REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Gmina, VAT - podatek od towarów i usług

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Poważne konsekwencje wyroku TSUE

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) rozstrzygnął wczoraj ostatecznie spór o status podatkowy jednostek organizacyjnych gminy. Zgodnie z przewidywaniami, TSUE potwierdził stanowisko NSA z uchwały wydanej 24 czerwca 2013 r., zgodnie z którym gmina wraz ze swoimi jednostkami organizacyjnymi jest jednym podatnikiem VAT.

TSUE: gminne jednostki budżetowe nie są podatnikami VAT

Gminne jednostki budżetowe nie są podatnikiem VAT - orzekł we wtorek 29 września 2015 r. Trybunał Sprawiedliwości UE. Zdaniem ekspertów to rewolucyjne orzeczenie - oznacza, że gminy muszą przejąć rozliczenia VAT swoich zakładów budżetowych, ale też same będą mogły odliczać podatek.

W jakim terminie można odliczyć VAT z faktury za dostęp do bazy czasopism

W dniu 8 maja 2015 r. otrzymałem fakturę wystawioną 5 maja 2015 r. na usługi dostępu do bazy INFORLEX od 15 maja 2015 r. do 15 lipca 2016 r. Termin płatności to 14 dni. W którym okresie wykażę podatek do odliczenia z tej faktury?

Kiedy mały podatnik, który płaci raty, odliczy VAT

Jestem małym podatnikiem rozliczającym się metodą kasową. Kupiłem na raty maszynę niezbędną do prowadzenia działalności gospodarczej. Kiedy będę miał prawo do odliczenia VAT od tego zakupu? Już po zapłaceniu pierwszej raty?

REKLAMA

Czy pro forma wystawiona przed zapłatą daje prawo do odliczenia VAT

Sprzedawca wystawił nam fakturę pro forma, a nie typową fakturę zaliczkową. Czy możemy odliczyć od niej VAT, jeśli nie dokonaliśmy zapłaty?

Czy można odliczyć VAT z faktury za towary, które podatnik nabył po cenie niżej niż rynkowa

Nabyliśmy towary po cenie znacznie niższej niż rynkowa. Czy urząd skarbowy nie zakwestionuje nam prawa do odliczenia?

Czy można odliczyć VAT od wydatków związanych z ustaleniem prawa do dywidendy

Czy mamy prawo odliczania VAT z faktur dokumentujących wydatki poniesione w związku z ustaleniem prawa akcjonariusza do dywidendy, tj. usługi doradcze w zakresie wypłaty dywidendy, usługi świadczone przez dom maklerski, usługi kurierskie i pocztowe, a także koszty postępowań sądowych?

Czy podatnik prowadzący sprzedaż zwolnioną z VAT ma prawo do odliczania tego podatku

Prowadzę gabinet diagnostyczny. Kupiłem aparat USG. Ponieważ świadczę usługi medyczne zwolnione przedmiotowo z VAT, nie jestem też podatnikiem tego podatku. Czy mimo wszystko mogę odliczyć podatek od towarów i usług od zakupionego sprzętu?

REKLAMA

Czy każdy ze współwłaścicieli ma prawo do odliczenia podatku

Razem ze wspólnikiem kupiliśmy maszynę niezbędną do prowadzenia działalności gospodarczej. Faktura została wystawiona na nazwisko moje i wspólnika. Który z nas ma prawo do odliczenia podatku VAT?

Czy wspólnota mieszkaniowa może odliczyć VAT od wydatków na remont kamienicy

Wspólnota mieszkaniowa nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wyremontowała dach kamienicy i dostała faktury od wykonawców. Czy wspólnota może w jakikolwiek sposób odliczyć VAT z tych faktur?

Czy podatnik musi mieć pozwolenie budowlane, żeby zachować prawo do odliczenia VAT

Nasza firma (spółka z ograniczoną odpowiedzialnością) buduje budynek gospodarczy na cudzym gruncie, który będzie wykorzystywany w naszej działalności. Inwestycja jest prowadzona na podstawie pozwolenia budowlanego wystawionego na właściciela tego gruntu. Czy mamy prawo do odliczenia podatku naliczonego od poniesionych wydatków?

Czy z duplikatów faktur można odliczać VAT

Firma otrzymała 10 duplikatów faktur wystawionych od stycznia do maja 2015 r. Faktury pierwotne nie dotarły do firmy. Czy możemy na zasadach ogólnych odliczyć VAT?

Czy można odliczyć VAT z faktury korygującej, gdy nie wskazano przyczyny jej wystawienia

Otrzymaliśmy trzy faktury korygujące bez podanej przyczyny ich wystawienia. Czy możemy je rozli­czyć, czy trzeba czekać na kolejną korektę? Po korekcie kwota VAT do odliczenia nam zdecydowanie wzrosła, dlatego zależy nam na jej rozliczeniu.

Czy brak polskiego VAT UE na fakturze od unijnego dostawcy wyklucza odliczenie z tytułu WNT

Nabyliśmy w czerwcu towar od kontrahenta z Francji. Na otrzymanej fakturze jest jednak tylko jego francuski VAT UE. Kontrahent nie podał naszego VAT UE. Czy w takim przypadku możemy odliczyć VAT z tytułu WNT?

Odliczenie VAT od wydatków związanych z organizacją wypoczynku dla pracowników

Sfinansowaliśmy wczasy dla najuboższych pracowników i ich rodzin. 80% sfinansowaliśmy z ZFŚS a resztę pracownicy pokryli sami. Sami także zamawiali określony rodzaj wypoczynku. Czy mimo to możemy odliczyć VAT od tych zakupów?

Czy z tytułu nabycia biletów na koncert, które pracodawca dofinansował w 50%, może odliczyć VAT

Dofinansowaliśmy w 50% ze środków ZFŚS zakup dla pracowników biletów na koncert. Pozostałą część kosztu biletów ponoszą pracownicy. Czy możemy odliczyć VAT z tytułu zakupu tych biletów?

Odliczenie VAT z faktury za organizację zabawy dla dzieci pracowników

Firmy zewnętrzne organizowały zabawę karnawałową dla dzieci naszych pracowników. Wydatki do­tyczyły: cateringu, organizacji imprezy, transportu, wynajmu sali, zakupu gadżetów, zabezpieczenia medycznego (faktura z pogotowia ratunkowego). Organizacja zabawy karnawałowej była pokryta ze środków z ZFŚS. Czy mamy prawo odliczyć VAT?

Jak podstawę opodatkowania powinien ustalić ośrodek kultury

Jesteśmy Gminnym Ośrodkiem Kultury. Prowadzimy zajęcia warsztatowe mające na celu rozwój ta­lentów dzieci i młodzieży z terenu gminy. Należą do nich także zajęcia plastyczne prowadzone przez pracownika z dziećmi w różnych grupach wiekowych. Z racji dużego zainteresowania tymi zajęciami powstały grupy obejmujące dużą liczbę dzieci. Z tego powodu ilości materiałów plastycznych zaku­pionych przez nas z budżetu są niewystarczające. Dlatego zaproponowaliśmy, żeby rodzice dzieci przekazali w formie artykułów plastycznych rzeczowy wkład własny do zajęć (przyjmowanie takich wpłat jest dopuszczalne na podstawie statutu). Uzgodniliśmy, że rodzice będą uiszczać składkę w wy­sokości 5 zł za miesiąc, w którym dziecko bierze udział w zajęciach, a nasza placówka za zebrane pieniądze zrobi zakupy potrzebnych artykułów w hurtowni. Wszystkie te artykuły są wydawane do zużycia przez dzieci uczestniczące w zajęciach. Zajęcia prowadzone są przez Wnioskodawcę bezpłat­nie. Koszty związane z zatrudnieniem pracownika prowadzącego zajęcia i wszystkie opłaty związane z utrzymaniem lokalu, w którym prowadzimy działalność, pokrywamy z dotacji podmiotowej. Czy po­wyższe wpłaty rodziców powinniśmy uwzględniać w podstawie opodatkowania?

Jak ustalić podstawę opodatkowania czynności wniesienia aportem prawa do znaku towarowego

Zamierzam wnieść do spółki aportem prawa własności intelektualnej w postaci praw ochronnych do znaku towarowego, praw do jego uzyskania, a także praw ochronnych do wzorów przemysłowych i użytkowych oraz praw do ich uzyskania. Co powinno stanowić podstawę opodatkowania tej transakcji na potrzeby VAT?

Jak ustalić podstawę opodatkowania usługi doradczej

Na potrzeby prowadzonej działalności nabywamy usługi doradcze od konsultantów zewnętrznych. W związku z wykonywaniem tych usług, ponoszą oni koszty dodatkowe, takie jak koszty przejazdów, spotkań służbowych z naszymi klientami, koszty podróży, itp. Koszty te są ponoszone przez konsul­tantów zewnętrznych w ich własnym imieniu i na ich rachunek. Obciążając nas tymi kosztami, konsul­tanci wystawiają odrębną fakturę, w której uwzględniają opodatkowanie sumy kosztów dodatkowych w związku ze świadczoną usługą doradczą na takich samych zasadach jak usługa główna. Czy takie postępowanie jest prawidłowe?

Czy uwzględnić skonto w podstawie opodatkowania

Zamierzamy na wystawianych przez siebie fakturach dla pewnej grupy klientów uwzględniać skonto w wysokości 2%, w przypadku zapłaty przez klienta za daną fakturę w terminie 14 dni od jej wy­stawienia. Na wystawionych na rzecz tych klientów fakturach widoczne będą: kwota netto, brutto oraz wartość podatku VAT już po uwzględnieniu skonta, z zaznaczeniem jego wysokości na fakturze. Traktujemy bowiem skonto jako rabat udzielany już w momencie sprzedaży i dlatego o jego wartość pomniejszamy należność z faktury. Czy postępujemy prawidłowo? Nadmieniamy, że będziemy kory­gować podstawę opodatkowania, przywracając ją do pierwotnej wysokości w razie, gdy klient nie skorzysta ze skonta.

Jak wystawić fakturę za sprzęt przeciwpożarowy finansowany przez gminę

Gmina zapłaciła za sprzęt przeciwpożarowy zakupiony przez naszą jednostkę straży pożarnej. Na fakturze dostawca wpisał jako nabywcę sprzętu naszą jednostkę i dodatkowo wpisał obok dane gminy, oznaczając ją w treści faktury jako płatnika (czyli podmiot, który opłaci należność za tę fakturę). Czy równoczesne zamieszczenie danych gminy i naszej jednostki na fakturze jest dopuszczalne i czy nie spowoduje to ryzyka zakwestionowania poprawności faktury ze względu na potencjalny zarzut niejednoznacznego określenia stron tej transakcji dla celów VAT?

Jak ustalić podstawę opodatkowania przy zaliczkach

W artykule znajdziesz odpowiedzi na następujące pytania: Jak ustalić podstawę opodatkowania, gdy zaliczka została wpłacona na poczet towarów opodatkowanych różnymi stawkami? Czy kwota otrzymana z tytułu sprzedaży voucherów stanowi zaliczkę podlegającą VAT? Jak ustalić podstawę opodatkowania zaliczki w procedurze VAT marża? Czy należy naliczyć VAT, gdy zadatek zatrzymano jako rekompensatę

Jakie dotacje należy uwzględnić w podstawie opodatkowania

Jesteśmy samorządowym zakładem budżetowym gminy - ośrodkiem sportu i rekreacji. Otrzy­mujemy od gminy dotację do prowadzonej działalności. Otrzymana dotacja nie będzie mieć bez­pośredniego wpływu na cenę świadczonych usług. Wysokość otrzymanej dotacji wskazana jest jako stawka do 1 m2 powierzchni poszczególnych obiektów. W chwili obecnej obiekty, do których przyznawana jest dotacja funkcjonują, z tym że ze względu na ich przeznaczenie niektóre z nich są wykorzystywane okresowo (kąpielisko, boiska). Czy dotację tę powinniśmy uwzględniać w pod­stawie opodatkowania VAT?

Czy rekompensata otrzymana od gminy na pokrycie kosztów wchodzi do podstawy opodatkowania

Jesteśmy gminną spółką z o.o. Jesteśmy zobowiązani świadczyć usługi publiczne w zakresie lokal­nego transportu zbiorowego. Gmina przekazuje nam rekompensatę na pokrycie strat poniesionych w związku ze świadczeniem usług publicznych, wyliczaną na podstawie danych z poprzedniego roku. Jest ona korygowana na koniec każdego roku - wtedy do wyliczenia faktycznie należnej rekompensa­ty przyjmuje się wartość rzeczywiście poniesionych kosztów i uzyskanych wpływów. Rekompensata w żaden sposób nie jest odnoszona do ceny jednostkowej świadczonych przez nas usług przewozo­wych. Ma ona jedynie za zadanie wyrównywać nam stratę poniesioną w związku ze świadczeniem usług publicznych. Czy ta rekompensata otrzymywana od gminy zwiększa nam podstawę opodatko­wania podatkiem VAT?

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy przy świadczeniu usług prawnych

Świadczymy usługi prawne. Kiedy powinniśmy rozpoznać obowiązek podatkowy w przypadku świadczonych okresowo usług stałej obsługi prawnej?

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy w usługach zarządzania nieruchomością świadczonych dla gminy

W ramach umowy o partnerstwie publiczno-prywatnym zawartej z gminą wybuduję budynek miesz­kalny, a następnie będę zarządzać tą nieruchomością przez oznaczony czas, za co będę otrzymywać wynagrodzenie płatne co miesiąc, w ustalonym terminie, na podstawie wystawionej faktury. Czy po­winienem rozpoznawać obowiązek podatkowy w VAT jak dla usługi ciągłej, tj. z upływem okresu rozli­czeniowego, ustalonego w umowie?

Obowiązek podatkowy z tytułu świadczenia odpłatnych usług ustanowienia służebności gruntowej

Jako miasto jesteśmy czynnym podatnikiem VAT. Jesteśmy właścicielem wielu nieruchomości, w związku z czym otrzymujemy wnioski o ustanowienie służebności gruntowych. Ustanowienie słu­żebności gruntowych odbywa się na podstawie stosownego postanowienia sądu bądź umowy cywil­noprawnej, w których płatność z tego tytułu jest określona jednorazowo bądź periodycznie ze wska­zaniem terminów płatności, albo bez takiego wskazania. Jak powinniśmy prawidłowo ustalić moment powstania obowiązku podatkowego?

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy przy dostawie gazu

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy w firmie świadczącej ciągłe dostawy gazu przewodowego? Dosta­wy rozliczane są na podstawie miesięcznych protokołów dostaw. Faktury - zgodnie z podpisanymi z kon­trahentami umowami - wystawiane są do 7. dnia miesiąca następującego po miesiącu dostawy gazu.

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy w usługach transportu odpadów świadczonych na rzecz gminy

Świadczymy usługi z branży komunalnej. Wygraliśmy przetarg na transport odpadów. Z umowy zawar­tej z gminą wynika, że za świadczone usługi przysługuje nam miesięczne wynagrodzenie ryczałtowe, płatne na podstawie wystawionej faktury. Podstawę wystawienia faktury stanowi miesięczny raport z wykonania usługi w danym miesiącu przekazany do gminy w terminie do 10. dnia miesiąca następu­jącego po miesiącu, którego dotyczy raport i zatwierdzony przez gminę (która zastrzegła sobie prawo odmowy zatwierdzenia raportu oraz zgłoszenia uwag i zastrzeżeń do niego w terminie nie dłuższym niż 14 dni roboczych od dnia otrzymania raportu). Raport będący podstawą do wystawienia faktury zawiera ilości odebranych i przekazanych do utylizacji odpadów. Wynagrodzenie z tytułu wystawionej faktury płatne jest przez gminę w terminie 21 dni od dnia wystawienia faktury. Zdarza się, że gmina nie zgłasza żadnych uwag ani zastrzeżeń do raportu, a mimo to odmawia jego zatwierdzenia. Czy w takiej sytuacji powinniśmy wystawić fakturę za nasze usługi i rozpoznać obowiązek podatkowy?

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy przy sprzedaży książek

Prowadzimy sklep z książkami. Większość naszych klientów to osoby fizyczne. Jak postąpić w sytu­acji, gdy nabywcą była duża firma będąca podatnikiem VAT. W dniu zakupu zażądała wystawienia faktury. Kiedy powstał u nas obowiązek podatkowy?

Kiedy powstaje obowiązek podatkowy od dopłat otrzymywanych do usług komunikacji miejskiej

Jesteśmy spółką gminną. Świadczymy usługi komunikacji miejskiej w mieście i gminach ościennych. Otrzymujemy od miasta oraz pozostałych gmin zwrot kosztów stosowania zwolnień i ulg przewozo­wych. Zwolnienia i ulgi są uchwalane odrębnie przez każdą gminę. Z każdą z gmin mamy podpisaną umowę o zwrot kosztów stosowania zwolnień i ulg przewozowych, która określa, że wysokość zwrotu jest ustalana miesięcznie na podstawie faktycznie zrealizowanych przewozów osób uprawnionych. Jednostkowy zwrot stosowania zwolnienia lub ulgi przewozowej stanowi różnicę między ceną biletu pełnopłatnego a biletu, do którego ma zastosowanie zwolnienie lub ulga. Traktujemy nasze rozliczenia z gminami jako usługi ciągłe świadczone na ich rzecz, rozliczane w miesięcznych okresach rozlicze­niowych na podstawie wystawianych faktur obejmujących łączną wartość zwrotu za dany miesiąc. Czy postępujemy prawidłowo?

Obowiązek podatkowy z tytułu usług tłumaczenia wykonanych na zlecenie sądu

Tłumacz przysięgły przetłumaczył na zlecenie sądu na język polski dokumentację będącą przedmio­tem postępowania sądowego. Tłumacz przedstawił tłumaczenie 20 czerwca 2015 r. Zapłatę otrzy­mał 27 czerwca 2015 r. Kiedy powstał obowiązek podatkowy?

Czy w umowie komisu obowiązek podatkowy powstaje na zasadach ogólnych

Wstawiliśmy firmowy samochód do komisu. Auto zostało sprzedane. Właściciel komisu wystawił nam fakturę 20 maja 2015 r., ale pieniądze dostaliśmy od niego dopiero 16 czerwca 2015 r. Kiedy powsta­nie u nas obowiązek podatkowy?

Jak postąpić, gdy zapłata za usługi pośrednictwa w sprzedaży rozliczane kwartalnie nastąpiła przed terminem

Zgodnie z zawartą w kwietniu 2014 r. umową świadczę usługi pośrednictwa w sprzedaży w okresie od 1 kwietnia 2014 r. do 31 grudnia 2014 r. Rozliczam VAT miesięcznie. Według umowy usługi będą rozliczane kwartalnie. Termin płatności przypada 15. dnia miesiąca następującego po każdym kolej­nym kwartale. Za I kwartał świadczonych usług otrzymam jednak płatność już 20 czerwca br. Kiedy powstał u mnie obowiązek podatkowy?

Obowiązek podatkowy w usługach serwisu sprzętu komputerowego, dla których ustalono dwumiesięczny okres rozliczeniowy

Zgodnie z zawartą w lipcu 2014 r. umową będę świadczył usługi serwisowe sprzętu komputerowego w okresie od 1 sierpnia 2014 r. do 31 marca 2015 r. Według umowy usługi będą rozliczane za okresy dwumiesięczne, a termin płatności przypadnie siódmego dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym okresie dwumiesięcznym. Kiedy powstanie obowiązek podatkowy w VAT?

Jak gmina powinna dokonać korekty z powodu błędnego opodatkowania VAT sprzedaży gruntu niezabudowanego korzystającego ze zwolnienia

Sprzedaliśmy gminną działkę w trybie przepisów ustawy o gospodarce nieruchomościami. Wystawiliśmy fakturę dokumentującą tę sprzedaż z 23% VAT, uznając, że jest to dostawa opodatkowana. Okazało się jednak, że dostawa tego gruntu spełnia warunki do zwolnienia z VAT, określonego w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT. Czy możemy wystawić fakturę korygującą tę sprzedaż i odzyskać niepotrzebnie zapłacony podatek?

Czy gmina może korygować faktury wystawione przez urząd gminy

Po zarejestrowaniu naszej gminy jako czynnego podatnika VAT (w miejsce urzędu gminy) nadal zdarza się, że kontrahenci wystawiają nam faktury tylko z danymi urzędu, danymi urzędu i naszym NIP, bądź jego NIP i naszymi danymi. Czy mamy prawo w takim przypadku wystawić fakturę korygującą oraz przyjmować noty korygujące do faktur wystawionych jeszcze przez urząd przed przerejestrowaniem?

Konieczny jest plan ratunkowy dla VAT-u

Katastrofalny stan podatku od towarów i usług jest już nieukrywanym faktem: dochody w sierpniu 2015 roku były rekordowo niskie, a wrzesień będzie jeszcze gorszy. Władza niechętnie potwierdza, że jak zwykle nie sprawdzają się jej prognozy, a dochody budżetu państwa z tego podatku za osiem miesięcy wyniosły około 80 mld zł, czyli mniej niż w zeszłym roku, a w kasie państwa zabraknie do końca roku około 16 mld zł.

Czy powstaje obowiązek podatkowy z tytułu nieodpłatnego udostępniania świetlic przez gminę

Jako gmina zrealizowaliśmy inwestycję w postaci budowy świetlicy środowiskowej i przebudowy budynku świetlicy wiejskiej. Od momentu zakończenia inwestycji wynajmujemy odpłatnie całe świetlice bądź ich poszczególne pomieszczenia, rozliczając VAT należny od tych usług. Ponieważ jednak podstawową funkcją świetlic jest zapewnienie społeczności lokalnej zaplecza socjalnego, kulturalnego i oświatowego, udostępniamy je nieodpłatnie dla realizacji tych celów w ramach zadań własnych gminy. W takim przypadku uznajemy to nieodpłatne udostępnienie za czynność niepodlegającą VAT. Czy postępujemy prawidłowo?

Czy powstaje obowiązek podatkowy w przypadku sprzedaży przez gminę nieruchomości gruntowej na rzecz jej dotychczasowego użytkownika wieczystego

Zamierzamy dokonać przeniesienia prawa własności działki na rzecz jej dotychczasowego użytkownika wieczystego w trybie przepisów ustawy o gospodarce nieruchomościami. Czy taka czynność podlega VAT w momencie przekształcenia prawa wieczystego użytkowania w prawo własności, powodując powstanie obowiązku podatkowego w tym podatku po stronie gminy?

Karta Dużej Rodziny z ulgą na wywóz śmieci

Projekt ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, którym na najbliższym posiedzeniu ma zająć się Sejm, zakłada możliwość wprowadzania przez gminy zwolnienia w całości lub w części z opłat za wywóz śmieci nie tylko dla osób o niskich dochodach, ale i rodzin wielodzietnych z Kartą Dużej Rodziny.

Przeliczanie kursów walut obcych w imporcie usług dla potrzeb VAT

W celu rozliczenia usług nabywanych w ramach importu usług zastosowania nie znajdują obowiązujące w tym zakresie na gruncie podatku VAT zasady przeliczania kursów walut obcych, uwzględniające dzień wystawienia faktury przez sprzedawcę. Przeliczenia na złote podstawy opodatkowania importu usług wyrażonej w walucie obcej dokonuje się bowiem w każdym przypadku biorąc pod uwagę dzień powstania obowiązku podatkowego.

Gminne budynki i drogi bez podatku od nieruchomości

Gminy od 2016 roku nie będą same sobie płacić podatku od nieruchomości za budynki będące ich własnością, gdy te nie są wykorzystywane na prowadzenie działalności gospodarczej - przewiduje uchwalona w czwartek 23 lipca 2015 r. nowela ustawy o podatkach i opłatach lokalnych.

Gminy dość dobrze ściągają podatki lokalne

Najwyższa Izba Kontroli ocenia pozytywnie, mimo stwierdzonych nieprawidłowości, działania objętych kontrolą gmin w zakresie prawidłowej i skutecznej realizacji dochodów z podatków lokalnych oraz dochodów z majątku. Niektóre z działań gminy prowadziły w sposób mogący podważać zaufanie obywateli do organów podatkowych. Nieprawidłowości wystąpiły przy wymiarze podatku, egzekwowaniu zaległości, stosowaniu ulg podatkowych oraz przy realizacji dochodów z majątku.

Samorządy dostaną udział w dochodach z VAT - zmiany w janosikowym

Lepszą dywersyfikację źródeł dochodów gmin, powiatów i województw, w tym przyznanie im udziału w podatku VAT - przewidują przygotowane przez Ministerstwo Finansów założenia projektu noweli ustawy o tzw. janosikowym, które w poniedziałek samorządowcom przedstawił szef resortu Mateusz Szczurek.

Gminy nie będą pobierać podatku od nieruchomości od samych siebie

Nowelizacja ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, zaakceptowana jednogłośnie przez Senat, zakłada, że gminy nie będą musiały pobierać podatku od nieruchomości od samych siebie.

Czy jednostki budżetowe gminy mogą być uznane za podatników VAT

W dniu 5 maja 2015 r. przed Trybunałem Sprawiedliwości Unii Europejskiej w Luksemburgu odbyła się rozprawa w sprawie C-276/14. Zdaniem Gminy Wrocław jednostka organizacyjna gminy nie może być uznana za podatnika VAT, jeżeli nie spełnia warunku samodzielnego prowadzenia działalności gospodarczej w rozumieniu art. 9 ust. 1 dyrektywy 2006/112/WE. Rzecznik generalny zapowiedział wydanie opinii w dniu 30 czerwca 2015 r. Na wyrok trzeba będzie poczekać dłużej - od trzech do ośmiu miesięcy od dnia rozprawy.

Zapłata kartą paliwową z odliczeniem VAT od 1 lipca 2015 r.

Od początku lipca br. zaczną obowiązywać nowe zasady rozliczania wydatków na zakup paliwa do samochodów osobowych wykorzystywanych zarówno w ramach działalności gospodarczej, jak i do użytku prywatnego. Podatnicy uzyskają prawo do odliczenia 50 proc. VAT naliczonego przy nabyciu. Z możliwości tej skorzystają także podmioty dokonujące zakupów przy użyciu kart paliwowych.

Zmiana w ustawie o VAT od 1 lipca 2015 r.

W Dzienniku Ustaw opublikowana została ustawa o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy – Prawo zamówień publicznych, która m.in. poszerzyła katalog towarów objętych mechanizmem odwróconego obciążenia, wprowadza zmiany w uldze na złe długi oraz instytucji kaucji gwarancyjnej. Nowe regulacje w większości zaczną obowiązywać od 1 lipca 2015 r.

REKLAMA