REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Firma, Umowa

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Prawo restrukturyzacyjne pozwala na uniknięcie upadłości

Nowe prawo restrukturyzacyjne, obowiązujące od początku tego roku, wprowadziło szereg rozwiązań pozwalających uniknąć upadłości. Obecnie przedsiębiorstwa znajdujące się w trudnej sytuacji finansowej mogą korzystać z dużo łatwiejszej i szybszej procedury restrukturyzacyjnej. Mimo tego, że nowe prawo restrukturyzacyjne obowiązuje dopiero od początku roku, już wpłynęły pierwsze wnioski o otwarcie postępowania restrukturyzacyjnego.

Układ ratalny z ZUS pozwoli uniknąć upadłości

Przyczyną utraty płynności przez firmę często są zarówno zaległości w płatnościach kontrahentów, jak i ryzykowne decyzje inwestycyjne i operacyjne. Rozwiązaniem dla przedsiębiorcy mającego przejściowe problemy finansowe może być odroczenie przez ZUS terminu płatności składek. Urząd zobowiązuje się wówczas nie dochodzić należności objętych odroczeniem i nie nalicza odsetek za zwłokę.

Jak odnieść sukces na indyjskim rynku – część II

Aby odnieść sukces w Indiach polskie firmy muszą najpierw zrozumieć i docenić jak różnorodny i pełen wyzwań jest ten rynek i przygotować się na dostosowanie do wymagań lokalnej kultury i dostępnej infrastruktury.

Jak chronić dane firmowe w internecie?

W świecie nowoczesnych technologii najdroższym towarem stała się informacja, a wraz z nią wszelkie dane – w tym dane firmowe. Podpowiadamy, jak uchronić przedsiębiorstwo przed zagrożeniami płynącymi z sieci i w jaki sposób zapewnić firmowym dokumentom bezpieczeństwo w cyberprzestrzeni.

Jak uprościć przeprowadzanie inwentaryzacji?

Przeprowadzanie inwentaryzacji stanu majątku przedsiębiorstwa jest procesem koniecznym a przy tym dość czasochłonnym. W wielu firmach jest to bardzo często kilka dni lub nawet tygodni pracy spędzonej z arkuszami spisowymi. Na szczęście dużą cześć zadań związanych z inwentaryzacją może obecnie wykonać za nas technologia.

Znajomość języków obcych a sukces całej firmy

Znajomość języków obcych przez pracowników danej firmy przynosi jej wiele wymiernych korzyści. Szybsze rozwiązywanie problemów, możliwość bezpośredniej komunikacji między osobami na wszystkich szczeblach organizacji czy nawiązywanie interesujących kontaktów biznesowych, to tylko główne powody.

Firmy odliczą do 50 proc. kosztów na działalność badawczo-rozwojową

Zmiany podatkowe zaproponowane w projekcie ustawy o zmianie niektórych ustaw określających warunki prowadzenia działalności innowacyjnej są bardzo korzystne dla polskich firm prowadzących działalność badawczo-rozwojową (B+R). W projekcie przewidziano możliwość odliczenia do 50 proc. wszystkich kosztów kwalifikowanych poniesionych na działalność badawczo-rozwojową.

Ryzyko w biznesie - pojęcie i kryteria podziału ryzyka

Nieodłącznym elementem gospodarki jest działanie w warunkach ryzyka. Mimo, iż ryzyko jest niezwykle istotne, wciąż nie przyjęto jednej definicji tego zagadnienia. Dlatego też, aby sprostać tym zagadnieniom, w artykule tym przedstawiony został zarys pojęć i klasyfikacji ryzyka.

Czy „firmy idee” są przyszłością biznesu?

Czy wyjście poza wskaźniki efektywności ekonomicznej może się firmie opłacać? Odpowiedzi na te pytania szukali uczestnicy spotkania o idei „Open eyes economy” zorganizowanego 1 marca 2016 r. przez KIBR i ACCA, a poświęconego nowemu podejściu do wartości w biznesie.

Korzyści podatkowe dla innowacyjnych firm

Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa przedstawiło projekt ustawy, który ma się przyczynić do skonstruowania przyjaznego systemu podatkowego i będzie premiował działalność innowacyjną. W projekcie zaproponowano m.in. wiele korzystnych dla przedsiębiorców zmian w prawie podatkowym.

Kodeks pracy powinien promować firmy rodzinne i zatrudnienie na etat

Kodeks pracy powinien wspierać mniejsze przedsiębiorstwa oraz firmy rodzinne, a także promować wśród pracodawców zatrudnianie na etat - uważa Jacek Męcina z Rady Dialogu Społecznego. Jego zdaniem Kodeks pracy nie odpowiada na dzisiejsze potrzeby rynku pracy i konieczne jest uproszczenie regulacji oraz doprecyzowanie przepisów dotyczących czasu pracy i zawierania umów o pracę.

Niższa stawka CIT dla małych firm od 2017 r.

Ministerstwo Finansów zapowiada obniżkę CIT dla małych firm. Stawka podatku ma spaść z 19 do 15% dla przedsiębiorstw, których roczne przychody nie przekraczają 1,2 mln euro. Niższa stawka obejmie także nowe podmioty. Nowe przepisy mają wejść w życie od początku 2017 roku.

Przedsiębiorcy niechętnie biorą kredyty

Zdaniem profesora Jerzego Osiatyńskiego, członka Rady Polityki Pieniężnej na finansowanie działalności gospodarczej w najbliższych miesiącach będzie mieć wpływ nie tyle wprowadzenie podatku bankowego, co niechęć firm do zaciągania kredytów.

Odzyskane opłaty półkowe jako przychód z działalności gospodarczej

W przypadku przedsiębiorca, który po zakończeniu działalności, odzyskał część poniesionych kosztów, może je rozliczyć jakby były one przychodami z działalności gospodarczej. Odsetki natomiast musi już rozliczyć odrębnie, bo są to przychody z innych źródeł – tak wynika ze stanowiska fiskusa.

Zarządzanie ryzykiem gospodarczym w firmie

Każdy przedsiębiorca podejmuje w swej działalności ryzyko gospodarcze. Można powiedzieć, że nie ma biznesu bez ryzyka. Dlatego niezbędną umiejętnością każdego przedsiębiorcy jest zarządzanie ryzykiem, na które składa się identyfikowanie ryzyka, analiza, sterowanie i monitorowanie ryzyka. Jak wdrożyć procesy zarządzania ryzykiem w swojej firmie? Od czego zacząć?

Trzeba zawiadomić US o nowym koncie bankowym

Mój klient – przedsiębiorca – osoba fizyczna założył nowe konto firmowe. Czy powinien zawiadomić o tym urząd skarbowy, skoro informacja o koncie to jedna z informacji zawartych w zgłoszeniu identyfikacyjnym podatnika? Jakie są konsekwencje braku zawiadomienia urzędu skarbowego o nowym koncie bankowym, które założył przedsiębiorca (brak zawiadomienia lub zawiadomienie po terminie)?

Inwestycje zagraniczne wymagają lokalnej wiedzy

Przed firmą, która zamierza wejść na zagraniczny rynek, pojawia się wiele wyzwań. Pomijając kwestie ekonomiczne, pracownicy firmy muszą dokładnie poznać swoich nowych klientów – ich zwyczaje i system wartości. Nie jest to jednak łatwe zadanie, kiedy w grę wchodzą różnice kulturowe, w tym językowe. Co zrobić, aby odnaleźć się w obcej kulturze i w pełni rozwinąć swój potencjał handlowy na zagranicznym rynku?

15 proc. CIT narusza zasadę równości

W dotychczasowym systemie – równość przedsiębiorców, bez względu na formę prawną prowadzonej działalności, zapewniała jednakowa, 19% stawka CIT i zrównana z nią 19% stawka podatku liniowego dla osób fizycznych. Naruszenie powyższej równości poprzez obniżenie stawki do 15% wyłącznie podatku dochodowego od osób prawnych, zaburza warunki konkurencji pomiędzy przedsiębiorcami.

Nieterminowe spłacanie faktur przyczyną niewypłacalności firm

Główną przyczyną niewypłacalności firm jest nieterminowe spłacanie faktur przez klientów, co ogranicza ich możliwości inwestycyjne oraz niejednokrotnie staje się powodem bankructwa (szacuje się, że ponad 700 firm zbankrutuje w tym roku w Polsce). Jednym z podstawowych problemów w tym zakresie jest niewłaściwa weryfikacja przyszłych kontrahentów.

Plan rozwojowy Morawieckiego zakłada obniżkę podatków

Rząd będzie pracował nad koncepcją obniżenia podatku CIT od najmniejszych firm do 15 procent - mówił wicepremier Mateusz Morawiecki, pytany, czy w ramach jego planu rozwojowego planowana jest również obniżka podatków.

IFK poleca: Rejestracja firmy jest bezpłatna

W związku z pojawiającymi się zgłoszeniami dotyczącymi bezprawnego pobierania opłat za wpis do rejestru przedsiębiorców resort rozwoju przypomina, że rejestracja firmy oraz wszystkie czynności związane z jej prowadzeniem (zawieszenie, wznowienie działalności, zmiana wpisu czy wykreślenie) dokonywane w CEIDG są bezpłatne.

Propozycja obniżki stawki podatku CIT do 15 proc.

Ryszard Petru (Nowoczesna) przedstawił propozycje zmian w podatku dochodowym od osób prawnych. Proponowana obniżka stawki CIT do 15 proc. (zamiast obecnych 19 proc.) dotyczyłaby przedsiębiorstw osiągających do 20 mln zł obrotu. Lider Nowoczesnej przypomniał, że obniżkę CIT-u obiecywał PiS w kampanii wyborczej.

Upadłość przedsiębiorcy po 1 stycznia 2016 r.

Obowiązująca od początku 2016 r. ustawa Prawo restrukturyzacyjne uchyliła m.in. upadłość z możliwością zawarcia układu, przepisy o postępowaniu naprawczym oraz wprowadziła nowe regulacje co do zbiegu postępowań restrukturyzacyjnych i upadłościowych.

Prawo podatkowe jedną z największych barier w działalności gospodarczej

Prawo podatkowe znalazło się wśród obszarów w biznesie wymagających poprawy, najczęściej wskazywanych przez inwestorów w Polsce. Przedsiębiorcy zwracali uwagę m.in. na odmienną interpretację podatkową w zależności od urzędu, czasochłonne procedury oraz częste kontrole podatkowe. Bariery w działalności biznesowej w swym raporcie wymieniła Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych.

Akcje otrzymane przez menedżerów w programie motywacyjnym – skutki podatkowe

Programy motywacyjne to często stosowany sposób zwiększania dochodów osób zarządzających firmami. W ramach takich programów niejednokrotnie dochodzi do przekazania lub sprzedania menadżerom akcji zarządzanej przez nich firmy. Ale okazuje się, że menadżerowie mogą też otrzymywać akcje innych firm i też korzystać z preferencji podatkowych.

Propozycje zmian w Prawie zamówień publicznych w 2016 r.

Uproszczenie i uelastycznienie procedur w zamówieniach publicznych, elektronizację zamówień publicznych, jak również zmiany w kontrolowaniu zamawiających przez prezesa Urzędu Zamówień Publicznych - zakłada przyjęty przez rząd projekt nowej ustawy – Prawo zamówień publicznych, przedłożony przez Urząd Zamówień Publicznych.

Centralny Rejestr Restrukturyzacji i Upadłości

Od 1 stycznia 2016 roku weszła w życie ustawa z dnia 15 maja 2015 r. Prawo restrukturyzacyjne (Dz. U. z 2015 r. poz. 978), która wprowadziła wiele zmian do dotychczasowych regulacji. Wprowadzone zostały m.in. nieznane do tej pory postępowania restrukturyzacyjne. Restrukturyzacje mają być obecnie prowadzone w następujących postępowaniach: o zatwierdzeniu układu, przyspieszonym postępowaniu układowym, postępowaniu układowym oraz postępowaniu sanacyjnym.

Firmy obawiają się wzrostu obciążeń podatkowych

Prawie dwie trzecie firm, które wzięły udział w sondażu przeprowadzonym przez Business Centre Club, przewiduje, że w 2016 r. koszty prowadzonej przez nie działalności wzrosną. Więcej firm niż w roku ubiegłym, bo aż 65,5 proc., przewiduje w tym roku wzrost obciążeń podatkowych.

Powszechny podatek przychodowy zamiast CIT

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców rekomenduje wprowadzenie powszechnego podatku przychodowego zamiast CIT. Pracodawcy podkreślają, że taki podatek powinien mieć liniową i niską stawkę, aby firmy nie chciały szukać sposobów na jego obchodzenie.

Jak zadbać o tajność informacji o wynagrodzeniach w firmie

Przypadkowo zostawiony pendrive z zapisaną na nim listą płac, papierowy wydruk z sieciowej drukarki z wynagrodzeniami pracowników, zapomniana teczka z aktami osobowymi, e-mail wysłany do nie tego odbiorcy, co trzeba – tego typu wpadki kadrowe zdarzają się w każdej firmie. Czy pracownicy grzecznie odnoszą zagubione dokumenty bez ich sprawdzania? Oczywiście, że nie! Dlatego tajność wynagrodzeń w wielu firmach to fikcja. Jest jednak sposób na to, by zapewnić większe bezpieczeństwo danych w firmie. Jest nim spersonalizowane archiwum online.

Nowe przepisy prawa restrukturyzacyjnego i prawa upadłościowego

Od 1 stycznia 2016 r. weszły w życie nowe przepisy prawa restrukturyzacyjnego i znowelizowane prawa upadłościowego. Dzięki restrukturyzacji dłużnik ma obecnie cztery sposoby na zawarcie układu z wierzycielami, który umożliwi zachowanie firmy. W zależności od zaistniałej sytuacji, przedsiębiorca może wybrać najlepszą dla siebie procedurę. W wyniku nowelizacji prawa upadłościowego wierzyciele mają też większy wpływ na przebieg postępowania.

Sprzedaży środków trwałych po likwidacji firmy - skutki podatkowe

Z likwidacją działalności gospodarczej wiąże się szereg formalności, do których należą m.in. sporządzenie remanentu likwidacyjnego, spisu z natury czy rozliczenie się z urzędem skarbowym na gruncie podatku VAT, w tym dokonanie korekt VAT naliczonego.

Odroczenie, rozłożenie na raty lub umorzenie zaległych składek ZUS

Przedsiębiorcy przeżywający problemy finansowe mogą skorzystać z możliwości odroczenia lub rozłożone na raty należności wobec ZUS. Taką możliwość dają nowe przepisy, które weszły w życie z początkiem grudnia 2015 r. Możliwe jest rozłożenie na raty należności zarówno za pracowników w części finansowanej przez płatnika, jak i przez ubezpieczonych. W wyjątkowych sytuacjach przedsiębiorcy mogą się ubiegać nawet o umorzenie należności.

Sportowiec może założyć firmę i płacić podatek liniowy

Sportowcy mogą legalnie uprawiać swój zawód jako firma, jeśli zarejestrują działalność gospodarczą. Jaką z tego mogą mieć korzyść? Skrajny przykład: gdyby któryś powtórzył sukces Agnieszki Radwańskiej, to od dwóch milionów dolarów musiałby zapłacić sporo ponad dwa miliony złotych podatku, a prowadząc działalność - 1,5 mln. zł. W skrajnych sytuacjach korzyści mogą więc być liczone w setkach tysięcy złotych. Jednak nawet przy znacznie mniej spektakularnych zarobkach rozliczanie się jako firma może okazać się dużo korzystniejsze. Będąc firmą, sportowiec może wybrać podatek liniowy 19-proc. i niezależnie od wysokości wpływów płacić stałą stawkę.

Koszty związane z prowadzeniem jednoosobowej działalności gospodarczej

Jesteśmy w czołówce krajów europejskich pod względem liczby osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą. Zakładanie własnej działalności w ostatnich latach stało się bardzo popularne. Prowadzenie własnej działalności nie należy jednak do łatwych przedsięwzięć i wiąże się z comiesięcznymi obciążeniami, które jednoosobowy właściciel firmy musi pokrywać, a które są zbyt wysokie, zwłaszcza przy niskich zyskach.

Prawo restrukturyzacyjne a egzekucje komornicze

Prawo restrukturyzacyjne przewiduje cztery postępowania restrukturyzacyjne: postępowanie o zatwierdzenie układu; przyspieszone postępowanie układowe; postępowanie układowe; postępowanie sanacyjne. Celem wymienionych postępowań restrukturyzacyjnych jest uniknięcie ogłoszenia upadłości dłużnika niewypłacalnego lub zagrożonego niewypłacalnością.

Mobilne rozwiązania biznesowe to wzrost produktywności firmy

Wiele przedsiębiorstw wciąż nie planuje wdrożenia mobilnego modelu biznesowego, mimo że firmy realizujące skuteczne strategie w tym zakresie osiągają zwrot z inwestycji na poziomie 150%.

Praca właściciela nie jest kosztem uzyskania przychodów firmy

Część przedsiębiorców stara się korzystać z różnego rodzaju dotacji i dofinansowania unijnego. W niektórych przypadkach istnieje możliwość zaliczenia do kosztów pracy właściciela firmy do wydatków w ramach projektu. Ale nie oznacza to, że można owe koszty pracy uznać za koszty podatkowe prowadzenia działalności gospodarczej.

Połowa właścicieli firm pracuje ponad 40 godzin tygodniowo

Gdyby mali i średni przedsiębiorcy kończyli dzień pracy po ośmiu godzinach, toby globalna gospodarka była uboższa o 8,3 bln dol. – wynika z badania firmy Sage. Blisko połowa właścicieli firm pracuje dłużej niż 40 godzin tygodniowo. Sami przyznają, że cierpi na tym ich życie rodzinne, mimo to uważają, że warto. Główną motywacją nie są dla nich pieniądze, lecz poczucie zamiłowania do swojej pracy.

Czy odsetki od kredytu mieszkaniowego można zaliczyć do kosztów firmy

Można odliczyć część odsetek od kredytu zaciągniętego na zakup mieszkania w koszty prowadzenia działalności gospodarczej. Pod warunkiem, że mieszkanie jest wykorzystywane w działalności a odliczeniu podlegać będzie kwota proporcjonalnie przypadająca na tę część mieszkania, którą przedsiębiorca wykorzystuje w biznesie. I nie trzeba wcale wpisywać lokalu do ewidencji majątku firmy.

Siedziba firmy w mieszkaniu – wyższy podatek od nieruchomości

Rejestracja firmy w domu przedsiębiorcy to niemal standard. Aby móc korzystać z przywilejów takiego rozwiązania, trzeba mieć na uwadze również i wynikające z niego obowiązki. Z jednej strony przedsiębiorca będzie mógł rozliczyć w kosztach część wydatków na ogrzewanie, prąd czy raty kredytu. Z drugiej, powinien – choć nie w każdym przypadku – liczyć się z wyższym podatkiem od nieruchomości.

Analiza biznesowa a realizacja strategii firmy

Zasadniczym celem przeprowadzenia analizy biznesowej, zwanej także Business Intelligence, jest stworzenie przejrzystej bazy wiedzy o firmie, a w rezultacie zminimalizowanie ryzyka wystąpienia niepowodzenia w poszczególnych obszarach dotyczących działalności firmy.

Mikro i małe firmy źle oceniają dostępne narzędzia do raportowania

Większość mikro i małych firm źle ocenia moduły do raportowania, udostępniane w ramach posiadanych systemów informatycznych. Do obsługi wymagają posiadania wiedzy specjalistycznej lub zatrudnienia analityka, są nieintuicyjne, drogie w zakupie oraz wdrożeniu, a nierzadko - obejmują zbyt wąski zakres danych. Z obserwacji rynku wynika, że to najczęstsze bariery, które powstrzymują firmy sektora MSP przed wdrożeniem zaawansowanych programów informatycznych do pobierania i przetwarzania w formie raportów informacji pochodzących z różnych źródeł.

5 błędów, które popełniają duże firmy konsultingowe przy fuzjach i reorganizacjach przedsiębiorstw

Przy przeprowadzaniu fuzji czy reorganizacji w przedsiębiorstwach duże firmy doradcze często kierują się procedurami, które są w pewnym sensie ustandaryzowane według sztywnych i z góry narzuconych kryteriów. Taki brak indywidualnego podejścia wielkich korporacyjnych placówek do przekształcanego podmiotu często oznacza brak stosownego poziomu komunikacji z osobami biorącymi udział w przeprowadzanych czynnościach, niejednokrotnie prowadzi do chaosu w przepływie informacji, a w efekcie wzrostu poziomu frustracji klienta. Może to przebiegać inaczej. Jednak aby dostać to, czego oczekujemy, trzeba najpierw dowiedzieć, czego tak naprawdę powinno się wymagać od konsultantów.

Compliance w firmie - ochrona danych osobowych

Celem compliance jest zapewnienie zgodności działalności przedsiębiorcy z wszelkiego rodzaju normami prawnymi lub przyjętymi standardami. W tym celu wykorzystuje się takie metody jak np. analizy prawne, systemy kontroli jakości, wewnętrzne zasady nadzoru lub monitoring, zwane środkami compliance.

Firmy rodzinne w Europie 2015

O ile gospodarka unijna wydaje się być wątła i niestabilna, europejskie firmy rodzinne wykazują rosnącą pewność siebie i stały wzrost. Ponad połowa ankietowanych (58%) biorących udział w najnowszej ankiecie KPMG stwierdziła wzrost obrotów na przestrzeni ostatnich 6 miesięcy, a 46% przyjęcie do pracy nowego personelu. Charakteryzując się wiarą we własne możliwości, trzy czwarte (75%) ankietowanych firm rodzinnych przewiduje dalszy wzrost i nowe inwestycje w kolejnym roku.

Fundusze capital venture zwolnione z podwójnego opodatkowania od 2016 r.

W związku ze zmianami przepisów w zakresie wspierania innowacyjności, które mają obowiązywać od stycznia 2016 r., zniesione zostanie opodatkowanie funduszy venture capital podatkiem CIT od zbycia udziałów w spółkach, a z opodatkowania zwolniony będzie aport własności intelektualnej i przemysłowej. Czy wobec tego emigracja biznesowa polskich innowatorów dobiegnie końca?

Zapowiedź 15 proc. CIT-u dla małych firm dobrze przyjęta przez przedsiębiorców

Business Centre Club, komentując exposé premier Beaty Szydło, pozytywnie ocenił zapowiedź wprowadzenia 15 proc. CIT-u dla małych firm oraz propozycje działań na rzecz rozwoju gospodarczego i przedsiębiorczości.

Centralny rejestr płatników VAT mógłby zmniejszyć zatory płatnicze w firmach

Notowany jest wzrost liczby firm, które nie mogą się doczekać zapłaty za wystawione faktury. Najgorsza jest sytuacja w branżach górniczej, rolniczej i budowlanej. Na zmniejszenie skali zatorów płatniczych mógłby wpłynąć centralny rejestr płatników VAT, którego wprowadzenie zapowiadało Ministerstwo Finansów.

Jak przygotować się do kontroli ZUS?

Zakład Ubezpieczeń Społecznych posiada prawo do kontrolowania płatników składek, co oznacza, że pracownicy ZUS mogą złożyć wizytę w siedzibie firmy. Przedsiębiorca ma jednak na przygotowanie się na taką kontrolę co najmniej 7 dni. Warto zatem wcześniej wiedzieć, co urzędnik może zrobić, a czego mu nie wolno.

REKLAMA