest jedynym z możliwych? Poniżej opisuję nowatorskie podejście do inwentaryzacji, wspierane mobilnymi rozwiązaniami informatycznymi, dedykowane tym firmom, które mimo niesprzyjających okoliczności pandemicznych chcę się dynamicznie rozwijać.

Subwencja PFR – zasady korzystania i rozliczania

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) zaangażował się w rządowy program wsparcia (tzw. tarcza finansowa) dla mikro, małych i średnich przedsiębiorstw, których sytuacja finansowa pogorszyła się na skutek wybuchu pandemii SARS-CoV-2. Głównym celem programu jest pomoc przedsiębiorcom w utrzymaniu płynności i stabilności finansowej, poprzez udostępnianie im finansowania na preferencyjnych warunkach.

Wirtualna księgowość w praktyce

Zmiana modelu zarządzania informacjami biznesowymi na cyfrowy (takimi jak np. wirtualna księgowość) to złożony proces. Firmy, które redefiniują swoje podejście do obsługi informacji, z reguły rozpoczynają działania od „przetestowania” wdrażanego rozwiązania w ramach konkretnej komórki. Najczęściej są to działy księgowości, które według danych TCG Process stanowią ok. 50% implementacji w skali globalnej i ok. 90% w Polsce. Wiąże się to z ogromnymi ilościami przetwarzanych tam danych, które dostarczane są z wielu miejsc i w różnych formatach.

Etyka zawodowa w rachunkowości

W każdych warunkach prowadzenia biznesu i rachunkowości zasady etyki są zasadami etyki. Nie ma wariantów na czas sytuacji trudnych. Uważam, że tylko działania powszechnie etyczne w biznesie (w tym działania etyczne w systemach informacyjnych do tego biznesu się odnoszących, a więc i rachunkowości) pozwolą światu przetrwać trudny czas kryzysu – powiedziała prof. dr hab. Anna Karmańska, przewodnicząca Komisji Etyki przy Zarządzie Głównym Stowarzyszenia Księgowych w Polsce, w wywiadzie dla Infor.

Jak przeprowadzić test trwałej utraty wartości aktywów

Jaki wpływ na wycenę aktywów mają trudne sytuacje gospodarcze takie jak ograniczenie skali działalności przedsiębiorstwa? Jak zarządzać utratą wartości aktywów?

30 czerwca mija termin na sporządzenie sprawozdań finansowych

Ministerstwo Finansów przypomina, że 30 czerwca 2020 r. mija termin na sporządzenie sprawozdania finansowego dla jednostek, których rok obrotowy jest równy kalendarzowemu. W tym roku, w związku z epidemią COVID-19, czas na to był dłuższy. Sprawozdanie można sporządzić m.in. przy użyciu bezpłatnej aplikacji e-Sprawozdania Finansowe udostępnionej przez Ministerstwo Finansów.

REKLAMA